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Objectives
This systematic review assessed the influence of soft tissue augmentation procedures on marginal bone level changes in partial or fully edentulous patients.
Material and Methods
We identified three relevant PICO questions related to soft tissue augmentation procedures and conducted a systematic search of four major electronic databases for clinical studies in systemically healthy patients receiving at least one dental implant and a minimum follow-up of one year after implant placement. The primary outcome was mean difference in marginal bone levels, and secondary outcomes were clinical and patient-related outcomes such as thickness of peri-implant mucosa, bleeding indices, and Pink Esthetic Score.
Results
We identified 20 publications reporting on 16 relevant comparisons. Studies varied considerably and thus only two meta-analyses could be performed. This systematic review showed that:
Soft tissue augmentation either for augmentation of keratinized mucosa or soft tissue volume inconsistently had an effect on marginal bone level changes when compared to no soft tissue augmentation, but consistently improved secondary outcomes.
The combination soft and hard tissue augmentation showed no statistically significant difference in terms of marginal bone level changes when compared to hard tissue augmentation alone, but resulted in less marginal soft tissue recession as shown by a meta-analysis.
Soft or hard tissue augmentation performed as contour augmentations resulted in comparable marginal bone level changes.
Conclusions
Peri-implant soft and hard tissues seem to have a bidirectional relationship: “Bone stands hard, but soft tissue is the guard”.
Zahnverlust geht bekannter Weise mit einem Verlust von Hart- und Weichgewebe einher. Mit der relativ neuen Tent-Pole Technik könnte der Volumenverlust durch den Wundverschluss bei Knochenaugmentation nach der GBR-Methode geringer ausfallen. In 10 Schweineunterkiefern wurden mit beiden Methoden augmentiert und mithilfe von Cerec- und DVT-Scans das Volumen vor und nach dem Wundverschluss verglichen. Dabei konnte festgestellt werden, dass bei Verwendung einer Tenting Screw signifikant weniger Volumenverlust als bei Augmentation mit der GBR-Technik resultierte. Ein zusätzlicher Vergleich von zwei Kollagenmembranen, OssixPlus und BioGide, im Hinblick auf den Widerstand gegen den Nahtverschluss zeigte im Signifikanztest keinen Vorteil der ribosekreuzvernetzten und steiferen OssixPlus Membran. Zahlreiche klinische Untersuchungen berichten im Zusammenhang mit der Tent Pole-Technik von komplikationslosem Einheilen, suffizientem Knochenaufbau und erfolgreicher Implantation. So könnte sich die Tenting Screw nach weiteren Untersuchungen im in vivo Modell zu einer eventuell ebenbürtigen Alternative zum bisherigen Goldstandard, dem Knochenblock entwickeln. Dieser stellt sich im Vergleich als technikintensivere und, gerade bei autologem Material, als für den Patienten weniger komfortable Maßnahme dar.