TY - THES A1 - Rieger, Reinhard T1 - Einflussfaktoren auf die Thrombozytenregeneration nach Hochdosischemotherapie und autologer Stammzelltransplantation - Untersuchung anhand multipler Regressionsanalysen T1 - Influencing factors for the recovery of the platelet count after high-dose therapy and autologous stem cell transplantation - Study based on multiple regression analyses N2 - Das Verfahren der Hochdosischemotherapie mit nachfolgender autologer Stammzelltransplantation ist eine etablierte, gut untersuchte Therapieoption in der Behandlung hämatoonkologischer Erkrankungen. Die sich dabei entwickelnde Thrombozytopenie stellt einen der therapielimitierenden Faktoren dar, wobei sich hier große interindividuelle Unterschiede zeigen. Das Ziel dieser Arbeit war es, mögliche Einflussfaktoren auf die Regeneration der Thrombozytenzahlen nach Hochdosistherapie und autologer Transplantation zu untersuchen. Hierzu erfolgte eine retrospektive Untersuchung von 110 Patientendaten, die von 1994 bis 2003 an der Medizinischen Klinik und Poliklinik II des Universitätsklinikums behandelt wurden. Die Thrombozytenzahlen wurden vier Wochen, drei Monate und sechs Monate nach Transplantation dokumentiert, außerdem wurde die Dauer in Tagen bis zu dem Erreichen der beiden Thrombozytenschwellenwerte 10.000/µl und 20.000/µl untersucht. An potentiellen Einflussfaktoren gingen das Alter zum Zeitpunkt der Transplantation, der body mass index zum Zeitpunkt der Transplantation, das Geschlecht, das Vorhandensein einer vorausgegangenen Ganzkörperbestrahlung, das Vorhandensein einer Antibiotikagabe aufgrund einer transplantationsassoziierten Infektion, die Aplasiedauer, die Anzahl der transfundierten CD34+-Zellen, die Anzahl der transfundierten colony forming units (CFUs), die Anzahl der transfundierten blood forming units (BFUs), das Vorliegen eines Rezidivs und der Thrombozytenausgangswert vor Hochdosistherapie in die Analyse ein. An statistischen Testverfahren wurde der Mann-Whitney-U-Test, der Kruskal-Wallis-Test und der Korrelationskoeffizient nach Spearman verwendet, bei nachgewiesenem potentiellen Zusammenhang erfolgte eine Quantifizierung mittels multipler Regressionsanalysen. Anhand der beiden nichtparametrischen Testverfahren und der Bestimmung des Korrelationskoeffizienten nach Spearman konnte gezeigt werden, dass für die Parameter „Ausgangswert der Thrombozyten vor Hochdosistherapie“, „Dauer der Aplasie“ und „Vorliegen einer Ganzkörperbestrahlung“ ein systematischer Zusammenhang zu den Thrombozytenwerten nach vier Wochen, drei Monaten bzw. sechs Monaten vorliegt. An den beiden Schwellenwerten „Dauer bis Thrombozytenzahl 10.000/µl“ und „Dauer bis Thrombozytenzahl 20.000/µl“ galt das für die Variablen „Dauer der Aplasie“, „Vorhandensein einer Antibiotikatherapie“ und „Geschlecht“. Für die restlichen Parameter konnte keine signifikante Korrelation zu den Thrombozytenzahlen gezeigt werden, was insbesondere für Anzahl der transfundierten CD34+-Zellen, CFUs bzw. BFUs überraschte und anhand klinischer Vorüberlegungen nicht zu erwarten war. Mit Hilfe der oben genannten Parameter, für die ein nichtzufälliger Zusammenhang zu den Thrombozytenzahlen gezeigt werden konnte, erfolgten zu den drei Messpunkten und den zwei Schwellenwerten separate multiple Regressionsanalysen. Im Ergebnis konnten fünf Gleichungen formuliert werden, die, nach Einsetzen der Prädiktoren „Dauer der Aplasie“, „Thrombozytenausgangswert vor Transplantation“ und „Geschlecht“ eine Prognose der Thrombozytenzahlen zu den entsprechenden Zeitpunkten und Zielwerten ermöglichen. Ein möglicher klinischer Einsatz dieser Ergebnisse wäre die Identifikation von Risiko- und Hochrisikogruppen im Vorfeld einer Hochdosischemotherapie und autologer Stammzelltransplantation anhand prognostizierter Thrombozytenwerte. Dies würde ein angepasstes therapeutisches und diagnostisches Vorgehen ermöglichen, wodurch die Sicherheit des Verfahrens und der Krankheitsverlauf verbessert werden könnten. N2 - The protocol of high-dose chemotherapy with autologous stem cell transplantation is an approved and established option in the treatment of haematological malignancies. The developing thrombocytopenia is one of the limiting factors of this therapy, but there are large interindividual differences. The purpose of this study was to identify possible factors of influence for the recovery of the platelet count after high-dose therapy and autologous stem cell transplantation. In order to do this we did a retrospective study that analyses the data of 110 patients, who were treated by the department of medical clinic II of the University Hospital in Würzburg in the years 1994 to 2003. The platelet counts were documented four weeks, three months and six months after the autologous transplantation. Furthermore the duration of time taken for the platelet count of 10.000/µl and 20.000/µl was reviewed. The following parameters were used as potential predictors: age at the time of transplantation, body mass index at the time of transplantation, gender, previous total body irradiation, antibiotics given because of transplantation-associated infections, duration of aplasia, number of transfused CD34+-cells, number of transfused colony forming units (CFUs), number of transfused blood forming units (BFUs), relapse, and the platelet count before high-dose therapy. For the statistical evaluation the Mann-Whitney-U-Test, the Kruskal-Wallis-Test and Spearman´s rank correlation coefficient were used. The quantification of proved correlation was done by multiple regression analyses. The results of the two nonparametric tests and Spearman´s correlation coefficient showed that there was a systematic correlation for the parameters “platelet count before high-dose therapy”, “duration of aplasia” and “previous total body irradiation” to the platelet count after four weeks, three months and six months. There were also significant correlations to the two thresholds “duration until platelet count 10.000/µl” and “duration until platelet count 20.000/µl” for the variables “duration of aplasia”, “antibiotics because of associated infections” and “gender”. The remaining parameters were tested negative. This was surprising under clinical considerations, especially for the numbers of transfused CD34+-cells, CFUs and BFUs. The above mentioned significant, non-random parameters were used for the multiple regression analyses, one analysis for each of the three measurement points and the two thresholds. In the result there were five equations, which allow you to predict the platelet counts at the measurement points and thresholds. You only have to know and insert the duration of aplasia, the gender and the platelet count before high-dose therapy. A possible clinical application of predicted platelet counts could be the identification of risk and high risk groups before the application of high-dose therapy with autologous transplantation. Adjusted therapeutic and diagnostic procedures could improve the safety of the protocol with a possible positive effect on the course of the disease. KW - Regeneration KW - Thrombozyt KW - Blutstammzelle KW - Stammzelle KW - Autogene Transplantation KW - Hochdosischemotherapie KW - Regressionsanalyse KW - Multiple Regression KW - Einflussfaktoren KW - Thromboyztenregeneration KW - CFU KW - BFU KW - influencing factors KW - recovery KW - platelet count KW - high-dose chemotherapy KW - autologous stem cell transplantation Y1 - 2011 U6 - http://nbn-resolving.de/urn/resolver.pl?urn:nbn:de:bvb:20-opus-76288 ER - TY - JOUR A1 - Reinhard, Nils A1 - Bertolini, Enrico A1 - Saito, Aika A1 - Sekiguchi, Manabu A1 - Yoshii, Taishi A1 - Rieger, Dirk A1 - Helfrich‐Förster, Charlotte T1 - The lateral posterior clock neurons of Drosophila melanogaster express three neuropeptides and have multiple connections within the circadian clock network and beyond JF - Journal of Comparative Neurology N2 - Drosophila’s lateral posterior neurons (LPNs) belong to a small group of circadian clock neurons that is so far not characterized in detail. Thanks to a new highly specific split‐Gal4 line, here we describe LPNs’ morphology in fine detail, their synaptic connections, daily bimodal expression of neuropeptides, and propose a putative role of this cluster in controlling daily activity and sleep patterns. We found that the three LPNs are heterogeneous. Two of the neurons with similar morphology arborize in the superior medial and lateral protocerebrum and most likely promote sleep. One unique, possibly wakefulness‐promoting, neuron with wider arborizations extends from the superior lateral protocerebrum toward the anterior optic tubercle. Both LPN types exhibit manifold connections with the other circadian clock neurons, especially with those that control the flies’ morning and evening activity (M‐ and E‐neurons, respectively). In addition, they form synaptic connections with neurons of the mushroom bodies, the fan‐shaped body, and with many additional still unidentified neurons. We found that both LPN types rhythmically express three neuropeptides, Allostatin A, Allostatin C, and Diuretic Hormone 31 with maxima in the morning and the evening. The three LPN neuropeptides may, furthermore, signal to the insect hormonal center in the pars intercerebralis and contribute to rhythmic modulation of metabolism, feeding, and reproduction. We discuss our findings in the light of anatomical details gained by the recently published hemibrain of a single female fly on the electron microscopic level and of previous functional studies concerning the LPN. KW - activity KW - circadian clock neurons KW - insect brain KW - neuropeptides KW - sleep KW - trans‐Tango Y1 - 2022 U6 - http://nbn-resolving.de/urn/resolver.pl?urn:nbn:de:bvb:20-opus-276456 VL - 530 IS - 9 SP - 1507 EP - 1529 ER - TY - JOUR A1 - Reinhard, Nils A1 - Schubert, Frank K. A1 - Bertolini, Enrico A1 - Hagedorn, Nicolas A1 - Manoli, Giulia A1 - Sekiguchi, Manabu A1 - Yoshii, Taishi A1 - Rieger, Dirk A1 - Helfrich-Förster, Charlotte T1 - The neuronal circuit of the dorsal circadian clock neurons in Drosophila melanogaster JF - Frontiers in Physiology N2 - Drosophila’s dorsal clock neurons (DNs) consist of four clusters (DN1as, DN1ps, DN2s, and DN3s) that largely differ in size. While the DN1as and the DN2s encompass only two neurons, the DN1ps consist of ∼15 neurons, and the DN3s comprise ∼40 neurons per brain hemisphere. In comparison to the well-characterized lateral clock neurons (LNs), the neuroanatomy and function of the DNs are still not clear. Over the past decade, numerous studies have addressed their role in the fly’s circadian system, leading to several sometimes divergent results. Nonetheless, these studies agreed that the DNs are important to fine-tune activity under light and temperature cycles and play essential roles in linking the output from the LNs to downstream neurons that control sleep and metabolism. Here, we used the Flybow system, specific split-GAL4 lines, trans-Tango, and the recently published fly connectome (called hemibrain) to describe the morphology of the DNs in greater detail, including their synaptic connections to other clock and non-clock neurons. We show that some DN groups are largely heterogenous. While certain DNs are strongly connected with the LNs, others are mainly output neurons that signal to circuits downstream of the clock. Among the latter are mushroom body neurons, central complex neurons, tubercle bulb neurons, neurosecretory cells in the pars intercerebralis, and other still unidentified partners. This heterogeneity of the DNs may explain some of the conflicting results previously found about their functionality. Most importantly, we identify two putative novel communication centers of the clock network: one fiber bundle in the superior lateral protocerebrum running toward the anterior optic tubercle and one fiber hub in the posterior lateral protocerebrum. Both are invaded by several DNs and LNs and might play an instrumental role in the clock network. KW - circadian clock KW - dorsal clock neurons KW - trans-tango KW - flybow KW - neuroanatomy KW - hemibrain KW - clock network Y1 - 2022 U6 - http://nbn-resolving.de/urn/resolver.pl?urn:nbn:de:bvb:20-opus-272527 SN - 1664-042X VL - 13 ER -