Dokument-ID Dokumenttyp Verfasser/Autoren Herausgeber Haupttitel Abstract Auflage Verlagsort Verlag Erscheinungsjahr Seitenzahl Schriftenreihe Titel Schriftenreihe Bandzahl ISBN Quelle der Hochschulschrift Konferenzname Quelle:Titel Quelle:Jahrgang Quelle:Heftnummer Quelle:Erste Seite Quelle:Letzte Seite URN DOI Abteilungen OPUS4-16222 Konferenzveröffentlichung Werner, Rudolf A.; Chen, Xinyu; Hirano, Mitsuru; Nose, Naoko; Lapa, Constantin; Javadi, Mehrbod S.; Higuchi, Takahiro The Impact of Ageing on [\(^{11}\)C]meta-Hydroxyephedrine Uptake in the Rat Heart No abstract available. 2018 100 Journal of Nuclear Medicine 59 Supplement No 1 urn:nbn:de:bvb:20-opus-162228 Klinik und Poliklinik für Nuklearmedizin OPUS4-16114 Konferenzveröffentlichung Werner, Rudolf; Higuchi, Takahiro; Muegge, Dirk; Javadi, Mehrbod S.; Märkl, Bruno; Aulmann, Christoph; Buck, Andreas K.; Fassnacht, Martin; Lapa, Constantin; Kreissl, Michael C. Predictive value of FDG-PET in patients with advanced medullary thyroid cancer undergoing vandetanib treatment Introduction: The prognosis of medullary thyroid carcinoma (MTC) is poor using common chemotherapeutic approaches. However, during the last years encouraging results of recently introduced tyrosine kinase inhibitors (TKI) such as vandetanib have been published. In this study we aimed to correlate the results of \(^{18}\)F-fluorodeoxyglucose ([\(^{18}\)F]FDG) positron emission tomography (PET) imaging with treatment outcome. Methods: Eighteen patients after thyroidectomy with recurrent/advanced MTC lesions receiving vandetanib (300 mg orally/day) could be analysed. A baseline \(^{18}\)F-FDG PET prior to and a follow-up \(^{18}\)F-FDG PET 3 months after TKI initiation were performed. During follow-up, tumor progression was assessed every 3 months including computed tomography according to RECIST. Progression-free survival (PFS) was correlated with the maximum standardized uptake value of \(^{18}\)F-FDG in lymph nodes (SUV(LN)max) or visceral metastases (SUV(MTS)max) as well as with clinical parameters using ROC analysis. Results: Within median 3.6 years of follow-up, 9 patients showed disease progression at median 8.5 months after TKI initiation. An elevated glucose consumption assessed by baseline \(^{18}\)F-FDG PET (SUV(LN)max > 7.25) could predict a shorter PFS (2 y) with an accuracy of 76.5% (SUV(LN)max <7.25, 4.3 y; p=0.03). Accordingly, preserved tumor metabolism in the follow-up PET (SUV(MTS)max >2.7) also demonstrated an unfavorable prognosis (accuracy, 85.7%). On the other hand, none of the clinical parameters reached significance in response prediction. Conclusions: In patients with advanced and progressive MTC, tumors with higher metabolic activity at baseline are more aggressive and more prone to progression as reflected by a shorter PFS; they should be monitored more closely. Preserved glucose consumption 3 months after treatment initiation was also related to poorer prognosis. 2017 169 Journal of Nuclear Medicine 58 no. supplement 1 urn:nbn:de:bvb:20-opus-161147 Klinik und Poliklinik für Nuklearmedizin OPUS4-16112 Konferenzveröffentlichung Werner, Rudolf; Wakabayashi, Hiroshi; Jahns, Roland; Ergün, Süleyman; Jahns, Valerie; Higuchi, Takahiro PET-Guided Histological Characterization of Myocardial Infiltrating Cells in a Rat Model of Myocarditis No abstract available. Oxford University Press 2017 i1-i3 European Heart Journal - Cardiovascular Imaging 18 Supplement urn:nbn:de:bvb:20-opus-161127 10.1093/ehjci/jex071 Klinik und Poliklinik für Nuklearmedizin OPUS4-16113 Konferenzveröffentlichung Werner, Rudolf; Chen, Xinyu; Lapa, Constantin; Robinson, Simon; Higuchi, Takahiro Intracellular behavior of the novel sympathetic nerve agent \(^{18}\)F-LMI1195 No abstract available. 2017 1461-1496 Journal of Nuclear Cardiology 24 4 Supplement (2017) Aug urn:nbn:de:bvb:20-opus-161137 10.1007/s12350-017-0984-y Klinik und Poliklinik für Nuklearmedizin OPUS4-16139 Konferenzveröffentlichung Werner, Rudolf; Hayakawa, Nobuyuki; Arias-Loza, Paula-Anah; Wakabayashi, Hiroshi; Shinaji, Tetsuya; Lapa, Constantin; Pelzer, Theo; Higuchi, Takahiro Bildgebung der frühen linksventrikulären Dysfunktion mit ECG-gated F-18-FDG PET in einem Diabetes-Ratten-Modell Einleitung: Die linksventrikuläre diastolische Dysfunktion (LVDD) ist bei Diabetikern noch vor Entwicklung einer klinisch apparenten Herzinsuffizienz eines der ersten Anzeichen einer kardialen Beteiligung. Daher soll in dieser Studie untersucht werden, ob die LVDD mit ECG-gated F-18-FDG PET in einem Diabetes-Rattenmodell dargestellt werden kann. Methodik: Es wurden F-18-FDG PET Scans in einem Typ-2-Diabetes Rattenmodell (ZDF fa/fa, n=6) und in ZL Kontrollen (n=6) vorgenommen (Alter, jeweils 13 Wochen). Unter Hyperinsulinemic-Euglycemic Clamp-Technik wurden 37 MBq 18F-FDG über die Schwanzvene appliziert. 15-35 Minuten nach Tracergabe wurden mittels eines Kleintier-PET-Scanners sowie unter EKG-Ableitung PET Scans angefertigt (16 frames/cardiac cycle). Die linksventrikuläre Ejektionsfraktion (EF) und die Peak Füllrate (PFR) wurden mittels einer geeigneten Software (Heart Function View) gemessen, wobei die Software an die Größe des Rattenherzes angepasst wurde. Ergebnisse: Im Alter von 13 Wochen entwickeln ZDF Diabetes-Ratten eine im Vergleich zu Kontrolltieren eine signifikante myokardiale Hypertrophie, bestätigt durch post-mortem Analyse des Herzgewichtes (994±78mg vs. 871±44mg in ZDF Diabetes-Ratten vs. ZL Kontrollen, p<0.01). ECG-gated PET zeigte eine signifikante Abnahme der LV diastolischen PFR (10.4±0.5 vs. 11.8±0.4 EDV/sec in ZDF Diabetes-Ratten vs. ZL Kontrollen, p<0.001), jedoch zeigte sich kein signifikanter Unterschied zwischen LVEF und der Herzfrequenz in den untersuchten ZDF Diabetes-Ratten und Kontrollen (LVEF: 60.0±4.5 vs. 63.7±4.1%, n.s. und HR: 305±25 vs. 323±24 bpm, n.s.). Schlussfolgerung: Im Diabetes-Ratten-Modell kann unter Verwendung eines ECG-gated FDG-PET Protokolls die diastolische Dysfunktion als Parameter der frühen diabetischen Kardiomyopathie nachgewiesen werden. Schattauer Verlag 2017 Abstract Nr.: V119 Nuklearmedizin 56 2 urn:nbn:de:bvb:20-opus-161396 10.3413/Nukmed-0880-17-02 Klinik und Poliklinik für Nuklearmedizin