@article{BousquetAntoAkdisetal.2016, author = {Bousquet, J. and Anto, J. M. and Akdis, M. and Auffray, C. and Keil, T. and Momas, I. and Postma, D. S. and Valenta, R. and Wickman, M. and Cambon-Thomsen, A. and Haahtela, T. and Lambrecht, B. N. and Lodrup Carlsen, K. C. and Koppelman, G. H. and Sunyer, J. and Zuberbier, T. and Annesi-Maesano, I. and Arno, A. and Bindslev-Jensen, C. and De Carlo, G. and Forastiere, F. and Heinrich, J. and Kowalski, M. L. and Maier, D. and Melen, E. and Palkonen, S. and Smit, H. A. and Standl, M. and Wright, J. and Asarnoj, A. and Benet, M. and Ballardini, N. and Garcia-Aymerich, J. and Gehring, U. and Guerra, S. and Hohman, C. and Kull, I. and Lupinek, C. and Pinart, M. and Skrindo, I. and Westman, M. and Smagghe, D. and Akdis, C. and Albang, R. and Anastasova, V. and Anderson, N. and Bachert, C. and Ballereau, S. and Ballester, F. and Basagana, X. and Bedbrook, A. and Bergstrom, A. and von Berg, A. and Brunekreef, B. and Burte, E. and Carlsen, K.H. and Chatzi, L. and Coquet, J.M. and Curin, M. and Demoly, P. and Eller, E. and Fantini, M.P. and Gerhard, B. and Hammad, H. and von Hertzen, L. and Hovland, V. and Jacquemin, B. and Just, J. and Keller, T. and Kerkhof, M. and Kiss, R. and Kogevinas, M. and Koletzko, S. and Lau, S. and Lehmann, I. and Lemonnier, N. and McEachan, R. and Makela, M. and Mestres, J. and Minina, E. and Mowinckel, P. and Nadif, R. and Nawijn, M. and Oddie, S. and Pellet, J. and Pin, I. and Porta, D. and Ranci{\`e}re, F. and Rial-Sebbag, A. and Schuijs, M.J. and Siroux, V. and Tischer, C.G. and Torrent, M. and Varraso, R. and De Vocht, J. and Wenger, K. and Wieser, S. and Xu, C.}, title = {Paving the way of systems biology and precision medicine in allergic diseases: the MeDALL success story Mechanisms of the Development of ALLergy; EUFP7-CP-IP; Project No: 261357; 2010-2015}, series = {Allergy}, volume = {71}, journal = {Allergy}, number = {11}, doi = {10.1111/all.12880}, url = {http://nbn-resolving.de/urn:nbn:de:bvb:20-opus-186858}, pages = {1513-1525}, year = {2016}, abstract = {MeDALL (Mechanisms of the Development of ALLergy; EU FP7-CP-IP; Project No: 261357; 2010-2015) has proposed an innovative approach to develop early indicators for the prediction, diagnosis, prevention and targets for therapy. MeDALL has linked epidemiological, clinical and basic research using a stepwise, large-scale and integrative approach: MeDALL data of precisely phenotyped children followed in 14 birth cohorts spread across Europe were combined with systems biology (omics, IgE measurement using microarrays) and environmental data. Multimorbidity in the same child is more common than expected by chance alone, suggesting that these diseases share causal mechanisms irrespective of IgE sensitization. IgE sensitization should be considered differently in monosensitized and polysensitized individuals. Allergic multimorbidities and IgE polysensitization are often associated with the persistence or severity of allergic diseases. Environmental exposures are relevant for the development of allergy-related diseases. To complement the population-based studies in children, MeDALL included mechanistic experimental animal studies and in vitro studies in humans. The integration of multimorbidities and polysensitization has resulted in a new classification framework of allergic diseases that could help to improve the understanding of genetic and epigenetic mechanisms of allergy as well as to better manage allergic diseases. Ethics and gender were considered. MeDALL has deployed translational activities within the EU agenda.}, language = {en} } @article{BousquetAntoBachertetal.2021, author = {Bousquet, Jean and Anto, Josep M. and Bachert, Claus and Haahtela, Tari and Zuberbier, Torsten and Czarlewski, Wienczyslawa and Bedbrook, Anna and Bosnic-Anticevich, Sinthia and Walter Canonica, G. and Cardona, Victoria and Costa, Elisio and Cruz, Alvaro A. and Erhola, Marina and Fokkens, Wytske J. and Fonseca, Joao A. and Illario, Maddalena and Ivancevich, Juan-Carlos and Jutel, Marek and Klimek, Ludger and Kuna, Piotr and Kvedariene, Violeta and Le, LTT and Larenas-Linnemann, D{\´e}sir{\´e}e E. and Laune, Daniel and Louren{\c{c}}o, Olga M. and Mel{\´e}n, Erik and Mullol, Joaquim and Niedoszytko, Marek and Odemyr, Mika{\"e}la and Okamoto, Yoshitaka and Papadopoulos, Nikos G. and Patella, Vincenzo and Pfaar, Oliver and Pham-Thi, Nh{\^a}n and Rolland, Christine and Samolinski, Boleslaw and Sheikh, Aziz and Sofiev, Mikhail and Suppli Ulrik, Charlotte and Todo-Bom, Ana and Tomazic, Peter-Valentin and Toppila-Salmi, Sanna and Tsiligianni, Ioanna and Valiulis, Arunas and Valovirta, Erkka and Ventura, Maria-Teresa and Walker, Samantha and Williams, Sian and Yorgancioglu, Arzu and Agache, Ioana and Akdis, Cezmi A. and Almeida, Rute and Ansotegui, Ignacio J. and Annesi-Maesano, Isabella and Arnavielhe, Sylvie and Basaga{\~n}a, Xavier and D. Bateman, Eric and B{\´e}dard, Annabelle and Bedolla-Barajas, Martin and Becker, Sven and Bennoor, Kazi S. and Benveniste, Samuel and Bergmann, Karl C. and Bewick, Michael and Bialek, Slawomir and E. Billo, Nils and Bindslev-Jensen, Carsten and Bjermer, Leif and Blain, Hubert and Bonini, Matteo and Bonniaud, Philippe and Bosse, Isabelle and Bouchard, Jacques and Boulet, Louis-Philippe and Bourret, Rodolphe and Boussery, Koen and Braido, Fluvio and Briedis, Vitalis and Briggs, Andrew and Brightling, Christopher E. and Brozek, Jan and Brusselle, Guy and Brussino, Luisa and Buhl, Roland and Buonaiuto, Roland and Calderon, Moises A. and Camargos, Paulo and Camuzat, Thierry and Caraballo, Luis and Carriazo, Ana-Maria and Carr, Warner and Cartier, Christine and Casale, Thomas and Cecchi, Lorenzo and Cepeda Sarabia, Alfonso M. and H. Chavannes, Niels and Chkhartishvili, Ekaterine and Chu, Derek K. and Cingi, Cemal and Correia de Sousa, Jaime and Costa, David J. and Courbis, Anne-Lise and Custovic, Adnan and Cvetkosvki, Biljana and D'Amato, Gennaro and da Silva, Jane and Dantas, Carina and Dokic, Dejan and Dauvilliers, Yves and De Feo, Giulia and De Vries, Govert and Devillier, Philippe and Di Capua, Stefania and Dray, Gerard and Dubakiene, Ruta and Durham, Stephen R. and Dykewicz, Mark and Ebisawa, Motohiro and Gaga, Mina and El-Gamal, Yehia and Heffler, Enrico and Emuzyte, Regina and Farrell, John and Fauquert, Jean-Luc and Fiocchi, Alessandro and Fink-Wagner, Antje and Fontaine, Jean-Fran{\c{c}}ois and Fuentes Perez, Jos{\´e} M. and Gemicioğlu, Bilun and Gamkrelidze, Amiran and Garcia-Aymerich, Judith and Gevaert, Philippe and Gomez, Ren{\´e} Maximiliano and Gonz{\´a}lez Diaz, Sandra and Gotua, Maia and Guldemond, Nick A. and Guzm{\´a}n, Maria-Antonieta and Hajjam, Jawad and Huerta Villalobos, Yunuen R. and Humbert, Marc and Iaccarino, Guido and Ierodiakonou, Despo and Iinuma, Tomohisa and Jassem, Ewa and Joos, Guy and Jung, Ki-Suck and Kaidashev, Igor and Kalayci, Omer and Kardas, Przemyslaw and Keil, Thomas and Khaitov, Musa and Khaltaev, Nikolai and Kleine-Tebbe, Jorg and Kouznetsov, Rostislav and Kowalski, Marek L. and Kritikos, Vicky and Kull, Inger and La Grutta, Stefania and Leonardini, Lisa and Ljungberg, Henrik and Lieberman, Philip and Lipworth, Brian and Lodrup Carlsen, Karin C. and Lopes-Pereira, Catarina and Loureiro, Claudia C. and Louis, Renaud and Mair, Alpana and Mahboub, Bassam and Makris, Micha{\"e}l and Malva, Joao and Manning, Patrick and Marshall, Gailen D. and Masjedi, Mohamed R. and Maspero, Jorge F. and Carreiro-Martins, Pedro and Makela, Mika and Mathieu-Dupas, Eve and Maurer, Marcus and De Manuel Keenoy, Esteban and Melo-Gomes, Elisabete and Meltzer, Eli O. and Menditto, Enrica and Mercier, Jacques and Micheli, Yann and Miculinic, Neven and Mihaltan, Florin and Milenkovic, Branislava and Mitsias, Dimitirios I. and Moda, Giuliana and Mogica-Martinez, Maria-Dolores and Mohammad, Yousser and Montefort, Steve and Monti, Ricardo and Morais-Almeida, Mario and M{\"o}sges, Ralph and M{\"u}nter, Lars and Muraro, Antonella and Murray, Ruth and Naclerio, Robert and Napoli, Luigi and Namazova-Baranova, Leyla and Neffen, Hugo and Nekam, Kristoff and Neou, Angelo and Nordlund, Bj{\"o}rn and Novellino, Ettore and Nyembue, Dieudonn{\´e} and O'Hehir, Robyn and Ohta, Ken and Okubo, Kimi and Onorato, Gabrielle L. and Orlando, Valentina and Ouedraogo, Solange and Palamarchuk, Julia and Pali-Sch{\"o}ll, Isabella and Panzner, Peter and Park, Hae-Sim and Passalacqua, Gianni and P{\´e}pin, Jean-Louis and Paulino, Ema and Pawankar, Ruby and Phillips, Jim and Picard, Robert and Pinnock, Hilary and Plavec, Davor and Popov, Todor A. and Portejoie, Fabienne and Price, David and Prokopakis, Emmanuel P. and Psarros, Fotis and Pugin, Benoit and Puggioni, Francesca and Quinones-Delgado, Pablo and Raciborski, Filip and Rajabian-S{\"o}derlund, Rojin and Regateiro, Frederico S. and Reitsma, Sietze and Rivero-Yeverino, Daniela and Roberts, Graham and Roche, Nicolas and Rodriguez-Zagal, Erendira and Rolland, Christine and Roller-Wirnsberger, Regina E. and Rosario, Nelson and Romano, Antonino and Rottem, Menachem and Ryan, Dermot and Salim{\"a}ki, Johanna and Sanchez-Borges, Mario M. and Sastre, Joaquin and Scadding, Glenis K. and Scheire, Sophie and Schmid-Grendelmeier, Peter and Sch{\"u}nemann, Holger J. and Sarquis Serpa, Faradiba and Shamji, Mohamed and Sisul, Juan-Carlos and Sofiev, Mikhail and Sol{\´e}, Dirceu and Somekh, David and Sooronbaev, Talant and Sova, Milan and Spertini, Fran{\c{c}}ois and Spranger, Otto and Stellato, Cristiana and Stelmach, Rafael and Thibaudon, Michel and To, Teresa and Toumi, Mondher and Usmani, Omar and Valero, Antonio A. and Valenta, Rudolph and Valentin-Rostan, Marylin and Pereira, Marilyn Urrutia and van der Kleij, Rianne and Van Eerd, Michiel and Vandenplas, Olivier and Vasankari, Tuula and Vaz Carneiro, Antonio and Vezzani, Giorgio and Viart, Fr{\´e}d{\´e}ric and Viegi, Giovanni and Wallace, Dana and Wagenmann, Martin and Wang, De Yun and Waserman, Susan and Wickman, Magnus and Williams, Dennis M. and Wong, Gary and Wroczynski, Piotr and Yiallouros, Panayiotis K. and Yusuf, Osman M. and Zar, Heather J. and Zeng, St{\´e}phane and Zernotti, Mario E. and Zhang, Luo and Shan Zhong, Nan and Zidarn, Mihaela}, title = {ARIA digital anamorphosis: Digital transformation of health and care in airway diseases from research to practice}, series = {Allergy}, volume = {76}, journal = {Allergy}, number = {1}, doi = {10.1111/all.14422}, url = {http://nbn-resolving.de/urn:nbn:de:bvb:20-opus-228339}, pages = {168 -- 190}, year = {2021}, abstract = {Digital anamorphosis is used to define a distorted image of health and care that may be viewed correctly using digital tools and strategies. MASK digital anamorphosis represents the process used by MASK to develop the digital transformation of health and care in rhinitis. It strengthens the ARIA change management strategy in the prevention and management of airway disease. The MASK strategy is based on validated digital tools. Using the MASK digital tool and the CARAT online enhanced clinical framework, solutions for practical steps of digital enhancement of care are proposed.}, language = {en} } @article{ForchertPotapovaPanettaetal.2022, author = {Forchert, Leandra and Potapova, Ekaterina and Panetta, Valentina and Dramburg, Stephanie and Perna, Serena and Posa, Daniela and Resch-Marat, Yvonne and Lupinek, Christian and Rohrbach, Alexander and Grabenhenrich, Linus and Icke, Katja and Bauer, Carl-Peter and Hoffman, Ute and Forster, Johannes and Zepp, Fred and Schuster, Antje and Wahn, Ulrich and Keil, Thomas and Lau, Susanne and Vrtala, Susanne and Valenta, Rudolf and Matricardi, Paolo Maria}, title = {Der p 23-specific IgE response throughout childhood and its association with allergic disease: A birth cohort study}, series = {Pediatric Allergy and Immunology}, volume = {33}, journal = {Pediatric Allergy and Immunology}, number = {7}, doi = {10.1111/pai.13829}, url = {http://nbn-resolving.de/urn:nbn:de:bvb:20-opus-287181}, year = {2022}, abstract = {Background The Dermatophagoides pteronyssinus molecule Der p 23 is a major allergen whose clinical relevance has been shown in cross-sectional studies. We longitudinally analysed the trajectory of Der p 23-specific IgE antibody (sIgE) levels throughout childhood and youth, their early-life determinants and their clinical relevance for allergic rhinitis and asthma. Methods We obtained sera and clinical data of 191 participants of the German Multicentre Allergy Study, a prospective birth cohort. Serum samples from birth to 20 years of age with sIgE reactivity to Der p 23 in a customised semiquantitative microarray were newly analysed with a singleplex quantitative assay. Early mite exposure was assessed by measuring the average content of Der p 1 in house dust at 6 and 18 months. Results Der p 23-sIgE levels were detected at least once in 97/191 participants (51\%). Prevalence of Der p 23 sensitisation and mean sIgE levels increased until age 10 years, plateaued until age 13 years and were lowest at age 20 years. Asthma, allergic rhinitis (AR) and atopic dermatitis (AD) were more prevalent in Der p 23-sensitised children, including those with monomolecular but persistent sensitisation (11/97, 11\%). A higher exposure to mites in infancy and occurrence of AD before 5 years of age preceded the onset of Der p 23 sensitisation, which in turn preceded a higher incidence of asthma. Conclusions Der p 23 sensitisation peaks in late childhood and then decreases. It is preceded by early mite exposure and AD. Asthma and AR can occur in patients persistently sensitised to Der p 23 as the only mite allergen, suggesting the inclusion of molecular testing of Der p 23-sIgE for subjects with clinical suspicion of HDM allergy but without sIgE to other major D.pt. allergens.}, language = {en} } @phdthesis{Gogishvili2006, author = {Gogishvili, Tea}, title = {Immunotherapy of allergic disorders in a mouse model of allergic airway inflammation}, url = {http://nbn-resolving.de/urn:nbn:de:bvb:20-opus-19304}, school = {Universit{\"a}t W{\"u}rzburg}, year = {2006}, abstract = {Allergische Erkrankungen sind St{\"o}rungen, bei denen es zu Immunfehlregulationen kommt und die bei empf{\"a}nglichen Individuen zur Entstehung von Allergen spezifischen T-Helfer 2 (TH2) Immunantworten f{\"u}hren. Neuere Untersuchungen deuten darauf hin, dass die f{\"u}r Soforttypallergien charakteristischen TH2 Immunantworten sowohl durch nat{\"u}rlich vorkommende CD4+CD25+ regulatorische T Zellen (Treg) als auch durch Antigen induzierte IL-10-secreting CD4+ regulatorische T Zellen kontrolliert werden k{\"o}nnen. Weiterhin gibt es Hinweise, dass eine erfolgreiche Allergen spezifische Immuntherapie {\"u}ber die Induktion von IL-10 sezernierenden T reg Zellen vermittelt wird. In ersten Teil der Arbeit wird die Effizienz einer Allergen spezifischen Immuntherapie (SIT) in einem Mausmodel f{\"u}r allergische Atemwegsentz{\"u}ndung demonstriert. Als Allergieparameter wurden Allergen spezifisches IgE im Serum, verschiedene TH1 und TH2 Cytokine in der brochoalveol{\"a}ren Lavage Fl{\"u}ssigkeit und nach in vitro Restimulation in Milzzellen untersucht. Weiterhin wurden Histologien von Lungengewebe angefertigt, um das eosinophile Entz{\"u}ndungsinfiltrat und die Asthma typische Becherzellmetaplasie darzustellen. Weiterhin wurden durch FACS Untersuchungen regulatorische T Zellen nachgewiesen. Es konnte gezeigt werden, dass im Mausmodell die intranasale Applikationsform der SIT die allergischen Symptome effizienter bek{\"a}mpfen konnte, als die beim Menschen etablierte subcutane Applikationsform. Um Mechanismen zu definieren die eine SIT effizienter machen k{\"o}nnten wurde ein IL-4/IL13 Inhibitor (QY) als Adjuvans f{\"u}r die SIT benutzt. F{\"u}r den Zytokininhibitor konnte gezeigt werden, dass bei einer Applikation w{\"a}hrend der allergischen Sensibilisierung die Entstehung einer TH2 Immunantwort und die Ausbildung allergischer Symptome verhindert wird. Die Applikation des Inhibitors zusammen mit einer SIT zeigte jedoch keine zus{\"a}tzlichen signifikanten antiallergischen Effekte im Vergleich zur Durchf{\"u}hrung der SIT als Monotherapie. Diese Ergebnisse deuten m{\"o}glicherweise daraufhin , dass der bekannte Wechsel einer TH2 Immunantwort zu einer TH1 Antwort w{\"a}hrend der SIT nicht der Schl{\"u}sselmechanismus zu einer erfolgreichen Behandlung ist. Insbesondere weil unter der SIT auch in unserem Mausmodell die Induktion von IL-10 sezernierenden CD4+ T regulatorischen Zellen mit der Suppression der allergischen Atemwegsentz{\"u}dnung vergesellschaftet waren, so dass m{\"o}glicherwiese diese Zellen f{\"u}r den Therapieerfolg relevant sind . Um die Rolle regulatorischer T Zellen im Allergiemodell n{\"a}her zu beleuchten wurde im 2. Teil der Arbeit ein monoklonaler superagonistischer anti-CD28 Antik{\"o}rper benutzt, von dem bekannt ist dass T regulatorische Zellen in vivo induziert werden. Es konnte gezeigt werden, dass die Applikation des Antik{\"o}rpers w{\"a}hrend der allergischen Sensibilisierung die Etablierung einer TH2 Immunantwort verst{\"a}rkte. Im Gegensatz dazu wurden durch die therapeutische Applikation des anti CD28 Antik{\"o}rpers in einer etablierten Allergie, IL-10 sezernierende CD4+CD25+ T Zellen induziert, welches mit einer Abschw{\"a}chung der gemessenen Allergieparameter einherging.}, language = {en} } @article{HasenpuschMatterneTischeretal.2022, author = {Hasenpusch, Claudia and Matterne, Uwe and Tischer, Christina and Hrudey, Ilona and Apfelbacher, Christian}, title = {Development and content validation of a comprehensive health literacy survey instrument for use in individuals with asthma during the COVID-19 pandemic}, series = {International Journal of Environmental Research and Public Health}, volume = {19}, journal = {International Journal of Environmental Research and Public Health}, number = {4}, issn = {1660-4601}, doi = {10.3390/ijerph19041923}, url = {http://nbn-resolving.de/urn:nbn:de:bvb:20-opus-262146}, year = {2022}, abstract = {Individuals with chronic conditions have been faced with many additional challenges during the COVID-19 pandemic. Individual health literacy (HL) as the ability to access, understand, evaluate, and apply pandemic-related information has thus become ever more important in these populations. The purpose of this study was to develop and content-validate a comprehensive HL survey instrument for people with asthma based on an integrated framework, and on previous surveys and other instruments for use in the general population and vulnerable groups. Beside HL, assumed determinants, mediators, and health outcomes were embraced in the framework. A mixed-method design was used. A comprehensive examination of the available literature yielded an initial pool of 398 single items within 20 categories. Based on content validity indices (CVI) of expert ratings (n = 11) and the content analysis of cognitive interviews with participants (n = 9), the item pool was reduced, and individual items/scales refined or modified. The instrument showed appropriate comprehensibility (98.0\%), was judged relevant, and had an acceptable CVI at scale level (S-CVI/Ave = 0.91). The final version comprises 14 categories measured by 38 questions consisting of 116 single items. In terms of content, the instrument appears a valid representation of behavioural and psychosocial constructs pertaining to a broad HL understanding and relevant to individuals with asthma during the COVID-19 pandemic. Regular monitoring of these behavioural and psychosocial constructs during the course of the pandemic can help identify needs as well as changes during the course of the pandemic, which is particularly important in chronic disease populations.}, language = {en} } @article{HeldMittnachtKolbetal.2014, author = {Held, Matthias and Mittnacht, Maria and Kolb, Martin and Karl, Sabine and Jany, Berthold}, title = {Pulmonary and Cardiac Function in Asymptomatic Obese Subjects and Changes following a Structured Weight Reduction Program: A Prospective Observational Study}, series = {PLOS ONE}, volume = {9}, journal = {PLOS ONE}, number = {9}, doi = {10.1371/journal.pone.0107480}, url = {http://nbn-resolving.de/urn:nbn:de:bvb:20-opus-119239}, pages = {e107480}, year = {2014}, abstract = {Background The prevalence of obesity is rising. Obesity can lead to cardiovascular and ventilatory complications through multiple mechanisms. Cardiac and pulmonary function in asymptomatic subjects and the effect of structured dietary programs on cardiac and pulmonary function is unclear. Objective To determine lung and cardiac function in asymptomatic obese adults and to evaluate whether weight loss positively affects functional parameters. Methods We prospectively evaluated bodyplethysmographic and echocardiographic data in asymptomatic subjects undergoing a structured one-year weight reduction program. Results 74 subjects (32 male, 42 female; mean age 42±12 years) with an average BMI 42.5±7.9, body weight 123.7±24.9 kg were enrolled. Body weight correlated negatively with vital capacity (R = -0.42, p<0.001), FEV1 (R = -0.497, p<0.001) and positively with P 0.1 (R = 0.32, p = 0.02) and myocardial mass (R = 0.419, p = 0.002). After 4 months the study subjects had significantly reduced their body weight (-26.0±11.8 kg) and BMI (-8.9±3.8) associated with a significant improvement of lung function (absolute changes: vital capacity +5.5±7.5\% pred., p<0.001; FEV1+9.8±8.3\% pred., p<0.001, ITGV+16.4±16.0\% pred., p<0.001, SR tot -17.4±41.5\% pred., p<0.01). Moreover, P0.1/Pimax decreased to 47.7\% (p<0.01) indicating a decreased respiratory load. The change of FEV1 correlated significantly with the change of body weight (R = -0.31, p = 0.03). Echocardiography demonstrated reduced myocardial wall thickness (-0.08±0.2 cm, p = 0.02) and improved left ventricular myocardial performance index (-0.16±0.35, p = 0.02). Mitral annular plane systolic excursion (+0.14, p = 0.03) and pulmonary outflow acceleration time (AT +26.65±41.3 ms, p = 0.001) increased. Conclusion Even in asymptomatic individuals obesity is associated with abnormalities in pulmonary and cardiac function and increased myocardial mass. All the abnormalities can be reversed by a weight reduction program.}, language = {en} } @phdthesis{Heller2008, author = {Heller, Julia}, title = {Rezidive bei Polyposis nasi nach operativer Therapie - {\"a}tiologische und prognostische Faktoren}, url = {http://nbn-resolving.de/urn:nbn:de:bvb:20-opus-27190}, school = {Universit{\"a}t W{\"u}rzburg}, year = {2008}, abstract = {Kurzfassung in Deutsch: Trotz intensivster Forschung in den letzten Jahrzehnten, bleiben letztlich {\"A}thiologie und Pathogenese der Polyposis nasi weitgehend ungekl{\"a}rt. In der Behandlung fehlt daher ein kausaler Therapieansatz, die Therapie der Wahl besteht bislang in der chirurgischen Sanierung der betroffenen Nasennebenh{\"o}hlen. Die hohen Rezidivraten nach operativer Therapie stellen jedoch ein großes Problem dar. Die Polyposis nasi scheint eine hohe Assoziation zu zeigen mit den Begleiterkrankungen Asthma bronchiale, Aspirin- Intoleranz und Allergien. Um herauszufinden inwieweit diese den postoperativen Heilungsverlauf und die Rezidivh{\"a}ufigkeit beeinflussen, wurden in dieser Arbeit 54 Patienten, die in den Jahren 1991 bis einschließlich 1993 an der W{\"u}rzburger Universit{\"a}tsklinik f{\"u}r Hals-, Nasen- und Ohrenkrankheiten aufgrund der Prim{\"a}rdiagnose Polyposis nasi operiert worden waren mittels der Daten aus den Krankenakten sowie eines speziell entwickelten Fragebogens {\"u}ber einen Zeitraum von mindestens zehn Jahren postoperativ nachbeobachtet. Neben den drei Begleiterkrankungen wurden die Risikofaktoren Nikotin- und Alkoholkonsum sowie die postoperative Verwendung topischer Kortikoide mit den Daten zu Geschlecht, Alter, postoperativen Beschwerden, der Rezidivh{\"a}ufigkeit und der Gesamtzahl der Operationen pro Patient korreliert. Im untersuchten Patientengut war {\"u}berwiegend das m{\"a}nnliche Geschlecht betroffen, die Patienten zumeist mindestens dreißig Jahre alt. Innerhalb von zehn Jahren traten Rezidive bei 22\% der Patienten auf. Etwa jeder 5. Polypenpatient (22\%) litt unter Asthma bronchiale, 17\% der Patienten unter einer Aspirin- Intoleranz. In unserer Auswertung zeigten beider Erkrankungen keinen negativen Einfluss auf die postoperative Rezidivwahrscheinlichkeit. {\"U}ber die H{\"a}lfte der Patienten litten unter Allergien, bei diesen Personen traten Rezidive seltener auf, als bei den Nichtallergikern. Dieses Ergebniss unterst{\"u}tzt die aktuellen Thesen in der Literatur, dass Allergien keine negative Auswirkung auf die chronisch polyp{\"o}se Sinusitis zeigen. Unsere Daten zur postoperativen Lokaltherapie k{\"o}nnen die Angaben aus der Literatur best{\"a}tigen, dass topisch verabreichte Kortikosteroide eine Ausheilung der Nasenpolypen beg{\"u}nstigen und Rezidive vermindern. Da bei einem Viertel unserer Patienten die Nasenpolypen famili{\"a}r geh{\"a}uft auftraten, l{\"a}sst sich eine genetische Komponente in der Pathogenese der Nasenpolypen vermuten. Unter den Alkoholkonsumenten fanden wir deutlich h{\"o}here Rezidivraten als unter den Patienten, die dies verneinten. In histologischen Arbeiten wurde bereits von einer St{\"o}rung der mukozili{\"a}ren Clearance der respiratorischen Schleimhaut durch Alkohol berichteten, m{\"o}glicherweise k{\"o}nnte Alkoholgenuss {\"u}ber diesen Mechanismus eine Polypenbildung beg{\"u}nstigen. Nikotin hatte in unserer Arbeit keinen Einfluss auf die Polypenbildung. Aufgrund unserer Ergebnisse wird die Hypothese aufgestellt, dass Alkoholkonsum und heredit{\"a}re Faktoren eine relevante Rolle in der Pathogenese der Polyposis nasi spielen. Da eine famili{\"a}re H{\"a}ufung, Alkohol- und Nikotinkonsum bislang in der Forschung nur unzureichend Beachtung fanden, sollte in prospektiven Studien ihre Auswirkung auf die Polypenbildung und insbesondere die Ergebnisse nach operativer Therapie ausf{\"u}hrlich untersucht werden. Aufgrund unserer Ergebnisse wird die Hypothese aufgestellt, dass Alkoholkonsum und heredit{\"a}re Faktoren eine relevante Rolle in der Pathogenese der Polyposis nasi spielen. Da eine famili{\"a}re H{\"a}ufung, Alkohol- und Nikotinkonsum bislang in der Forschung nur unzureichend Beachtung fanden, sollte in prospektiven Studien ihre Auswirkung auf die Polypenbildung und insbesondere die Ergebnisse nach operativer Therapie ausf{\"u}hrlich untersucht werden.}, subject = {Nasennebenh{\"o}hlenentz{\"u}ndung}, language = {de} } @phdthesis{Hohaus2006, author = {Hohaus, Andreas}, title = {Intranasale versus intraperitoneale Applikation eines IL-4/IL-13-Antagonisten am murinen Asthmamodell}, url = {http://nbn-resolving.de/urn:nbn:de:bvb:20-opus-21533}, school = {Universit{\"a}t W{\"u}rzburg}, year = {2006}, abstract = {Asthma bronchiale ist eine chronische, entz{\"u}ndliche Erkrankung der Atemwege, charakterisiert durch bronchiale Hyperreaktivit{\"a}t und variable Atemwegs-obstruktion. Die Interleukine 4 und 13 sind entscheidend an den pathophysiologischen Vor-g{\"a}ngen beim allergischen Asthma bronchiale beteiligt. IL-4 gilt als spezifisches Zytokin f{\"u}r die Differenzierung von nativen T-Helferzellen zu TH2-Zellen. Gemeinsam mit IL-13 f{\"u}hrt es zum Immunglobulinklassenswitch der B-Zellen. Ziel dieser Arbeit war es, in einem etablierten Mausmodell f{\"u}r allergisches Asthma verschiedene Applikationsformen des IL-4/IL-13-Antagonisten QY in ihrer Wirkung w{\"a}hrend der allergischen Sensibilisierung zu vergleichen. Dazu wurden Balb/c-M{\"a}use {\"u}ber einen Zeitraum von 6 Wochen w{\"o}chentlich mit 50µg OVA sensibilisiert. In zwei Therapiegruppen wurden zu jeder Sensibilisierung jeweils 10µg QY intranasal bzw. intraperitoneal verabreicht. W{\"o}chentlich wurde das Serum der Versuchstiere auf allergenspezifische Antik{\"o}rper untersucht. Nach sechs Wochen wurde eine bronchoalveol{\"a}re Lavage durchgef{\"u}hrt, um den Zytokingehalt und die allergeninduzierte Eosinophilie zu bestimmen. Sowohl die intranasale als auch die intraperitoneale Gabe von QY resultierte in einer signifikanten Abnahme allergenspezifischer IgE-Antik{\"o}rper im Serum der Versuchstiere. Ebenso konnten die Zahl der inflammativen eosinophilen Granu-lozyten und der IL-5-Spiegel in der BAL signifikant gesenkt werden. Zusammenfassend wurde gezeigt, dass die prophylaktische Behandlung mit dem IL-4/IL-13-Antagonisten QY zuverl{\"a}ssig eine allergische Sensibilisierung der Versuchstiere verhindert. Die intranasale und intraperitoneale Applikation unterscheiden sich hierbei praktisch nicht in ihrer Wirksamkeit.}, language = {de} } @article{HohmannPinartTischeretal.2014, author = {Hohmann, Cynthia and Pinart, Mariona and Tischer, Christina and Gehring, Ulrike and Heinrich, Joachim and Kull, Inger and Mel{\´e}n, Eric and Smit, Henriette A. and Torrent, Maties and Wijga, Alet H. and Wickman, Magnus and Bachert, Claus and L{\o}drup Carlsen, Karin C. and Carlsen, Kai-H{\aa}kon and Bindslev-Jensen, Carsten and Eller, Esben and Esplugues, Ana and Fantini, Maria Pia and Annesi-Maesano, Isabella and Momas, Isabelle and Porta, Daniela and Vassilaki, Maria and Waiblinger, Dagmar and Sunyer, Jordi and Ant{\´o}, Josep M. and Bousquet, Jean and Keil, Thomas}, title = {The Development of the MeDALL Core Questionnaires for a Harmonized Follow-Up Assessment of Eleven European Birth Cohorts on Asthma and Allergies}, series = {International Archives of Allergy and Immunology}, volume = {163}, journal = {International Archives of Allergy and Immunology}, number = {3}, organization = {The MeDALL Study Group}, issn = {1018-2438}, doi = {10.1159/000357732}, url = {http://nbn-resolving.de/urn:nbn:de:bvb:20-opus-196594}, pages = {215-224}, year = {2014}, abstract = {Background: Numerous birth cohorts have been initiated in the world over the past 30 years using heterogeneous methods to assess the incidence, course and risk factors of asthma and allergies. The aim of the present work is to provide the stepwise proceedings of the development and current version of the harmonized MeDALL-Core Questionnaire (MeDALL-CQ) used prospectively in 11 European birth cohorts. Methods: The harmonization of questions was accomplished in 4 steps: (i) collection of variables from 14 birth cohorts, (ii) consensus on questionnaire items, (iii) translation and back-translation of the harmonized English MeDALL-CQ into 8 other languages and (iv) implementation of the harmonized follow-up. Results: Three harmonized MeDALL-CQs (2 for parents of children aged 4-9 and 14-18, 1 for adolescents aged 14-18) were developed and used for a harmonized follow-up assessment of 11 European birth cohorts on asthma and allergies with over 13,000 children. Conclusions: The harmonized MeDALL follow-up produced more comparable data across different cohorts and countries in Europe and will offer the possibility to verify results of former cohort analyses. Thus, MeDALL can become the starting point to stringently plan, conduct and support future common asthma and allergy research initiatives in Europe.}, language = {en} } @phdthesis{Kneuer2002, author = {Kneuer, Janine}, title = {Therapie der obstruktiven Atemwegserkrankungen nach Stufenplan: Empfehlung und Realit{\"a}t}, url = {http://nbn-resolving.de/urn:nbn:de:bvb:20-opus-5882}, school = {Universit{\"a}t W{\"u}rzburg}, year = {2002}, abstract = {Die vorliegende Studie beruht auf Daten von 254 Patienten, die im Zeitraum von 1990 bis 1998 station{\"a}r in die MedizinischeKlinik des Klinikums der Ludwig- Maximilians- Universit{\"a}tW{\"u}rzburg eingewiesen worden sind. Die Patientengruppe bestand aus 120 Patienten mit der Entlassungsdiagnose Asthma und aus 134 Patienten mit der Entlassungsdiagnose COPD. Mittels Frageb{\"o}gen wurden die Krankengeschichte sowie das aktuelle Krankheitsgeschehen erfaßt und statistisch ausgewertet. Das Hauptaugenmerk galt hierbei den verordneten Medikamenten. Als Basis diente der 1993 in einem Konsenspapier ver{\"o}ffentlichte Stufenplan der deutschen Atemwegsliga sowie der 1998 {\"u}berarbeitete und auf die COPD Therapie erweiterte Stufenplan. In Bezug auf die Asthmatherapie stellte sich heraus, daß 55 \% der Asthmapatienten zum Zeitpunkt ihrer station{\"a}ren Aufnahme entsprechend des seit 1993 g{\"u}ltigen Stufenplanes behandelt worden sind. 32 \% erhielten eine unzureichende und 10 \% eine unsinnige bzw. unn{\"o}tige Wirkstoffkombination. Mittels statistischer Methoden konnte eindeutig nachgewiesen werden, daß Patienten, die entsprechend des Stufenplanes behandelt worden sind, ein signifikant geringeres Risiko haben einen Status asthmaticus zu bekommen als Patienten ohne diese Therapie. Dar{\"u}ber hinaus hatten diese Patienten ein signifikant geringeres R{\"u}ckfallrisiko.}, language = {de} }