@article{MantelMuellerKleineetal.2021, author = {Mantel, Frederick and M{\"u}ller, Elena and Kleine, Philip and Zimmermann, Marcus and Exner, Florian and Richter, Anne and Weick, Stefan and Str{\"o}hle, Serge and Polat, B{\"u}lent and H{\"o}cht, Stefan and Flentje, Michael}, title = {Chemoradiotherapy by intensity-modulated radiation therapy with simultaneous integrated boost in locally advanced or oligometastatic non-small-cell lung cancer-a two center experience}, series = {Strahlentherapie und Onkologie}, volume = {197}, journal = {Strahlentherapie und Onkologie}, number = {5}, issn = {1439-099X}, doi = {10.1007/s00066-021-01756-7}, url = {http://nbn-resolving.de/urn:nbn:de:bvb:20-opus-264821}, pages = {405-415}, year = {2021}, abstract = {Purpose Integrating moderate hypofractionation to the macroscopic tumor with elective nodal irradiation while sparing the organs at risk (OAR) in chemoradiotherapy of locally advanced non-small-cell lung cancer. Methods From 2010-2018, treatment, patient and tumor characteristics of 138 patients from two radiation therapy centers were assessed. Chemoradiotherapy by intensity-modulated radiation therapy (IMRT) with a simultaneous integrated boost (SIB) to the primary tumor and macroscopic lymph node metastases was used. Results A total of 124 (90\%) patients received concurrent chemotherapy. 106 (76\%) patients had UICC (Union for International Cancer Control) stage ≥IIIB and 21 (15\%) patients had an oligometastatic disease (UICC stage IV). Median SIB and elective total dose was 61.6 and 50.4 Gy in 28 fractions, respectively. Furthermore, 64 patients (46\%) had an additional sequential boost to the primary tumor after the SIB-IMRT main series: median 6.6 Gy in median 3 fractions. The median cumulative mean lung dose was 15.6 Gy (range 6.2-29.5 Gy). Median follow-up and radiological follow-up for all patients was 18.0 months (range 0.6-86.9) and 16.0 months (range 0.2-86.9), respectively. Actuarial local control rates at 1, 2 and 3 years were 80.4, 68.4 and 57.8\%. Median overall survival and progression-free survival was 30.0 months (95\% confidence interval [CI] 23.5-36.4) and 12.1 months (95\% CI 8.2-16.0), respectively. Treatment-related toxicity was moderate. Radiation-induced pneumonitis grade 2 and grade 3 occurred in 13 (9.8\%) and 3 (2.3\%) patients. Conclusions Chemoradiotherapy using SIB-IMRT showed promising local tumor control rates and acceptable toxicity in patients with locally advanced and in part oligometastatic lung cancer. The SIB concept, resulting in a relatively low mean lung dose, was associated with low numbers of clinically relevant pneumonitis. The overall survival appears promising in the presence of a majority of patients with UICC stage ≥IIIB disease.}, language = {en} } @phdthesis{Stroehle2020, author = {Str{\"o}hle, Serge - Peer}, title = {Kultivierung von humanem Speicheldr{\"u}sengewebe in einer dreidimensionalen Polyurethanmatrix}, doi = {10.25972/OPUS-21688}, url = {http://nbn-resolving.de/urn:nbn:de:bvb:20-opus-216887}, school = {Universit{\"a}t W{\"u}rzburg}, year = {2020}, abstract = {Bei Tumoren von Kopf und Hals kann prim{\"a}r oder adjuvant durch Bestrahlung therapiert werden. Die Folgen dieser Behandlung k{\"o}nnen Xerostomie, Karies, Infektionen, Dysphagie oder Mundgeruch sein. Diese Nebenwirkungen vermindern die Lebensqualit{\"a}t des Patienten. Unterschiedliche Behandlungsans{\"a}tze haben aufgrund von therapiebedingten Einschr{\"a}nkungen nicht den Weg in den klinischen Alltag gefunden. Eine Alternative zu den vorhandenen Behandlungsans{\"a}tzen kann das Tissue Engineering sein. Das Ziel einer Normalisierung der Speichelproduktion nach Behandlung soll durch eine implantierbare, k{\"u}nstliche Speicheldr{\"u}se erreicht werden. Kann humanes natives Speicheldr{\"u}sengewebe der Parotis auf gradientenfreiem dreidimensional aufgebauten Polyurethan wachsen und seine Funktionalit{\"a}t beibehalten? Humane Parotiszellen wurden von 20 Patienten im Alter von 42 - 90 Jahren durch Operation entnommenen und in Polystyrol-Zellkulturflaschen mit dem N{\"a}hrmedium BEGM herangez{\"u}chtet. Es erfolgte eine 2D-Zellverteilung der reinen Parotiskultur. Zur Kontrolle der Vitalit{\"a}t zwischen den Passagen wurde eine Trypan-Blau F{\"a}rbung verwendet. Als Tr{\"a}germaterial der Zellen wurde eine biokompatible, abbaubare Matrix aus ε-Polycaprolacton verarbeitet. Die {\"U}bertragung der humanen Parotiszellen wurde mit einer Kleberproteinl{\"o}sung, bestehend aus den Hauptbestandteilen Aprotinin, Fibrinogen und der Thrombinl{\"o}sung durchgef{\"u}hrt. 7,14 und 21 Tage nach Aufbringung wurde der {\"U}berstand der zeitgleich entnommenen Konstrukte zur {\"U}berpr{\"u}fung des α-Amylase konserviert. Zus{\"a}tzlich wurden an den 3 Untersuchungstagen Konstrukte f{\"u}r die Anfertigung von histologischen Schnitten, quantitativer PCR, indirekter Immunfluoreszenz und zur Elektronenmikroskopie entnommen. Zur {\"U}berpr{\"u}fung der Funktionalit{\"a}t der angez{\"u}chteten Speicheldr{\"u}senzellen wurde das Enzym α-Amylase und das Wasserkanalprotein Aquaporin 5 herangezogen. Bei der Kultivierung der humanen Speicheldr{\"u}senzellen konnte durch den Vitalit{\"a}tstest Trypan-Blau F{\"a}rbung in Kombination mit einer Neubauerz{\"a}hlkammer eine konstant hohe Anzahl an vitalen Zellen bis zur 4. Passage nachgewiesen werden. Durch die Lebend/Tot F{\"a}rbung auf FDA/EB Basis der Konstrukte {\"u}ber die Untersuchungszeit von 14 Tagen konnte keine Vermehrung von avitalen Zellen mikroskopisch festgestellt werden. Die statistische Auswertung mittels Boxplots des ELISA berechnete f{\"u}r den ersten Untersuchungstag einen Median auf niedrigem Niveau von 4,4 U/l und sank im weiteren Zeitverlauf am Untersuchungstag 21 auf die niedrigsten Median von 2,2 U/l ab. α-Amylase konnte an allen 3 Tagen mittels quantitativer PCR und indirekter Immunfluoreszenz belegt werden. Aquaporin 5 als Funktionsnachweis war in der vorliegenden Studie nicht signifikant durch quantitative PCR beweisbar. Die Rasterelektronenmikroskopie bildete adh{\"a}rente Zellen in kugeliger Form aus den besiedelten Matrices nach 7 Tagen Kultivierung ab. Durch die Transmissionselektronenmikroskopie konnten Zellen, die Zellforts{\"a}tze ausgebildet hatten nach 14 Tagen beobachtet werden. Der Versuch, histologische Schnitte auf Grundlage der Paraffineinbettung oder Kryo-Konservierung zu erzeugen, musste frustran abgeschlossen werden. Eine Kultivierung von Speicheldr{\"u}senzellen auf einer Matrix aus ε-Polycaprolacton ohne Gradienten ist eingeschr{\"a}nkt umsetzbar. Die Studie konnte zeigen, dass das Wachstum der Zellen auf konstant niedrigem Niveau {\"u}ber den Untersuchungszeitraum von 21 Tagen lag. Der Funktionsnachweis von α-Amylase auf absinkendem niedrigem Niveau sowie fehlender Best{\"a}tigung von Aquaporin 5 kann als station{\"a}re Phase des Wachstums interpretiert werden. Zur Verbesserung der Zellentwicklung sollte die besiedelte Matrix zu einem 3D-Zellwachstum anregen. Bei sequenziell entstehender Polarit{\"a}t der Zellen k{\"a}me es zu einer Verbesserung der Vitalit{\"a}t sowie der vermehrten Ausbildung von α-Amylase und Aquaporin 5. Dies k{\"o}nnte in einer Kombination der Zellkultur aus Parotiszellen mit Kokulturen aus humanen Myoepithelzellen und Parenchymzellen erreicht werden. Sehr gute Ergebnisse des Zellwachstums und der Zellfunktion konnten aktuell in anderen Studien auf der Tr{\"a}gersubstanz Matrigel oder durch Rebesiedelung von dezellularisierten Organen beobachtet werden.}, subject = {Ohrspeicheldr{\"u}se}, language = {de} } @article{WeickBreuerRichteretal.2020, author = {Weick, Stefan and Breuer, Kathrin and Richter, Anne and Exner, Florian and Str{\"o}hle, Serge-Peer and Lutyj, Paul and Tamihardja, J{\"o}rg and Veldhoen, Simon and Flentje, Michael and Polat, B{\"u}lent}, title = {Non-rigid image registration of 4D-MRI data for improved delineation of moving tumors}, series = {BMC Medical Imaging}, volume = {20}, journal = {BMC Medical Imaging}, doi = {10.1186/s12880-020-00439-6}, url = {http://nbn-resolving.de/urn:nbn:de:bvb:20-opus-229271}, year = {2020}, abstract = {Background To increase the image quality of end-expiratory and end-inspiratory phases of retrospective respiratory self-gated 4D MRI data sets using non-rigid image registration for improved target delineation of moving tumors. Methods End-expiratory and end-inspiratory phases of volunteer and patient 4D MRI data sets are used as targets for non-rigid image registration of all other phases using two different registration schemes: In the first, all phases are registered directly (dir-Reg) while next neighbors are successively registered until the target is reached in the second (nn-Reg). Resulting data sets are quantitatively compared using diaphragm and tumor sharpness and the coefficient of variation of regions of interest in the lung, liver, and heart. Qualitative assessment of the patient data regarding noise level, tumor delineation, and overall image quality was performed by blinded reading based on a 4 point Likert scale. Results The median coefficient of variation was lower for both registration schemes compared to the target. Median dir-Reg coefficient of variation of all ROIs was 5.6\% lower for expiration and 7.0\% lower for inspiration compared with nn-Reg. Statistical significant differences between the two schemes were found in all comparisons. Median sharpness in inspiration is lower compared to expiration sharpness in all cases. Registered data sets were rated better compared to the targets in all categories. Over all categories, mean expiration scores were 2.92 +/- 0.18 for the target, 3.19 +/- 0.22 for nn-Reg and 3.56 +/- 0.14 for dir-Reg and mean inspiration scores 2.25 +/- 0.12 for the target, 2.72 +/- 215 0.04 for nn-Reg and 3.78 +/- 0.04 for dir-Reg. Conclusions In this work, end-expiratory and inspiratory phases of a 4D MRI data sets are used as targets for non-rigid image registration of all other phases. It is qualitatively and quantitatively shown that image quality of the targets can be significantly enhanced leading to improved target delineation of moving tumors.}, language = {en} }