@article{Siren1982, author = {Sir{\´e}n, Anna-Leena}, title = {Central cardiovascular and thermal effects of prostaglandin D2 in rats}, url = {http://nbn-resolving.de/urn:nbn:de:bvb:20-opus-48658}, year = {1982}, abstract = {Prostaglandin D2 (PGD2) is the most common prostaglandin type of tile rat brain. Recently a neurornodulator role for PGD2 has been suggested. In the present work the central cardiovascular and thermal effects of PGDz were studied in urethane-anaesthetised rats. Mlen adrndnistered at the doses of 0.001-10 ~g/rat into the lateral cerebral ventricle(i.c.v.), PGD2 slightly increased the blood pressure, heart rate and body ternpera~ ure. The highest dose caused also an initial hypotensive effect. Upon lntravenous injections PGD2 (0.1-10 ~g/rat) initially decreased and then weakly increased the blood pressure but had only negligible effects on heart rate and body temperature. Central pretreatment with sodium meclofenamate or indomethacin (1 mg/rat i.c.v.) antagonised effectively all the recorded central effects of PGD2. The central cardiovascular and thermal effects of PGD2 were much weaker than those obtained earlier with other prostaglandins, such as PGF2alpha and PGE2.. Therefore, in spite of its abundance in the brain PGD2 may not be very important for the central cardiovascular and thermal regulation in the rat.}, subject = {Medizin}, language = {en} } @article{SirenPaakkari1984, author = {Sir{\´e}n, Anna-Leena and Paakkari, I.}, title = {Cardiovascular effects of TRH i.c.v. in conscious rats}, url = {http://nbn-resolving.de/urn:nbn:de:bvb:20-opus-49071}, year = {1984}, abstract = {In addition to the endocrine effects, the thyrotropin releasing hormone (TRH) is known to induce dose-dependent increases in blood pressure and heart rate after intracerebroventricular (i.c.v.) administration in urethane-anaesthetised rats (1, 2). The a~ of the present study was to investigate whether TRH has similar effects in conscious rats of various strains i.e. spontaneously hypertensive rats (SHR), normotensive Wistar-Kyoto (WKY) and Wistar (NR) rats.}, subject = {Medizin}, language = {en} } @article{SirenSvarstroemFraserPaakkari1985, author = {Sir{\´e}n, Anna-Leena and Svarstr{\"o}m-Fraser, M. and Paakkari, I.}, title = {Central cardiovascular effects of the endoperoxide analogue U-46619 i.c.v. in rats}, url = {http://nbn-resolving.de/urn:nbn:de:bvb:20-opus-49064}, year = {1985}, abstract = {Thromboxanes are abundantly present in the rat brain but their possible physiological functions in the brain are not known. The prostaglandin endoperoxide analogue U-46619 is a selective agonist of TxA2 receptors in many peripheral tissues. In the present study the ·central cardiovascular and ventilatory effects of U-46619 were investigated in rats. In conscious spontaneously hypertensive rats (SHR) U-46619 (1-100 nmol/kg i.c.v.) induced a strong dose-related increase in blood pressure but had no significant effect on heart rate. In conscious normotensive rats (NR) neither blood pressure nor heart rate was significantly affected. Furthermore, U-46619 (0.1-100 nmol/kg i.c.v.) had no significant effect on blood pressure, heart rate or ventilation in urethane-anaesthetised NR . The results demonstrate an increased sensitivity of SHR to TxA2.}, subject = {Medizin}, language = {en} } @article{FeuersteinSiren1986, author = {Feuerstein, G. and Sir{\´e}n, Anna-Leena}, title = {Effect of naloxone and morphine on survival of conscious rats after hemorrhage}, url = {http://nbn-resolving.de/urn:nbn:de:bvb:20-opus-48669}, year = {1986}, abstract = {The endogenous opioid system has been reported to depress the cardiovascular system during shock states, since naloxone, a potent opiate antagonist, enhances recovery of hemodynamic variables in various shock states. However, the effect of naloxone on long-term survival of experimental animals exposed to hypovolemic hypotension is not clear. The present studies tested the capacity of various doses of naloxone to protect conscious rats from mortality following various bleeding paradigms. In addition, the effect of morphine on survival of rats exposed to hemorrhage was also examined. In the six different experimental protocols tested, naloxone treatments failed to improve short- or long-term survival; in fact, naloxone treatment reduced short-term survival in two of the experimental protocols. Morphine injection, however, enhanced the mortality of rats exposed to hemorrhage in a dose-dependent manner. It is concluded that while opiates administered exogenously decrease survival after acute bleeding, naloxone has no protective action in such states and, like morphine, it may decrease survival in some situations.}, subject = {Medizin}, language = {en} } @article{SirenFeuerstein1987, author = {Sir{\´e}n, Anna-Leena and Feuerstein, Giera}, title = {Central autonomic pharmacology of thyrotropin releasing hormone}, url = {http://nbn-resolving.de/urn:nbn:de:bvb:20-opus-49051}, year = {1987}, abstract = {Thyrotropin releasing hormone (TRH, I-pyroglutamyl-l-histidyl-l-prolinamide) was the fIrst hypothalamic releasing SUbstance to be isolated, chemically characterized and synthetized /1/. The studies to date have revealed that the thyrotropin release from the pituitary gland is only one of the numerous actions of TRH. In addition to its endocrine actions (TSH and prolactin release) this tripeptide has central nervous system actions totally unrelated to its effects on the hypothalamo-pituitary axis. This review aims to summarize the studies on the central nervous system' actions of TRH with special emphasis on the autonomic pharmacology of this peptide.}, subject = {Medizin}, language = {en} } @article{FeuersteinSiren1987, author = {Feuerstein, G. and Sir{\´e}n, Anna-Leena}, title = {Cardiovascular effects of enkephalins}, url = {http://nbn-resolving.de/urn:nbn:de:bvb:20-opus-49048}, year = {1987}, abstract = {Enkephalins and their receptors are found in neurons and nerve terminals known to be involved in central cardiovascular control as well as the peripheral sympathetic and parasympathetic systems. Enkephalins and opioid receptors were also iden tified in the heart, kidneys, and blood vessels. The enkephalins interact with several specific receptors, of which p, 0, and K have been best characterized. Enkephalins administered to humans or animals produce cardiovascular effects which depend on the spedes, route of administration, anesthesia, and the selectivity for receptor subtype. While little information exists on the role of enkephalins in normal cardiovascular control, current data suggest that enkephalins might have a role in cardiovascular stress responses such os in shock and trauma.}, subject = {Medizin}, language = {en} } @article{FeuersteinSiren1987, author = {Feuerstein, Giora and Sir{\´e}n, Anna-Leena}, title = {The Opioid System in cardiac and vascular regulation of normal and hypertensive states}, url = {http://nbn-resolving.de/urn:nbn:de:bvb:20-opus-47418}, year = {1987}, abstract = {The endogenous opioid system includes three major families of peptides: dynorphins (derived from pre-proenkephalin B), endorphins (derived from pre-proopiomelanocortin), and enkephalins (derived from pre-proenkephalin A). Multiple species of opioid peptides are derived from these major precursors and many of them possess potent cardiovascular properties. Opioid peptides and opioid receptors, of which multiple forms have been defined, are present in the central nervous system and peripheral neural elements. In the central nervous system, opioid peptides and receptors are found in forebrain and hindbrain nuclei involved in baroregulation, sympathoadrenal activation, and several other vital autonomic functions. In the periphery, opioid peptides are found in autonomic ganglia, adrenal gland, heart, and other organs; multiple opioid receptors are also found in vascular tissue, heart, and kidneys. Although little is known to date on the regulatory mechanisms of the opioid system in normal cardiovascular states, it became clear that cardiovascular stress situations substantially modify the activity of the endogenous opioid system. The purpose of this review is to clarify the sites of interaction of the opioid system with all major components of the cardiovascular system and indicate the potential role of this system in the ontogenesis of cardiac malfunction, vascular diseases, and hypertension.}, subject = {Medizin}, language = {en} } @article{FeuersteinSirenGoldsteinetal.1989, author = {Feuerstein, G. and Sir{\´e}n, Anna-Leena and Goldstein, DS and Johnson, AK and Zerbe, RL}, title = {The effect of morphine on the hemodynamic and neuroendocrine responses to hemorrhagic shock in conscious rats}, url = {http://nbn-resolving.de/urn:nbn:de:bvb:20-opus-49033}, year = {1989}, abstract = {We have previously reported that analgesic doses of morphine accelerate mortality of rats exposed to hemorrhage (Feuerstein and Siren: Circ Shock 19:293-300, 1986). To study the potential mechanisms involved in this phenomenon, rats were chronically implanted with catheters in the femoral vessels and morphine (1.5 or 5 mg/kg) was administered 30 min or 24 hr after bleeding (8.5 mll300 g over 5 min) while arterial blood pressure and heart rate were continuously monitored. Furthermore, the effect of morphine (5 mg/kg) on cardiac output (CO) response to hemorrhage was studied in rats chronically equipped with a mini thermistor for CO monitoring by a thermodilution technique. In addition, plasma catecholamines (HPLC), plasma renin activity (PRA, RIA), vasopressin (RIA), pH, and blood gases were also determined. Morphine administration 30 min after hemorrhage produced a pressor response and tachycardia which were in marked contrast to its depressor effect in intact rats. Morphine elevated PRA and epinephrine but not vasopressin, while blood pH and gases showed no consistent change as compared to salinetreated hemorrhaged rats. Morphine given after the bleeding resulted in enhanced cardiac depression in response to a second bleed of 2 m1l300 g. Our data suggest that activation of pressor mechanisms by morphine during hypovolemic hypotension might enhance vasoconstriction in essential organs, depress cardiac function, and further reduce effective tissue perfusion.}, subject = {Medizin}, language = {en} } @phdthesis{Ehrmann2007, author = {Ehrmann, Christian}, title = {Outsourcing von medizinischen Daten - strafrechtlich betrachtet -}, url = {http://nbn-resolving.de/urn:nbn:de:bvb:20-opus-28917}, school = {Universit{\"a}t W{\"u}rzburg}, year = {2007}, abstract = {Nach der vorliegenden Untersuchung zum Outsourcing medizinischer Daten aus strafrechtlicher Sicht kann folgendes Gesamtergebnis festgehalten werden. Beim Outsourcing medizinischer Daten sind regelm{\"a}ßig personenbezogene Informationen betroffen. Personenbezogene Information umfasst als Oberbegriff „Geheimnisse" i.S.v. \S 203 StGB sowie personenbezogene Daten im Sinne des Datenschutzrechts. Bei der Bestimmung des Personenbezuges ist es trotz der grunds{\"a}tzlichen Parallelgeltung von Datenschutzrecht und \S 203 StGB zul{\"a}ssig, auf Grunds{\"a}tze aus dem Datenschutzrecht zur{\"u}ckzugreifen. F{\"u}r den Outsourcer medizinischer Daten droht eine Strafbarkeit nach \S 203 StGB, wenn private IT-Dienstleistungsunternehmen vom schweigepflichtigen Outsourcer zur Erledigung von Aufgaben herangezogen werden und in Kontakt mit den Geheimnissen geraten. Daneben kann sich eine Strafbarkeit im Wege der Teilnahme an einer nach \S 203 StGB strafbaren Geheimnisverletzung ergeben. Bei Sachverhalten mit Auslandsbezug kann es dabei zu einer Anwendung deutschen Strafrechts kommen, wenn die Teilnahmehandlung im Inland sich auf ein im Ausland erfolgendes Outsourcing bezieht oder die Teilnahmehandlung im Ausland sich auf ein im Inland erfolgendes Outsourcing bezieht. Bei \S 85a SGB X und \S 44 BDSG k{\"o}nnen sich ausl{\"a}ndische Outsourcingpartner auch als Mitt{\"a}ter strafbar machen, da es sich bei diesen Delikten nicht um Sonderdelikte handelt. Allerdings l{\"a}sst sich durch eine entsprechende Gestaltung des Outsourcingvorhabens im Einzelfall, unabh{\"a}ngig davon, ob ein Schweigepflichtiger nach \S 203 Abs. 1 oder Abs. 2 StGB betroffen ist, eine Strafbarkeit vermeiden. Ansatz ist dabei die Tatbestandsebene des \S 203 StGB, n{\"a}mlich das Merkmal „Geheimnis" sowie das Merkmal „Offenbaren". So kann einerseits durch eine wirksame Verschl{\"u}sselung ein „Geheimnis" i.S.v. \S 203 StGB entfallen. Andererseits besteht die M{\"o}glichkeit, Mitarbeiter des privaten externen Dienstleistungsunternehmens als Gehilfen in den Kreis der zum Wissen Berufenen zu integrieren. Hierzu muss der Dritte an die Funktion des Schweigepflichtigen so angebunden werden, dass aus objektiv-normativer Sicht von einer tatbestandlichen Verantwortungseinheit gesprochen werden kann. Auf der Ebene der Rechtswidrigkeit l{\"a}sst sich der Gefahr einer Strafbarkeit nach \S 203 StGB durch eine Einwilligung begegnen. Außerhalb des Rechtfertigungsgrundes der Einwilligung bestehen f{\"u}r das Outsourcing von medizinischen Daten regelm{\"a}ßig keine strafrechtlichen Erlaubniss{\"a}tze. Allenfalls in unvorhergesehenen Ausnahmesituationen ist eine Rechtfertigung nach \S 34 StGB denkbar. F{\"u}r den Regelfall des Outsourcings ist \S 34 StGB nicht als Rechtfertigungsgrund tauglich. Neben einer Strafbarkeit nach \S 203 StGB kommt beim Outsourcing medizinischer Daten eine Strafbarkeit nach \S 44 BDSG bzw. nach entsprechenden Vorschriften der Landesdatenschutzgesetze sowie eine Strafbarkeit nach \S 85a SGB X in Betracht. Die Gefahr einer Strafbarkeit kann ausgeschlossen werden, wenn das Outsourcing datenschutzrechtlich bzw. sozialrechtlich zul{\"a}ssig ist. Neben der M{\"o}glichkeit einer Einwilligung, die nur ausdr{\"u}cklich erfolgen kann, ist die Zul{\"a}ssigkeit eines Outsourcings medizinischer Daten {\"u}ber eine Ausgestaltung als Auftragsdatenverarbeitung erreichbar. Vorschriften zur Auftragsdatenverarbeitung existieren sowohl im Datenschutzrecht als auch im Sozialrecht. Diese Vorschriften erm{\"o}glichen, sofern nicht spezielle Vorschriften des sektorspezifischen Datenschutzrechts wie beispielsweise Art. 27 Bayerisches Krankenhausgesetz entgegenstehen, in bestimmten Grenzen ein Outsourcing medizinischer Daten unter Beteiligung privater IT-Dienstleistungsunternehmen. Die Normen der Auftragsdatenverarbeitung erm{\"o}glichen nicht eine selbst{\"a}ndige und eigenverantwortliche Aufgabenerf{\"u}llung durch den Outsourcingnehmer im Sinne einer Funktions{\"u}bertragung. Vielmehr muss der Outsourcer nach einer Gesamtbetrachtung das Gesamtgeschehen erkennbar beherrschen und steuern. Die Aufgabe darf nicht durch den Auftraggeber insgesamt aus den H{\"a}nden gegeben werden. Andere Vorschriften, die eine Funktions{\"u}bertragung beim Outsourcing medizinischer Daten erm{\"o}glichen w{\"u}rden, bestehen nicht. Die straflose M{\"o}glichkeit des Outsourcings medizinischer Daten h{\"a}ngt von der Gestaltung im Einzelfall ab. Dies kann unter dem Aspekt der Rechtssicherheit und Rechtsklarheit beklagt werden. W{\"u}nschenswert ist eine bundeseinheitliche Regelung, die das Outsourcing strafrechtlich regelt. Unter den verschiedenen gesetzgeberischen M{\"o}glichkeiten ist eine Neuregelung des \S 203 StGB zu favorisieren.}, subject = {Schweigepflicht}, language = {de} } @phdthesis{Betz2005, author = {Betz, Christian}, title = {Scalable authoring of diagnostic case based training systems}, url = {http://nbn-resolving.de/urn:nbn:de:bvb:20-opus-17885}, school = {Universit{\"a}t W{\"u}rzburg}, year = {2005}, abstract = {Diagnostic Case Based Training Systems (D-CBT) provide learners with a means to learn and exercise knowledge in a realistic context. In medical education, D-CBT Systems present virtual patients to the learners who are asked to examine, diagnose and state therapies for these patients. Due a number of conflicting and changing requirements, e.g. time for learning, authoring effort, several systems were developed so far. These systems range from simple, easy-to-use presentation systems to highly complex knowledge based systems supporting explorative learning. This thesis presents an approach and tools to create D-CBT systems from existing sources (documents, e.g. dismissal records) using existing tools (word processors): Authors annotate and extend the documents to model the knowledge. A scalable knowledge representation is able to capture the content on multiple levels, from simple to highly structured knowledge. Thus, authoring of D-CBT systems requires less prerequisites and pre-knowledge and is faster than approaches using specialized authoring environments. Also, authors can iteratively add and structure more knowledge to adapt training cases to their learners needs. The theses also discusses the application of the same approach to other domains, especially to knowledge acquisition for the Semantic Web.}, subject = {Computerunterst{\"u}tztes Lernen}, language = {en} } @phdthesis{Leidig2004, author = {Leidig, Doroth{\´e}e}, title = {Frauenheilkunde in volkssprachigen Arznei- und Kr{\"a}uterb{\"u}chern des 12. bis 15. Jahrhunderts : eine empirische Untersuchung}, url = {http://nbn-resolving.de/urn:nbn:de:bvb:20-opus-15347}, school = {Universit{\"a}t W{\"u}rzburg}, year = {2004}, abstract = {Die Arznei- und Kr{\"a}uterb{\"u}cher des Mittelalters enthalten eine große Zahl frauenheilkundlicher Rezepte. Da die Rezepte jedoch unsystematisch und weit verstreut vorliegen, konnten bislang nur bedingt qualifizierte Schlußfolgerungen - etwa {\"u}ber die H{\"a}ufigkeit bestimmter Indikationen - gezogen werden. Die Verfasserin hat aus einem repr{\"a}sentativen Querschnitt von 27 als Edition vorliegenden Arznei- und Kr{\"a}uterb{\"u}chern rund 900 Rezepte quantitativ und qualitativ ausgewertet. Dabei wurde u.a. nach der H{\"a}ufigkeit der einzelnen Indikationen, Anwendungen und Heilmitteln, nach der Wirksamkeit der empfohlenen Behandlungen, nach der Rolle der Patientin sowie nach {\"u}berlieferungsgeschichtlichen Entwicklungen gefragt. Einige der interessantesten Ergebnisse: Die blutungsf{\"o}rdernden (emmenagogen) Rezepte stellen mit Abstand die gr{\"o}ßte Indikationsgruppe dar, wobei oft klar zwischen solchen Rezepten unterschieden wird, die eine Blutung zum Zwecke der Geb{\"a}rmutterreinigung ausl{\"o}sen und solchen, die eine Menstruationsblutung herbeif{\"u}hren wollen. Aus pharmakologischer Sicht ist die Grenze zwischen menstruationsf{\"o}rdernden und abortiven Rezepten fließend. Die Auswertung ihrer Wirksamkeit und ihres Kontextes zeigt, daß bei mehr als 10\% der untersuchten Rezepte Kenntnisse {\"u}ber Abortivmittel und ihrer Anwendungen sicher vorausgesetzt werden k{\"o}nnen. Unter den treibenden Rezepten fand sich der gr{\"o}ßte Anteil an Verordnungen, die aus heutiger Sicht medizinisch wirksam sind. Bei den Geb{\"a}rmutter- und Brusterkrankungen dagegen zeigt sich große Ratlosigkeit in Diagnose und Behandlung. Ein wichtiges Ergebnis ist die im Rahmen der Untersuchung aufgebaute Datenbank. Sie ist in Form zweier Tabellen abgebildet. Außerdem ist jedes Rezept im Wortlaut abgedruckt und mit einem Kommentar zu Indikation, Inhaltsstoffen, Anwendung, Parallel{\"u}berlieferungen und Besonderheiten versehen. Man kann nun frauenheilkundliche Rezepte nicht edierter Handschriften oder noch nicht ausgewerteter Editionen mit dem umfangreichen Datenbestand vergleichen, ohne sich durch Hunderte von Textseiten arbeiten zu m{\"u}ssen. Die Datenbank soll weiter ausgebaut und - sofern sich die n{\"o}tige Unterst{\"u}tzung dazu findet - auch elektronisch zug{\"a}nglich gemacht werden.}, subject = {Gyn{\"a}kologie}, language = {de} }