@phdthesis{Hartwig2016, author = {Hartwig, Elisabeth}, title = {Kortikale Korrelate der Wahrnehmung interauraler Zeitdifferenzen gemessen mit Nahinfrarotspektroskopie}, url = {http://nbn-resolving.de/urn:nbn:de:bvb:20-opus-130391}, school = {Universit{\"a}t W{\"u}rzburg}, year = {2016}, abstract = {Die Wahrnehmung von interauralen Zeit- und Pegeldifferenzen spielt eine Schl{\"u}sselrolle f{\"u}r die Lokalisation von Schallquellen im Raum und f{\"u}r ein optimales Sprachverst{\"a}ndniss im St{\"o}rger{\"a}usch. Beim H{\"o}rgesch{\"a}digten ist die binaurale H{\"o}rf{\"a}higkeit deutlich eingeschr{\"a}nkt. Die bisherigen diagnostischen M{\"o}glichkeiten, diese H{\"o}rleistung zu erfassen, sind nicht zufriedenstellend und beschr{\"a}nken sich im Wesentlichen auf psychoakustische Methoden. Diese Verfahren sind jedoch bei p{\"a}diatrischen und beschr{\"a}nkt kommunikationsf{\"a}higen Patienten nur bedingt anwendbar. Ziel der Studie ist es, objektive Methoden im Hinblick auf ihre Eignung als Biomarker f{\"u}r das binaurale H{\"o}rvermogen zu evaluieren und weiterzuentwickeln. Erg{\"a}nzend dazu sollen der Entwicklungsstand und die funktionelle Plastizit{\"a}t des zentralen auditiven Systems als Einflussgr{\"o}ße mitbeurteilt werden. Untersucht wurden in dieser Studie zun{\"a}chst normalh{\"o}rende Kontrollpersonen. Die subjektive Lokalisationsf{\"a}higkeit wurde mit Hilfe psychoakustischer Tests {\"u}berpr{\"u}ft und mit objektiven, funktionell bildgebenden Verfahren korreliert. Die kortikale Repr{\"a}sentation binauraler Stimuli und die Unterschiede der Oxygenierung des Hirngewebes werden mit Nahinfrarot Spektroskopie dargestellt. Als Stimuli dienen bei allen Testverfahren identische akustische Reize unterschiedlicher Komplexit{\"a}t. Es wird erwartet, dass die Validierung objektiver Marker f{\"u}r das binaurale H{\"o}ren eine Optimierung der H{\"o}rhilfeneinstellung erm{\"o}glicht und zu einer Verbesserung der H{\"o}r- und Lebensqualit{\"a}t h{\"o}rgesch{\"a}digter Patienten f{\"u}hrt.}, subject = {NIRS}, language = {de} } @article{HerrmannAdamNotzetal.2020, author = {Herrmann, Johannes and Adam, Elisabeth Hannah and Notz, Quirin and Helmer, Philipp and Sonntagbauer, Michael and Ungemach-Papenberg, Peter and Sanns, Andreas and Zausig, York and Steinfeldt, Thorsten and Torje, Iuliu and Schmid, Benedikt and Schlesinger, Tobias and Rolfes, Caroline and Reyher, Christian and Kredel, Markus and Stumpner, Jan and Brack, Alexander and Wurmb, Thomas and Gill-Schuster, Daniel and Kranke, Peter and Weismann, Dirk and Klinker, Hartwig and Heuschmann, Peter and R{\"u}cker, Viktoria and Frantz, Stefan and Ertl, Georg and Muellenbach, Ralf Michael and Mutlak, Haitham and Meybohm, Patrick and Zacharowski, Kai and Lotz, Christopher}, title = {COVID-19 Induced Acute Respiratory Distress Syndrome — A Multicenter Observational Study}, series = {Frontiers in Medicine}, volume = {7}, journal = {Frontiers in Medicine}, issn = {2296-858X}, doi = {10.3389/fmed.2020.599533}, url = {http://nbn-resolving.de/urn:nbn:de:bvb:20-opus-219834}, year = {2020}, abstract = {Background: Proportions of patients dying from the coronavirus disease-19 (COVID-19) vary between different countries. We report the characteristics; clinical course and outcome of patients requiring intensive care due to COVID-19 induced acute respiratory distress syndrome (ARDS). Methods: This is a retrospective, observational multicentre study in five German secondary or tertiary care hospitals. All patients consecutively admitted to the intensive care unit (ICU) in any of the participating hospitals between March 12 and May 4, 2020 with a COVID-19 induced ARDS were included. Results: A total of 106 ICU patients were treated for COVID-19 induced ARDS, whereas severe ARDS was present in the majority of cases. Survival of ICU treatment was 65.0\%. Median duration of ICU treatment was 11 days; median duration of mechanical ventilation was 9 days. The majority of ICU treated patients (75.5\%) did not receive any antiviral or anti-inflammatory therapies. Venovenous (vv) ECMO was utilized in 16.3\%. ICU triage with population-level decision making was not necessary at any time. Univariate analysis associated older age, diabetes mellitus or a higher SOFA score on admission with non-survival during ICU stay. Conclusions: A high level of care adhering to standard ARDS treatments lead to a good outcome in critically ill COVID-19 patients.}, language = {en} }