@phdthesis{Huck2004, author = {Huck, Barbara Sophie Christine}, title = {Einfluss Schwangerschafts-assoziierter Hormone auf Ph{\"a}notyp und Funktion humaner dendritischer Zellen}, url = {http://nbn-resolving.de/urn:nbn:de:bvb:20-opus-9360}, school = {Universit{\"a}t W{\"u}rzburg}, year = {2004}, abstract = {Dendritische Zellen spielen eine zentrale Rolle bei der Regulation von Immunantworten. Neuere Forschungsergebnisse zeigen, wie vielf{\"a}ltig diese außergew{\"o}hnliche Zellpopulation die Richtung einer Immunantwort beeinflussen kann. So stellen DC nicht nur die wohl wichtigsten antigenpr{\"a}sentierenden Zellen dar und induzieren hocheffektive inflammatorische Immunantworten, sondern spielen auch eine entscheidende Rolle bei der Vermittlung immunologischer Toleranz. Die Entdeckung dendritischer Zellen in menschlicher Dezidua wirft die Frage nach der Beteiligung der DC an den immunologischen Vorg{\"a}ngen an der fetomaternalen Grenzzone auf. Trotz der großen Zahl an Untersuchungen konnte bis heute nicht abschließend gekl{\"a}rt werden, welche Mechanismen zur immunologischen Akzeptanz des Feten durch das m{\"u}tterliche Immunsystem beitragen. W{\"a}hrend der Schwangerschaft finden sich neben den ver{\"a}nderten Spiegeln f{\"u}r Progesteron, b-Estradiol, bHCG und weiteren Hormonen auch wesentliche Ver{\"a}nderungen im Zytokinmilieu des uterinen Gewebes. F{\"u}r einige Zellpopulationen sind Interaktionen zwischen dem Immunsystem und dem endokrinen System bereits nachgewiesen - f{\"u}r DC lag bisher jedoch noch keine systematische Untersuchung vor. Im Rahmen dieser Arbeit sollte die Wirkung schwangerschaftsassoziierter Hormone auf humane DC gezeigt werden. Als Modellsystem wurden in vitro aus Monozyten des peripheren Blutes differenzierte DC gew{\"a}hlt. Ausgereifte DC (mDC) wurden mit verschiedenen Konzentrationen von Progesteron, 17b-Estradiol, bHCG und Dexamethason behandelt. Untersucht wurden Ver{\"a}nderungen der Zytokinspiegel in den Zellkultur{\"u}berst{\"a}nden mittels ELISA. Die Ver{\"a}nderung der Oberfl{\"a}chenmarkerexpression wurde durchflusszytometrisch im FACS gemessen und Ver{\"a}nderungen der T-Zellstimulationskapazit{\"a}t in Stimulationsversuchen (MLR) gemessen. Die Messungen zeigten deutliche Ver{\"a}nderungen der Zytokinspiegel nach Stimulation der Zellen mit schwangerschaftsassoziierten Hormonen. Dagegen best{\"a}tigte die Untersuchung der Oberfl{\"a}chenmarkerexpression im FACS zwar den ausdifferenzierten Ph{\"a}notyp der DC, konnte ansonsten aber nur f{\"u}r mit Dexamethason behandelte DC signifikante Ver{\"a}nderungen der Reifungs- und Aktivierungsmarker zeigen. Die T-Zellstimulationsassays zeigten keine wesentliche Beeinflussung der DC durch schwangerschaftsassoziierte Hormone. Zusammenfassend l{\"a}sst sich also sagen, dass eine endokrine Beeinflussung der reifen dendritischen Zellen durchaus stattfindet, eine wesentliche Wirkung allerdings nur auf die Zytokinexpression dendritischer Zellen nachweisbar ist. Signifikant sind hier die verminderte Produktion inflammatorischer Th1-Zytokine und hochsignifikante Steigerung der IL-10-Sekretion nach Behandlung der Zellen mit Dexamethason und Progesteron, insbesondere in der Kombination von Progesteron mit bHCG. Die f{\"u}r den Erhalt der Schwangerschaft entscheidenden Ver{\"a}nderungen des Zytokinmilieus an der fetomaternalen Grenzzone mit erniedrigten Th1- und erh{\"o}hten Th2-Zytokinspiegeln k{\"o}nnten also durch die ver{\"a}nderte Zytokinproduktion der DC mitbestimmt werden.}, language = {de} } @article{DiessnerWischnewskyBlettneretal.2016, author = {Diessner, Joachim and Wischnewsky, Manfred and Blettner, Maria and H{\"a}usler, Sebastian and Janni, Wolfgang and Kreienberg, Rolf and Stein, Roland and St{\"u}ber, Tanja and Schwentner, Lukas and Bartmann, Catharina and W{\"o}ckel, Achim}, title = {Do Patients with Luminal A Breast Cancer Profit from Adjuvant Systemic Therapy? A Retrospective Multicenter Study}, series = {PLoS ONE}, volume = {11}, journal = {PLoS ONE}, number = {12}, doi = {10.1371/journal.pone.0168730}, url = {http://nbn-resolving.de/urn:nbn:de:bvb:20-opus-178217}, year = {2016}, abstract = {Background Luminal A breast cancers respond well to anti-hormonal therapy (HT), are associated with a generally favorable prognosis and constitute the majority of breast cancer subtypes. HT is the mainstay of treatment of these patients, accompanied by an acceptable profile of side effects, whereas the added benefit of chemotherapy (CHT), including anthracycline and taxane-based programs, is less clear-cut and has undergone a process of critical revision. Methods In the framework of the BRENDA collective, we analyzed the benefits of CHT compared to HT in 4570 luminal A patients (pts) with primary diagnosis between 2001 and 2008. The results were adjusted by nodal status, age, tumor size and grading. Results There has been a progressive reduction in the use of CHT in luminal A patients during the last decade. Neither univariate nor multivariate analyses showed any statistically significant differences in relapse free survival (RFS) with the addition of CHT to adjuvant HT, independent of the nodal status, age, tumor size or grading. Even for patients with more than 3 affected lymph nodes, there was no significant difference (univariate: p = 0.865; HR 0.94; 95\% CI: 0.46-1.93; multivariate: p = 0.812; HR 0.92; 95\% CI: 0.45-1.88). Conclusions The addition of CHT to HT provides minimal or no clinical benefit at all to patients with luminal A breast cancer, independent of the RFS-risk. Consequently, risk estimation cannot be the initial step in the decisional process. These findings-that are in line with several publications-should encourage the critical evaluation of applying adjuvant CHT to patients with luminal A breast cancer.}, language = {en} } @article{RonchiSbieraVolanteetal.2014, author = {Ronchi, Cristina L. and Sbiera, Silviu and Volante, Marco and Steinhauer, Sonja and Scott-Wild, Vanessa and Altieri, Barbara and Kroiss, Matthias and Bala, Margarita and Papotti, Mauro and Deutschbein, Timo and Terzolo, Massimo and Fassnacht, Martin and Allolio, Bruno}, title = {CYP2W1 Is Highly Expressed in Adrenal Glands and Is Positively Associated with the Response to Mitotane in Adrenocortical Carcinoma}, doi = {10.1371/journal.pone.0105855}, url = {http://nbn-resolving.de/urn:nbn:de:bvb:20-opus-113096}, year = {2014}, abstract = {Background Adrenocortical tumors comprise frequent adenomas (ACA) and rare carcinomas (ACC). Human cytochrome P450 2W1 (CYP2W1) is highly expressed in some cancers holding the potential to activate certain drugs into tumor cytotoxins. Objective To investigate the CYP2W1 expression in adrenal samples and its relationship with clinical outcome in ACC. Material and Methods CYP2W1 expression was investigated by qRT-PCR in 13 normal adrenal glands, 32 ACA, 25 ACC, and 9 different non-adrenal normal tissue samples and by immunohistochemistry in 352 specimens (23 normal adrenal glands, 33 ACA, 239 ACC, 67 non-adrenal normal or neoplastic samples). Results CYP2W1 mRNA expression was absent/low in normal non-adrenal tissues, but high in normal and neoplastic adrenal glands (all P<0.01 vs non-adrenal normal tissues). Accordingly, CYP2W1 immunoreactivity was absent/low (H-score 0-1) in 72\% of non-adrenal normal tissues, but high (H-score 2-3) in 44\% of non-adrenal cancers, in 65\% of normal adrenal glands, in 62\% of ACAs and in 50\% of ACCs (all P<0.001 vs non-adrenal normal tissues), being significantly increased in steroid-secreting compared to non-secreting tumors. In ACC patients treated with mitotane only, high CYP2W1 immunoreactivity adjusted for ENSAT stage was associated with longer overall survival and time to progression (P<0.05 and P<0.01, respectively), and with a better response to therapy both as palliative (response/stable disease in 42\% vs 6\%, P<0.01) or adjuvant option (absence of disease recurrence in 69\% vs 45\%, P<0.01). Conclusion CYP2W1 is highly expressed in both normal and neoplastic adrenal glands making it a promising tool for targeted therapy in ACC. Furthermore, CYP2W1 may represent a new predictive marker for the response to mitotane treatment.}, language = {en} }