@article{EnigkWagnerSamapatietal.2014, author = {Enigk, Fabian and Wagner, Antje and Samapati, Rudi and Rittner, Heike and Brack, Alexander and Mousa, Shaaban A. and Sch{\"a}fer, Michael and Habazettl, Helmut and Sch{\"a}per, J{\"o}rn}, title = {Thoracic epidural anesthesia decreases endotoxin-induced endothelial injury}, series = {BMC Anesthesiology}, volume = {14}, journal = {BMC Anesthesiology}, number = {23}, doi = {10.1186/1471-2253-14-23}, url = {http://nbn-resolving.de/urn:nbn:de:bvb:20-opus-116787}, year = {2014}, abstract = {Background: The sympathetic nervous system is considered to modulate the endotoxin-induced activation of immune cells. Here we investigate whether thoracic epidural anesthesia with its regional symapathetic blocking effect alters endotoxin-induced leukocyte-endothelium activation and interaction with subsequent endothelial injury. Methods: Sprague Dawley rats were anesthetized, cannulated and hemodynamically monitored. E. coli lipopolysaccharide (Serotype 0127: B8, 1.5 mg x kg(-1) x h(-1)) or isotonic saline (controls) was infused for 300 minutes. An epidural catheter was inserted for continuous application of lidocaine or normal saline in endotoxemic animals and saline in controls. After 300 minutes we measured catecholamine and cytokine plasma concentrations, adhesion molecule expression, leukocyte adhesion, and intestinal tissue edema. Results: In endotoxemic animals with epidural saline, LPS significantly increased the interleukin-1 beta plasma concentration (48\%), the expression of endothelial adhesion molecules E-selectin (34\%) and ICAM-1 (42\%), and the number of adherent leukocytes (40\%) with an increase in intestinal myeloperoxidase activity (26\%) and tissue edema (75\%) when compared to healthy controls. In endotoxemic animals with epidural infusion of lidocaine the values were similar to those in control animals, while epinephrine plasma concentration was 32\% lower compared to endotoxemic animals with epidural saline. Conclusions: Thoracic epidural anesthesia attenuated the endotoxin-induced increase of IL-1 beta concentration, adhesion molecule expression and leukocyte-adhesion with subsequent endothelial injury. A potential mechanism is the reduction in the plasma concentration of epinephrine.}, language = {en} } @incollection{ClarkeEllgringWagner1981, author = {Clarke, Andrew H. and Ellgring, Johann Heinrich and Wagner, Helmut}, title = {Analyse des Blickverhaltens in sozialen Situationen}, url = {http://nbn-resolving.de/urn:nbn:de:bvb:20-opus-43012}, publisher = {Universit{\"a}t W{\"u}rzburg}, year = {1981}, abstract = {Der vorliegende Beitrag behandelt inhaltliche und methodische Probleme einer L{\"a}ngsschnittstudie, die derzeit am MPI f{\"u}r Psychiatrie in M{\"u}nchen an depressiven Patienten durchgef{\"u}hrt wird. Diese Untersuchung hat einen diagnostischen und einen kommunikationstheoretischen Aspekt. Von diagnostischem Interesse sind die depressionsspezifischen Ver{\"a}nderungen des kommunikativen Verhaltens. Kommunikationstheoretisch gewendet lautet die Frage, wie sich der interne Zustand einer Person in ihrem Verhalten reflektiert. In diesem Beitrag wird die Fragestellung konzentriert auf tonische Eigenschaften des Blickverhaltens im Interaktionsprozeß und deren Stabilit{\"a}t im Krankheitsverlauf. Zun{\"a}chst wird die theoretische Grundlage referiert, die wir f{\"u}r das Blickverhalten entwickelt haben. Im zweiten Abschnitt wird auf Datenerhebung und Reliabilit{\"a}tskontrolle eingegangen. Die Struktur der Daten bestimmt die Auswertungsmethoden. Einige der Methoden, mit denen wir derzeit arbeiten, werden im Zusammenhang mit umschriebenen Problemstellungen erl{\"a}utert: Deskription und Interpretation des tonischen Blickverhaltens depressiver Patienten im Krankheitsverlauf (Abschnitt 3). Zusammenhang der individuellen Blickniveaus von Interaktionspartnern (Abschnitt 4) Deskription eines Dialogs (Interviews) als Sequenz von distinkten Zust{\"a}nden. In den Zust{\"a}nden werden Sprech- und Blickverhalten beider Interaktionspartner miteinander kombiniert (Abschnitt 5) Analyse der intraindividuellen Wechselwirkung zwischen Blick- und Sprechverhalten (Abschnitt 6). Die Abschnitte 3 mit 6 werden durch vorl{\"a}ufige Ergebnisse illustriert.}, language = {de} } @article{EllgringWagnerClarke1980, author = {Ellgring, Johann Heinrich and Wagner, Helmut and Clarke, Andrew H.}, title = {Bin{\"a}re Kodierung von Sprechen und Blicken: Validit{\"a}t, Reliabilit{\"a}t und ihre Abh{\"a}ngigkeit von der zeitlichen Aufl{\"o}sung}, url = {http://nbn-resolving.de/urn:nbn:de:bvb:20-opus-43163}, year = {1980}, abstract = {Validit{\"a}t und Reliabilit{\"a}t der Sprechkodierung einer Beobachtergruppe wurden in Abh{\"a}ngigkeit von der zeitlichen Aufl{\"o}sung untersucht. Die Validit{\"a}t wurde anhand der {\"U}bereinstimmung der Beobachter mit einem automatischen Sprachdetektor berechnet. Die Reliabilit{\"a}tswerte f{\"u}r die Kodierung von Sprechen und Blikken ergaben sich aus der {\"U}bereinstimmung der Beobachter untereinander. Im wesentlichen zeigten sich folgende Ergebnisse: 1. Die Validit{\"a}t/Reliabilit{\"a}t der Sprechkodierung ist eine monotone, nichtlineare Funktion der gew{\"a}hlten Aufl{\"o}sung. Die systematischen Fehler, die auf Latenz und Tr{\"a}gheit der menschlichen Beobachter zur{\"u}ckgehen, werden bei einer Aufl{\"o}sung von 400 msec nahezu vollst{\"a}ndig unterdr{\"u}ckt. 2. Weder bei der Erfassung des Sprech- noch des Blickverhaltens lassen sich Anzeichen f{\"u}r Observer-Drift feststellen. Trainierte und untrainierte Beobachter unterscheiden sich nicht signifikant. 3. Die Kodierung des Sprechverhaltens ist geringf{\"u}gig reliabler als die des Blickverhaltens. Dieser Unterschied kann in der Praxis vernachl{\"a}ssigt werden.}, language = {de} } @article{DiersAcarWagneretal.2022, author = {Diers, Johannes and Acar, Laura and Wagner, Johanna C. and Baum, Philip and Hankir, Mohammed and Flemming, Sven and Kastner, Carolin and Germer, Christoph-Thomas and L'hoest, Helmut and Marschall, Ursula and Lock, Johan Friso and Wiegering, Armin}, title = {Cancer diagnosis is one quarter lower than the expected cancer incidence in the first year of COVID-19 pandemic in Germany: A retrospective register-based cohort study}, series = {Cancer Communications}, volume = {42}, journal = {Cancer Communications}, number = {7}, doi = {10.1002/cac2.12314}, url = {http://nbn-resolving.de/urn:nbn:de:bvb:20-opus-312862}, pages = {673-676}, year = {2022}, abstract = {No abstract available.}, language = {en} } @article{MeierMoebusHeigletal.2023, author = {Meier, Johannes P. and M{\"o}bus, Selina and Heigl, Florian and Asbach-Nitzsche, Alexandra and Niller, Hans Helmut and Plentz, Annelie and Avsar, Korkut and Heiß-Neumann, Marion and Schaaf, Bernhard and Cassens, Uwe and Seese, Bernd and Teschner, Daniel and Handzhiev, Sabin and Graf, Uwe and L{\"u}bbert, Christoph and Steinmaurer, Monika and Kontogianni, Konstantina and Berg, Christoph and Maieron, Andreas and Blaas, Stefan H. and Wagner, Ralf and Deml, Ludwig and Barabas, Sascha}, title = {Performance of T-Track\(^®\) TB, a novel dual marker RT-qPCR-based whole-blood test for improved detection of active tuberculosis}, series = {Diagnostics}, volume = {13}, journal = {Diagnostics}, number = {4}, issn = {2075-4418}, doi = {10.3390/diagnostics13040758}, url = {http://nbn-resolving.de/urn:nbn:de:bvb:20-opus-304113}, year = {2023}, abstract = {Tuberculosis (TB) is one of the leading causes of death by an infectious disease. It remains a major health burden worldwide, in part due to misdiagnosis. Therefore, improved diagnostic tests allowing the faster and more reliable diagnosis of patients with active TB are urgently needed. This prospective study examined the performance of the new molecular whole-blood test T-Track\(^®\) TB, which relies on the combined evaluation of IFNG and CXCL10 mRNA levels, and compared it to that of the QuantiFERON\(^®\)-TB Gold Plus (QFT-Plus) enzyme-linked immunosorbent assay (ELISA). Diagnostic accuracy and agreement analyses were conducted on the whole blood of 181 active TB patients and 163 non-TB controls. T-Track\(^®\) TB presented sensitivity of 94.9\% and specificity of 93.8\% for the detection of active TB vs. non-TB controls. In comparison, the QFT-Plus ELISA showed sensitivity of 84.3\%. The sensitivity of T-Track\(^®\) TB was significantly higher (p < 0.001) than that of QFT-Plus. The overall agreement of T-Track\(^®\) TB with QFT-Plus to diagnose active TB was 87.9\%. Out of 21 samples with discordant results, 19 were correctly classified by T-Track\(^®\) TB while misclassified by QFT-Plus (T-Track\(^®\) TB-positive/QFT-Plus-negative), and two samples were misclassified by T-Track\(^®\) TB while correctly classified by QFT-Plus (T-Track\(^®\) TB-negative/QFT-Plus-positive). Our results demonstrate the excellent performance of the T-Track\(^®\) TB molecular assay and its suitability to accurately detect TB infection and discriminate active TB patients from non-infected controls.}, language = {en} }