@phdthesis{Dakroub2022, author = {Dakroub, Mohamad}, title = {Coarsened Exact Matching of Excisional to Plasma-Ablative Ab Interno Trabeculectomy}, doi = {10.25972/OPUS-29680}, url = {http://nbn-resolving.de/urn:nbn:de:bvb:20-opus-296805}, school = {Universit{\"a}t W{\"u}rzburg}, year = {2022}, abstract = {Abstract Purpose: To compare ab interno trabeculectomy by trabecular meshwork excision to plasma-mediated ablation in primary open-angle glaucoma. Methods: Retrospectively collected data of TrabEx+ (n=56) and Trabectome (n=99) were compared by coarsened exact matching to reduce confounding and matched based on baseline intraocular pressure and age. Primary outcomes were intraocular pressure and the number of glaucoma medications. Complications and the need for additional glaucoma surgery were assessed. Patients were followed for up to one year. Results: 53 TrabEx+ could be matched to Trabectome. Baseline intraocular pressure was 16.5 ± 4.6 mmHg in both; age was 73.7 ± 8.8 years and 71.5 ± 9.9 years in TrabEx+ and Trabectome, respectively. TrabEx+ were taking more medications than Trabectome (p<0.001). Intraocular pressure was reduced to 14.8±4.3 in TrabEx+ and 13.4±3.4 in Trabectome at 6 months, and to 14.9±6.0 (p=0.13) in TrabEx+ and to 14.1±3.8 mmHg (all p<0.05) in Trabectome at 12 months. Medications were reduced at both 6 and 12 months (p< 0.05). No differences were seen between both groups at 6 and 12 months. In TrabEx+, only one serious complication occurred, and two patients required further glaucoma surgery. Conclusion: Although both groups had a baseline intraocular pressure considered low for ab interno trabeculectomy, intraocular pressure and medications were reduced further at 6 and 12 months. Intraocular pressure reduction did not reach significance in TrabEx+ at 12 months. The inter-group comparison did not reveal any significant differences. Both had a low complication rate.}, subject = {Glaukom}, language = {en} } @article{SchmidTarauRossietal.2018, author = {Schmid, Richard and Tarau, Ioana-Sandra and Rossi, Angela and Leonhardt, Stefan and Schwarz, Thomas and Schuerlein, Sebastian and Lotz, Christian and Hansmann, Jan}, title = {In Vivo-Like Culture Conditions in a Bioreactor Facilitate Improved Tissue Quality in Corneal Storage}, series = {Biotechnology Journal}, volume = {13}, journal = {Biotechnology Journal}, number = {1,1700344}, doi = {10.1002/biot.201700344}, url = {http://nbn-resolving.de/urn:nbn:de:bvb:20-opus-228620}, pages = {1-7}, year = {2018}, abstract = {The cornea is the most-transplanted tissue worldwide. However, the availability and quality of grafts are limited due to the current methods of corneal storage. In this study, a dynamic bioreactor system is employed to enable the control of intraocular pressure and the culture at the air-liquid interface. Thereby, in vivo-like storage conditions are achieved. Different media combinations for endothelium and epithelium are tested in standard and dynamic conditions to enhance the viability of the tissue. In contrast to culture conditions used in eye banks, the combination of the bioreactor and biochrom medium 1 allows to preserve the corneal endothelium and the epithelium. Assessment of transparency, swelling, and the trans-epithelial-electrical-resistance (TEER) strengthens the impact of the in vivo-like tissue culture. For example, compared to corneas stored under static conditions, significantly lower optical densities and significantly higher TEER values were measured (p-value <0.05). Furthermore, healing of epithelial defects is enabled in the bioreactor, characterized by re-epithelialization and initiated stromal regeneration. Based on the obtained results, an easy-to-use 3D-printed bioreactor composed of only two parts was derived to translate the technology from the laboratory to the eye banks. This optimized bioreactor facilitates noninvasive microscopic monitoring. The improved storage conditions ameliorate the quality of corneal grafts and the storage time in the eye banks to increase availability and reduce re-grafting.}, language = {en} } @article{MuellerMeigen2016, author = {M{\"u}ller, Philipp L. and Meigen, Thomas}, title = {M-sequences in ophthalmic electrophysiology}, series = {Journal of Vision}, volume = {16}, journal = {Journal of Vision}, number = {1,15}, doi = {10.1167/16.1.15}, url = {http://nbn-resolving.de/urn:nbn:de:bvb:20-opus-165796}, pages = {1-19}, year = {2016}, abstract = {The aim of this review is to use the multimedia aspects of a purely digital online publication to explain and illustrate the highly capable technique of m-sequences in multifocal ophthalmic electrophysiology. M-sequences have been successfully applied in clinical routines during the past 20 years. However, the underlying mathematical rationale is often daunting. These mathematical properties of m-sequences allow one not only to separate the responses from different fields but also to analyze adaptational effects and impacts of former events. By explaining the history, the formation, and the different aspects of application, a better comprehension of the technique is intended. With this review we aim to clarify the opportunities of m-sequences in order to motivate scientists to use m-sequences in their future research.}, language = {en} } @phdthesis{Glatzel2021, author = {Glatzel, Caroline}, title = {Ergebnisse einer neuen Filtrationsoperation im Vergleich zur konventionellen Trabekulektomie bei Glaukom}, doi = {10.25972/OPUS-16719}, url = {http://nbn-resolving.de/urn:nbn:de:bvb:20-opus-167192}, school = {Universit{\"a}t W{\"u}rzburg}, year = {2021}, abstract = {Ziel: Die vorliegende Studie untersucht das Langzeitoutcome der filtrierenden Trabe- kulotomie (FTO) und vergleicht diese mit der konventionellen Trabekulektomie. Nach- dem in der Arbeit von Matlach et al. bereits gezeigt werden konnte, dass die filtrierende Trabekulotomie nach einem Jahr im Bezug auf die Augeninnendrucksenkung und das Auftreten von postoperativen Komplikationen mit der konventionellen Trabekulektomie vergleichbar ist (32), sollte in der vorliegenden Arbeit der Langzeiterfolg der beiden Ope- rationsmethoden miteinander verglichen werden. Untersucht wurde deshalb der intraoku- lare Druck, Langzeitkomplikationen, Folgeoperationen und der Visus nach eineinhalb und zwei Jahren. Methode: In einer Fall-Kontroll-Studie wurden 30 Patienten nach einer filtrierenden Tra- bekulotomie (prospektiv) mit 87 Patienten nach einer konventionellen Trabekulektomie (retrospektiv) verglichen. Alle Patienten waren zwischen 2007 und 2012 von demselben Operateur an der Augenklinik der Universit{\"a}t W{\"u}rzburg operiert worden. Eingeschlossen wurden Patienten mit prim{\"a}rem Offenwinkelglaukom, Pseudoexfoliationsglaukom und Pigmentdispersionsglaukom. Die Patienten waren nach Alter und intraokularem Druck (IOD) gematcht worden. Die Daten der vorliegenden Studie wurden an der Augenklink der Universit{\"a}t W{\"u}rzburg oder von den weiterbehandelnden niedergelassenen Augen{\"a}rz- ten mit Hilfe eines f{\"u}r diese Studie entworfenen Fragebogens erhoben. Endpunkt: Als prim{\"a}rer Endpunkt wurde ein Augeninnendruck von < 18 mmHg und eine Augeninnendrucksenkung um ≥ 30 \% des Ausgangswertes festgelegt. Wurden diese Kriterien ohne Medikamente erreicht, sprach man von einem „absoluten Erfolg" (com- plete-success), andernfalls von einem „relativen Erfolg" (qualified-success). Als sekund{\"a}re Endpunkte galten der intraokulare Druckverlauf, die Erfassung der Kom- plikationen, Folgeeingriffe, der Visusverlauf und die Medikation. Ergebnisse: Von den anfangs 117 eingeschlossenen Patienten konnten nach 2 Jahren die Daten von 95 Patienten (27 aus der FTO-Gruppe und 68 aus der TE-Gruppe) erhoben werden. Pr{\"a}operativ unterschieden sich die beiden Studiengruppen nicht signifikant im Bezug auf das Alter und den IOD, nach denen die Gruppen gematcht worden waren, den Visus (p= 0,60), das Geschlecht (p = 0,30) und die pr{\"a}operativ verwendeten Medikamente (p≥ 0,05). In der FTO-Gruppe lag die Zahl der Patienten mit Pigmentdispersionsglaukom (p= 0,02) und Pseudophakie (p = 0,02) schon pr{\"a}operativ deutlich {\"u}ber der der TE- Gruppe. Der IOD lag pr{\"a}operativ in beiden Operationsgruppen bei 23 mmHg (IQR 20- 27), wobei im Median 3,0 verschiedene augendrucksenkende Medikamente angewendet wurden. Der absolute Erfolg (complete-success) unterschied sich im Zeitraum der vorliegenden Studie zu keinem Zeitpunkt signifikant zwischen den Studiengruppen (p 18Mon. = 0,50 ; p 24Mon. = 0,067). Auch der relative Erfolg (qualified-success) unterschied sich zwischen den Gruppen nicht signifikant (p 18Mon. = 0,23 ; p 24Mon. = 0,60). Nach 2 Jahren erreichten 33,3 \% der FTO- und 56,7 \% der TE-Patienten einen absoluten Erfolg und 70,4 \% bzw. 77,6 \% einen relativen Erfolg. Der mediane postoperative IOD konnte auch 1,5 und 2 Jahre nach den Operationen sig- nifikant unter den pr{\"a}operativen IOD gesenkt werden (p < 0,001) und betrug nach 2 Jah- ren in der FTO-Gruppe 12,80 ± 3,79 mmHg und in der TE-Gruppe 11 mmHg (IQR 9- 13). Er unterschied sich auch zwischen beiden Gruppen zu keinem Zeitpunkt signifikant (p 18Mon. = 0,18 ; p 24Mon. = 0,12). Der mediane postoperative Visus unterschied sich 1,5 und 2 Jahre nach der OP zwischen den Gruppen nicht signifikant (p 1,5a = 0,11; p 2a = 0,77). In der FTO-Gruppe verschlech- terte sich der Visus der Patienten von 0,10 logMAR (0,79) nach 18 Monaten auf 0,20 logMAR (0,63) nach 24 Monaten. Der Visus in der TE-Gruppe blieb konstant (0,15 log- MAR). Insgesamt hatte sich der Visus der Patienten nach 1,5 und 2 Jahren im Vergleich zum pr{\"a}operativen Visus signifikant verschlechtert (p 1,5a = 0,02; p 2a = 0,00). Bei der separaten Auswertung der Patienten mit PEX-Glaukom konnte der IOD postope- rativ zu allen statistisch beurteilbaren Zeitpunkten signifikant unter den pr{\"a}operativen IOD gesenkt werden. Bei einem Vergleich zwischen den Gruppen lag der IOD der FTO- Gruppe einmalig {\"u}ber dem der TE-Gruppe. In den anderen F{\"a}llen traten keine signifikan- ten Druckunterschiede zwischen den Gruppen auf. Der postoperative Visus unterschied sich zu keinem Zeitpunkt, ob mit oder ohne Kunstlinse, im pr{\"a}- postoperativen Vergleich und zwischen den Gruppen. Die Anzahl der Wirkstoffklassen unterschied sich zwischen den Gruppen nicht signifi- kant. Reoperationen traten nach beiden Operationsmethoden so selten auf, sodass eine statistische Bewertung nicht m{\"o}glich war. Die Verteilung der Glaukomformen hatte sich auch nach 1,5 und 2 Jahren nicht ver{\"a}ndert. Die Zahl pseudophaker Patienten war im Beobachtungszeitraum auch in der TE-Gruppe stetig angestiegen, so dass sie sich nach 2 Jahren nicht mehr signifikant zwischen den Gruppen unterschied. Schlussfolgerung: Die FTO ist im Bezug auf den IOD, den Visus und die Erfolgsrate der TE {\"a}quivalent. Im Langzeitverlauf traten in der FTO Gruppe nicht mehr Komplikationen als nach TE auf. Nach 1 Jahr waren in der FTO-Gruppe signifikant mehr fr{\"u}he Komplikationen auf- getreten als in der TE. Nach 2 Jahren war die Rate an Komplikationen in den Gruppen nicht mehr signifikant unterschiedlich.}, subject = {Glaukom}, language = {de} } @article{BalasubramanianOthmanKampiketal.2017, author = {Balasubramanian, Srikkanth and Othman, Eman M. and Kampik, Daniel and Stopper, Helga and Hentschel, Ute and Ziebuhr, Wilma and Oelschlaeger, Tobias A. and Abdelmohsen, Usama R.}, title = {Marine sponge-derived Streptomyces sp SBT343 extract inhibits staphylococcal biofilm formation}, series = {Frontiers in Microbiology}, volume = {8}, journal = {Frontiers in Microbiology}, doi = {10.3389/fmicb.2017.00236}, url = {http://nbn-resolving.de/urn:nbn:de:bvb:20-opus-171844}, year = {2017}, abstract = {Staphylococcus epidermidis and Staphylococcus aureus are opportunistic pathogens that cause nosocomial and chronic biofilm-associated infections. Indwelling medical devices and contact lenses are ideal ecological niches for formation of staphylococcal biofilms. Bacteria within biofilms are known to display reduced susceptibilities to antimicrobials and are protected from the host immune system. High rates of acquired antibiotic resistances in staphylococci and other biofilm-forming bacteria further hamper treatment options and highlight the need for new anti-biofilm strategies. Here, we aimed to evaluate the potential of marine sponge-derived actinomycetes in inhibiting biofilm formation of several strains of S. epidermidis, S. aureus, and Pseudomonas aeruginosa. Results from in vitro biofilm-formation assays, as well as scanning electron and confocal microscopy, revealed that an organic extract derived from the marine sponge-associated bacterium Streptomyces sp. SBT343 significantly inhibited staphylococcal biofilm formation on polystyrene, glass and contact lens surfaces, without affecting bacterial growth. The extract also displayed similar antagonistic effects towards the biofilm formation of other S. epidermidis and S. aureus strains tested but had no inhibitory effects towards Pseudomonas biofilms. Interestingly the extract, at lower effective concentrations, did not exhibit cytotoxic effects on mouse fibroblast, macrophage and human corneal epithelial cell lines. Chemical analysis by High Resolution Fourier Transform Mass Spectrometry (HRMS) of the Streptomyces sp. SBT343 extract proportion revealed its chemical richness and complexity. Preliminary physico-chemical characterization of the extract highlighted the heat-stable and non-proteinaceous nature of the active component(s). The combined data suggest that the Streptomyces sp. SBT343 extract selectively inhibits staphylococcal biofilm formation without interfering with bacterial cell viability. Due to absence of cell toxicity, the extract might represent a good starting material to develop a future remedy to block staphylococcal biofilm formation on contact lenses and thereby to prevent intractable contact lens-mediated ocular infections.}, language = {en} } @article{LittsAchHammacketal.2016, author = {Litts, Katie M. and Ach, Thomas and Hammack, Kristen M. and Sloan, Kenneth R. and Zhang, Yuhua and Freund, K. Bailey and Curcio, Christine A.}, title = {Quantitative Analysis of Outer Retinal Tubulation in Age-Related Macular Degeneration From Spectral-Domain Optical Coherence Tomography and Histology}, series = {Investigative Ophthalmology \& Visual Science}, volume = {57}, journal = {Investigative Ophthalmology \& Visual Science}, doi = {10.1167/iovs.16-19262}, url = {http://nbn-resolving.de/urn:nbn:de:bvb:20-opus-165532}, pages = {2647-2656}, year = {2016}, abstract = {Purpose: To assess outer retinal tubulation (ORT) morphology from spectral-domain optical coherence tomography (SD-OCT) volumes and donor eye histology, analyze ORT reflectivity, and estimate the number of cones surviving in ORT. Methods: In SD-OCT volumes from nine patients with advanced AMD, ORT was analyzed en face and in B-scans. The hyperreflective ORT border in cross-section was delineated and surface area calculated. Reflectivity was compared between ORT types (Closed, Open, Forming, and Branching). A flatmount retina from a donor with neovascular AMD was labeled to visualize the external limiting membrane that delimits ORT and allow measurements of cross-sectional cone area, center-to-center cone spacing, and cone density. The number of cones surviving in ORT was estimated. Results: By en face SD-OCT, ORT varies in complexity and shape. Outer retinal tubulation networks almost always contain Closed cross-sections. Spectral-domain OCT volumes containing almost exclusively Closed ORTs showed no significant direction-dependent differences in hyperreflective ORT border intensity. The surface areas of partial ORT assessed by SD-OCT volumes ranged from 0.16 to 1.76 mm2. From the flatmount retina, the average cross-sectional area of cone inner segments was 49.1 ± 7.9 μm2. The average cone spacing was 7.5 ± 0.6 μm. Outer retinal tubulation cone density was 20,351 cones/mm2. The estimated number of cones in ORT in a macula ranged from 26,399 to 186,833 cones, which is 6\% to 44\% of the cones present in a healthy macula. Conclusions: These first estimates for cone density and number of cones surviving in ORT suggest that ORT formation considerably distorts the photoreceptor mosaic. Results provide additional insight into the reflectivity characteristics and number of ORT cones observable in living patients by SD-OCT, as cones persist and disease progresses.}, language = {en} } @article{LotzSchmidRossietal.2016, author = {Lotz, Christian and Schmid, Freia F. and Rossi, Angela and Kurdyn, Szymon and Kampik, Daniel and De Wever, Bart and Walles, Heike and Groeber, Florian K.}, title = {Alternative Methods for the Replacement of Eye Irritation Testing}, series = {ALTEX - Alternatives to Animal Experimentation}, volume = {33}, journal = {ALTEX - Alternatives to Animal Experimentation}, number = {1}, doi = {10.14573/altex.1508241}, url = {http://nbn-resolving.de/urn:nbn:de:bvb:20-opus-164444}, pages = {55-67}, year = {2016}, abstract = {In the last decades significant regulatory attempts were made to replace, refine and reduce animal testing to assess the risk of consumer products for the human eye. As the original in vivo Draize eye test is criticized for limited predictivity, costs and ethical issues, several animal-free test methods have been developed to categorize substances according to the global harmonized system (GHS) for eye irritation. This review summarizes the progress of alternative test methods for the assessment of eye irritation. Based on the corneal anatomy and current knowledge of the mechanisms causing eye irritation, different ex vivo and in vitro methods will be presented and discussed with regard to possible limitations and status of regulatory acceptance. In addition to established in vitro models, this review will also highlight emerging, full thickness cornea models that might be suited to predict all GHS categories.}, language = {en} } @phdthesis{Arampatzis2020, author = {Arampatzis, Konstantinos}, title = {Astigmatismuskorrektur im Rahmen moderner, minimalinvasiver Kataraktchirurgie - eine retrospektive Analyse}, doi = {10.25972/OPUS-20845}, url = {http://nbn-resolving.de/urn:nbn:de:bvb:20-opus-208458}, school = {Universit{\"a}t W{\"u}rzburg}, year = {2020}, abstract = {Hintergrund: Die Kataraktoperation ist der am meisten durchgef{\"u}hrte operative Eingriff in der Medizin {\"u}berhaupt. Astigmatismus ist einer der h{\"a}ufigsten Refraktionsfehlern wobei 15-20\% der Bev{\"o}lkerung einen klinisch relevanten Astigmatismus von > 1,5 Dpt zeigen. Im Rahmen der Kataraktoperation besteht die M{\"o}glichkeit neben der Linsentr{\"u}bung auch den Astigmatismus zu korrigieren. Material und Methoden: 176 Kataraktoperationen mit simultaner Astigmatismuskorrektur wurden retrospektiv untersucht, davon bei 110 Augen durch periphere clear-cornea Relaxationsinzisionen (PCCRI) und bei 66 Augen durch die Implantation von torischen Hinterkammerlinsen (TIOL). Es erfolgte eine topographische und refraktive Astigmatismusanalyse mittels Vektorenanalyse und Doppelwinkeldiagramme. Ergebnisse: Mittels PCCRI wurde eine topographische Reduktion des Astigmatismus von 0,86 ± 0,63 Dpt sowie eine refraktive Reduktion von 1,33 ± 1,08 Dpt erreicht. Mittels TIOL lag die refraktive Reduktion auf 2,26 ± 1,57 Dpt. Die mittlere Achsenabweichung der TIOL postoperativ lag bei 4,77° ± 4,18°. Diskussion: Die Implantation von TIOL zeigt eine hohe Effektivit{\"a}t und Sicherheit bzgl. Astigmatismuskorrektur, der PCCRI {\"u}berlegen. PCCRI ist eine gute, kosteng{\"u}nstige Alternative. Astigmatismusbetr{\"a}ge bis 1,5 Dpt k{\"o}nnen sowohl durch PCCRI als auch durch TIOL korrigiert werden. Bei h{\"o}heren Betr{\"a}gen ist die Implantation von TIOL die Korrektur der ersten Wahl. Eine Revision einer postoperativen Achsenabweichung einer TIOL von > 8° sollte bei klinischer Relevanz in der zweiten postoperativen Woche erwogen werden.}, subject = {Augenheilkunde}, language = {de} } @article{MatlachDhillonHainetal.2015, author = {Matlach, Juliane and Dhillon, Christine and Hain, Johannes and Schlunck, G{\"u}nther and Grehn, Franz and Klink, Thomas}, title = {Trabeculectomy versus canaloplasty (TVC study) in the treatment of patients with open-angle glaucoma: a prospective randomized clinical trial}, series = {Acta Ophthalmologica}, volume = {93}, journal = {Acta Ophthalmologica}, doi = {10.1111/aos.12722}, url = {http://nbn-resolving.de/urn:nbn:de:bvb:20-opus-149263}, pages = {753-761}, year = {2015}, abstract = {Purpose: To compare the outcomes of canaloplasty and trabeculectomy in open-angle glaucoma. Methods: This prospective, randomized clinical trial included 62 patients who randomly received trabeculectomy (n = 32) or canaloplasty (n = 30) and were followed up prospectively for 2 years. Primary endpoint was complete (without medication) and qualified success (with or without medication) defined as an intraocular pressure (IOP) of ≤18 mmHg (definition 1) or IOP ≤21 mmHg and ≥20\% IOP reduction (definition 2), IOP ≥5 mmHg, no vision loss and no further glaucoma surgery. Secondary endpoints were the absolute IOP reduction, visual acuity, medication, complications and second surgeries. Results: Surgical treatment significantly reduced IOP in both groups (p < 0.001). Complete success was achieved in 74.2\% and 39.1\% (definition 1, p = 0.01), and 67.7\% and 39.1\% (definition 2, p = 0.04) after 2 years in the trabeculectomy and canaloplasty group, respectively. Mean absolute IOP reduction was 10.8 ± 6.9 mmHg in the trabeculectomy and 9.3 ± 5.7 mmHg in the canaloplasty group after 2 years (p = 0.47). Mean IOP was 11.5 ± 3.4 mmHg in the trabeculectomy and 14.4 ± 4.2 mmHg in the canaloplasty group after 2 years. Following trabeculectomy, complications were more frequent including hypotony (37.5\%), choroidal detachment (12.5\%) and elevated IOP (25.0\%). Conclusions: Trabeculectomy is associated with a stronger IOP reduction and less need for medication at the cost of a higher rate of complications. If target pressure is attainable by moderate IOP reduction, canaloplasty may be considered for its relative ease of postoperative care and lack of complications.}, language = {en} } @phdthesis{GraefinvonMoltke2022, author = {Gr{\"a}fin von Moltke, Pia Maria}, title = {Aufbau und Implementierung eines Arbeitsablaufs zur Korrelation multimodaler in vivo und ex vivo retinaler Bildgebung mit histologischen Untersuchungen}, doi = {10.25972/OPUS-27350}, url = {http://nbn-resolving.de/urn:nbn:de:bvb:20-opus-273500}, school = {Universit{\"a}t W{\"u}rzburg}, year = {2022}, abstract = {Die retinale in vivo Bildgebung gewann in den letzten 2 Jahrzehnten zunehmend an Bedeutung. Es fehlt aber h{\"a}ufig die Korrelation der in vivo erstellten quasi „histologischen" Aufnahmen mit der tats{\"a}chlichen Histologie. An der Klinik und Poliklinik f{\"u}r Augenheilkunde des Universit{\"a}tsklinikums W{\"u}rzburg wurde ein standardisiertes System zur vergleichenden in vivo/ex vivo und histologischen retinalen Bildgebung des menschlichen Auges etabliert. In der vorliegenden „proof of concept study" konnte der Arbeitsablauf erfolgreich gezeigt werden. Es wurden Abl{\"a}ufe geschaffen, die die ex vivo multimodale retinale Bildgebung analog zur in vivo Bildgebung an denselben Ger{\"a}ten erm{\"o}glichen. Die histologische Aufarbeitung des Gewebes erfolgt im Anschluss und erm{\"o}glicht die Korrelation von technisch gefundenen Ver{\"a}nderungen mit lichtmikroskopisch beschriebenen Auff{\"a}lligkeiten. Diese histologischen Korrelate tragen zum besseren Verst{\"a}ndnis von in vivo gefundenen Ver{\"a}nderungen bei. Gleichzeitig verbessern neu gefundene Auff{\"a}lligkeiten in der in vivo Bildgebung das Verst{\"a}ndnis und Fr{\"u}herkennung vieler retinaler Erkrankungen. Die Vorteile exzellent konservierter, aufbereiteter und histologisch untersuchter Proben wurde hier am Beispiel der CNTF-Expression dargestellt. Es konnte gezeigt werden, dass dieses Zytokin insbesondere bei neovaskul{\"a}rer AMD in den Fotorezeptoraußensegmenten exprimiert wird.}, subject = {Ciliary neurotrophic factor}, language = {de} } @article{KunzmannNgyuenStahletal.2019, author = {Kunzmann, S. and Ngyuen, T. and Stahl, A. and Walz, J. M. and Nentwich, M. M. and Speer, C. P. and Ruf, K.}, title = {Necrotizing enterocolitis after intravitreal bevacizumab in an infant with Incontinentia Pigmenti - a case report}, series = {BMC Pediatrics}, volume = {19}, journal = {BMC Pediatrics}, doi = {10.1186/s12887-019-1732-z}, url = {http://nbn-resolving.de/urn:nbn:de:bvb:20-opus-201024}, pages = {353}, year = {2019}, abstract = {Background Incontinentia Pigmenti is a rare disease affecting multiple organs. Fifty of patients show affection of the eye with retinopathy and possible amaurosis being the worst outcome. Treatment has commonly been panretinal laser coagulation but intravitreal application of bevacizumab as VEGF-inhibitor has shown to effectively suppress retinal neovascularization. Case presentation A six-week-old female infant with Incontinentia Pigmenti developed a foudroyant necrotizing enterocolitis shortly after intravitreal injection of bevazicumab due to a retinopathy with impending tractional detachment of the left eye. Since the onset of abdominal symptoms occurred immediately after the intravitreal application, a link between the two events seemed likely. Sequential analyses of the VEGF serum concentrations showed a massive suppression of endogenous VEGF with only a very slow recovery over weeks. Such a severe systemic adverse event has not been reported after intravitreal treatment with bevacizumab in an infant. Conclusion This case report shows a relevant systemic uptake of bevacizumab after intravitreal application as suppressed VEGF levels show. There seems to be a connection between suppressed VEGF levels and the onset of necrotizing enterocolitis. Therefore, treatment with bevacizumab should be carefully considered and further research is needed to assess this drug's safety profile.}, language = {en} } @phdthesis{MolinaGalindo2021, author = {Molina Galindo, Lara Sophia}, title = {Glaukomtherapie: Intraindividueller Vergleich zwischen der konventionellen Trabekulektomie und der filtrierenden Trabekulotomie}, doi = {10.25972/OPUS-24641}, url = {http://nbn-resolving.de/urn:nbn:de:bvb:20-opus-246412}, school = {Universit{\"a}t W{\"u}rzburg}, year = {2021}, abstract = {Hintergrund: Die konventionelle Trabekulektomie (TET) stellt trotz einem eher ung{\"u}nstigen Komplikationsprofil weiterhin den Goldstandard der operativen Glaukomtherapie dar, da sie eine effektivere langfristige Drucksenkung als neuere Operationsverfahren aufweist. Fragestellung: Vergleich der Erfolgsquote und des Risikoprofils der TET mit einer durch Schaffen einer zweiten Filtrationsebene sowie Vermeiden einer peripheren Iridektomie modifizierten Trabekulektomie („Filtrierende Trabekulotomie" (FTO)). Material und Methode: Retrospektiv durchgef{\"u}hrter intraindividueller Vergleich {\"u}ber 36 Monate an 20 Patienten mit Offenwinkelglaukom nach TET an einem Auge und FTO am anderen Auge an der Augenklinik der Universit{\"a}t W{\"u}rzburg. Prim{\"a}rer Endpunkt war das Erreichen des absoluten/Teilerfolgs (IOD ≤18 mmHg und ≥ 20 \% Druckreduktion ohne/mit Medikation). Als sekund{\"a}re Endpunkte wurden das Auftreten von Komplikationen sowie der Verlauf von Augeninnendruck, Visus und lokaler Pharmakotherapie analysiert. Ergebnisse: Beide Operationsverfahren f{\"u}hrten zu einer signifikanten Reduktion des Augeninnendrucks zu jedem postoperativen Zeitpunkt. Nach 36 Monaten zeigte sich ein absoluter Erfolg bei 50 \% der Augen in der TET-Gruppe und 20 \% der FTO-Gruppe sowie ein Teilerfolg bei 71,4 \% gegen{\"u}ber 33,3 \%. Zu Komplikationen kam es mit Ausnahme des h{\"a}ufigeren Auftretens eines Hyph{\"a}mas in der FTO-Gruppe in vergleichbarem Ausmaß in beiden Gruppen. Der Visus und postoperative Medikamentenscore unterschieden sich nicht signifikant voneinander. Schlussfolgerung: Die TET war der FTO in Hinblick auf Erfolg und Komplikationsrisiko {\"u}berlegen. Die m{\"o}glichen Vorteile der Operation durch die genannten Modifikationen konnten nicht best{\"a}tigt werden.}, subject = {Offenwinkelglaukom}, language = {de} } @article{DopplerMeyerDovernetal.2019, author = {Doppler, Christopher E. J. and Meyer, Linda and Dovern, Anna and St{\"u}hmer-Beckh, Jaro and Weiss, Peter H. and Fink, Gereon R.}, title = {Differential impact of social and monetary reward on procedural learning and consolidation in aging and its structural correlates}, series = {Frontiers in Aging Neuroscience}, volume = {11}, journal = {Frontiers in Aging Neuroscience}, doi = {10.3389/fnagi.2019.00188}, url = {http://nbn-resolving.de/urn:nbn:de:bvb:20-opus-222394}, year = {2019}, abstract = {In young (n = 36, mean +/- SD: 24.8 +/- 4.5 years) and older (n = 34, mean +/- SD: 65.1 +/- 6.5 years) healthy participants, we employed a modified version of the Serial Reaction Time task to measure procedural learning (PL) and consolidation while providing monetary and social reward. Using voxel-based morphometry (VBM), we additionally determined the structural correlates of reward-related motor performance (RMP) and PL. Monetary reward had a beneficial effect on PL in the older subjects only. In contrast, social reward significantly enhanced PL in the older and consolidation in the young participants. VBM analyses revealed that motor performance related to monetary reward was associated with larger grey matter volume (GMV) of the left striatum in the young, and motor performance related to social reward with larger GMV of the medial orbitofrontal cortex in the older group. The differential effects of social reward in young (improved consolidation) and both social and monetary rewards in older (enhanced PL) healthy subjects point to the potential of rewards for interventions targeting aging-associated motor decline or stroke-induced motor deficits.}, language = {en} }