@article{OmenacaVazquezGarciaCorbeiraetal.2018, author = {Ome{\~n}aca, Felix and V{\´a}zquez, Liliana and Garcia-Corbeira, Pilar and Mesaros, Narcisa and Hanssens, Linda and Dolhain, Jan and Puente G{\´o}mez, Ivonne and Liese, Johannes and Knuf, Markus}, title = {Immunization of preterm infants with GSK's hexavalent combined diphtheria-tetanus-acellular pertussis-hepatitis B-inactivated poliovirus-Haemophilus influenzae type b conjugate vaccine: A review of safety and immunogenicity}, series = {Vaccine}, volume = {36}, journal = {Vaccine}, doi = {10.1016/j.vaccine.2018.01.005}, url = {http://nbn-resolving.de/urn:nbn:de:bvb:20-opus-234450}, pages = {986-996}, year = {2018}, abstract = {Background Infants with history of prematurity (<37 weeks gestation) and low birth weight (LBW, <2500 g) are at high risk of infection due to functional immaturity of normal physical and immunological defense mechanisms. Despite current recommendations that infants with history of prematurity/LBW should receive routine immunization according to the same schedule and chronological age as full-term infants, immunization is often delayed. Methods Here we summarize 10 clinical studies and 15 years of post-marketing safety surveillance of GSK's hexavalent vaccine (DTPa-HBV-IPV/Hib), a combined diphtheria-tetanus-acellular-pertussis-hepatitis-B-inactivated-poliovirus-Haemophilus influenzae-type-b (Hib) conjugate vaccine, when administered alone, or co-administered with pneumococcal conjugate, rotavirus, and meningococcal vaccines and respiratory syncytial virus IgG to infants with history of prematurity/LBW in clinical trials. Results At least 92.5\% of infants with history of prematurity/LBW as young as 24 weeks gestation in clinical studies were seropositive to all vaccine antigens after 3-dose primary vaccination with GSK's hexavalent DTPa-HBV-IPV/Hib vaccine, with robust immune responses to booster vaccination. Seropositivity rates and antibody concentrations to hepatitis B and Hib appeared lower in infants with history of prematurity/LBW than term infants. Between 13-30\% of medically stable infants with history of prematurity developed apnea after vaccination with GSK's hexavalent DTPa-HBV-IPV/Hib vaccine; usually after dose 1. The occurrence of post-immunization cardiorespiratory events appears to be influenced by the severity of any underlying neonatal condition. Most cardiorespiratory events resolve spontaneously or require minimal intervention. GSK's hexavalent DTPa-HBV-IPV/Hib vaccine was well tolerated in co-administration regimens. Conclusion GSK's hexavalent DTPa-HBV-IPV/Hib vaccine alone or co-administered with other pediatric vaccines has a clinically acceptable safety and immunogenicity profile when used in infants with history of prematurity/LBW for primary and booster vaccination. Additional studies are needed in very premature and very LBW infants. However, currently available data support using GSK's hexavalent DTPa-HBV-IPV/Hib vaccine to immunize infants with history of prematurity/LBW according to chronological age.}, language = {en} } @article{SpadaBaronElliottetal.2019, author = {Spada, Marco and Baron, Ralf and Elliott, Perry M. and Falissard, Bruno and Hilz, Max J. and Monserrat, Lorenzo and T{\o}ndel, Camilla and Tylki-Szymańska, Anna and Wanner, Christoph and Germain, Dominique P.}, title = {The effect of enzyme replacement therapy on clinical outcomes in paediatric patients with Fabry disease - A systematic literature review by a European panel of experts}, series = {Molecular Genetics and Metabolism}, volume = {126}, journal = {Molecular Genetics and Metabolism}, doi = {10.1016/j.ymgme.2018.04.007}, url = {http://nbn-resolving.de/urn:nbn:de:bvb:20-opus-239287}, pages = {212-223}, year = {2019}, abstract = {Background Fabry disease is caused by a deficiency of the lysosomal enzyme α-galactosidase, resulting in progressive accumulation of globotriaosylceramide (GL-3). The disease can manifest early during childhood and adolescence. Enzyme replacement therapy (ERT) with recombinant human α-galactosidase is the first specific treatment for Fabry disease and has been available in Europe since 2001. This paper presents the findings of a systematic literature review of clinical outcomes with ERT in paediatric patients with Fabry disease. Methods A comprehensive systematic review of published literature on ERT in Fabry disease was conducted in January 2017. The literature analysis included all original articles reporting outcomes of ERT in paediatric patients. Results Treatment-related outcomes in the paediatric population were reported in six publications derived from open-label clinical trials and in 10 publications derived from observational or registry-based studies. ERT was shown to significantly reduce plasma and urine GL-3 levels in paediatric patients with Fabry disease. The effect of ERT on GL-3 clearance from renal podocytes appeared to be agalsidase dose-dependent. ERT relieved pain and improved gastrointestinal symptoms and quality of life. Conclusions Based on the published literature, the use of ERT in paediatric patients can significantly clear GL-3 accumulation, ameliorate the early symptoms of Fabry disease, and improve quality of life. Treatment with ERT in paediatric patients with Fabry disease may be important to prevent further disease progression and overt organ damage.}, language = {en} } @article{ArgyrousideNijsLagattaetal.2019, author = {Argyrousi, Elentina K. and de Nijs, Laurence and Lagatta, Davi C. and Schl{\"u}tter, Anna and Weidner, Magdalena T. and Z{\"o}ller, Johanna and van Goethem, Nick P. and Joca, S{\^a}mia R. L. and van den Hove, Daniel L. A. and Prickaerts, Jos}, title = {Effects of DNA methyltransferase inhibition on pattern separation performance in mice}, series = {Neurobiology of Learning and Memory}, volume = {159}, journal = {Neurobiology of Learning and Memory}, doi = {https://doi.org/10.1016/j.nlm.2019.02.003}, url = {http://nbn-resolving.de/urn:nbn:de:bvb:20-opus-221226}, pages = {6-15}, year = {2019}, abstract = {Enhancement of synaptic plasticity through changes in neuronal gene expression is a prerequisite for improved cognitive performance. Moreover, several studies have shown that DNA methylation is able to affect the expression of (e.g. plasticity) genes that are important for several cognitive functions. In this study, the effect of the DNA methyltransferase (DNMT) inhibitor RG108 was assessed on object pattern separation (OPS) task in mice. In addition, its effect on the expression of target genes was monitored. Administration of RG108 before the test led to a short-lasting, dose-dependent increase in pattern separation memory that was not present anymore after 48 h. Furthermore, treatment with RG108 did not enhance long-term memory of the animals when tested after a 24 h inter-trial interval in the same task. At the transcriptomic level, acute treatment with RG108 was accompanied by increased expression of Bdnf1, while expression of Bdnf4, Bdnf9, Gria1 and Hdac2 was not altered within 1 h after treatment. Methylation analysis of 14 loci in the promoter region of Bdnf1 revealed a counterintuitive increase in the levels of DNA methylation at three CpG sites. Taken together, these results indicate that acute administration of RG108 has a short-lasting pro-cognitive effect on object pattern separation that could be explained by increased Bdnf1 expression. The observed increase in Bdnf1 methylation suggests a complex interplay between Bdnf methylation-demethylation that promotes Bdnf1 expression and associated cognitive performance. Considering that impaired pattern separation could constitute the underlying problem of a wide range of mental and cognitive disorders, pharmacological agents including DNA methylation inhibitors that improve pattern separation could be compelling targets for the treatment of these disorders. In that respect, future studies are needed in order to determine the effect of chronic administration of such agents.}, language = {en} } @article{GraystonCzannerElhaddetal.2019, author = {Grayston, Rebecca and Czanner, Gabriela and Elhadd, Kareim and Goebel, Andreas and Frank, Bernhard and {\"U}{\c{c}}eyler, Nurcan and Malik, Rayaz A and Alam, Uazman}, title = {A systematic review and meta-analysis of the prevalence of small fiber pathology in fibromyalgia: Implications for a new paradigm in fibromyalgia etiopathogenesis}, series = {Seminars in Arthritis and Rheumatism}, volume = {48}, journal = {Seminars in Arthritis and Rheumatism}, doi = {10.1016/j.semarthrit.2018.08.003}, url = {http://nbn-resolving.de/urn:nbn:de:bvb:20-opus-227566}, pages = {933-940}, year = {2019}, abstract = {Objectives Fibromyalgia is a condition which exhibits chronic widespread pain with neuropathic pain features and has a major impact on health-related quality of life. The pathophysiology remains unclear, however, there is increasing evidence for involvement of the peripheral nervous system with a high prevalence of small fiber pathology (SFP). The aim of this systematic literature review is to establish the prevalence of SFP in fibromyalgia. Methods An electronic literature search was performed using MEDLINE, EMBASE, PubMed, Web of Science, CINAHL and the Cochrane Library databases. Published full-text, English language articles that provide SFP prevalence data in studies of fibromyalgia of patients over 18years old were included. All articles were screened by two independent reviewers using a priori criteria. Methodological quality and risk of bias were evaluated using the critical appraisal tool by Munn et al. Overall and subgroup pooled prevalence were calculated by random-effects meta-analysis with 95\% CI. Results Database searches found 935 studies; 45 articles were screened of which 8 full text articles satisfied the inclusion criteria, providing data from 222 participants. The meta-analysis demonstrated the pooled prevalence of SFP in fibromyalgia is 49\% (95\% CI: 38-60\%) with a moderate degree of heterogeneity, (I2= 68\%). The prevalence estimate attained by a skin biopsy was 45\% (95\% CI: 32-59\%, I2= 70\%) and for corneal confocal microscopy it was 59\% (95\% CI: 40-78\%, I2= 51\%). Conclusion There is a high prevalence of SFP in fibromyalgia. This study provides compelling evidence of a distinct phenotype involving SFP in fibromyalgia. Identifying SFP will aid in determining its relationship to pain and potentially facilitate the development of future interventions and pharmacotherapy.}, language = {en} } @article{WilsonAmblerLeeetal.2019, author = {Wilson, Duncan and Ambler, Gareth and Lee, Keon-Joo and Lim, Jae-Sung and Shiozawa, Masayuki and Koga, Masatoshi and Li, Linxin and Lovelock, Caroline and Chabriat, Hugues and Hennerici, Michael and Wong, Yuen Kwun and Mak, Henry Ka Fung and Prats-S{\´a}nchez, Luis and Mart{\´i}nez-Dome{\~n}o, Alejandro and Inamura, Shigeru and Yoshifuji, Kazuhisa and Arsava, Ethem Murat and Horstmann, Solveig and Purrucker, Jan and Lam, Bonnie Yin Ka and Wong, Adrian and Kim, Young Dae and Song, Tae-Jin and Schrooten, Maarten and Lemmens, Robin and Eppinger, Sebastian and Gattringer, Thomas and Uysal, Ender and Tanriverdi, Zeynep and Bornstein, Natan M and Ben Assayag, Einor and Hallevi, Hen and Tanaka, Jun and Hara, Hideo and Coutts, Shelagh B and Hert, Lisa and Polymeris, Alexandros and Seiffge, David J and Lyrer, Philippe and Algra, Ale and Kappelle, Jaap and Salman, Rustam Al-Shahi and J{\"a}ger, Hans R and Lip, Gregory Y H and Mattle, Heinrich P and Panos, Leonidas D and Mas, Jean-Louis and Legrand, Laurence and Karayiannis, Christopher and Phan, Thanh and Gunkel, Sarah and Christ, Nicolas and Abrigo, Jill and Leung, Thomas and Chu, Winnie and Chappell, Francesca and Makin, Stephen and Hayden, Derek and Williams, David J and Kooi, M Eline and van Dam-Nolen, Dianne H K and Barbato, Carmen and Browning, Simone and Wiegertjes, Kim and Tuladhar, Anil M and Maaijwee, Noortje and Guevarra, Christine and Yatawara, Chathuri and Mendyk, Anne-Marie and Delmaire, Christine and K{\"o}hler, Sebastian and van Oostenbrugge, Robert and Zhou, Ying and Xu, Chao and Hilal, Saima and Gyanwali, Bibek and Chen, Christopher and Lou, Min and Staals, Julie and Bordet, R{\´e}gis and Kandiah, Nagaendran and de Leeuw, Frank-Erik and Simister, Robert and van der Lugt, Aad and Kelly, Peter J and Wardlaw, Joanna M and Soo, Yannie and Fluri, Felix and Srikanth, Velandai and Calvet, David and Jung, Simon and Kwa, Vincent I H and Engelter, Stefan T and Peters, Nils and Smith, Eric E and Yakushiji, Yusuke and Necioglu Orken, Dilek and Fazekas, Franz and Thijs, Vincent and Heo, Ji Hoe and Mok, Vincent and Veltkamp, Roland and Ay, Hakan and Imaizumi, Toshio and Gomez-Anson, Beatriz and Lau, Kui Kai and Jouvent, Eric and Rothwell, Peter M and Toyoda, Kazunori and Bae, Hee-Yoon and Marti-Fabregas, Joan and Werring, David J}, title = {Cerebral microbleeds and stroke risk after ischaemic stroke or transient ischaemic attack: a pooled analysis of individual patient data from cohort studies}, series = {The Lancet Neurology}, volume = {18}, journal = {The Lancet Neurology}, organization = {Microbleeds International Collaborative Network}, doi = {10.1016/S1474-4422(19)30197-8}, url = {http://nbn-resolving.de/urn:nbn:de:bvb:20-opus-233710}, pages = {653-665}, year = {2019}, abstract = {Background Cerebral microbleeds are a neuroimaging biomarker of stroke risk. A crucial clinical question is whether cerebral microbleeds indicate patients with recent ischaemic stroke or transient ischaemic attack in whom the rate of future intracranial haemorrhage is likely to exceed that of recurrent ischaemic stroke when treated with antithrombotic drugs. We therefore aimed to establish whether a large burden of cerebral microbleeds or particular anatomical patterns of cerebral microbleeds can identify ischaemic stroke or transient ischaemic attack patients at higher absolute risk of intracranial haemorrhage than ischaemic stroke. Methods We did a pooled analysis of individual patient data from cohort studies in adults with recent ischaemic stroke or transient ischaemic attack. Cohorts were eligible for inclusion if they prospectively recruited adult participants with ischaemic stroke or transient ischaemic attack; included at least 50 participants; collected data on stroke events over at least 3 months follow-up; used an appropriate MRI sequence that is sensitive to magnetic susceptibility; and documented the number and anatomical distribution of cerebral microbleeds reliably using consensus criteria and validated scales. Our prespecified primary outcomes were a composite of any symptomatic intracranial haemorrhage or ischaemic stroke, symptomatic intracranial haemorrhage, and symptomatic ischaemic stroke. We registered this study with the PROSPERO international prospective register of systematic reviews, number CRD42016036602. Findings Between Jan 1, 1996, and Dec 1, 2018, we identified 344 studies. After exclusions for ineligibility or declined requests for inclusion, 20 322 patients from 38 cohorts (over 35 225 patient-years of follow-up; median 1·34 years [IQR 0·19-2·44]) were included in our analyses. The adjusted hazard ratio [aHR] comparing patients with cerebral microbleeds to those without was 1·35 (95\% CI 1·20-1·50) for the composite outcome of intracranial haemorrhage and ischaemic stroke; 2·45 (1·82-3·29) for intracranial haemorrhage and 1·23 (1·08-1·40) for ischaemic stroke. The aHR increased with increasing cerebral microbleed burden for intracranial haemorrhage but this effect was less marked for ischaemic stroke (for five or more cerebral microbleeds, aHR 4·55 [95\% CI 3·08-6·72] for intracranial haemorrhage vs 1·47 [1·19-1·80] for ischaemic stroke; for ten or more cerebral microbleeds, aHR 5·52 [3·36-9·05] vs 1·43 [1·07-1·91]; and for ≥20 cerebral microbleeds, aHR 8·61 [4·69-15·81] vs 1·86 [1·23-2·82]). However, irrespective of cerebral microbleed anatomical distribution or burden, the rate of ischaemic stroke exceeded that of intracranial haemorrhage (for ten or more cerebral microbleeds, 64 ischaemic strokes [95\% CI 48-84] per 1000 patient-years vs 27 intracranial haemorrhages [17-41] per 1000 patient-years; and for ≥20 cerebral microbleeds, 73 ischaemic strokes [46-108] per 1000 patient-years vs 39 intracranial haemorrhages [21-67] per 1000 patient-years). Interpretation In patients with recent ischaemic stroke or transient ischaemic attack, cerebral microbleeds are associated with a greater relative hazard (aHR) for subsequent intracranial haemorrhage than for ischaemic stroke, but the absolute risk of ischaemic stroke is higher than that of intracranial haemorrhage, regardless of cerebral microbleed presence, antomical distribution, or burden.}, language = {en} } @article{WaszakNorthcottBuchhalteretal.2018, author = {Waszak, Sebastian M and Northcott, Paul A and Buchhalter, Ivo and Robinson, Giles W and Sutter, Christian and Groebner, Susanne and Grund, Kerstin B and Brugi{\`e}res, Laurence and Jones, David T W and Pajtler, Kristian W and Morrissy, A Sorana and Kool, Marcel and Sturm, Dominik and Chavez, Lukas and Ernst, Aurelie and Brabetz, Sebastian and Hain, Michael and Zichner, Thomas and Segura-Wang, Maia and Weischenfeldt, Joachim and Rausch, Tobias and Mardin, Balca R and Zhou, Xin and Baciu, Cristina and Lawerenz, Christian and Chan, Jennifer A and Varlet, Pascale and Guerrini-Rousseau, Lea and Fults, Daniel W and Grajkowska, Wiesława and Hauser, Peter and Jabado, Nada and Ra, Young-Shin and Zitterbart, Karel and Shringarpure, Suyash S and De La Vega, Francisco M and Bustamante, Carlos D and Ng, Ho-Keung and Perry, Arie and MacDonald, Tobey J and Driever, Pablo Hern{\´a}iz and Bendel, Anne E and Bowers, Daniel C and McCowage, Geoffrey and Chintagumpala, Murali M and Cohn, Richard and Hassall, Timothy and Fleischhack, Gudrun and Eggen, Tone and Wesenberg, Finn and Feychting, Maria and Lannering, Birgitta and Sch{\"u}z, Joachim and Johansen, Christoffer and Andersen, Tina V and R{\"o}{\"o}sli, Martin and Kuehni, Claudia E and Grotzer, Michael and Kjaerheim, Kristina and Monoranu, Camelia M and Archer, Tenley C and Duke, Elizabeth and Pomeroy, Scott L and Shelagh, Redmond and Frank, Stephan and Sumerauer, David and Scheurlen, Wolfram and Ryzhova, Marina V and Milde, Till and Kratz, Christian P and Samuel, David and Zhang, Jinghui and Solomon, David A and Marra, Marco and Eils, Roland and Bartram, Claus R and von Hoff, Katja and Rutkowksi, Stefan and Ramaswamy, Vijay and Gilbertson, Richard J and Korshunov, Andrey and Taylor, Michael D and Lichter, Peter and Malkin, David and Gajjar, Amar and Korbel, Jan O and Pfister, Stefan M}, title = {Spectrum and prevalence of genetic predisposition in medulloblastoma: a retrospective genetic study and prospective validation in a clinical trial cohort}, series = {The Lancet Oncology}, volume = {19}, journal = {The Lancet Oncology}, doi = {10.1016/S1470-2045(18)30242-0}, url = {http://nbn-resolving.de/urn:nbn:de:bvb:20-opus-233425}, pages = {785-798}, year = {2018}, abstract = {Background Medulloblastoma is associated with rare hereditary cancer predisposition syndromes; however, consensus medulloblastoma predisposition genes have not been defined and screening guidelines for genetic counselling and testing for paediatric patients are not available. We aimed to assess and define these genes to provide evidence for future screening guidelines. Methods In this international, multicentre study, we analysed patients with medulloblastoma from retrospective cohorts (International Cancer Genome Consortium [ICGC] PedBrain, Medulloblastoma Advanced Genomics International Consortium [MAGIC], and the CEFALO series) and from prospective cohorts from four clinical studies (SJMB03, SJMB12, SJYC07, and I-HIT-MED). Whole-genome sequences and exome sequences from blood and tumour samples were analysed for rare damaging germline mutations in cancer predisposition genes. DNA methylation profiling was done to determine consensus molecular subgroups: WNT (MBWNT), SHH (MBSHH), group 3 (MBGroup3), and group 4 (MBGroup4). Medulloblastoma predisposition genes were predicted on the basis of rare variant burden tests against controls without a cancer diagnosis from the Exome Aggregation Consortium (ExAC). Previously defined somatic mutational signatures were used to further classify medulloblastoma genomes into two groups, a clock-like group (signatures 1 and 5) and a homologous recombination repair deficiency-like group (signatures 3 and 8), and chromothripsis was investigated using previously established criteria. Progression-free survival and overall survival were modelled for patients with a genetic predisposition to medulloblastoma. Findings We included a total of 1022 patients with medulloblastoma from the retrospective cohorts (n=673) and the four prospective studies (n=349), from whom blood samples (n=1022) and tumour samples (n=800) were analysed for germline mutations in 110 cancer predisposition genes. In our rare variant burden analysis, we compared these against 53 105 sequenced controls from ExAC and identified APC, BRCA2, PALB2, PTCH1, SUFU, and TP53 as consensus medulloblastoma predisposition genes according to our rare variant burden analysis and estimated that germline mutations accounted for 6\% of medulloblastoma diagnoses in the retrospective cohort. The prevalence of genetic predispositions differed between molecular subgroups in the retrospective cohort and was highest for patients in the MBSHH subgroup (20\% in the retrospective cohort). These estimates were replicated in the prospective clinical cohort (germline mutations accounted for 5\% of medulloblastoma diagnoses, with the highest prevalence [14\%] in the MBSHH subgroup). Patients with germline APC mutations developed MBWNT and accounted for most (five [71\%] of seven) cases of MBWNT that had no somatic CTNNB1 exon 3 mutations. Patients with germline mutations in SUFU and PTCH1 mostly developed infant MBSHH. Germline TP53 mutations presented only in childhood patients in the MBSHH subgroup and explained more than half (eight [57\%] of 14) of all chromothripsis events in this subgroup. Germline mutations in PALB2 and BRCA2 were observed across the MBSHH, MBGroup3, and MBGroup4 molecular subgroups and were associated with mutational signatures typical of homologous recombination repair deficiency. In patients with a genetic predisposition to medulloblastoma, 5-year progression-free survival was 52\% (95\% CI 40-69) and 5-year overall survival was 65\% (95\% CI 52-81); these survival estimates differed significantly across patients with germline mutations in different medulloblastoma predisposition genes. Interpretation Genetic counselling and testing should be used as a standard-of-care procedure in patients with MBWNT and MBSHH because these patients have the highest prevalence of damaging germline mutations in known cancer predisposition genes. We propose criteria for routine genetic screening for patients with medulloblastoma based on clinical and molecular tumour characteristics.}, language = {en} } @article{MuentzeGenslerManiucetal.2019, author = {M{\"u}ntze, Jonas and Gensler, Daniel and Maniuc, Octavian and Liu, Dan and Cairns, Tereza and Oder, Daniel and Hu, Kai and Lorenz, Kristina and Frantz, Stefan and Wanner, Christoph and Nordbeck, Peter}, title = {Oral Chaperone Therapy Migalastat for Treating Fabry Disease: Enzymatic Response and Serum Biomarker Changes After 1 Year}, series = {Clinical Pharmacology \& Therapeutics}, volume = {105}, journal = {Clinical Pharmacology \& Therapeutics}, doi = {10.1002/cpt.1321}, url = {http://nbn-resolving.de/urn:nbn:de:bvb:20-opus-231626}, pages = {1224-1233}, year = {2019}, abstract = {Long-term effects of migalastat therapy in clinical practice are currently unknown. We evaluated migalastat efficacy and biomarker changes in a prospective, single-center study on 14 patients with Fabry disease (55 ± 14 years; 11 men). After 1 year of open-label migalastat therapy, patients showed significant changes in alpha-galactosidase-A activity (0.06-0.2 nmol/minute/mg protein; P = 0.001), left ventricular myocardial mass index (137-130 g/m2; P = 0.037), and serum creatinine (0.94-1.0 mg/dL; P = 0.021), accounting for deterioration in estimated glomerular filtration rate (87-78 mL/minute/1.73 m2; P = 0.012). The enzymatic increase correlated with myocardial mass reduction (r = -0.546; P = 0.044) but not with renal function (r = -0.086; P = 0.770). Plasma globotriaosylsphingosine was reduced in therapy-naive patients (10.9-6.0 ng/mL; P = 0.021) and stable (9.6-12.1 ng/mL; P = 0.607) in patients switched from prior enzyme-replacement therapy. These first real-world data show that migalastat substantially increases alpha-galactosidase-A activity, stabilizes related serum biomarkers, and improves cardiac integrity in male and female patients with amenable Fabry disease mutations.}, language = {en} } @article{BarkhuizenvanMechelenVermeeretal.2019, author = {Barkhuizen, Melinda and van Mechelen, Ralph and Vermeer, Marijne and Chedraui, Peter and Paes, Dean and van den Hove, Daniel L. A. and Vaes, Bart and Mays, Robert W. and Steinbusch, Harry W. M. and Robertson, Nicola J. and Kramer, Boris W. and Gavilanes, Antonio W. D.}, title = {Systemic multipotent adult progenitor cells improve long-term neurodevelopmental outcomes after preterm hypoxic-ischemic encephalopathy}, series = {Behavioural Brain Research}, volume = {362}, journal = {Behavioural Brain Research}, doi = {10.1016/j.bbr.2019.01.016}, url = {http://nbn-resolving.de/urn:nbn:de:bvb:20-opus-221506}, pages = {77-81}, year = {2019}, abstract = {There is an urgent need for therapies that could reduce the disease burden of preterm hypoxic-ischemic encephalopathy. Here, we evaluate the long-term effects of multipotent adult progenitor cells (MAPC) on long-term behavioral outcomes in a preterm rat model of perinatal asphyxia. Rats of both sexes were treated with two doses of MAPCs within 24 h after the insult. Locomotor, cognitive and psychiatric impairments were evaluated starting at 1.5 (juvenile) and 6 months (adult). Hypoxia-ischemia affected locomotion, cognition, and anxiety in a sex-dependent manner, with higher vulnerability observed in males. The MAPC therapy partially attenuated deficits in object recognition memory in females of all tested ages, and in the adult males. The hypoxic insult caused delayed hyperactivity in adult males, which was corrected by MAPC therapy. These results suggest that MAPCs may have long-term benefits for neurodevelopmental outcome after preterm birth and global hypoxia-ischemia, which warrants further preclinical exploration.}, language = {en} } @phdthesis{Brohm2024, author = {Brohm, Katharina Andrea}, title = {(Differential-) Diagnostik bei prim{\"a}rem Hyperaldosteronismus: Ermittlung eines LC-MS/MS-spezifischen Aldosterongrenzwerts f{\"u}r den Kochsalzbelastungstest und Evaluation des Orthostasetests hinsichtlich der Differenzierung von Subgruppen}, doi = {10.25972/OPUS-36938}, url = {http://nbn-resolving.de/urn:nbn:de:bvb:20-opus-369382}, school = {Universit{\"a}t W{\"u}rzburg}, year = {2024}, abstract = {Der prim{\"a}re Hyperaldosteronismus (PA) stellt aktuell den h{\"a}ufigsten Grund f{\"u}r das Vorliegen einer sekund{\"a}ren Hypertonie dar. Der in der Best{\"a}tigungsdiagnostik verwendete Kochsalzbelastungstest basiert dabei auf einem fehlenden Absinken der Aldosteronkonzentration im Testverlauf bei Patient:innen mit PA im Vergleich zu Patient:innen mit essentieller Hypertonie (EH). Die Konzentrationsbestimmung erfolgte bisher mittels Immunoassay. Mit der LC-MS/MS steht jedoch mittlerweile eine weitere wichtige analytische Methode in der quantitativen Bestimmung von Steroidhormonen zur Verf{\"u}gung, welche in dieser Arbeit im Hinblick auf den Kochsalzbelastungstest untersucht wurde. Hohe Bedeutung kommt außerdem der Subtypdifferenzierung des PA zu, da die {\"A}tiologie der Erkrankung wegweisend f{\"u}r die Art der Therapie ist. Das Ziel dieser Studie war einerseits die Ermittlung eines LC-MS/MS-spezifischen Aldosteron-Cut-off-Wertes im Kochsalzbelastungstest und die Evaluation des Nutzens der Bestimmung von Steroidprofilen in der Diagnostik des PA. Zum anderen wurde der diagnostische Nutzen des Orthostasetests zur Unterscheidung von unilateraler und bilateraler Genese bei vorliegendem PA untersucht. Im Rahmen dieser Studien wurden 187 bzw. 158 Patient:innen analysiert, die zwischen 2009 und 2019 bei Verdacht auf oder Vorliegen eines PA im Universit{\"a}tsklinikum W{\"u}rzburg vorstellig wurden. Die Diagnose wurde gem{\"a}ß der aktuellen Leitlinie anhand der Ergebnisse des Kochsalzbelastungstests, NNVKs, Bildgebung und postoperativen Outcomes gestellt. Mithilfe der LC-MS/MS wurden erneut die Aldosteronkonzentrationen der aufbewahrten Serumproben des Kochsalzbelastungstests, sowie ein erweitertes Steroidpanel bestimmt. Unter Verwendung einer ROC-Analyse wurden die jeweils bestehenden Cut-off-Werte optimiert bzw. neu ermittelt. Die mittels Immunoassay bestimmten Aldosteronkonzentrationen lagen um 28 ng/L h{\"o}her als die mittels LC-MS/MS bestimmten Konzentrationen. Trotzdem lag der neu ermittelte LC-MS/MS-spezifische Aldosteron-Cut-off-Wert f{\"u}r den Kochsalzbelastungstest bei 69 ng/L und damit h{\"o}her als der f{\"u}r den Immunoassay geltende, optimierte Aldosteron-Cut-off von 54 ng/L. Unter Verwendung des LC-MS/MS- spezifischen Cut-off-Werts erreichte der Kochsalzbelastungstest eine Sensitivit{\"a}t von 78,6\% bei einer Spezifit{\"a}t von 89,3\%. Die Sensitivit{\"a}t des Immunoassay-spezifischen Cut-off-Werts betrug 95,2\% bei einer Spezifit{\"a}t von 86,9\%. Das Bestimmen des gesamten Steroidprofils f{\"u}hrte zu keiner zus{\"a}tzlichen diagnostischen Information bei Durchf{\"u}hrung des Kochsalzbelastungstests. Bei Betrachtung der gesamten Patient:innenkohorte erreichte der Orthostasetest, basierend auf einem Absinken der Plasmaaldosteronkonzentration nach 4h in Orthostase um ≥ 28\% eine Sensitivit{\"a}t von 36,7\% bei einer Spezifit{\"a}t von 100\%. Wurde das Vorliegen eines g{\"u}ltigen Tests (Cortisolabfall nach 4h ≥ 10\%) oder das Vorliegen einer unilateralen Raumforderung in der Bildgebung vorausgesetzt, stieg die Sensitivit{\"a}t des Orthostasetests auf 51,4\% bzw. 51,6\% bei gleichbleibend hoher Spezifit{\"a}t von 100\% an. Abschließend l{\"a}sst sich sagen, dass der Orthostasetest keine Alternative zum NNVK darstellt, jedoch als einfache, nicht invasive Methode der zus{\"a}tzlichen Orientierung zur Untersuchung der {\"A}tiologie des PAs dienen kann. Eine prospektive Evaluation der jeweils neu ermittelten Cut-off-Werte wird notwendig sein, um deren Anwendbarkeit im klinischen Alltag zu {\"u}berpr{\"u}fen. Außerdem k{\"o}nnte die Bestimmung der Hybridsteroide 18-Oxocortisol und 18-Hydroxycortisol wegweisend f{\"u}r die Genese des PA sein.}, subject = {Aldosteronismus}, language = {de} } @article{CzimmererDanielHorvathetal.2018, author = {Czimmerer, Zsolt and Daniel, Bence and Horvath, Attila and R{\"u}ckerl, Dominik and Nagy, Gergely and Kiss, Mate and Peloquin, Matthew and Budai, Marietta M. and Cuaranta-Monroy, Ixchelt and Simandi, Zoltan and Steiner, Laszlo and Nagy Jr., Bela and Poliska, Szilard and Banko, Csaba and Bacso, Zsolt and Schulman, Ira G. and Sauer, Sascha and Deleuze, Jean-Francois and Allen, Judith E. and Benko, Szilvia and Nagy, Laszlo}, title = {The Transcription Factor STAT6 Mediates Direct Repression of Inflammatory Enhancers and Limits Activation of Alternatively Polarized Macrophages}, series = {Immunity}, volume = {48}, journal = {Immunity}, doi = {10.1016/j.immuni.2017.12.010}, url = {http://nbn-resolving.de/urn:nbn:de:bvb:20-opus-223380}, pages = {75-90}, year = {2018}, abstract = {The molecular basis of signal-dependent transcriptional activation has been extensively studied in macrophage polarization, but our understanding remains limited regarding the molecular determinants of repression. Here we show that IL-4-activated STAT6 transcription factor is required for the direct transcriptional repression of a large number of genes during in vitro and in vivo alternative macrophage polarization. Repression results in decreased lineage-determining transcription factor, p300, and RNA polymerase II binding followed by reduced enhancer RNA expression, H3K27 acetylation, and chromatin accessibility. The repressor function of STAT6 is HDAC3 dependent on a subset of IL-4-repressed genes. In addition, STAT6-repressed enhancers show extensive overlap with the NF-κB p65 cistrome and exhibit decreased responsiveness to lipopolysaccharide after IL-4 stimulus on a subset of genes. As a consequence, macrophages exhibit diminished inflammasome activation, decreased IL-1β production, and pyroptosis. Thus, the IL-4-STAT6 signaling pathway establishes an alternative polarization-specific epigenenomic signature resulting in dampened macrophage responsiveness to inflammatory stimuli.}, language = {en} } @article{TruebeHertleinMrochenetal.2019, author = {Tr{\"u}be, Patricia and Hertlein, Tobias and Mrochen, Daniel M. and Schulz, Daniel and Jorde, Ilka and Krause, Bettina and Zeun, Julia and Fischer, Stefan and Wolf, Silver A. and Walther, Birgit and Semmler, Torsten and Br{\"o}ker, Barbara M. and Ulrich, Rainer G. and Ohlsen, Knut and Holtfreter, Silva}, title = {Bringing together what belongs together: Optimizing murine infection models by using mouse-adapted Staphylococcus aureus strains}, series = {International Journal of Medical Microbiology}, volume = {309}, journal = {International Journal of Medical Microbiology}, doi = {10.1016/j.ijmm.2018.10.007}, url = {http://nbn-resolving.de/urn:nbn:de:bvb:20-opus-229081}, pages = {26-38}, year = {2019}, abstract = {Staphylococcus (S.) aureus is a leading cause of bacterial infection world-wide, and currently no vaccine is available for humans. Vaccine development relies heavily on clinically relevant infection models. However, the suitability of mice for S. aureus infection models has often been questioned, because experimental infection of mice with human-adapted S. aureus requires very high infection doses. Moreover, mice were not considered to be natural hosts of S. aureus. The latter has been disproven by our recent findings, showing that both laboratory mice, as well as wild small mammals including mice, voles, and shrews, are naturally colonized with S. aureus. Here, we investigated whether mouse-and vole-derived S. aureus strains show an enhanced virulence in mice as compared to the human-adapted strain Newman. Using a step-wise approach based on the bacterial genotype and in vitro assays for host adaptation, we selected the most promising candidates for murine infection models out of a total of 254 S. aureus isolates from laboratory mice as well as wild rodents and shrews. Four strains representing the clonal complexes (CC) 8, 49, and 88 (n = 2) were selected and compared to the human-adapted S. aureus strain Newman (CC8) in murine pneumonia and bacteremia models. Notably, a bank vole-derived CC49 strain, named DIP, was highly virulent in BALB/c mice in pneumonia and bacteremia models, whereas the other murine and vole strains showed virulence similar to or lower than that of Newman. At one tenth of the standard infection dose DIP induced disease severity, bacterial load and host cytokine and chemokine responses in the murine bacteremia model similar to that of Newman. In the pneumonia model, DIP was also more virulent than Newman but the effect was less pronounced. Whole genome sequencing data analysis identified a pore-forming toxin gene, lukF-PV(P83)/lukM, in DIP but not in the other tested S. aureus isolates. To conclude, the mouse-adapted S. aureus strain DIP allows a significant reduction of the inoculation dose in mice and is hence a promising tool to develop clinically more relevant infection models.}, language = {en} } @article{TappenbeckSchroederNiebergallRothetal.2019, author = {Tappenbeck, Nils and Schr{\"o}der, Hannes M. and Niebergall-Roth, Elke and Hassinger, Fathema and Dehio, Ulf and Dieter, Kathrin and Kraft, Korinna and Kerstan, Andreas and Esterlechner, Jasmina and Frank, Natasha Y. and Scharffetter-Kochanek, Karin and Murphy, George F. and Orgill, Dennis P. and Beck, Joachim and Frank, Markus H. and Ganss, Christoph and Kluth, Mark A.}, title = {In vivo safety profile and biodistribution of GMP-manufactured human skin-derived ABCB5-positive mesenchymal stromal cells for use in clinical trials}, series = {Cytotherapy}, volume = {21}, journal = {Cytotherapy}, doi = {10.1016/j.jcyt.2018.12.005}, url = {http://nbn-resolving.de/urn:nbn:de:bvb:20-opus-240456}, pages = {546-560}, year = {2019}, abstract = {Background aims Human dermal ABCB5-expressing mesenchymal stromal cells (ABCB5+ MSCs) represent a promising candidate for stem cell-based therapy of various currently uncurable diseases in several fields of regenerative medicine. We have developed and validated a method to isolate, from human skin samples, and expand ABCB5+ MSCs that meet the guideline criteria of the International Society for Cellular Therapy. We are able to process these cells into a Good Manufacturing Practice-conforming, MSC-based advanced-therapy medicinal product. Methods To support the development of ABCB5+ MSCs for potential therapeutic topical, intramuscular and intravenous administration, we have tested our product in a series of Good Laboratory Practice-compliant nonclinical in-vivo studies addressing all relevant aspects of biosafety, including potential long-term persistence and proliferation, distribution to nontarget tissues, differentiation into undesired cell types, ectopic tissue formation, tumor formation and local tissue reaction. Results (i) Subcutaneous application of 1 × 107 ABCB5+ MSCs/animal and intravenous application of 2 × 106 ABCB5+ MSCs/animal, respectively, to immunocompromised mice did not result in safety-relevant biodistribution, persistence or proliferation of the cells; (ii) three monthly subcutaneous injections of ABCB5+ MSCs at doses ranging from 1 × 105 to 1 × 107 cells/animal and three biweekly intravenous injections of 2 × 106 ABCB5+ MSCs/animal, respectively, to immunocompromised mice were nontoxic and revealed no tumorigenic potential; and (iii) intramuscular injection of 5 × 106 ABCB5+ MSCs/animal to immunocompromised mice was locally well tolerated. Discussion The present preclinical in vivo data demonstrate the local and systemic safety and tolerability of a novel advanced-therapy medicinal product based on human skin-derived ABCB5+ MSCs.}, language = {en} } @article{GoettlichKunzZappetal.2018, author = {G{\"o}ttlich, Claudia and Kunz, Meik and Zapp, Cornelia and Nietzer, Sarah L. and Walles, Heike and Dandekar, Thomas and Dandekar, Gudrun}, title = {A combined tissue-engineered/in silico signature tool patient stratification in lung cancer}, series = {Molecular Oncology}, volume = {12}, journal = {Molecular Oncology}, doi = {10.1002/1878-0261.12323}, url = {http://nbn-resolving.de/urn:nbn:de:bvb:20-opus-233137}, pages = {1264-1285}, year = {2018}, abstract = {Patient-tailored therapy based on tumor drivers is promising for lung cancer treatment. For this, we combined in vitro tissue models with in silico analyses. Using individual cell lines with specific mutations, we demonstrate a generic and rapid stratification pipeline for targeted tumor therapy. We improve in vitro models of tissue conditions by a biological matrix-based three-dimensional (3D) tissue culture that allows in vitro drug testing: It correctly shows a strong drug response upon gefitinib (Gef) treatment in a cell line harboring an EGFR-activating mutation (HCC827), but no clear drug response upon treatment with the HSP90 inhibitor 17AAG in two cell lines with KRAS mutations (H441, A549). In contrast, 2D testing implies wrongly KRAS as a biomarker for HSP90 inhibitor treatment, although this fails in clinical studies. Signaling analysis by phospho-arrays showed similar effects of EGFR inhibition by Gef in HCC827 cells, under both 2D and 3D conditions. Western blot analysis confirmed that for 3D conditions, HSP90 inhibitor treatment implies different p53 regulation and decreased MET inhibition in HCC827 and H441 cells. Using in vitro data (western, phospho-kinase array, proliferation, and apoptosis), we generated cell line-specific in silico topologies and condition-specific (2D, 3D) simulations of signaling correctly mirroring in vitro treatment responses. Networks predict drug targets considering key interactions and individual cell line mutations using the Human Protein Reference Database and the COSMIC database. A signature of potential biomarkers and matching drugs improve stratification and treatment in KRAS-mutated tumors. In silico screening and dynamic simulation of drug actions resulted in individual therapeutic suggestions, that is, targeting HIF1A in H441 and LKB1 in A549 cells. In conclusion, our in vitro tumor tissue model combined with an in silico tool improves drug effect prediction and patient stratification. Our tool is used in our comprehensive cancer center and is made now publicly available for targeted therapy decisions.}, language = {en} } @article{StromeckiTatariCoudiereMorrisonetal.2018, author = {Stromecki, Margaret and Tatari, Nazanin and Coudi{\`e}re Morrison, Ludivine and Kaur, Ravinder and Zagozewski, Jamie and Palidwor, Gareth and Ramaswamy, Vijay and Skowron, Patryk and W{\"o}lfl, Matthias and Milde, Till and Del Bigio, Marc R. and Taylor, Michael D. and Werbowetski-Ogilvie, Tamra E.}, title = {Characterization of a novel OTX2-driven stem cell program in Group 3 and Group 4 medulloblastoma}, series = {Molecular Oncology}, volume = {12}, journal = {Molecular Oncology}, doi = {10.1002/1878-0261.12177}, url = {http://nbn-resolving.de/urn:nbn:de:bvb:20-opus-240089}, pages = {495-513}, year = {2018}, abstract = {Medulloblastoma (MB) is the most common malignant primary pediatric brain cancer. Among the most aggressive subtypes, Group 3 and Group 4 originate from stem/progenitor cells, frequently metastasize, and often display the worst prognosis, yet we know the least about the molecular mechanisms driving their progression. Here, we show that the transcription factor orthodenticle homeobox 2 (OTX2) promotes self-renewal while inhibiting differentiation in vitro and increases tumor initiation from MB stem/progenitor cells in vivo. To determine how OTX2 contributes to these processes, we employed complementary bioinformatic approaches to characterize the OTX2 regulatory network and identified novel relationships between OTX2 and genes associated with neuronal differentiation and axon guidance signaling in Group 3 and Group 4 MB stem/progenitor cells. In particular, OTX2 levels were negatively correlated with semaphorin (SEMA) signaling, as expression of 9 SEMA pathway genes is upregulated following OTX2 knockdown with some being potential direct OTX2 targets. Importantly, this negative correlation was also observed in patient samples, with lower expression of SEMA4D associated with poor outcome specifically in Group 4 tumors. Functional proof-of-principle studies demonstrated that increased levels of select SEMA pathway genes are associated with decreased self-renewal and growth in vitro and in vivo and that RHO signaling, known to mediate the effects of SEMA genes, is contributing to the OTX2 KD phenotype. Our study provides mechanistic insight into the networks controlled by OTX2 in MB stem/progenitor cells and reveals novel roles for axon guidance genes and their downstream effectors as putative tumor suppressors in MB.}, language = {en} } @article{HoeniglOraschFaserletal.2019, author = {Hoenigl, Martin and Orasch, Thomas and Faserl, Klaus and Prattes, Juergen and Loeffler, Juergen and Springer, Jan and Gsaller, Fabio and Reischies, Frederike and Duettmann, Wiebke and Raggam, Reinhard B. and Lindner, Herbert and Haas, Hubertus}, title = {Triacetylfusarinine C: A urine biomarker for diagnosis of invasive aspergillosis}, series = {Journal of Infection}, volume = {78}, journal = {Journal of Infection}, doi = {10.1016/j.jinf.2018.09.006}, url = {http://nbn-resolving.de/urn:nbn:de:bvb:20-opus-320939}, pages = {150-157}, year = {2019}, abstract = {Objectives Early diagnosis of invasive aspergillosis (IA) remains challenging, with available diagnostics being limited by inadequate sensitivities and specificities. Triacetylfusarinine C, a fungal siderophore that has been shown to accumulate in urine in animal models, is a potential new biomarker for diagnosis of IA. Methods We developed a method allowing absolute and matrix-independent mass spectrometric quantification of TAFC. Urine TAFC, normalized to creatinine, was determined in 44 samples from 24 patients with underlying hematologic malignancies and probable, possible or no IA according to current EORTC/MSG criteria and compared to other established biomarkers measured in urine and same-day blood samples. Results TAFC/creatinine sensitivity, specificity, positive and negative likelihood ratio for probable versus no IA (cut-off ≥ 3) were 0.86, 0.88, 6.86, 0.16 per patient. Conclusion For the first time, we provide proof for the occurrence of TAFC in human urine. TAFC/creatinine index determination in urine showed promising results for diagnosis of IA offering the advantages of non-invasive sampling. Sensitivity and specificity were similar as reported for GM determination in serum and bronchoalveolar lavage, the gold standard mycological criterion for IA diagnosis.}, language = {en} } @article{HeimannPenackHeinzetal.2019, author = {Heimann, Sebastian M. and Penack, Olaf and Heinz, Werner J. and Rachow, Tobias and Egerer, Gerlinde and Kessel, Johanna and Claßen, Annika Y. and Vehreschild, J{\"o}rg Janne}, title = {Intravenous and tablet formulation of posaconazole in antifungal therapy and prophylaxis: A retrospective, non-interventional, multicenter analysis of hematological patients treated in tertiary-care hospitals}, series = {International Journal of Infectious Diseases}, volume = {83}, journal = {International Journal of Infectious Diseases}, doi = {10.1016/j.ijid.2019.04.006}, url = {http://nbn-resolving.de/urn:nbn:de:bvb:20-opus-319567}, pages = {130-138}, year = {2019}, abstract = {Objectives Novel formulations (gastro-resistant tablet and intravenous solution) of posaconazole (POS) have been approved in prophylaxis and therapy of invasive fungal diseases (IFDs). Study aim was to analyze treatment strategies and clinical effectiveness. Methods We set up a web-based registry on www.ClinicalSurveys.net for documentation of comprehensive data of patients who received novel POS formulations. Data analysis was split into two groups of patients who received novel POS formulations for antifungal prophylaxis (posaconazole prophylaxis group) and antifungal therapy (posaconazole therapy group), respectively. Results Overall, 180 patients (151 in the posaconazole prophylaxis group and 29 in the posaconazole therapy group) from six German tertiary care centers and hospitalized between 05/2014 - 03/2016 were observed. Median age was 58 years (range: 19 - 77 years) and the most common risk factor for IFD was chemotherapy (n = 136; 76\%). In the posaconazole prophylaxis group and posaconazole therapy group, median POS serum levels at steady-state were 1,068 μg/L (IQR 573-1,498 μg/L) and 904 μg/L (IQR 728-1,550 μg/L), respectively (P = 0.776). During antifungal prophylaxis with POS, nine (6\%) probable/proven fungal breakthroughs were reported and overall survival rate of hospitalization was 86\%. The median overall duration of POS therapy was 18 days (IQR: 7 - 23 days). Fourteen patients (48\%) had progressive IFD under POS therapy, of these five patients (36\%) died related to or likely related to IFD. Conclusions Our study demonstrates clinical effectiveness of antifungal prophylaxis with novel POS formulations. In patients treated for possible/probable/proven IFD, we observed considerable mortality in patients receiving salvage treatment and with infections due to rare fungal species.}, language = {en} } @article{StoreyStaplinHaynesetal.2018, author = {Storey, Benjamin C. and Staplin, Natalie and Haynes, Richard and Reith, Christina and Emberson, Jonathan and Herrington, William G. and Wheeler, David C. and Walker, Robert and Fellstr{\"o}m, Bengt and Wanner, Christoph and Landray, Martin J. and Baigent, Colin}, title = {Lowering LDL cholesterol reduces cardiovascular risk independently of presence of inflammation}, series = {Kidney International}, volume = {93}, journal = {Kidney International}, organization = {The SHARP Collaborative Group}, doi = {10.1016/j.kint.2017.09.011}, url = {http://nbn-resolving.de/urn:nbn:de:bvb:20-opus-240067}, pages = {1000-1007}, year = {2018}, abstract = {Markers of inflammation, including plasma C-reactive protein (CRP), are associated with an increased risk of cardiovascular disease, and it has been suggested that this association is causal. However, the relationship between inflammation and cardiovascular disease has not been extensively studied in patients with chronic kidney disease. To evaluate this, we used data from the Study of Heart and Renal Protection (SHARP) to assess associations between circulating CRP and LDL cholesterol levels and the risk of vascular and non-vascular outcomes. Major vascular events were defined as nonfatal myocardial infarction, cardiac death, stroke or arterial revascularization, with an expanded outcome of vascular events of any type. Higher baseline CRP was associated with an increased risk of major vascular events (hazard ratio per 3x increase 1.28; 95\% confidence interval 1.19-1.38). Higher baseline LDL cholesterol was also associated with an increased risk of major vascular events (hazard ratio per 0.6 mmol/L higher LDL cholesterol; 1.14, 1.06-1.22). Higher baseline CRP was associated with an increased risk of a range of non-vascular events (1.16, 1.12-1.21), but there was a weak inverse association between baseline LDL cholesterol and non-vascular events (0.96, 0.92-0.99). The efficacy of lowering LDL cholesterol with simvastatin/ezetimibe on major vascular events, in the randomized comparison, was similar irrespective of CRP concentration at baseline. Thus, decisions to offer statin-based therapy to patients with chronic kidney disease should continue to be guided by their absolute risk of atherosclerotic events. Estimation of such risk may include plasma biomarkers of inflammation, but there is no evidence that the relative beneficial effects of reducing LDL cholesterol depends on plasma CRP concentration.}, language = {en} } @article{ZhangYeGburecketal.2018, author = {Zhang, Zishuai and Ye, Siyu and Gbureck, Uwe and Barralet, Jake E. and Merle, G{\´e}raldine}, title = {Cavitation Mediated 3D Microstructured Architectures from Nanocarbon}, series = {Advanced Functional Materials}, volume = {28}, journal = {Advanced Functional Materials}, doi = {10.1002/adfm.201706832}, url = {http://nbn-resolving.de/urn:nbn:de:bvb:20-opus-233926}, year = {2018}, abstract = {Here, the formation of high surface area microscale assemblies of nanocarbon through phosphate and ultrasound cavitation treatment is reported. Despite high conductivity and large surface area, potential health and safety concerns limit the use of nanocarbon and add challenges to handling. Previously, it is shown that phosphate ultrasonic bonding is ineffective for organic materials but in this study, it is found that by a preliminary oxidizing treatment, several carbons can be readily assembled from xerogels. Assembling nanocarbon into microparticles can usually require a binder or surfactants, which can reduce surface area or conductivity and generate a low microsphere yield. Carbon nanotube microspheres are nitrogen-doped and flower-like nanostructured Pt deposited on their surface, and finally showcased as efficient cathode electrocatalysts for the oxygen reduction reaction (half-wave potential 0.78 V vs reversible hydrogen electrode) and methanol oxidation (417 mA mg-1). In particular, no significant degradation of the catalysts is detected after 12 000 cycles (26.6 h). These results indicate the potential of this multimaterial assembly method and open a new way to improve handling of nanoscale materials.}, language = {en} } @article{MuellerJungWinteretal.2018, author = {Mueller, Dolores and Jung, Kathrin and Winter, Manuel and Rogoll, Dorothee and Melcher, Ralph and Kulozik, Ulrich and Schwarz, Karin and Richling, Elke}, title = {Encapsulation of anthocyanins from bilberries - Effects on bioavailability and intestinal accessibility in humans}, series = {Food Chemistry}, volume = {248}, journal = {Food Chemistry}, doi = {10.1016/j.foodchem.2017.12.058}, url = {http://nbn-resolving.de/urn:nbn:de:bvb:20-opus-224247}, pages = {217-224}, year = {2018}, abstract = {Anthocyanins are flavonoids that have been suggested to provide beneficial health effects. The biological activity of anthocyanins is influenced by their pharmacokinetic properties, but anthocyanins are associated with limited bioavailability in humans. In the presented study, we investigated how the encapsulation of bilberry extract (BE), a source of anthocyanins, with either whey protein or citrus pectin influences the bioavailability and intestinal accessibility of anthocyanins in humans. We performed an intervention study that analyzed anthocyanins and their degradation products in the urine, plasma, and ileal effluent of healthy volunteers and ileostomists (subjects without an intact colon). We were able to show, that whey protein encapsulation modulated short-term bioavailability and that citrus pectin encapsulation increased intestinal accessibility during passage through the small intestine and modulated the formation of the degradation product phloroglucinol aldehyde (PGAL) in human plasma.}, language = {en} } @article{McMasterHoefnerHrynevichetal.2019, author = {McMaster, Rebecca and Hoefner, Christiane and Hrynevich, Andrei and Blum, Carina and Wiesner, Miriam and Wittmann, Katharina and Dargaville, Tim R. and Bauer-Kreisel, Petra and Groll, J{\"u}rgen and Dalton, Paul D. and Blunk, Torsten}, title = {Tailored Melt Electrowritten Scaffolds for the Generation of Sheet-Like Tissue Constructs from Multicellular Spheroids}, series = {Advanced Healthcare Materials}, volume = {8}, journal = {Advanced Healthcare Materials}, doi = {10.1002/adhm.201801326}, url = {http://nbn-resolving.de/urn:nbn:de:bvb:20-opus-223921}, year = {2019}, abstract = {Melt electrowriting (MEW) is an additive manufacturing technology that is recently used to fabricate voluminous scaffolds for biomedical applications. In this study, MEW is adapted for the seeding of multicellular spheroids, which permits the easy handling as a single sheet-like tissue-scaffold construct. Spheroids are made from adipose-derived stromal cells (ASCs). Poly(ε-caprolactone) is processed via MEW into scaffolds with box-structured pores, readily tailorable to spheroid size, using 13-15 µm diameter fibers. Two 7-8 µm diameter "catching fibers" near the bottom of the scaffold are threaded through each pore (360 and 380 µm) to prevent loss of spheroids during seeding. Cell viability remains high during the two week culture period, while the differentiation of ASCs into the adipogenic lineage is induced. Subsequent sectioning and staining of the spheroid-scaffold construct can be readily performed and accumulated lipid droplets are observed, while upregulation of molecular markers associated with successful differentiation is demonstrated. Tailoring MEW scaffolds with pores allows the simultaneous seeding of high numbers of spheroids at a time into a construct that can be handled in culture and may be readily transferred to other sites for use as implants or tissue models.}, language = {en} } @article{SelcukTokluBeykanetal.2018, author = {Selcuk, Nalan Alan and Toklu, Turkay and Beykan, Seval and Karaaslan, Serife Ipek}, title = {Evaluation of the dosimetry approaches in ablation treatment of thyroid cancer}, series = {Journal of Applied Clinical Medical Physics}, volume = {19}, journal = {Journal of Applied Clinical Medical Physics}, doi = {10.1002/acm2.12350}, url = {http://nbn-resolving.de/urn:nbn:de:bvb:20-opus-235882}, pages = {134-140}, year = {2018}, abstract = {In this study, we aimed to evaluate dosimetric approaches in ablation treatment of Differentiated Thyroid Carcinoma (DTC) without interrupting the clinical routine. Prior to therapy, 10.7 MBq 131I in average was orally given to 24 patients suffering from DTC. MIRD formalism was used for dosimetric calculations. For blood and bone marrow dosimetry, blood samples and whole-body counts were collected at 2, 24, 72, and 120 h after I-131 administration. For remnant tissue dosimetry, uptake measurements were performed at the same time intervals. To estimate the remnant volume, anterior and lateral planar gamma camera images were acquired with a reference source within the field of view at 24 h after I-131 administration. Ultrasound imaging was also performed. Treatment activities determined with the fixed activity method were administered to the patients. Secondary cancer risk relative to applied therapy was evaluated for dosimetric approaches. The average dose to blood and bone marrow were determined as 0.15 ± 0.04 and 0.11 ± 0.04 Gy/GBq, respectively. The average remnant tissue dose was 0.58 ± 0.52 Gy/MBq and the corresponding required activity to ablate the remnant was approximately 1.3 GBq of 131I. A strong correlation between 24th-hour uptake and time-integrated activity coefficient values was obtained. Compared to fixed activity method, approximately five times higher secondary cancer risk was determined in bone marrow dosimetry, while the risk was about three times lower in lesion-based dosimetry.}, language = {en} } @phdthesis{Aljasem2024, author = {Aljasem, Anwar}, title = {Der Einfluss des Hepatocyte growth factors auf die PD-L1-Expression in Kopf-Hals-Karzinomen: Die Bedeutung des MAPK-, AKT- und STAT3-Signalwegs}, doi = {10.25972/OPUS-37035}, url = {http://nbn-resolving.de/urn:nbn:de:bvb:20-opus-370358}, school = {Universit{\"a}t W{\"u}rzburg}, year = {2024}, abstract = {Die zielgerichtete Therapie und die Immuncheckpoint-Inhibitoren haben die Tumortherapie revolutioniert. W{\"a}hrend erstere die Tumorzellen gezielt angreift, verhindern letztere die Hemmung des Immunsystems durch Immuncheckpoints, um eine robuste Immunantwort zu erreichen. Zus{\"a}tzlich ist das Nebenwirkungsprofil bei direktem Vergleich mit der konventionellen Chemotherapie g{\"u}nstiger. Beim HNSCC werden beide Ans{\"a}tze angewendet. Cetuximab ist ein monoklonaler Antik{\"o}rper, der sich gegen EGFR, welcher bei HNSCC {\"u}berexprimiert ist, richtet. Nivolumab und Pembrolizumab richten sich gegen das Immuncheckpoint-Protein PD-1. Nach wie vor sind die Resistenzen, sowohl die initialen als auch die erworbenen, die gr{\"o}ßte zu {\"u}berwindende Herausforderung. Aufbauend auf dem Ergebnis vorangegangener Arbeiten, die zeigen konnten, dass HGF {\"u}ber c-MET die Expression des Immuncheckpointliganden PD-L1 steigert, setzt sich diese Arbeit weiter mit den intrazellul{\"a}ren nachgeschalteten Signalwegen nach c-MET Aktivierung auseinander. Dies ist von besonderem Interesse, weil diese Signalwege ebenfalls f{\"u}r die Resistenzentwicklung verantwortlich sein k{\"o}nnen, zeitgleich k{\"o}nnen diese im Rahmen der zielgerichteten Therapie gezielt inhibiert werden. Um den HGF-Einfluss auf die intrazellul{\"a}ren Signalwege zu pr{\"u}fen, wurden vier etablierte HNSCC-Zelllinien herangezogen. Im ersten Teil der Arbeit wurden die 4 HNSCC-abgeleitete Zelllinien mit HGF stimuliert und mittels Western Blot der PD-L1-Anstieg und die Phosphorylierungs{\"a}nderung der Schl{\"u}sselproteine der einzelnen Signalwege nachgewiesen. Daraus ergab sich, dass HGF die MAPK- und PIK3/AKT-Signalwege aktiviert. W{\"a}hrend eine kombinierte Blockade des MAPK-Signalwegs den PD-L1-Anstieg vollst{\"a}ndig verhindern konnte, hemmte die PIK3/AKT-Blockade den PD-L1-Anstieg nur partiell. Im zweiten Teil wurde mit siRNA der haupts{\"a}chlich f{\"u}r den PD-L1-Anstieg zust{\"a}ndige MAPK-Signalweg unterbunden, was mittels quantitativer PCR auf der mRNA-Ebene nachgewiesen werden konnte. Mittels Western Blot konnte entsprechend gezeigt werden, dass der PD-L1-Anstieg trotz HGF-Stimulation bei nicht funktionsf{\"a}higem MAPK-Signalweg eingeschr{\"a}nkt war. Weiter wurde der Effekt mit dem Medikament Trametinib, das im Rahmen der zielgerichteten Therapie bei malignem Melanom und NSCLC f{\"u}r die MAPK-Signalweg-Hemmung zugelassen ist, evaluiert. Sowohl im Western Blot als auch in der Durchflusszytometrie konnte best{\"a}tigt werden, dass Trametinib den HGF-induzierten Anstieg von PD-L1 signifikant blockiert. Dar{\"u}ber hinaus konnte im Rahmen der Western Blot-Versuche gezeigt werden, dass die Signalwege und die PD-L1-Expression in den Zelllinien unterschiedlich aktiv bzw. hoch waren. Unter den vier Zelllinien zeigte die FaDu-Zelllinie eine erh{\"o}hte PI3K/AKT-Aktivit{\"a}t, Detroit562 und SCC9 eine erh{\"o}hte MAPK-Aktivit{\"a}t. Die PD-L1- Expression war in der SCC9-Zelllinie am h{\"o}chsten. Die Arbeit zeigt eine einheitliche Reaktion der HNSCC-Zelllinien auf den Wachstumsfaktor HGF, welcher im Tumormilieu von HNSCC oft in hoher Konzentration vorhanden ist. Neben dem EGFR-Antik{\"o}rper (Cetuximab) kann eine kombinierte Hemmung entweder von c-MET oder von den nachgeschalteten Signalwegen MAPK und PI3K/AKT bei Resistenzen, Progression oder Unvertr{\"a}glichkeiten eine M{\"o}glichkeit f{\"u}r eine wirksamere Therapie von HNSCC darstellen. Ein Screening der Signalwege und deren Aktivierungsmechanismen k{\"o}nnte bei Resistenzen oder bei einem Rezidiv/Progress dazu beitragen, gezielt die alternative Aktivierung zu hemmen und m{\"o}glicherweise die Wirksamkeit einer Immuncheckpointblockade zu verbessern.}, subject = {Hepatozyten-Wachstumsfaktor}, language = {de} } @phdthesis{Mueller2024, author = {M{\"u}ller, Nicole}, title = {Modellierung klonaler Evolution beim Multiplen Myelom}, doi = {10.25972/OPUS-37081}, url = {http://nbn-resolving.de/urn:nbn:de:bvb:20-opus-370818}, school = {Universit{\"a}t W{\"u}rzburg}, year = {2024}, abstract = {In dieser Arbeit wurde ein modulares Zelllinienmodell zur Visualisierung klonaler Evolutionsmechanismen etabliert. Hierf{\"u}r wurden unterschiedlich fluoreszierende Proteine (LSSmKate2, EGFP, mTagBFP2) durch Anwendung eines Sleeping Beauty basierten Vektorsystems in unterschiedliche Sublinien der Myelom Zelllinie L363 eingebracht. Diese vier Sublinien beinhalten jeweils eine von drei aus prim{\"a}ren Patientenproben gewonnenen Mutationen in IKZF1 (A152T, E170D, R439H) oder den IKZF1 WT. Die Anwendung von immunmodulatorischen Medikamenten (IMiDs) f{\"u}hrt zu einer Ubiquitinierung des Transkriptionsfaktors IKZF1 durch die E3-Ubiquitin-Protein-Ligase (CRBN-CUL4). Durch Mutationen in IKZF1 kommt es zu St{\"o}rungen in diesem Prozess und damit zu einer {\"U}berexpression von IKZF1. Dies wirkt sich wachstumsf{\"o}rdert auf die Myelomzellen aus. Die Auswirkungen der einzelnen Mutationen in IKZF1 ist aufgrund dessen ein klinisch relevantes Forschungsthema. In dieser Arbeit wurden jeweils zwei Sublinien mit Zellen des IKZF1 WT und Zellen mit einer IKZF1 Mutation mit jeweils unterschiedlich fluoreszierenden Proteinen markiert. Diese wurden gemeinsam unter Behandlung mit verschiedenen Konzentrationen von Lenalidomid inkubiert. Somit konnte das Selektionsverhalten mittels Durchflusszytometrie-Auswertungen visualisiert werden. Es konnte gezeigt werden, dass die IKZF1 Mutation A152T einen deutlichen Selektionsvorteil f{\"u}r die Myelomzellen darstellt. Bei den IKZF1 Mutationen E170D und R439H konnte kein Selektionsvorteil gegen{\"u}ber dem IKZF1 WT beobachtet werden.}, subject = {Lenalidomid}, language = {de} } @article{GorlovaPavlovAnthonyetal.2019, author = {Gorlova, Anna and Pavlov, Dmitrii and Anthony, Daniel C. and Ponomarev, Eugene D. and Sambon, Margaux and Proshin, Andrey and Shafarevich, Igor and Babaevskaya, Diana and Lesch, Klaus-Peter and Bettendorff, Lucien and Strekalova, Tatyana}, title = {Thiamine and benfotiamine counteract ultrasound-induced aggression, normalize AMPA receptor expression and plasticity markers, and reduce oxidative stress in mice}, series = {Neuropharmacology}, volume = {156}, journal = {Neuropharmacology}, doi = {10.1016/j.neuropharm.2019.02.025}, url = {http://nbn-resolving.de/urn:nbn:de:bvb:20-opus-227439}, year = {2019}, abstract = {The negative societal impacts associated with the increasing prevalence of violence and aggression is increasing, and, with this rise, is the need to understand the molecular and cellular changes that underpin ultrasound-induced aggressive behavior. In mice, stress-induced aggression is known to alter AMPA receptor subunit expression, plasticity markers, and oxidative stress within the brain. Here, we induced aggression in BALB/c mice using chronic ultrasound exposure and examined the impact of the psychoactive anti-oxidant compounds thiamine (vitamin B1), and its derivative benfotiamine, on AMPA receptor subunit expression, established plasticity markers, and oxidative stress. The administration of thiamine or benfotiamine (200 mg/kg/day) in drinking water decreased aggressive behavior following 3-weeks of ultrasound exposure and benfotiamine, reduced floating behavior in the swim test. The vehicle-treated ultrasound-exposed mice exhibited increases in protein carbonyl and total glutathione, altered AMPA receptor subunits expression, and decreased expression of plasticity markers. These ultrasound-induced effects were ameliorated by thiamine and benfotiamine treatment; in particular both antioxidants were able to reverse ultrasound-induced changes in GluA1 and GluA2 subunit expression, and, within the prefrontal cortex, significantly reversed the changes in protein carbonyl and polysialylated form of neural cell adhesion molecule (PSA-NCAM) expression levels. Benfotiamine was usually more efficacious than thiamine. Thus, the thiamine compounds were able to counteract ultrasound-induced aggression, which was accompanied by the normalization of markers that have been showed to be associated with ultrasound-induced aggression. These commonly used, orally-active compounds may have considerable potential for use in the control of aggression within the community. This article is part of the Special Issue entitled 'Current status of the neurobiology of aggression and impulsivity'.}, language = {en} } @article{VerheijenStevensGentieretal.2018, author = {Verheijen, Bert M. and Stevens, Jo A. A. and Gentier, Romina J. G. and van't Hekke, Christian D. and van den Hove, Daniel L. A. and Hermes, Denise J. H. P. and Steinbusch, Harry W. M. and Ruijter, Jan M. and Grimm, Marcus O. W. and Haupenthal, Viola J. and Annaert, Wim and Hartmann, Tobias and van Leeuwen, Fred W.}, title = {Paradoxical effects of mutant ubiquitin on Aβ plaque formation in an Alzheimer mouse model}, series = {Neurobiology of Aging}, volume = {72}, journal = {Neurobiology of Aging}, doi = {10.1016/j.neurobiolaging.2018.08.011}, url = {http://nbn-resolving.de/urn:nbn:de:bvb:20-opus-233185}, pages = {62-71}, year = {2018}, abstract = {Amyloid-β (Aβ) plaques are a prominent pathological hallmark of Alzheimer's disease (AD). They consist of aggregated Aβ peptides, which are generated through sequential proteolytic processing of the transmembrane protein amyloid precursor protein (APP) and several Aβ-associated factors. Efficient clearance of Aβ from the brain is thought to be important to prevent the development and progression of AD. The ubiquitin-proteasome system (UPS) is one of the major pathways for protein breakdown in cells and it has been suggested that impaired UPS-mediated removal of protein aggregates could play an important role in the pathogenesis of AD. To study the effects of an impaired UPS on Aβ pathology in vivo, transgenic APPSwe/PS1ΔE9 mice (APPPS1) were crossed with transgenic mice expressing mutant ubiquitin (UBB+1), a protein-based inhibitor of the UPS. Surprisingly, the APPPS1/UBB+1 crossbreed showed a remarkable decrease in Aβ plaque load during aging. Further analysis showed that UBB+1 expression transiently restored PS1-NTF expression and γ-secretase activity in APPPS1 mice. Concurrently, UBB+1 decreased levels of β-APP-CTF, which is a γ-secretase substrate. Although UBB+1 reduced Aβ pathology in APPPS1 mice, it did not improve the behavioral deficits in these animals.}, language = {en} } @phdthesis{Adolf2024, author = {Adolf, Jonas Michael}, title = {Die Zusammenarbeit zwischen der station{\"a}ren beziehungsweise teilstation{\"a}ren psychotherapeutischen Behandlung und niedergelassenen Psychotherapeut:innen}, doi = {10.25972/OPUS-37109}, url = {http://nbn-resolving.de/urn:nbn:de:bvb:20-opus-371098}, school = {Universit{\"a}t W{\"u}rzburg}, year = {2024}, abstract = {Das Ziel der vorliegenden Arbeit war es die aktuelle Versorgungskontinuit{\"a}t in der psychotherapeutischen Versorgung hinsichtlich der Zusammenarbeit des (teil-)station{\"a}ren und des ambulanten Sektors aus Sicht der niedergelassenen Psychotherapeut:innen zu untersuchen, diese in den wissenschaftlichen Kontext einzuordnen und - falls m{\"o}glich - erste M{\"o}glichkeiten zur Verbesserung der derzeitigen Versorgungskontinuit{\"a}t aufzuzeigen. In Zusammenarbeit mit dem Arbeitsbereich f{\"u}r Medizinische Psychologie und Psychotherapie im Zentrum f{\"u}r psychische Gesundheit des Universit{\"a}tsklinikums W{\"u}rzburg wurde hierzu ein Fragebogen entwickelt und acht ausgew{\"a}hlten psychotherapeutischen Fachgesellschaften beziehungsweise Psychotherapeutenkammern mit der Bitte um Weiterleitung an deren Mitglieder zugesandt. In der vorliegenden Studie wurden - neben einer Globalbeurteilung - im Speziellen die Teil-aspekte des Austauschs, der entsprechenden Rahmenbedingungen und die Bereitstellung des poststation{\"a}ren ambulanten Psychotherapieplatzes betrachtet. Die Studienergebnisse bilden den derzeitigen Status Quo der psychotherapeutischen Versorgungslage aus Sicht der niedergelassenen Psychotherapeut:innen ab und weisen im Zuge dessen auf einige Defizite in den untersuchten Teilaspekten hin. Die aufgestellten Nebenfragestellungen zeigen gleichsam aber auch Ansatzunkte f{\"u}r L{\"o}sungen auf. Aufgrund der besonderen Relevanz der aufgezeigten Ergebnisse, gilt es - zur Erm{\"o}glichung einer ad{\"a}quaten kontinuierlichen psychotherapeutischen Versorgung - eine weitergehende Betrach-tung der aufgezeigten Defizite vorzunehmen. F{\"u}r ein umfassendes Bild sind zudem kongruente Folgearbeiten mit dem Augenmerk auf der Sichtweise der (teil-)station{\"a}ren Behandlungseinrichtungen und der Patient:innen notwendig. Insbesondere vor dem Hintergrund der limitierten M{\"o}glichkeiten der vorliegenden Arbeit gilt es große repr{\"a}sentative und nationale Studien anzustreben. Hierzu w{\"a}re die Etablierung zentral verwalteter Register zur B{\"u}ndelung der bisherigen und zuk{\"u}nftigen Forschungsarbeiten im Bereich der Psychotherapie w{\"u}nschenswert. Vor allem vor dem Hintergrund zahlreicher Modellprojekte erscheint dies sinnvoll und k{\"o}nnte einen wichtigen Beitrag zur Optimierung der derzeitigen psychotherapeutischen Forschungs- und Versorgungslage beitragen.}, subject = {Psychotherapie}, language = {de} } @phdthesis{Weiss2024, author = {Weiß, Eva Maria}, title = {Einfluss von Makrophagen auf autophagische Vorg{\"a}nge in Schwann´schen Zellen unter den Bedingungen von Nervenl{\"a}sion und genetisch bedingter Neuropathie}, doi = {10.25972/OPUS-36967}, url = {http://nbn-resolving.de/urn:nbn:de:bvb:20-opus-369674}, school = {Universit{\"a}t W{\"u}rzburg}, year = {2024}, abstract = {Charcot-Marie-Tooth (CMT) Neuropathien stellen als h{\"a}ufigste erblich bedingte neurologische Erkrankungen eine Gruppe genetisch heterogener, chronisch progredienter peripherer Polyneuropathien dar. Die Lebensqualit{\"a}t der Patienten ist bei fehlender kurativer Therapieoption vor allem durch motorische und sensorische Defizite deutlich eingeschr{\"a}nkt. In verschiedenen Studien konnte die pathophysiologische Relevanz einer sekund{\"a}ren Entz{\"u}ndungsreaktion, insbesondere durch Makrophagen und Lymphozyten vermittelt, in Mausmodellen dreier CMT1 Subtypen (CMT1A, CMT1B, CMT1X) aufgezeigt werden. Auch in Folge einer L{\"a}sion peripherer Nerven ist eine akute Entz{\"u}ndungsreaktion von entscheidender Bedeutung, wobei sich bereits Gemeinsamkeiten zwischen der postl{\"a}sionalen Waller´schen Degeneration (WD) und CMT1 Neuropathien identifizieren ließen. W{\"a}hrend die aktive Beteiligung der Autophagie Schwann´scher Zellen (hier kurz SZ Autophagie genannt) an der Myelindegradation im Falle einer WD jedoch vielfach beschrieben wurde, ist {\"A}hnliches in CMT1 Neuropathien bisher nur unzureichend untersucht. Da in einer Studie in Cx32def Mausmodellen der CMT1X Erkrankung auch nach Reduktion endoneuraler Makrophagen anhaltende Demyelinisierung beobachtet werden konnte, sollte das Vorkommen von SZ Autophagie sowie deren m{\"o}gliche Beeinflussung durch Makrophagen in diesen Myelinmutanten untersucht werden. In der vorliegenden Arbeit wurden sowohl Wildtyp (Wt) M{\"a}use in ex vivo und in vivo Modellen einer WD als auch Cx32def Myelinmutanten zweier Altersstufen (4 und 12 Monate) mit einem niedermolekularen CSF1-Rezeptor-Inhibitor (CSF1RI) zur Reduktion endoneuraler Makrophagen behandelt, wobei sich vergleichende histochemische bzw. immunhistochemische Analysen peripherer Nerven behandelter und unbehandelter Tiere anschlossen. Im Rahmen der Etablierung immunhistochemischer Methodik zeigte sich hierbei unter den kontrollierten Bedingungen einer ex vivo Ischiasnervenkultur eine vermehrte Aktivierung der SZ Autophagie in behandelten Wt M{\"a}usen. Auch 4 Monate alte behandelte Cx32def Tiere wiesen, verglichen mit unbehandelten Myelinmutanten bzw. Wt M{\"a}usen derselben Altersstufe, eine vermehrte autophagische Aktivit{\"a}t in SZ auf. Diese scheint sich jedoch im weiteren Verlauf der Erkrankung zu reduzieren, da im Falle der 12 Monate alten Cx32def Modelltiere weniger autophagisch aktive SZ Profile bzw. kaum Unterschiede zwischen behandelten und unbehandelten Tieren beobachtet werden konnten. Die Ergebnisse lassen somit eine m{\"o}gliche aktive Beteiligung von SZ Autophagie insbesondere in der Pathophysiologie der fr{\"u}hen Phase einer CMT1X Erkrankung sowie deren Beeinflussung durch endoneurale Makrophagen vermuten. Dies sollte vornehmlich in der Entwicklung von Therapiestrategien der CMT1X bedacht werden, da sich eine fr{\"u}he Reduktion pathophysiologisch relevanter endoneuraler Makrophagen somit auch nachteilig auf die Myelinintegrit{\"a}t auswirken k{\"o}nnte.}, subject = {Schwann-Zelle}, language = {de} } @phdthesis{RuppertgebRapp2024, author = {Ruppert [geb. Rapp], Elisabeth Marlene}, title = {Einfluss von sozialem Stress und 5-Htt-Genotyp: Quantitative Untersuchung der Morphologie von Neuronen der lateralen Amygdala und der CA3-Region des Hippocampus von M{\"a}usen der Serotonintransporter-Knockout-Linie}, doi = {10.25972/OPUS-36948}, url = {http://nbn-resolving.de/urn:nbn:de:bvb:20-opus-369488}, school = {Universit{\"a}t W{\"u}rzburg}, year = {2024}, abstract = {In dieser Arbeit wurde der Einfluss sozialer Stresserfahrung sowie des 5-Htt-Genotyps auf die neuronale Morphologie bestimmter Hirnregionen anhand eines Mausmodells untersucht. Es wurde in mit Golgi-Cox gef{\"a}rbten Gehirnen der 5-HTT-KO-Linie in der lateralen Amygdala (LA) die Apikal- und Basaldendriten pyramidenzell{\"a}hnlicher Neurone und die Apikaldendriten der Pyramidenzellen der Cornu ammonis (CA)3-Region des Hippocampus mithilfe des Neurolucidasystems rekonstruiert und die so gewonnenen Daten anschließend statistisch ausgewertet. Die erzielten Ergebnisse belegen, dass vor allem die Erfahrung von sozialem Verteidigungsstress aber auch der 5-Htt-Genotyp (WT, HET, KO) im Mausmodell signifikanten Einfluss auf die Morphologie der Neurone der LA und der CA3-Region besitzen. Um die in dieser Arbeit mit allen drei 5-Htt-Genotypen erzielten Ergebnisse der LA-Neurone besser mit den Ergebnissen von Nietzer und Bonn (nur WT, KO) vergleichen zu k{\"o}nnen (Nietzer et al., 2011), wurden die von mir erhobenen Daten nicht nur in einem 3er-Vergleich, sondern auch einem 2er-Vergleich (WT vs. KO) statistisch analysiert. Untersuchungen der LA-Neurone aller drei 5-Htt-Genotypen zeigen, dass sozialer Stress zu einer Zunahme der Komplexit{\"a}t der Dendritenb{\"a}ume durch l{\"a}ngere und auch st{\"a}rker verzweigte Dendriten vor allem in der Gruppe der WT-M{\"a}use f{\"u}hrt. HET- und KO-M{\"a}use zeigten keinen entsprechenden Stress-Effekt. Dar{\"u}ber hinaus zeigten sich deutliche Genotypeffekte. Unabh{\"a}ngig vom Stresserleben besitzen HET-M{\"a}use l{\"a}ngere Dendriten als WT-M{\"a}use sowie eine h{\"o}here Spinedichte als WT- und KO-M{\"a}use. Die Hypothese, die in der Arbeit von Nietzer et al. aufgestellt wurde, dass eine vollst{\"a}ndige 5-HTT-Defizienz zu mehr Spines f{\"u}hrt, ließ sich hier weder durch den 3er- noch durch den 2er-Vergleich replizieren. Die Pyramidenzellen der CA3-Region, die in dieser Studie zum ersten Mal analysiert wurden, zeigen in Bezug auf die durch den Stress ausgel{\"o}sten Ver{\"a}nderungen ein im Vergleich zu den LA-Neuronen entgegengesetzten Effekt. Der soziale Stress f{\"u}hrt hier zu einer Dendritenatrophie in der WT-Gruppe mit k{\"u}rzeren und weniger komplexen Dendriten. Außerdem f{\"u}hrte er zu einer geringeren Spinedichte bei den HET-M{\"a}usen. Es zeigten sich klare Genotypeffekte, unabh{\"a}ngig von der Stresserfahrung, mit einer reduzierten Spinedichte der KO-M{\"a}use gegen{\"u}ber den WT-M{\"a}usen und einer nur in den Kontrollen detektierten, reduzierten Spinedichte der KO-M{\"a}use im Vergleich zu den WT- und HET-M{\"a}usen. Sowohl in der LA als auch in der CA3-Region lassen sich Kompensationsmechanismen des 5-HTT-Defizits der HET-Tiere vermuten, {\"u}ber die die KO-Tiere nicht verf{\"u}gen. Die in LA und CA3 gezeigten gegens{\"a}tzlichen Auswirkungen des sozialen Stresses weisen auf die unterschiedlichen Funktionen dieser beiden Regionen im Furchtkreislauf und/oder bei der Verarbeitung von Stress hin. Dar{\"u}ber hinaus deutet diese Arbeit darauf hin, dass Arbeiten mit {\"a}hnlichen Untersuchungsmethoden und sogar gleichem Untersuchungsmaterial unterschiedliche Ergebnisse liefern k{\"o}nnen.}, subject = {Serotoninstoffwechsel}, language = {de} } @phdthesis{Kluepfel2024, author = {Kl{\"u}pfel, Marina Anna}, title = {Lagedarstellung und -Bewertung durch den Einsatz des Windm{\"u}hlenmodells - Einf{\"u}hrung und Nutzung im Rahmen der SARS-CoV-2 Pandemie}, doi = {10.25972/OPUS-36959}, url = {http://nbn-resolving.de/urn:nbn:de:bvb:20-opus-369595}, school = {Universit{\"a}t W{\"u}rzburg}, year = {2024}, abstract = {Bei Großschadensereignissen oder Katastrophen arbeiten die Einsatzkr{\"a}fte verschiedener Organisationen und Krankenh{\"a}user zusammen, um die Schadenslage zu bew{\"a}ltigen. F{\"u}r die Koordinierung dieser Eins{\"a}tze ben{\"o}tigen die F{\"u}hrungskr{\"a}fte ein m{\"o}glichst genaues Bild der aktuellen Lage. Auch im Rahmen der SARS-CoV-2- Pandemie war eine {\"U}bersicht {\"u}ber die Versorgungslage der Krankenh{\"a}user erforderlich, um m{\"o}gliche lokale Ressourcenengp{\"a}sse fr{\"u}hzeitig zu erkennen und durch geeignete Maßnahmen zu beheben. Zu diesem Zweck wurde in Bayern im November 2021 das Windm{\"u}hlen-Modell eingef{\"u}hrt. Basierend auf einer Online-Plattform meldeten die zust{\"a}ndigen Bezirkskoordinierenden der bayerischen Regierungsbezirke t{\"a}glich die Versorgungslage ihrer Kliniken anhand der Komponenten Personal, Material und Raum. Außerdem gab es die M{\"o}glichkeit zur Dokumentation von Patientenverlegungen. Die {\"u}ber die Windm{\"u}hlen-Onlineplattform gesammelten Lagemeldungen und dokumentierten Verlegungen des Zeitraums von 21. November 2021 bis 20. Februar 2022 wurden in der vorliegenden Arbeit detailliert aufbereitet. Zus{\"a}tzlich wurden die erfassten Daten statistisch ausgewertet und mit den {\"o}rtlichen 7-Tage-Inzidenzwerten des SARS-CoV-2-Virus verglichen. Durch das Windm{\"u}hlen-Modell konnten Unterschiede in der Versorgungslage zwischen den Regierungsbezirken sehr effektiv sichtbar gemacht werden. Insgesamt waren Intensivstationen deutlich st{\"a}rker belastet als Normalstationen. Die Versorgungsqualit{\"a}t war in Covid-Bereichen st{\"a}rker beeintr{\"a}chtigt als auf Stationen ohne Covid-Patienten. Es konnte nachgewiesen werden, dass die Windm{\"u}hlen-Lagemeldungen nicht allein die regionalen Inzidenzwerte, sondern die tats{\"a}chliche Versorgungssituation vor Ort abbilden. Die dokumentierten Interhospitaltransfers erfolgten von Regionen mit hohen Inzidenzwerten und schlechter Ressourcenverf{\"u}gbarkeit in Bezirke mit weniger kritischer Versorgungslage. Damit konnten aus den Windm{\"u}hlen-Lagemeldungen auch konkrete Handlungskonsequenzen, wie strategische Patientenverlegungen, abgeleitet werden. Lagemeldungen sind wichtig f{\"u}r die abgestimmte Zusammenarbeit verschiedener Stellen bei der Bew{\"a}ltigung einer Krise. Die etablierten Systeme zur Lageerfassung sind meist quantitativ ausgelegt und nur wenig skalierbar. Die Anwendung in einem neuen Kontext erfordert oft zeitaufw{\"a}ndige Anpassungen. Im Gegensatz dazu bietet das Windm{\"u}hlen-Modell eine skalierbare, eher qualitativ ausgerichtete Lagedarstellung und ist aufgrund seines unkomplizierten Aufbaus innerhalb k{\"u}rzester Zeit f{\"u}r eine Nutzung in verschiedensten Schadenslagen adaptierbar.}, subject = {Katastrophenmedizin}, language = {de} } @article{KampfBauerReiter2018, author = {Kampf, Thomas and Bauer, Wolfgang Rudolf and Reiter, Theresa}, title = {Improved post-processing strategy for MOLLI based tissue characterization allows application in patients with dyspnoe and impaired left ventricular function}, series = {Zeitschrift f{\"u}r Medizinische Physik}, volume = {28}, journal = {Zeitschrift f{\"u}r Medizinische Physik}, doi = {10.1016/j.zemedi.2017.07.003}, url = {http://nbn-resolving.de/urn:nbn:de:bvb:20-opus-325481}, pages = {25-35}, year = {2018}, abstract = {Contrast and non-contrast MRI based characterization of myocardium by T1-mapping will be of paramount importance to obtain biomarkers, e.g. fibrosis, which determines the risk of heart failure patients. T1-mapping by the standard post-processing of the modified look-locker inversion recovery (MOLLI) lacks of accuracy when trying to reduce its duration, which on the other hand, is highly desirable in patients with heart failure. The recently suggested inversion group fitting (IGF) technique, which considers more parameters for fitting, has a superior accuracy for long T1 times despite a shorter duration. However, for short T1 values, the standard method has a superior precision. A conditional fitting routine is proposed which ideally takes advantage of both algorithms. Materials and methods All measurements were performed on a 1.5 T clinical scanner (ACHIEVA, Philips Healthcare, The Netherlands) using a MOLLI 5(n)3(n)3 prototype with n(heart beats) being a variable waiting time between inversion experiments. Phantom experiments covered a broad range of T1 times, waiting times and heart rates. A saturation recovery experiment served as a gold standard for T1 measurement. All data were analyzed with the standard MOLLI, the IGF fit and the conditional fitting routine and the obtained T1 values were compared with the gold standard. In vivo measurements were performed in a healthy volunteer and a total of 34 patients with normal findings, dilative cardiomyopathy and amyloidosis. Results Theoretical analysis and phantom experiments provided a threshold value for an apparent IGF determining processing with IGF post processing for values above, or switching to the standard technique for values below. This was validated in phantoms and patients measurements. A reduction of the waiting time to 1 instead of 3 heart beats between the inversion experiments showed reliable results. The acquisition time was reduced from 17 to 13 heart beats. The in vivo measurements showed ECV values between 25\% (18-33\%; SD 0.03) in the healthy, 30\% (22-40\%; SD 0.04) in patients with DCM and 45\% (30-60\%; SD 0.9) in patients with amyloidosis. Conclusion The adopted post-processing algorithm determines long T1 values with high accuracy and short T1 values while maintaining a high precision. Based on reduction of waiting time, and independence of heart rate, it shortens breath hold duration and allows fast T1-mapping, which is frequently a prerequisite in patients with cardiac diseases.}, language = {en} } @article{NanadikarVergelLeonBorowiketal.2019, author = {Nanadikar, Maithily S. and Vergel Leon, Ana M. and Borowik, Sergej and Hillemann, Annette and Zieseniss, Anke and Belousov, Vsevolod V. and Bogeski, Ivan and Rehling, Peter and Dudek, Jan and Katschinski, D{\"o}rthe M.}, title = {O2 affects mitochondrial functionality ex vivo}, series = {Redox Biology}, volume = {22}, journal = {Redox Biology}, doi = {10.1016/j.redox.2019.101152}, url = {http://nbn-resolving.de/urn:nbn:de:bvb:20-opus-232217}, year = {2019}, abstract = {Mitochondria have originated in eukaryotic cells by endosymbiosis of a specialized prokaryote approximately 2 billion years ago. They are essential for normal cell function by providing energy through their role in oxidizing carbon substrates. Glutathione (GSH) is a major thiol-disulfide redox buffer of the cell including the mitochondrial matrix and intermembrane space. We have generated cardiomyocyte-specific Grx1-roGFP2 GSH redox potential (EGSH) biosensor mice in the past, in which the sensor is targeted to the mitochondrial matrix. Using this mouse model a distinct EGSH of the mitochondrial matrix (-278.9 ± 0.4 mV) in isolated cardiomyocytes is observed. When analyzing the EGSH in isolated mitochondria from the transgenic hearts, however, the EGSH in the mitochondrial matrix is significantly oxidized (-247.7 ± 8.7 mV). This is prevented by adding N-Ethylmaleimide during the mitochondria isolation procedure, which precludes disulfide bond formation. A similar reducing effect is observed by isolating mitochondria in hypoxic (0.1-3\% O2) conditions that mimics mitochondrial pO2 levels in cellulo. The reduced EGSH is accompanied by lower ROS production, reduced complex III activity but increased ATP levels produced at baseline and after stimulation with succinate/ADP. Altogether, we demonstrate that oxygenation is an essential factor that needs to be considered when analyzing mitochondrial function ex vivo.}, language = {en} } @article{UeceylerUrlaubMayeretal.2019, author = {{\"U}{\c{c}}eyler, Nurcan and Urlaub, Daniela and Mayer, Christine and Uehlein, Sabrina and Held, Melissa and Sommer, Claudia}, title = {Tumor necrosis factor-α links heat and inflammation with Fabry pain}, series = {Molecular Genetics and Metabolism}, volume = {127}, journal = {Molecular Genetics and Metabolism}, doi = {https://doi.org/10.1016/j.ymgme.2019.05.009}, url = {http://nbn-resolving.de/urn:nbn:de:bvb:20-opus-229190}, pages = {200-206}, year = {2019}, abstract = {Fabry disease (FD) is an X-linked lysosomal storage disorder associated with pain triggered by heat or febrile infections. We modelled this condition by measuring the cytokine expression of peripheral blood mononuclear cells (PBMC) from FD patients in vitro upon stimulation with heat and lipopolysaccharide (LPS). We enrolled 67 FD patients and 37 healthy controls. We isolated PBMC, assessed their gene expression of selected pro- and anti-inflammatory cytokines, incubated them with heat, LPS, globotriaosylceramide (Gb3), and tumor necrosis factor-α (TNF), and measured TNF secretion in the supernatant and intracellular Gb3 accumulation, respectively. We found increased TNF, interleukin (IL-)1β, and toll-like receptor 4 (TLR4) gene expression in FD men (p < .05 to p < .01). TNF and IL-10 were higher, and IL-4 was lower in the subgroup of FD men with pain compared to controls (p < .05 to p < .01). Hereby, TNF was only increased in FD men with pain and classical mutations (p < .05) compared to those without pain. PBMC from FD patients secreted more TNF upon stimulation with LPS (p < .01) than control PBMC. Incubation with Gb3 and an additional α-galactosidase A inhibitor did not further increase TNF secretion, but incubation with TNF greatly increased the Gb3 load in FD PBMC compared to controls (p < .01). Also, LPS incubation and heat challenge (40 °C) increased Gb3 accumulation in PBMC of patients compared to baseline (p < .05 each), while no alterations were observed in control PBMC. Our data show that TNF holds a crucial role in the pathophysiology of FD associated pain, which may open a novel perspective for analgesic treatment in FD pain.}, language = {en} } @article{KampfReiterBauer2018, author = {Kampf, Thomas and Reiter, Theresa and Bauer, Wolfgang Rudolf}, title = {An analytical model which determines the apparent T1 for Modified Look-Locker Inversion Recovery - Analysis of the longitudinal relaxation under the influence of discontinuous balanced (classical MOLLI) and spoiled gradient echo readouts}, series = {Zeitschrift f{\"u}r Medizinische Physik}, volume = {28}, journal = {Zeitschrift f{\"u}r Medizinische Physik}, doi = {10.1016/j.zemedi.2017.07.004}, url = {http://nbn-resolving.de/urn:nbn:de:bvb:20-opus-325498}, pages = {150-157}, year = {2018}, abstract = {Quantitative nuclear magnetic resonance imaging (MRI) shifts more and more into the focus of clinical research. Especially determination of relaxation times without/and with contrast agents becomes the foundation of tissue characterization, e.g. in cardiac MRI for myocardial fibrosis. Techniques which assess longitudinal relaxation times rely on repetitive application of readout modules, which are interrupted by free relaxation periods, e.g. the Modified Look-Locker Inversion Recovery = MOLLI sequence. These discontinuous sequences reveal an apparent relaxation time, and, by techniques extrapolated from continuous readout sequences, a putative real T1 is determined. What is missing is a rigorous analysis of the dependence of the apparent relaxation time on its real partner, readout sequence parameters and biological parameters as heart rate. This is provided in this paper for the discontinuous balanced steady state free precession (bSSFP) and spoiled gradient echo readouts. It turns out that the apparent longitudinal relaxation rate is the time average of the relaxation rates during the readout module, and free relaxation period. Knowing the heart rate our results vice versa allow to determine the real T1 from its measured apparent partner.}, language = {en} } @article{DuellLammersDjureticetal.2019, author = {Duell, Johannes and Lammers, Philip E. and Djuretic, Ivana and Chunyk, Allison G. and Alekar, Shilpa and Jacobs, Ira and Gill, Saar}, title = {Bispecific Antibodies in the Treatment of Hematologic Malignancies}, series = {Clinical Pharmacology \& Therapeutics}, volume = {106}, journal = {Clinical Pharmacology \& Therapeutics}, doi = {10.1002/cpt.1396}, url = {http://nbn-resolving.de/urn:nbn:de:bvb:20-opus-226392}, pages = {781-791}, year = {2019}, abstract = {Monoclonal antibody therapies are an important approach for the treatment of hematologic malignancies, but typically show low single-agent activity. Bispecific antibodies, however, redirect immune cells to the tumor for subsequent lysis, and preclinical and accruing clinical data support single-agent efficacy of these agents in hematologic malignancies, presaging an exciting era in the development of novel bispecific formats. This review discusses recent developments in this area, highlighting the challenges in delivering effective immunotherapies for patients.}, language = {en} } @article{AngayFriedrichPinneckeretal.2018, author = {Angay, Oguzhan and Friedrich, Mike and Pinnecker, J{\"u}rgen and Hintzsche, Henning and Stopper, Helga and Hempel, Klaus and Heinze, Katrin G.}, title = {Image-based modeling and scoring of Howell-Jolly Bodies in human erythrocytes}, series = {Cytometry Part A}, volume = {93}, journal = {Cytometry Part A}, doi = {10.1002/cyto.a.23123}, url = {http://nbn-resolving.de/urn:nbn:de:bvb:20-opus-221140}, pages = {305-313}, year = {2018}, abstract = {The spleen selectively removes cells with intracellular inclusions, for example, detached nuclear fragments in circulating erythrocytes, called Howell-Jolly Bodies (HJBs). With absent or deficient splenic function HJBs appear in the peripheral blood and can be used as a simple and non-invasive risk-indicator for fulminant potentially life-threatening infection after spleenectomy. However, it is still under debate whether counting of the rare HJBs is a reliable measure of splenic function. Investigating HJBs in premature erythrocytes from patients during radioiodine therapy gives about 10 thousand times higher HJB counts than in blood smears. However, we show that there is still the risk of false-positive results by unspecific nuclear remnants in the prepared samples that do not originate from HJBs, but from cell debris residing above or below the cell. Therefore, we present a method to improve accuracy of image-based tests that can be performed even in non-specialized medical institutions. We show how to selectively label HJB-like clusters in human blood samples and how to only count those that are undoubtedly inside the cell. We found a "critical distance" dcrit referring to a relative HJB-Cell distance that true HJBs do not exceed. To rule out false-positive counts we present a simple inside-outside-rule based on dcrit—a robust threshold that can be easily assessed by combining conventional 2D imaging and straight-forward image analysis. Besides data based on fluorescence imaging, simulations of randomly distributed HJB-like objects on realistically modelled cell objects demonstrate the risk and impact of biased counting in conventional analysis. © 2017 The Authors. Cytometry Part A published by Wiley Periodicals, Inc. on behalf of ISAC.}, language = {en} } @article{MuentzeNordbeck2019, author = {M{\"u}ntze, Jonas and Nordbeck, Peter}, title = {Response to "Oral Chaperone Therapy Migalastat for the Treatment of Fabry Disease: Potentials and Pitfalls of Real-World Data"}, series = {Clinical Pharmacology \& Therapeutics}, volume = {106}, journal = {Clinical Pharmacology \& Therapeutics}, doi = {10.1002/cpt.1533}, url = {http://nbn-resolving.de/urn:nbn:de:bvb:20-opus-231600}, pages = {927-928}, year = {2019}, abstract = {No abstract available}, language = {en} } @article{FrantzFalcaoPiresBalligandetal.2018, author = {Frantz, Stefan and Falcao-Pires, Ines and Balligand, Jean-Luc and Bauersachs, Johann and Brutsaert, Dirk and Ciccarelli, Michele and Dawson, Dana and de Windt, Leon J. and Giacca, Mauro and Hamdani, Nazha and Hilfiker-Kleiner, Denise and Hirsch, Emilio and Leite-Moreira, Adelino and Mayr, Manuel and Thum, Thomas and Tocchetti, Carlo G. and van der Velden, Jolanda and Varricchi, Gilda and Heymans, Stephane}, title = {The innate immune system in chronic cardiomyopathy: a European Society of Cardiology (ESC) scientific statement from the Working Group on Myocardial Function of the ESC}, series = {European Journal of Heart Failure}, volume = {20}, journal = {European Journal of Heart Failure}, doi = {10.1002/ejhf.1138}, url = {http://nbn-resolving.de/urn:nbn:de:bvb:20-opus-229091}, pages = {445-459}, year = {2018}, abstract = {Activation of the immune system in heart failure (HF) has been recognized for over 20 years. Initially, experimental studies demonstrated a maladaptive role of the immune system. However, several phase III trials failed to show beneficial effects in HF with therapies directed against an immune activation. Preclinical studies today describe positive and negative effects of immune activation in HF. These different effects depend on timing and aetiology of HF. Therefore, herein we give a detailed review on immune mechanisms and their importance for the development of HF with a special focus on commonalities and differences between different forms of cardiomyopathies. The role of the immune system in ischaemic, hypertensive, diabetic, toxic, viral, genetic, peripartum, and autoimmune cardiomyopathy is discussed in depth. Overall, initial damage to the heart leads to disease specific activation of the immune system whereas in the chronic phase of HF overlapping mechanisms occur in different aetiologies.}, language = {en} } @article{deBoerDeKeulenaerBauersachsetal.2019, author = {de Boer, Rudolf A. and De Keulenaer, Gilles and Bauersachs, Johann and Brutsaert, Dirk and Cleland, John G. and Diez, Javier and Du, Xiao-Jun and Ford, Paul and Heinzel, Frank R. and Lipson, Kenneth E. and McDonagh, Theresa and Lopez-Andres, Natalia and Lunde, Ida G. and Lyon, Alexander R. and Pollesello, Piero and Prasad, Sanjay K. and Tocchetti, Carlo G. and Mayr, Manuel and Sluijter, Joost P. G. and Thum, Thomas and Tsch{\"o}pe, Carsten and Zannad, Faiez and Zimmermann, Wolfram-Hubertus and Ruschitzka, Frank and Filippatos, Gerasimos and Lindsey, Merry L. and Maack, Christoph and Heymans, Stephane}, title = {Towards better definition, quantification and treatment of fibrosis in heart failure. A scientific roadmap by the Committee of Translational Research of the Heart Failure Association (HFA) of the European Society of Cardiology}, series = {European Journal of Heart Failure}, volume = {21}, journal = {European Journal of Heart Failure}, doi = {10.1002/ejhf.1406}, url = {http://nbn-resolving.de/urn:nbn:de:bvb:20-opus-223613}, pages = {272-285}, year = {2019}, abstract = {Fibrosis is a pivotal player in heart failure development and progression. Measurements of (markers of) fibrosis in tissue and blood may help to diagnose and risk stratify patients with heart failure, and its treatment may be effective in preventing heart failure and its progression. A lack of pathophysiological insights and uniform definitions has hampered the research in fibrosis and heart failure. The Translational Research Committee of the Heart Failure Association discussed several aspects of fibrosis in their workshop. Early insidious perturbations such as subclinical hypertension or inflammation may trigger first fibrotic events, while more dramatic triggers such as myocardial infarction and myocarditis give rise to full blown scar formation and ongoing fibrosis in diseased hearts. Aging itself is also associated with a cardiac phenotype that includes fibrosis. Fibrosis is an extremely heterogeneous phenomenon, as several stages of the fibrotic process exist, each with different fibrosis subtypes and a different composition of various cells and proteins — resulting in a very complex pathophysiology. As a result, detection of fibrosis, e.g. using current cardiac imaging modalities or plasma biomarkers, will detect only specific subforms of fibrosis, but cannot capture all aspects of the complex fibrotic process. Furthermore, several anti-fibrotic therapies are under investigation, but such therapies generally target aspecific aspects of the fibrotic process and suffer from a lack of precision. This review discusses the mechanisms and the caveats and proposes a roadmap for future research.}, language = {en} } @article{NolteHermannLingenPlatscheketal.2019, author = {Nolte, Kathleen and Hermann-Lingen, Christoph and Platschek, Lars and Holzendorf, Volker and Pilz, Stefan and Tomaschitz, Andreas and D{\"u}ngen, Hans-Dirk and Angermann, Christiane E. and Hasenfuß, Gerd and Pieske, Burkert and Wachter, Rolf and Edelmann, Frank}, title = {Vitamin D deficiency in patients with diastolic dysfunction or heart failure with preserved ejection fraction}, series = {ESC Heart Failure}, volume = {6}, journal = {ESC Heart Failure}, doi = {10.1002/ehf2.12413}, url = {http://nbn-resolving.de/urn:nbn:de:bvb:20-opus-232303}, pages = {262-270}, year = {2019}, abstract = {Aims Vitamin D deficiency is prevalent in heart failure (HF), but its relevance in early stages of heart failure with preserved ejection fraction (HFpEF) is unknown. We tested the association of 25-hydroxyvitamin D [25(OH)D] serum levels with mortality, hospitalizations, cardiovascular risk factors, and echocardiographic parameters in patients with asymptomatic diastolic dysfunction (DD) or newly diagnosed HFpEF. Methods and results We measured 25(OH)D serum levels in outpatients with risk factors for DD or history of HF derived from the DIAST-CHF study. Participants were comprehensively phenotyped including physical examination, echocardiography, and 6 min walk test and were followed up to 5 years. Quality of life was evaluated by the Short Form 36 (SF-36) questionnaire. We included 787 patients with available 25(OH)D levels. Median 25(OH)D levels were 13.1 ng/mL, mean E/e′ medial was 13.2, and mean left ventricular ejection fraction was 59.1\%. Only 9\% (n = 73) showed a left ventricular ejection fraction <50\%. Fifteen per cent (n = 119) of the recruited participants had symptomatic HFpEF. At baseline, participants with 25(OH)D levels in the lowest tertile (≤10.9 ng/L; n = 263) were older, more often symptomatic (oedema and fatigue, all P ≤ 0.002) and had worse cardiac [higher N-terminal pro-brain natriuretic peptide (NT-proBNP) and left atrial volume index, both P ≤ 0.023], renal (lower glomerular filtration rate, P = 0.012), metabolic (higher uric acid levels, P < 0.001), and functional (reduced exercise capacity, 6 min walk distance, and SF-36 physical functioning score, all P < 0.001) parameters. Increased NT-proBNP, uric acid, and left atrial volume index and decreased SF-36 physical functioning scores were independently associated with lower 25(OH)D levels. There was a higher risk for lower 25(OH)D levels in association with HF, DD, and atrial fibrillation (all P ≤ 0.004), which remained significant after adjusting for age. Lower 25(OH)D levels (per 10 ng/mL decrease) tended to be associated with higher 5 year mortality, P = 0.05, hazard ratio (HR) 1.55 [1.00; 2.42]. Furthermore, lower 25(OH)D levels (per 10 ng/mL decrease) were related to an increased rate of cardiovascular hospitalizations, P = 0.023, HR = 1.74 [1.08; 2.80], and remained significant after adjusting for age, P = 0.046, HR = 1.63 [1.01; 2.64], baseline NT-proBNP, P = 0.048, HR = 1.62 [1.01; 2.61], and other selected baseline characteristics and co-morbidities, P = 0.043, HR = 3.60 [1.04; 12.43]. Conclusions Lower 25(OH)D levels were associated with reduced functional capacity in patients with DD or HFpEF and were significantly predictive for an increased rate of cardiovascular hospitalizations, also after adjusting for age, NT-proBNP, and selected baseline characteristics and co-morbidities.}, language = {en} } @article{BavendiekBerlinerAguirreDavilaetal.2019, author = {Bavendiek, Udo and Berliner, Dominik and Aguirre D{\´a}vila, Lukas and Schwab, Johannes and Maier, Lars and Philipp, Sebastian A. and Rieth, Andreas and Westenfeld, Ralf and Piorkowski, Christopher and Weber, Kristina and H{\"a}nselmann, Anja and Oldhafer, Maximiliane and Schallhorn, Sven and von der Leyen, Heiko and Schr{\"o}der, Christoph and Veltmann, Christian and St{\"o}rk, Stefan and B{\"o}hm, Michael and Koch, Armin and Bauersachs, Johann}, title = {Rationale and design of the DIGIT-HF trial (DIGitoxin to Improve ouTcomes in patients with advanced chronic Heart Failure): a randomized, double-blind, placebo-controlled study}, series = {European Journal of Heart Failure}, volume = {21}, journal = {European Journal of Heart Failure}, organization = {DIGIT-HF Investigators and Committees}, doi = {10.1002/ejhf.1452}, url = {http://nbn-resolving.de/urn:nbn:de:bvb:20-opus-221548}, pages = {676-684}, year = {2019}, abstract = {Aims Despite recent advances in the treatment of chronic heart failure (HF), mortality and hospitalizations still remain high. Additional therapies to improve mortality and morbidity are urgently needed. The efficacy of cardiac glycosides - although regularly used for HF treatment - remains unclear. DIGIT-HF was designed to demonstrate that digitoxin on top of standard of care treatment improves mortality and morbidity in patients with HF and a reduced ejection fraction (HFrEF). Methods Patients with chronic HF, New York Heart Association (NYHA) functional class III-IV and left ventricular ejection fraction (LVEF) ≤ 40\%, or patients in NYHA functional class II and LVEF ≤ 30\% are randomized 1:1 in a double-blind fashion to treatment with digitoxin (target serum concentration 8-18 ng/mL) or matching placebo. Randomization is stratified by centre, sex, NYHA functional class (II, III, or IV), atrial fibrillation, and treatment with cardiac glycosides at baseline. A total of 2190 eligible patients will be included in this clinical trial (1095 per group). All patients receive standard of care treatment recommended by expert guidelines upon discretion of the treating physician. The primary outcome is a composite of all-cause mortality or hospital admission for worsening HF (whatever occurs first). Key secondary endpoints are all-cause mortality, hospital admission for worsening HF, and recurrent hospital admission for worsening HF. Conclusion The DIGIT-HF trial will provide important evidence, whether the cardiac glycoside digitoxin reduces the risk for all-cause mortality and/or hospital admission for worsening HF in patients with advanced chronic HFrEF on top of standard of care treatment.}, language = {en} } @phdthesis{Hinsch2024, author = {Hinsch, Jan Per}, title = {Die Geschichte der Metalllegierungen in der zahn{\"a}rztlichen Prothetik und Technologie}, doi = {10.25972/OPUS-37128}, url = {http://nbn-resolving.de/urn:nbn:de:bvb:20-opus-371285}, school = {Universit{\"a}t W{\"u}rzburg}, year = {2024}, abstract = {Die vorliegende Promotionsstudie leistet durch Gewinnung neuer Erkenntnisse zur zahnmedizinisch (technik-)historischen Forschung mittels der Erarbeitung und Darstellung einer chronologisch geordneten Entwicklungsgeschichte der zahn{\"a}rztlich-prothetisch verwendeten Metalllegierungen sowie ihrer dentalen Technologie einen eigenst{\"a}ndigen Forschungsbeitrag und tr{\"a}gt damit zu neuen Erkenntnissen in der zahnmedizinisch-historischen Forschung bei. Als problematisch stellte sich zu Beginn des 19. Jahrhunderts die Kunst des Legierens selbst heraus. So legierten und fertigten die Zahn{\"a}rzte ihre Metalllegierungen bis zum Ende des 19. Jahrhunderts meistens noch selbst, bedienten sich an vorlegierten Dukatengoldlegierungen oder beauftragten Goldschmiede. Diverse n{\"u}tzliche Legierungskompositionen wurden schriftlich von Pionieren der Zahnheilkunde und den ersten, erfahrensten Prothetikern dieser Zeit in deren fr{\"u}hen Lehrb{\"u}chern und Ver{\"o}ffentlichungen festgehalten und damit der breiten Zahn{\"a}rzteschaft zug{\"a}nglich gemacht. Mit ihrem Engagement wurde der Weg von der Empirie nicht nur bis zur Verwissenschaftlichung der Zahnmedizin geebnet, sondern zugleich der Fortschritt der dentalen Materialwissenschaft und besonders der Verarbeitungstechnologie dentaler Metalllegierungen eingel{\"a}utet. Erst zu Beginn des 20. Jahrhunderts etablierte sich durch Forschung und Vernetzung von Chemie, Metallurgie, Industrie und Zahnmedizin eine sach- und fachkundige zahn{\"a}rztliche Werkstoffkunde mit speziellen prothetisch geeigneten Metalllegierungen. Die verschiedenen Typenbezeichnungen Goldersatzlegierungen, Austauschlegierungen, Alternativlegierungen oder Aufbrennlegierungen waren in jeder Epoche einem tiefgreifenden Wandel unterworfen und charakteristisch f{\"u}r die jeweilige Zeit. Eine wichtige Erkenntnis aus dieser Studie ist, dass politisch-{\"o}konomische Ver{\"a}nderungen, insbesondere schwankende Edelmetallpreise, Inflation, politische Beschr{\"a}nkungen aufgrund von (vor-)kriegswirtschaftlichen Sparmaßnahmen sowie Gesundheitsreformen und Kostend{\"a}mpfungsgesetze einen erheblichen Einfluss auf die Zahn{\"a}rzte und die zahnmedizinisch-prothetische Rehabilitation ihrer Patienten hatte. Die indikationsgerechte Metalllegierungsauswahl und die damit verbundenen optimalen Materialeigenschaften f{\"u}r Zahnersatz und Patienten stellten Zahn{\"a}rzte damals wie heute vor eine Herausforderung.}, subject = {Prothetik}, language = {de} } @phdthesis{Boenninger2024, author = {B{\"o}nninger, Solveig Eva}, title = {F{\"o}rderliche und hinderliche Faktoren im Trauerprozess von Nahestehenden eines*r Verstorbenen}, doi = {10.25972/OPUS-36431}, url = {http://nbn-resolving.de/urn:nbn:de:bvb:20-opus-364319}, school = {Universit{\"a}t W{\"u}rzburg}, year = {2024}, abstract = {Laut Statistischem Bundesamt (Destatis) starben allein im Jahr 2020 zirka 985.500 Menschen. Die h{\"a}ufigsten Todesursachen waren Herz-Kreislauf- und Krebs-Erkrankungen (vgl. Destatis 2020). Die meisten Menschen haben den Wunsch zuhause zu sterben, doch die Mehrheit stirbt in Krankenh{\"a}usern, Alten- und Pflegeheimen (vgl. DHPV 2017; Dasch et al. 2015). Der Tod eines nahestehenden Menschen kann bei Hinterbliebenen zu großen Belastungen, gesundheitlichen Problemen sowie einer gesteigerten Mortalit{\"a}t f{\"u}hren (vgl. Stroebe et al. 2007). Ziel dieser Arbeit war es, mit Hilfe von halbstandardisierten Interviews mit 30 Trauernden Faktoren herauszuarbeiten, die sich f{\"o}rderlich oder hinderlich auf den Trauerprozess auswirken k{\"o}nnen. Die Interviews wurden mit der Transkriptionssoftware f4transkript verschriftlicht und mittels qualitativer Inhaltsanalyse nach Mayring ausgewertet. Es entstand ein Kategoriensystem mit je vier Oberkategorien innerhalb der zwei Hauptkategorien, F{\"o}rderliche und Hinderliche Faktoren. Folgende Faktoren konnten identifiziert werden: F{\"o}rderliche Faktoren in der Oberkategorie Betreuung der erkrankten und trauernden Person sind eine gute Symptomkontrolle sowie der verst{\"a}ndnisvolle Umgang mit den Nahestehenden, w{\"a}hrend mangelhafte Kommunikation wiederum hinderlich f{\"u}r eine positive Trauerbew{\"a}ltigung ist. In der Oberkategorie Intrapersonale Faktoren sind die Antizipation des Todes sowie die Auseinandersetzung mit der Trauer f{\"o}rderlich, w{\"a}hrend negative Gef{\"u}hle (z.B. Schuldgef{\"u}hle, Hilfslosigkeit) sich in besagter Hinsicht hinderlich auswirken. In der Oberkategorie Beziehung zur verstorbenen Person k{\"o}nnen die optimale Nutzung der verbliebenen Zeit sowie der offene Umgang mit der Erkrankung f{\"o}rderliche Faktoren darstellen, w{\"a}hrend ein "schwieriger" Abschied sowie ungekl{\"a}rte Konflikte oder offene Fragen Hindernisse f{\"u}r den Trauerprozess sein k{\"o}nnen. In der Oberkategorie Soziales Umfeld sind die unaufgeforderte Unterst{\"u}tzung, die emotionale Begleitung sowie ein flexibler Arbeitgeber f{\"o}rderlich. Streitigkeiten innerhalb der Familie und Unverst{\"a}ndnis der Mitmenschen dagegen sind hinderlich. Eine gute und w{\"u}rdevolle Sterbebegleitung, wie sie in der Palliativmedizin in der Regel gew{\"a}hrleistet ist, ist von großer Bedeutung f{\"u}r einen gelingenden Trauerprozess. Daher sollte eine palliative Haltung disziplin{\"u}bergreifend vorangebracht und ausgebaut werden. In der Gesellschaft sollte Trauernden mehr Toleranz und Verst{\"a}ndnis entgegengebracht und offen mit dem Thema Tod und Sterben umgegangen werden.}, subject = {Trauer}, language = {de} } @phdthesis{Yabe2024, author = {Yabe, Marie}, title = {Untersuchung des Mental Rotation-Paradigmas bei Patienten mit fokaler Dystonie}, doi = {10.25972/OPUS-36392}, url = {http://nbn-resolving.de/urn:nbn:de:bvb:20-opus-363927}, school = {Universit{\"a}t W{\"u}rzburg}, year = {2024}, abstract = {Das mR-Paradigma beschreibt die F{\"a}higkeit Objekte gedanklich zu drehen und erfordert dabei komplexe neuronale Prozesse. Bisherige Studien konnten nicht kl{\"a}ren, ob es ein spezifisches Muster der Beeintr{\"a}chtigung im mR-Test bei fokalen Dystonien gibt. Die {\"u}bergeordnete Fragestellung der vorliegenden Arbeit war, ob eine verlangsamte Reaktion bei der mR von k{\"o}rperlichen Abbildungen einen stabilen Endoph{\"a}notyp fokaler Dystonien darstellt. Die Zielsetzung war die {\"U}berpr{\"u}fung der Hypothesen, 1) dass bisherige Ergebnisse, die eine verl{\"a}ngerte Reaktionszeit von CD-Patienten bei der mR von k{\"o}rperlichen Abbildungen aufzeigten, reproduzierbar sind und 2) dass eine erh{\"o}hte Reaktionszeit bei der mR von k{\"o}rperlichen Abbildungen auch bei Patienten mit BSP vorliegt. Um dabei die mR m{\"o}glichst spezifisch zu untersuchen, wurden folgende sekund{\"a}re Hypothesen formuliert: a) die kognitive Leistungsf{\"a}higkeit und b) das allgemeine Reaktionsverm{\"o}gen der Teilnehmer stellen potenzielle St{\"o}rfaktoren f{\"u}r die Reaktionszeit bei der mR-Aufgabe dar. Diese wurden neben der H{\"a}ndigkeit und der allgemeinen Geschicklichkeit systematisch erhoben. 23 CD-Patienten und 23 gesunde Kontrollpersonen sowie 21 BSP- und 19 HFS-Patienten wurden hinsichtlich Geschlechterverteilung, Alter und Bildungsstand verglichen. Zudem wurden H{\"a}ndigkeit, Fingergeschicklichkeit, allgemeine Reaktionszeit und kognitiver Status jedes Teilnehmers erhoben. Im mR-Test wurden Fotos von K{\"o}rperteilen (Hand, Fuß oder Kopf) und einem nicht-k{\"o}rperlichen Objekt (Auto) gezeigt, die in sechs verschiedene Winkelgrade um die eigene Achse in der Bildebene rotiert waren. Die Teilnehmer wurden gebeten, die Lateralit{\"a}t des dargestellten Bildes per Tastendruck anzugeben. Bewertet wurden sowohl Geschwindigkeit als auch Richtigkeit der Antworten. Im Vergleich zu gesunden Kontrollpersonen schnitten CD- und HFS-Patienten bei der mR der H{\"a}nde schlechter ab, w{\"a}hrend die BSP-Patienten vergleichbare Leistungen zeigten. Es bestand ein signifikanter Zusammenhang zwischen einer verl{\"a}ngerten mR-Reaktionszeit und reduzierten MoCA-Scores sowie einer erh{\"o}hten mR-Reaktionszeit und verl{\"a}ngerter allgemeiner Reaktionszeit. Nach Ausschluss der Patienten mit MCI zeigten CD-Patienten, nicht jedoch HFS-Patienten, im Vergleich zur gesunden Kontrollgruppe weiterhin verlangsamte Reaktionszeiten der H{\"a}nde. Die vorliegende Studie konnte die Frage, ob eine verlangsamte Reaktion bei der mR von k{\"o}rperlichen Abbildungen einen stabilen Endoph{\"a}notyp fokaler Dystonien darstellt, nicht sicher beantworten. Es stellte sich jedoch heraus, dass Kognition und allgemeine Reaktionszeit starke Einflussfaktoren bei der mR-Aufgabe sind. Dies wurde in den fr{\"u}heren Arbeiten nicht ber{\"u}cksichtigt und stellt daher ein neues und wichtiges Ergebnis dar. Die verlangsamte Reaktion bei der mR der H{\"a}nde bei CD-Patienten auch nach Ausschluss von Patienten mit MCI l{\"a}sst ein spezifisches Defizit der F{\"a}higkeit der mR vermuten. Das Vorliegen einer tiefergreifenden zugrundeliegenden Netzwerkst{\"o}rung, die sich auf die Leistung im mR-Test auswirkt, w{\"a}re dabei denkbar.}, language = {de} } @phdthesis{Grimm2024, author = {Grimm, Anne Rosemarie}, title = {Prognostische Determinanten im kardiogenen und septischen Schock}, doi = {10.25972/OPUS-36995}, url = {http://nbn-resolving.de/urn:nbn:de:bvb:20-opus-369953}, school = {Universit{\"a}t W{\"u}rzburg}, year = {2024}, abstract = {In diese monozentrische retrospektive Studie eingeschlossen wurden insgesamt 132 Patienten mit Schock, darunter 75 Patienten mit kardiogenem- und 57 Patienten mit septischem Schock. Um potentielle Pr{\"a}diktoren f{\"u}r die Krankenhaussterblichkeit zu finden, wurden folgende Paramater untersucht: Alter, Geschlecht, BMI, kardiovaskul{\"a}re Risikofaktoren und Vorerkrankungen, Vitalparameter bei Aufnahme inkl. Schockindex, laborchemische Parameter inkl. BGA, maximaler Laktatanstieg im Verlauf, Interventionen inklusive Reanimation, Beatmung, Akutrevaskularisation und Anlage von mechanischen Kreislaufunterst{\"u}tzungssystemen, Katecholamintherapie und h{\"a}modynamisches Monitoring mit dem PiCCO-Verfahren. Hauptergebnis unserer Studie ist eine erhebliche Krankenhaussterblichkeit von 50\% bei einem mittleren Aufenthalt von 14 Tagen ohne signifikanten Unterschied zwischen kardiogenem- (45\%) und septischem Schock (55\%), obgleich Patienten mit kardiogenem Schock signifikant {\"a}lter und h{\"a}ufiger kardiovaskul{\"a}r vorerkrankt waren. Pr{\"a}diktoren f{\"u}r die Krankenhaussterblichkeit waren bei Patienten mit kardiogenem Schock die H{\"o}he des maximalen Laktatanstiegs, das Auftreten eines akuten Nierenversagens, die H{\"o}he der Transaminasen als Marker einer Schockleber, die fehlende M{\"o}glichkeit einer Akutrevaskularisation und die H{\"o}he des Troponins als Marker f{\"u}r das Ausmaß des Myokardschadens. Pr{\"a}diktoren f{\"u}r die Krankenhaussterblichkeit im septischen Schock waren ebenfalls die H{\"o}he des maximalen Laktatanstiegs, die Notwendigkeit einer Reanimation, sowie H{\"o}he des ELWI. Die {\"u}brigen klinischen, laborchemischen und h{\"a}modynamischen Parameter waren weder beim kardiogenen- noch beim septischen Schock pr{\"a}diktiv f{\"u}r die Mortalit{\"a}t. Die beste Strategie zur Senkung der hohen Mortalit{\"a}t beider Schockformen besteht in der Prophylaxe des jeweiligen Schockgeschehens. Bei bereits in Gang gesetzten Circulus vitiosus, m{\"u}ssen zuk{\"u}nftige Studien kl{\"a}ren, welches h{\"a}modynamische Monitoring zusammen mit klinischen Befunden und ggf. Bildgebung ein optimiertes Volumen- und Katecholamin-Management erlaubt. Bei Patienten mit kardiogenem Schock bleibt zu kl{\"a}ren, ob die in unserer Studie gefundene erhebliche Krankenhaussterblichkeit von 45\% durch den gezielten Einsatz moderner, perkutan implantierbarer Kreislaufunterst{\"u}tzungssysteme gebessert werden kann. Bei Patienten mit septischem Schock ist insbesondere bei pneumogener Sepsis das rechtzeitige Erkennen und die Therapie eines ARDS eine bleibende Herausforderung. Zuk{\"u}nftige Studien an gr{\"o}ßeren Patientenkollektiven m{\"u}ssen kl{\"a}ren, ob die Bestimmung des ELWI mit dem PiCCO-Verfahren hilfreich ist, die Entstehung eines ARDS fr{\"u}hzeitig erkennen und behandeln zu k{\"o}nnen.}, subject = {Schock}, language = {de} } @phdthesis{Pickert2024, author = {Pickert, Julia Felicia}, title = {Untersuchungen zum Einfluss des Insulin-like growth factor Rezeptors auf Signalnetzwerke im Multiplen Myelom}, doi = {10.25972/OPUS-36981}, url = {http://nbn-resolving.de/urn:nbn:de:bvb:20-opus-369815}, school = {Universit{\"a}t W{\"u}rzburg}, year = {2024}, abstract = {Das MM ist eine maligne Erkrankung, die von biologischer und klinischer Heterogenit{\"a}t gepr{\"a}gt ist. Sie ist durch die monoklonale Vermehrung von Plasmazellen charakterisiert. In vorangegangenen Studien wurde eine H{\"a}ufung von Mutationen in RTK nachgewiesen. Diese gingen mit einem negativen Einfluss auf das {\"U}berleben von MM Patientinnen und Patienten einher. Im Rahmen dieser Arbeit wurde der Einfluss des IGF1R an HMZL mittels siRNA-vermitteltem IGF1R-Knockdown untersucht und dessen Effekt auf das Signalnetzwerk mittels Western Blot Analysen ermittelt. Um die Heterogenit{\"a}t des MM besser abzubilden, wurden sechs verschiedenen HMZL ausgew{\"a}hlt. Der IGF1R-Knockdown war in allen HMZL sowohl anhand der Reduktion der IGF1R-Expression als auch der IGF1R-Aktivierung deutlich nachweisbar. Stellvertretend f{\"u}r den PI3K/AKT Signalweg wurde die AKT-Aktivierung untersucht, welche nach IGF1R-Knockdown in allen Linien abnahm. Im Ras/Raf/MEK/ERK Signalweg fiel eine deutliche Reduktion der ERK1/2- und MEK-Aktivierung in den von PCL stammenden HMZL L-363 und MM.1S, sowie in JJN-3 mit der Hochrisikotranslokation t(14;16) auf. Entsprechend der Beobachtungen f{\"u}r die AKT-Aktivierung, nahm die PYK2-Aktivierung in allen HMZL nach IGF1R-Knockdown ab, was auf ein Zusammenspiel von IGF1R, PYK2 und AKT in allen HMZL hindeutet. Zuk{\"u}nftige Untersuchungen werden zeigen, ob IGF1R Inhibitoren alleine oder in Kombination mit z.B. AKT, PYK2 oder Proteasomen-Inhibitoren in bestimmten molekularen MM Subgruppen ein effektives therapeutisches Ziel sind.}, subject = {Plasmozytom}, language = {de} } @phdthesis{Elsner2024, author = {Elsner, Vianne}, title = {Vergleich von Selbst- und Fremdeinsch{\"a}tzung hinsichtlich der kommunikativen Kompetenz von Medizinstudenten in einem Anamnesegespr{\"a}ch mit Schauspielpatienten}, doi = {10.25972/OPUS-34973}, url = {http://nbn-resolving.de/urn:nbn:de:bvb:20-opus-349737}, school = {Universit{\"a}t W{\"u}rzburg}, year = {2024}, abstract = {Das Verst{\"a}ndnis der Beziehung zwischen Arzt und Patient befindet sich im Wandel. Die Patientenorientiertheit gewinnt an Relevanz, wobei insbesondere die Arzt-Patienten-Kommunikation in den Fokus r{\"u}ckt. Es ist belegt, dass eine effektive Kommunikation einen positiven Einfluss auf den emotionalen und den physiologischen Zustand des Patienten hat. Folglich wurde in den letzten Jahren auch hierzulande der Bereich Kommunikation in der universit{\"a}ren Ausbildung von {\"A}rzten zunehmend thematisiert - seit der {\"A}nderung der Approbationsordnung 2012 ist die Gespr{\"a}chsf{\"u}hrung offiziell Gegenstand der {\"a}rztlichen Ausbildung. Das Studium ist jedoch nach wie vor stark vom technisch-naturwissenschaftlichen Paradigma der Medizin gepr{\"a}gt. Die F{\"a}higkeit, sich selbst hinsichtlich seiner kommunikativen F{\"a}higkeiten einzusch{\"a}tzen, stellt ein wichtiges Merkmal angehender {\"A}rzte dar. Bestehende Studien zeigen auf, dass bei Medizinstudenten Diskrepanzen zwischen der Selbst- und der Fremdeinsch{\"a}tzung in unterschiedlichen Kompetenzfeldern bestehen. Um aus Fehlern lernen zu k{\"o}nnen, ben{\"o}tigt es zum einen die F{\"a}higkeit zur Eigenreflexion. Erg{\"a}nzend wird ein regelm{\"a}ßiger Abgleich der Selbsteinsch{\"a}tzung mit einer Fremdeinsch{\"a}tzung im Sinne einer „Realit{\"a}tskonfrontation" ben{\"o}tigt. Durch das Feedback k{\"o}nnen individuelle Differenzen hinsichtlich der kommunikativen F{\"a}higkeiten aufgezeigt, um dadurch dem Studenten den Anreiz zu geben, eine fortw{\"a}hrende Weiterbildung der eigenen kommunikativen F{\"a}higkeiten bereits im Studium zu etablieren. In der vorliegenden Studie wurde daher untersucht, inwieweit die Selbsteinsch{\"a}tzung von einem Studenten nach einem Anamnesegespr{\"a}ch mit der Fremdeinsch{\"a}tzung {\"u}bereinstimmt. Hierf{\"u}r wurde ein Anamnesegespr{\"a}ch mit einem Schauspielpatienten durch den Studenten, einen Experten sowie den betroffenen Schauspielpatienten bewertet. Mittels Cohens Kappa wurde die {\"U}bereinstimmung zwischen den Raterpaaren Student und Experte, Student und Schauspielpatient sowie der Fremdeinsch{\"a}tzung zwischen Schauspielpatient und Experte berechnet. Erg{\"a}nzend wurde der Einfluss der Variablen Selbstwirksamkeit (allgemein und spezifisch hinsichtlich der Anamneseerhebung), Empathie, Geschlecht, Alter und berufliche Vorerfahrung auf die {\"U}bereinstimmung von Selbst- und Fremdeinsch{\"a}tzung untersucht. Es konnte eine geringe {\"U}bereinstimmung zwischen allen drei Raterpaaren (Student \& Experte, Student \& Schauspielpatient sowie Schauspielpatient \& Experte) nachgewiesen werden. Die geringste {\"U}bereinstimmung zeigte sich zwischen der Selbst- und Fremdeinsch{\"a}tzung von Student und Experte, die gr{\"o}ßte {\"U}bereinstimmung in der Fremdeinsch{\"a}tzung zwischen Schauspielpatient und Experte. Die Hypothese bez{\"u}glich der {\"U}bersch{\"a}tzung der Studenten im Vergleich zur Fremdeinsch{\"a}tzung wurde nicht best{\"a}tigt. Weiter konnte eine h{\"o}here {\"U}bereinstimmung zwischen Selbst- und Fremdeinsch{\"a}tzung des Schauspielpatienten bei Studenten mit einem h{\"o}heren Maß an Empathie gezeigt werden. Bez{\"u}glich des Geschlechterunterschiedes konnte nachgewiesen werden, dass weibliche Studenten eine h{\"o}here {\"U}bereinstimmung zwischen Selbst- und Fremdeinsch{\"a}tzung mit Schauspielpatienten aufweisen. Auch in der Fremdeinsch{\"a}tzung durch Schauspielpatienten und Experten ist bei weiblichen Studenten eine h{\"o}here {\"U}bereinstimmung zu finden. Die Variablen Selbstwirksamkeit, Alter, berufliche Vorerfahrung sowie Selbstwirksamkeit hinsichtlich der Anamneseerhebung zeigen keine statistisch signifikanten Zusammenh{\"a}nge mit der {\"U}bereinstimmung zwischen Selbst- und Fremdeinsch{\"a}tzung. Der Vergleich zwischen der Gruppe, die ein Anamnesegespr{\"a}ch f{\"u}hrte, und derjenigen, die kein Anamnesegespr{\"a}ch f{\"u}hrte, zeigte, dass Studenten mit einer h{\"o}heren Selbstwirksamkeit eher ein Gespr{\"a}ch f{\"u}hrten. Die Ergebnisse dieser Arbeit verdeutlichen, dass angehende {\"A}rzte R{\"u}ckmeldung bez{\"u}glich ihrer kommunikativen Kompetenz ben{\"o}tigen, um durch die Fremdeinsch{\"a}tzung das Selbstbild ihrer Kompetenz erweitern zu k{\"o}nnen. {\"U}ber etwaige Diskrepanzen zwischen Fremdeinsch{\"a}tzung und Selbsteinsch{\"a}tzung erhalten sie konkretes Feedback, so dass das Kommunikationstraining an ihre individuellen Lernbedarfe angepasst werden kann. Hierf{\"u}r ist der Vergleich der Selbsteinsch{\"a}tzung eines Schauspielpatientengespr{\"a}ches mit der Fremdeinsch{\"a}tzung eine gut in der Ausbildungspraxis einzusetzende Methode.}, subject = {Arzt-Patient-Beziehung}, language = {de} } @phdthesis{Makowski2024, author = {Makowski, Lisa Maria}, title = {Erfahrungen von Haus{\"a}rztInnen mit der COVID-19-Pandemie und deren Folgen auf die PatientInnenversorgung - eine qualitative Studie}, doi = {10.25972/OPUS-37123}, url = {http://nbn-resolving.de/urn:nbn:de:bvb:20-opus-371233}, school = {Universit{\"a}t W{\"u}rzburg}, year = {2024}, abstract = {Haus{\"a}rztInnen sind f{\"u}r die Prim{\"a}rversorgung von PatientInnen mit COVID-19 zust{\"a}ndig. Zum Zeitpunkt der Planung und Durchf{\"u}hrung dieser Studie ließen sie kaum Untersuchungen zu den Erfahrungen von Haus{\"a}rztInnen w{\"a}hrend der ersten Pandemiewelle finden. Das Ziel der Arbeit war, durch eine qualitative Datenerhebung Einblicke zu gewinnen, wie Haus{\"a}rztInnen die ersten Monate der COVID-19-Pandemie erlebt haben. Die Untersuchung war Teil einer {\"u}bergeordneten Querschnittsstudie, in der Erhebungen mit strukturierten Frageb{\"o}gen und qualitativen Befragungen stattfanden. F{\"u}r den qualitativen Abschnitt wurden semistrukturierte Interviews mit 22 Haus{\"a}rztInnen aus vier Bundesl{\"a}ndern durchgef{\"u}hrt. Die Einladung zur Teilnahme erfolgte mit der Aussendung von Frageb{\"o}gen im Rahmen der quantitativen Datenerhebung. Die Daten wurden anhand der inhaltlich strukturierenden qualitativen Inhaltsanalyse nach Kuckartz ausgewertet. In der Studie zeigte sich, dass Haus{\"a}rztInnen ihr Praxismanagement und ihre PatientInnenversorgung in der Pandemie rasch umstrukturieren mussten. Mangel an Schutzmaterialien, die Trennung infekti{\"o}ser PatientInnen und schnell wechselnde Vorgaben wurden als große Herausforderungen identifiziert. In den Interviews wurden außerdem Bedenken {\"u}ber die Folgen der sozialen Distanzierung auf die therapeutische Beziehung ge{\"a}ußert. Teamarbeit in der Praxis und kollegialer Austausch in Gemeinschaftspraxen stellten besonders wichtige Faktoren dar, um die zahlreichen Herausforderungen zu {\"u}berwinden. Die Teilnehmenden nahmen sich selbst als Vorbilder mit einer hohen Verantwortung f{\"u}r die Gesundheit ihrer PatientInnen wahr.. Sie betonten die Relevanz von klaren und konsistenten Regelungen durch den {\"o}ffentlichen Gesundheitsdienst sowie von zuverl{\"a}ssigen Informationen. Um die haus{\"a}rztliche Versorgung in zuk{\"u}nftigen Pandemien zu unterst{\"u}tzen, sollten b{\"u}rokratische H{\"u}rden so weit wie m{\"o}glich reduziert und verst{\"a}ndliche Informationen bereitgestellt werden. Da Haus{\"a}rztInnen eine zentrale Rolle in der Beratung und Therapie von PatientInnen mit COVID-19 spielten, erscheint deren konsistente Einbeziehung in Entscheidungsprozesse durch Institutionen des {\"o}ffentlichen Gesundheitsdienstes von besonderer Wichtigkeit.}, subject = {Hausarzt}, language = {de} } @phdthesis{Weis2024, author = {Weis, Philipp}, title = {Translationale Untersuchung zur Anwendung der durchflusszytometrischen Bestimmung \(Aspergillus\) \(fumigatus\) spezifischer T-Zellen in der Diagnostik von Aspergillosen}, doi = {10.25972/OPUS-37114}, url = {http://nbn-resolving.de/urn:nbn:de:bvb:20-opus-371145}, school = {Universit{\"a}t W{\"u}rzburg}, year = {2024}, abstract = {Bei Patienten mit invasiver Aspergillose fanden sich gegen{\"u}ber gesunden Probanden deutlich erh{\"o}hte Werte A. fumigatus spezifischer CD154+/CD4+ Zellen. Die Anwendbarkeit dieses Assays im klinischen Routinebetrieb und bei gegen{\"u}ber A. fumigatus epxonierten Probanden und Patienten sollte in dieser translationalen Arbeit untersucht werden. F{\"u}r den vorbeschriebenen Assay zur Bestimmung CD154+/CD4+ Zellen aus aufgereinigten PBMCs zeigt diese Arbeit eine signifikant reduzierte Detektionsrate nach Blutprobenlagerung von {\"u}ber 2 Stunden. In der Literatur beschriebene Verfahren zur verl{\"a}ngerten Lagerungszeit von heparinisierten Blutproben mittels vorhergehender Dilution und Agitation erm{\"o}glichen keine Verl{\"a}ngerung pr{\"a}analytischer Lagerungszeiten {\"u}ber 6 Stunden. Die Kryokonservierung frisch aufbereiteter PBMCs bei -20 C vor Bestimmung A. fumigatus spezifischer T-Zellen wird als Versandm{\"o}glichkeit in einem multizentrischen Setting gezeigt. Um die klinische Anwendbarkeit zu verbessern, wird ein Vollblutprotokoll zur Detektion A. fumigatus spezifischer CD154+/CD4+ Zellen demonstriert, das die Verwendung von bettseitig mit Vollblut beimpften Blutmonovetten mit vorgelegtem A. fumigatus-Lysat erm{\"o}glicht. Die Anwendung des Assays zur Bestimmung A. fumigatus spezifischer T-Zellen wurde bei h{\"a}matoonkologischen Patienten vor und drei Monate nach Stammzelltransplantation untersucht. Insbesondere eine reduzierte Zellzahl der gemessenen Lymphozyten ist hier ein limitierender Faktor der erfolgreichen Messung. Aufgrund der generell nied- rigen Erfolgsrate von 20 \% bzw. 54 \% vor bzw. nach HSCT ist die Anwendbarkeit des Assays in diesem Kollektiv fraglich. Die Erhebung von Expositionsfaktoren gesunder Probanden gegen{\"u}ber A. fumigatus erm{\"o}glicht die Einteilung in eine schwach und stark gegen{\"u}ber A. fumigatus exponierte Gruppe mit signifikant erh{\"o}htem Anteil A. fumigatus spezifischer CD154+/CD4+ Zellen. Hierzu tr{\"a}gt insbesondere das Vorliegen antigenspezifischer T-Ged{\"a}chtniszellen als Korrelat einer langfristigen Exposition bei. Retrospektiv fand sich auch nach kurzfris- tiger beruflicher Exposition ein Anstieg CD154+/CD4+ spezifischer T-Zellen. Dies legt eine Verwendung CD154+/CD4+ spezifischer T-Zellen als Biomarker in Bereichen der umweltmedizinischen Abkl{\"a}rung von Schimmelpilzexposition oder der Diagnostik allergischer Erkrankungen nahe.}, subject = {Aspergillus fumigatus}, language = {de} } @phdthesis{Kussberger2024, author = {Kußberger, Julia Bettina}, title = {Protein - Biomarker zur Unterscheidung zwischen unipolarer und bipolarer Depression}, doi = {10.25972/OPUS-37110}, url = {http://nbn-resolving.de/urn:nbn:de:bvb:20-opus-371109}, school = {Universit{\"a}t W{\"u}rzburg}, year = {2024}, abstract = {Die Diagnosestellung von unipolarer und bipolarer Depression basiert bis heute ausschließlich auf der Bewertung klinischer Symptome. Objektive biochemische Marker, wie sie bei zahlreichen somatischen Krankheiten zur Diagnosestellung angewendet werden, sind bisher nicht verf{\"u}gbar. Da sich die beide Krankheitsbilder vor allem in der depressiven Episode stark {\"a}hneln, ist eine Unterscheidung in diesem Krankheitsstadium h{\"a}ufig nicht eindeutig m{\"o}glich. Dies kann zu Fehldiagnosen, einer Verschlechterung des Krankheitsverlaufs, einer erh{\"o}hten Krankheitslast und h{\"o}heren Gesundheitskosten f{\"u}hren. Periphere Biomarker w{\"a}ren daher wertvoll, um die klinische Diagnosestellung zu unterst{\"u}tzen und eine ad{\"a}quate Behandlung fr{\"u}hzeitige zu erm{\"o}glichen. In einer vorherigen Studie der Arbeitsgruppe haben Proteom-Analysen bestimmte Proteine wie den Wachstumsfaktor PDGF-BB und das Thrombospondin TSP-1 identifiziert, die potenziell als Biomarker fungieren k{\"o}nnten. In der vorliegenden Studie wurde untersucht, ob sich die Konzentration von PDGF-BB und TSP-1 im Blut zwischen Patient*innen mit unipolarer bzw. bipolarer Depression signifikant unterscheidet. Es konnte gezeigt werden, dass PDGF-BB bei unipolaren Patientinnen signifikant niedriger ist als bei bipolaren Patientinnen und gesunden Kontrollpersonen. Zudem sank die PDGF-BB-Konzentration bei bipolaren Patientinnen w{\"a}hrend einer remittierten Episode im Vergleich zu einer depressiven Episode signifikant ab. Im Gegensatz dazu zeigte TSP-1 keine signifikanten Unterschiede zwischen den Patient*innengruppen und Kontrollpersonen. Die Arbeit konnte zeigen, dass PDGF-BB das Potenzial hat, als diagnostischer Biomarker f{\"u}r die Unterscheidung zwischen unipolarer und bipolarer Depression zu dienen, w{\"a}hrend TSP-1 in dieser Hinsicht nicht geeignet erscheint. Weitere Forschung ist jedoch notwendig, um die Rolle von PDGF-BB in der Pathogenese affektiver Erkrankungen besser zu verstehen und seinen Einsatz als Biomarker im klinischen Alltag zu validieren.  }, subject = {Differentialdiagnose}, language = {de} } @phdthesis{BeckgebLiebetanz2024, author = {Beck [geb. Liebetanz], Lina}, title = {Die Rolle CD8\(^+\) T-Zellen in der Atherosklerose}, doi = {10.25972/OPUS-37134}, url = {http://nbn-resolving.de/urn:nbn:de:bvb:20-opus-371344}, school = {Universit{\"a}t W{\"u}rzburg}, year = {2024}, abstract = {Atherosklerose ist eine chronisch inflammatorische Erkrankung der Gef{\"a}ßw{\"a}nde, bei der sowohl die angeborene als auch die erworbene Immunantwort beteiligt ist. Von Monozyten abstammende Makrophagen spielen eine Schl{\"u}sselrolle bei der Entstehung atherosklerotischer L{\"a}sionen. Durch die Aufnahme modifizierte Lipide (z.B. oxLDL) werden sie zu Schaumzellen, sezernieren inflammatorische Zytokine und befeuern somit die vaskul{\"a}re Entz{\"u}ndungsreaktion. Makrophagen k{\"o}nnen jedoch auch sch{\"u}tzende Funktionen wahrnehmen, bspw. durch die antiinflammatorische Aufnahme apoptotischer Zellen, die Efferozytose. Um den Einfluss CD8+ T-Zellen auf Makrophagen zu bestimmen, wurde ein in vitro Model gew{\"a}hlt, in dem aktivierte CD8+ T-Zellen mit aus Knochenmark isolierten Makrophagen kokultiviert wurden. Zun{\"a}chst konnte gezeigt werden, dass CD8+ T-Zellen die oxLDL Aufnahme und Schaumzellbildung der Makrophagen f{\"o}rdern, assoziiert mit der gesteigerten Expression des oxLDL Rezeptors CD36 und verminderten Expression des reversen Cholesterintransporters ABCA1. Zus{\"a}tzlich reduzierten CD8+ T-Zellen die Phagozytose apoptotischer Zellen und die Sekretion des antiinflammatorischen Zytokins IL-10 als Antwort auf die Aufnahme apoptotischer Zellen, was auf eine verminderte Efferozytose hindeutet. Zudem f{\"o}rderten CD8+ T-Zellen die Expression des proinflammatorischen M1-Polarisationsmarker iNOS in Makrophagen und die Sekretion des proatherogenen Chemokins CCL2. Durch die Zugabe neutralisierender Antik{\"o}rper in die in vitro Kultur konnte gezeigt werden, dass die aufgef{\"u}hrten Prozesse teilweise von den klassischen Effektorzytokinen der CD8+ T-Zellen, INFγ und TNFα, abh{\"a}ngen. Zusammenfassend zeigen unsere Daten, dass CD8+ T-Zellen die Ausbildung eines proatherogenen Ph{\"a}notyps der Makrophagen, durch die Steigerung der Schaumzellbildung und F{\"o}rderung der proinflammatorischen Makrophagenpolarisation, sowie die Inhibierung der antiinflammatorischen Efferozytosefunktion, bewirken.}, subject = {Immunit{\"a}t }, language = {de} }