TY - JOUR A1 - Enigk, Fabian A1 - Wagner, Antje A1 - Samapati, Rudi A1 - Rittner, Heike A1 - Brack, Alexander A1 - Mousa, Shaaban A. A1 - Schäfer, Michael A1 - Habazettl, Helmut A1 - Schäper, Jörn T1 - Thoracic epidural anesthesia decreases endotoxin-induced endothelial injury JF - BMC Anesthesiology N2 - Background: The sympathetic nervous system is considered to modulate the endotoxin-induced activation of immune cells. Here we investigate whether thoracic epidural anesthesia with its regional symapathetic blocking effect alters endotoxin-induced leukocyte-endothelium activation and interaction with subsequent endothelial injury. Methods: Sprague Dawley rats were anesthetized, cannulated and hemodynamically monitored. E. coli lipopolysaccharide (Serotype 0127: B8, 1.5 mg x kg(-1) x h(-1)) or isotonic saline (controls) was infused for 300 minutes. An epidural catheter was inserted for continuous application of lidocaine or normal saline in endotoxemic animals and saline in controls. After 300 minutes we measured catecholamine and cytokine plasma concentrations, adhesion molecule expression, leukocyte adhesion, and intestinal tissue edema. Results: In endotoxemic animals with epidural saline, LPS significantly increased the interleukin-1 beta plasma concentration (48%), the expression of endothelial adhesion molecules E-selectin (34%) and ICAM-1 (42%), and the number of adherent leukocytes (40%) with an increase in intestinal myeloperoxidase activity (26%) and tissue edema (75%) when compared to healthy controls. In endotoxemic animals with epidural infusion of lidocaine the values were similar to those in control animals, while epinephrine plasma concentration was 32% lower compared to endotoxemic animals with epidural saline. Conclusions: Thoracic epidural anesthesia attenuated the endotoxin-induced increase of IL-1 beta concentration, adhesion molecule expression and leukocyte-adhesion with subsequent endothelial injury. A potential mechanism is the reduction in the plasma concentration of epinephrine. KW - endotoxemia KW - myeloperoxidase KW - endothelial injury KW - adhesion molecules KW - inflammatory response KW - intestinal microvascular perfusion KW - cell-adhesion KW - induced impairment KW - reperfusion injury KW - sepsis KW - neutrophil KW - lidocaine KW - lung injury KW - cytokines KW - epidural anesthesia Y1 - 2014 U6 - http://nbn-resolving.de/urn/resolver.pl?urn:nbn:de:bvb:20-opus-116787 VL - 14 IS - 23 ER - TY - CHAP A1 - Clarke, Andrew H. A1 - Ellgring, Johann Heinrich A1 - Wagner, Helmut T1 - Analyse des Blickverhaltens in sozialen Situationen N2 - Der vorliegende Beitrag behandelt inhaltliche und methodische Probleme einer Längsschnittstudie, die derzeit am MPI für Psychiatrie in München an depressiven Patienten durchgeführt wird. Diese Untersuchung hat einen diagnostischen und einen kommunikationstheoretischen Aspekt. Von diagnostischem Interesse sind die depressionsspezifischen Veränderungen des kommunikativen Verhaltens. Kommunikationstheoretisch gewendet lautet die Frage, wie sich der interne Zustand einer Person in ihrem Verhalten reflektiert. In diesem Beitrag wird die Fragestellung konzentriert auf tonische Eigenschaften des Blickverhaltens im Interaktionsprozeß und deren Stabilität im Krankheitsverlauf. Zunächst wird die theoretische Grundlage referiert, die wir für das Blickverhalten entwickelt haben. Im zweiten Abschnitt wird auf Datenerhebung und Reliabilitätskontrolle eingegangen. Die Struktur der Daten bestimmt die Auswertungsmethoden. Einige der Methoden, mit denen wir derzeit arbeiten, werden im Zusammenhang mit umschriebenen Problemstellungen erläutert: Deskription und Interpretation des tonischen Blickverhaltens depressiver Patienten im Krankheitsverlauf (Abschnitt 3). Zusammenhang der individuellen Blickniveaus von Interaktionspartnern (Abschnitt 4) Deskription eines Dialogs (Interviews) als Sequenz von distinkten Zuständen. In den Zuständen werden Sprech- und Blickverhalten beider Interaktionspartner miteinander kombiniert (Abschnitt 5) Analyse der intraindividuellen Wechselwirkung zwischen Blick- und Sprechverhalten (Abschnitt 6). Die Abschnitte 3 mit 6 werden durch vorläufige Ergebnisse illustriert. Y1 - 1981 U6 - http://nbn-resolving.de/urn/resolver.pl?urn:nbn:de:bvb:20-opus-43012 ER - TY - JOUR A1 - Ellgring, Johann Heinrich A1 - Wagner, Helmut A1 - Clarke, Andrew H. T1 - Binäre Kodierung von Sprechen und Blicken: Validität, Reliabilität und ihre Abhängigkeit von der zeitlichen Auflösung N2 - Validität und Reliabilität der Sprechkodierung einer Beobachtergruppe wurden in Abhängigkeit von der zeitlichen Auflösung untersucht. Die Validität wurde anhand der Übereinstimmung der Beobachter mit einem automatischen Sprachdetektor berechnet. Die Reliabilitätswerte für die Kodierung von Sprechen und Blikken ergaben sich aus der Übereinstimmung der Beobachter untereinander. Im wesentlichen zeigten sich folgende Ergebnisse: 1. Die Validität/Reliabilität der Sprechkodierung ist eine monotone, nichtlineare Funktion der gewählten Auflösung. Die systematischen Fehler, die auf Latenz und Trägheit der menschlichen Beobachter zurückgehen, werden bei einer Auflösung von 400 msec nahezu vollständig unterdrückt. 2. Weder bei der Erfassung des Sprech- noch des Blickverhaltens lassen sich Anzeichen für Observer-Drift feststellen. Trainierte und untrainierte Beobachter unterscheiden sich nicht signifikant. 3. Die Kodierung des Sprechverhaltens ist geringfügig reliabler als die des Blickverhaltens. Dieser Unterschied kann in der Praxis vernachlässigt werden. N2 - The reliability of the binary coding of speech and gaze was examined as a function of the temporal resolution of measurement. The reliability was calculated as the agreement between human observers. In addition, the validity of the speech coding could be determined from the agreement between the human observers and an electronic speech detector. Y1 - 1980 U6 - http://nbn-resolving.de/urn/resolver.pl?urn:nbn:de:bvb:20-opus-43163 ER - TY - JOUR A1 - Diers, Johannes A1 - Acar, Laura A1 - Wagner, Johanna C. A1 - Baum, Philip A1 - Hankir, Mohammed A1 - Flemming, Sven A1 - Kastner, Carolin A1 - Germer, Christoph-Thomas A1 - L’hoest, Helmut A1 - Marschall, Ursula A1 - Lock, Johan Friso A1 - Wiegering, Armin T1 - Cancer diagnosis is one quarter lower than the expected cancer incidence in the first year of COVID-19 pandemic in Germany: A retrospective register-based cohort study JF - Cancer Communications N2 - No abstract available. KW - cancer diagnosis KW - COVID-19 pandemic KW - Germany Y1 - 2022 U6 - http://nbn-resolving.de/urn/resolver.pl?urn:nbn:de:bvb:20-opus-312862 VL - 42 IS - 7 ER - TY - JOUR A1 - Meier, Johannes P. A1 - Möbus, Selina A1 - Heigl, Florian A1 - Asbach-Nitzsche, Alexandra A1 - Niller, Hans Helmut A1 - Plentz, Annelie A1 - Avsar, Korkut A1 - Heiß-Neumann, Marion A1 - Schaaf, Bernhard A1 - Cassens, Uwe A1 - Seese, Bernd A1 - Teschner, Daniel A1 - Handzhiev, Sabin A1 - Graf, Uwe A1 - Lübbert, Christoph A1 - Steinmaurer, Monika A1 - Kontogianni, Konstantina A1 - Berg, Christoph A1 - Maieron, Andreas A1 - Blaas, Stefan H. A1 - Wagner, Ralf A1 - Deml, Ludwig A1 - Barabas, Sascha T1 - Performance of T-Track\(^®\) TB, a novel dual marker RT-qPCR-based whole-blood test for improved detection of active tuberculosis JF - Diagnostics N2 - Tuberculosis (TB) is one of the leading causes of death by an infectious disease. It remains a major health burden worldwide, in part due to misdiagnosis. Therefore, improved diagnostic tests allowing the faster and more reliable diagnosis of patients with active TB are urgently needed. This prospective study examined the performance of the new molecular whole-blood test T-Track\(^®\) TB, which relies on the combined evaluation of IFNG and CXCL10 mRNA levels, and compared it to that of the QuantiFERON\(^®\)-TB Gold Plus (QFT-Plus) enzyme-linked immunosorbent assay (ELISA). Diagnostic accuracy and agreement analyses were conducted on the whole blood of 181 active TB patients and 163 non-TB controls. T-Track\(^®\) TB presented sensitivity of 94.9% and specificity of 93.8% for the detection of active TB vs. non-TB controls. In comparison, the QFT-Plus ELISA showed sensitivity of 84.3%. The sensitivity of T-Track\(^®\) TB was significantly higher (p < 0.001) than that of QFT-Plus. The overall agreement of T-Track\(^®\) TB with QFT-Plus to diagnose active TB was 87.9%. Out of 21 samples with discordant results, 19 were correctly classified by T-Track\(^®\) TB while misclassified by QFT-Plus (T-Track\(^®\) TB-positive/QFT-Plus-negative), and two samples were misclassified by T-Track\(^®\) TB while correctly classified by QFT-Plus (T-Track\(^®\) TB-negative/QFT-Plus-positive). Our results demonstrate the excellent performance of the T-Track\(^®\) TB molecular assay and its suitability to accurately detect TB infection and discriminate active TB patients from non-infected controls. KW - tuberculosis KW - TB KW - active TB KW - infection detection KW - T-Track\(^®\) TB KW - QuantiFERON\(^®\)-TB Gold Plus KW - mRNA KW - RT-qPCR KW - CXCL10 KW - IFNG Y1 - 2023 U6 - http://nbn-resolving.de/urn/resolver.pl?urn:nbn:de:bvb:20-opus-304113 SN - 2075-4418 VL - 13 IS - 4 ER -