@article{RitterZimmermannJoehrensetal.2018, author = {Ritter, Julia and Zimmermann, Karin and J{\"o}hrens, Korinna and Mende, Stefanie and Seegebarth, Anke and Siegmund, Britta and Hennig, Steffen and Todorova, Kremena and Rosenwald, Andreas and Daum, Severin and Hummel, Michael and Schumann, Michael}, title = {T-cell repertoires in refractory coeliac disease}, series = {Gut}, volume = {67}, journal = {Gut}, number = {4}, doi = {10.1136/gutjnl-2016-311816}, url = {http://nbn-resolving.de/urn:nbn:de:bvb:20-opus-226350}, pages = {644-653}, year = {2018}, abstract = {Objective Refractory coeliac disease (RCD) is a potentially hazardous complication of coeliac disease (CD). In contrast to RCD type I, RCD type II is a precursor entity of enteropathy-associated T-cell lymphoma (EATL), which is associated with clonally expanding T-cells that are also found in the sequentially developing EATL. Using high-throughput sequencing (HTS), we aimed to establish the small-intestinal T-cell repertoire (TCR) in CD and RCD to unravel the role of distinct T-cell clonotypes in RCD pathogenesis. Design DNA extracted from duodenal mucosa specimens of controls (n=9), active coeliacs (n=10), coeliacs on a gluten-free diet (n=9), RCD type I (n= 8), RCD type II (n= 8) and unclassified Marsh I cases (n= 3) collected from 2002 to 2013 was examined by TCR beta-complementarity- determining regions 3 (CDR3) multiplex PCR followed by HTS of the amplicons. Results On average, 106 sequence reads per sample were generated consisting of up to 900 individual TCR beta rearrangements. In RCD type II, the most frequent clonotypes (ie, sequence reads with identical CDR3) represent in average 42.6\% of all TCR beta rearrangements, which was significantly higher than in controls (6.8\%; p<0.01) or RCD type I (6.7\%; p<0.01). Repeat endoscopies in individual patients revealed stability of clonotypes for up to several years without clinical symptoms of EATL. Dominant clonotypes identified in individual patients with RCD type II were unique and not related between patients. CD-associated, gliad-independent CDR3 motifs were only detectable at low frequencies. Conclusions TCR beta-HTS analysis unravels the TCR in CD and allows detailed analysis of individual TCR beta rearrangements. Dominant TCR beta sequences identified in patients with RCD type II are unique and not homologous to known gliadin-specific TCR sequences, supporting the assumption that these clonal T-cells expand independent of gluten stimulation.}, language = {en} } @phdthesis{Gahn2010, author = {Gahn, Carolin}, title = {Die H{\"a}ufigkeiten der Mutationstypen und deren Verteilung im Dystrophin-Gen}, url = {http://nbn-resolving.de/urn:nbn:de:bvb:20-opus-56490}, school = {Universit{\"a}t W{\"u}rzburg}, year = {2010}, abstract = {Die progressiven Muskeldystrophien Duchenne (DMD) und Becker (BMD) entstehen durch verschiedene Mutationstypen (Deletionen, Duplikationen, Punktmutationen) im Dystrophin-Gen, welches als gr{\"o}ßtes Gen des Menschen 79 Exons aufweist und sich auf dem kurzen Arm des X-Chromosoms befindet. Es wurden Daten von 1365 Personen bez{\"u}glich der H{\"a}ufigkeit der Mutationstypen sowie der Verteilung der einzelnen Mutationen auf die Exons des Dystrophin-Gens ausgewertet. Hieraus konnte ermittelt werden, dass sich bei 780 m{\"a}nnlichen Patienten mit gesicherter Diagnose zu 65 Prozent Deletionen, 9 Prozent Duplikationen und 26 Prozent Punktmutationen nachweisen ließen. Desweiteren wurde gezeigt, dass sich bei der Verteilung der Deletionen auf das Dystrophin-Gen zwei hot spot Regionen finden, eine gr{\"o}ßere im Bereich der Exons 45 - 54 und eine kleinere im Bereich 11 - 20. Die Duplikationen weisen eine H{\"a}ufung der betroffenen Exons am Anfang des Gens auf, wobei Exon 2 am h{\"a}ufigsten das erste betroffene Exon darstellt. Die Punktmutationen dagegen verteilen sich zuf{\"a}llig {\"u}ber das Gen. Es konnte weiterhin gezeigt werden, dass hinsichtlich der Verteilung der gleichen Mutationen auf das Dystrophin-Gen zwischen einer Gruppe von m{\"a}nnlichen Patienten und der Gesamtheit aller Probanden einschließlich Konduktorinnen keine Unterschiede bestehen. Dagegen unterschieden sich die verschiedenen Mutationstypen im Vergleich miteinander hinsichtlich ihrer Verteilung auf das Dystrophin-Gen. Bei der Untersuchung der geographischen Verteilung der DMD und BMD konnte lediglich bei den Duplikationen eine Gleichverteilung in Deutschland best{\"a}tigt werden.}, subject = {Muskeldystrophie}, language = {de} }