@phdthesis{Kappes2024, author = {Kappes, Alexander}, title = {High-Redshift Blazars Observed by the International LOFAR Telescope}, doi = {10.25972/OPUS-36144}, url = {http://nbn-resolving.de/urn:nbn:de:bvb:20-opus-361444}, school = {Universit{\"a}t W{\"u}rzburg}, year = {2024}, abstract = {This work presents the first ILT observations of high redshift blazars and their study in terms of jet evolution, morphology, and interaction with the surrounding medium. Each of these represents a highly topical area of astronomywith a large number of open questions. To better understand Active Galactic Nuclei (AGN) and their fundamental inner workings, new techniques are needed to exploit the full potential of the next generation of radio interferometers. Some of these tools are presented here and applied to one of the latest generation of software radio telescopes. A major focus of the studies presented is on the unification model, where the observed blazars are discussed for their properties to be rotated counterparts of Fanaroff-Riley Class II (FR-II) radio galaxies, when classified as Flat Spectrum Radio Quasars (FSRQs). In addition, multiwavelength information has been included in the analysis. Both studies are feasibility studies that will serve as a basis for future similar studies. The characteristics discussed and their interpretation do not allow conclusions to be drawn for their respective populations. However, by applying them to a larger number of targets, population studies will be possible. The first chapters introduce the necessary topics, AGN, principles of radio observations and ILT, in the necessary depth to provide the reader with a solid knowledge base. They are particularly important for understanding the current limits and influences of uncertainties in the observation, calibration and imaging process. But they also shed light on realistic future improvements. A particular focus is on the development and evolution of the LOw-Frequency ARray (LOFAR)-Very Long Baseline Interferometry (VLBI) pipeline. With the tools at hand, the first study addresses the high redshift blazar S5 0836+710 \$(z=2.218)\$, which has been observed at various wavelengths and resolutions. It has a disrupted one-sided jet with an associated extended region further out. Despite the excellent wavelength coverage, only the additional ILT observations provided a complete picture of the source. With the data, the extended region could be classified as a hotspot moving at slightly relativistic speeds.. With the ILT data it was also possible to extract the flux of the core region of the AGN, and in projection to reveal the mixed counter-hotspot behind it. This also allowed constraints on jet parameters and environmental properties to be modelled, which were previously inconclusive. Technically, this study shows that the ILT can be used as an effective VLBI array for compact sources with small angular scales. However, the detection of faint components beyond redshifts of \$z=2\$ may require the capabilities of the Square Kilometre Array (SKA) to provide a significant number of detections to enable statistical conclusions. The second study uses a much improved calibration pipeline to analyse the high redshift blazar GB1508+5714 \$(z=4.30)\$. The ILT data revealed a previously unseen component in the eastern direction. A spectral index map was generated from the Karl G. Jansky Very Large Array (VLA) data, showing spectral index values of \$-1.2_{-0.2}^{+0.4}\$ for the western component, steeper than \$-1.1\$ for the eastern region, and \$0.023 \pm 0.007\$ for the core. Using the information provided by the ILT observation, as well as multi-wavelength information from other observations ranging from the long radio wavelengths to the \$\gamma\$ regime, four models were developed to interpret the observed flux with different emission origins. This also allowed to test a proposed interaction channel of the electrons provided by the jet, to cool off via inverse compton scattering with the Cosmic Microwave Background (CMB) photons, rather than by the usual synchrotron emission. This is referred to as cmb quenching in the literature, which could be shown in the study, to be necessary in any case. Finally, one of the four models was considered in which the hotspots in the detected components are unresolved and mixed by the lobe emission, with the X-ray emission coming from the lobes and partially mixed by the bright core region. The results of this preferred model are consistent with hotspots in a state of equipartition and lobes almost so. The study shows that high redshift blazars can be studied with the ILT, and expanding the sample of high redshift blazars resolved at multiple frequencies will allow a statistical study of the population. Finally, this work successfully demonstrates the powerful capabilities of the ILT to address questions that were previously inaccessible. The current state of the LOFAR-VLBI pipeline, when properly executed, allows work on the most challenging objects and will only improve in the future. In particular, this gives a glimpse of the possibilities that SKA will bring to astronomy.}, subject = {Blazar}, language = {en} } @phdthesis{GoettlergebLang2024, author = {G{\"o}ttler [geb. Lang], Anna}, title = {Auswirkung der bariatrischen Operation auf die Aktivit{\"a}t des autonomen Nervensystems im kardialen und peripheren Kompartiment}, doi = {10.25972/OPUS-36932}, url = {http://nbn-resolving.de/urn:nbn:de:bvb:20-opus-369328}, school = {Universit{\"a}t W{\"u}rzburg}, year = {2024}, abstract = {Die vorliegende Arbeit thematisiert die Aktivit{\"a}t des autonomen Nervensystems im Vergleich vor versus nach bariatrischer Operation bei ProbandInnen mit morbider Adipositas. Wir untersuchten, ob die Operation und der damit einhergehende Gewichtsverlust drei Monate nach dem bariatrischen Eingriff zu einer Ver{\"a}nderung der Aktivit{\"a}t des autonomen Nervensystems im thorakalen und im motorischen/peripheren Kompartiment f{\"u}hrt. Als Parameter dienen f{\"u}r das thorakale Kompartiment die Herzfrequenzvariabilit{\"a}t und f{\"u}r das periphere/motorische Kompartiment vaskul{\"a}re (lnRHI und AI) und sudomotorische (Schweißvolumen, Antwortlatenz) Parameter. Unsere Ergebnisse im thorakalen Kompartiment zeigen einen Anstieg der Herzfrequenzvariabilit{\"a}t 3 Monate nach bariatrischer Operation. Wir schließen uns daher der Hypothese an, die mit morbider Adipositas assoziierte Erh{\"o}hung der sympathischen Aktivit{\"a}t im thorakalen Kompartiment k{\"o}nne durch bariatrische Operationen reversibel sein. Im peripheren/motorischen Kompartiment k{\"o}nnen wir keine eindeutige Ver{\"a}nderung der Aktivit{\"a}t des autonomen Nervensystems vor versus nach bariatrischer Operation beobachten. Andere Studien konnten hierzu deutlichere Ergebnisse erheben, die ebenfalls eine erh{\"o}hte sympathische Aktivit{\"a}t im motorischen Kompartiment zeigten, welche nach bariatrischer Operation reversibel war. Insgesamt k{\"o}nnen wir die These einer autonomen Imbalance bei Adipositas sowie einer Verringerung der sympathischen Aktivit{\"a}t im thorakalen Kompartiment nach bariatrischer Operation unterst{\"u}tzen. Die Ver{\"a}nderungen im autonomen Nervensystem leisten m{\"o}glicherweise einen Beitrag zur Verbesserung der kardiovaskul{\"a}ren Gesundheit und der metabolischen Situation nach der bariatrischen Operation.}, subject = {Vegetatives Nervensystem}, language = {de} } @phdthesis{Gaballa2024, author = {Gaballa, Abdallah Hatem Hassan Hosny Ahmed}, title = {PAF1c drives MYC-mediated immune evasion in pancreatic ductal adenocarcinoma}, doi = {10.25972/OPUS-36045}, url = {http://nbn-resolving.de/urn:nbn:de:bvb:20-opus-360459}, school = {Universit{\"a}t W{\"u}rzburg}, year = {2024}, abstract = {The expression of the MYC proto-oncogene is elevated in a large proportion of patients with pancreatic ductal adenocarcinoma (PDAC). Previous findings in PDAC have shown that this increased MYC expression mediates immune evasion and promotes S-phase progression. How these functions are mediated and whether a downstream factor of MYC mediates these functions has remained elusive. Recent studies identifying the MYC interactome revealed a complex network of interaction partners, highlighting the need to identify the oncogenic pathway of MYC in an unbiased manner. In this work, we have shown that MYC ensures genomic stability during S-phase and prevents transcription-replication conflicts. Depletion of MYC and inhibition of ATR kinase showed a synergistic effect to induce DNA damage. A targeted siRNA screen targeting downstream factors of MYC revealed that PAF1c is required for DNA repair and S-phase progression. Recruitment of PAF1c to RNAPII was shown to be MYC dependent. PAF1c was shown to be largely dispensable for cell proliferation and regulation of MYC target genes. Depletion of CTR9, a subunit of PAF1c, caused strong tumor regression in a pancreatic ductal adenocarcinoma model, with long-term survival in a subset of mice. This effect was not due to induction of DNA damage, but to restoration of tumor immune surveillance. Depletion of PAF1c resulted in the release of RNAPII with transcription elongation factors, including SPT6, from the bodies of long genes, promoting full-length transcription of short genes. This resulted in the downregulation of long DNA repair genes and the concomitant upregulation of short genes, including MHC class I genes. These data demonstrate that a balance between long and short gene transcription is essential for tumor progression and that interference with PAF1c levels shifts this balance toward a tumor-suppressive transcriptional program. It also directly links MYC-mediated S-phase progression to immune evasion. Unlike MYC, PAF1c has a stable, known folded structure; therefore, the development of a small molecule targeting PAF1c may disrupt the immune evasive function of MYC while sparing its physiological functions in cellular growth.}, subject = {Myc}, language = {en} } @phdthesis{Doehler2024, author = {D{\"o}hler, Ida}, title = {Reduktion von Blutungskomplikationen bei Patientinnen und Patienten mit oraler Antikoagulation in der elektiven Allgemein- und Viszeralchirurgie durch individuelles Risiko-adjustiertes Bridging}, doi = {10.25972/OPUS-37063}, url = {http://nbn-resolving.de/urn:nbn:de:bvb:20-opus-370639}, school = {Universit{\"a}t W{\"u}rzburg}, year = {2024}, abstract = {Zahlreiche Studien zeigten, dass perioperatives Bridging der oralen Antikoagulation zu einem erh{\"o}hten Blutungsrisiko f{\"u}hrt. Ursache hierf{\"u}r k{\"o}nnte eine zu aggressive Herangehensweise bez{\"u}glich der Dosierung des Bridgings sein. Daher war das Ziel dieser Arbeit herauszufinden, ob ein Risiko-adjustiertes Bridging-Schema in der elektiven Allgemein- und Viszeralchirurgie zu einem geringeren Auftreten von postoperativen Blutungsereignissen f{\"u}hrt und ob trotzdem ein ad{\"a}quater Schutz vor thromboembolischen Ereignissen gegeben ist. Hierf{\"u}r wurde retrospektiv und monozentrisch das Auftreten der genannten postoperativen Ereignisse in zwei Zeitr{\"a}umen untersucht. Das erste Studienintervall erstreckte sich von Januar 2011 bis Dezember 2014 und spiegelt die Ereignisraten vor der internen Leitlinien{\"a}nderung wider. Es wurden 263 Personen eingeschlossen. Das zweite Intervall begann im Januar 2017 und endete im Dezember 2019, in diesem wurden 271 Personen untersucht. Zwischen diesen beiden Zeitr{\"a}umen wurde eine {\"u}berarbeitete klinikinterne Bridging-Leitlinie etabliert, welche an das individuelle thromboembolische Risiko, Alter, Gewicht und die Nierenfunktion der Patientinnen und Patienten angepasst war. Postoperative Major- (8.4\% vs. 4.1\%, p=0.039) und Minor-Blutungen (13.7\% vs. 6.3\%, p=0.004) nahmen im zweiten Intervall signifikant ab, w{\"a}hrend das thromboembolische Risiko weiterhin niedrig blieb (0.8\% vs. 1.1\%, p=1). Außerdem zeigte sich, dass es zu keiner signifikanten Zunahme der Mortalit{\"a}t, der Reoperationen, der L{\"a}nge des postoperativen station{\"a}ren Aufenthalts oder der Erythrozytenkonzentrat-Transfusionen kam. Die Ergebnisse dieser Arbeit zeigen, dass die differenzierte Bridging-Leitlinie f{\"u}r die Allgemein- und Viszeralchirurgie mit einer signifikant erniedrigten Blutungsrate assoziiert ist und eine Anpassung des Bridgings an die patientenspezifischen Risikofaktoren wichtig ist.}, subject = {Heparin}, language = {de} } @phdthesis{Polzin2024, author = {Polzin, Charlotte}, title = {Entwicklung eines Screeningverfahrens f{\"u}r Linezolid-resistente Enterokokken und Aufnahme der Pr{\"a}valenz}, doi = {10.25972/OPUS-37066}, url = {http://nbn-resolving.de/urn:nbn:de:bvb:20-opus-370665}, school = {Universit{\"a}t W{\"u}rzburg}, year = {2024}, abstract = {Enterokokken geh{\"o}ren zu den bedeutendsten nosokomialen Keimen. Die Verbreitung von Multiresistenzen bei diesen Keimen stellt das deutsche Gesundheitssystem aufgrund von wenigen verbleibenden Therapieoptionen von Infektionen vor große Probleme. Die KRINKO des Robert-Koch-Instituts empfiehlt als m{\"o}gliche Pr{\"a}ventionsmaßnahme ein regelm{\"a}ßiges Screening auf Enterokokken mit Vancomycin- bzw. Linezolid-Resistenzen. Ziel dieser Arbeit war es, ein kulturelles Screeningverfahren f{\"u}r Linezolid-resistente Enterokokken (LRE) zu entwickeln und dieses anschließend im Routinescreening des Universit{\"a}tsklinikums W{\"u}rzburg zu etablieren. Es wurde ein Verfahren entwickelt, welches sich aus einem Anreicherungsschritt mit 3 mg/l Linezolid versetzter selektiver Enterococcosel-Bouillon und einer anschließenden Subkultivierung auf Linezolid-Enterococcosel-Agar mit 4 mg/l Linezolid zusammensetzt. In einer Simulation von klinischen Bedingungen zeigte sich eine gute Sensitivit{\"a}t und Spezifit{\"a}t. Das entwickelte Screeningverfahren wurde mit einem geringen Sensitivit{\"a}tsverlust und ohne zus{\"a}tzliche Belastung f{\"u}r die Patienten in das bestehende Routinescreening f{\"u}r Vancomycin-resistente Enterokokken des Universit{\"a}tsklinikums W{\"u}rzburg eingegliedert. Die nachgewiesen LRE zeigten unterschiedliche Resistenzmechanismen, wobei bei dem Großteil der Isolate Resistenzgene nachgewiesen werden konnten. Des Weiteren zeigte sich ein breit gestreuter genetischer Hintergrund. Viele der Isolate geh{\"o}rten genetischen Gruppen an, welche bisher kaum in hospitalisierten Patienten nachgewiesen wurden. Durch die labortechnische Weiterentwicklung von Screeningverfahren f{\"u}r LRE k{\"o}nnen diese m{\"o}glicherweise bald routinem{\"a}ßig in vielen Kliniken etabliert werden.}, subject = {Enterococcus}, language = {de} } @article{ElliotGermainHilzetal.2019, author = {Elliot, Perry M. and Germain, Dominique P. and Hilz, Max J. and Spada, Marco and Wanner, Christoph and Falissard, Bruno}, title = {Why systematic literature reviews in Fabry disease should include all published evidence}, series = {European Journal of Medical Genetics}, volume = {62}, journal = {European Journal of Medical Genetics}, doi = {10.1016/j.ejmg.2019.103702}, url = {http://nbn-resolving.de/urn:nbn:de:bvb:20-opus-226654}, year = {2019}, abstract = {Fabry disease is an X-linked inherited, progressive disorder of lipid metabolism resulting from the deficient activity of the enzyme α-galactosidase. Enzyme replacement therapy (ERT) with recombinant agalsidase, with intravenous infusions of either agalsidase beta or agalsidase alfa, is available and clinical experience now exceeds 15 years. There are very few randomised, placebo-controlled clinical trials evaluating the outcomes of ERT. Data are often derived from observational, registry-based studies and case reports. Pooled analysis of data from different sources may be limited by the heterogeneity of the patient populations, outcomes and treatment. Therefore, comprehensive systematic literature reviews of unpooled data are needed to determine the effects of ERT on disease outcomes. A systematic literature search was conducted in the Embase and PubMed (MEDLINE) databases to retrieve original articles that evaluated outcomes of ERT in patients with Fabry disease; the outcome data were analysed unpooled. The literature analysis included the full range of published literature including observational studies and case series/case reports. Considerable heterogeneity was found among the studies, with differences in sample size, statistical methods, ERT regimens and patient demographic and clinical characteristics. We have demonstrated the value of performing an unpooled systematic literature review of all published evidence of ERT outcomes in Fabry disease, highlighting that in a rare genetic disorder like Fabry disease, which is phenotypically diverse, different patient populations can require different disease management and therapeutic goals depending on age, genotype, and disease severity/level of organ involvement. In addition, these findings are valuable to guide the design and reporting of new clinical studies.}, language = {en} } @article{SondermannUtikalEnketal.2019, author = {Sondermann, Wiebke and Utikal, Jochen Sven and Enk, Alexander H. and Schadendorf, Dirk and Klode, Joachim and Hauschild, Axel and Weichenthal, Michael and French, Lars E. and Berking, Carola and Schilling, Bastian and Haferkamp, Sebastian and Fr{\"o}hling, Stefan and von Kalle, Christof and Brinker, Titus J.}, title = {Prediction of melanoma evolution in melanocytic nevi via artificial intelligence: A call for prospective data}, series = {European Journal of Cancer}, volume = {119}, journal = {European Journal of Cancer}, doi = {10.1016/j.ejca.2019.07.009}, url = {http://nbn-resolving.de/urn:nbn:de:bvb:20-opus-239263}, pages = {30-34}, year = {2019}, abstract = {Recent research revealed the superiority of artificial intelligence over dermatologists to diagnose melanoma from images. However, 30-50\% of all melanomas and more than half of those in young patients evolve from initially benign lesions. Despite its high relevance for melanoma screening, neither clinicians nor computers are yet able to reliably predict a nevus' oncologic transformation. The cause of this lies in the static nature of lesion presentation in the current standard of care, both for clinicians and algorithms. The status quo makes it difficult to train algorithms (and clinicians) to precisely assess the likelihood of a benign skin lesion to transform into melanoma. In addition, it inhibits the precision of current algorithms since 'evolution' image features may not be part of their decision. The current literature reveals certain types of melanocytic nevi (i.e. 'spitzoid' or 'dysplastic' nevi) and criteria (i.e. visible vasculature) that, in general, appear to have a higher chance to transform into melanoma. However, owing to the cumulative nature of oncogenic mutations in melanoma, a more fine-grained early morphologic footprint is likely to be detectable by an algorithm. In this perspective article, the concept of melanoma prediction is further explored by the discussion of the evolution of melanoma, the concept for training of such a nevi classifier and the implications of early melanoma prediction for clinical practice. In conclusion, the authors believe that artificial intelligence trained on prospective image data could be transformative for skin cancer diagnostics by (a) predicting melanoma before it occurs (i.e. pre-in situ) and (b) further enhancing the accuracy of current melanoma classifiers. Necessary prospective images for this research are obtained via free mole-monitoring mobile apps.}, language = {en} } @phdthesis{Danner2024, author = {Danner, Elisabeth}, title = {Systolische Ejektionszeit - Referenzwerte und Einfluss kardiovaskul{\"a}rer Risikofaktoren in einer populationsbasierten Kohortenstudie}, doi = {10.25972/OPUS-37048}, url = {http://nbn-resolving.de/urn:nbn:de:bvb:20-opus-370480}, school = {Universit{\"a}t W{\"u}rzburg}, year = {2024}, abstract = {Die systolische Ejektionszeit (SET) und die pr{\"a}-Ejektionszeit (pET) sind Zeitintervalle, die sich zuverl{\"a}ssig mittels transthorakaler Echokardiographie erheben lassen und wichtige Aspekte in der kardialen Leistungsdiagnostik abbilden. Gleichwohl gibt es bislang f{\"u}r diese systolischen Zeitintervalle keine Normwerte. Die vorliegende Arbeit analysierte echokardiographische Daten von 4965 ProbandInnen der STAAB-Studie, einer umf{\"a}nglich ph{\"a}notypisierten populationsbasierten Kohortenstudie mit dem Ziel der Erstellung von Normwerten f{\"u}r die systolischen Zeitintervalle sowie der Identifizierung und Quantifizierung ihrer Determinanten mittels multivariable Regressionsanalysen. Aufgrund der starken Abh{\"a}ngigkeit der SET von der Herzfrequenz wurde die herzfrequenzkorrigierte SETc eingef{\"u}hrt, die in Anlehnung an die QTc-Zeit nach Fridericia berechnet wurde ("SET" /∛("RR-Intervall" )). Die Normwerte wurden anhand der gesunden Untergruppe (definiert durch Abwesenheit von kardiovaskul{\"a}ren Risikofaktoren oder Erkrankungen; N=966) aus STAAB generiert. Dem starken Einfluss von Geschlecht und Alter wurde dabei Rechnung getragen, indem f{\"u}r SET, SETc und pET alters- und geschlechtsspezifische Referenzwerte berechnet wurden. SETc war stark korreliert mit linksventrikul{\"a}rer Ejektionsfraktion sowie enddiastolischem Volumen und Schlagvolumen. Zudem zeigte sich ein deutlicher Zusammenhang von SETc mit spezifischen Markern der Nachlast (Ea und Ees). Aus der großen Liste der klinischen Marker, die in STAAB erhoben wurden, ergab sich eine gr{\"o}ßere Anzahl von Einflussfaktoren. Bedeutsame Determinanten der systolischen Zeitintervalle waren insbesondere das metabolische Syndrom (sowie dessen Komponenten), das Rauchverhalten und die Einnahme von β Blockern. Die Ergebnisse zeigen, dass die systolischen Zeitintervalle, insbesondere SETc, reliable Informationen {\"u}ber das kardiale Kontraktionsverhalten liefern k{\"o}nnen. Derzeit werden neue Substanzklassen untersucht, die unter anderem {\"u}ber die Modifizierung von SET wirken sollen. Hier zu nennen sind insbesondere Myosin-Aktivatoren bei Herzinsuffizienz mit reduzierter Pumpfunktion wie zum Beispiel Omecamtiv Mecarbil oder Myosin-Inhibitoren bei Hypertropher Obstruktiver Kardiomyopathie. Die hierzu laufenden Studien betrachten auch die Effekte dieser Medikamente auf die systolischen Zeitintervalle als bedeutsame Surrogate der klinischen Effekte und letztlich der Prognose. Die nun vorliegenden Normwerte dieser Zeitintervalle erlauben es, die pathologisch ver{\"a}nderten Werte bei diesen spezifischen Krankheitsbildern und klinischen Studien besser einzuordnen und zu verstehen.}, subject = {Referenzwert}, language = {de} } @phdthesis{Engelbrecht2024, author = {Engelbrecht, Elisabeth}, title = {Retrospektive Auswertung des Therapieerfolges einer PTCD-Anlage bei Insuffizienz der Pankreatojejunostomie nach Pankreaskopfresektionen}, doi = {10.25972/OPUS-37039}, url = {http://nbn-resolving.de/urn:nbn:de:bvb:20-opus-370395}, school = {Universit{\"a}t W{\"u}rzburg}, year = {2024}, abstract = {Trotz stetiger Weiterentwicklung und Verbesserungen in chirurgischen Anastomosetechniken treten postoperative Pankreasfisteln (POPF) in 20 - 25 \% der Patienten und Patientinnen als Komplikation nach partieller Pankreatikoduodenektomie (PPD) auf. Kommt es zu einer kombinierten Leckage aus Gallen- und Pankreassekret, wurde in dieser Arbeit die Definition einer komplizierten POPF (CPPF) eingef{\"u}hrt, welche eine seltene, aber schwerwiegende und gef{\"a}hrliche postoperative Komplikation darstellt. Neben einer Relaparotomie kann eine Restpankreatektomie als ultima ratio zur Beherrschung dieser schweren Komplikation notwendig werden, welche mit einer Mortalit{\"a}t von 50 \% verbunden ist. Die Internationale Studiengruppe der Pankreaschirurgie (ISGPS) entwickelte ein Klassifikationssystem f{\"u}r POPF, welches auf Abweichungen der {\"u}blichen postoperativen Behandlungsstrategie beruht. Jedoch wurden keine spezifischen Behandlungsalgorithmen bzw. Therapiekonzepte, insbesondere im Falle einer CPPF, vorgeschlagen. In dieser Arbeit soll die therapeutische Effektivit{\"a}t einer perkutanen transhepatischen Cholangiodrainage (PTCD) bei Patienten und Patientinnen mit einer CPPF evaluiert werden. Dazu wurde eine retrospektive Analyse an Patienten und Patientinnen durchgef{\"u}hrt, welche eine CPPF nach PPD entwickelten. Die Patienten und Patientinnen wurden hinsichtlich der gew{\"a}hlten Behandlungsstrategie, des Outcomes, postoperativer Komplikationen nach Clavien-Dindo-Klassifikation, des CCI (Comprehensive Complication Index), der 30- und 90-Tage-Mortalit{\"a}t sowie Restpankreatektomie, postoperativer Arrosionsblutungen und der Hospitalisierungsdauer nach Behandlung einer CPPF analysiert. Zwischen 2007 und 2018 entwickelten 56 (19,1 \%) von insgesamt 293 Patienten und Patientinnen eine relevante POPF (ISGPS Grad B/C) nach einer Pankreaskopfresektion. Darunter wurden 17 Patienten und Patientinnen mit einer komplizierten POPF (CPPF) identifiziert. 11 Patienten und Patientinnen erhielten als Behandlung eine PTCD und sechs Patienten und Patientinnen erhielten eine chirurgisch eingebrachte transhepatische Cholangiodrainage (CTCD) im Rahmen eines Revisionseingriffes. Es wurde keine Restpankreatektomie oder Reoperation nach einer initialen PTCD Therapie notwendig. In 4 von 17 F{\"a}llen kam es zu postoperativen Blutungen nach Einbringen einer transhepatischen Cholangiodrainage, der mediane CCI lag bei 44 ± 17,3, die mediane Hospitalisierungsdauer betrug 36 ± 19,2 Tage, die 30-Tage-Mortalit{\"a}t war 0 \% und die 90-Tage-Mortalit{\"a}t 17,7 \%. Es wurde kein Sterbefall in Verbindung mit einer PTCD beobachtet. Mit Hilfe dieser Studie kann gezeigt werden, dass eine PTCD eine praktikable, sichere und effektive Behandlungsoption f{\"u}r Patienten und Patientinnen mit einer CPPF bietet. Die Separierung von Galle und Pankreassaft stellt eine neuartige Behandlungsoption in ausgew{\"a}hlten Patienten und Patientinnen mit ausreichend drainierter CPPF nach PPD dar.}, subject = {Bauchspeicheldr{\"u}senkrebs}, language = {de} } @article{ChenLuChenetal.2017, author = {Chen, Wei-Hua and Lu, Guanting and Chen, Xiao and Zhao, Xing-Ming and Bork, Peer}, title = {OGEE v2: an update of the online gene essentiality database with special focus on differentially essential genes in human cancer cell lines}, series = {Nucleic Acids Research}, volume = {45}, journal = {Nucleic Acids Research}, number = {D1}, doi = {10.1093/nar/gkw1013}, url = {http://nbn-resolving.de/urn:nbn:de:bvb:20-opus-181334}, pages = {D940-D944}, year = {2017}, abstract = {OGEE is an Online GEne Essentiality database. To enhance our understanding of the essentiality of genes, in OGEE we collected experimentally tested essential and non-essential genes, as well as associated gene properties known to contribute to gene essentiality. We focus on large-scale experiments, and complement our data with text-mining results. We organized tested genes into data sets according to their sources, and tagged those with variable essentiality statuses across data sets as conditionally essential genes, intending to highlight the complex interplay between gene functions and environments/experimental perturbations. Developments since the last public release include increased number of species and gene essentiality data sets, inclusion of non-coding essential sequences and genes with intermediate essentiality statuses. In addition, we included 16 essentiality data sets from cancer cell lines, corresponding to 9 human cancers; with OGEE, users can easily explore the shared and differentially essential genes within and between cancer types. These genes, especially those derived from cell lines that are similar to tumor samples, could reveal the oncogenic drivers, paralogous gene expression pattern and chromosomal structure of the corresponding cancer types, and can be further screened to identify targets for cancer therapy and/or new drug development. OGEE is freely available at http://ogee.medgenius.info.}, language = {en} }