TY - THES A1 - Tillmann, Carolin T1 - Wirksamkeit und Sicherheit der oralen Propranolol-Therapie bei Säuglingen mit proliferierenden infantilen Hämangiomen: eine retrospektive Untersuchung bei Patienten der interdisziplinären Hämangiomsprechstunde am Universitätsklinikum Würzburg T1 - Efficacy und Safety of oral Propranolol in Infants with proliferating infantile Hemangioma: a retrospective Research of Ratients of the interdisciplinary Hemangioma clinic at University Hospital Würzburg N2 - Die vorliegende retrospektive Untersuchung fasst Ergebnisse bei 69 Säuglingen zusammen, die in den Jahren 2010 bis 2014 aufgrund infantiler Hämangiome mit eingetretenen oder drohenden Komplikationen am Universitätsklinikum Würzburg mit dem Betablocker Propranolol oral behandelt wurden. Ergänzend wurden von 45 der 69 Elternpaare nach Therapieende Fragebögen zur subjektiven Einschätzung der Behandlung ihrer Kinder ausgefüllt. Die Ergebnisse dieser Studie zeigen in Zusammenschau mit zahlreichen Publikationen zu diesem Thema, dass Propranolol bei proliferierenden Säuglingshämangiomen eine sichere und hocheffektive Therapie bei gleichzeitig überschaubaren und nur in Einzelfällen gravierenden Nebenwirkungen hat. N2 - This retrospective research sums up the outcome of 69 infants with complicated hemangiomas being treated with beta blocker Propranolol between 2010 and 2014 at Universitätsklinikum Würzburg. In addition a survey about the subjective experiences with the Propranolol therapy was completed by 45 of 69 parents. Like the findings in literature the results of this research show that Propranolol in the treatment of complicated hemangioma in infants is save and highly effective. KW - Hämangiom KW - Propranolol KW - Propranolol-Therapie KW - infantile Hämangiome KW - interdisziplinäre Hämangiomsprechstunde Y1 - 2021 U6 - http://nbn-resolving.de/urn/resolver.pl?urn:nbn:de:bvb:20-opus-220462 ER - TY - THES A1 - Martin [geb. Ziegler], Eva Dorothea T1 - Komorbiditäten bei Patienten mit Bullösem Pemphigoid T1 - Comorbidities among patients with bullous pemphigoid N2 - Das Bullöse Pemphigoid (BP) ist eine blasenbildende Autoimmunerkrankung der Haut, die durch subepidermale Blasenbildung und Antikörper (AK) gegen bestimmte hemidesmosomale Proteine der Basalmembran (BM) charakterisiert ist. Zielantigene sind BP180 und BP230. Im Fokus dieser Arbeit stand die retrospektive Identifikation und Datenerhebung von Patienten mit BP, die in der Dermatologie der Uniklinik Würzburg behandelt wurden. Zudem wurde eine Kontrollgruppe aus Patienten mit Basalzellkarzinom etabliert. Es konnten (hoch-)signifikante Assoziationen zwischen dem BP und verschiedenen Laborparametern (u.a. Leukozytose, Eosinophilie, Thrombozytose, Anämie, Kreatinin erhöht) sowie Erkrankungen (u.a. neurologische Erkrankungen (Schlaganfall, Demenz, MP, MS und Epilepsie) sowie psychiatrischen Erkrankungen (HOPS, Depression) und Diabetes mellitus) nachgewiesen werden. N2 - Bullous pemphigoid (BP) is an autoimmune blistering disease of the skin, which is characterized in subepidermal blistering and antibodies against certain hemidesmosomal proteins of the basement membrane. Target antigens are BP180 and 230. The aim of the study was the retrospective identification and data collecting of patients with bullous pemphigoid, which was treated in dermatology of University Hospital of Würzburg. Moreover, a controll group of patients with basal cell carcinoid was established. (High-)significant assoziations between BP and different laboratory parameters (such as leukozytosis, eosinophilia, thrombozytosis, anemia, increased creatinine)as comorbidities (such as neurological disorders (stroke, dementia, parkinson`s disease, multiple sclerosis and epilepsia) and psychiatric diseases (HOPS, depression) and diabetes) could be proved. KW - Bullöses Pemphigoid KW - Assoziationen KW - blasenbildende Autoimmunerkrankung Y1 - 2021 U6 - http://nbn-resolving.de/urn/resolver.pl?urn:nbn:de:bvb:20-opus-241595 ER - TY - JOUR A1 - Koch, Elias A. T. A1 - Petzold, Anne A1 - Wessely, Anja A1 - Dippel, Edgar A1 - Gesierich, Anja A1 - Gutzmer, Ralf A1 - Hassel, Jessica C. A1 - Haferkamp, Sebastian A1 - Hohberger, Bettina A1 - Kähler, Katharina C. A1 - Knorr, Harald A1 - Kreuzberg, Nicole A1 - Leiter, Ulrike A1 - Loquai, Carmen A1 - Meier, Friedegund A1 - Meissner, Markus A1 - Mohr, Peter A1 - Pföhler, Claudia A1 - Rahimi, Farnaz A1 - Schadendorf, Dirk A1 - Schell, Beatrice A1 - Schlaak, Max A1 - Terheyden, Patrick A1 - Thoms, Kai-Martin A1 - Schuler-Thurner, Beatrice A1 - Ugurel, Selma A1 - Ulrich, Jens A1 - Utikal, Jochen A1 - Weichenthal, Michael A1 - Ziller, Fabian A1 - Berking, Carola A1 - Heppt, Markus T1 - Immune checkpoint blockade for metastatic uveal melanoma: patterns of response and survival according to the presence of hepatic and extrahepatic metastasis JF - Cancers N2 - Background: Since there is no standardized and effective treatment for advanced uveal melanoma (UM), the prognosis is dismal once metastases develop. Due to the availability of immune checkpoint blockade (ICB) in the real-world setting, the prognosis of metastatic UM has improved. However, it is unclear how the presence of hepatic and extrahepatic metastasis impacts the response and survival after ICB. Methods: A total of 178 patients with metastatic UM treated with ICB were included in this analysis. Patients were recruited from German skin cancer centers and the German national skin cancer registry (ADOReg). To investigate the impact of hepatic metastasis, two cohorts were compared: patients with liver metastasis only (cohort A, n = 55) versus those with both liver and extra-hepatic metastasis (cohort B, n = 123). Data were analyzed in both cohorts for response to treatment, progression-free survival (PFS), and overall survival (OS). The survival and progression probabilities were calculated with the Kaplan–Meier method. Log-rank tests, χ\(^2\) tests, and t-tests were performed to detect significant differences between both cohorts. Results: The median OS of the overall population was 16 months (95% CI 13.4–23.7) and the median PFS, 2.8 months (95% CI 2.5–3.0). The median OS was longer in cohort B than in cohort A (18.2 vs. 6.1 months; p = 0.071). The best objective response rate to dual ICB was 13.8% and to anti-PD-1 monotherapy 8.9% in the entire population. Patients with liver metastases only had a lower response to dual ICB, yet without significance (cohort A 8.7% vs. cohort B 16.7%; p = 0.45). Adverse events (AE) occurred in 41.6%. Severe AE were observed in 26.3% and evenly distributed between both cohorts. Conclusion: The survival of this large cohort of patients with advanced UM was more favorable than reported in previous benchmark studies. Patients with both hepatic and extrahepatic metastasis showed more favorable survival and higher response to dual ICB than those with hepatic metastasis only. KW - uveal melanoma KW - immune checkpoint blockade KW - PD-1 KW - CTLA-4 KW - liver metastasis KW - treatment resistance Y1 - 2021 U6 - http://nbn-resolving.de/urn/resolver.pl?urn:nbn:de:bvb:20-opus-242603 SN - 2072-6694 VL - 13 IS - 13 ER - TY - THES A1 - Rasche, Florian T1 - Retrospektive Analyse von Wirksamkeit, Sicherheit, prognostischen Parametern und Faktoren der Lebensqualität bei der topischen Immuntherapie der Alopecia areata mit Diphenylcyclopropenon T1 - Retrospective analysis of efficacy, safety, prognostic parameters and factors regarding quality of life of the topic immunotherapy of alopecia areata with diphenylcyclopropenone N2 - Diese retrospektive Analyse untersucht die Behandlung von Patienten mit Alopecia areata in der Klinik und Poliklinik für Dermatologie, Venerologie und Allergologie der Universitätsklinik Würzburg mit Diphenylcyclopropenon und beleuchtet Faktoren der durch die Behandlung beeinflussten Lebensqualität. N2 - This study evaluates the efficacy of the treatment of alopecia areata in the dermatology department of the university clinic in Würzburg, Germany and shows prognostic factors that may be detrimental in regards to a positive outcome. Furthermore, the influence of the therapy's side-effects on everyday life are shown. KW - Alopecia areata KW - Diphenylcyclopropenon Y1 - 2021 U6 - http://nbn-resolving.de/urn/resolver.pl?urn:nbn:de:bvb:20-opus-244545 ER - TY - THES A1 - Seidl, Cornelia T1 - Narkoseassoziierte Anaphylaxie: Bedeutung der Allergiediagnostik für eine erneute Narkose T1 - General anaesthesia-induced anaphylaxis: impact of allergy testing on subsequent anaesthesia N2 - Eine durch Immunglobulin E vermittelte Allergie gegen Medikamente und Substanzen, die während einer Narkose verwendet werden, sowie nicht-allergische Überempfindlichkeitsreaktionen auf Medikamente können für eine narkoseassoziierte Anaphylaxie verantwortlich sein. Da die IgE-vermittelte Anaphylaxie eine potenziell lebensbedrohliche Reaktion ist, ist die Identifizierung des auslösenden Allergens unerlässlich, um ein Wiederauftreten der Anaphylaxie während einer Folgenarkose zu vermeiden. Ziele dieser retrospektiven Studie waren die Auswertung der Ergebnisse einer standardisierten Allergiediagnostik nach narkoseassoziierter Anaphylaxie und die Identifizierung von Unterschieden bzw. Gemeinsamkeiten zwischen Patienten mit IgE-vermittelter Allergie und Patienten mit nicht-allergischer Überempfindlichkeitsreaktion. Darüber hinaus wurde das Patientenkollektiv dahingegen untersucht, wie häufig es in einer erneuten Narkose zu einem weiteren anaphylaktischen Narkosezwischenfall kam und ob präventive Empfehlungen, die aus den Ergebnissen von Allergietests abgeleitet wurden, bei nachfolgenden Narkosen beachtet wurden. N2 - Immunoglobulin E-mediated allergy to drugs and substances used during general anaesthesia as well as non-allergic drug hypersensitivity reactions may account for anaesthesia-induced anaphylaxis. As IgE-mediated anaphylaxis is a potentially lifethreatening reaction, identification of the culprit allergen is essential to avoid anaphylaxis recurrence during subsequent general anaesthesia. Aims of this retrospective study were the evaluation of standardized allergy testing results after general anaesthesia-induced anaphylaxis and the identification of differences and/or similarities between patients with IgE-mediated allergy and test-negative patients. Additionally, the outcomes of subsequent anaesthesia were studied, especially whether preventive recommendations derived from results of allergy testing were followed in subsequent general anaesthesia procedures. KW - Anaphylaxie KW - Narkose KW - Allergiediagnostik Y1 - 2021 U6 - http://nbn-resolving.de/urn/resolver.pl?urn:nbn:de:bvb:20-opus-244473 ER - TY - JOUR A1 - Hafner, Christian A1 - Houben, Roland A1 - Baeurle, Anne A1 - Ritter, Cathrin A1 - Schrama, David A1 - Landthaler, Michael A1 - Becker, Jürgen C. T1 - Activation of the PI3K/AKT Pathway in Merkel Cell Carcinoma JF - PLoS One N2 - Merkel cell carcinoma (MCC) is a highly aggressive skin cancer with an increasing incidence. The understanding of the molecular carcinogenesis of MCC is limited. Here, we scrutinized the PI3K/AKT pathway, one of the major pathways activated in human cancer, in MCC. Immunohistochemical analysis of 41 tumor tissues and 9 MCC cell lines revealed high levels of AKT phosphorylation at threonine 308 in 88% of samples. Notably, the AKT phosphorylation was not correlated with the presence or absence of the Merkel cell polyoma virus (MCV). Accordingly, knock-down of the large and small T antigen by shRNA in MCV positive MCC cells did not affect phosphorylation of AKT. We also analyzed 46 MCC samples for activating PIK3CA and AKT1 mutations. Oncogenic PIK3CA mutations were found in 2/46 (4%) MCCs whereas mutations in exon 4 of AKT1 were absent. MCC cell lines demonstrated a high sensitivity towards the PI3K inhibitor LY-294002. This finding together with our observation that the PI3K/AKT pathway is activated in the majority of human MCCs identifies PI3K/AKT as a potential new therapeutic target for MCC patients. KW - rare KW - T-antigen KW - PIK3CA mutations KW - squamous cell KW - melanoma KW - polymavirus KW - cancer KW - tumors KW - akt KW - expression Y1 - 2012 U6 - http://nbn-resolving.de/urn/resolver.pl?urn:nbn:de:bvb:20-opus-131398 VL - 7 IS - 2 ER - TY - JOUR A1 - Baptistella Florence, Michelle Etienne A1 - Massuda, Juliana Yumi A1 - Bröcker, Eva-Bettina A1 - Metze, Konradin A1 - Cintra, Maria Leticia A1 - de Souza, Elemir Macedo T1 - Angiogenesis in the progression of cutaneous squamous cell carcinoma: an immunohistochemical study of endothelial markers JF - CLINICS N2 - OBJECTIVE: To demonstrate the role of angiogenesis in the progression of cutaneous squamous cell carcinoma. INTRODUCTION: Angiogenesis is a pivotal phenomenon in carcinogenesis. Its time course in cutaneous squamous cell carcinoma has not yet been fully established. METHODS: We studied the vascular bed in 29 solar keratoses, 30 superficially invasive squamous cell carcinomas and 30 invasive squamous cell carcinomas. The Chalkley method was used to quantify the microvascular area by comparing panendothelial (CD34) with neoangiogenesis (CD105) immunohistochemical markers. The vascular bed from non-neoplastic adjacent skin was evaluated in 8 solar keratoses, 10 superficially invasive squamous cell carcinomas and 10 invasive squamous cell carcinomas. RESULTS: The microvascular area in CD105-stained specimens significantly increased in parallel with cutaneous squamous cell carcinoma progression. However, no differences between groups were found in CD34 sections. Solar keratosis, superficially invasive squamous cell carcinoma and invasive squamous cell carcinoma samples showed significant increases in microvascular area for both CD34- and CD105-stained specimens compared with the respective adjacent skin. DISCUSSION: The angiogenic switch occurs early in the development of cutaneous squamous cell carcinoma, and the rate of neovascularization is parallel to tumor progression. In contrast to panendothelial markers, CD105 use allows a dynamic evaluation of tumor angiogenesis. CONCLUSION: This study demonstrated the dependence of skin carcinogenesis on angiogenesis. KW - Pathologic neovascularization KW - CD105 antigen KW - human KW - CD34 antigen KW - skin neoplasms KW - keratosis Y1 - 2011 U6 - http://nbn-resolving.de/urn/resolver.pl?urn:nbn:de:bvb:20-opus-133650 VL - 66 IS - 3 ER - TY - JOUR A1 - Rauert-Wunderlich, Hilka A1 - Siegmund, Daniela A1 - Maier, Eduard A1 - Giner, Tina A1 - Bargou, Ralf C. A1 - Wajant, Harald A1 - Stühmer, Thorsten T1 - The IKK Inhibitor Bay 11-7082 Induces Cell Death Independent from Inhibition of Activation of NF kappa B Transcription Factors JF - PLoS ONE N2 - Multiple myeloma (MM) displays an NFκB activity-related gene expression signature and about 20% of primary MM samples harbor genetic alterations conducive to intrinsic NFκB signaling activation. The relevance of blocking the classical versus the alternative NFκB signaling pathway and the molecular execution mechanisms involved, however, are still poorly understood. Here, we comparatively tested NFκB activity abrogation through TPCA-1 (an IKK2 inhibitor), BAY 11-7082 (an IKK inhibitor poorly selective for IKK1 and IKK2), and MLN4924 (an NEDD8 activating enzyme (NAE)-inhibitor), and analyzed their anti-MM activity. Whereas TPCA-1 interfered selectively with activation of the classical NFκB pathway, the other two compounds inhibited classical and alternative NFκB signaling without significant discrimination. Noteworthy, whereas TPCA-1 and MLN4924 elicited rather mild anti-MM effects with slight to moderate cell death induction after 1 day BAY 11-7082 was uniformly highly toxic to MM cell lines and primary MM cells. Treatment with BAY 11-7082 induced rapid cell swelling and its initial effects were blocked by necrostatin-1 or the ROS scavenger BHA, but a lasting protective effect was not achieved even with additional blockade of caspases. Because MLN4924 inhibits the alternative NFκB pathway downstream of IKK1 at the level of p100 processing, the quite discordant effects between MLN4924 and BAY 11-7082 must thus be due to blockade of IKK1-mediated NFκB-independent necrosis-inhibitory functions or represent an off-target effect of BAY 11-7082. In accordance with the latter, we further observed that concomitant knockdown of IKK1 and IKK2 did not have any major short-term adverse effect on the viability of MM cells. KW - signal inhibition KW - necrotic cell death KW - cell viability testing KW - cell death KW - small interfering RNAs KW - HT29 cells KW - phosphorylation KW - multiple myeloma Y1 - 2013 U6 - http://nbn-resolving.de/urn/resolver.pl?urn:nbn:de:bvb:20-opus-130140 VL - 8 IS - 3 ER - TY - JOUR A1 - Poppe, Lidia Marilia A1 - Anders, Diana A1 - Kneitz, Hermann A1 - Bröcker, Eva-Bettina A1 - Benoit, Sandrine T1 - Flagellate dermatitis caused by shiitake mushrooms T1 - Dermatite flagelada após a ingestão de fungos shiitake JF - Anais Brasileiros de Dermatologia N2 - Shiitake (Lentinus edodes) is the second most consumed mushroom in the world. It has long been known in Asian medicine for its anticarcinogenic, antihypertensive and serum cholesterol level reduction properties. Nevertheless, the consumption of raw or not well-cooked mushrooms may cause skin eruptions which usually occur 24 to 48 hours after ingestion and are characterized by linearly arranged pruritic erythematous papules and plaques. We present a 36-year-old patient that developed typical symptoms 24 hours after consumption of shiitake mushrooms and summarize therapeutic options and particularities of this disease. N2 - Shiitake (Lentinus edodes) é o segundo tipo de cogumelo mais consumido no mundo. Suas propriedades terapêuticas antitumorais, anti-hipertensivas e redutoras dos níveis elevados de colesterol são há muito conhecidas pela população asiática. Após ingestão desse cogumelo, cru ou malcozido, podem desenvolver-se lesões eritematosas lineares, pruriginosas, que surgem após 24 ou 48 horas em todo o corpo. Apresentamos um paciente de 36 anos com anamnese e clínica típicos, e comentamos as alternativas terapêuticas e nuances dessa dermatose. KW - bleomicina KW - shiitake-dermatite KW - bleomycin KW - flagellate dermatitis KW - shiitake dermatitis KW - shiitake mushrooms KW - dermatite flagelada KW - fungos shiitake Y1 - 2012 U6 - http://nbn-resolving.de/urn/resolver.pl?urn:nbn:de:bvb:20-opus-134362 VL - 87 IS - 3 ER - TY - THES A1 - Voigt, Heike T1 - Tumor/Stroma Interaktionen im B16 Melanommodell : Rolle von CD147 für MMP Expression, Neoangiogenese und Metastasierung und Einfluss von CD28 auf anti- tumorale Immunantworten T1 - Tumor/Stroma interactions in the B16 melanoma model: role of CD147 on MMP expression, neoangiogenesis and metastasis formation and influcence of CD28 on anti-tumor immune responses N2 - Ein Tumor stellt nicht nur eine Ansammlung entarteter Zellen dar, sondern ist vielmehr ein komplexes Pseudoorgan, das aus Tumorzellen und aus mit ihnen assoziierten „normalen“ Zelltypen, wie Fibroblasten, Endothelzellen und Makrophagen, den sogenannten Tumorstromazellen, besteht. Die Tumorstromazellen wurden von den Tumorzellen dahingehend konditioniert, dass sie das Tumorwachstum und -progression fördern. Im Rahmen der vorliegenden Arbeit wurde die Bedeutung von zwei Oberflächenmolekülen, nämlich CD147 und CD28, für solche im Tumorstroma stattfindenden Interaktionen im syngenen murinen B16 Melanommodell untersucht. Rolle von CD147 für MMP Expression, Neoangiogenese und Metastasierung CD147, das von Tumorzellen exprimiert wird, wird als ein Faktor angesehen, der auf benachbarten Stromazellen die Expression von MMPs induziert. MMPs sind essentiell für den Umbau der extrazellulären Matrix und der Basalmembranen und somit für die Invasion und Metastasierung des Tumors essentiell. Daneben gibt es erste Hinweise, dass CD147 auch die Induktion von vascular endothelial growth factor (VEGF) vermittelt und damit die Tumorangiogenese fördert. In dem eingesetzten Melanommodell war überraschenderweise kein Unterschied hinsichtlich der Expression von MMP-2, MMP-9 und MT1-MMP in Abhängigkeit von der CD147 Expression nachweisbar. Die in vitro Kokultur der Melanomzellen mit unterschiedlichen murinen Fibroblasten zeigte zudem, dass weder CD147+ noch CD147- Melanomzellen die Expression von MMP-2 oder MMP-9 in den Fibroblasten veränderten. Als eindeutige Effekte des CD147 knock downs wurde aber eine reduzierte VEGF Expression in vivo einhergend mit einer gehemmten Tumorangiogenese, sowie einer reduzierten Metastasierung festgestellt. Es konnte somit die Funktion von CD147 in dem gewählten Modell als angiogenetischer, jedoch als MMP unabhängiger, Metastasierungsfaktor demonstriert werden. Einfluss von CD28 auf antitumorale Immunantworten CD28 ist ein kostimulatorisches Molekül, das zusammen mit dem TCR für eine effiziente Stimulation von T-Lymphozyten wesentlich ist. In CD28 k.o Mäusen fand sich im Vergleich zu Wildtyp Kontrolltieren eine verminderte Effektivität von prophylaktischen anti-Tumor Impfungen, die sich in einem beschleunigten Tumorwachstum sowie einer erhöhten Tumorlast auswirkten. Die Frequenz von Vakzine induzierten TRP-2180-188 /Kb reaktiven CD8+ T-Zellen in TIL von Tumoren war aber in beiden Genotypen gleich. Dagegen war die Anzahl IFN- produzierender TRP-2180-188 /Kb reaktiver T-Zellen sowie die Fähigkeit der TRP-2180-188 /Kb reaktiven T-Zellen zu lysieren, in den CD28-defizienten Mäusen deutlich geringer. Diese Beobachtungen legen nahe, dass CD28-vermittelte kostimulatorische Signale im gewählten Modell weniger für die initiale Expansion als für die Differenzierung funktioneller tumorspezifischer CD8+ T-Effektorzellen eine wesentliche Funktion einzunehmen scheinen. N2 - Malignant tumors not only represent an accumulation of neoplastic cells but should be seen as a complex pseudoorgan, which consists on tumor cells and tumor-associated normal cell types, e.g. fibroblasts, endothelial cells and macrophages, the so-called tumorstroma cells. Tumorstroma cells were unprogrammed from tumor cells, facilitating both tumor growth and progression. In the present work, the significance of two cell surface molecules, CD147 and CD28, was investigated in a syngeneic melanoma model. Role of CD147 in MMP induction, neoangiogenesis and metastasis formation CD147, which is expressed by tumor cells, is regarded as a key factor, which induces the expression of MMPs in adjacent stroma cells. MMPs are essentiell for degradation of the extracellular matrix and basal membranes and consequently important for invasion and metastasis formation of tumors. Furthermore, there are some indices, that CD147 can mediate also the induction of vascular endothelial growth factor (VEGF) and therefore promote neoangiogenesis. In the B16 melanoma model, surprisingly no differences were detectable, regarding the expression of MMP-2, MMP-9 and MT1-MMP in dependence of CD147 expression. Co-culture of melanoma cells with different fibroblast cell lines demonstrated that neither CD147+ nor CD147- melanoma cells altered the expression of MMP-2 or MMP-9 in the fibroblasts. As distinct results of the CD147 knock down a reduced VEGF expression in vivo accompanied by inhibited angiogenesis as well as reduced metastasis was observed. Thus, in the used model, CD147 can be regarded as angiogenic, however, MMP independent metastasis formation factor. Influence of CD28 on anti-tumoral immune responses CD28 is a costimulatory molecule which is essential in conjunction with the TCR for efficient stimulation of T lymphocytes. In CD28 k.o. mice a reduced efficacy of prophylactic anti-tumor vaccinations, which resulted both in an accelerated tumor development and an increased tumor load compared with wildtyp mice was detected. The frequency of TRP-2180-188/Kb -reactive CD8+ T cells among TILs, however, was similar in both genotypes. In contrast, the number of IFN-γ -producing TRP-2180-188/Kb -reactive T cells and the efficiency of the TRP-2180-188/Kb -reactive T cells lysing target cells, was reduced in CD28-deficient mice. These results suggest that CD28-mediated costimulatory signals, at least in the used model of CD28 k.o. mice, seem to be less essential for the initial expansion than for the differentiation of functional tumor-specific CD8+ T-effector cells. KW - Melanom KW - Angiogenese KW - Antigen CD147 KW - Antigen CD28 KW - murines B16 Melanommodel KW - Matrixmetalloproteinasen KW - anti-tumor Immunantworten KW - murine B16 melanoma model KW - Matrixmetalloproteinases KW - anti-tumor immune responses Y1 - 2007 U6 - http://nbn-resolving.de/urn/resolver.pl?urn:nbn:de:bvb:20-opus-24875 ER - TY - THES A1 - Skrobek, Christian T1 - Charakterisierung der zirkulierenden Autoantikörper mit Hilfe nativer und rekombinanter Formen von BP180, Kollagen Typ VII und Laminin 5 bei Patienten mit Schleimhautpemphigoid T1 - Characterisation of circulating autoantibodies by the use of native and recombinant forms of BP180, type VII Collagen and Laminin 5 in patients with mucous membrane pemphigiod. N2 - Das Schleimhautpemphigoid (SHP) ist eine chronische, subepidermal blasenbildende Autoimmundermatose des älteren Menschen mit überwiegendem Schleimhautbefall. Typischerweise lassen sich im Serum und in der Haut der Patienten Autoantikörper der IgG- und/ oder IgA- Klasse gegen Strukturproteine der dermo-epidermalen Junktionszone nachweisen. Am häufigsten sind diese Antikörper gegen das 180 kDa schweren bullöse Pemphigoid Autoantigen 2 (BP180) gerichtet, bei ca. 30% der Patienten findet sich Reaktivität gegen Laminin 5. Ziel dieser Arbeit war es, die Autoantikörper im Serum von Patienten mit SHP näher zu charakterisieren. Dazu wurden 26 Seren von Patienten mit dem klinischen und immunfluoreszenzoptischen Bild des SHP mittels indirekter Immunfluoreszenz-Mikroskopie auf humaner Spalthaut, mittels Immunoblot mit nativen und rekombinanten Formen von BP180 und Typ VII Kollagen sowie mittels Immunpräzipitation radioaktiv markierter Keratinozyten auf Reaktivität gegen Laminin 5 untersucht. In der indirekten Immunfluoreszenzmikroskopie auf humaner Spalthaut konnten in etwa der Hälfte der Fälle zirkulierende Autoantikörper im Serum der Patienten nachgewiesen werden. Durch den kombinierten Einsatz verschiedener Proteine im Immunoblot wurden in allen Seren, die nicht Antikörper gegen Laminin 5 enthielten, Autoantikörper gegen BP180 gefunden. Dabei zeigte sich, daß die IgA- und IgG- Immunglobulinklassen zu etwa gleichen Teilen vorhanden waren. Außerdem wurde eine immundominante Rolle der NC16A-Region und des C- Terminus innerhalb der Ektodomäne von BP180 nachgewiesen. In keinem der untersuchten Seren zeigten sich Antikörper gegen Typ VII Kollagen im Immunoblot mit einem dermalen Extrakt. Ergänzende Immunpräzipitationsuntersuchungen radioaktiv markierter Keratinozyten ergaben bei 7 Patienten Antikörper gegen Laminin 5, davon zeigten 5 Seren zusätzlich BP180-Reaktivität. Diese Ergebnisse demonstrieren, dass durch die Kombination von verschiedenen Westernblotuntersuchungen unter Verwendung verschiedener rekombinanter und nativer Fragmente von BP180 sowie der Immunpräzipitation humaner Keratinozyten bei allen Patienten zirkulierende Autoantikörper nachgewiesen werden konnten. Darüber hinaus verdeutlichen unsere Untersuchungen die Notwendigkeit beim Verdacht auf ein SHP nicht nur hinsichtlich IgG-, sondern auch hinsichtlich IgA-Autoantikörpern zu untersuchen. N2 - Mucous membrane pemphigoid (MMP) is an autoimmune subepidermal blistering disease of the elderly where autoantibodies target various components of the dermal-epidermal junction, including BP180, type VII Collagen or Laminin 5. In about 50% of the patients the specifity of the autoantibodies remained unclear. The aim of the present study was to characterise the exact specifity of circulating IgG and IgA autoantibodies to BP180, type VII Collagen or Laminin 5 in 26 patients with MMP. Circulating antibodies were detected in all MMP sera by Westernblotting of recombinant and native forms of BP180 and immunoprecipitation of human ceratinocytes. 19 sera recognized BP180, two sera showed Laminin 5 reactivity. 5 sera recognized both BP180 and Laminin 5. No reactivity with type VII Collagen was observed. In contrast indirect immunfluorescence (IF) microscopie revealed only 50% reactivity. The NC16A domain and the C-terminal portion of the BP180 ectodomain were identified as immunodominant regions. Both IgG and IgA reactivity were found in 50% of sera. Our findings demonstrate the increased sensitivity of immunoblot analysis compared with indirect IF microscopie and highlight the importance for testing for both IgG and IgA antibodies in patients with MMP. KW - Hautkrankheit KW - Schleimhaut KW - Blasenbildung KW - Pemphigoid KW - Schleimhautpemphigoid KW - Laminin 5 KW - BP180 KW - Kollagen VII KW - mucous membrane pemphigoid KW - laminin 5 KW - BP180 KW - Collagen VII Y1 - 2007 U6 - http://nbn-resolving.de/urn/resolver.pl?urn:nbn:de:bvb:20-opus-24639 ER - TY - THES A1 - Bedenk, Christina T1 - Klinische und immunologische Untersuchung der Melanom-assoziierten Hypopigmentierung im Vergleich zum Vitiligo T1 - CLINICAL AND IMMUNOLOGICAL STUDY OF THE MELANOM-ASSOCIATED-HYPOPIGMENTATION IN COMPARISON TO THE CLASSIC VITILIGO N2 - 46 Patienten, davon 15 Melanompatienten mit erworbenen Hypopigmentierungen und 31 Patienten mit typischer Vitiligo, wurden klinisch und histologisch untersucht, mit dem Ziel, Gemeinsamkeiten und Unterschiede der beiden Erkrankungen zu erkennen. Untersucht wurden ferner assoziierte Erkrankungen wie Atopie und Autoimmunkrankheiten in Eigen- und Familienanamnese. Daneben erfolgten HLA-Typisierungen und Autoantikörpernachweise. Routinehistologisch und immunhistologisch unterscheiden sich beide Vitiligoformen nicht. Unterschiede fanden sich im Ausbreitungstyp. Während die Vitiligo häufig akral begann und sich zentripetal ausbreitete, fand sich die Melanom-assoziierte-Hypopigmentierung (MAH) primär häufig am Stamm, auch in der Umgebung des Primärmelanoms oder der Metastasen und breitete sich teilweise zentrifugal aus. In der Vitiligogruppe überwogen Frauen (77%), bei den MAH-Patienten war die Geschlechterverteilung etwa ausgeglichen. Die Melanompatienten waren signifikant älter als die Patienten mit klassischer Vitiligo. Bei drei Melanompatienten trat die Hypopigmentierung vor der Melanomdiagnose auf, eine 38-jährige Melanompatientin hatte bereits in der Kindheit eine Vitiligo. Eine positive Familienanamnese bezüglich Vitiligo fand sich bei 13 Vitiligopatienten und bei einer Patientin mit MAH. Die Familienanamnese für Atopie war bei 15 Vitiligopatienten (knapp 50 %), in der MAH-Gruppe nur in zwei Fällen positiv. Eigen- und Familienanamnese für Autoimmunerkrankungen waren in der Vitiligogruppe signifikant häufiger als im MAH-Kollektiv; auch ein positiver Antikörpernachweis war wesentlich häufiger in der Patientengruppe mit klassischer Vitiligo als bei den MAH-Patienten. Bei zehn MAH-Patienten und 30 Vitiligopatienten wurden HLA-Typisierungen durchgeführt. Ein signifikanter Unterschied fand sich bei HLA-A2. Die MAH-Patienten schienen trotz makroskopischer Metastasierung in zehn Fällen eine ungewöhnlich lange Lebensdauer zu haben. (Median neun Jahre) Zusammenfassung: Die Melanom-assoziierte-Hypopigmentierung zeigt klinische Unterschiede zur klassischen Vitiligo. Ob eine klassische Vitiligo einen Schutzfaktor für eine Melanomerkrankung darstellt, muss durch größere Studien geklärt werden. N2 - Background: Vitiligo is an acquired idiopathic hypomelanotic disorder characterized by circumscribed depigmented macules resulting from the loss of cutaneous melanocytes. Approximately five percent of patients suffering from melanoma also develop various degrees of skin hypomelanosis. Objective: This study was accomplished in order to evaluate the different and common signs between classic Vitiligo and melanoma-associated-hypopigmentation. Methods: 15 patients affected with melanoma-associated-hypopigmentation (MAH) and 36 patients affected with typical Vitiligo were studied. Histology techniques, HLA-typing, laboratory findings (autonuclear antibody, TSH) and associated diseases like autoimmunity, atopy, in auto- and family- anamnesis were included in the research. Results: Histology and Immunhistology showed no difference between both forms of hypopigmentation. However, we can observe distinguish spreading pattern of depigmented lesions. Classically, Vitiligo, the hypopigmentation, mainly started acral then expanded centripetally. MAH was frequently found on the trunk, close to primary melanoma or metastasis then spread centrifugal. The number of female patients affected with Vitiligo was dominant opposed to the male’s. The MAH male/female ratio was equal. Three MAH patients suffered from Vitiligo before Melanoma. 13 patients in classic Vitiligo but only one MAH-patient had a positive family history of Vitiligo. Significant differences were detected in age, autoimmune diseases, atopy, autoantibodies and HLA2. MAH patients seemed to have a better prognosis in spite of macroscopic metastasis. Conclusion: In this study, clinical and immunological differences between melanoma-associated-hypopigmentation and classic Vitiligo were investigated. Further studies are necessary to examine the clinical relevance of Vitiligo-like alterations from melanoma patients. KW - MELANOM KW - VITILIGO KW - MELANOMA KW - VITILIGO Y1 - 2007 U6 - http://nbn-resolving.de/urn/resolver.pl?urn:nbn:de:bvb:20-opus-24537 ER - TY - THES A1 - Roth, Andrea T1 - Optimierung des Immunoblot-Nachweises von Autoantikörpern bei Blasen bildenden Autoimmundermatosen T1 - Optimisation of immunoblotting analysis for detection of autoantibodies in autoimmune bullous skin diseases N2 - Die bullösen Autoimmundermatosen sind organspezifische Autoimmunkrankheiten, die durch das Auftreten einer Autoimmunantwort gegen Strukturproteine der Haut gekennzeichnet sind. Diese Proteine sind wichtig für den Zell-Zell-Kontakt der Keratinozyten bzw. für die Adhäsion der Epidermis auf der Dermis. Die blasenbildenden Autoimmunkrankheiten werden nach den betroffenen Zielstrukturen eingeteilt. Man unterscheidet vier Hauptgruppen: die Pemphigus- und Phemphigoid-Erkrankungen, die Epidermolysis bullosa acquisita und die Dermatitis herpetiformis Duhring. Entscheidend für die Diagnosestellung von bullösen Autoimmundermatosen sind Klinik, Histologie sowie direkte und indirekte Immunfluoreszenzuntersuchung. Zur exakten Einordnung der verschiedenen bullösen Dermatosen ist die Charakterisierung der Autoantikörper durch immunserologische Tests notwendig. In der vorliegenden Arbeit beschäftigten wir uns mit der Optimierung des Immunoblotnachweises. Wir untersuchten die Seren von 120 Patienten mit bullösen Autoimmundermatosen mit Extrakten kultivierter Keratinozyten. 63 von 78 Patienten mit bullösem Pemphigoid erkannten entweder BP180 oder BP230. 16 von 18 Patienten mit Pemphigoid gestationis reagierten ebenfalls mit BP180 seltener auch mit BP230. Fünf von 6 Patienten mit Pemphigus vulgaris erkannten Desmoglein 3, einer davon zusätzlich Desmoglein 1. Zwei von 2 Patienten mit Pemphigus foliaceus reagierten mit Desmoglein 1. Fünf von 5 Patienten mit paraneoplastischem Pemphigus zeigten eine Reaktivität mit Envo-, Peri- oder Desmoplakin. Drei von 11 Patienten mit Schleimhautpemphigoid reagierten mit Laminin 5, ein Patient mit BP180. Autoantikörper gegen Kollagen Typ VII und Beta4-Integrin konnten mit Extrakten kultivierter Keratinozyten nicht nachgewiesen werden. Deshalb versuchten wir in weiteren Experimenten, den Nachweis dieser beiden Antigene zu optimieren. Zwei von 2 Patienten mit Epidermolysis bullosa acquisita erkannten Kollagen Typ VII in dermalen Extrakten und konzentriertem Überstand von kultivierten Keratinozyten. Autoantikörper gegen Beta4-Integrin konnten mit extrazellulärer Matrix von kultivierten Keratinozyten in 3 von 12 Seren von Patienten mit Schleimhautpemphigoid nachgewiesen werden. Da der Nachweis von Laminin 5 mit Extrakten kultivierter Keratinozyten nicht zufriedenstellend war, wurde auch dieser Immunoblotnachweis weiter optimiert. Wir konnten zeigen, dass die extrazelluläre Matrix kultivierter Keratinozyten ein besser geeignetes Substrat zum Nachweis von Antikörper gegen Laminin 5 ist, vor allem zum Nachweis der IgG-Subklassen. Die Ergebnisse dieser Arbeit zeigen insgesamt, dass das Extrakt kultivierter Keratinozyten den größten Teil der verschiedenen Antigene der bullösen Autoimmundermatosen enthält und somit ein effizientes Substrat für den Immunoblotnachweis darstellt. Der Nachweis von Autoantikörper gegen Laminin 5 ist zwar ebenfalls mit diesem Extrakt möglich, sensitiver ist jedoch der Nachweis unter Verwendung extrazellulärer Matrix. Mit extrazellulärer Matrix gelingt auch der Nachweis von Autoantikörpern gegen Beta4-Integrin. Weiterhin konnten wir zeigen, dass der konzentrierte Überstand von kultivierten Keratinozyten zum Nachweis von Autoantikörpern gegen Kollagen Typ VII eine gute Alternative zum dermalen Extrakt darstellt. N2 - Autoimmune bullous skin diseases are organ specific autoimmune disorders characterized by autoantibodies against various structural proteins of the skin. These proteins are responsible for cell-to-cell or cell-to-matrix adhesion. Binding of autoantibodies to these proteins results in intra-epidermal or subepidermal blisters. The autoimmune bullous skin diseases are divided into 4 main groups according to the target autoantigen: pemphigus diseases, pemphigoid diseases, epidermolysis bullosa acquisita and dermatitis herpetiformis Duhring. Decisive for the diagnosis of autoimmune bullous skin diseases are clinic, histology, direct and indirect immunofluorescence. For the exact differential diagnosis of the various autoimmune bullous skin diseases immunoserological analysis are necessary. In this study we tried to optimise the immunoblotting analysis. 120 sera from patients with autoimmune bullous skin diseases, including pemphigus vulgaris, pemphigus foliaceus, paraneoplastic pemphigus, bullous pemphigoid, pemphigoid gestationis and mucous membrane pemphigoid, were immunoblotted on the keratinocyte extract. Among the 120 sera, 95 showed detectable levels of immunoreactivity to their respective antigens. 63 of 78 sera from patients with bullous pemphigoid detected bands corresponding to BP180 and BP230. 16 of 18 sera from patients with pemphigoid gestationis reacted as well with BP180, rarely with BP230. Five of 6 sera from patient with pemphigus vulgaris recognized Desmoglein 3, one additionally Desmoglein 1. Both patients with pemphigus foliaceus reacted with Desmoglein 1. All sera from patients with paraneoplastic pemphigus detected bands corresponding to Envo-, Peri-, or Desmoplakin. Three of 11 sera from patients with mucous membrane pemphigoid reacted with laminin 5, one with BP180. Autoantibodies to type 7 collagen and beta4-integrin were not detected by immunoblotting with keratinocyte extract. Therefore, we tried to optimise the detection of autoantibodies to type 7 collagen and beta4-integrin. Both sera from patients with epidermolysis bullosa acquisita recognized type 7 collagen in dermal extract and in medium of cultured keratinocytes. In 3 of 12 patients with mucous membrane pemphigoid we were able to detect autoantibodies to beta4-integrin extracted from the extracellular matrix of human keratinocytes. In a next set of experiments, we optimised the detection of autoantibodies against laminin 5. We could show that extracellular matrix of human keratinocytes was the most sensitive substrate for the detection of autoantibodies to laminin 5. This study shows that most of the target antigens in autoimmune bullous skin diseases could be detected with immunblotting analysis using keratinocyte extract. While the detection of autoantibodies to laminin 5 with keratinocyte extract is possible, the extracellular matrix of human keratinocytes represents a more sensitive substrate. Autoantibodies to beta4-integrin can also be detected with extracellular matrix of human keratinocytes. Furthermore we can show that medium of cultured keratinozytes represents a good alternative substrate to dermal extract in the detection of autoantibodies to type 7 collagen. KW - Bullöse Autoimmundermatosen KW - Immunoblot KW - Nachweis von Autoantikörpern KW - autoimmune bullous skin diseases KW - immunoblotting analysis KW - detection of autoantibodies Y1 - 2007 U6 - http://nbn-resolving.de/urn/resolver.pl?urn:nbn:de:bvb:20-opus-23831 ER - TY - THES A1 - Kortüm, Anne-Katrin T1 - Induktion von Epifokalen Kontaktekzemen in Kombination mit Dacarbazin zur Behandlung des Melanoms T1 - Chemoimmunotherapy for cutaneous melanoma with dacarbazine and epifocal contact sensitizers: results of a nationwide survey of the German Dermatologic Co-operative Oncology Group N2 - Seit etwa 30 Jahren wird die iatrogene Induktion eines allergischen Kontaktekzems über Hautmetastasen des Melanoms durch topische Anwendung des obligaten Kontaktallergens Dinitrochlorbenzol (DNCB) in Kombination mit einer systemischen Chemotherapie mit Dacarbazin (DTIC) angewendet. Über die Wirksamkeit liegen bislang nur wenig größere, statistisch einwandfreie Überprüfungen vor. Wir führten daher in Zusammenarbeit mit der Arbeitsgemeinschaft Dermatologische Onkologie (ADO) eine deutschlandweite retrospektive Analyse für derart behandelte Patienten durch. Aus 9 Zentren wurden insgesamt 72 Patienten, die in dem Zeitraum von 1993 bis 2002 mit DNCB/DTIC behandelt worden waren, eingeschlossen. Ergebnisse: Die Therapie führte im klinischen Stadium III zu einer bemerkenswert hohen therapeutischen Ansprechrate von 62% mit zum Teil lang andauernden Remissionen, während sie im Stadium IV nur eine geringe Ansprechrate von 9% bei einigen dauerhaften Remissionen hervorrief. Schlußfolgerung: Bei multiplen, einer Operation nicht mehr zugänglichen lokoregionären Metastasen stellt die kombinierte Therapie mit DNCB (bzw. DCP) und DTIC eine einfache, effektive und kostengünstige Therapieoption dar. N2 - Purpose: To scrutinize published data from small mono-centric studies and case reports which implicated high response rates and promising survival times for a combination therapy consisting of epifocal dinitrochlorobenzene (DNCB) and dacarbazine (DTIC) for metastasized melanoma. This therapy merges the effects of an allergic contact dermatitis elicited at the site of a cutaneous metastasis, and systemic chemotherapy. Methods: We performed a retrospective survey with nine German centers and evaluated 72 patients treated from 1993 to 2002. Results: The objective response rate in stage III melanoma (n = 39) was 62%. In contrast, only 9% objective responses were observed in 33 stage IV patients. Interestingly, more than half of patients with objective remissions remained progression-free for more than 1 year irrespective of the stage of disease. Conclusions: Epifocal DNCB combined with DTIC is effective in patients with regionally metastasized melanoma not amenable to surgery or isolated limb perfusion, whereas in stage IV disease in spite of few durable remissions the addition of DNCB does not improve the therapeutic effcacy of DTIC. KW - Melanom KW - Metastase KW - Kontaktdermatitis KW - Dinitrochlorbenzol KW - Melanoma KW - Metastasis KW - Contact dermatitis KW - Dinitrochlorbenzene Y1 - 2007 U6 - http://nbn-resolving.de/urn/resolver.pl?urn:nbn:de:bvb:20-opus-22830 ER - TY - THES A1 - Herrero-González, Josep E. T1 - Pathogenic relevance of autoantibodies to type XVII collagen from pemphigoid gestationis patients T1 - Untersuchungen zur Pathogenität von Autoantikörpern gegen Typ XVII Kollagen von Patienten mit Pemphigoid gestationis N2 - Pemphigoid gestationis (PG) and bullous pemphigoid (BP) are subepidermal autoimmune blistering diseases characterized by self-reactive T and B cells specific for the transmembrane hemidesmosomal protein type XVII collagen/BP180. Major T and B cell epitopes are located within the immunodominant 16th non-collagenous domain A (NC16A) of type XVII collagen. It has been suggested that pathogenically relevant autoantibodies also bind to this immunodominant region. The aim of this study was to map the epitopes targeted by blister-inducing human autoantibodies. For this purpose, we used an in vitro model of autoantibody-induced leucocyte-dependent dermal-epidermal separation. In contrast to the majority of patients with BP (7 of 10), preadsorption against a recombinant form of the NC16A region abolished the blister-inducing potential of autoantibodies from all PG patients tested (n=5). Using overlapping synthetic peptides, we demonstrate that PG autoantibodies bind to 2 defined epitopes within the NC16A region (aa 500-514 and aa 511-523). Preadsorption using an affinity matrix containing these two epitopes completely abolished dermal-epidermal separation induced by PG autoantibodies (in 8 of 9 patients). These findings provide new insights into the pathogenesis of pemphigoid diseases and should prove helpful for the development of an antigen-specific immunoadsorption therapy in PG. N2 - Pemphigoid gestationis (PG) und bullöses Pemphigoid (BP) sind subepidermal Blasen bildende Autoimmundermatosen, die durch autoreaktive T- und B-Zellen gegen das hemidesmosomale Transmembranprotein Kollagen Typ XVII / BP180 gekennzeichnet sind. Die Haupt T- und B-Zell Epitope liegen in der immundominanten, nicht-kollagenösen 16. Domäne A (NC16A) des Kollagen Typ XVII. Man ging davon aus, dass auch die pathogenen Autoantikörper gegen diese immundominante Region gerichtet sind. Das Ziel dieser Studie war es, die pathogenetisch relevanten Epitope beim PG zu kartieren. Hierfür wurde ein in vitro-Modell eingesetzt, in dem Autoantikörper Leukozyten-abhängig eine dermo-epidermale Spaltbildung induzieren. Im Gegensatz zu einem Großteil der Patienten mit BP (7 von 10) führte die Präadsorption gegen eine rekombinante Form der NC16A-Region zum Verlust des Blasen induzierenden Potentials aller untersuchten PG-Seren (n=5). Mithilfe überlappender synthetischer Peptide konnten wir zeigen, dass die Autoantikörper im Serum von PG Patienten an zwei definierte Epitope innerhalb der NC16A-Region (aa 500-514 und aa 511-523) binden. Die Präadsorption gegen eine Affinitätsmatrix, an die diese 2 Epitope gebunden waren, führte zum Verlust der dermo-epidermalen Spaltbildung durch PG-Autoantikörper (in 8 von 9 Patienten). Diese Ergebnisse geben weitere Einblicke in die Pathogenese der Pemphigoid-Erkrankungen und dürften zur Entwicklung Antigen-spezifischer Immunadsorptionstherapien des PG beitragen. KW - Autoimmunität KW - Autoantikörper KW - typ XVII Collagen KW - Blasen bildende Autoimmundermatosen KW - Pemphigoid gestationis KW - Autoimmunity KW - autoantibodies KW - type XVII collagen KW - autoimmune blistering diseases KW - pemphigoid gestationis Y1 - 2007 U6 - http://nbn-resolving.de/urn/resolver.pl?urn:nbn:de:bvb:20-opus-22329 ER - TY - THES A1 - Frey, Lidia Marilia T1 - Melanozyten in epithelialen Tumoren der Haut T1 - Melanocytes in epithelial skin tumors N2 - Melanozyten (MZ) sind der zweihäufigste epidermale Zelltyp. Das Wachstum und die metabolische Tätigkeit der MZ wird durch humorale Faktoren sowie den direkten Zell-Zell Kontakt kontrolliert. Der schädigende Einfluss der UV-Strahlung, der mit der Entwicklung von epithelialen Tumoren zusammenhängt, wird durch das Pigmentsystem der Haut vermindert. Im Zeitraum von Juni 2006 bis Juni 2007 wurden Präparate mit vorliegenden histologischen und klinischen Befunden von epithelialen Hauttumoren untersucht und mit Melanin-, Melan-A und HMB-45 gefärbt. Hierzu gehören: 40 Basalzellkarzinome (BCC), 20 Plattenepithelkarzinome (PEC), 20 seborrhoische Keratosen (SK), 9 Morbi Bowen (MB), 7 aktinischen Keratosen (AK), und 5 Kerathoakantome (KA). Ziel der Arbeit war die Identifizierung und Charakterisierung der MZ in verschiedenen epithelialen Hauttumoren. Meist waren die Tumorzellen negativ in der Melaninfärbung. Melan-A wurde am stärksten bei SK, BCC und AK exprimiert. Im Gegensatz dazu zeigten sich bei PEC am wenigsten angefärbten Zellen. Die HMB-45-positiv-MZ färbten sich am stärksten bei AK, MB und BCC an. Obwohl HMB-45 bei allen Tumortypen positiv war, war die Auszählung vom HMB-45-positiven-MZ deutlich geringer als bei Melan-A. Es gibt eine Korrelation zwischen MZ und neoplastischen Keratinozyten, jedoch ist noch nicht nachgewiesen, was die MZ dazu stimuliert, zu proliferieren und darüber hinaus zu kolonisieren. Eine Korrelation zwischen der epithelialen Pigmentierung und der Anzahl an MZ zeigte sich nur in gutartigen epithelialen Hauttumoren (SK), während in allen malignen Tumoren keine Korrelation zwischen der MZ-Zahl und eventueller Pigmentierung bestand. Das weist darauf hin, dass hier die Regulation der Pigmentierung zerstört ist. N2 - Melanocytes are the second most common cell in the epidermis. Their growing and metabolic functions are controlled by humoral factors and direct cell contact. The damage caused by UV-Light, which is related to the development of epithelial skin tumors, is diminished by our skin pigment system. We have examined previously diagnosed skin tumors between June 2006 and July 2007 and stained them with Melanine, Melan-A and HMB-45. Among these were 40 basal cell carcinomas (BCC), 20 squamous epithelial carcinomas (PEC), 20 seborrhoeic keratoses (SK), 9 Morbi Bowen (MB), 7 actinic keratoses (AK) and 5 keratoakanthomas (KA). The goal of this study was the identification and characterization of Melanocytes in different epithelial skin tumors. Most were the tumor cells negative for the melanine staining. Melan-A-Expression was strongly positive by SK, BCC and AK, whereas by PEC almost no expression could be seen. The HMB-45-positive melanocytes were mostly seen in AK, MB and BCC. Although an expression of Melan-A and HMB-45 in all epithelial tumors was seen, Melan-A was clearly stronger. There is a correlation between neoplastic keratinocytes and melanocytes, however an explanation about how these keratinocytes influence the growing and colonization of melanocytes in epithelial tumors is not elucidated yet. The macroscopic pigmentation and the number of melanocytes that express Melan-A and HMB-45 are only suitable in benign lesions (e.g. SK). These points to the possibility the regulation of the pigment system in keratinocyte-derivated tumors is probably abnormal. KW - Immuncytochemie KW - Krebs KW - Melanin KW - Schlagwort 1 Melanozyten KW - Schlagwort 2 MART-1 KW - Schlagwort HMB-45 KW - Schlagwort 4 epithelialen Tumoren KW - Schlagwort 1 Melanocyte KW - Schlagwort 2 MART-1 KW - Schlagwort 3 HMB-45 KW - Schlagwort 4 skin tumor Y1 - 2008 U6 - http://nbn-resolving.de/urn/resolver.pl?urn:nbn:de:bvb:20-opus-31504 ER - TY - THES A1 - Paul, Jens Christian T1 - Retrospektive Analyse von 119 Patienten mit kutanen Sarkomen an der Universitäts-Hautklinik Würzburg aus den Jahren 1999-2009: Diagnostik, Therapie und Prognose T1 - Analysis of Survival, Therapy and progostic factors within a cohort of 119 dermatological patients with cutaneous sarcoma at the Universitätsklinik Würzburg N2 - In dieser Studie werden demographische, diagnostische und therapeutische Faktoren einer an kutanen Sarkomen erkrankten Patientengruppe der Würzburger Hautklinik untersucht. Der prognostische Wert dieser Faktoren wird mit Hilfe verschiedener statistischer Tests und Vergleiche untersucht. Die Studienpopulation umfasst 119 Patienten, die im Zeitraum von 1999 bis 2009 behandelt wurden. N2 - Analysis of Survival, Therapy and progostic factors within a cohort of 119 dermatological patients with cutaneous sarcoma at the Universitätsklinik Würzburg KW - Kutane Sarkome KW - Sarkom KW - Klinik KW - Prognose KW - Therapie Y1 - 2014 U6 - http://nbn-resolving.de/urn/resolver.pl?urn:nbn:de:bvb:20-opus-116846 ER - TY - JOUR A1 - Behr, Daniel S. A1 - Peitsch, Wiebke K. A1 - Hametner, Christian A1 - Lasitschka, Felix A1 - Houben, Roland A1 - Schönhaar, Kathrin A1 - Michel, Julia A1 - Dollt, Claudia A1 - Goebeler, Matthias A1 - Marx, Alexander A1 - Goerdt, Sergij A1 - Schmieder, Astrid T1 - Prognostic value of immune cell infiltration, tertiary lymphoid structures and PD-L1 expression in Merkel cell carcinomas JF - International Journal of Clinical and Experimental Pathology N2 - Merkel cell carcinoma (MCC) is an aggressive, virus-associated, neuroendocrine tumor of the skin mainly affecting immunocompromised patients. Higher intratumoral infiltration with CD3 and CD8 positive T-cells is associated with a better prognosis, highlighting the relevance of the immune system for MCC development and progression. In this study 21 primary MCCs were stained with immune cell markers including CD3, CD4, CD8, CD68, CD20, and S100. Furthermore, tumor-infiltrating neutrophils, tertiary lymphoid structures and PD-L1 expression were analyzed and correlated with overall and recurrence free survival. All MCCs were Merkel Cell Polyomavirus positive. Overall and recurrence-free survival did not correlate with intra-and peritumoral CD3 and CD8 T-cell infiltration. In addition, no significant association regarding prognosis was found for tumor-associated neutrophils, tumor-associated macrophages or PD-L1 positivity in MCCs. Interestingly, the presence of tertiary lymphoid structures (TLS) in the tumor microenvironment significantly correlated with recurrence-free survival (P=0.025). In addition, TLS were significantly associated with a higher CD8/CD4 ratio in the tumor periphery (P=0.032), but not in the center of the tumor (P > 0.999). These results demonstrate for the first time that TLS, easily assessed in paraffin-embedded tissue in the tumor periphery of MCCs, may be a valuable prognostic factor indicating prolonged recurrence free survival. KW - CD8(+) KW - PD-L1 KW - tertiary lymphoid structures KW - immune cell infiltration KW - polymavirus KW - survival KW - lymphocytes KW - responses KW - lung cancer KW - B-cells KW - breast cancer KW - antitumor immunity KW - T-antigens KW - Merkel cell carcinoma Y1 - 2014 U6 - http://nbn-resolving.de/urn/resolver.pl?urn:nbn:de:bvb:20-opus-117720 SN - 1936-2625 VL - 7 IS - 11 ER - TY - JOUR A1 - Adam, Christian A1 - Baeurle, Anne A1 - Brodsky, Jeffrey L. A1 - Schrama, David A1 - Wipf, Peter A1 - Becker, Jürgen Christian A1 - Houben, Roland T1 - The HSP70 Modulator MAL3-101 Inhibits Merkel Cell Carcinoma N2 - Merkel Cell Carcinoma (MCC) is a rare and highly aggressive neuroendocrine skin cancer for which no effective treatment is available. MCC represents a human cancer with the best experimental evidence for a causal role of a polyoma virus. Large T antigens (LTA) encoded by polyoma viruses are oncoproteins, which are thought to require support of cellular heat shock protein 70 (HSP70) to exert their transforming activity. Here we evaluated the capability of MAL3-101, a synthetic HSP70 inhibitor, to limit proliferation and survival of various MCC cell lines. Remarkably, MAL3-101 treatment resulted in considerable apoptosis in 5 out of 7 MCC cell lines. While this effect was not associated with the viral status of the MCC cells, quantitative mRNA expression analysis of the known HSP70 isoforms revealed a significant correlation between MAL3-101 sensitivity and HSC70 expression, the most prominent isoform in all cell lines. Moreover, MAL3-101 also exhibited in vivo antitumor activity in an MCC xenograft model suggesting that this substance or related compounds are potential therapeutics for the treatment of MCC in the future. KW - apoptosis KW - cancer treatment KW - cell staining KW - cultured fibroplasts KW - heat shock response KW - membrans proteins KW - polymerase chain reaction Y1 - 2014 U6 - http://nbn-resolving.de/urn/resolver.pl?urn:nbn:de:bvb:20-opus-112795 ER - TY - JOUR A1 - Buder, Kristina A1 - Gesierich, Anja A1 - Gelbrich, Götz A1 - Goebeler, Matthias T1 - Systemic treatment of metastatic uveal melanoma: review of literature and future perspectives JF - Cancer Medicine N2 - Up to 50% of patients with uveal melanoma develop metastatic disease with poor prognosis. Regional, mainly liver-directed, therapies may induce limited tumor responses but do not improve overall survival. Response rates of metastatic uveal melanoma (MUM) to systemic chemotherapy are poor. Insights into the molecular biology of MUM recently led to investigation of new drugs. In this study, to compare response rates of systemic treatment for MUM we searched Pubmed/Web of Knowledge databases and ASCO website (1980–2013) for “metastatic/uveal/melanoma” and “melanoma/eye.” Forty studies (one case series, three phase I, five pilot, 22 nonrandomized, and two randomized phase II, one randomized phase III study, data of three expanded access programs, three retrospective studies) with 841 evaluable patients were included in the numeric outcome analysis. Complete or partial remissions were observed in 39/841 patients (overall response rate [ORR] 4.6%; 95% confidence intervals [CI] 3.3–6.3%), no responses were observed in 22/40 studies. Progression-free survival ranged from 1.8 to 7.2, median overall survival from 5.2 to 19.0 months as reported in 21/40 and 26/40 studies, respectively. Best responses were seen for chemoimmunotherapy (ORR 10.3%; 95% CI 4.8–18.7%) though mainly in first-line patients. Immunotherapy with ipilimumab, antiangiogenetic approaches, and kinase inhibitors have not yet proven to be superior to chemotherapy. MEK inhibitors are currently investigated in a phase II trial with promising preliminary data. Despite new insights into genetic and molecular background of MUM, satisfying systemic treatment approaches are currently lacking. Study results of innovative treatment strategies are urgently awaited. KW - Clinical trials KW - drug therapy KW - metastatic KW - review KW - uveal melanoma Y1 - 2013 U6 - http://nbn-resolving.de/urn/resolver.pl?urn:nbn:de:bvb:20-opus-97175 VL - 2 IS - 5 ER -