TY - JOUR A1 - Jakubietz, Michael Georg A1 - Jakubietz, Danni Felicitas A1 - Schmidt, Karsten A1 - Jakubietz, Rafael Gregor T1 - Blepharoplastik bei asiatischen Augen JF - Journal für Ästhetische Chirurgie N2 - Die operative Verjüngung des Auges stellt einen der am häufigsten nachgefragten Eingriffe im ästhetischen Spektrum dar. Die multikulturelle Bevölkerungsstruktur bedingt, dass auch „asiatisch“ imponierende Augen behandelt werden. „Asiatische“ Augen sind aber nicht nur bei Asiaten anzutreffen, sondern in unterschiedlicher Ausprägung auch bei Patienten aus dem Nahen und Mittleren Osten. Das asiatische Auge stellt in Bezug auf Verjüngungsmöglichkeiten eine eigene Entität dar. Während die klassische „Korrektur“ des asiatischen Auges eine etablierte und durch eine Vielzahl von verschiedenen Techniken mit vorhersehbaren Ergebnissen verbundene Methode ist, ist eine „verjüngende“ Blepharoplastik des asiatischen Auges komplexer zu bewerten [1, 3, 5, 10]. Die Operationsmethoden für das „asiatische“ Auge sind für jüngere Patienten intendiert, bei denen es überwiegend um die Korrektur des Epikanthus geht. Diese Techniken ziehen eine gewünschte Veränderung des periorbitalen Erscheinungsbildes nach sich, wobei das asiatische Aussehen teilweise zugunsten eines vermehrt „europäischen“ Aussehens beeinflusst wird. Fraglich bleibt, ob eine Veränderung zu einem europäischen Aussehen hin auch bei einem alternden Patienten einer Verjüngung gleichkommt. Prinzipiell imponiert ein derart operiertes asiatisches Auge „künstlich“, eine Tatsache die bei alternden Patienten als noch störender als der Alterungsprozess selbst empfunden werden dürfte. Daher ist der Wunsch nach einer Verjüngung ohne Verlust des typischen asiatischen Erscheinungsbildes des Auges chirurgisch nicht mit der klassischen Technik bei Europäern umzusetzen. Während die Behandlung durch eine klassische Blepharoplastik ein unnatürliches Aussehen zur Folge hat, kann unter Respektierung der asiatischen anatomischen Besonderheiten eine natürlich wirkende Verjüngung erreicht werden. KW - Blepharoplastik KW - asiatische Augen KW - operative Verjüngung Y1 - 2021 U6 - http://nbn-resolving.de/urn/resolver.pl?urn:nbn:de:bvb:20-opus-270189 SN - 1867-4313 VL - 14 IS - 4 ER - TY - JOUR A1 - Jakuscheit, Axel A1 - Schaefer, Nina A1 - Roedig, Johannes A1 - Luedemann, Martin A1 - Hertzberg-Boelch, Sebastian Philipp von A1 - Weissenberger, Manuel A1 - Schmidt, Karsten A1 - Holzapfel, Boris Michael A1 - Rudert, Maximilian T1 - Modifiable individual risks of perioperative blood transfusions and acute postoperative complications in total hip and knee arthroplasty JF - Journal of Personalized Medicine N2 - Background: The primary aim of this study was to identify modifiable patient-related predictors of blood transfusions and perioperative complications in total hip and knee arthroplasty. Individual predictor-adjusted risks can be used to define preoperative treatment thresholds. Methods: We performed this retrospective monocentric study in orthopaedic patients who underwent primary total knee or hip arthroplasty. Multivariate logistic regression models were used to assess the predictive value of patient-related characteristics. Predictor-adjusted individual risks of blood transfusions and the occurrence of any perioperative adverse event were calculated for potentially modifiable risk factors. Results: 3754 patients were included in this study. The overall blood transfusion and complication rates were 4.8% and 6.4%, respectively. Haemoglobin concentration (Hb, p < 0.001), low body mass index (BMI, p < 0.001) and estimated glomerular filtration rate (eGFR, p = 0.004) were the strongest potentially modifiable predictors of a blood transfusion. EGFR (p = 0.001) was the strongest potentially modifiable predictor of a complication. Predictor-adjusted risks of blood transfusions and acute postoperative complications were calculated for Hb and eGFR. Hb = 12.5 g/dL, BMI = 17.6 kg/m\(^2\), and eGFR = 54 min/mL were associated, respectively, with a 10% risk of a blood transfusion, eGFR = 59 mL/min was associated with a 10% risk of a complication. Conclusion: The individual risks for blood transfusions and acute postoperative complications are strongly increased in patients with a low preoperative Hb, low BMI or low eGFR. We recommend aiming at a preoperative Hb ≥ 13g/dL, an eGFR ≥ 60 mL/min and to avoid a low BMI. Future studies must show if a preoperative increase of eGFR and BMI is feasible and truly beneficial. KW - patient blood management KW - total joint arthroplasty KW - haemoglobin KW - perioperative management Y1 - 2021 U6 - http://nbn-resolving.de/urn/resolver.pl?urn:nbn:de:bvb:20-opus-250290 SN - 2075-4426 VL - 11 IS - 11 ER - TY - JOUR A1 - Schmidt, Karsten A1 - Jakubietz, Michael Georg A1 - Gilbert, Fabian A1 - Fenwick, Annabel A1 - Meffert, Reiner Heribert A1 - Jakubietz, Rafael Gregor T1 - Muscle cuff in distal pedicled adipofascial sural artery flaps: a retrospective case control study JF - PRS Global Open N2 - Background: Amputation after open tibial fracture occurs in 3% of cases. The rate increases when flap reconstruction is required. The standard care involves microsurgical tissue transfer although the pedicled reverse sural artery adipofascial flap (PRSAF) is a local alternative in patients endangered by a prolonged operative time. Incorporation of a gastrocnemius muscle cuff in this flap can be used to fill dead space and increase healing potential. Literature shows superior survival rates for both PRSAF and inclusion of a muscle cuff in comparison with the cutaneous version. The aim of the study was to compare the outcome of the PRSAF and the musculoadipofascial version (PRSMAF). We hypothesize that the PRSMAF provides similar lap viability and flap-related complication rates as does the adipofascial version. The muscle component may reduce the long-term osteomyelitis rate. Methods: Patients were evaluated retrospectively after reconstruction with either PRSAF or PRSMAF. Preoperative osteomyelitis, flap survival, complications and osteomyelitis clearance were analyzed. Results: The study shows preliminary results supporting the potential use of the PRSMAF. We compare either 23 PRSMAF or 20 PRSAF flaps. We found no statistically significant differences in flap survival or in complication rate. Conclusions: Although the anatomical situation may sometimes dictate the use of a free flap, a technically less-complicated option may in some cases offer a viable alternative. This study shows that the PRSMAF can serve as an alternative for complex bone defects in the limb, though it does not provide statistical improvement to the PRSAF. KW - muscle cuff Y1 - 2021 U6 - http://nbn-resolving.de/urn/resolver.pl?urn:nbn:de:bvb:20-opus-259875 VL - 9 IS - 3 ER -