TY - THES A1 - Becker, Maximilian T1 - Quantifizierung des Einflusses einer mittelgradigen Aortenklappenstenose auf das Patientenoutcome bei vorbestehender Herzinsuffizienz T1 - Influence of moderate aortic stenosis on outcome in patients with systolic heart failure N2 - Hintergrund Während eine hochgradige Aortenklappenstenose in vielen Fälle eine Indikation zum Klappenersatz darstellt, wird bei mittelgradiger Aortenklappenstenose lediglich eine engmaschige echokardiographische Kontrolle empfohlen. Es besteht schließlich weitgehender Konsens, dass diese von Patienten ohne Pumpfunktionsstörung gut kompensiert werden kann. Unklar bleibt jedoch, ob dies ebenso für Patienten mit LV-Dysfunktion gilt oder ob diese als eigenständige Kohorte behandelt werden sollten. Methoden Insgesamt wurden 67 Patienten des Aortenklappenstenose-Registers im Universitätsklinikum Würzburg im mittelgradigen Stadium (AÖF 1,1 – 1,5 cm2) mit Erstdiagnose zwischen Mai 2005 und August 2013 und begleitender systolischer Herzinsuffienz (Mittelwert: Alter 75±8 Jahre, 69% männlich, EF 38,7±7,7%) retrospektiv analysiert. Diese wurden mit 139 Herzinsuffizienz-Patienten ohne Stenose des DZHI Würzburgs, welche auf die Parameter Alter, Geschlecht und Ejektionsfraktion gematcht waren, verglichen (Mittelwert: Alter 74±6 Jahre, 66% männlich, EF 38,9±2,6%). Ausgeschlossen wurden Patienten mit bikuspider Aortenklappe, Patienten nach Aortenklappenersatz, Patienten mit anderen höhergradigen Vitien sowie Patienten mit seltenen, hereditären Kardiomyopathien. Es wurden die Endpunkte allgemeiner Tod, kardialer Tod und Hospitalisierung wegen Herzinsuffizienz über einen Beobachtungszeitraum von 3 Jahren untersucht. Ergebnisse Während im Kollektiv mit mittelgradiger Aortenklappenstenose (MAKS-Kollektiv) Hypertonus und Diabetes signifikant häufiger auftraten, hatten im Vergleichskollektiv deutlich mehr Patienten eine positive Raucheranamnese und einen Herzinfarkt durchgemacht. Waren im MAKS-Kollektiv Patienten aus allen NYHA-Klassen gleichmäßig vertreten, so waren im Vergleichskollektiv vor allem Patienten der NYHA-Klasse II und III repräsentiert. Hinsichtlich echokardiographischer Messwerte zeigten MAKS-Patienten zum Baseline-Zeitpunkt in den diastolischen Parametern E/E’- Verhältnis (18,6±7 vs. 13,7±11, p=0,01) und Dezelerationszeit (232±105 ms vs. 197±79 ms, p=0,025) schlechtere Werte und hatten häufiger Vorhofflimmern (37% vs. 22%, p=0,023). Im Beobachtungszeitraum von 3 Jahren starben 25 (37%) im MAKSKollektiv vs. 36 (26%) Patienten im Vergleichskollektiv (p=0,075) an allgemeinen Todesursachen sowie 14 (21%) vs. 15 (11%) Patienten an kardiovaskulären Ursachen (p=0,035) wohingegen 17 (25%) vs. 43 (31%) Patienten wegen Herzinsuffizienz hospitalisiert wurden (p=0,57). Im Stenose-Kollektiv wurden 4 Klappenersatz-Operationen durchgeführt. In der Cox-Regression zeigte sich das Alter als derart starker Prädiktor, dass nach Adjustierung auf Alter und Geschlecht der Einfluss der mittelgradigen Aortenklappenstenose hinsichtlich allgemeinem Tod [HR 1,59 (0,94-2,68), p=0,085] und kardiovaskulärem Tod [HR 1,73 (0,81-3,68), p=0,157] das Signifikanzniveau nicht erreichte. Schlussfolgerung Zusammenfassend lässt sich anhand dieser Daten sagen, dass Patienten mit mittelgradiger Aortenklappenstenose und gleichzeitig bestehender LV-Dysfunktion ein tendenziell schlechteres Outcome im Vergleich zu Patienten ohne Aortenklappenstenose haben, wohingegen sich ihre Hospitalisierungsrate nicht unterscheidet. N2 - Severe aortic stenosis in many cases indicates an early valve replacement whereas moderate aortic stenosis should be regularly re-evaluated by echocardiographic follow up. This is due to the fact that moderate aortic stenosis is rather well compensated by patients with good systolic function. The aim of this study was to investigate if this applies as well to patients with systolic dysfunction or if they should be treated separately. KW - Aortenklappenstenose KW - Mittelgradige Aortenklappenstenose Y1 - 2020 U6 - http://nbn-resolving.de/urn/resolver.pl?urn:nbn:de:bvb:20-opus-213348 ER - TY - JOUR A1 - Buff, Christine A1 - Brinkmann, Leonie A1 - Bruchmann, Maximilian A1 - Becker, Michael P.I. A1 - Tupak, Sara A1 - Herrmann, Martin J. A1 - Straube, Thomas T1 - Activity alterations in the bed nucleus of the stria terminalis and amygdala during threat anticipation in generalized anxiety disorder JF - Social Cognitive and Affective Neuroscience N2 - Sustained anticipatory anxiety is central to Generalized Anxiety Disorder (GAD). During anticipatory anxiety, phasic threat responding appears to be mediated by the amygdala, while sustained threat responding seems related to the bed nucleus of the stria terminalis (BNST). Although sustained anticipatory anxiety in GAD patients was proposed to be associated with BNST activity alterations, firm evidence is lacking. We aimed to explore temporal characteristics of BNST and amygdala activity during threat anticipation in GAD patients. Nineteen GAD patients and nineteen healthy controls (HC) underwent functional magnetic resonance imaging (fMRI) during a temporally unpredictable threat anticipation paradigm. We defined phasic and a systematic variation of sustained response models for blood oxygen level-dependent responses during threat anticipation, to disentangle temporally dissociable involvement of the BNST and the amygdala. GAD patients relative to HC responded with increased phasic amygdala activity to onset of threat anticipation and with elevated sustained BNST activity that was delayed relative to the onset of threat anticipation. Both the amygdala and the BNST displayed altered responses during threat anticipation in GAD patients, albeit with different time courses. The results for the BNST activation hint towards its role in sustained threat responding, and contribute to a deeper understanding of pathological sustained anticipatory anxiety in GAD. KW - medicine KW - anticipatory anxiety KW - anxiety KW - fMRI KW - sustained threat responding KW - phasic threat responding Y1 - 2017 U6 - http://nbn-resolving.de/urn/resolver.pl?urn:nbn:de:bvb:20-opus-173298 VL - 12 IS - 11 ER - TY - JOUR A1 - Figel, Benedikt A1 - Brinkmann, Leonie A1 - Buff, Christine A1 - Heitmann, Carina Y. A1 - Hofmann, David A1 - Bruchmann, Maximilian A1 - Becker, Michael P. I. A1 - Herrmann, Martin J. A1 - Straube, Thomas T1 - Phasic amygdala and BNST activation during the anticipation of temporally unpredictable social observation in social anxiety disorder patients JF - NeuroImage: Clinical N2 - Anticipation of potentially threatening social situations is a key process in social anxiety disorder (SAD). In other anxiety disorders, recent research of neural correlates of anticipation of temporally unpredictable threat suggests a temporally dissociable involvement of amygdala and bed nucleus of the stria terminalis (BNST) with phasic amygdala responses and sustained BNST activation. However, the temporal profile of amygdala and BNST responses during temporal unpredictability of threat has not been investigated in patients suffering from SAD. We used functional magnetic resonance imaging (fMRI) to investigate neural activation in the central nucleus of the amygdala (CeA) and the BNST during anticipation of temporally unpredictable aversive (video camera observation) relative to neutral (no camera observation) events in SAD patients compared to healthy controls (HC). For the analysis of fMRI data, we applied two regressors (phasic/sustained) within the same model to detect temporally dissociable brain responses. The aversive condition induced increased anxiety in patients compared to HC. SAD patients compared to HC showed increased phasic activation in the CeA and the BNST for anticipation of aversive relative to neutral events. SAD patients as well as HC showed sustained activity alterations in the BNST for aversive relative to neutral anticipation. No differential activity during sustained threat anticipation in SAD patients compared to HC was found. Taken together, our study reveals both CeA and BNST involvement during threat anticipation in SAD patients. The present results point towards potentially SAD-specific threat processing marked by elevated phasic but not sustained CeA and BNST responses when compared to HC. KW - FMRI KW - threat anticipation KW - social anxiety disorder KW - bed nucleus of stria terminalis KW - amygdala Y1 - 2019 U6 - http://nbn-resolving.de/urn/resolver.pl?urn:nbn:de:bvb:20-opus-228071 VL - 22 ER -