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Outcome und prognostische Faktoren nach Resektion von gastrointestinalen Stromatumoren

Outcome and prognostic factors after resection of gastrointestinal stromal tumors

Please always quote using this URN: urn:nbn:de:bvb:20-opus-45244
  • Gastrointestinale Stromatumoren (GIST) sind die häufigsten mesenchymalen Tumoren des Gastrointestinaltraktes. Diese Tumoren wurden früher meist als Leiomyome, Leiomyosarkome oder aggressive Neurinome klassifiziert. Die Entdeckung des c-kit Onkogens CD 117 auf der Oberfläche mesenchymaler Tumoren führte zu einer entscheidenden histologischen Differenzierung dieser Tumorgruppe. 1998 wurden gastrointestinale Stromatumoren – GIST als eigenständige Tumorentität neu definiert. Gastrointestinale Stromatumoren stammen aus den interstitiellen Zellen vonGastrointestinale Stromatumoren (GIST) sind die häufigsten mesenchymalen Tumoren des Gastrointestinaltraktes. Diese Tumoren wurden früher meist als Leiomyome, Leiomyosarkome oder aggressive Neurinome klassifiziert. Die Entdeckung des c-kit Onkogens CD 117 auf der Oberfläche mesenchymaler Tumoren führte zu einer entscheidenden histologischen Differenzierung dieser Tumorgruppe. 1998 wurden gastrointestinale Stromatumoren – GIST als eigenständige Tumorentität neu definiert. Gastrointestinale Stromatumoren stammen aus den interstitiellen Zellen von Cajal. Diese sogenannten Schrittmacherzellen wurden erstmals 1893 von dem spanischen Neuroanatomen und Nobelpreisträger Santiago Ramon y Cajal (1852-1934) beschrieben. Obwohl die interstitiellen Cajal-Zellen (ICC) non-neuronale Zellen mesenchymalen Ursprungs sind, werden sie dennoch als intestinale Schrittmacherzellen bezeichnet, da sie offensichtlich in der Lage sind, neuronale Stimuli auf glatte Muskelzellen zu übertragen und sogenannte „slow waves“ zu generieren. Die Cajal-Zellen bilden dreidimensionale Netzwerke innerhalb der Tunica muscularis und sind sowohl untereinander als auch mit Muskel- und Nervenzellen durch Gap Junctions verbunden. Die Inzidenz der klinisch signifikanten gastrointestinalen Tumoren beträgt 10-20 pro Million pro Jahr . Diese Zahl zugrundegelegt sind dies in Deutschland etwa 1200 Erkrankungen pro Jahr. Das mediane Alter bei Erkrankungsbeginn liegt zwischen 55 und 65 Jahren. Eine familiäre Disposition für GIST wurde beschrieben. Gastrointestinale Stromatumoren können zudem in jedem Anteil des Gastrointestinaltraktes auftreten, bevorzugt im Magen sowie im Dündnarm, jedoch auch im Ösophagus, Anorektum sowie extraluminal im Bereich des Peritoneums.show moreshow less
  • Following the discovery of activating c-kit mutations and demonstration of c-kit (CD 117) immunoexpression on the surface of tumor cells in the majority of mesenchymal GI neoplasms formerly calssified as smooth muscle or neurogenic neoplasms, gastrointestinal stromal tumors (GISTs) were redefined as an independent tumor entity. The incidence of GISTs is estimated to be 14.5 cases per million people per year1. Accordingly, about 1200 new cases are diagnosed in Germany every year. Gain-of-function mutations in c-kit result in overexpression ofFollowing the discovery of activating c-kit mutations and demonstration of c-kit (CD 117) immunoexpression on the surface of tumor cells in the majority of mesenchymal GI neoplasms formerly calssified as smooth muscle or neurogenic neoplasms, gastrointestinal stromal tumors (GISTs) were redefined as an independent tumor entity. The incidence of GISTs is estimated to be 14.5 cases per million people per year1. Accordingly, about 1200 new cases are diagnosed in Germany every year. Gain-of-function mutations in c-kit result in overexpression of the receptor tyrosine kinase on the cell surface with a consequent ligand-independent activation of the tyrosine kinases cascade. These novel findings represented the base for the targeted molecular therapy with the tyrosine kinase inhibitor imatinib (Glivec®), an agent that is easy-to-take orally and a highly effective systemic therapy that soon became available for patients with locally advanced and metastatic disease. However, the surgical R0 resection continues to be the treatment of choice for resectable tumors. A majority of GISTs could be resected by local excision. Multivisceral enbloc resection represents a relatively rare event and is necessary for huge GISTs that have involved neigbouring organs. Furthermore, surgical metastasectomy and ablative procedures are additional options for patients with solitary metastases or residual, metabolically active tumor masses and should be discussed individually. Taking in consideration that at least one half of patients with initial response to imatinib would ultimately develop drug resistance it is mandatory to be able to accurately predict the likelihood of tumor recurrence and/or metastases after R0 resection of GIST. Diverse prognostic factors that would predict the development of recurrence and/or metastases after R0 resection of GIST have been evaluated by several research groups worldwide, in particular for the category of high-risk tumors. The question whether adjuvant treatment with imatinib is indicated in patients with R0-resected high-risk GISTs has not yet been conclusively settled. However, results from current studies relating to this topic are anticipated in the near future. The objectives of this large monocentric trial were to evaluate the outcome after surgical resection and to determine prognostic factors for tumor relaps and tumor-related death.show moreshow less

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Metadaten
Author: Katica Krajinovic
URN:urn:nbn:de:bvb:20-opus-45244
Document Type:Doctoral Thesis
Granting Institution:Universität Würzburg, Medizinische Fakultät
Faculties:Medizinische Fakultät / Klinik und Poliklinik für Allgemein-, Viszeral-, Gefäß- und Kinderchirurgie (Chirurgische Klinik I)
Date of final exam:2010/01/21
Language:German
Year of Completion:2009
Dewey Decimal Classification:6 Technik, Medizin, angewandte Wissenschaften / 61 Medizin und Gesundheit / 610 Medizin und Gesundheit
GND Keyword:Gist
Tag:Prognosefaktor; Resektion; Stromatumor
Stromal tumor; prognostic factor; resection
Release Date:2010/01/28
Advisor:Prof. Christoph Thomas Germer