@article{BaurOttoStegeretal.2018, author = {Baur, Johannes and Otto, Christoph and Steger, Ulrich and Klein-Hessling, Stefan and Muhammad, Khalid and Pusch, Tobias and Murti, Krisna and Wismer, Rhoda and Germer, Christoph-Thomas and Klein, Ingo and M{\"u}ller, Nora and Serfling, Edgar and Avots, Andris}, title = {The transcription factor NFaTc1 supports the rejection of heterotopic heart allografts}, series = {Frontiers in Immunology}, volume = {9}, journal = {Frontiers in Immunology}, doi = {10.3389/fimmu.2018.01338}, url = {http://nbn-resolving.de/urn:nbn:de:bvb:20-opus-221530}, year = {2018}, abstract = {The immune suppressants cyclosporin A (CsA) and tacrolimus (FK506) are used worldwide in transplantation medicine to suppress graft rejection. Both CsA and FK506 inhibit the phosphatase calcineurin (CN) whose activity controls the immune receptor-mediated activation of lymphocytes. Downstream targets of CN in lymphocytes are the nuclear factors of activated T cells (NFATs). We show here that the activity of NFATc1, the most prominent NFAT factor in activated lymphocytes supports the acute rejection of heterotopic heart allografts. While ablation of NFATc1 in T cells prevented graft rejection, ectopic expression of inducible NFATc1/αA isoform led to rejection of heart allografts in recipient mice. Acceptance of transplanted hearts in mice bearing NFATc1-deficient T cells was accompanied by a reduction in number and cytotoxicity of graft infiltrating cells. In CD8\(^+\) T cells, NFATc1 controls numerous intracellular signaling pathways that lead to the metabolic switch to aerobic glycolysis and the expression of numerous lymphokines, chemokines, and their receptors, including Cxcr3 that supports the rejection of allogeneic heart transplants. These findings favors NFATc1 as a molecular target for the development of new strategies to control the cytotoxicity of T cells upon organ transplantation.}, language = {en} } @phdthesis{StratmanngebHirster2024, author = {Stratmann [geb. Hirster], Tizia}, title = {Ver{\"a}nderung der gesundheitsbezogenen Lebensqualit{\"a}t nach leberchirurgischen Operationen}, doi = {10.25972/OPUS-35997}, url = {http://nbn-resolving.de/urn:nbn:de:bvb:20-opus-359977}, school = {Universit{\"a}t W{\"u}rzburg}, year = {2024}, abstract = {Es zeigte sich, dass die unmittelbare postoperative gesundheitsbezogene Lebensqualit{\"a}t erwartungsgem{\"a}ß deutlich eingeschr{\"a}nkt, jedoch nach circa sechs Monaten wieder auf dem Ausgangsniveau der pr{\"a}operativen Ebene angekommen war. Sowohl die Symptomskalen als auch die Funktionsskalen zeigten statistisch signifikante Unterschiede der erhobenen Werte bez{\"u}glich des Vergleichs der pr{\"a}operativen zu den postoperativen Daten, dasselbe ließ sich {\"u}ber die Werte im Rahmen der Verlaufskontrolle nach circa sechs Monaten erheben. Eine kurzfristige Einbuße der Lebensqualit{\"a}t durch einen station{\"a}ren Krankenhausaufenthalt sowie einer operativen Versorgung erscheint logisch. F{\"u}r die zuk{\"u}nftige Entscheidung vor allem auch f{\"u}r Personen, welche aufgrund einer benignen Leberraumforderung eine operative Versorgung erhalten sollen, ist zu sagen, dass die globale gesundheitsbezogene Lebensqualit{\"a}t postoperativ nach circa sechs Monaten gleich bzw. etwas gebessert ausfiel und somit eine Rechtfertigung der operativen Versorgung auch bei benignen Erkrankungen darstellen kann. Ein wesentlicher Aspekt der Arbeit ist, dass gezeigt werden konnte, dass auch bei komplexen Lebereingriffen eine schnelle Rekonvaleszenz - mindestens auf das Niveau vor dem Eingriff - innerhalb der ersten sechs Monate zu erwarten ist. Die systematische Erfassung der Lebensqualit{\"a}t hilft die postoperativen Einschr{\"a}nkungen und die Rekonvaleszenz zu normieren.}, subject = {Leberresektion}, language = {de} } @article{AnanyKreckelFuellsacketal.2018, author = {Anany, Mohamed A. and Kreckel, Jennifer and F{\"u}llsack, Simone and Rosenthal, Alevtina and Otto, Christoph and Siegmund, Daniela and Wajant, Harald}, title = {Soluble TNF-like weak inducer of apoptosis (TWEAK) enhances poly(I:C)-induced RIPK1-mediated necroptosis}, series = {Cell Death \& Disease}, volume = {9}, journal = {Cell Death \& Disease}, doi = {10.1038/s41419-018-1137-1}, url = {http://nbn-resolving.de/urn:nbn:de:bvb:20-opus-221104}, year = {2018}, abstract = {TNF-like weak inducer of apoptosis (TWEAK) and inhibition of protein synthesis with cycloheximide (CHX) sensitize for poly(I:C)-induced cell death. Notably, although CHX preferentially enhanced poly(I:C)-induced apoptosis, TWEAK enhanced primarily poly(I:C)-induced necroptosis. Both sensitizers of poly(I:C)-induced cell death, however, showed no major effect on proinflammatory poly(I:C) signaling. Analysis of a panel of HeLa-RIPK3 variants lacking TRADD, RIPK1, FADD, or caspase-8 expression revealed furthermore similarities and differences in the way how poly(I:C)/TWEAK, TNF, and TRAIL utilize these molecules for signaling. RIPK1 turned out to be essential for poly(I:C)/TWEAK-induced caspase-8-mediated apoptosis but was dispensable for this response in TNF and TRAIL signaling. TRADD-RIPK1-double deficiency differentially affected poly(I:C)-triggered gene induction but abrogated gene induction by TNF completely. FADD deficiency abrogated TRAIL- but not TNF- and poly(I:C)-induced necroptosis, whereas TRADD elicited protective activity against all three death inducers. A general protective activity against poly(I:C)-, TRAIL-, and TNF-induced cell death was also observed in FLIPL and FLIPS transfectrants.}, language = {en} } @phdthesis{Doehler2024, author = {D{\"o}hler, Ida}, title = {Reduktion von Blutungskomplikationen bei Patientinnen und Patienten mit oraler Antikoagulation in der elektiven Allgemein- und Viszeralchirurgie durch individuelles Risiko-adjustiertes Bridging}, doi = {10.25972/OPUS-37063}, url = {http://nbn-resolving.de/urn:nbn:de:bvb:20-opus-370639}, school = {Universit{\"a}t W{\"u}rzburg}, year = {2024}, abstract = {Zahlreiche Studien zeigten, dass perioperatives Bridging der oralen Antikoagulation zu einem erh{\"o}hten Blutungsrisiko f{\"u}hrt. Ursache hierf{\"u}r k{\"o}nnte eine zu aggressive Herangehensweise bez{\"u}glich der Dosierung des Bridgings sein. Daher war das Ziel dieser Arbeit herauszufinden, ob ein Risiko-adjustiertes Bridging-Schema in der elektiven Allgemein- und Viszeralchirurgie zu einem geringeren Auftreten von postoperativen Blutungsereignissen f{\"u}hrt und ob trotzdem ein ad{\"a}quater Schutz vor thromboembolischen Ereignissen gegeben ist. Hierf{\"u}r wurde retrospektiv und monozentrisch das Auftreten der genannten postoperativen Ereignisse in zwei Zeitr{\"a}umen untersucht. Das erste Studienintervall erstreckte sich von Januar 2011 bis Dezember 2014 und spiegelt die Ereignisraten vor der internen Leitlinien{\"a}nderung wider. Es wurden 263 Personen eingeschlossen. Das zweite Intervall begann im Januar 2017 und endete im Dezember 2019, in diesem wurden 271 Personen untersucht. Zwischen diesen beiden Zeitr{\"a}umen wurde eine {\"u}berarbeitete klinikinterne Bridging-Leitlinie etabliert, welche an das individuelle thromboembolische Risiko, Alter, Gewicht und die Nierenfunktion der Patientinnen und Patienten angepasst war. Postoperative Major- (8.4\% vs. 4.1\%, p=0.039) und Minor-Blutungen (13.7\% vs. 6.3\%, p=0.004) nahmen im zweiten Intervall signifikant ab, w{\"a}hrend das thromboembolische Risiko weiterhin niedrig blieb (0.8\% vs. 1.1\%, p=1). Außerdem zeigte sich, dass es zu keiner signifikanten Zunahme der Mortalit{\"a}t, der Reoperationen, der L{\"a}nge des postoperativen station{\"a}ren Aufenthalts oder der Erythrozytenkonzentrat-Transfusionen kam. Die Ergebnisse dieser Arbeit zeigen, dass die differenzierte Bridging-Leitlinie f{\"u}r die Allgemein- und Viszeralchirurgie mit einer signifikant erniedrigten Blutungsrate assoziiert ist und eine Anpassung des Bridgings an die patientenspezifischen Risikofaktoren wichtig ist.}, subject = {Heparin}, language = {de} } @phdthesis{Engelbrecht2024, author = {Engelbrecht, Elisabeth}, title = {Retrospektive Auswertung des Therapieerfolges einer PTCD-Anlage bei Insuffizienz der Pankreatojejunostomie nach Pankreaskopfresektionen}, doi = {10.25972/OPUS-37039}, url = {http://nbn-resolving.de/urn:nbn:de:bvb:20-opus-370395}, school = {Universit{\"a}t W{\"u}rzburg}, year = {2024}, abstract = {Trotz stetiger Weiterentwicklung und Verbesserungen in chirurgischen Anastomosetechniken treten postoperative Pankreasfisteln (POPF) in 20 - 25 \% der Patienten und Patientinnen als Komplikation nach partieller Pankreatikoduodenektomie (PPD) auf. Kommt es zu einer kombinierten Leckage aus Gallen- und Pankreassekret, wurde in dieser Arbeit die Definition einer komplizierten POPF (CPPF) eingef{\"u}hrt, welche eine seltene, aber schwerwiegende und gef{\"a}hrliche postoperative Komplikation darstellt. Neben einer Relaparotomie kann eine Restpankreatektomie als ultima ratio zur Beherrschung dieser schweren Komplikation notwendig werden, welche mit einer Mortalit{\"a}t von 50 \% verbunden ist. Die Internationale Studiengruppe der Pankreaschirurgie (ISGPS) entwickelte ein Klassifikationssystem f{\"u}r POPF, welches auf Abweichungen der {\"u}blichen postoperativen Behandlungsstrategie beruht. Jedoch wurden keine spezifischen Behandlungsalgorithmen bzw. Therapiekonzepte, insbesondere im Falle einer CPPF, vorgeschlagen. In dieser Arbeit soll die therapeutische Effektivit{\"a}t einer perkutanen transhepatischen Cholangiodrainage (PTCD) bei Patienten und Patientinnen mit einer CPPF evaluiert werden. Dazu wurde eine retrospektive Analyse an Patienten und Patientinnen durchgef{\"u}hrt, welche eine CPPF nach PPD entwickelten. Die Patienten und Patientinnen wurden hinsichtlich der gew{\"a}hlten Behandlungsstrategie, des Outcomes, postoperativer Komplikationen nach Clavien-Dindo-Klassifikation, des CCI (Comprehensive Complication Index), der 30- und 90-Tage-Mortalit{\"a}t sowie Restpankreatektomie, postoperativer Arrosionsblutungen und der Hospitalisierungsdauer nach Behandlung einer CPPF analysiert. Zwischen 2007 und 2018 entwickelten 56 (19,1 \%) von insgesamt 293 Patienten und Patientinnen eine relevante POPF (ISGPS Grad B/C) nach einer Pankreaskopfresektion. Darunter wurden 17 Patienten und Patientinnen mit einer komplizierten POPF (CPPF) identifiziert. 11 Patienten und Patientinnen erhielten als Behandlung eine PTCD und sechs Patienten und Patientinnen erhielten eine chirurgisch eingebrachte transhepatische Cholangiodrainage (CTCD) im Rahmen eines Revisionseingriffes. Es wurde keine Restpankreatektomie oder Reoperation nach einer initialen PTCD Therapie notwendig. In 4 von 17 F{\"a}llen kam es zu postoperativen Blutungen nach Einbringen einer transhepatischen Cholangiodrainage, der mediane CCI lag bei 44 ± 17,3, die mediane Hospitalisierungsdauer betrug 36 ± 19,2 Tage, die 30-Tage-Mortalit{\"a}t war 0 \% und die 90-Tage-Mortalit{\"a}t 17,7 \%. Es wurde kein Sterbefall in Verbindung mit einer PTCD beobachtet. Mit Hilfe dieser Studie kann gezeigt werden, dass eine PTCD eine praktikable, sichere und effektive Behandlungsoption f{\"u}r Patienten und Patientinnen mit einer CPPF bietet. Die Separierung von Galle und Pankreassaft stellt eine neuartige Behandlungsoption in ausgew{\"a}hlten Patienten und Patientinnen mit ausreichend drainierter CPPF nach PPD dar.}, subject = {Bauchspeicheldr{\"u}senkrebs}, language = {de} } @article{BaluapuriHofstetterDudvarskiStankovicetal.2019, author = {Baluapuri, Apoorva and Hofstetter, Julia and Dudvarski Stankovic, Nevenka and Endres, Theresa and Bhandare, Pranjali and Vos, Seychelle Monique and Adhikari, Bikash and Schwarz, Jessica Denise and Narain, Ashwin and Vogt, Markus and Wang, Shuang-Yan and D{\"u}ster, Robert and Jung, Lisa Anna and Vanselow, Jens Thorsten and Wiegering, Armin and Geyer, Matthias and Maric, Hans Michael and Gallant, Peter and Walz, Susanne and Schlosser, Andreas and Cramer, Patrick and Eilers, Martin and Wolf, Elmar}, title = {MYC Recruits SPT5 to RNA Polymerase II to Promote Processive Transcription Elongation}, series = {Molecular Cell}, volume = {74}, journal = {Molecular Cell}, doi = {10.1016/j.molcel.2019.02.031}, url = {http://nbn-resolving.de/urn:nbn:de:bvb:20-opus-221438}, pages = {674-687}, year = {2019}, abstract = {The MYC oncoprotein binds to promoter-proximal regions of virtually all transcribed genes and enhances RNA polymerase II (Pol II) function, but its precise mode of action is poorly understood. Using mass spectrometry of both MYC and Pol II complexes, we show here that MYC controls the assembly of Pol II with a small set of transcription elongation factors that includes SPT5, a subunit of the elongation factor DSIF. MYC directly binds SPT5, recruits SPT5 to promoters, and enables the CDK7-dependent transfer of SPT5 onto Pol II. Consistent with known functions of SPT5, MYC is required for fast and processive transcription elongation. Intriguingly, the high levels of MYC that are expressed in tumors sequester SPT5 into non-functional complexes, thereby decreasing the expression of growth-suppressive genes. Altogether, these results argue that MYC controls the productive assembly of processive Pol II elongation complexes and provide insight into how oncogenic levels of MYC permit uncontrolled cellular growth.}, language = {en} } @article{ColungaHayworthKressetal.2019, author = {Colunga, Thomas and Hayworth, Miranda and Kreß, Sebastian and Reynolds, David M. and Chen, Luoman and Nazor, Kristopher L. and Baur, Johannes and Singh, Amar M. and Loring, Jeanne F. and Metzger, Marco and Dalton, Stephen}, title = {Human Pluripotent Stem Cell-Derived Multipotent Vascular Progenitors of the Mesothelium Lineage Have Utility in Tissue Engineering and Repair}, series = {Cell Reports}, volume = {26}, journal = {Cell Reports}, doi = {10.1016/j.celrep.2019.02.016}, url = {http://nbn-resolving.de/urn:nbn:de:bvb:20-opus-223217}, pages = {2566-2579}, year = {2019}, abstract = {In this report we describe a human pluripotent stem cell-derived vascular progenitor (MesoT) cell of the mesothelium lineage. MesoT cells are multipotent and generate smooth muscle cells, endothelial cells, and pericytes and self-assemble into vessel-like networks in vitro. MesoT cells transplanted into mechanically damaged neonatal mouse heart migrate into the injured tissue and contribute to nascent coronary vessels in the repair zone. When seeded onto decellularized vascular scaffolds, MesoT cells differentiate into the major vascular lineages and self-assemble into vasculature capable of supporting peripheral blood flow following transplantation. These findings demonstrate in vivo functionality and the potential utility of MesoT cells in vascular engineering applications.}, language = {en} } @article{MuehlemannZdziebloFriedrichetal.2018, author = {M{\"u}hlemann, Markus and Zdzieblo, Daniela and Friedrich, Alexandra and Berger, Constantin and Otto, Christoph and Walles, Heike and Koepsell, Hermann and Metzger, Marco}, title = {Altered pancreatic islet morphology and function in SGLT1 knockout mice on a glucose-deficient, fat-enriched diet}, series = {Molecular Metabolism}, volume = {13}, journal = {Molecular Metabolism}, doi = {10.1016/j.molmet.2018.05.011}, url = {http://nbn-resolving.de/urn:nbn:de:bvb:20-opus-224230}, pages = {67-76}, year = {2018}, abstract = {Objectives Glycemic control by medical treatment represents one therapeutic strategy for diabetic patients. The Na+-d-glucose cotransporter 1 (SGLT1) is currently of high interest in this context. SGLT1 is known to mediate glucose absorption and incretin secretion in the small intestine. Recently, inhibition of SGLT1 function was shown to improve postprandial hyperglycemia. In view of the lately demonstrated SGLT1 expression in pancreatic islets, we investigated if loss of SGLT1 affects islet morphology and function. Methods Effects associated with the loss of SGLT1 on pancreatic islet (cyto) morphology and function were investigated by analyzing islets of a SGLT1 knockout mouse model, that were fed a glucose-deficient, fat-enriched diet (SGLT1-/--GDFE) to circumvent the glucose-galactose malabsorption syndrome. To distinguish diet- and Sglt1-/--dependent effects, wildtype mice on either standard chow (WT-SC) or the glucose-free, fat-enriched diet (WT-GDFE) were used as controls. Feeding a glucose-deficient, fat-enriched diet further required the analysis of intestinal SGLT1 expression and function under diet-conditions. Results Consistent with literature, our data provide evidence that small intestinal SGLT1 mRNA expression and function is regulated by nutrition. In contrast, pancreatic SGLT1 mRNA levels were not affected by the applied diet, suggesting different regulatory mechanisms for SGLT1 in diverse tissues. Morphological changes such as increased islet sizes and cell numbers associated with changes in proliferation and apoptosis and alterations of the β- and α-cell population are specifically observed for pancreatic islets of SGLT1-/--GDFE mice. Glucose stimulation revealed no insulin response in SGLT1-/--GDFE mice while WT-GDFE mice displayed only a minor increase of blood insulin. Irregular glucagon responses were observed for both, SGLT1-/--GDFE and WT-GDFE mice. Further, both animal groups showed a sustained release of GLP-1 compared to WT-SC controls. Conclusion Loss or impairment of SGLT1 results in abnormal pancreatic islet (cyto)morphology and disturbed islet function regarding the insulin or glucagon release capacity from β- or α-cells, respectively. Consequently, our findings propose a new, additional role for SGLT1 maintaining proper islet structure and function.}, language = {en} }