@article{BousquetAntoBachertetal.2021, author = {Bousquet, Jean and Anto, Josep M. and Bachert, Claus and Haahtela, Tari and Zuberbier, Torsten and Czarlewski, Wienczyslawa and Bedbrook, Anna and Bosnic-Anticevich, Sinthia and Walter Canonica, G. and Cardona, Victoria and Costa, Elisio and Cruz, Alvaro A. and Erhola, Marina and Fokkens, Wytske J. and Fonseca, Joao A. and Illario, Maddalena and Ivancevich, Juan-Carlos and Jutel, Marek and Klimek, Ludger and Kuna, Piotr and Kvedariene, Violeta and Le, LTT and Larenas-Linnemann, D{\´e}sir{\´e}e E. and Laune, Daniel and Louren{\c{c}}o, Olga M. and Mel{\´e}n, Erik and Mullol, Joaquim and Niedoszytko, Marek and Odemyr, Mika{\"e}la and Okamoto, Yoshitaka and Papadopoulos, Nikos G. and Patella, Vincenzo and Pfaar, Oliver and Pham-Thi, Nh{\^a}n and Rolland, Christine and Samolinski, Boleslaw and Sheikh, Aziz and Sofiev, Mikhail and Suppli Ulrik, Charlotte and Todo-Bom, Ana and Tomazic, Peter-Valentin and Toppila-Salmi, Sanna and Tsiligianni, Ioanna and Valiulis, Arunas and Valovirta, Erkka and Ventura, Maria-Teresa and Walker, Samantha and Williams, Sian and Yorgancioglu, Arzu and Agache, Ioana and Akdis, Cezmi A. and Almeida, Rute and Ansotegui, Ignacio J. and Annesi-Maesano, Isabella and Arnavielhe, Sylvie and Basaga{\~n}a, Xavier and D. Bateman, Eric and B{\´e}dard, Annabelle and Bedolla-Barajas, Martin and Becker, Sven and Bennoor, Kazi S. and Benveniste, Samuel and Bergmann, Karl C. and Bewick, Michael and Bialek, Slawomir and E. Billo, Nils and Bindslev-Jensen, Carsten and Bjermer, Leif and Blain, Hubert and Bonini, Matteo and Bonniaud, Philippe and Bosse, Isabelle and Bouchard, Jacques and Boulet, Louis-Philippe and Bourret, Rodolphe and Boussery, Koen and Braido, Fluvio and Briedis, Vitalis and Briggs, Andrew and Brightling, Christopher E. and Brozek, Jan and Brusselle, Guy and Brussino, Luisa and Buhl, Roland and Buonaiuto, Roland and Calderon, Moises A. and Camargos, Paulo and Camuzat, Thierry and Caraballo, Luis and Carriazo, Ana-Maria and Carr, Warner and Cartier, Christine and Casale, Thomas and Cecchi, Lorenzo and Cepeda Sarabia, Alfonso M. and H. Chavannes, Niels and Chkhartishvili, Ekaterine and Chu, Derek K. and Cingi, Cemal and Correia de Sousa, Jaime and Costa, David J. and Courbis, Anne-Lise and Custovic, Adnan and Cvetkosvki, Biljana and D'Amato, Gennaro and da Silva, Jane and Dantas, Carina and Dokic, Dejan and Dauvilliers, Yves and De Feo, Giulia and De Vries, Govert and Devillier, Philippe and Di Capua, Stefania and Dray, Gerard and Dubakiene, Ruta and Durham, Stephen R. and Dykewicz, Mark and Ebisawa, Motohiro and Gaga, Mina and El-Gamal, Yehia and Heffler, Enrico and Emuzyte, Regina and Farrell, John and Fauquert, Jean-Luc and Fiocchi, Alessandro and Fink-Wagner, Antje and Fontaine, Jean-Fran{\c{c}}ois and Fuentes Perez, Jos{\´e} M. and Gemicioğlu, Bilun and Gamkrelidze, Amiran and Garcia-Aymerich, Judith and Gevaert, Philippe and Gomez, Ren{\´e} Maximiliano and Gonz{\´a}lez Diaz, Sandra and Gotua, Maia and Guldemond, Nick A. and Guzm{\´a}n, Maria-Antonieta and Hajjam, Jawad and Huerta Villalobos, Yunuen R. and Humbert, Marc and Iaccarino, Guido and Ierodiakonou, Despo and Iinuma, Tomohisa and Jassem, Ewa and Joos, Guy and Jung, Ki-Suck and Kaidashev, Igor and Kalayci, Omer and Kardas, Przemyslaw and Keil, Thomas and Khaitov, Musa and Khaltaev, Nikolai and Kleine-Tebbe, Jorg and Kouznetsov, Rostislav and Kowalski, Marek L. and Kritikos, Vicky and Kull, Inger and La Grutta, Stefania and Leonardini, Lisa and Ljungberg, Henrik and Lieberman, Philip and Lipworth, Brian and Lodrup Carlsen, Karin C. and Lopes-Pereira, Catarina and Loureiro, Claudia C. and Louis, Renaud and Mair, Alpana and Mahboub, Bassam and Makris, Micha{\"e}l and Malva, Joao and Manning, Patrick and Marshall, Gailen D. and Masjedi, Mohamed R. and Maspero, Jorge F. and Carreiro-Martins, Pedro and Makela, Mika and Mathieu-Dupas, Eve and Maurer, Marcus and De Manuel Keenoy, Esteban and Melo-Gomes, Elisabete and Meltzer, Eli O. and Menditto, Enrica and Mercier, Jacques and Micheli, Yann and Miculinic, Neven and Mihaltan, Florin and Milenkovic, Branislava and Mitsias, Dimitirios I. and Moda, Giuliana and Mogica-Martinez, Maria-Dolores and Mohammad, Yousser and Montefort, Steve and Monti, Ricardo and Morais-Almeida, Mario and M{\"o}sges, Ralph and M{\"u}nter, Lars and Muraro, Antonella and Murray, Ruth and Naclerio, Robert and Napoli, Luigi and Namazova-Baranova, Leyla and Neffen, Hugo and Nekam, Kristoff and Neou, Angelo and Nordlund, Bj{\"o}rn and Novellino, Ettore and Nyembue, Dieudonn{\´e} and O'Hehir, Robyn and Ohta, Ken and Okubo, Kimi and Onorato, Gabrielle L. and Orlando, Valentina and Ouedraogo, Solange and Palamarchuk, Julia and Pali-Sch{\"o}ll, Isabella and Panzner, Peter and Park, Hae-Sim and Passalacqua, Gianni and P{\´e}pin, Jean-Louis and Paulino, Ema and Pawankar, Ruby and Phillips, Jim and Picard, Robert and Pinnock, Hilary and Plavec, Davor and Popov, Todor A. and Portejoie, Fabienne and Price, David and Prokopakis, Emmanuel P. and Psarros, Fotis and Pugin, Benoit and Puggioni, Francesca and Quinones-Delgado, Pablo and Raciborski, Filip and Rajabian-S{\"o}derlund, Rojin and Regateiro, Frederico S. and Reitsma, Sietze and Rivero-Yeverino, Daniela and Roberts, Graham and Roche, Nicolas and Rodriguez-Zagal, Erendira and Rolland, Christine and Roller-Wirnsberger, Regina E. and Rosario, Nelson and Romano, Antonino and Rottem, Menachem and Ryan, Dermot and Salim{\"a}ki, Johanna and Sanchez-Borges, Mario M. and Sastre, Joaquin and Scadding, Glenis K. and Scheire, Sophie and Schmid-Grendelmeier, Peter and Sch{\"u}nemann, Holger J. and Sarquis Serpa, Faradiba and Shamji, Mohamed and Sisul, Juan-Carlos and Sofiev, Mikhail and Sol{\´e}, Dirceu and Somekh, David and Sooronbaev, Talant and Sova, Milan and Spertini, Fran{\c{c}}ois and Spranger, Otto and Stellato, Cristiana and Stelmach, Rafael and Thibaudon, Michel and To, Teresa and Toumi, Mondher and Usmani, Omar and Valero, Antonio A. and Valenta, Rudolph and Valentin-Rostan, Marylin and Pereira, Marilyn Urrutia and van der Kleij, Rianne and Van Eerd, Michiel and Vandenplas, Olivier and Vasankari, Tuula and Vaz Carneiro, Antonio and Vezzani, Giorgio and Viart, Fr{\´e}d{\´e}ric and Viegi, Giovanni and Wallace, Dana and Wagenmann, Martin and Wang, De Yun and Waserman, Susan and Wickman, Magnus and Williams, Dennis M. and Wong, Gary and Wroczynski, Piotr and Yiallouros, Panayiotis K. and Yusuf, Osman M. and Zar, Heather J. and Zeng, St{\´e}phane and Zernotti, Mario E. and Zhang, Luo and Shan Zhong, Nan and Zidarn, Mihaela}, title = {ARIA digital anamorphosis: Digital transformation of health and care in airway diseases from research to practice}, series = {Allergy}, volume = {76}, journal = {Allergy}, number = {1}, doi = {10.1111/all.14422}, url = {http://nbn-resolving.de/urn:nbn:de:bvb:20-opus-228339}, pages = {168 -- 190}, year = {2021}, abstract = {Digital anamorphosis is used to define a distorted image of health and care that may be viewed correctly using digital tools and strategies. MASK digital anamorphosis represents the process used by MASK to develop the digital transformation of health and care in rhinitis. It strengthens the ARIA change management strategy in the prevention and management of airway disease. The MASK strategy is based on validated digital tools. Using the MASK digital tool and the CARAT online enhanced clinical framework, solutions for practical steps of digital enhancement of care are proposed.}, language = {en} } @phdthesis{Meinhardt2005, author = {Meinhardt, Julia}, title = {Asthmatherapie im Mausmodell : Allergen spezifische Immuntherapie in Kombination mit einer Immunmodulation durch einen IL-4/IL-13 Antagonisten}, url = {http://nbn-resolving.de/urn:nbn:de:bvb:20-opus-20789}, school = {Universit{\"a}t W{\"u}rzburg}, year = {2005}, abstract = {Die allergenspezifische Immuntherapie ist derzeit die einzige kausale Behandlungsm{\"o}glichkeit von Soforttypallergien. Trotzdem ist weiterhin unklar, welcher Parameter f{\"u}r den Behandlungserfolg einer spezifischen Immuntherapie (SIT) pathogenetisch bedeutsam ist. Zusammenfassend zeigte sich, dass f{\"u}r eine pulmonale Soforttypallergie in einem Asthmamodell in der Maus erfolgreich eine SIT etabliert werden konnte, die in einer Reihe von Parametern mit einer SIT im Menschen vergleichbar ist. Dies ist das erste Modell einer pulmonalen Soforttypallergie in der Maus, an dem neben den Wirkprinzipien der SIT auch neue Therapiestrategien untersucht werden k{\"o}nnen. Eine Behandlung mit SIT in Kombination mit einem immunmodulatorisch wirksamen IL-4/IL-13 Antagonisten zeigte jedoch keinen zus{\"a}tzlichen therapeutischen Nutzen, welches die scheinbar untergeordnete Rolle der Zytokine IL-4 und IL-13 bei etablierten Allergien untermauert.}, language = {de} } @article{ForchertPotapovaPanettaetal.2022, author = {Forchert, Leandra and Potapova, Ekaterina and Panetta, Valentina and Dramburg, Stephanie and Perna, Serena and Posa, Daniela and Resch-Marat, Yvonne and Lupinek, Christian and Rohrbach, Alexander and Grabenhenrich, Linus and Icke, Katja and Bauer, Carl-Peter and Hoffman, Ute and Forster, Johannes and Zepp, Fred and Schuster, Antje and Wahn, Ulrich and Keil, Thomas and Lau, Susanne and Vrtala, Susanne and Valenta, Rudolf and Matricardi, Paolo Maria}, title = {Der p 23-specific IgE response throughout childhood and its association with allergic disease: A birth cohort study}, series = {Pediatric Allergy and Immunology}, volume = {33}, journal = {Pediatric Allergy and Immunology}, number = {7}, doi = {10.1111/pai.13829}, url = {http://nbn-resolving.de/urn:nbn:de:bvb:20-opus-287181}, year = {2022}, abstract = {Background The Dermatophagoides pteronyssinus molecule Der p 23 is a major allergen whose clinical relevance has been shown in cross-sectional studies. We longitudinally analysed the trajectory of Der p 23-specific IgE antibody (sIgE) levels throughout childhood and youth, their early-life determinants and their clinical relevance for allergic rhinitis and asthma. Methods We obtained sera and clinical data of 191 participants of the German Multicentre Allergy Study, a prospective birth cohort. Serum samples from birth to 20 years of age with sIgE reactivity to Der p 23 in a customised semiquantitative microarray were newly analysed with a singleplex quantitative assay. Early mite exposure was assessed by measuring the average content of Der p 1 in house dust at 6 and 18 months. Results Der p 23-sIgE levels were detected at least once in 97/191 participants (51\%). Prevalence of Der p 23 sensitisation and mean sIgE levels increased until age 10 years, plateaued until age 13 years and were lowest at age 20 years. Asthma, allergic rhinitis (AR) and atopic dermatitis (AD) were more prevalent in Der p 23-sensitised children, including those with monomolecular but persistent sensitisation (11/97, 11\%). A higher exposure to mites in infancy and occurrence of AD before 5 years of age preceded the onset of Der p 23 sensitisation, which in turn preceded a higher incidence of asthma. Conclusions Der p 23 sensitisation peaks in late childhood and then decreases. It is preceded by early mite exposure and AD. Asthma and AR can occur in patients persistently sensitised to Der p 23 as the only mite allergen, suggesting the inclusion of molecular testing of Der p 23-sIgE for subjects with clinical suspicion of HDM allergy but without sIgE to other major D.pt. allergens.}, language = {en} } @article{HasenpuschMatterneTischeretal.2022, author = {Hasenpusch, Claudia and Matterne, Uwe and Tischer, Christina and Hrudey, Ilona and Apfelbacher, Christian}, title = {Development and content validation of a comprehensive health literacy survey instrument for use in individuals with asthma during the COVID-19 pandemic}, series = {International Journal of Environmental Research and Public Health}, volume = {19}, journal = {International Journal of Environmental Research and Public Health}, number = {4}, issn = {1660-4601}, doi = {10.3390/ijerph19041923}, url = {http://nbn-resolving.de/urn:nbn:de:bvb:20-opus-262146}, year = {2022}, abstract = {Individuals with chronic conditions have been faced with many additional challenges during the COVID-19 pandemic. Individual health literacy (HL) as the ability to access, understand, evaluate, and apply pandemic-related information has thus become ever more important in these populations. The purpose of this study was to develop and content-validate a comprehensive HL survey instrument for people with asthma based on an integrated framework, and on previous surveys and other instruments for use in the general population and vulnerable groups. Beside HL, assumed determinants, mediators, and health outcomes were embraced in the framework. A mixed-method design was used. A comprehensive examination of the available literature yielded an initial pool of 398 single items within 20 categories. Based on content validity indices (CVI) of expert ratings (n = 11) and the content analysis of cognitive interviews with participants (n = 9), the item pool was reduced, and individual items/scales refined or modified. The instrument showed appropriate comprehensibility (98.0\%), was judged relevant, and had an acceptable CVI at scale level (S-CVI/Ave = 0.91). The final version comprises 14 categories measured by 38 questions consisting of 116 single items. In terms of content, the instrument appears a valid representation of behavioural and psychosocial constructs pertaining to a broad HL understanding and relevant to individuals with asthma during the COVID-19 pandemic. Regular monitoring of these behavioural and psychosocial constructs during the course of the pandemic can help identify needs as well as changes during the course of the pandemic, which is particularly important in chronic disease populations.}, language = {en} } @phdthesis{Gogishvili2006, author = {Gogishvili, Tea}, title = {Immunotherapy of allergic disorders in a mouse model of allergic airway inflammation}, url = {http://nbn-resolving.de/urn:nbn:de:bvb:20-opus-19304}, school = {Universit{\"a}t W{\"u}rzburg}, year = {2006}, abstract = {Allergische Erkrankungen sind St{\"o}rungen, bei denen es zu Immunfehlregulationen kommt und die bei empf{\"a}nglichen Individuen zur Entstehung von Allergen spezifischen T-Helfer 2 (TH2) Immunantworten f{\"u}hren. Neuere Untersuchungen deuten darauf hin, dass die f{\"u}r Soforttypallergien charakteristischen TH2 Immunantworten sowohl durch nat{\"u}rlich vorkommende CD4+CD25+ regulatorische T Zellen (Treg) als auch durch Antigen induzierte IL-10-secreting CD4+ regulatorische T Zellen kontrolliert werden k{\"o}nnen. Weiterhin gibt es Hinweise, dass eine erfolgreiche Allergen spezifische Immuntherapie {\"u}ber die Induktion von IL-10 sezernierenden T reg Zellen vermittelt wird. In ersten Teil der Arbeit wird die Effizienz einer Allergen spezifischen Immuntherapie (SIT) in einem Mausmodel f{\"u}r allergische Atemwegsentz{\"u}ndung demonstriert. Als Allergieparameter wurden Allergen spezifisches IgE im Serum, verschiedene TH1 und TH2 Cytokine in der brochoalveol{\"a}ren Lavage Fl{\"u}ssigkeit und nach in vitro Restimulation in Milzzellen untersucht. Weiterhin wurden Histologien von Lungengewebe angefertigt, um das eosinophile Entz{\"u}ndungsinfiltrat und die Asthma typische Becherzellmetaplasie darzustellen. Weiterhin wurden durch FACS Untersuchungen regulatorische T Zellen nachgewiesen. Es konnte gezeigt werden, dass im Mausmodell die intranasale Applikationsform der SIT die allergischen Symptome effizienter bek{\"a}mpfen konnte, als die beim Menschen etablierte subcutane Applikationsform. Um Mechanismen zu definieren die eine SIT effizienter machen k{\"o}nnten wurde ein IL-4/IL13 Inhibitor (QY) als Adjuvans f{\"u}r die SIT benutzt. F{\"u}r den Zytokininhibitor konnte gezeigt werden, dass bei einer Applikation w{\"a}hrend der allergischen Sensibilisierung die Entstehung einer TH2 Immunantwort und die Ausbildung allergischer Symptome verhindert wird. Die Applikation des Inhibitors zusammen mit einer SIT zeigte jedoch keine zus{\"a}tzlichen signifikanten antiallergischen Effekte im Vergleich zur Durchf{\"u}hrung der SIT als Monotherapie. Diese Ergebnisse deuten m{\"o}glicherweise daraufhin , dass der bekannte Wechsel einer TH2 Immunantwort zu einer TH1 Antwort w{\"a}hrend der SIT nicht der Schl{\"u}sselmechanismus zu einer erfolgreichen Behandlung ist. Insbesondere weil unter der SIT auch in unserem Mausmodell die Induktion von IL-10 sezernierenden CD4+ T regulatorischen Zellen mit der Suppression der allergischen Atemwegsentz{\"u}dnung vergesellschaftet waren, so dass m{\"o}glicherwiese diese Zellen f{\"u}r den Therapieerfolg relevant sind . Um die Rolle regulatorischer T Zellen im Allergiemodell n{\"a}her zu beleuchten wurde im 2. Teil der Arbeit ein monoklonaler superagonistischer anti-CD28 Antik{\"o}rper benutzt, von dem bekannt ist dass T regulatorische Zellen in vivo induziert werden. Es konnte gezeigt werden, dass die Applikation des Antik{\"o}rpers w{\"a}hrend der allergischen Sensibilisierung die Etablierung einer TH2 Immunantwort verst{\"a}rkte. Im Gegensatz dazu wurden durch die therapeutische Applikation des anti CD28 Antik{\"o}rpers in einer etablierten Allergie, IL-10 sezernierende CD4+CD25+ T Zellen induziert, welches mit einer Abschw{\"a}chung der gemessenen Allergieparameter einherging.}, language = {en} } @phdthesis{Hohaus2006, author = {Hohaus, Andreas}, title = {Intranasale versus intraperitoneale Applikation eines IL-4/IL-13-Antagonisten am murinen Asthmamodell}, url = {http://nbn-resolving.de/urn:nbn:de:bvb:20-opus-21533}, school = {Universit{\"a}t W{\"u}rzburg}, year = {2006}, abstract = {Asthma bronchiale ist eine chronische, entz{\"u}ndliche Erkrankung der Atemwege, charakterisiert durch bronchiale Hyperreaktivit{\"a}t und variable Atemwegs-obstruktion. Die Interleukine 4 und 13 sind entscheidend an den pathophysiologischen Vor-g{\"a}ngen beim allergischen Asthma bronchiale beteiligt. IL-4 gilt als spezifisches Zytokin f{\"u}r die Differenzierung von nativen T-Helferzellen zu TH2-Zellen. Gemeinsam mit IL-13 f{\"u}hrt es zum Immunglobulinklassenswitch der B-Zellen. Ziel dieser Arbeit war es, in einem etablierten Mausmodell f{\"u}r allergisches Asthma verschiedene Applikationsformen des IL-4/IL-13-Antagonisten QY in ihrer Wirkung w{\"a}hrend der allergischen Sensibilisierung zu vergleichen. Dazu wurden Balb/c-M{\"a}use {\"u}ber einen Zeitraum von 6 Wochen w{\"o}chentlich mit 50µg OVA sensibilisiert. In zwei Therapiegruppen wurden zu jeder Sensibilisierung jeweils 10µg QY intranasal bzw. intraperitoneal verabreicht. W{\"o}chentlich wurde das Serum der Versuchstiere auf allergenspezifische Antik{\"o}rper untersucht. Nach sechs Wochen wurde eine bronchoalveol{\"a}re Lavage durchgef{\"u}hrt, um den Zytokingehalt und die allergeninduzierte Eosinophilie zu bestimmen. Sowohl die intranasale als auch die intraperitoneale Gabe von QY resultierte in einer signifikanten Abnahme allergenspezifischer IgE-Antik{\"o}rper im Serum der Versuchstiere. Ebenso konnten die Zahl der inflammativen eosinophilen Granu-lozyten und der IL-5-Spiegel in der BAL signifikant gesenkt werden. Zusammenfassend wurde gezeigt, dass die prophylaktische Behandlung mit dem IL-4/IL-13-Antagonisten QY zuverl{\"a}ssig eine allergische Sensibilisierung der Versuchstiere verhindert. Die intranasale und intraperitoneale Applikation unterscheiden sich hierbei praktisch nicht in ihrer Wirksamkeit.}, language = {de} } @article{SteppuhnLangenScheidtNaveetal.2013, author = {Steppuhn, Henriette and Langen, Ute and Scheidt-Nave, Christa and Keil, Thomas}, title = {Major comorbid conditions in asthma and association with asthma-related hospitalizations and emergency department admissions in adults: results from the German national health telephone interview survey (GEDA) 2010}, series = {BMC Pulmonary Medicine}, volume = {13}, journal = {BMC Pulmonary Medicine}, number = {46}, doi = {10.1186/1471-2466-13-46}, url = {http://nbn-resolving.de/urn:nbn:de:bvb:20-opus-122121}, year = {2013}, abstract = {Background: It remains unclear to what extent asthma in adults is linked to allergic rhinitis (AR), gastroesophageal reflux disease (GERD), and acetylsalicylic acid exacerbated respiratory disease (AERD), and how these comorbidities may affect asthma outcomes in the general population. We therefore aimed to assess the prevalence of these major comorbidities among adults with asthma and examine their impact on asthma exacerbations requiring hospital care. Methods: A total of 22,050 adults 18 years and older were surveyed in the German National Health Telephone Interview Survey (GEDA) 2010 using a highly standardized computer-assisted interview technique. The study population comprised participants with self-reported physician-diagnosed asthma, among which the current (last 12 months) prevalence of AR and GERD-like symptoms (GERS), and life-time prevalence of AERD was estimated. Weighted bivariate analyses and logistic regression models were applied to assess the association of each comorbid condition with the asthma outcome (any self-reported asthma-related hospitalization and/or emergency department (ED) admission in the past year). Results: Out of 1,136 adults with asthma, 49.6\% had GERS and 42.3\% had AR within the past 12 months; 14.0\% met the criteria of AERD, and 75.7\% had at least one out of the three conditions. Overall, the prevalence of at least one exacerbation requiring emergency room or hospital admission within the past year was 9.0\%. Exacerbation prevalence was higher among participants with comorbidities than among those without (9.8\% vs. 8.2\% for GERS; 11.2\% vs. 7.6\% for AR, and 22.2\% vs. 7.0\% for AERD), but only differences in association with AERD were statistically significant. A strong association between asthma exacerbation and AERD persisted in multivariable logistic regression analyses adjusting for sex, age group, level of body mass index, smoking status, educational attainment, and duration of asthma: odds ratio (OR) = 4.5, 95\% confidence interval (CI) = 2.5-8.2. Conclusions: Data from this large nation-wide study provide evidence that GERS, AR and AERD are all common comorbidities among adults with asthma. Our data underline the public health and clinical impact of asthma with complicating AERD, contributing considerably to disease-specific hospitalization and/or ED admission in a defined asthma population, and emphasize the importance of its recognition in asthma care.}, language = {en} } @article{RossbergKellerIckeetal.2020, author = {Roßberg, Siri and Keller, Theresa and Icke, Katja and Siedmann, Valentina and Lau, Imke and Keil, Thomas and Lau, Susanne}, title = {Orally applied bacterial lysate in infants at risk for atopy does not prevent atopic dermatitis, allergic rhinitis, asthma or allergic sensitization at school age: Follow-up of a randomized trial}, series = {Allergy}, volume = {75}, journal = {Allergy}, number = {8}, doi = {10.1111/all.14247}, url = {http://nbn-resolving.de/urn:nbn:de:bvb:20-opus-213456}, pages = {2020 -- 2025}, year = {2020}, abstract = {Background The allergy preventive effects of gut immune modulation by bacterial compounds are still not fully understood. Objective We sought to evaluate the effect of bacterial lysate applied orally from the second until seventh months of life on the prevalence of allergic diseases at school age. Methods In a randomized, placebo-controlled trial, 606 newborns with at least one allergic parent received orally a bacterial lysate consisting of heat-killed Gram-negative Escherichia coli Symbio and Gram-positive Enterococcus faecalis Symbio or placebo from week 5 until the end of month 7. A total of 402 children were followed until school age (6-11 years) for the assessment of current atopic dermatitis (AD), allergic rhinitis (AR), asthma and sensitization against aeroallergens. Results AD was diagnosed in 11.0\% (22/200) of children in the active and in 10.4\% (21/202) of children in the placebo group. AR was diagnosed in 35\% (70/200) of children in the active and in 38.1\% (77/202) children in the placebo group. Asthma was diagnosed in 9\% (18/199) of children in the active and in 6.6\% (13/197) of children in the placebo group. Sensitization occurred in 46.5\% (66/142) of participants in the active and 51.7\% (76/147) in the placebo group. Conclusion An oral bacterial lysate of heat-killed Gram-negative Escherichia coli and Gram-positive Enterococcus faecalis applied during the first 7 months of life did not influence the development of AD, asthma and AR at school age.}, language = {en} } @article{BousquetAntoAkdisetal.2016, author = {Bousquet, J. and Anto, J. M. and Akdis, M. and Auffray, C. and Keil, T. and Momas, I. and Postma, D. S. and Valenta, R. and Wickman, M. and Cambon-Thomsen, A. and Haahtela, T. and Lambrecht, B. N. and Lodrup Carlsen, K. C. and Koppelman, G. H. and Sunyer, J. and Zuberbier, T. and Annesi-Maesano, I. and Arno, A. and Bindslev-Jensen, C. and De Carlo, G. and Forastiere, F. and Heinrich, J. and Kowalski, M. L. and Maier, D. and Melen, E. and Palkonen, S. and Smit, H. A. and Standl, M. and Wright, J. and Asarnoj, A. and Benet, M. and Ballardini, N. and Garcia-Aymerich, J. and Gehring, U. and Guerra, S. and Hohman, C. and Kull, I. and Lupinek, C. and Pinart, M. and Skrindo, I. and Westman, M. and Smagghe, D. and Akdis, C. and Albang, R. and Anastasova, V. and Anderson, N. and Bachert, C. and Ballereau, S. and Ballester, F. and Basagana, X. and Bedbrook, A. and Bergstrom, A. and von Berg, A. and Brunekreef, B. and Burte, E. and Carlsen, K.H. and Chatzi, L. and Coquet, J.M. and Curin, M. and Demoly, P. and Eller, E. and Fantini, M.P. and Gerhard, B. and Hammad, H. and von Hertzen, L. and Hovland, V. and Jacquemin, B. and Just, J. and Keller, T. and Kerkhof, M. and Kiss, R. and Kogevinas, M. and Koletzko, S. and Lau, S. and Lehmann, I. and Lemonnier, N. and McEachan, R. and Makela, M. and Mestres, J. and Minina, E. and Mowinckel, P. and Nadif, R. and Nawijn, M. and Oddie, S. and Pellet, J. and Pin, I. and Porta, D. and Ranci{\`e}re, F. and Rial-Sebbag, A. and Schuijs, M.J. and Siroux, V. and Tischer, C.G. and Torrent, M. and Varraso, R. and De Vocht, J. and Wenger, K. and Wieser, S. and Xu, C.}, title = {Paving the way of systems biology and precision medicine in allergic diseases: the MeDALL success story Mechanisms of the Development of ALLergy; EUFP7-CP-IP; Project No: 261357; 2010-2015}, series = {Allergy}, volume = {71}, journal = {Allergy}, number = {11}, doi = {10.1111/all.12880}, url = {http://nbn-resolving.de/urn:nbn:de:bvb:20-opus-186858}, pages = {1513-1525}, year = {2016}, abstract = {MeDALL (Mechanisms of the Development of ALLergy; EU FP7-CP-IP; Project No: 261357; 2010-2015) has proposed an innovative approach to develop early indicators for the prediction, diagnosis, prevention and targets for therapy. MeDALL has linked epidemiological, clinical and basic research using a stepwise, large-scale and integrative approach: MeDALL data of precisely phenotyped children followed in 14 birth cohorts spread across Europe were combined with systems biology (omics, IgE measurement using microarrays) and environmental data. Multimorbidity in the same child is more common than expected by chance alone, suggesting that these diseases share causal mechanisms irrespective of IgE sensitization. IgE sensitization should be considered differently in monosensitized and polysensitized individuals. Allergic multimorbidities and IgE polysensitization are often associated with the persistence or severity of allergic diseases. Environmental exposures are relevant for the development of allergy-related diseases. To complement the population-based studies in children, MeDALL included mechanistic experimental animal studies and in vitro studies in humans. The integration of multimorbidities and polysensitization has resulted in a new classification framework of allergic diseases that could help to improve the understanding of genetic and epigenetic mechanisms of allergy as well as to better manage allergic diseases. Ethics and gender were considered. MeDALL has deployed translational activities within the EU agenda.}, language = {en} } @phdthesis{Thern2006, author = {Thern, Julia}, title = {Pharmazeutische Betreuung von Kindern mit Asthma bronchiale in ambulanter Therapie}, url = {http://nbn-resolving.de/urn:nbn:de:bvb:20-opus-21726}, school = {Universit{\"a}t W{\"u}rzburg}, year = {2006}, abstract = {Bisherige Projekte zur Pharmazeutischen Betreuung haben sich auf Erwachsene konzentriert. Daraus ergab sich die Fragestellung, inwiefern Kinder und Jugendliche von einer Pharmazeutischen Betreuung profitieren. In der vorliegenden Arbeit wurde diese Frage an der Modellkrankheit Asthma bronchiale untersucht. Zur Pharmazeutischen Betreuung von erwachsenen Asthmatikern lagen bereits einige Studien vor. Kinder wurden jedoch noch in keiner der Untersuchungen, die in Europa durchgef{\"u}hrt wurden, eingeschlossen. Folglich er{\"o}ffnete sich die M{\"o}glichkeit, erstmals einen Beitrag zur Pharmazeutischen Betreuung von asthmakranken Kindern und Jugendlichen im Rahmen von {\"o}ffentlichen Apotheken in Deutschland zu liefern. Der Effekt der Pharmazeutischen Betreuung von Kindern und Jugendlichen mit Asthma bronchiale wurde im Rahmen einer Studie untersucht, die in Kooperation mit Offizinapothekern durchgef{\"u}hrt wurde. Hauptzielkriterium der Studie war die gesundheitsbezogene Lebensqualit{\"a}t der asthmakranken Kinder und Jugendlichen sowie deren Eltern. Des Weiteren wurden klinische, {\"o}konomische und intermedi{\"a}re Zielkriterien erfasst. Die Pharmazeutische Betreuung erfolgte gem{\"a}ß eines f{\"u}r die Untersuchung erarbeiteten, modifizierten TOM-Schemas. Die Treffen zwischen Apotheker und Patient fanden alle sechs bis acht Wochen {\"u}ber einen Zeitraum von einem Jahr statt. Es konnte eine repr{\"a}sentative Patientenpopulation von 28 Kindern und Jugendlichen mit Asthma bronchiale rekrutiert werden. Da keine Kontrollgruppe erhoben werden konnte, wurde die Untersuchung als Pr{\"a}-Post Studie ausgewertet. Die angestrebte Patientenzahl von 35 Patienten wurde allerdings nicht erreicht, weshalb die Untersuchung als Pilotstudie angesehen werden muss. Dennoch konnte ein statistisch und klinisch signifikanter Effekt der Pharmazeutischen Betreuung auf die gesundheitsbezogene Lebensqualit{\"a}t der Eltern gezeigt werden: Der Gesamtwert des PACQLQ verbesserte sich von einem Median (Interquartil) von 5,1 (3,9-6,3) an der Basislinie auf 6,2 (5,1-6,8) (p=0,016) nach einem Jahr Pharmazeutischer Betreuung. Der f{\"u}r diesen Fragebogen definierte Schwellenwert f{\"u}r eine klinisch signifikante Verbesserung wurde von acht der vierzehn Eltern erreicht oder {\"u}berschritten. F{\"u}r die gesundheitsbezogene Lebensqualit{\"a}t der asthmakranken Kinder und Jugendlichen, die mit einem generischen Fragebogen erfasst wurde, wurde keine statistisch signifikante Entwicklung beobachtet. Die Asthmakontrolle befand sich mit einem medianen Wert von 0,7 Punkten per ACQ schon an der Basislinie auf einem f{\"u}r Kinder und Jugendliche mit Asthma bronchiale untypisch hohem Niveau. Entsprechend konnte f{\"u}r diesen Endpunkt kein statistisch signifikanter Effekt der Pharmazeutischen Betreuung festgestellt werden. Bei der vorliegenden Studie handelt es sich um die erste Erhebung zur Pharmazeutischen Betreuung von Asthmatikern, in der die gesundheitsbezogene Lebensqualit{\"a}t der Eltern der asthmakranken Kinder bzw. Jugendlichen erfasst wurde. Dagegen sollte f{\"u}r die Messung der gesundheitsbezogenen Lebensqualit{\"a}t der asthmakranken Kinder und Jugendlichen auf einen krankheitsspezifischen Fragebogen zur{\"u}ckgegriffen werden, da diese ver{\"a}nderungssensitiver sind als generische Frageb{\"o}gen. F{\"u}r Studien zur Pharmazeutischen Betreuung von Asthmatikern ist aufgrund der Ergebnisse der vorliegenden Studie zu {\"u}berlegen, ob anhand des seit kurzem vorliegenden Schwellenwertes f{\"u}r den ACQ schwerpunktm{\"a}ßig Patienten mit nicht ausreichend kontrolliertem Asthma rekrutiert werden sollten. Ein weiteres Ziel der Arbeit bestand darin, den potentiellen Stellenwert des 8-iso Prostaglandin F2 alpha, das als Marker f{\"u}r die Bestimmung des Entz{\"u}ndungsgrades diskutiert wird, f{\"u}r die Therapieoptimierung im Rahmen von Studien zur Pharmazeutischen Betreuung von asthmakranken Kindern und Jugendlichen zu evaluieren. Voraussetzung f{\"u}r die Verwendung eines Markers im Rahmen von Studien bzw. von Routinediagnostik und -monitoring bei Kindern ist, ein m{\"o}glichst nicht-invasiv zug{\"a}ngliches Spezimen zu finden, in dem der Marker zuverl{\"a}ssig bestimmt werden kann. Hierf{\"u}r wurden im Rahmen einer Querschnittsstudie erstmals von gesunden Kindern sowie von Kindern mit Asthma bzw. Cystischer Fibrose Atemkondensat, Speichel, Serum und Urin gesammelt. Die Konzentrationen des 8-iso Prostaglandin F2 alpha, die bestimmt wurden, waren im Bereich des Detektionslimits des verwendeten ELISA und es stellte sich heraus, dass die Ergebnisse nicht reproduzierbar waren. Zudem war im Rahmen der Pilotstudie keine Korrelation zwischen den Konzentrationen in den verschiedenen Spezimen nachweisbar und es bestand kein offensichtlicher Unterschied zwischen den Konzentrationen bei gesunden und erkrankten Kindern. Folglich erscheint die Erfassung des 8-iso Prostaglandin F2 alpha f{\"u}r Studien zur Pharmazeutischen Betreuung von asthmakranken Kindern und Jugendlichen zum jetzigen Zeitpunkt weniger geeignet. Als Alternative ist die Messung des exhalierten NO in Erw{\"a}gung zu ziehen.}, subject = {Gesundheitsberatung}, language = {de} }