TY - JOUR A1 - El-Helou, Sabine M. A1 - Biegner, Anika-Kerstin A1 - Bode, Sebastian A1 - Ehl, Stephan R. A1 - Heeg, Maximilian A1 - Maccari, Maria E. A1 - Ritterbusch, Henrike A1 - Speckmann, Carsten A1 - Rusch, Stephan A1 - Scheible, Raphael A1 - Warnatz, Klaus A1 - Atschekzei, Faranaz A1 - Beider, Renata A1 - Ernst, Diana A1 - Gerschmann, Stev A1 - Jablonka, Alexandra A1 - Mielke, Gudrun A1 - Schmidt, Reinhold E. A1 - Schürmann, Gesine A1 - Sogkas, Georgios A1 - Baumann, Ulrich H. A1 - Klemann, Christian A1 - Viemann, Dorothee A1 - Bernuth, Horst von A1 - Krüger, Renate A1 - Hanitsch, Leif G. A1 - Scheibenbogen, Carmen M. A1 - Wittke, Kirsten A1 - Albert, Michael H. A1 - Eichinger, Anna A1 - Hauck, Fabian A1 - Klein, Christoph A1 - Rack-Hoch, Anita A1 - Sollinger, Franz M. A1 - Avila, Anne A1 - Borte, Michael A1 - Borte, Stephan A1 - Fasshauer, Maria A1 - Hauenherm, Anja A1 - Kellner, Nils A1 - Müller, Anna H. A1 - Ülzen, Anett A1 - Bader, Peter A1 - Bakhtiar, Shahrzad A1 - Lee, Jae-Yun A1 - Heß, Ursula A1 - Schubert, Ralf A1 - Wölke, Sandra A1 - Zielen, Stefan A1 - Ghosh, Sujal A1 - Laws, Hans-Juergen A1 - Neubert, Jennifer A1 - Oommen, Prasad T. A1 - Hönig, Manfred A1 - Schulz, Ansgar A1 - Steinmann, Sandra A1 - Klaus, Schwarz A1 - Dückers, Gregor A1 - Lamers, Beate A1 - Langemeyer, Vanessa A1 - Niehues, Tim A1 - Shai, Sonu A1 - Graf, Dagmar A1 - Müglich, Carmen A1 - Schmalzing, Marc T. A1 - Schwaneck, Eva C. A1 - Tony, Hans-Peter A1 - Dirks, Johannes A1 - Haase, Gabriele A1 - Liese, Johannes G. A1 - Morbach, Henner A1 - Foell, Dirk A1 - Hellige, Antje A1 - Wittkowski, Helmut A1 - Masjosthusmann, Katja A1 - Mohr, Michael A1 - Geberzahn, Linda A1 - Hedrich, Christian M. A1 - Müller, Christiane A1 - Rösen-Wolff, Angela A1 - Roesler, Joachim A1 - Zimmermann, Antje A1 - Behrends, Uta A1 - Rieber, Nikolaus A1 - Schauer, Uwe A1 - Handgretinger, Rupert A1 - Holzer, Ursula A1 - Henes, Jörg A1 - Kanz, Lothar A1 - Boesecke, Christoph A1 - Rockstroh, Jürgen K. A1 - Schwarze-Zander, Carolynne A1 - Wasmuth, Jan-Christian A1 - Dilloo, Dagmar A1 - Hülsmann, Brigitte A1 - Schönberger, Stefan A1 - Schreiber, Stefan A1 - Zeuner, Rainald A1 - Ankermann, Tobias A1 - Bismarck, Philipp von A1 - Huppertz, Hans-Iko A1 - Kaiser-Labusch, Petra A1 - Greil, Johann A1 - Jakoby, Donate A1 - Kulozik, Andreas E. A1 - Metzler, Markus A1 - Naumann-Bartsch, Nora A1 - Sobik, Bettina A1 - Graf, Norbert A1 - Heine, Sabine A1 - Kobbe, Robin A1 - Lehmberg, Kai A1 - Müller, Ingo A1 - Herrmann, Friedrich A1 - Horneff, Gerd A1 - Klein, Ariane A1 - Peitz, Joachim A1 - Schmidt, Nadine A1 - Bielack, Stefan A1 - Groß-Wieltsch, Ute A1 - Classen, Carl F. A1 - Klasen, Jessica A1 - Deutz, Peter A1 - Kamitz, Dirk A1 - Lassy, Lisa A1 - Tenbrock, Klaus A1 - Wagner, Norbert A1 - Bernbeck, Benedikt A1 - Brummel, Bastian A1 - Lara-Villacanas, Eusebia A1 - Münstermann, Esther A1 - Schneider, Dominik T. A1 - Tietsch, Nadine A1 - Westkemper, Marco A1 - Weiß, Michael A1 - Kramm, Christof A1 - Kühnle, Ingrid A1 - Kullmann, Silke A1 - Girschick, Hermann A1 - Specker, Christof A1 - Vinnemeier-Laubenthal, Elisabeth A1 - Haenicke, Henriette A1 - Schulz, Claudia A1 - Schweigerer, Lothar A1 - Müller, Thomas G. A1 - Stiefel, Martina A1 - Belohradsky, Bernd H. A1 - Soetedjo, Veronika A1 - Kindle, Gerhard A1 - Grimbacher, Bodo T1 - The German national registry of primary immunodeficiencies (2012-2017) JF - Frontiers in Immunology N2 - Introduction: The German PID-NET registry was founded in 2009, serving as the first national registry of patients with primary immunodeficiencies (PID) in Germany. It is part of the European Society for Immunodeficiencies (ESID) registry. The primary purpose of the registry is to gather data on the epidemiology, diagnostic delay, diagnosis, and treatment of PIDs. Methods: Clinical and laboratory data was collected from 2,453 patients from 36 German PID centres in an online registry. Data was analysed with the software Stata® and Excel. Results: The minimum prevalence of PID in Germany is 2.72 per 100,000 inhabitants. Among patients aged 1-25, there was a clear predominance of males. The median age of living patients ranged between 7 and 40 years, depending on the respective PID. Predominantly antibody disorders were the most prevalent group with 57% of all 2,453 PID patients (including 728 CVID patients). A gene defect was identified in 36% of patients. Familial cases were observed in 21% of patients. The age of onset for presenting symptoms ranged from birth to late adulthood (range 0-88 years). Presenting symptoms comprised infections (74%) and immune dysregulation (22%). Ninety-three patients were diagnosed without prior clinical symptoms. Regarding the general and clinical diagnostic delay, no PID had undergone a slight decrease within the last decade. However, both, SCID and hyper IgE-syndrome showed a substantial improvement in shortening the time between onset of symptoms and genetic diagnosis. Regarding treatment, 49% of all patients received immunoglobulin G (IgG) substitution (70%-subcutaneous; 29%-intravenous; 1%-unknown). Three-hundred patients underwent at least one hematopoietic stem cell transplantation (HSCT). Five patients had gene therapy. Conclusion: The German PID-NET registry is a precious tool for physicians, researchers, the pharmaceutical industry, politicians, and ultimately the patients, for whom the outcomes will eventually lead to a more timely diagnosis and better treatment. KW - registry for primary immunodeficiency KW - primary immunodeficiency (PID) KW - German PID-NET registry KW - PID prevalence KW - European Society for Immunodeficiencies (ESID) KW - IgG substitution therapy KW - CVID Y1 - 2019 U6 - http://nbn-resolving.de/urn/resolver.pl?urn:nbn:de:bvb:20-opus-226629 VL - 10 ER - TY - THES A1 - Schulz, Philipp Friedrich T1 - Vergleichende Untersuchung von subjektiv beschwerdefreien unbehandelten, kieferorthopädisch behandelten, und kombiniert kieferorthopädisch-kieferchirurgisch behandelten Probanden, unter Anwendung des Diagnostiksystems Cadiax Compact T1 - COMPARATIVE EVALUATION OF SYMPTOMFREE ORTHODONTICALLY NONTREATED, ORTHODONTICALLY TREATED, AND COMBINED ORTHODONTICALLY-SURGICALLY TREATED INDIVIDUALS, USING THE CADIAX COMPACT DIAGNOSTIC SYSTEM N2 - Drei Gruppen von Probanden, subjektiv unauffällige Probanden, erfolgreich konservativ kieferorthopädisch behandelte Patienten, und kombiniert kieferorthopädisch-kieferchirurgisch behandelte Patienten wurden auf ihre Anamnese hin befragt, klinisch-manuell untersucht, und die Kiefergelenksfunktionen mit dem CADIAX Compact Diagnostiksystem aufgezeichnet. Aus der Gruppe der subjektiv unauffälligen Probanden, allesamt Studenten der Zahnmedizin in höheren Semestern, wurden Probanden mehrfach untersucht, um eine gewisse Aussage über die Genauigkeit des Messverfahrens machen zu können. Die erhobenen Daten wurden miteinander korreliert. Die Genauigkeit, welche die gewählte Vorgehensweise mit dem CADIAX Compact System liefert, ist als gut zu beurteilen, und sicherlich in einer Vielzahl von Anwendungen denkbar (schnelles Screening, therapiebegleitende Verlaufskontrolle in kieferorthopädischer Therapie oder orthognather Chirurgie, Programmierung einfacher, halbindividueller Artikulatorsysteme, etc). Neben rein metrischen Werten, welche eine gewisse interindividuelle Varianz zeigen können, sollten die Axiographiekurven auch „bildlich” betrachtet werden, auch in Kombination mit klinisch erhobenen Parametern. Von den klinisch-manuellen Parametern stellte sich der Faktor „Muskeltonus” als aufschlussreich über eine Störung im stomatognathen System heraus. Eine Aufnahme dieses Kriteriums in kurze, orientierende Untersuchungen von Patienten wäre sicherlich von Vorteil. Die angewandte Vorgehensweise ermöglicht auch eine Untersuchung verschiedener Parameter, bevor diese subjektiv auffällig werden. So waren in der Gruppe der subjektiv unauffälligen Probanden, bei klinisch-manueller und elektronisch-instrumenteller Untersuchung, Anzeichen einer leichten Dysfunktion zu finden. Vor allem Symptome von Bruxismus, sowie palpationsempfindliche Kaumuskeln fielen auf. Dieses Phänomen, objektive Befunde trotz subjektiver Befundfreiheit, wird in ähnlicher Weise von einer Vielzahl von Autoren bestätigt. Die untersuchten Probanden der KFO-Gruppe, welche einer Unterkiefervorvelagerung mittels funktionskieferorthopädischer Maßnahmen, mit anschließender orthodontischer Weiterbehandlung unterzogen wurden, zeigten gute funktionelle und klinische Ergebnisse. Positiv auffällig waren hier die geringe Anzahl von Dysfunktionssymptomen (Gelenkknacken, Bahnsprünge, etc.). Die Gruppe der kombiniert kieferorthopädisch-kieferchirurgisch behandelten Probanden zeigte trotz der Signifikanz des Eingriffes ein gutes Therapiergebnis. Anzeichen einer mittelstarken, oder starken Kiefergelenksdysfunktion, waren bei keinem der Probanden zu finden. Abschließend kann also gesagt werden, dass die kieferorthopädische, und kombiniert kieferorthopädisch-kieferchirurgische Therapie, wie sie an der Zahn-, Mund-, und Kieferklinik der Universität Würzburg durchgeführt wird, eine optimale Funktion des Kiefergelenkes ermöglicht. N2 - Three groups of individuals, symptomfree individuals, orthodontically treated patients, and patients who had undergone combined orthodontical and orthognathic surgery treatment were questioned about their medical history, examined clinically, and TMJ function was recorded using the CADIAX compact diagnostic system. Several individuals from the control group of the healthy, untreated subjects, all dental students in the final stage of professional training, had been tested multiple times, in order to be able to predict the precision of the applied diagnostic procedure. All data was statistically correlated. The reliability of the applied diagnostic procedure, using the CADIAX compact system, was good, and can surely be used in several other procedures (quick functional screening, during orthodontic therapy or orthognathic surgery treatment, or for obtaining TMJ function data for restaurative treatment). Axiographic curve images should not only be seen from a metric viewpoint (length, angles, etc), but the whole image should be regarded as a whole, also in combination with clinically obtained data. The criteria "muscular tenderness" was informative about craniomandibular disorders. Using this criteria in quick examinations of patients can surely be of value for later therapy. The applied examination procedure also gave valuable information about previously hidden paramters. which had not yet become clinically significant. The group of subjectively symptomfree individuals showed signs of slight TMJ dysfunction, such as bruxism or muscular tenderness. This was also stated by several other studies. The group of orthodontically treated patients showed good signs of tmj function. Very few dysfunctional symptoms (joint clicking, etc) could be found here. The group of patients, which had undergone combined orthognathic surgery and orthodontic treatment showed a very good therapeutical outcome, in spite of the significance of the performed surgical procedure. No patient showed signs of medium, or heavy tmj dysfunction. This study showed that the orthodontic and combined orthodontic and orthognathic surgery treatment performed by the clinic of the University of Wuerzburg allowed very good postoperative tmj function. KW - CADIAX KW - CMD KW - Kiefergelenk KW - kieferchirurgisch-kieferorthopädisch KW - kfo KW - CADIAX KW - CMD KW - TMJ KW - orthodontics KW - orthognathic surgery Y1 - 2004 U6 - http://nbn-resolving.de/urn/resolver.pl?urn:nbn:de:bvb:20-opus-13547 ER -