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No abstract available
In zwei Therapieeinrichtungen zur Drogen-Entwöhnungsbehandlung wurde bei 194 Dro- , genabhängigen untersucht, inwiefern Anamnesedaten und Persönlichkeits variablen eine Vorhersage der vorzeitigen Therapiebeendigung gestatten. Lediglich eine Variable wies für Patienten beider Behandlungseinrichtungen gleichermaßen prognostische Valenz auf: Patienten mit gerichtlicher Auflage schlossen die Therapie häufiger regulär ab als Patienten ohne Auflage. Oie Art der gerichtlichen Auflage oder auch die Dauer der noch ausstehenden Strafzeit korrelierten dagegen nicht mit der Art der Therapiebeendigung. Ansonsten gab es für beide Therapieeinrichtungen und für die verschiedenen Arten der vorzeitigen Beendigung (Entlassung bzw. Abbruch) unterschiedliche, manchmal auch entgegengesetzte, prognostische Kriterien. Ein Patient, der in einer Einrichtung abbruchgefährdet ist, kann in einer anderen Einrichtung gute Chancen haben, die Behandlung regulär abzuschließen. Aus der Literatur bekannte Kriterien wie zum Beispiel Alter und Schulbildung zeigten in dieser Studie nur in Abhängigkeit von der Einrichtung prognostische Valenz und dies spezifisch für Abbruch bzw. vorzeitige Entlassung. Andere Prädiktoren wie Geschlecht, psychische Auffälligkeiten und Depression korrelierten überhaupt nicht mit vorzeitiger Therapiebeendigung. Auch Patienten, die zu Beginn der Therapie als gering motiviert einzustufen sind, haben gute Chancen, die Behandlung regulär abzuschließen. Auf der Grundlage einer Diskriminanzanalyse der FPI-Items war eine vorzeitige Entlassung besser vorhersag bar als ein Therapieabbruch. Nach den Daten dieser Studie ist zu vermuten, daß bestimmte Kombinationen von Einrichtungs-, Therapeuten- und Patienten variablen einen Einfluß auf die Art der Therapiebeendigung haben.
No abstract available
Im Zuge der Breitbandverkabelung in Europa wird angestrebt, den Einsatz neuer möglichst kostengünstiger Kommunikationsmedien zu fördern. Dazu zählt im Rahmen eines von der EG geförderten Projektes der Einsatz von Bildtelefbtten in klinisch-psychiatrischen Einrichtungen. Da die Bildqualität der bisher entwickelten Prototypen (Low-cost-video-communication, LCVC) in Bezug auf Bildauflösung und Graustufen noch stark. reduziert ist, ist beim Einsatz evtl. mit Effekten auf die verbale und nonverbale Interaktion der Teilnehmer zu rechnen. Da gerade im klinisch-psychiatrischen Bereich 'di~ Öekodicrung von nonverbalen Signalen von großer Bedeutung ist, wurde in der vqdiegenden Studie,untersucht, inwieweit sich Emotionen anhand der Mimik auch bei stark eingeschränkter Bildqualität erk.enn~n lassen. Trotz sehr geringer Auflösung und Grauschattierung war (jie Dekodierung von diskreten Emotionen unerwartet hoch. . , Die Befunde zu einzelnen'Emotionen sowie crsut'SClllllßfolgertlngen ftir den Einsatz des LCVC im klinischen Bereich wer<Jen diskutien.
No abstract available
No abstract available
Validität und Reliabilität der Sprechkodierung einer Beobachtergruppe wurden in Abhängigkeit von der zeitlichen Auflösung untersucht. Die Validität wurde anhand der Übereinstimmung der Beobachter mit einem automatischen Sprachdetektor berechnet. Die Reliabilitätswerte für die Kodierung von Sprechen und Blikken ergaben sich aus der Übereinstimmung der Beobachter untereinander. Im wesentlichen zeigten sich folgende Ergebnisse: 1. Die Validität/Reliabilität der Sprechkodierung ist eine monotone, nichtlineare Funktion der gewählten Auflösung. Die systematischen Fehler, die auf Latenz und Trägheit der menschlichen Beobachter zurückgehen, werden bei einer Auflösung von 400 msec nahezu vollständig unterdrückt. 2. Weder bei der Erfassung des Sprech- noch des Blickverhaltens lassen sich Anzeichen für Observer-Drift feststellen. Trainierte und untrainierte Beobachter unterscheiden sich nicht signifikant. 3. Die Kodierung des Sprechverhaltens ist geringfügig reliabler als die des Blickverhaltens. Dieser Unterschied kann in der Praxis vernachlässigt werden.
Internal characteristics such as depressed mood, anxiety and general negative emotions are accompanied, particularly during depressive illness, by changes in observable behaviour. Accordingly, the following questions may be examined: are intra-individual changes in speech and gaze behaviour related to changes in the internal psychopathological state? Further, do these changes occur synchronously to changes in the state of subjective well-being? A longitudinal study was made on depressed patients. Their behaviour was observed during standardised interviews and diagnostic-therapeutic discussions held at regu~ lar intervals. Various speech and gaze parameters were examined with respect to their coordination and their relationship to the subjective state of well-being. Considerable variation was found in the temporal relationship amongst these variables. The results are discussed with respect to the relevance of speech parameters and the coordination of verbal and nonverbal behaviour as indicators of the psychopathological condition.
In einem Lemexperiment beurteilten 10 Vpn als Empfiinger die Blicksignale einer Person, die als Sender fungierte. Die Diskriminierungsleistung der Empfanger verbesserte sich als Folge von feedback-Informationen. Die verbesserte Leistung war unabhangig von der Sehscharfe und korrelierte nicht mit Extraversion und Neurotizismus. Fur Zielpunkte des Blicks, die weiter vom Gesicht entfemt waren, war die Leistung am Anfang schlechter und die Leistungsverbesserung ausgepragter. Die Ergebnisse werden im Hinblick auf eine gro6ere Genauigkeit bei der Beobachtung der Variablen 'Blick-Verhalten' diskutiert, was fUr Untersuchungen liber non-verbales Verhalten wichtig ist. FUr Beobachter werden Trainings-Programme vorgeschlagen, bei denen RUckmeldungen liber die tatsachliche Blickrichtung des Senders vermittelt werden konnen. Resume Au cours d'une experience sur l'apprentissage, 10 sujets se comportant comme des recepteurs ont juge les signaux du regard d'un envoyeur. En fournissant de la retroaction quant a la vraie direction du regard on a obtenu un apprentissage dans le sens d'une amelioration de la performance discriminatoire: l'amelioration etait independante de l'acuite visuelle des recepteurs et n'6tait pas correlative a l'extraversion ou au caractere nevrose des sujets. Au debut la performance etait plus mediocre et le progres dans l'apprentissage meilleur dans le cas des points de fixation qui etaient les plus eloignes du visage. On discute des resultats en vue d'ameliorer la precision des observateurs sur la variable 'comportement du regard' important dans les etudes sur la communication nonverbale. On propose un entralnement prealable des observateurs, entrainement qui permet une retroaction explicite quant a la vraie direction du regard.
No abstract available
In accordance with various other studies. the present longitudinal study gave no clues for specific personality variables or traits 01' drug addicts. Personality factors did not allow a valid prediction of the kind 01' th~apy termination. nor were there clear deviations from the norm. Analyzed as a group. the addicts showed only minor changes that appeared over the course of treatment. These results correspond to data reported on alcohol dependency (cf. Wanke 1987). A more differentiated picture is gained when stable and changeable components of personality and analyzed separately. Changeable components are of special relevance for treatment. From the current study these were characteristics of action regulation, that is, activation and impulse control, social interaction, and somatic reactions (sleep disorders, bodily reactions to drug deprivation). For relapse prevention, attention should be given to stable, persistent, problematic components. Persistent suicidal ideas turned out to be one such aspect. Like the differentiation between state and trait anxiety, stable and variable components could also be separated for other domains of personality when they are used to describe the course of treatment. How can personality concepts and instruments for assessment be utilized for treatment? The claim of therapists to predict the outcome of a treatment may be realized for only a delimited period of time. Especially at such critical points as shortly before relapse, a firm prediction might be possible only rarely (Wanke 1987). Lack of predictability could be a warning which, however, can be verified only afterward. According to the current results, one benefit of personality concepts could be to specify targets of change on an individual basis and thus clarify effects of therapeutic interventions. Personality concepts can help patients to better understand their problems and to recognize changes as weil as persistent areas of vulnerability.
No abstract available
Introduction Although symptomatic therapy is available for Parkinson's disease, patients and relatives are faced with continuous severe psychological problems. These psychological problems include: 1. lack of emotional expression, 2. bradephrenia, 3. depression, 4. lack of motivation,S. social anxiety, 6. stress induced increase of symptoms. The first four of these may be at least in part due to the dopamine deficiency. However, even as part of the primary symptoms they have social and communicative impact for patients and relatives. Social anxiety and stress induced increase of symptoms on the other hand clearly result from an interaction of somatic and psychological factors. Social anxiety mainly develops in Parkinson I s disease as an indirect consequence of the motor symptoms. Patients are afraid of being negatively evaluated in the public, of receiving negative comments etc. Thus r social withdrawal increases and the improvement of neurological symptoms following drug treatment may not be fully exploited on the psychosocial level. Stress induced increase of motor symptoms is a commonly observed phenomenon in Parkinson's disease. Even minor stressors, mainly social in nature, can have extreme effects and may elicit or increase tremor or rigidity. A patient can be well in one moment, but unable to move in the next when being aware that he has to leave the house in an hour. Given this situation, patients and relatives have to develop strategies fo~ an emotional balance in the presence of a continuous confrontation with the direct and indirect consequences of the disease. A precondition for developing new psychologically based strategies is an optimwn medical treatment. The integrated approach for neurological and psychological support has the following goals: 1. improving medical treatment for the individual patient, 2. improving psychological coping and psychosocial adaptation for patients and relatives, and 3. evaluating and improving medical and psychological therapy. CONCLUSION Psychological intervention can provide considerable help for a substantial part of Parkinson patients. The main target is coping with stressful social situations. Relaxation and cognitive restructuring together with situational behavioral analysis and training of social skills specifically adapted to the disease are" the main strategies. Various problems remain open at the moment, like the maintenance of motivation which is especially critical for Parkinson patients. Parkins on 's disease is a neurological disease with a known pathological substrate and a therapy which is effective at least for several years on a symptomatic level. The symptoms are tightly connected with psychological emotional and cognitive processes. Moreover, patients and relatives have to cope with symptoms which strongly influence social interaction. And they have to cope together with this situation over a period of ten or twenty years. Thus not only for the patient but also for the health of the relatives, psychological aid is urgently needed. We suggest to integrate psychological approach into the neurological diagnosis and treatment.
This paper describes the influence of neuroleptic therapy on facial action in drug-naive schizophrenics. In a comparative study of medicated and unmedicated schizophrenic patients, the coordinates of 12 small light-reflecting points, attached to subjects' faces, were computer-recorded and analyzed automatically during a semistandardized clinical interview. In addition, facial activity in videotaped interviews was coded using the Facial Action Coding System (FACS). Each sample group comprised of eight patients with the DSMIII- R diagnostic criteria "schizophrenia" or "schizophreniform disorder". Subjects were studied on two occasions, one shortly after admission to the hospital, the other three weeks later. Group I was unmedicated during the first session, whereas group2 was medicated throughout the study. Three weeks after the start of medication, at the second interview, both recording methods showed a reduction in facial activity and facial expression across all subjects in group 1. The facial action of patients in group2, however, remained unchanged.
Parkinson und Demenz
(1993)
Auf der Delegierten-Konferenz der dPV in Hannover waren eine Reihe von Fragen wr Demenz im Zusammenhang mit dem Morbus Parkinson gestellt worden, zu denen hier Stellung genommen werden soll. Die Fragen und Antworten sind jeweil mit einem ? für die Fragen und einem ! für die Antworten gekennzeichnet.
No abstract available