@article{GugelGrimmHartjenetal.2021, author = {Gugel, Isabel and Grimm, Florian and Hartjen, Philip and Breun, Maria and Zipfel, Julian and Liebsch, Marina and L{\"o}wenheim, Hubert and Ernemann, Ulrike and Kluwe, Lan and Mautner, Victor-Felix and Tatagiba, Marcos and Schuhmann, Martin Ulrich}, title = {Risk stratification for immediate postoperative hearing loss by preoperative BAER (brainstem auditory evoked response) and audiometry in NF2-associated vestibular schwannomas}, series = {Cancers}, volume = {13}, journal = {Cancers}, number = {6}, issn = {2072-6694}, doi = {10.3390/cancers13061384}, url = {http://nbn-resolving.de/urn:nbn:de:bvb:20-opus-234165}, year = {2021}, abstract = {Both brainstem auditory evoked potentials (BAEP) and audiometry play a crucial role in neuro-oncological treatment decisions in Neurofibromatosis Type 2 associated (NF2) vestibular schwannoma (VS) as hearing preservation is the major goal. In this study, we investigated the risk of immediate postoperative hearing deterioration (>15 dB and/or 15\% loss in pure-tone average [PTA]/ speech discrimination score [SDS] in a cohort of 100 operated VS (ears) in 72 NF2 patients by retrospective analysis of pre- and postoperative hearing data (PTA, SDS, American Association of Otolaryngology-Head and Neck Surgery [AAO-HNS], and brainstem auditory evoked potential [BAEP] class) taking into account relevant influencing factors, particularly preoperative audiometry and BAEP status and the extent of resection. Immediately after surgery, the hearing was preserved in 73\% of ears and approximately ~60\% of ears kept their hearing classes. Preoperative BAEP (p = 0.015) and resection amount (p = 0.048) significantly influenced postoperative hearing outcome. The prediction model for postoperative hearing deterioration/loss between preoperative BAEP and AAO-HNS class showed increased risk by increasing BAEP class. Twenty-one tumors/ears were identified with large BAEP and AAO-HNS class discrepancies (≥2 points) and were associated with a high (48-100\%) risk of deafness after surgery in ears with preoperative available hearing. Overall, the results were heterogeneous but the better both BAEP and audiometry class before surgery, the higher the chance of hearing maintenance afterwards. Large resection amounts (e.g., 100\% risk in near-total resections) exhibit a significant (p < 0.05) higher risk compared to smaller amounts (e.g., 10/20\% in laser-coagulated/partially resected tumors). Our results emphasized the indispensable role of both hearing monitoring in form of audiometry and neurophysiology (BAEP) in the pre-and perioperative monitoring of NF2-associated VS. Both BAEP and audiometry are good prognostic markers for the postoperative hearing outcome. The extent of resection should be strictly guided by and adjusted to the intraoperative neurophysiological monitoring.}, language = {en} } @phdthesis{Nattmann2022, author = {Nattmann, Anja Maria}, title = {ADAM9 und CXCR4 - neue Angriffspunkte in der Pathogenese des Vestibularisschwannoms}, doi = {10.25972/OPUS-27808}, url = {http://nbn-resolving.de/urn:nbn:de:bvb:20-opus-278086}, school = {Universit{\"a}t W{\"u}rzburg}, year = {2022}, abstract = {Obwohl es sich bei Vestibularisschwannomen (VS) um benigne Tumoren handelt, k{\"o}nnen sie die Lebensqualit{\"a}t der betroffenen Patienten deutlich beeintr{\"a}chtigen. Gerade bei Patienten, die an einer NF 2 leiden und sich daher wiederholt operativen Eingriffen unterziehen m{\"u}ssen, ist es notwendig, eine medikament{\"o}se Therapiealternative anbieten zu k{\"o}nnen, die ohne die Notwendigkeit einer operativen Intervention auskommt und gleichzeitig schwerwiegenden Folgen der Tumorerkrankung - wie dem drohenden H{\"o}rverlust - Einhalt gebietet. Die vorliegende Arbeit hatte zum Ziel, sich dieser medikament{\"o}sen Therapiealternative einen Schritt anzun{\"a}hern, indem molekulare Pathomechanismen, die dem VS zugrunde liegen k{\"o}nnten, untersucht wurden. Im Mittelpunkt standen der Chemokinrezeptor CXCR4, das Tumorsuppressorprotein Merlin und die Metalloprotease ADAM9. F{\"u}r CXCR4 ließen sich keine Effekte in Bezug auf die Aktivierung der ERK- und AKT-Signalwege erkennen. Auch beeinflusste eine Merlin{\"u}berexpression in VS-Zellen die CXCR4- und ADAM9-Proteinexpression nicht. F{\"u}r ADAM9 zeigte sich eine potenzielle Relevanz f{\"u}r die Pathogenese des VS: Wurde die ADAM9-Konzentration durch einen knock-down reduziert, hatte dies eine verminderte VS-Zellzahl zur Folge. Des Weiteren scheint Integrin α6 ein Substrat von ADAM9 zu sein, das m{\"o}glicherweise in die Zytoskelettmodifikation durch ADAM9 involviert ist. Somit stellt die ADAM9-Inhibition einen interessanten Angriffspunkt f{\"u}r eine m{\"o}gliche medikament{\"o}se Behandlung von VS dar. Ferner wurden Cytokine gefunden, die bisher nicht in einen Zusammenhang mit dem VS gebracht worden waren. Vor allem die Bedeutung der Cytokine TIMP-2 und CXCL7 sollte f{\"u}r das VS n{\"a}her untersucht werden. Somit konnte diese Arbeit weitere Aspekte aufdecken, die f{\"u}r die Pathogenese des VS relevant sein k{\"o}nnten und an die zuk{\"u}nftige Forschung ankn{\"u}pfen sollte.}, subject = {Akustikustumor}, language = {de} } @article{NattmannBreunMonoranuetal.2020, author = {Nattmann, Anja and Breun, Maria and Monoranu, Camelia M. and Matthies, Cordula and Ernestus, Ralf-Ingo and L{\"o}hr, Mario and Hagemann, Carsten}, title = {Analysis of ADAM9 regulation and function in vestibular schwannoma primary cells}, series = {BMC Research Notes}, volume = {13}, journal = {BMC Research Notes}, doi = {10.1186/s13104-020-05378-7}, url = {http://nbn-resolving.de/urn:nbn:de:bvb:20-opus-231213}, year = {2020}, abstract = {Objective Recently, we described a disintegrin and metalloproteinase 9 (ADAM9) overexpression by Schwann cells of vestibular schwannoma (VS) and suggested that it might be a marker for VS tumor growth and invasiveness. This research note provides additional data utilizing a small cohort of VS primary cultures and tissue samples. We examined whether reconstitution of Merlin expression in VS cells regulates ADAM9 protein expression and performed lentiviral ADAM9 knock down to investigate possible effects on VS cells numbers. Moreover, the co-localization of ADAM9 and Integrins α6 and α2β1, respectively, was examined by immunofluorescence double staining. Results ADAM9 expression was not regulated by Merlin in VS. However, ADAM9 knock down led to 58\% reduction in cell numbers in VS primary cell cultures (p < 0.0001). While ADAM9 and Integrin α2β1 were co-localized in only 22\% (2 of 9) of VS, ADAM9 and Integrin α6 were co-localized in 91\% (10 of 11) of VS. Therefore, we provide first observations on possible regulatory functions of ADAM9 expression in VS.}, language = {en} } @article{BreunMonoranuKessleretal.2019, author = {Breun, Maria and Monoranu, Camelia M. and Kessler, Almuth F. and Matthies, Cordula and L{\"o}hr, Mario and Hagemann, Carsten and Schirbel, Andreas and Rowe, Steven P. and Pomper, Martin G. and Buck, Andreas K. and Wester, Hans-J{\"u}rgen and Ernestus, Ralf-Ingo and Lapa, Constantin}, title = {[\(^{68}\)Ga]-Pentixafor PET/CT for CXCR4-mediated imaging of vestibular schwannomas}, series = {Frontiers in Oncology}, volume = {9}, journal = {Frontiers in Oncology}, number = {503}, doi = {10.3389/fonc.2019.00503}, url = {http://nbn-resolving.de/urn:nbn:de:bvb:20-opus-201863}, year = {2019}, abstract = {We have recently demonstrated CXCR4 overexpression in vestibular schwannomas (VS). This study investigated the feasibility of CXCR4-directed positron emission tomography/computed tomography (PET/CT) imaging of VS using the radiolabeled chemokine ligand [\(^{68}\)Ga]Pentixafor. Methods: 4 patients with 6 primarily diagnosed or pre-treated/observed VS were enrolled. All subjects underwent [\(^{68}\)Ga]Pentixafor PET/CT prior to surgical resection. Images were analyzed visually and semi-quantitatively for CXCR4 expression including calculation of tumor-to-background ratios (TBR). Immunohistochemistry served as standard of reference in three patients. Results: [\(^{68}\)Ga]Pentixafor PET/CT was visually positive in all cases. SUV\(_{mean}\) and SUV\(_{max}\) were 3.0 ± 0.3 and 3.8 ± 0.4 and TBR\(_{mean}\) and TBR\(_{max}\) were 4.0 ± 1.4 and 5.0 ± 1.7, respectively. Histological analysis confirmed CXCR4 expression in tumors. Conclusion: Non-invasive imaging of CXCR4 expression using [\(^{68}\)Ga]Pentixafor PET/CT of VS is feasible and could prove useful for in vivo assessment of CXCR4 expression.}, language = {en} } @phdthesis{Kahle2010, author = {Kahle, Philipp}, title = {Resttumore bei der mikrochirurgischen Therapie von Vestibularschwannomen - funktionelle Ergebnisse und radiologisches Verhalten}, url = {http://nbn-resolving.de/urn:nbn:de:bvb:20-opus-52066}, school = {Universit{\"a}t W{\"u}rzburg}, year = {2010}, abstract = {Einleitung: Zwischen 1994-2003 wurden in Zusammenarbeit von HNO- und Neurochirurgie 615 Vestibularschwannome (Grad T3a-T4b) {\"u}ber den subokzipitalen Zugang operiert. In 89 F{\"a}llen (14\%) konnte aus unterschiedlichen Gr{\"u}nden der Tumor nur inkomplett entfernt werden. Mittels neurologischer Untersuchung und MRT wurde postoperativ das funktionelle Ergebnis bzw. das Wachstumsverhalten des Resttumors untersucht. Außerdem wurden die Art des Resttumors und die Gr{\"u}nde f{\"u}r eine inkomplette Resektion analysiert. Material und Methoden: Alle Tumore wurden unter stetigem Neuromonitoring (AEP, Fazialis-EMG) operiert. Reichte der Tumor bis an die kaudalen Hirnnerven (IX, X, XI, XII) heran, wurden diese ebenfalls {\"u}berwacht. In der postoperativen Kontrolle erfolgten eine neurologische Untersuchung und eine MRT. Die Ergebnisse wurden mit vorausgegangenen Untersuchungen verglichen, um das Wachstumsverhalten des Resttumors und das funktionelle Ergebnis zu beurteilen. Die Operationsberichte wurden nach den Gr{\"u}nden der inkompletten Tumorentfernung gesichtet. Ergebnisse: Starke Adh{\"a}renz des Tumorgewebes zu den Hirnnerven (VII, VIII, kaudale Gruppe) oder zum Hirnstamm, interfaszikul{\"a}re Tumornester, eine Gef{\"a}hrdung der Blutversorgung, spontane Entladungen im EMG oder eine reduzierte Ableitbarkeit der AEPs zwangen den Operateur, die Pr{\"a}paration abzubrechen. Die durchschnittliche Tumorgr{\"o}ße in den F{\"a}llen der inkompletten Resektion betrug 26,8 mm vs. 19,4 mm bei kompletter Tumorentfernung. Der zur{\"u}ckgelassene Tumorrest bestand in 86\% aus einem Kapselanteil, einem Tumorrasen oder interfaszikul{\"a}ren Tumornestern. Grobe Tumorreste waren die Ausnahme. 12 Monate postoperativ wurde bei den Patienten mit kompletter Resektion in 88\% eine gute bis sehr gute Funktionalit{\"a}t (House/Brackmann Grad I-II) des Gesichtsnervs beobachtet, bei inkompletter Tumorentfernung in 75\%. 66\% (n=59) der Resttumore zeigten keine Progredienz, 13\% (n=12) eine Wachstumstendenz ohne klinische Symptomatik, 6\% (n=5) mussten erneut operiert werden (15\%/n=13 keine Kontrolle). Der durchschnittliche Nachbeobachtungszeitraum betrug 48,1 Monate (1-134). Zusammenfassung: Trotz Zur{\"u}cklassens eines Tumorrestes kommt es nur selten zu einem erneuten Tumorwachstum. In noch weniger F{\"a}llen muss eine Rezidivoperation durchgef{\"u}hrt werden. Dies rechtfertigt eine subtotale Tumorresektion in den F{\"a}llen einer Hirnnervengef{\"a}hrdung. Verzichtet man auf eine komplette Resektion, l{\"a}sst sich auch bei sehr großen Tumoren ein gutes bis sehr gutes funktionelles Ergebnis erzielen.}, subject = {Akustikustumor}, language = {de} }