@article{Sommer2022, author = {Sommer, Claudia}, title = {Natural course of Guillain-Barr{\´e} syndrome}, series = {European Journal of Neurology}, volume = {29}, journal = {European Journal of Neurology}, number = {10}, doi = {10.1111/ene.15498}, url = {http://nbn-resolving.de/urn:nbn:de:bvb:20-opus-318757}, pages = {2881 -- 2882}, year = {2022}, language = {en} } @article{BadrMcFlederWuetal.2022, author = {Badr, Mohammad and McFleder, Rhonda L. and Wu, Jingjing and Knorr, Susanne and Koprich, James B. and H{\"u}nig, Thomas and Brotchie, Jonathan M. and Volkmann, Jens and Lutz, Manfred B. and Ip, Chi Wang}, title = {Expansion of regulatory T cells by CD28 superagonistic antibodies attenuates neurodegeneration in A53T-α-synuclein Parkinson's disease mice}, series = {Journal of Neuroinflammation}, volume = {19}, journal = {Journal of Neuroinflammation}, doi = {10.1186/s12974-022-02685-7}, url = {http://nbn-resolving.de/urn:nbn:de:bvb:20-opus-300580}, year = {2022}, abstract = {Background Regulatory CD4\(^+\)CD25\(^+\)FoxP3\(^+\) T cells (Treg) are a subgroup of T lymphocytes involved in maintaining immune balance. Disturbance of Treg number and impaired suppressive function of Treg correlate with Parkinson's disease severity. Superagonistic anti-CD28 monoclonal antibodies (CD28SA) activate Treg and cause their expansion to create an anti-inflammatory environment. Methods Using the AAV1/2-A53T-α-synuclein Parkinson's disease mouse model that overexpresses the pathogenic human A53T-α-synuclein (hαSyn) variant in dopaminergic neurons of the substantia nigra, we assessed the neuroprotective and disease-modifying efficacy of a single intraperitoneal dose of CD28SA given at an early disease stage. Results CD28SA led to Treg expansion 3 days after delivery in hαSyn Parkinson's disease mice. At this timepoint, an early pro-inflammation was observed in vehicle-treated hαSyn Parkinson's disease mice with elevated percentages of CD8\(^+\)CD69\(^+\) T cells in brain and increased levels of interleukin-2 (IL-2) in the cervical lymph nodes and spleen. These immune responses were suppressed in CD28SA-treated hαSyn Parkinson's disease mice. Early treatment with CD28SA attenuated dopaminergic neurodegeneration in the SN of hαSyn Parkinson's disease mice accompanied with reduced brain numbers of activated CD4\(^+\), CD8\(^+\) T cells and CD11b\(^+\) microglia observed at the late disease-stage 10 weeks after AAV injection. In contrast, a later treatment 4 weeks after AAV delivery failed to reduce dopaminergic neurodegeneration. Conclusions Our data indicate that immune modulation by Treg expansion at a timepoint of overt inflammation is effective for treatment of hαSyn Parkinson's disease mice and suggest that the concept of early immune therapy could pose a disease-modifying option for Parkinson's disease patients.}, language = {en} } @article{TraubOttoSelletal.2022, author = {Traub, Jan and Otto, Markus and Sell, Roxane and G{\"o}pfert, Dennis and Homola, Gy{\"o}rgy and Steinacker, Petra and Oeckl, Patrick and Morbach, Caroline and Frantz, Stefan and Pham, Mirko and St{\"o}rk, Stefan and Stoll, Guido and Frey, Anna}, title = {Serum phosphorylated tau protein 181 and neurofilament light chain in cognitively impaired heart failure patients}, series = {Alzheimer's Research \& Therapy}, volume = {14}, journal = {Alzheimer's Research \& Therapy}, doi = {10.1186/s13195-022-01087-4}, url = {http://nbn-resolving.de/urn:nbn:de:bvb:20-opus-300515}, year = {2022}, abstract = {Background Chronic heart failure (HF) is known to increase the risk of developing Alzheimer's dementia significantly. Thus, detecting and preventing mild cognitive impairment, which is common in patients with HF, is of great importance. Serum biomarkers are increasingly used in neurological disorders for diagnostics, monitoring, and prognostication of disease course. It remains unclear if neuronal biomarkers may help detect cognitive impairment in this high-risk population. Also, the influence of chronic HF and concomitant renal dysfunction on these biomarkers is not well understood. Methods Within the monocentric Cognition.Matters-HF study, we quantified the serum levels of phosphorylated tau protein 181 (pTau) and neurofilament light chain (NfL) of 146 extensively phenotyped chronic heart failure patients (aged 32 to 85 years; 15.1\% women) using ultrasensitive bead-based single-molecule immunoassays. The clinical work-up included advanced cognitive testing and cerebral magnetic resonance imaging (MRI). Results Serum concentrations of NfL ranged from 5.4 to 215.0 pg/ml (median 26.4 pg/ml) and of pTau from 0.51 to 9.22 pg/ml (median 1.57 pg/ml). We detected mild cognitive impairment (i.e., T-score < 40 in at least one cognitive domain) in 60\% of heart failure patients. pTau (p = 0.014), but not NfL, was elevated in this group. Both NfL (ρ = - 0.21; p = 0.013) and pTau (ρ = - 0.25; p = 0.002) related to the cognitive domain visual/verbal memory, as well as white matter hyperintensity volume and cerebral and hippocampal atrophy. In multivariable analysis, both biomarkers were independently influenced by age (T = 4.6 for pTau; T = 5.9 for NfL) and glomerular filtration rate (T = - 2.4 for pTau; T = - 3.4 for NfL). Markers of chronic heart failure, left atrial volume index (T = 4.6) and NT-proBNP (T = 2.8), were further cardiological determinants of pTau and NfL, respectively. In addition, pTau was also strongly affected by serum creatine kinase levels (T = 6.5) and ferritin (T = - 3.1). Conclusions pTau and NfL serum levels are strongly influenced by age-dependent renal and cardiac dysfunction. These findings point towards the need for longitudinal examinations and consideration of frequent comorbidities when using neuronal serum biomarkers.}, language = {en} } @phdthesis{Hemprich2022, author = {Hemprich, Antonia}, title = {Detektion von Autoantik{\"o}rpern gegen Cortactin und Agrin im Serum von Patient*innen mit Myasthenia gravis}, doi = {10.25972/OPUS-28692}, url = {http://nbn-resolving.de/urn:nbn:de:bvb:20-opus-286920}, school = {Universit{\"a}t W{\"u}rzburg}, year = {2022}, abstract = {Myasthenia gravis ist eine Autoimmunerkrankung, die durch St{\"o}rung der Erregungs{\"u}bertragung an der neuromuskul{\"a}ren Endplatte zu einer Schw{\"a}che der Muskulatur f{\"u}hrt. In dieser Arbeit wird die Rolle von Cortactin und Agrin als potentielle neue Antigene von Autoantik{\"o}rpern bei Myasthenia gravis untersucht. Die detektierten Antik{\"o}rper werden charakterisiert und die klinischen Merkmale der Patient*innen ausgewertet.}, subject = {Myasthenia gravis}, language = {de} } @phdthesis{Oezkent2022, author = {{\"O}zkent, Helena}, title = {Untersuchung der Beteiligung der kleinen Nervenfasern bei Patient/-innen mit Antik{\"o}rper-assoziierten Neuropathien}, doi = {10.25972/OPUS-26929}, url = {http://nbn-resolving.de/urn:nbn:de:bvb:20-opus-269293}, school = {Universit{\"a}t W{\"u}rzburg}, year = {2022}, abstract = {In der vorliegenden Studie wurden QST, QSART, Hautbiopsien und Frageb{\"o}gen genutzt, um die Beteiligung kleiner Nervenfasern bei verschiedenen Formen der Immunneuropathien zu untersuchen. Wir konnten hierbei eine signifikante Beeintr{\"a}chtigung der thermischen Reizleitung bei CIDP- und MADSAM-Patient/-innen nachweisen sowie eine signifikant reduzierte Schweißproduktion am distalen Unterschenkel bei MADSAM-Patient/-innen. Diese Ergebnisse belegen in allen drei Untergruppen der immunvermittelten Neuropathien eine Beteiligung kleiner auch unmyelinisierter Nervenfasertypen. MADSAM- und CIDP-Patient/-innen wiesen in der QST ein {\"a}hnliches Sch{\"a}digungsmuster auf. Dagegen unterschieden sie sich signifikant in der QSART. Diese Ergebnisse k{\"o}nnen als weiterer Hinweis auf unterschiedliche zugrundeliegende Pathomechanismen verstanden werden. MMN-Patient/-innen wiesen insgesamt die geringste Small-Fiber-Beteiligung in den quantitativen Testungen auf. Auch lagen bei MMN-Patient/-innen durchschnittlich die geringsten Schmerz-Scores und autonomen Symptome vor. Es zeigten sich wenig signifikante Unterschiede zwischen seropositiven und seronegativen Neuropathie-Patient/-innen. Diese jedoch best{\"a}tigten unsere Hypothese einer etwas geringeren Small-Fiber-Beteiligung bei seropositiven Patient/-innen. Bei der Vielzahl an unterschiedlichen Pathomechanismen innerhalb der immunvermittelten Neuropathien erscheinen weitere Subklassifizierungen f{\"u}r eine optimale Diagnosestellung und Therapie unabdingbar. Diese Arbeit konnte mit den oben genannten Untersuchungen einen weiteren Beitrag zur Identifikation von klinischen und quantitativen Unterschieden innerhalb dieser großen Erkrankungsgruppe leisten. K{\"u}nftige, gr{\"o}ßere Studien dieser Art k{\"o}nnen m{\"o}glicherweise hier nur als Tendenzen gesehene Erkenntnisse belegen und sollten durch zus{\"a}tzliche Informationen wie Korrelation zu Krankheitsdauer, Therapie, Laborchemie und elektrophysiologischen Untersuchen weitere interessante Erkenntnisse liefern.}, subject = {Polyneuropathie}, language = {de} } @phdthesis{Karch2022, author = {Karch, Katharina}, title = {Mapping and Neutralization of Antibodies against Neurofascin, Contactin 1, Contactin associated protein 1 and Cortactin}, doi = {10.25972/OPUS-28022}, url = {http://nbn-resolving.de/urn:nbn:de:bvb:20-opus-280223}, school = {Universit{\"a}t W{\"u}rzburg}, year = {2022}, abstract = {Immune-mediated polyneuropathies like chronic inflammatory demyelinating polyradiculoneuropathy or Guillain-Barr{\´e} syndrome are rare diseases of the peripheral nervous system. A subgroup of patients harbors autoantibodies against nodal or paranodal antigens, associated with a distinct phenotype and treatment response. In a part of patients with pathologic paranodal or nodal immunoreactivity the autoantigens remain difficult or impossible to determine owing to limitations of the used detection approach - usually ELISAs (enzyme-linked-immunosorbent-assays) - and incomplete knowledge of the possible autoantigens. Due to their high-throughput, low sample consumption and high sensitivity as well as the possibility to display many putative nodal and paranodal autoantigens simultaneously, peptide microarray-based approaches are prime candidates for the discovery of novel autoantigens, point-of-care diagnostics and, in addition, monitoring of pathologic autoimmune response. Current applications of peptide microarrays are however limited by high false-positive rates and the associated need for detailed follow-up studies and validation. Here, robust peptide microarray-based detection of antibodies and the efficient validation of binding signals by on-chip neutralization is demonstrated. First, autoantigens were displayed as overlapping peptide libraries in microarray format. Copies of the biochips were used for the fine mapping of antibody epitopes. Next, binding signals were validated by antibody neutralization in solution. Since neutralizing peptides are obtained in the process of microarray fabrications, neither throughput nor costs are significantly altered. Similar in-situ validation approaches could contribute to future autoantibody characterization and detection methods as well as to therapeutic research. Areas of application could be expanded to any autoimmune-mediated neurological disease as a long-term vision.}, subject = {Microarray}, language = {en} } @phdthesis{Karus2022, author = {Karus, Christine}, title = {Untersuchung der Architektur von Proteinstrukturen des Ranvier-Schn{\"u}rrings mittels der super-hochaufl{\"o}senden Mikroskopiemethode dSTORM}, doi = {10.25972/OPUS-27456}, url = {http://nbn-resolving.de/urn:nbn:de:bvb:20-opus-274568}, school = {Universit{\"a}t W{\"u}rzburg}, year = {2022}, abstract = {Ranvier-Schn{\"u}rringe spielen eine entscheidende Rolle bei der schnellen Weiterleitung von elektrischen Impulsen in Nervenzellen. Bei bestimmten neurologischen Erkrankungen, den Neuropathien, kann es zu St{\"o}rungen in der ultrastrukturellen Organisation verschiedener Schn{\"u}rring-Proteine kommen (Doppler et al., 2018, Doppler et al., 2016). Eine detailliertere Kenntnis der genauen Anordnung dieser Schn{\"u}rring-Proteine und eventueller Abweichungen von dieser Anordnung im Krankheitsfall, k{\"o}nnte der Schl{\"u}ssel zu einer vereinfachten Diagnostik von bestimmten Neuropathie- Formen sein. Ziel meiner Arbeit war es daher, die Untersuchung der ultrastrukturellen Architektur der (para-)nodalen Adh{\"a}sionsproteine Neurofascin-155 und Caspr1 unter Verwendung der super-hochaufl{\"o}senden Mikroskopiemethode dSTORM (direct Stochastic Optical Reconstruction Microscopy) an murinen Zupfnervenpr{\"a}paraten zu etablieren. Nach erster Optimierung der Probenpr{\"a}paration f{\"u}r die 2-Farben-dSTORM sowie der korrelationsbasierten Bildanalyse, konnte ich mittels modellbasierter Simulation die zugrundeliegende Molek{\"u}lorganisation identifizieren und mit Hilfe der Ergebnisse aus fr{\"u}heren Untersuchungen validieren. In einem translationalen Ansatz habe ich anschließend humane Zupfnervenpr{\"a}parate von 14 Probanden mit unterschiedlichen Formen einer Neuropathie mikroskopiert und ausgewertet, um die Anwendbarkeit dieses Ansatzes in der Diagnostik zu testen. Obgleich keine signifikanten Unterschiede zwischen physiologischem und pathologischem neurologischem Gewebe hinsichtlich Neurofascin-155 und Caspr1 festgestellt werden konnten, scheint der Ansatz grunds{\"a}tzlich dennoch vielversprechend zu sein, bedarf jedoch noch weiteren Anstrengungen hinsichtlich Probenpr{\"a}paration, Auswertungs- und Versuchsprotokollen und einer gr{\"o}ßeren Anzahl an humanen Biopsien mit homogenerem Krankheitsbild.}, language = {de} } @phdthesis{MeyerzuAltenschildesche2022, author = {Meyer zu Altenschildesche, Caren}, title = {Genetische Variationen bei Patienten mit idiopathischer Small fiber Neuropathie}, doi = {10.25972/OPUS-28274}, url = {http://nbn-resolving.de/urn:nbn:de:bvb:20-opus-282742}, school = {Universit{\"a}t W{\"u}rzburg}, year = {2022}, abstract = {Die Literatur beschreibt unter Patienten mit idiopathischer Small fiber Neuro-pathie (SFN) einen Anteil von etwa ein F{\"u}nftel bis Drittel mit Variationen unkla-rer pathogenetischer Relevanz in Schmerz-assoziierten Genen. Dies best{\"a}tig-te sich im Rahmen unserer klinischen Studie: {\"U}ber die Zeit von Mai 2015 bis Januar 2020 konnten bei 13 von 66 (21\%) eingeschlossenen Patienten mit klinischem Verdacht auf SFN genetische Variationen in Schmerz-assoziierten Genen detektiert werden. Solche Ver{\"a}nderungen k{\"o}nnen {\"u}ber Gain- oder Loss-of-Function-Mechanismen die Funktion codierter nozizeptiver Signalpro-teine modulieren und so potentiell zur SFN-Symptomatik f{\"u}hren. Im Rahmen der Studie erfolgte neben der genetischen Diagnostik eine umfangreiche Un-tersuchung der Teilnehmer. In der Diagnostik stachen die potentiell geneti-schen SFN-Patienten nicht heraus und auch klinisch fielen nur dezente Unter-schiede zu den {\"u}brigen Patienten auf: Wir zeigten, dass die Betroffenen h{\"a}ufi-ger von {\"a}ußeren Einflussfaktoren getriggerte Schmerzattacken erleiden und eine tendenziell weitl{\"a}ufigere Symptommanifestation aufwiesen. Dies {\"a}hnelt der Klinik anderer heredit{\"a}rer neuropathischer Schmerzsyndrome wie der pa-roxysmalen extremen Schmerzst{\"o}rung (PEPD) oder den famili{\"a}ren episodi-schen Schmerzsyndromen (FEPS). Die potentiell genetische Grundlage f{\"u}hrte bei unseren Patienten zu einer st{\"a}rkeren Limitation im t{\"a}glichen und berufli-chen Alltag und minderte die Lebensqualit{\"a}t der Betroffenen deutlich. M{\"o}gli-che Ursache hierf{\"u}r war auch die herausfordernde Therapie der Patienten mit Genvariationen: F{\"u}r den gleichen Behandlungserfolg mussten die Patienten mit potentiell genetischer SFN deutlich mehr Wirkstoffe einnehmen und {\"u}ber-haupt versuchen. Obwohl nur minimale klinische Hinweise eine potentiell ge-netische Genese andeuten, sollten diese fr{\"u}hzeitig durch eine strukturierte Anamnese erkannt werden. Die Sammlung von Daten zu betroffenen Familien kann die pathogenetische Relevanz der Variationen erh{\"a}rten. Auch wird im Feld der genetischen Schmerzforschung rasant an zielgerichteten Analgetika gearbeitet, die fehlregulierte Rezeptoren blockieren sollen. Damit k{\"o}nnte Be-troffenen k{\"u}nftig gezielt geholfen werden. Wir empfehlen auf Grundlage unse-rer Studie bei Vorliegen genannter hinweisender Charakteristika eine geneti-sche Testung und Beratung zus{\"a}tzlich zur weiteren {\"a}tiologischen Diagnostik. Das zu untersuchende Panel sollte m{\"o}glichst viele Schmerz-assoziierte Gene umfassen - vorrangig die Gene codierend f{\"u}r die spannungsabh{\"a}ngigen Nat-riumkan{\"a}le SCN9A, -10A und 11A und die TRP-Kanalproteine TRPA1, TRPV1 und -3.}, subject = {Neuropathie}, language = {de} } @phdthesis{Karina2022, author = {Karina, Karina}, title = {Beschreibung der Maßnahmen zur Beschleunigung und Verbesserung der Notfallversorgung von Patienten mit akutem Schlaganfall in einer l{\"a}ndlichen Neurologischen Klinik und sequentielle Messung relevanter Qualit{\"a}tsindikatoren}, doi = {10.25972/OPUS-29174}, url = {http://nbn-resolving.de/urn:nbn:de:bvb:20-opus-291749}, school = {Universit{\"a}t W{\"u}rzburg}, year = {2022}, abstract = {Die hohe Mortalit{\"a}t und hohe Rate an Langzeitbehinderungen nach einem erlittenen Schlaganfall verdeutlichen die Relevanz bestm{\"o}glicher Akutversorgung bei Schlaganfallpatienten. Daher ist es unentbehrlich, dass die Akuttherapie bei Schlaganfall stets {\"u}berpr{\"u}ft und bei Bedarf optimiert wird. Der Großteil der Studien, die sich mit Verbesserungsmaßnahmen in der akuten Schlaganfallversorgung befassen, wird in großen st{\"a}dtischen Krankenh{\"a}usern bzw. Universit{\"a}tsklinika durchgef{\"u}hrt. Studien zu diesem Sachverhalt, die in l{\"a}ndlichen Kliniken durchgef{\"u}hrt wurden, sind noch begrenzt vorhanden. Mit dieser Studie evaluieren wir, ob sich durch die Implementierung neuer Optimierungsmaßnahmen Verbesserungen in den relevanten Qualit{\"a}tsindikatoren ergeben. Die Ergebnisse sind daher von besonderer Bedeutung, da es f{\"u}r nicht-universit{\"a}re Kliniken nur eine begrenzte Anzahl an Studien gibt, die sich mit dieser Thematik besch{\"a}ftigen.}, subject = {Verbesserung}, language = {de} } @article{MontellanoKluterRueckeretal.2022, author = {Montellano, Felipe A. and Kluter, Elisabeth J. and R{\"u}cker, Viktoria and Ungeth{\"u}m, Kathrin and Mackenrodt, Daniel and Wiedmann, Silke and Dege, Tassilo and Quilitzsch, Anika and Morbach, Caroline and Frantz, Stefan and St{\"o}rk, Stefan and Haeusler, Karl Georg and Kleinschnitz, Christoph and Heuschmann, Peter U.}, title = {Cardiac dysfunction and high-sensitive C-reactive protein are associated with troponin T elevation in ischemic stroke: insights from the SICFAIL study}, series = {BMC Neurology}, volume = {22}, journal = {BMC Neurology}, number = {1}, doi = {10.1186/s12883-022-03017-1}, url = {http://nbn-resolving.de/urn:nbn:de:bvb:20-opus-300119}, year = {2022}, abstract = {Background Troponin elevation is common in ischemic stroke (IS) patients. The pathomechanisms involved are incompletely understood and comprise coronary and non-coronary causes, e.g. autonomic dysfunction. We investigated determinants of troponin elevation in acute IS patients including markers of autonomic dysfunction, assessed by heart rate variability (HRV) time domain variables. Methods Data were collected within the Stroke Induced Cardiac FAILure (SICFAIL) cohort study. IS patients admitted to the Department of Neurology, W{\"u}rzburg University Hospital, underwent baseline investigation including cardiac history, physical examination, echocardiography, and blood sampling. Four HRV time domain variables were calculated in patients undergoing electrocardiographic Holter monitoring. Multivariable logistic regression with corresponding odds ratios (OR) and 95\% confidence intervals (CI) was used to investigate the determinants of high-sensitive troponin T (hs-TnT) levels ≥14 ng/L. Results We report results from 543 IS patients recruited between 01/2014-02/2017. Of those, 203 (37\%) had hs-TnT ≥14 ng/L, which was independently associated with older age (OR per year 1.05; 95\% CI 1.02-1.08), male sex (OR 2.65; 95\% CI 1.54-4.58), decreasing estimated glomerular filtration rate (OR per 10 mL/min/1.73 m2 0.71; 95\% CI 0.61-0.84), systolic dysfunction (OR 2.79; 95\% CI 1.22-6.37), diastolic dysfunction (OR 2.29; 95\% CI 1.29-4.02), atrial fibrillation (OR 2.30; 95\% CI 1.25-4.23), and increasing levels of C-reactive protein (OR 1.48 per log unit; 95\% CI 1.22-1.79). We did not identify an independent association of troponin elevation with the investigated HRV variables. Conclusion Cardiac dysfunction and elevated C-reactive protein, but not a reduced HRV as surrogate of autonomic dysfunction, were associated with increased hs-TnT levels in IS patients independent of established cardiovascular risk factors.}, language = {en} }