@article{GergsJahnSchulzetal.2022, author = {Gergs, Ulrich and Jahn, Tina and Schulz, Nico and Großmann, Claudia and Rueckschloss, Uwe and Demus, Uta and Buchwalow, Igor B. and Neumann, Joachim}, title = {Protein phosphatase 2A improves cardiac functional response to ischemia and sepsis}, series = {International Journal of Molecular Sciences}, volume = {23}, journal = {International Journal of Molecular Sciences}, number = {9}, issn = {1422-0067}, doi = {10.3390/ijms23094688}, url = {http://nbn-resolving.de/urn:nbn:de:bvb:20-opus-284035}, year = {2022}, abstract = {Reversible protein phosphorylation is a posttranslational modification of regulatory proteins involved in cardiac signaling pathways. Here, we focus on the role of protein phosphatase 2A (PP2A) for cardiac gene expression and stress response using a transgenic mouse model with cardiac myocyte-specific overexpression of the catalytic subunit of PP2A (PP2A-TG). Gene and protein expression were assessed under basal conditions by gene chip analysis and Western blotting. Some cardiac genes related to the cell metabolism and to protein phosphorylation such as kinases and phosphatases were altered in PP2A-TG compared to wild type mice (WT). As cardiac stressors, a lipopolysaccharide (LPS)-induced sepsis in vivo and a global cardiac ischemia in vitro (stop-flow isolated perfused heart model) were examined. Whereas the basal cardiac function was reduced in PP2A-TG as studied by echocardiography or as studied in the isolated work-performing heart, the acute LPS- or ischemia-induced cardiac dysfunction deteriorated less in PP2A-TG compared to WT. From the data, we conclude that increased PP2A activity may influence the acute stress tolerance of cardiac myocytes.}, language = {en} } @article{SitterSchlesingerReinholdetal.2022, author = {Sitter, Magdalena and Schlesinger, Tobias and Reinhold, Ann-Kristin and Scholler, Axel and Heymann, Christian von and Welfle, Sabine and Bartmann, Catharina and W{\"o}ckel, Achim and Kleinschmidt, Stefan and Schneider, Sven and Gottschalk, Andr{\´e} and Greve, Susanne and Wermelt, Julius Z. and Wiener, Roland and Schulz, Frank and Chappell, Daniel and Brunner, Maya and Neumann, Claudia and Meybohm, Patrick and Kranke, Peter}, title = {COVID-19 in der geburtshilflichen An{\"a}sthesie: Prospektive Erfassung von SARS-CoV-2-Infektionen zum Zeitpunkt der Geburt sowie des peripartalen Verlaufs SARS-CoV-2-positiver Schwangerer}, series = {Der Anaesthesist}, volume = {71}, journal = {Der Anaesthesist}, number = {6}, issn = {1432-055X}, doi = {10.1007/s00101-021-01068-6}, url = {http://nbn-resolving.de/urn:nbn:de:bvb:20-opus-264878}, pages = {452-461}, year = {2022}, abstract = {Hintergrund Im Rahmen der Pandemie des SARS-CoV-2-Virus erlangte das Patientenkollektiv der Schwangeren fr{\"u}h Aufmerksamkeit. Initial wurde angesichts sich fr{\"u}h abzeichnender Krankheitsf{\"a}lle bei j{\"u}ngeren Patienten mit einem erheblichen Aufkommen peripartal zu betreuender, COVID-19-positiver Schwangerer gerechnet. Ziel der Arbeit Diese Arbeit vermittelt einen Einblick in die SARS-CoV-2-Infektionszahlen im Rahmen der geburtshilflichen An{\"a}sthesie zu Beginn der Pandemie sowie w{\"a}hrend der zweiten Infektionswelle in Deutschland. Methoden {\"U}ber das COALA-Register (COVID-19 related Obstetric Anaesthesia Longitudinal Assessment-Registry) wurden sowohl von M{\"a}rz bis Mai 2020 als auch von Oktober 2020 bis Februar 2021 in Deutschland und der Schweiz w{\"o}chentlich prospektiv Daten zu Verdachts- und best{\"a}tigten SARS-CoV-2-F{\"a}llen bei Schwangeren zum Zeitpunkt der Geburt erhoben. Betrachtet wurden die Verteilung dieser auf die Anzahl der Geburten, Zentren und Erhebungswochen sowie m{\"u}tterliche Charakteristika und Krankheitsverl{\"a}ufe. Ergebnisse Neun Zentren haben im Verlauf 44 SARS-CoV-2-positive Schwangere zum Zeitpunkt der Geburt bei 7167 Geburten (0,6 \%) gemeldet (3 F{\"a}lle auf 2270 Geburten (0,4 \%) und 41 F{\"a}lle auf 4897 Geburten (0,8 \%)). Berichtet wurden 2 schwere COVID-19-Verl{\"a}ufe (n = 1 mit Todesfolge nach ECMO, n = 1 mit ECMO {\"u}berlebt). Bei 28 (68 \%) Patientinnen verlief die Infektion asymptomatisch. Ein Neugeborenes wurde im Verlauf positiv auf SARS-CoV‑2 getestet. Schlussfolgerung Mithilfe des Registers konnte das Auftreten von F{\"a}llen zu Beginn der Pandemie zeitnah eingesch{\"a}tzt werden. Es traten sporadisch Verdachtsf{\"a}lle bzw. best{\"a}tigte F{\"a}lle auf. Aufgrund fehlender fl{\"a}chendeckender Testung muss aber von einer Dunkelziffer asymptomatischer F{\"a}lle ausgegangen werden. W{\"a}hrend der zweiten Infektionswelle wurden 68 \% asymptomatische F{\"a}lle gemeldet. Jedoch kann es bei jungen, gesunden Patientinnen ohne das Vorliegen typischer Risikofaktoren zu schwerwiegenden Verl{\"a}ufen kommen.}, language = {de} } @article{GarciaFernandezHoefflinRauschetal.2023, author = {Garc{\´i}a-Fern{\´a}ndez, Patricia and H{\"o}fflin, Klemens and Rausch, Antonia and Strommer, Katharina and Neumann, Astrid and Cebulla, Nadine and Reinhold, Ann-Kristin and Rittner, Heike and {\"U}{\c{c}}eyler, Nurcan and Sommer, Claudia}, title = {Systemic inflammatory markers in patients with polyneuropathies}, series = {Frontiers in Immunology}, volume = {14}, journal = {Frontiers in Immunology}, doi = {10.3389/fimmu.2023.1067714}, url = {http://nbn-resolving.de/urn:nbn:de:bvb:20-opus-304217}, year = {2023}, abstract = {Introduction In patients with peripheral neuropathies (PNP), neuropathic pain is present in 50\% of the cases, independent of the etiology. The pathophysiology of pain is poorly understood, and inflammatory processes have been found to be involved in neuro-degeneration, -regeneration and pain. While previous studies have found a local upregulation of inflammatory mediators in patients with PNP, there is a high variability described in the cytokines present systemically in sera and cerebrospinal fluid (CSF). We hypothesized that the development of PNP and neuropathic pain is associated with enhanced systemic inflammation. Methods To test our hypothesis, we performed a comprehensive analysis of the protein, lipid and gene expression of different pro- and anti-inflammatory markers in blood and CSF from patients with PNP and controls. Results While we found differences between PNP and controls in specific cytokines or lipids, such as CCL2 or oleoylcarnitine, PNP patients and controls did not present major differences in systemic inflammatory markers in general. IL-10 and CCL2 levels were related to measures of axonal damage and neuropathic pain. Lastly, we describe a strong interaction between inflammation and neurodegeneration at the nerve roots in a specific subgroup of PNP patients with blood-CSF barrier dysfunction. Conclusion In patients with PNP systemic inflammatory, markers in blood or CSF do not differ from controls in general, but specific cytokines or lipids do. Our findings further highlight the importance of CSF analysis in patients with peripheral neuropathies.}, language = {en} }