@unpublished{VolkmannBockSeibtetal.2012, author = {Volkmann, Armin and Bock, Sina and Seibt, Daniela and K{\"u}mmet, Sonja and Weiß, Michael and Dietz, Elisabeth and Huss, Patrick and Heer, Anna and El Hassan, Naitelqadi}, title = {Geisteswissenschaft und Geografische Informationssysteme (GIS): Erstellung von Kartierungen mit kommerzieller und Open Source Software im Vergleich}, url = {http://nbn-resolving.de/urn:nbn:de:bvb:20-opus-74470}, year = {2012}, abstract = {Der Einsatz von Geographischen Informationssystemen (GIS) bietet auch f{\"u}r die Geisteswissenschaften zahlreiche Ans{\"a}tze zur Generierung von neuem Wissen. Die GIS-Software ist jedoch unterschiedlich geeignet f{\"u}r geisteswissenschaftliche Fragestellungen. Getestet wurden daher zwei kommerzielle und vier Open Source GIS-Programme: MapInfo, ArcGIS, Quantum GIS, gvSIG, DIVA-GIS und SAGA. MapInfo zeichnet sich besonders f{\"u}r GIS-Anf{\"a}nger durch seine große Benutzerfreundlichkeit aus. Jedoch sind die Anschaffungskosten recht hoch. ArcGIS weist den gr{\"o}ßten Nutzungsumfang auf, wobei jedoch keine oder kaum eine „intuitive" Nutzung m{\"o}glich ist. Zudem sind die laufenden Kosten durch aufw{\"a}ndige Abo-Lizenzvertr{\"a}ge besonders hoch. Quantum GIS ist eine freie Software, die benutzerfreundlich ist und auch Anf{\"a}ngern einen leichten Einstieg erm{\"o}glicht. Hunderte Erweiterungen machen Quantum GIS sehr leistungsstark und universal einsetzbar. gvSIG ist nicht ganz leicht zu bedienen, da zudem die Dokumentation nur fragmentarisch vorliegt. Der große Funktionsumfang macht es jedoch zu einem vollwertigen GIS, wenn auch manch erg{\"a}nzende Funktion fehlt. DIVA-GIS erm{\"o}glicht einen schnellen Einstieg durch seine gute Dokumentation. Man gelangt jedoch recht bald an die Grenzen des Nutzungsumfangs durch die eingeschr{\"a}nkte Funktionalit{\"a}t. SAGA hingegen erf{\"u}llte alle hier gestellten Anforderungen, sodass es, trotz der geringeren Anzahl von Erweiterungen, zusammen mit Quantum GIS als Open Source eine echte Alternative zu kommerziellen GIS-Programmen darstellt.}, subject = {Geoinformationssystem}, language = {de} } @article{HussHalbgebauerOeckletal.2016, author = {Huss, Andr{\´e} M. and Halbgebauer, Steffen and {\"O}ckl, Patrick and Trebst, Corinna and Spreer, Annette and Borisow, Nadja and Harrer, Andrea and Brecht, Isabel and Balint, Bettina and Stich, Oliver and Schlegel, Sabine and Retzlaff, Nele and Winkelmann, Alexander and Roesler, Romy and Lauda, Florian and Yildiz, {\"O}zlem and Voß, Elke and Muche, Rainer and Rauer, Sebastian and Bergh, Florian Then and Otto, Markus and Paul, Friedemann and Wildemann, Brigitte and Kraus, J{\"o}rg and Ruprecht, Klemens and Stangel, Martin and Buttmann, Mathias and Zettl, Uwe K. and Tumani, Hayrettin}, title = {Importance of cerebrospinal fluid analysis in the era of McDonald 2010 criteria: a German-Austrian retrospective multicenter study in patients with a clinically isolated syndrome}, series = {Journal of Neurology}, volume = {263}, journal = {Journal of Neurology}, number = {12}, doi = {10.1007/s00415-016-8302-1}, url = {http://nbn-resolving.de/urn:nbn:de:bvb:20-opus-186619}, pages = {2499-2504}, year = {2016}, abstract = {The majority of patients presenting with a first clinical symptom suggestive of multiple sclerosis (MS) do not fulfill the MRI criteria for dissemination in space and time according to the 2010 revision of the McDonald diagnostic criteria for MS and are thus classified as clinically isolated syndrome (CIS). To re-evaluate the utility of cerebrospinal fluid (CSF) analysis in the context of the revised McDonald criteria from 2010, we conducted a retrospective multicenter study aimed at determining the prevalence and predictive value of oligoclonal IgG bands (OCBs) in patients with CIS. Patients were recruited from ten specialized MS centers in Germany and Austria. We collected data from 406 patients; at disease onset, 44/406 (11 \%) fulfilled the McDonald 2010 criteria for MS. Intrathecal IgG OCBs were detected in 310/362 (86 \%) of CIS patients. Those patients were twice as likely to convert to MS according to McDonald 2010 criteria as OCB-negative individuals (hazard ratio = 2.1, p = 0.0014) and in a shorter time period of 25 months (95 \% CI 21-34) compared to 47 months in OCB-negative individuals (95 \% CI 36-85). In patients without brain lesions at first attack and presence of intrathecal OCBs (30/44), conversion rate to MS was 60 \% (18/30), whereas it was only 21 \% (3/14) in those without OCBs. Our data confirm that in patients with CIS the risk of conversion to MS substantially increases if OCBs are present at onset. CSF analysis definitely helps to evaluate the prognosis in patients who do not have MS according to the revised McDonald criteria.}, language = {en} }