TY - JOUR A1 - Haberstumpf, Sophia A1 - Forster, André A1 - Leinweber, Jonas A1 - Rauskolb, Stefanie A1 - Hewig, Johannes A1 - Sendtner, Michael A1 - Lauer, Martin A1 - Polak, Thomas A1 - Deckert, Jürgen A1 - Herrmann, Martin J. T1 - Measurement invariance testing of longitudinal neuropsychiatric test scores distinguishes pathological from normative cognitive decline and highlights its potential in early detection research JF - Journal of Neuropsychology N2 - Objective Alzheimer’s disease (AD) is a growing challenge worldwide, which is why the search for early-onset predictors must be focused as soon as possible. Longitudinal studies that investigate courses of neuropsychological and other variables screen for such predictors correlated to mild cognitive impairment (MCI). However, one often neglected issue in analyses of such studies is measurement invariance (MI), which is often assumed but not tested for. This study uses the absence of MI (non-MI) and latent factor scores instead of composite variables to assess properties of cognitive domains, compensation mechanisms, and their predictability to establish a method for a more comprehensive understanding of pathological cognitive decline. Methods An exploratory factor analysis (EFA) and a set of increasingly restricted confirmatory factor analyses (CFAs) were conducted to find latent factors, compared them with the composite approach, and to test for longitudinal (partial-)MI in a neuropsychiatric test battery, consisting of 14 test variables. A total of 330 elderly (mean age: 73.78 ± 1.52 years at baseline) were analyzed two times (3 years apart). Results EFA revealed a four-factor model representing declarative memory, attention, working memory, and visual–spatial processing. Based on CFA, an accurate model was estimated across both measurement timepoints. Partial non-MI was found for parameters such as loadings, test- and latent factor intercepts as well as latent factor variances. The latent factor approach was preferable to the composite approach. Conclusion The overall assessment of non-MI latent factors may pose a possible target for this field of research. Hence, the non-MI of variances indicated variables that are especially suited for the prediction of pathological cognitive decline, while non-MI of intercepts indicated general aging-related decline. As a result, the sole assessment of MI may help distinguish pathological from normative aging processes and additionally may reveal compensatory neuropsychological mechanisms. KW - Alzheimer’s disease KW - early-onset predictors KW - mild cognitive impairment Y1 - 2022 U6 - http://nbn-resolving.de/urn/resolver.pl?urn:nbn:de:bvb:20-opus-318932 VL - 16 IS - 2 SP - 324 EP - 352 ER - TY - THES A1 - Forster, André T1 - Targeting Temporally Stable Vulnerability Factors in the Prediction of Long-Term Courses of Depression: Diagnostic Considerations and Therapeutic Protocols Based on Transcranial Ultrasonic Neuromodulation of Endophenotypes T1 - Untersuchung Zeitlich Stabiler Vulnerabilitätsfaktoren für die Vorhersage Langfristiger Depressionsverläufe: Diagnostische Erwägungen und Therapeutische Protokolle auf der Grundlage Transkranieller Ultraschall-Neuromodulation von Endophänotypen N2 - Depressive disorders represent one of the main sources for the loss of healthy years of life. One of the reasons for this circumstance is the recurrent course of these disorders, which can be interrupted by current therapeutic approaches, especially in the shortterm, but seem to be maintained at least in part in the long-term. Subsequently, on one hand, this thesis deals with methodological measurement issues in the longitudinal prediction of depressive courses. On the other hand, it addresses two currently discussed neuroscience-based treatment approaches, which are investigated experimentally in a basic-psychological manner and reviewed in the light of their potential to translate results to the application in patient care. These two approaches each address potential mechanisms that may negatively impact long-term disease trajectories: First, stable endophenotypes for vulnerability factors that could regain control over the organism and reactivate maladaptive experiences, or behaviors with increasing temporal distance from therapeutic methods are focused on. In the studies presented, these were influenced by a recently rediscovered method of neuromodulation (transcranial low-intensity focused ultrasound) which is discussed in light of its unique capability to address even deepest, subcortical regions at a high spatial resolution. Lastly, as a second approach, an experimental design for the use of reconsolidation interference is presented, which could provide a first insight into the applicability of corresponding protocols in the field of depressive disorders and thus contribute to the modification, instead of inhibition, of already mentioned endophenotypes. In sum, methodological considerations for monitoring and predicting long-term courses of depression are deducted before two approaches are discussed that could potentially exert positive influences on the recurrent nature of depressive symptoms on their own, in combination with each other, or as augmentation for existing therapeutic procedures. N2 - Depressive Erkrankungen stellen eine der Hauptquellen für das Einbußen gesunder Lebensjahre dar. Einer der Gründe für diesen Umstand liegt im rezidivierenden Verlauf dieser Erkrankungen, der auch durch bisherige Therapieansätze vor allem kurzfristig unterbrochen werden kann, jedoch langfristig zumindest in Teilen erhalten zu bleiben scheint. Daran anschließend befasst sich die hier vorgelegte Thesis zum einen mit der Messproblematik longitudinaler Vorhersagen depressiver Verläufe und zum anderen mit zwei aktuell diskutierten neurowissenschaftlich begründeten Behandlungsansätzen, die experimentellgrundlagenpsychologisch aufgearbeitet und im Lichte eines translationalen Ansatz hin zur Anwendung in realen Patientensituationen erörtert werden. Die beiden genannten Ansätze adressieren dabei jeweils Mechanismen, die sich negativ auf langfristige Krankheitsverläufe auswirken können: Zunächst werden hier stabile Endophänotypen für Vulnerabilitätsfaktoren, die mit zunehmendem zeitlichem Abstand zu Therapiemethoden erneut Kontrolle über den Organismus gewinnen und maladaptives Erleben und Verhalten reaktivieren könnten, in den Fokus gestellt. Diese wurden in den hier vorgestellten Studien mit einer vor wenigen Jahren wiederentdeckten Methode der Neuromodulation (transkranieller, niedrigintensiver, fokussierter Ultraschall) beeinflusst und vor dem Hintergrund der einzigartigen Möglichkeit dieser Technik, auch tiefste, subkortikale Regionen bei hoher räumlicher Auflösungsfähigkeit adressieren zu können, diskutiert. Zuletzt wird ergänzend, als zweiter Ansatz, ein experimentelles Design zur Nutzung der Rekonsolidierungsbeeinflussung vorgestellt, das erste Informationen über die Anwendbarkeit entsprechender Protokolle im Bereich der depressiven Erkrankungen liefern und somit zur Veränderung, Anstelle von Inhibition bereits genannter Endophänotypen beitragen könnte. Zusammengenommen ergeben sich hieraus zunächst allgemeine methodische Überlegungen für das Überwachen und Vorhersagen langfristiger Verläufe der Depressionen, aber auch zwei Ansätze, die für sich genommen, in Kombination miteinander oder auch als Augmentation für bestehende Therapieverfahren, potentiell positive Einflüsse auf die rezidivierende Natur dieser Diagnosegruppe haben könnten. KW - Depression KW - Diagnostik KW - Nervenstimulation KW - Verwundbarkeit KW - Ultraschall KW - Neuromodulation KW - Endophänotypen KW - Rekonsolidierung Y1 - 2023 U6 - http://nbn-resolving.de/urn/resolver.pl?urn:nbn:de:bvb:20-opus-279065 ER -