@article{LehmannOehlerZuberetal.2020, author = {Lehmann, Martin and Oehler, Beatrice and Zuber, Jonas and Malzahn, Uwe and Walles, Thorsten and Muellenbach, Ralf M. and Roewer, Norbert and Kredel, Markus}, title = {Redistribution of pulmonary ventilation after lung surgery detected with electrical impedance tomography}, series = {Acta Anaesthesiologica Scandinavica}, volume = {64}, journal = {Acta Anaesthesiologica Scandinavica}, number = {4}, doi = {10.1111/aas.13525}, url = {http://nbn-resolving.de/urn:nbn:de:bvb:20-opus-213575}, pages = {517-525}, year = {2020}, abstract = {Background: Regional ventilation of the lung can be visualized by pulmonary electrical impedance tomography (EIT). The aim of this study was to examine the post-operative redistribution of regional ventilation after lung surgery dependent on the side of surgery and its association with forced vital capacity. Methods: In this prospective, observational cohort study 13 patients undergoing right and 13 patients undergoing left-sided open or video-thoracoscopic procedures have been investigated. Pre-operative measurements with EIT and spirometry were compared with data obtained 3 days post-operation. The center of ventilation (COV) within a 32 × 32 pixel matrix was calculated from EIT data. The transverse axis coordinate of COV, COVx (left/right), was modified to COVx′ (ipsilateral/contralateral). Thus, COVx′ shows a negative change if ventilation shifts contralateral independent of the side of surgery. This enabled testing with two-way ANOVA for repeated measurements (side, time). Results: The perioperative shift of COVx′ was dependent on the side of surgery (P = .007). Ventilation shifted away from the side of surgery after the right-sided surgery (COVx′-1.97 pixel matrix points, P < .001), but not after the left-sided surgery (COVx′-0.61, P = .425). The forced vital capacity (\%predicted) decreased from 94 (83-109)\% (median [quartiles]; [left-sided]) and 89 (80-97)\% (right-sided surgery) to 61 (59-66)\% and 62 (40-72)\% (P < .05), respectively. The perioperative changes in forced vital capacity (\%predicted) were weakly associated with the shift of COVx′. Conclusion: Only after right-sided lung surgery, EIT showed reduced ventilation on the side of surgery while vital capacity was markedly reduced in both groups.}, language = {en} } @phdthesis{Lehmann2021, author = {Lehmann, Martin}, title = {Postoperative Ver{\"a}nderungen der regionalen Ventilation unter Spontanatmung bei Patienten nach Lungenresektion}, doi = {10.25972/OPUS-22221}, url = {http://nbn-resolving.de/urn:nbn:de:bvb:20-opus-222214}, school = {Universit{\"a}t W{\"u}rzburg}, year = {2021}, abstract = {Hintergrund: Die pulmonale elektrische Impedanztomographie (EIT) stellt die regionale Ventilation der Lunge dar. Ziel dieser Studie war es, die postoperative Umverteilung der regionalen Ventilation nach lungenchirurgischen Eingriffen in Abh{\"a}ngigkeit von der Operationsseite und deren Zusammenhang mit der forcierten Vitalkapazit{\"a}t zu untersuchen. Methoden: In dieser Beobachtungsstudie wurden Patienten untersucht, die sich rechts- und linksseitig offenen und videothorakoskopischen Eingriffen unterzogen. Es wurden Messungen mit EIT und Spirometrie durchgef{\"u}hrt. Jeweils 13 links- und 13 rechtsseitig operierte erwachsene Patienten, wurden pr{\"a}operativ, sowie am dritten postoperativen Tag untersucht. Der Center of Ventilation (COV) innerhalb einer 32 x 32 Matrix wurde aus den EIT-Daten berechnet. COVx (links/rechts) wurde zu COVx' (ipsilateral/kontralateral) mit invertiertem Vektor der perioperativen Ver{\"a}nderung bei rechtsseitiger Operation modifiziert, um den Effekt der Zeit und der Seite der Operation in beiden Gruppen mit Two-way ANOVA f{\"u}r wiederholte Messungen zu testen. Ergebnisse: Die perioperative Verschiebung von COVx' war abh{\"a}ngig von der Operationsseite (p=0,007) und war um -1,97 Matrixpunkte (p<0,001) bei rechtsseitiger und -0,61 Matrixpunkte (p=0,425) bei linksseitiger Operation von der Operationsseite weg gerichtet. Die forcierte Vitalkapazit{\"a}t (\%vom Soll) verringerte sich von 94 (83-109) \% [Median (Perzentile)] (linksseitig) und 89 (80-97) \% (rechtsseitig) auf 61 (59-66) \% bzw. 62 (40-72) \% (p<0,05) und korrelierte mit COVx' f{\"u}r beide Gruppen. Schlussfolgerung: Nur nach rechtsseitiger Lungenoperation konnte die EIT eine reduzierte Ventilation auf der Seite der Operation zeigen, w{\"a}hrend die Vitalkapazit{\"a}t in beiden Gruppen deutlich reduziert war.}, subject = {Impedanztomografie}, language = {de} }