@article{GruendahlWackerEinseleetal.2020, author = {Gr{\"u}ndahl, Marie and Wacker, Beate and Einsele, Hermann and Heinz, Werner J.}, title = {Invasive fungal diseases in patients with new diagnosed acute lymphoblastic leukaemia}, series = {Mycoses}, volume = {63}, journal = {Mycoses}, number = {10}, doi = {10.1111/myc.13151}, url = {http://nbn-resolving.de/urn:nbn:de:bvb:20-opus-217844}, pages = {1101 -- 1106}, year = {2020}, abstract = {Background Patients with acute leukaemia have a high incidence of fungal infections. This has primarily been shown in acute myeloid leukaemia and is different for acute lymphoblastic leukaemia. Until now no benefit of mould active prophylaxis has been demonstrated in the latter population. Methods In this retrospective single-centre study, we analysed the incidence, clinical relevance, and outcome of invasive fungal diseases (IFD) as well as the impact of antifungal prophylaxis for the first 100 days following the primary diagnosis of acute lymphoblastic leukaemia. Results In 58 patients a high rate of proven, probable, and possible fungal infections could be demonstrated with a 3.4\%, 8.6\%, and 17.2\% likelihood, respectively. The incidence might be even higher, as nearly 40\% of all patients had no prolonged neutropenia for more than 10 days, excluding those from the European Organization of Research and Treatment of cancer and the Mycoses Study Group criteria for probable invasive fungal disease. The diagnosed fungal diseases had an impact on the duration of hospitalisation, which was 13 days longer for patients with proven/probable IFD compared to patients with no signs of fungal infection. Use of antifungal prophylaxis did not significantly affect the risk of fungal infection. Conclusion Patients with acute lymphoblastic leukaemia are at high risk of acquiring an invasive fungal disease. Appropriate criteria to define fungal infections, especially in this population, and strategies to reduce the risk of infection, including antifungal prophylaxis, need to be further evaluated.}, language = {en} } @phdthesis{Heinz2001, author = {Heinz, Werner J.}, title = {Identifikation und Charakterisierung von PHR3, einem zu der PHR/GAS-Familie homologen Gen bei Candida albicans}, url = {http://nbn-resolving.de/urn:nbn:de:bvb:20-1179719}, school = {Universit{\"a}t W{\"u}rzburg}, year = {2001}, abstract = {Es konnte mit PHR3 bei Candida albicans ein drittes GAS-homologes Gen nachgewiesen werden. Dieses weist {\"u}berzeugende {\"U}bereinstimmungen der Nuklein- und Aminos{\"a}urensequenz und mit der fehlenden GPI-Verankerungsstelle und der pH-konstitutiven Expression auch interessante Unterschiede zu den bisher bekannten Genen der PHR-Familie auf. Eine funktionelle Homologie zu den weiteren PHR-Genen bei Candida albicans konnte nicht belegt werden. Es sind bisher in verschiedenen Spezies mehrere homologe Gene dieser Familie nachgewiesen worden. So sind auch bei Candida albicans weitere m{\"o}glich und die endg{\"u}ltige Zahl der PHR-Gene wird erst nach Abschluß des Candida albicans-Genomprojektes bestimmt werden k{\"o}nnen. Der Zweck mehrerer homologer Gene ist insbesondere f{\"u}r die bei unterschiedlichen pH-Werten vorliegenden Proteine Phr1p und Phr2p noch nicht bekannt. Eine m{\"o}gliche Erkl{\"a}rung ist, dass ihre Translation auf unterschiedliche Weise die Expression anderer Gene oder die Prozessierung und Funktion von Proteinen beeinflusst. Eine solche feine Regulation von Wachstums- und Virulenzfaktoren und somit eine Anpassung an Umweltbedingungen und Infektionswege ist f{\"u}r die Pathogenit{\"a}t von Candida albicans von Bedeutung. Die spezifischen Faktoren f{\"u}r die Induktion von PHR3 sind, sollte eine differenzierte Regulation vorliegen, dagegen ebenso wenig wie f{\"u}r GAS4, als n{\"a}hestes verwandtes Gen, und f{\"u}r die weiteren GAS-Gene bekannt. Zum Nachweis einer solchen signalspezifischen Transkription sind Experimente mit anderen Versuchsanordnungen, mit welchen sich komplexere Milieus und Infektionswege untersuchen lassen, wie DNA-Chips oder induktionsabh{\"a}ngige Signalkassetten (Morschh{\"a}user et al., 1999; Staib et al., 1999) hilfreich. Da eine fehlende C-terminale Region bei GAS1 zur Sekretion eines vergr{\"o}ßerten Proteins mit Hypermannosylierung der serinreichen Region f{\"u}hrt (Popolo et Vai, 1998), erscheint auch eine extrazellul{\"a}re Funktion von Phr3p, welches dieses hydrophobe 3' Ende nativ nicht besitzt, m{\"o}glich. Dabei ist eine zu Phr1p und Phr2p {\"a}hnliche oder gleiche enzymatische Funktion, welche in Diskussion 112 unterschiedlichen Kompartimenten oder von unterschiedlicher Lokalisation aus den Aufbau der Zellwand beeinflusst, denkbar.}, language = {de} } @article{UllmannSchmidtHieberBertzetal.2016, author = {Ullmann, Andrew J. and Schmidt-Hieber, Martin and Bertz, Hartmut and Heinz, Werner J. and Kiehl, Michael and Kr{\"u}ger, William and Mousset, Sabine and Neuburger, Stefan and Neumann, Silke and Penack, Olaf and Silling, Gerda and Vehreschild, J{\"o}rg Janne and Einsele, Hermann and Maschmeyer, Georg}, title = {Infectious diseases in allogeneic haematopoietic stem cell transplantation: prevention and prophylaxis strategy guidelines 2016}, series = {Annals of Hematology}, volume = {95}, journal = {Annals of Hematology}, number = {9}, organization = {Infectious Diseases Working Party of the German Society for Hematology and Medical Oncology (AGIHO/DGHO) and the DAG-KBT (German Working Group for Blood and Marrow Transplantation)}, doi = {10.1007/s00277-016-2711-1}, url = {http://nbn-resolving.de/urn:nbn:de:bvb:20-opus-187587}, pages = {1435-1455}, year = {2016}, abstract = {Infectious complications after allogeneic haematopoietic stem cell transplantation (allo-HCT) remain a clinical challenge. This is a guideline provided by the AGIHO (Infectious Diseases Working Group) of the DGHO (German Society for Hematology and Medical Oncology). A core group of experts prepared a preliminary guideline, which was discussed, reviewed, and approved by the entire working group. The guideline provides clinical recommendations for the preventive management including prophylactic treatment of viral, bacterial, parasitic, and fungal diseases. The guideline focuses on antimicrobial agents but includes recommendations on the use of vaccinations. This is the updated version of the AGHIO guideline in the field of allogeneic haematopoietic stem cell transplantation utilizing methods according to evidence-based medicine criteria.}, language = {en} }