@article{NoyaletIlgenBuerkleinetal.2022, author = {Noyalet, Laurent and Ilgen, Lukas and B{\"u}rklein, Miriam and Shehata-Dieler, Wafaa and Taeger, Johannes and Hagen, Rudolf and Neun, Tilmann and Zabler, Simon and Althoff, Daniel and Rak, Kristen}, title = {Vestibular aqueduct morphology and Meniere's disease - development of the vestibular aqueduct score by 3D analysis}, series = {Frontiers in Surgery}, volume = {9}, journal = {Frontiers in Surgery}, issn = {2296-875X}, doi = {10.3389/fsurg.2022.747517}, url = {http://nbn-resolving.de/urn:nbn:de:bvb:20-opus-312893}, year = {2022}, abstract = {Improved radiological examinations with newly developed 3D models may increase understanding of Meniere's disease (MD). The morphology and course of the vestibular aqueduct (VA) in the temporal bone might be related to the severity of MD. The presented study explored, if the VA of MD and non-MD patients can be grouped relative to its angle to the semicircular canals (SCC) and length using a 3D model. Scans of temporal bone specimens (TBS) were performed using micro-CT and micro flat panel volume computed tomography (mfpVCT). Furthermore, scans were carried out in patients and TBS by computed tomography (CT). The angle between the VA and the three SCC, as well as the length of the VA were measured. From these data, a 3D model was constructed to develop the vestibular aqueduct score (VAS). Using different imaging modalities it was demonstrated that angle measurements of the VA are reliable and can be effectively used for detailed diagnostic investigation. To test the clinical relevance, the VAS was applied on MD and on non-MD patients. Length and angle values from MD patients differed from non-MD patients. In MD patients, significantly higher numbers of VAs could be assigned to a distinct group of the VAS. In addition, it was tested, whether the outcome of a treatment option for MD can be correlated to the VAS.}, language = {en} } @phdthesis{Frimberger2007, author = {Frimberger, Vincent}, title = {Retrospektive Untersuchung zur chirurgischen Therapie bei Morbus Meni{\`e}re}, url = {http://nbn-resolving.de/urn:nbn:de:bvb:20-opus-24833}, school = {Universit{\"a}t W{\"u}rzburg}, year = {2007}, abstract = {Hintergrund: Der Morbus Meni{\`e}re beeintr{\"a}chtigt durch seine charakteristischen Symptome die Lebensqualit{\"a}t der Betroffenen nachhaltig und in vielf{\"a}ltiger Weise. Nach erfolglosen konservativ-medikament{\"o}sen Maßnahmen verbleibt als Lebensqualit{\"a}t-verbessernde Therapie neben der transtympanalen Gentamicinapplikation nur die chirurgische Intervention. Patienten und Methoden: Im Zeitraum von 1989 bis 2001 wurden 151 Patienten mit Morbus Meni{\`e}re saccotomiert. 56.3\% waren m{\"a}nnlich und 43.7\% weiblich. Das mittlere Alter lag bei 48.4 Jahre. Bei 76\% der Patienten war der Ersteingriff erfolgreich. 32 Patienten (21.2\%) ben{\"o}tigten nach der Saccotomie eine Saccusrevision und bei 4 Patienten erfolgte nach der Saccotomie/Resaccotomie eine transtemporale bzw. translabyrinth{\"a}re Neurektomie. Ergebnisse: Bei 69\% der erstoperierten Patienten besserten sich Dauer, Schwere und Frequenz der Schwindelanf{\"a}lle dauerhaft, wobei ein Drittel aller Patienten vollkommen beschwerdefrei wurde. Die mittlere Nachbeobachtungszeit betrug 85.3 Monate. Bei 11 Patienten traten intra-/postoperative Komplikationen nach Saccotomie auf. Bei 4 Patienten (2,7\%) kam es zu einer Duraverletzung und bei 3 Patienten (2\%) zu einer Er{\"o}ffnung des Bogenganges mit anschließender Ertaubung. Eine Verletzung des N. facialis trat in keinem Fall auf. Insgesamt ertaubten 7 Patienten (4.6\%) nach Saccotomie, wobei in allen F{\"a}llen pr{\"a}operativ eine pancochle{\"a}re Schwerh{\"o}rigkeit von 60-70 dB bestand. Schlussfolgerung: Auch im Vergleich zu publizierten Ergebnissen nach transtympanaler Gentamicintherapie bleiben differenzierte chirurgische Konzepte zentrale Therapiepfeiler in der Behandlung des Morbus Meni{\`e}re, die bei Versagen konservativer M{\"o}glichkeiten komplikationsarm eingesetzt werden k{\"o}nnen.}, subject = {Meni{\`e}re-Krankheit}, language = {de} }