@article{TonyBurmesterSchulzeKoopsetal.2011, author = {Tony, Hans-Peter and Burmester, Gerd and Schulze-Koops, Hendrik and Grunke, Mathias and Henes, Joerg and K{\"o}tter, Ina and Haas, Judith and Unger, Leonore and Lovric, Svjetlana and Haubitz, Marion and Fischer-Betz, Rebecca and Chehab, Gamal and Rubbert-Roth, Andrea and Specker, Christof and Weinerth, Jutta and Holle, Julia and M{\"u}ller-Ladner, Ulf and K{\"o}nig, Ramona and Fiehn, Christoph and Burgwinkel, Philip and Budde, Klemens and S{\"o}rensen, Helmut and Meurer, Michael and Aringer, Martin and Kieseier, Bernd and Erfurt-Berge, Cornelia and Sticherling, Michael and Veelken, Roland and Ziemann, Ulf and Strutz, Frank and von Wussow, Praxis and Meier, Florian MP and Hunzelmann, Nico and Schmidt, Enno and Bergner, Raoul and Schwarting, Andreas and Eming, R{\"u}diger and Schwarz-Eywill, Michael and Wassenberg, Siegfried and Fleck, Martin and Metzler, Claudia and Zettl, Uwe and Westphal, Jens and Heitmann, Stefan and Herzog, Anna L. and Wiendl, Heinz and Jakob, Waltraud and Schmidt, Elvira and Freivogel, Klaus and D{\"o}rner, Thomas and Hertl, Michael and Stadler, Rudolf}, title = {Safety and clinical outcomes of rituximab therapy in patients with different autoimmune diseases: experience from a national registry (GRAID)}, series = {Arthritis Research \& Therapy}, volume = {13}, journal = {Arthritis Research \& Therapy}, number = {R75}, doi = {10.1186/ar3337}, url = {http://nbn-resolving.de/urn:nbn:de:bvb:20-opus-142856}, pages = {1-14}, year = {2011}, abstract = {Introduction: Evidence from a number of open-label, uncontrolled studies has suggested that rituximab may benefit patients with autoimmune diseases who are refractory to standard-of-care. The objective of this study was to evaluate the safety and clinical outcomes of rituximab in several standard-of-care-refractory autoimmune diseases (within rheumatology, nephrology, dermatology and neurology) other than rheumatoid arthritis or non-Hodgkin's lymphoma in a real-life clinical setting. Methods: Patients who received rituximab having shown an inadequate response to standard-of-care had their safety and clinical outcomes data retrospectively analysed as part of the German Registry of Autoimmune Diseases. The main outcome measures were safety and clinical response, as judged at the discretion of the investigators. Results: A total of 370 patients (299 patient-years) with various autoimmune diseases (23.0\% with systemic lupus erythematosus, 15.7\% antineutrophil cytoplasmic antibody-associated granulomatous vasculitides, 15.1\% multiple sclerosis and 10.0\% pemphigus) from 42 centres received a mean dose of 2,440 mg of rituximab over a median (range) of 194 (180 to 1,407) days. The overall rate of serious infections was 5.3 per 100 patient-years during rituximab therapy. Opportunistic infections were infrequent across the whole study population, and mostly occurred in patients with systemic lupus erythematosus. There were 11 deaths (3.0\% of patients) after rituximab treatment (mean 11.6 months after first infusion, range 0.8 to 31.3 months), with most of the deaths caused by infections. Overall (n = 293), 13.3\% of patients showed no response, 45.1\% showed a partial response and 41.6\% showed a complete response. Responses were also reflected by reduced use of glucocorticoids and various immunosuppressives during rituximab therapy and follow-up compared with before rituximab. Rituximab generally had a positive effect on patient well-being (physician's visual analogue scale; mean improvement from baseline of 12.1 mm)}, language = {en} } @article{WendlerBurmesterSoerensenetal.2014, author = {Wendler, J{\"o}rg and Burmester, Gerd R. and S{\"o}rensen, Helmut and Krause, Andreas and Richter, Constanze and Tony, Hans-Peter and Rubbert-Roth, Andrea and Bartz-Bazzanella, Peter and Wassenberg, Siegfried and Haug-Rost, Iris and D{\"o}rner, Thomas}, title = {Rituximab in patients with rheumatoid arthritis in routine practice (GERINIS): six-year results from a prospective, multicentre, non-interventional study in 2,484 patients}, series = {Arthritis Research \& Therapy}, volume = {16}, journal = {Arthritis Research \& Therapy}, number = {2}, doi = {10.1186/ar4521}, url = {http://nbn-resolving.de/urn:nbn:de:bvb:20-opus-121184}, pages = {R80}, year = {2014}, abstract = {INTRODUCTION: The aim of this study was to evaluate the safety and efficacy of rituximab (RTX) in a large cohort of patients with rheumatoid arthritis in routine care, and to monitor changes in daily practice since the introduction of RTX therapy. METHODS: This was a multicentre, prospective, non-interventional study conducted under routine practice conditions in Germany. Efficacy was evaluated using Disease Activity Score in 28 joints (DAS28) and Health Assessment Questionnaire-Disability Index (HAQ-DI). Safety was assessed by recording adverse drug reactions (ADRs). Physician and patient global efficacy and tolerability assessments were also evaluated. RESULTS: Overall, 2,484 patients (76.7\% female, mean age 56.4 years, mean disease duration 11.7 years) received RTX treatment (22.7\% monotherapy). The total observation period was approximately six-years (median follow-up 14.7 months). RTX treatment led to improvements in DAS28 and HAQ-DI that were sustained over multiple courses. DAS28 improvements positively correlated with higher rheumatoid factor levels up to 50 IU/ml. Response and tolerability were rated good/very good by the majority of physicians and patients. Mean treatment intervals were 10.5 and 6.8 months for the first and last 400 enrolled patients, respectively. Infections were the most frequently reported ADRs (9.1\%; 11.39/100 patient-years); approximately 1\% of patients per course discontinued therapy due to ADRs. CONCLUSIONS: Prolonged RTX treatment in routine care is associated with good efficacy and tolerability, as measured by conventional parameters and by physicians' and patients' global assessments. Rheumatoid factor status served as a distinct and quantitative biomarker of RTX responsiveness. With growing experience, physicians repeated treatments earlier in patients with less severe disease activity.}, language = {en} } @phdthesis{Roth2007, author = {Roth, Andrea}, title = {Optimierung des Immunoblot-Nachweises von Autoantik{\"o}rpern bei Blasen bildenden Autoimmundermatosen}, url = {http://nbn-resolving.de/urn:nbn:de:bvb:20-opus-23831}, school = {Universit{\"a}t W{\"u}rzburg}, year = {2007}, abstract = {Die bull{\"o}sen Autoimmundermatosen sind organspezifische Autoimmunkrankheiten, die durch das Auftreten einer Autoimmunantwort gegen Strukturproteine der Haut gekennzeichnet sind. Diese Proteine sind wichtig f{\"u}r den Zell-Zell-Kontakt der Keratinozyten bzw. f{\"u}r die Adh{\"a}sion der Epidermis auf der Dermis. Die blasenbildenden Autoimmunkrankheiten werden nach den betroffenen Zielstrukturen eingeteilt. Man unterscheidet vier Hauptgruppen: die Pemphigus- und Phemphigoid-Erkrankungen, die Epidermolysis bullosa acquisita und die Dermatitis herpetiformis Duhring. Entscheidend f{\"u}r die Diagnosestellung von bull{\"o}sen Autoimmundermatosen sind Klinik, Histologie sowie direkte und indirekte Immunfluoreszenzuntersuchung. Zur exakten Einordnung der verschiedenen bull{\"o}sen Dermatosen ist die Charakterisierung der Autoantik{\"o}rper durch immunserologische Tests notwendig. In der vorliegenden Arbeit besch{\"a}ftigten wir uns mit der Optimierung des Immunoblotnachweises. Wir untersuchten die Seren von 120 Patienten mit bull{\"o}sen Autoimmundermatosen mit Extrakten kultivierter Keratinozyten. 63 von 78 Patienten mit bull{\"o}sem Pemphigoid erkannten entweder BP180 oder BP230. 16 von 18 Patienten mit Pemphigoid gestationis reagierten ebenfalls mit BP180 seltener auch mit BP230. F{\"u}nf von 6 Patienten mit Pemphigus vulgaris erkannten Desmoglein 3, einer davon zus{\"a}tzlich Desmoglein 1. Zwei von 2 Patienten mit Pemphigus foliaceus reagierten mit Desmoglein 1. F{\"u}nf von 5 Patienten mit paraneoplastischem Pemphigus zeigten eine Reaktivit{\"a}t mit Envo-, Peri- oder Desmoplakin. Drei von 11 Patienten mit Schleimhautpemphigoid reagierten mit Laminin 5, ein Patient mit BP180. Autoantik{\"o}rper gegen Kollagen Typ VII und Beta4-Integrin konnten mit Extrakten kultivierter Keratinozyten nicht nachgewiesen werden. Deshalb versuchten wir in weiteren Experimenten, den Nachweis dieser beiden Antigene zu optimieren. Zwei von 2 Patienten mit Epidermolysis bullosa acquisita erkannten Kollagen Typ VII in dermalen Extrakten und konzentriertem {\"U}berstand von kultivierten Keratinozyten. Autoantik{\"o}rper gegen Beta4-Integrin konnten mit extrazellul{\"a}rer Matrix von kultivierten Keratinozyten in 3 von 12 Seren von Patienten mit Schleimhautpemphigoid nachgewiesen werden. Da der Nachweis von Laminin 5 mit Extrakten kultivierter Keratinozyten nicht zufriedenstellend war, wurde auch dieser Immunoblotnachweis weiter optimiert. Wir konnten zeigen, dass die extrazellul{\"a}re Matrix kultivierter Keratinozyten ein besser geeignetes Substrat zum Nachweis von Antik{\"o}rper gegen Laminin 5 ist, vor allem zum Nachweis der IgG-Subklassen. Die Ergebnisse dieser Arbeit zeigen insgesamt, dass das Extrakt kultivierter Keratinozyten den gr{\"o}ßten Teil der verschiedenen Antigene der bull{\"o}sen Autoimmundermatosen enth{\"a}lt und somit ein effizientes Substrat f{\"u}r den Immunoblotnachweis darstellt. Der Nachweis von Autoantik{\"o}rper gegen Laminin 5 ist zwar ebenfalls mit diesem Extrakt m{\"o}glich, sensitiver ist jedoch der Nachweis unter Verwendung extrazellul{\"a}rer Matrix. Mit extrazellul{\"a}rer Matrix gelingt auch der Nachweis von Autoantik{\"o}rpern gegen Beta4-Integrin. Weiterhin konnten wir zeigen, dass der konzentrierte {\"U}berstand von kultivierten Keratinozyten zum Nachweis von Autoantik{\"o}rpern gegen Kollagen Typ VII eine gute Alternative zum dermalen Extrakt darstellt.}, language = {de} } @phdthesis{Roth2018, author = {Roth, Andrea}, title = {Troja in N{\"u}rnberg: Ordnungsvorstellungen des Stadtb{\"u}rgers Hans Sachs in seinen Meisterliedern zum trojanischen Sagenkreis}, url = {http://nbn-resolving.de/urn:nbn:de:bvb:20-opus-160193}, school = {Universit{\"a}t W{\"u}rzburg}, year = {2018}, abstract = {Gegenstand der Dissertation sind die 26 Meisterlieder des Hans Sachs, die Episoden aus dem Trojanischen Krieg und von den Irrfahrten des Odysseus aufgreifen. Troja galt in Mittelalter und Fr{\"u}her Neuzeit als Prototyp des st{\"a}dtischen Gemeinwesens, so dass sich an seinem Fall - im doppelten Wortsinne - exemplarisch untersuchen ließ, was den Zusammenhalt des st{\"a}dtischen Lebens sicherte bzw. gef{\"a}hrdete. Der Sagenkreis um Troja bot sich f{\"u}r den Handwerker und Poeten Hans Sachs folglich in besonderer Weise daf{\"u}r an, um Ordnungsvorstellungen f{\"u}r das st{\"a}dtische Gemeinwesen N{\"u}rnbergs abzuleiten. Die Arbeit geht von einer doppelten Fragestellung aus: Zum einen wird die Verarbeitung der literarischen Vorlage in den Meisterliedern untersucht, zum anderen wird danach gefragt, wie Hans Sachs mit seinen Liedern am zeitgen{\"o}ssischen Normenhorizont partizipiert und diesen seinerseits mitgestaltet. Dieser doppelte Ansatz wird bereits durch die {\"a}ußere Form der Lieder nahegelegt, die sich in der Regel in narratio und moralisatio aufteilen. Die Untersuchung erfolgt in detaillierten Einzelanalysen, in denen die Lieder auch gerade auf m{\"o}gliche interne Widerspr{\"u}che hin befragt werden. Textgrundlage der Untersuchungen ist ein bereinigter Abdruck der Lieder nach der jeweils {\"a}ltesten Handschrift; in den meisten F{\"a}llen handelt es sich jeweils um die Erstedition des Lieds.}, subject = {Sachs, Hans}, language = {de} }