TY - JOUR A1 - Sirén, Anna-Leena T1 - Central cardiovascular and thermal effects of prostaglandin D2 in rats N2 - Prostaglandin D2 (PGD2) is the most common prostaglandin type of tile rat brain. Recently a neurornodulator role for PGD2 has been suggested. In the present work the central cardiovascular and thermal effects of PGDz were studied in urethane-anaesthetised rats. Mlen adrndnistered at the doses of 0.001-10 ~g/rat into the lateral cerebral ventricle(i.c.v.), PGD2 slightly increased the blood pressure, heart rate and body ternpera~ ure. The highest dose caused also an initial hypotensive effect. Upon lntravenous injections PGD2 (0.1-10 ~g/rat) initially decreased and then weakly increased the blood pressure but had only negligible effects on heart rate and body temperature. Central pretreatment with sodium meclofenamate or indomethacin (1 mg/rat i.c.v.) antagonised effectively all the recorded central effects of PGD2. The central cardiovascular and thermal effects of PGD2 were much weaker than those obtained earlier with other prostaglandins, such as PGF2alpha and PGE2.. Therefore, in spite of its abundance in the brain PGD2 may not be very important for the central cardiovascular and thermal regulation in the rat. KW - Medizin Y1 - 1982 U6 - http://nbn-resolving.de/urn/resolver.pl?urn:nbn:de:bvb:20-opus-48658 ER - TY - JOUR A1 - Sirén, Anna-Leena A1 - Paakkari, I. T1 - Cardiovascular effects of TRH i.c.v. in conscious rats N2 - In addition to the endocrine effects, the thyrotropin releasing hormone (TRH) is known to induce dose-dependent increases in blood pressure and heart rate after intracerebroventricular (i.c.v.) administration in urethane-anaesthetised rats (1, 2). The a~ of the present study was to investigate whether TRH has similar effects in conscious rats of various strains i.e. spontaneously hypertensive rats (SHR), normotensive Wistar-Kyoto (WKY) and Wistar (NR) rats. KW - Medizin Y1 - 1984 U6 - http://nbn-resolving.de/urn/resolver.pl?urn:nbn:de:bvb:20-opus-49071 ER - TY - JOUR A1 - Sirén, Anna-Leena A1 - Svarström-Fraser, M. A1 - Paakkari, I. T1 - Central cardiovascular effects of the endoperoxide analogue U-46619 i.c.v. in rats N2 - Thromboxanes are abundantly present in the rat brain but their possible physiological functions in the brain are not known. The prostaglandin endoperoxide analogue U-46619 is a selective agonist of TxA2 receptors in many peripheral tissues. In the present study the ·central cardiovascular and ventilatory effects of U-46619 were investigated in rats. In conscious spontaneously hypertensive rats (SHR) U-46619 (1-100 nmol/kg i.c.v.) induced a strong dose-related increase in blood pressure but had no significant effect on heart rate. In conscious normotensive rats (NR) neither blood pressure nor heart rate was significantly affected. Furthermore, U-46619 (0.1-100 nmol/kg i.c.v.) had no significant effect on blood pressure, heart rate or ventilation in urethane-anaesthetised NR . The results demonstrate an increased sensitivity of SHR to TxA2. KW - Medizin Y1 - 1985 U6 - http://nbn-resolving.de/urn/resolver.pl?urn:nbn:de:bvb:20-opus-49064 ER - TY - JOUR A1 - Feuerstein, G. A1 - Sirén, Anna-Leena T1 - Effect of naloxone and morphine on survival of conscious rats after hemorrhage N2 - The endogenous opioid system has been reported to depress the cardiovascular system during shock states, since naloxone, a potent opiate antagonist, enhances recovery of hemodynamic variables in various shock states. However, the effect of naloxone on long-term survival of experimental animals exposed to hypovolemic hypotension is not clear. The present studies tested the capacity of various doses of naloxone to protect conscious rats from mortality following various bleeding paradigms. In addition, the effect of morphine on survival of rats exposed to hemorrhage was also examined. In the six different experimental protocols tested, naloxone treatments failed to improve short- or long-term survival; in fact, naloxone treatment reduced short-term survival in two of the experimental protocols. Morphine injection, however, enhanced the mortality of rats exposed to hemorrhage in a dose-dependent manner. It is concluded that while opiates administered exogenously decrease survival after acute bleeding, naloxone has no protective action in such states and, like morphine, it may decrease survival in some situations. KW - Medizin KW - shock KW - opioid peptides KW - hypovolemic hypotension Y1 - 1986 U6 - http://nbn-resolving.de/urn/resolver.pl?urn:nbn:de:bvb:20-opus-48669 ER - TY - JOUR A1 - Sirén, Anna-Leena A1 - Feuerstein, Giera T1 - Central autonomic pharmacology of thyrotropin releasing hormone N2 - Thyrotropin releasing hormone (TRH, I-pyroglutamyl-l-histidyl-l-prolinamide) was the fIrst hypothalamic releasing SUbstance to be isolated, chemically characterized and synthetized /1/. The studies to date have revealed that the thyrotropin release from the pituitary gland is only one of the numerous actions of TRH. In addition to its endocrine actions (TSH and prolactin release) this tripeptide has central nervous system actions totally unrelated to its effects on the hypothalamo-pituitary axis. This review aims to summarize the studies on the central nervous system' actions of TRH with special emphasis on the autonomic pharmacology of this peptide. KW - Medizin Y1 - 1987 U6 - http://nbn-resolving.de/urn/resolver.pl?urn:nbn:de:bvb:20-opus-49051 ER - TY - JOUR A1 - Feuerstein, G. A1 - Sirén, Anna-Leena T1 - Cardiovascular effects of enkephalins N2 - Enkephalins and their receptors are found in neurons and nerve terminals known to be involved in central cardiovascular control as well as the peripheral sympathetic and parasympathetic systems. Enkephalins and opioid receptors were also iden tified in the heart, kidneys, and blood vessels. The enkephalins interact with several specific receptors, of which p, 0, and K have been best characterized. Enkephalins administered to humans or animals produce cardiovascular effects which depend on the spedes, route of administration, anesthesia, and the selectivity for receptor subtype. While little information exists on the role of enkephalins in normal cardiovascular control, current data suggest that enkephalins might have a role in cardiovascular stress responses such os in shock and trauma. KW - Medizin Y1 - 1987 U6 - http://nbn-resolving.de/urn/resolver.pl?urn:nbn:de:bvb:20-opus-49048 ER - TY - JOUR A1 - Feuerstein, Giora A1 - Sirén, Anna-Leena T1 - The Opioid System in cardiac and vascular regulation of normal and hypertensive states N2 - The endogenous opioid system includes three major families of peptides: dynorphins (derived from pre-proenkephalin B), endorphins (derived from pre-proopiomelanocortin), and enkephalins (derived from pre-proenkephalin A). Multiple species of opioid peptides are derived from these major precursors and many of them possess potent cardiovascular properties. Opioid peptides and opioid receptors, of which multiple forms have been defined, are present in the central nervous system and peripheral neural elements. In the central nervous system, opioid peptides and receptors are found in forebrain and hindbrain nuclei involved in baroregulation, sympathoadrenal activation, and several other vital autonomic functions. In the periphery, opioid peptides are found in autonomic ganglia, adrenal gland, heart, and other organs; multiple opioid receptors are also found in vascular tissue, heart, and kidneys. Although little is known to date on the regulatory mechanisms of the opioid system in normal cardiovascular states, it became clear that cardiovascular stress situations substantially modify the activity of the endogenous opioid system. The purpose of this review is to clarify the sites of interaction of the opioid system with all major components of the cardiovascular system and indicate the potential role of this system in the ontogenesis of cardiac malfunction, vascular diseases, and hypertension. KW - Medizin Y1 - 1987 U6 - http://nbn-resolving.de/urn/resolver.pl?urn:nbn:de:bvb:20-opus-47418 ER - TY - JOUR A1 - Feuerstein, G. A1 - Sirén, Anna-Leena A1 - Goldstein, DS A1 - Johnson, AK A1 - Zerbe, RL T1 - The effect of morphine on the hemodynamic and neuroendocrine responses to hemorrhagic shock in conscious rats N2 - We have previously reported that analgesic doses of morphine accelerate mortality of rats exposed to hemorrhage (Feuerstein and Siren: Circ Shock 19:293-300, 1986). To study the potential mechanisms involved in this phenomenon, rats were chronically implanted with catheters in the femoral vessels and morphine (1.5 or 5 mg/kg) was administered 30 min or 24 hr after bleeding (8.5 mll300 g over 5 min) while arterial blood pressure and heart rate were continuously monitored. Furthermore, the effect of morphine (5 mg/kg) on cardiac output (CO) response to hemorrhage was studied in rats chronically equipped with a mini thermistor for CO monitoring by a thermodilution technique. In addition, plasma catecholamines (HPLC), plasma renin activity (PRA, RIA), vasopressin (RIA), pH, and blood gases were also determined. Morphine administration 30 min after hemorrhage produced a pressor response and tachycardia which were in marked contrast to its depressor effect in intact rats. Morphine elevated PRA and epinephrine but not vasopressin, while blood pH and gases showed no consistent change as compared to salinetreated hemorrhaged rats. Morphine given after the bleeding resulted in enhanced cardiac depression in response to a second bleed of 2 m1l300 g. Our data suggest that activation of pressor mechanisms by morphine during hypovolemic hypotension might enhance vasoconstriction in essential organs, depress cardiac function, and further reduce effective tissue perfusion. KW - Medizin KW - hemorrhagic shock KW - opiates KW - catecholamlnes KW - renin KW - vasopressin Y1 - 1989 U6 - http://nbn-resolving.de/urn/resolver.pl?urn:nbn:de:bvb:20-opus-49033 ER - TY - THES A1 - Ehrmann, Christian T1 - Outsourcing von medizinischen Daten - strafrechtlich betrachtet - T1 - Outsourcing of medical data - from a criminal law perspective - N2 - Nach der vorliegenden Untersuchung zum Outsourcing medizinischer Daten aus strafrechtlicher Sicht kann folgendes Gesamtergebnis festgehalten werden. Beim Outsourcing medizinischer Daten sind regelmäßig personenbezogene Informationen betroffen. Personenbezogene Information umfasst als Oberbegriff „Geheimnisse“ i.S.v. § 203 StGB sowie personenbezogene Daten im Sinne des Datenschutzrechts. Bei der Bestimmung des Personenbezuges ist es trotz der grundsätzlichen Parallelgeltung von Datenschutzrecht und § 203 StGB zulässig, auf Grundsätze aus dem Datenschutzrecht zurückzugreifen. Für den Outsourcer medizinischer Daten droht eine Strafbarkeit nach § 203 StGB, wenn private IT-Dienstleistungsunternehmen vom schweigepflichtigen Outsourcer zur Erledigung von Aufgaben herangezogen werden und in Kontakt mit den Geheimnissen geraten. Daneben kann sich eine Strafbarkeit im Wege der Teilnahme an einer nach § 203 StGB strafbaren Geheimnisverletzung ergeben. Bei Sachverhalten mit Auslandsbezug kann es dabei zu einer Anwendung deutschen Strafrechts kommen, wenn die Teilnahmehandlung im Inland sich auf ein im Ausland erfolgendes Outsourcing bezieht oder die Teilnahmehandlung im Ausland sich auf ein im Inland erfolgendes Outsourcing bezieht. Bei § 85a SGB X und § 44 BDSG können sich ausländische Outsourcingpartner auch als Mittäter strafbar machen, da es sich bei diesen Delikten nicht um Sonderdelikte handelt. Allerdings lässt sich durch eine entsprechende Gestaltung des Outsourcingvorhabens im Einzelfall, unabhängig davon, ob ein Schweigepflichtiger nach § 203 Abs. 1 oder Abs. 2 StGB betroffen ist, eine Strafbarkeit vermeiden. Ansatz ist dabei die Tatbestandsebene des § 203 StGB, nämlich das Merkmal „Geheimnis“ sowie das Merkmal „Offenbaren“. So kann einerseits durch eine wirksame Verschlüsselung ein „Geheimnis“ i.S.v. § 203 StGB entfallen. Andererseits besteht die Möglichkeit, Mitarbeiter des privaten externen Dienstleistungsunternehmens als Gehilfen in den Kreis der zum Wissen Berufenen zu integrieren. Hierzu muss der Dritte an die Funktion des Schweigepflichtigen so angebunden werden, dass aus objektiv-normativer Sicht von einer tatbestandlichen Verantwortungseinheit gesprochen werden kann. Auf der Ebene der Rechtswidrigkeit lässt sich der Gefahr einer Strafbarkeit nach § 203 StGB durch eine Einwilligung begegnen. Außerhalb des Rechtfertigungsgrundes der Einwilligung bestehen für das Outsourcing von medizinischen Daten regelmäßig keine strafrechtlichen Erlaubnissätze. Allenfalls in unvorhergesehenen Ausnahmesituationen ist eine Rechtfertigung nach § 34 StGB denkbar. Für den Regelfall des Outsourcings ist § 34 StGB nicht als Rechtfertigungsgrund tauglich. Neben einer Strafbarkeit nach § 203 StGB kommt beim Outsourcing medizinischer Daten eine Strafbarkeit nach § 44 BDSG bzw. nach entsprechenden Vorschriften der Landesdatenschutzgesetze sowie eine Strafbarkeit nach § 85a SGB X in Betracht. Die Gefahr einer Strafbarkeit kann ausgeschlossen werden, wenn das Outsourcing datenschutzrechtlich bzw. sozialrechtlich zulässig ist. Neben der Möglichkeit einer Einwilligung, die nur ausdrücklich erfolgen kann, ist die Zulässigkeit eines Outsourcings medizinischer Daten über eine Ausgestaltung als Auftragsdatenverarbeitung erreichbar. Vorschriften zur Auftragsdatenverarbeitung existieren sowohl im Datenschutzrecht als auch im Sozialrecht. Diese Vorschriften ermöglichen, sofern nicht spezielle Vorschriften des sektorspezifischen Datenschutzrechts wie beispielsweise Art. 27 Bayerisches Krankenhausgesetz entgegenstehen, in bestimmten Grenzen ein Outsourcing medizinischer Daten unter Beteiligung privater IT-Dienstleistungsunternehmen. Die Normen der Auftragsdatenverarbeitung ermöglichen nicht eine selbständige und eigenverantwortliche Aufgabenerfüllung durch den Outsourcingnehmer im Sinne einer Funktionsübertragung. Vielmehr muss der Outsourcer nach einer Gesamtbetrachtung das Gesamtgeschehen erkennbar beherrschen und steuern. Die Aufgabe darf nicht durch den Auftraggeber insgesamt aus den Händen gegeben werden. Andere Vorschriften, die eine Funktionsübertragung beim Outsourcing medizinischer Daten ermöglichen würden, bestehen nicht. Die straflose Möglichkeit des Outsourcings medizinischer Daten hängt von der Gestaltung im Einzelfall ab. Dies kann unter dem Aspekt der Rechtssicherheit und Rechtsklarheit beklagt werden. Wünschenswert ist eine bundeseinheitliche Regelung, die das Outsourcing strafrechtlich regelt. Unter den verschiedenen gesetzgeberischen Möglichkeiten ist eine Neuregelung des § 203 StGB zu favorisieren. N2 - Following the present analysis, from a criminal law perspective, on outsourcing medical data, the following overall result can be recorded. When outsourcing medical data, personal information is routinely affected. Under the umbrella term "secrets”, personal data includes personal information in terms of § 203 of the Criminal Code (StGB) as well as personal data in terms of the data protection act. When defining personal reference it is permitted, in spite of the basic parallel validity of the data protection act and § 203 StGB, to refer to principles from the data protection act. For the outsourcer of medical data, there is a risk of culpability pursuant to § 203 StGB if private IT service companies are enlisted by the outsourcer, who is sworn to secrecy, to fulfil tasks and come in contact with secrets. In addition, culpability can result from participating in a breach of secrecy that is punishable pursuant to § 203 StGB. For facts and circumstances involving a foreign element, this can result in German criminal law being applied if the domestic participation deed refers to outsourcing that is taking place abroad, or if the participation deed abroad refers to outsourcing that is taking place inland. For § 85a Social Act X (SGB X) and § 44 Federal Data Protection Act (BDSG), foreign outsourcing partners can also be liable to prosecution as co-perpetrators, as these delicts are not special delicts. However, culpability can be avoided by means of a corresponding configuration of the outsourcing proposal in a given case, regardless of whether a person sworn to secrecy pursuant to § 203 para. 1 or para. 2 StGB is affected. The objective here is the basis of the facts of the case of § 203 StGB, in particular the characteristic "secret" as well as the characteristic "disclosure". Thus, on the one hand, a "secret" in terms of § 203 StGB can be cancelled by effective encryption. On the other hand, there is the option of integrating employees working for the private external service companies into the circle of authorized persons as assistants. For this purpose, the third party must be tied to the function of the person sworn to secrecy such that, from an objective-normative point of view, it can be referred to as a factual responsibility unit. On the level of unlawfulness, the risk of culpability can be met pursuant to § 203 StGB by consent. Outside of the grounds of justification of consent, there are consistently no criminal consent principles for outsourcing medical data. In unforeseen exceptional situations, justification pursuant to § 34 StGB is conceivable, at best. § 34 StGB is not a suitable ground of justification for the typical outsourcing case. Apart from culpability pursuant to § 203 StGB, culpability pursuant to § 44 BDSG resp. pursuant to relevant provisions of the Federal Data Protection Act, as well as culpability pursuant to § 85a SGB X, comes into consideration for outsourcing of medical data. The risk of culpability can be ruled out if outsourcing is permitted by data protection or social legislation. Apart from the possibility of consent which can only be obtained expressly, the admissibility of outsourcing medical data can be achieved by commissioning the data processing. There are regulations on commissioning data processing both in data protection as well as in social legislation. These regulations allow for the outsourcing of medical data up to a certain point, unless they are opposed by specific regulations of the branch-specific data protection law, such as for example Art. 27 of the Bavarian Hospital Law, with the participation of private IT service companies. The norms of commissioned data processing do not allow the outsourcee to independently and autonomously fulfil tasks, in terms of a transfer of functions. Instead, the outsourcer must discernibly be in control of and direct the overall events following an overall inspection. The employer must not let the task slip away completely. There are no other regulations that would facilitate transfer of functions for outsourcing medical data. Outsourcing medical data with impunity depends on the configuration in a given case. This can be criticised in terms of legal security and legal clarity. A uniform federal criminal law regulation that controls outsourcing is desirable. Out of the various legislative options, reorganisation of § 203 StGB should be favoured. KW - Schweigepflicht KW - Strafbarkeit KW - Strafrecht KW - Daten KW - Gehilfe KW - Medizin KW - Outsourcing KW - Outsourcing KW - Data KW - Culpability KW - Protection KW - Assistant Y1 - 2007 U6 - http://nbn-resolving.de/urn/resolver.pl?urn:nbn:de:bvb:20-opus-28917 ER - TY - THES A1 - Betz, Christian T1 - Scalable authoring of diagnostic case based training systems T1 - Skalierbare Erstellung diagnostischer fallbasierter Trainingssysteme N2 - Diagnostic Case Based Training Systems (D-CBT) provide learners with a means to learn and exercise knowledge in a realistic context. In medical education, D-CBT Systems present virtual patients to the learners who are asked to examine, diagnose and state therapies for these patients. Due a number of conflicting and changing requirements, e.g. time for learning, authoring effort, several systems were developed so far. These systems range from simple, easy-to-use presentation systems to highly complex knowledge based systems supporting explorative learning. This thesis presents an approach and tools to create D-CBT systems from existing sources (documents, e.g. dismissal records) using existing tools (word processors): Authors annotate and extend the documents to model the knowledge. A scalable knowledge representation is able to capture the content on multiple levels, from simple to highly structured knowledge. Thus, authoring of D-CBT systems requires less prerequisites and pre-knowledge and is faster than approaches using specialized authoring environments. Also, authors can iteratively add and structure more knowledge to adapt training cases to their learners needs. The theses also discusses the application of the same approach to other domains, especially to knowledge acquisition for the Semantic Web. N2 - Fallbasierte diagnostische Trainingssysteme (FDT) ermöglichen es Lernern, Wissen durch Anwendung in einem realistischen Kontext zu erwerben und zu festigen. In der medizinischen Ausbildung präsentieren FDT Systeme virtuelle Patienten, an denen der Lerner die Auswahl und Interpretation der richtigen Untersuchungen, die Diagnostik und die Bestimmung geeigneter Therapien erlernen und üben kann. Eine Vielzahl von Anforderungen durch die Lerner und die Autoren solcher Systeme hat zur Entwicklung unterschiedlicher Trainingsumgebungen geführt. Darunter gibt es einfache, präsentationsorientierte Systeme ebenso wie komplexe wissensbasierte Systeme, die exploratives Lernern erlauben. Diese Dissertation untersucht einen Ansatz und Werkzeuge, um FDT Systeme aus vorhandenen Daten (d.h. Dokumenten, beispielsweise Entlassschreiben) und mit Hilfe bekannter Werkzeuge (d.h. Textverarbeitung) zu entwickeln: Die Autoren annotieren dazu die Dokumente, um die Fälle zu modellieren. Eine skalierbare Wissensrepräsentation kann das so extrahierte Wissen auf verschiedenen Ebenen erfassen, angefangen mit unstrukturierten Elementen bis zu Wissensmodellen mit kausalen Beziehungen. Autoren können mit Hilfe des vorgestellten Ansatzes fallbasierte diagnostische Trainingssysteme mit geringerem Vorwissen und schneller erstellen als mit Hilfe spezialisierter Autorensysteme. Dabei können die Autoren insbesondere die Fälle sukzessive mit weiterem Wissen anreichern und so auf die Anforderungen ihrer Lerner anpassen. In der Dissertation wird darüber hinaus die Anwendung des Ansatzes und der entstandenen Werkzeuge auf andere Domänen untersucht. Besonders interessant ist dabei die Anwendung in der Wissensakquisition für das Semantic Web. KW - Computerunterstütztes Lernen KW - Medizin KW - Wissensrepräsentation KW - Trainingssystem KW - agile Prozesse KW - Semantic Web KW - d3web.Train KW - knowledge representation KW - training systems KW - agile processes KW - semantic web KW - d3web.Train Y1 - 2005 U6 - http://nbn-resolving.de/urn/resolver.pl?urn:nbn:de:bvb:20-opus-17885 ER - TY - THES A1 - Leidig, Dorothée T1 - Frauenheilkunde in volkssprachigen Arznei- und Kräuterbüchern des 12. bis 15. Jahrhunderts : eine empirische Untersuchung T1 - Gynaecology in 12th to 15th century pharmacopoeiae and herbaria in the vernacular. An empirical study. N2 - Die Arznei- und Kräuterbücher des Mittelalters enthalten eine große Zahl frauenheilkundlicher Rezepte. Da die Rezepte jedoch unsystematisch und weit verstreut vorliegen, konnten bislang nur bedingt qualifizierte Schlußfolgerungen - etwa über die Häufigkeit bestimmter Indikationen - gezogen werden. Die Verfasserin hat aus einem repräsentativen Querschnitt von 27 als Edition vorliegenden Arznei- und Kräuterbüchern rund 900 Rezepte quantitativ und qualitativ ausgewertet. Dabei wurde u.a. nach der Häufigkeit der einzelnen Indikationen, Anwendungen und Heilmitteln, nach der Wirksamkeit der empfohlenen Behandlungen, nach der Rolle der Patientin sowie nach überlieferungsgeschichtlichen Entwicklungen gefragt. Einige der interessantesten Ergebnisse: Die blutungsfördernden (emmenagogen) Rezepte stellen mit Abstand die größte Indikationsgruppe dar, wobei oft klar zwischen solchen Rezepten unterschieden wird, die eine Blutung zum Zwecke der Gebärmutterreinigung auslösen und solchen, die eine Menstruationsblutung herbeiführen wollen. Aus pharmakologischer Sicht ist die Grenze zwischen menstruationsfördernden und abortiven Rezepten fließend. Die Auswertung ihrer Wirksamkeit und ihres Kontextes zeigt, daß bei mehr als 10% der untersuchten Rezepte Kenntnisse über Abortivmittel und ihrer Anwendungen sicher vorausgesetzt werden können. Unter den treibenden Rezepten fand sich der größte Anteil an Verordnungen, die aus heutiger Sicht medizinisch wirksam sind. Bei den Gebärmutter- und Brusterkrankungen dagegen zeigt sich große Ratlosigkeit in Diagnose und Behandlung. Ein wichtiges Ergebnis ist die im Rahmen der Untersuchung aufgebaute Datenbank. Sie ist in Form zweier Tabellen abgebildet. Außerdem ist jedes Rezept im Wortlaut abgedruckt und mit einem Kommentar zu Indikation, Inhaltsstoffen, Anwendung, Parallelüberlieferungen und Besonderheiten versehen. Man kann nun frauenheilkundliche Rezepte nicht edierter Handschriften oder noch nicht ausgewerteter Editionen mit dem umfangreichen Datenbestand vergleichen, ohne sich durch Hunderte von Textseiten arbeiten zu müssen. Die Datenbank soll weiter ausgebaut und - sofern sich die nötige Unterstützung dazu findet - auch elektronisch zugänglich gemacht werden. N2 - Mediæval pharmacopœiae and herbaria contain a large number of recipes and remedies for gynaecological disorders. However, since these recipes were scattered over a wide area and only available in unsystematic order, it has merely been possible to draw vague conclusions from them, for example on the frequency of certain indications. The author of this study has conducted quantitative and qualitative evaluations of some 900 recipes and remedies culled from a representative cross-section of 27 pharmacopœiae and herbaria extant in book form. In so doing, questions were raised, amongst others, on the frequency of the various indications, applications and remedies, the efficacy of the treatments recommended, the rôle of the patient and the historical developments handed down. Some of the most interesting results are given here: The emmenagogic recipes and remedies (i.e. to promote and expedite menstruation) are by far the largest group of indications. Here, clear differentiation is often made between such remedies and recipes which trigger haemorrhaging with the object of purging the womb and those with the object of inducing menstruation. From the pharmacological point of view, the boundary between remedies and recipes promoting menstruation and those ecbolic in nature is blurred. Evaluation of their efficacy and their context shows that, in more than 10% of the recipes and remedies examined, it can be readily assumed that these were based on knowledge of abortifacients and ecbolics and their applications. The largest percentage of prescribed remedies, which are medically efficient from today’s point of view, can be found amongst the emmenagogues and abortifacient remedies and recipes. On the other hand, there is some evidence of much perplexity in the diagnosis and treatment of womb and breast disorders. One significant result of this study has been the databank compiled within the scope of the study itself. The database is shown in the form of two tables. In addition, each remedy/recipe is copied in the original wording with the provision of a commentary on indications, composition, applications, parallel traditions, and peculiar features. It is now possible to compare gynaecological recipes and remedies contained in unpublished manuscripts or in publications not yet evaluated with the extensive information contained in the database without having to wade through hundreds of pages of text. It is intended to continue to expand the database and – in as far as the necessary support can be found – made accessible electronically. KW - Gynäkologie KW - Arzneibuch KW - Geschichte 1100-1500 KW - Mittelalter KW - Medizin KW - Frau KW - Abtreibung KW - Arzneibuch KW - Volksheilkunde KW - Middle Ages KW - Medicine KW - Woman KW - Abortion KW - Popular Medicine Y1 - 2004 U6 - http://nbn-resolving.de/urn/resolver.pl?urn:nbn:de:bvb:20-opus-15347 ER -