@article{SchmidLoisMetzetal.2022, author = {Schmid, Andrea and Lois, Anna-Maria and Metz, Corona and Grunz, Jan-Peter and Veldhoen, Simon}, title = {Not all that looks fractured is broken - multipartite humeral epicondyles in children}, series = {European Radiology}, volume = {32}, journal = {European Radiology}, number = {8}, doi = {10.1007/s00330-022-08670-1}, url = {http://nbn-resolving.de/urn:nbn:de:bvb:20-opus-324987}, pages = {5045-5052}, year = {2022}, abstract = {Objective Multipartite epicondyles may mimic fractures in the setting of pediatric elbow trauma. This study examines the prevalence of multipartite epicondyles during skeletal development and their association with pediatric elbow fractures. Materials and methods In this retrospective analysis, 4282 elbow radiographs of 1265 elbows of 1210 patients aged 0-17 years were reviewed. The radiographs were analyzed by two radiologists in consensus reading, and the number of visible portions of the medial and lateral epicondyles was noted. For elbows in which epicondylar ossification was not yet visible, the epicondyles were already fused with the humerus or could not be sufficiently evaluated due to projection issues or because osteosynthesis material was excluded. In total, 187 elbows were included for the lateral and 715 for the medial epicondyle analyses. Results No multipartite medial epicondyles were found in patients without history of elbow fracture, whereas 9\% of these patients had multipartite lateral epicondyles (p < 0.01). Current or previous elbow fractures increased the prevalence of multipartite epicondyles, with significant lateral predominance (medial epicondyle + 9\% vs. lateral + 24\%, p < 0.0001). Including all patients regardless of a history of elbow fracture, multipartite medial epicondyles were observed in 3\% and multipartite lateral epicondyles in 18\% (p < 0.0001). There was no gender difference in the prevalence of multipartition of either epicondyle, regardless of a trauma history. Conclusion Multipartite medial epicondyles occur in patients with current or previous elbow fractures only, whereas multipartite lateral epicondyles may be constitutional. Elbow fractures increase the prevalence of multipartite epicondyles on both sides, with significant lateral predominance. Key Points • Multipartite medial epicondyles should be considered of traumatic origin. • Multipartite lateral epicondyles may be constitutional. • Elbow fractures increase the prevalence of multipartite epicondyles on both sides with lateral predominance.}, language = {en} } @phdthesis{Schmid2021, author = {Schmid, Andrea}, title = {Diagnostische Genauigkeit der Dual-Energy Computertomographie Angiographie bei Patienten mit peripherer arterieller Verschlusskrankheit}, doi = {10.25972/OPUS-25113}, url = {http://nbn-resolving.de/urn:nbn:de:bvb:20-opus-251137}, school = {Universit{\"a}t W{\"u}rzburg}, year = {2021}, abstract = {Es wurde die diagnostische Genauigkeit f{\"u}nf verschiedener Rekonstruktionsalgorithmen der DE-CTA der Becken-Bein-Gef{\"a}ße von Patienten mit pAVK an einem Dual-Source CT mit dem diagnostischen Goldstandard der DSA verglichen. Die DE-CTA zeigte eine exzellente Sensitivit{\"a}t an Becken- und Beingef{\"a}ßen hinsichtlich einer korrekten Stenosegraduierung, unabh{\"a}ngig von der Rekonstruktion. Die Standard MPR zeigte insgesamt die besten Ergebnisse und ist deshalb vor allem in nicht eindeutigen F{\"a}llen die Methode der Wahl. Die Auswertung von DE-CS MPRs, DE-CS MIPs, gekr{\"u}mmten MPRs oder die semi-automatische quantitative Stenosegradauswertung bringt keinen Zugewinn an diagnostischer Performance im Vergleich zur visuellen Auswertung der Standard MPR. Das Ausmaß der Gef{\"a}ßwandverkalkungen und die intraluminale Kontrastierung hatten keinen signifikanten Effekt auf die Sensitivit{\"a}t zur Erkennung signifikanter Stenosen an den Becken- und Beingef{\"a}ßen. Jedoch verschlechterten sich die Spezifit{\"a}t und die Genauigkeit der Rekonstruktionen, welche auf der DE-Knochen- und DE-Plaqueentfernung basieren, signifikant in stark verkalkten oder nur schwach kontrastierten Gef{\"a}ßsegmenten. Beim Auswerten von DE-CS Rekonstruktionen ist infolgedessen vor allem in schlecht kontrastierten oder stark verkalkten Gef{\"a}ßen eine weitere Verifizierung des Befundes n{\"o}tig, um unn{\"o}tige invasive DSAs als Folge von falsch positiven CTA-Befunden zu reduzieren.}, subject = {Dual-Source-Computertomographie}, language = {de} }