TY - THES A1 - Beger [geb. Papazoglou], Jannis T1 - Korrelation der Offsetveränderung mit dem patientenberichteten subjektiven Outcome bei zementfreier totalendoprothetischer Versorgung der Coxarthrose – eine vergleichende klinische und radiologische Analyse T1 - Correlation of offset change with patient-reported subjective outcome in cementless total joint arthroplasty for coxarthrosis - a comparative clinical and radiological analysis N2 - Die Arbeit untersucht Zusammenhänge zwischen der Veränderung geometrischer Parameter (gemessen an Röntgenaufnahmen) des Hüftgelenks durch den endoprothetischen Eingriff (primäre zementfreien Hüft-TEP) und dem patientenberichteten Outcome (EuroQol und WOMAC-Scores prä- sowie ein Jahr postoperativ) zu untersuchen. Hierzu wurden 655 Patienten (w: 336, m: 319) eingeschlossen (OP- Zeitraum von 2012–2014). Im Mittel wurde der globale Offset (GO) um -1,14mm verringert (Vergrößerung des femoralen Offset (FO) durch den Eingriff um +4,61 mm und Verminderung des acetabulären Offsets (AO) um -5,74 mm). Bei den Frauen zeigte sich eine Vergrößerung des GO um +0,27 mm (AO -5,08 mm und FO +5,37 mm), bei den Männer eine Verkleinerung des GO um -2,62 mm (AO -6,43 mm und FO 3,81 mm). In der Gesamtgruppe zeigten die Parameter der horizontalen Achse AO und FO keine Korrelationen zum Outcome. Jedoch konnte für den GO eine Korrelation zum EuroQol nachgewiesen werden (r=0,097; p<0,05) nachgewiesen werden. In der Gruppe der Frauen konnte eine positive Korrelation zwischen dem AO und dem WOMAC-Gesamtscore (r= 0,132; p<0,05) sowie den Subscores Schmerz (r=0,113; p<0,05) und Funktion (r=0,125; p<0,05) nachgewiesen werden. Die Ergebnisse bestätigen den Vorteil einer Medialisierung der Pfanne. Bei der Analyse der Parameter der vertikale Achse (vertikaler Offset (VO), Hüftlänge (HL), Hip Center Height (HCH)) ergab sich in der Gesamtgruppe eine negative Korrelation des VO mit den WOMAC-Gesamtscore-Werten (r=-0,109; p<0,01) und den Werten des Subscores WOMAC-Schwierigkeit (r=0,106; p<0,01). Bei der HCH zeigte sich eine schwach positive Korrelation mit dem Subscore WOMAC-Schwierigkeit (r=0,081; p<0,05) und mit dem EurQol (r=0,0117; p<0,01). In der Subgruppe der Frauen ergaben sich bei der HCH eine Korrelation mit dem WOMAC-Gesamtscore (r=0,109; p<0,05) und dem Subscore WOMAC-Funktion (r=0,125; p<0,05). Die HL korrelierte in der Gruppe der Männer negativ mit dem WOMAC-Steifheit (r= -0,137; p<0,05). Die Daten bezüglich der vertikalen Achse deuten darauf hin, dass eine Vergrößerung des vertikalen Offsets sinnvoll zu sein scheint. Bezüglich der diagonalen Achse konnte für den diagonalen Offset (def. als Vektor von GO und BL) ein positiver Zusammenhang mit dem EuroQol (r=0,110; p<0,01) nachgewiesen werden. N2 - The study investigates the relationship between the change in geometric parameters (measured on radiographs) of the hip joint due to arthroplasty (primary cementless hip TEP) and the patient-reported outcome (EuroQol and WOMAC scores pre- and one year post-operatively). For this purpose, 655 patients (w: 336, m: 319) were included (surgical period 2012-2014). On average, the global offset (GO) was reduced by -1.14 mm (increase of the femoral offset (FO) by +4.61 mm and reduction of the acetabular offset (AO) by -5.74 mm). In women, the GO increased by +0.27 mm (AO -5.08 mm and FO +5.37 mm), and in men, the GO decreased by -2.62 mm (AO -6.43 mm and FO 3.81 mm). In the overall group, the parameters of the horizontal axis AO and FO showed no correlation with the outcome. However, a correlation with EuroQol could be demonstrated for GO (r=0.097; p<0.05). In the women's group, a positive correlation between the AO and the WOMAC total score (r=0.132; p<0.05) and the pain (r=0.113; p<0.05) and function (r=0.125; p<0.05) subscores was demonstrated. The results confirm the advantage of medialising the cup. Analysis of the vertical axis parameters (vertical offset (VO), hip length (HL), hip centre height (HCH)) revealed a negative correlation of VO with WOMAC total score values (r=-0.109; p<0.01) and WOMAC difficulty subscore values (r=0.106; p<0.01) in the total group. In HCH, there was a weak positive correlation with the WOMAC difficulty subscore (r=0.081; p<0.05) and with EurQol (r=0.0117; p<0.01). In the female subgroup, HCH correlated with the WOMAC total score (r=0.109; p<0.05) and the WOMAC function subscore (r=0.125; p<0.05). HL correlated negatively with WOMAC stiffness in the male group (r= -0.137; p<0.05). The data regarding the vertical axis indicate that an increase of the vertical offset seems to be useful. With regard to the diagonal axis, a positive correlation with EuroQol (r=0.110; p<0.01) could be demonstrated for the diagonal offset (def. as vector of GO and BL). KW - Femoraler Offset KW - Hüftendoprothetik Y1 - 2022 U6 - http://nbn-resolving.de/urn/resolver.pl?urn:nbn:de:bvb:20-opus-272151 ER - TY - JOUR A1 - Arnholdt, Jörg A1 - Gilbert, Fabian A1 - Blank, Marc A1 - Papazoglou, Jannis A1 - Rudert, Maximilian A1 - Nöth, Ulrich A1 - Steinert, Andre F. T1 - The Mayo conservative hip: complication analysis and management of the first 41 cases performed at a University level 1 department JF - BMC Muskoskeletal Disorders N2 - Background: To prevent bone loss in hip arthroplasty, several short stem systems have been developed, including the Mayo conservative hip system. While there is a plethora of data confirming inherent advantages of these systems, only little is known about potential complications, especially when surgeons start to use these systems. Methods: In this study, we present a retrospective analysis of the patients’ outcome, complications and the complication management of the first 41 Mayo conservative hips performed in 37 patients. For this reason, functional scores, radiographic analyses, peri- and postoperative complications were assessed at an average follow-up of 35 months. Results: The overall HHS improved from 61.2 pre-operatively to 85.6 post-operatively. The German Extra Short Musculoskeletal Function Assessment Questionnaire (XSFMA-D) improved from 30.3 pre-operatively to 12.2 post-operatively. The most common complication was an intraoperative non-displaced fracture of the proximal femur observed in 5 cases (12.1%). Diabetes, higher BMI and older ages were shown to be risk factors for these intra-operative periprosthetic fractures (p < 0.01). Radiographic analysis revealed a good offset reconstruction in all cases. Conclusion: In our series, a high complication rate with 12.1% of non-displaced proximal femoral fractures was observed using the Mayo conservative hip. This may be attributed to the flat learning curve of the system or the inherent patient characteristics of the presented cohort." KW - total hip arthroplasty KW - short hip stem KW - mayo stem KW - minimal invasive surgery Y1 - 2017 U6 - http://nbn-resolving.de/urn/resolver.pl?urn:nbn:de:bvb:20-opus-157812 VL - 18 IS - 250 ER -