@article{TriphanJobstAnjorinetal.2017, author = {Triphan, Simon M. F. and Jobst, Bertram J. and Anjorin, Angela and Sedlaczek, Oliver and Wolf, Ursula and Terekhov, Maxim and Hoffmann, Christian and Ley, Sebastian and D{\"u}ber, Christoph and Biederer, J{\"u}rgen and Kauczor, Hans-Ulrich and Jakob, Peter M. and Wielp{\"u}tz, Mark O.}, title = {Reproducibility and comparison of oxygen-enhanced T\(_1\) quantification in COPD and asthma patients}, series = {PLoS ONE}, volume = {12}, journal = {PLoS ONE}, number = {2}, doi = {10.1371/journal.pone.0172479}, url = {http://nbn-resolving.de/urn:nbn:de:bvb:20-opus-171833}, year = {2017}, abstract = {T\(_1\) maps have been shown to yield useful diagnostic information on lung function in patients with chronic obstructive pulmonary disease (COPD) and asthma, both for native T\(_1\) and ΔT\(_1\), the relative reduction while breathing pure oxygen. As parameter quantification is particularly interesting for longitudinal studies, the purpose of this work was both to examine the reproducibility of lung T\(_1\) mapping and to compare T\(_1\) found in COPD and asthma patients using IRSnapShotFLASH embedded in a full MRI protocol. 12 asthma and 12 COPD patients (site 1) and further 15 COPD patients (site 2) were examined on two consecutive days. In each patient, T\(_1\) maps were acquired in 8 single breath-hold slices, breathing first room air, then pure oxygen. Maps were partitioned into 12 regions each to calculate average values. In asthma patients, the average T\(_{1,RA}\) = 1206ms (room air) was reduced to T\(_{1,O2}\) = 1141ms under oxygen conditions (ΔT\(_1\) = 5.3\%, p < 5⋅10\(^{-4})\), while in COPD patients both native T\(_{1,RA}\) = 1125ms was significantly shorter (p < 10\(^{-3})\) and the relative reduction to T\(_{1,O2}\) = 1081ms on average ΔT\(_1\) = 4.2\%(p < 10\(^{-5}\)). On the second day, with T\(_{1,RA}\) = 1186ms in asthma and T\(_{1,RA}\) = 1097ms in COPD, observed values were slightly shorter on average in all patient groups. ΔT\(_1\) reduction was the least repeatable parameter and varied from day to day by up to 23\% in individual asthma and 30\% in COPD patients. While for both patient groups T\(_1\) was below the values reported for healthy subjects, the T\(_1\) and ΔT\(_1\) found in asthmatics lies between that of the COPD group and reported values for healthy subjects, suggesting a higher blood volume fraction and better ventilation. However, it could be demonstrated that lung T\(_1\) quantification is subject to notable inter-examination variability, which here can be attributed both to remaining contrast agent from the previous day and the increased dependency of lung T\(_1\) on perfusion and thus current lung state.}, language = {en} } @article{FassnachtJohanssenAllolio2011, author = {Fassnacht, Martin and Johanssen, Sarah and Allolio, Bruno}, title = {Statements Cannot Be Substantiated : In Reply}, series = {Deutsches {\"A}rzteblatt International}, volume = {108}, journal = {Deutsches {\"A}rzteblatt International}, number = {19}, doi = {10.3238/arztebl.2011.0339b}, url = {http://nbn-resolving.de/urn:nbn:de:bvb:20-opus-142597}, pages = {339-340}, year = {2011}, abstract = {No abstract available.}, language = {en} } @article{NellBurgkartGradletal.2011, author = {Nell, Manuel and Burgkart, Rainer H. and Gradl, Guntmar and von Eisenhart-Rothe, R{\"u}diger and Schaeffeler, Christoph and Trappe, Dennis and Prazeres da Costa, Clarissa and Gradinger, Reiner and Kirchhoff, Chlodwig}, title = {Primary extrahepatic alveolar echinococcosis of the lumbar spine and the psoas muscle}, series = {Annals of Clinical Microbiology and Antimicrobials}, volume = {10}, journal = {Annals of Clinical Microbiology and Antimicrobials}, number = {13}, doi = {10.1186/1476-0711-10-13}, url = {http://nbn-resolving.de/urn:nbn:de:bvb:20-opus-141796}, pages = {1-6}, year = {2011}, abstract = {Alveolar echinococcosis (AE) of human being caused by Echinococcus multilocularis is a rare but important zoonosis especially in tempered zones of middle Europe and Northern America with endemic character in many countries. Due to the long incubation period, various clinical manifestations, critical prognosis, and outcome AE presents a serious and severe disease. The primary focus of infection is usually the liver. Although secondary affection of visceral organs is possible extrahepatic AE is highly uncommon. Moreover, the involvement of bone and muscle presents with an even lower incidence. In the literature numerous cases on hepatic AE have been reported. However, extrahepatic AE involving bones and/or muscles was described very rarely. We report a case of an 80-year-old man with primary extrahepatic alveolar Echinococcosis of the lumbar spine and the psoas muscle. The etiology, diagnosis, differential diagnoses, treatment options and outcome of this rare disease are discussed in context with the current literature.}, language = {en} } @phdthesis{SchneiderSchaulies1988, author = {Schneider-Schaulies, Sibylle}, title = {Molekularbiologische Charakterisierung der Masernvirusreplikation in zentralen Nervensystem von Lewis- und BN-Ratten}, url = {http://nbn-resolving.de/urn:nbn:de:bvb:20-opus-78465}, school = {Universit{\"a}t W{\"u}rzburg}, year = {1988}, abstract = {Einleitung: Das Masernvirus (MV) ist ein hochkontagi{\"o}ser, primatenpathogener Erreger, der f{\"u}r die bekannte Masernerkrankung verantwortlich ist...}, subject = {Medizin}, language = {de} } @phdthesis{Leidig2004, author = {Leidig, Doroth{\´e}e}, title = {Frauenheilkunde in volkssprachigen Arznei- und Kr{\"a}uterb{\"u}chern des 12. bis 15. Jahrhunderts : eine empirische Untersuchung}, url = {http://nbn-resolving.de/urn:nbn:de:bvb:20-opus-15347}, school = {Universit{\"a}t W{\"u}rzburg}, year = {2004}, abstract = {Die Arznei- und Kr{\"a}uterb{\"u}cher des Mittelalters enthalten eine große Zahl frauenheilkundlicher Rezepte. Da die Rezepte jedoch unsystematisch und weit verstreut vorliegen, konnten bislang nur bedingt qualifizierte Schlußfolgerungen - etwa {\"u}ber die H{\"a}ufigkeit bestimmter Indikationen - gezogen werden. Die Verfasserin hat aus einem repr{\"a}sentativen Querschnitt von 27 als Edition vorliegenden Arznei- und Kr{\"a}uterb{\"u}chern rund 900 Rezepte quantitativ und qualitativ ausgewertet. Dabei wurde u.a. nach der H{\"a}ufigkeit der einzelnen Indikationen, Anwendungen und Heilmitteln, nach der Wirksamkeit der empfohlenen Behandlungen, nach der Rolle der Patientin sowie nach {\"u}berlieferungsgeschichtlichen Entwicklungen gefragt. Einige der interessantesten Ergebnisse: Die blutungsf{\"o}rdernden (emmenagogen) Rezepte stellen mit Abstand die gr{\"o}ßte Indikationsgruppe dar, wobei oft klar zwischen solchen Rezepten unterschieden wird, die eine Blutung zum Zwecke der Geb{\"a}rmutterreinigung ausl{\"o}sen und solchen, die eine Menstruationsblutung herbeif{\"u}hren wollen. Aus pharmakologischer Sicht ist die Grenze zwischen menstruationsf{\"o}rdernden und abortiven Rezepten fließend. Die Auswertung ihrer Wirksamkeit und ihres Kontextes zeigt, daß bei mehr als 10\% der untersuchten Rezepte Kenntnisse {\"u}ber Abortivmittel und ihrer Anwendungen sicher vorausgesetzt werden k{\"o}nnen. Unter den treibenden Rezepten fand sich der gr{\"o}ßte Anteil an Verordnungen, die aus heutiger Sicht medizinisch wirksam sind. Bei den Geb{\"a}rmutter- und Brusterkrankungen dagegen zeigt sich große Ratlosigkeit in Diagnose und Behandlung. Ein wichtiges Ergebnis ist die im Rahmen der Untersuchung aufgebaute Datenbank. Sie ist in Form zweier Tabellen abgebildet. Außerdem ist jedes Rezept im Wortlaut abgedruckt und mit einem Kommentar zu Indikation, Inhaltsstoffen, Anwendung, Parallel{\"u}berlieferungen und Besonderheiten versehen. Man kann nun frauenheilkundliche Rezepte nicht edierter Handschriften oder noch nicht ausgewerteter Editionen mit dem umfangreichen Datenbestand vergleichen, ohne sich durch Hunderte von Textseiten arbeiten zu m{\"u}ssen. Die Datenbank soll weiter ausgebaut und - sofern sich die n{\"o}tige Unterst{\"u}tzung dazu findet - auch elektronisch zug{\"a}nglich gemacht werden.}, subject = {Gyn{\"a}kologie}, language = {de} }