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Background
Remote monitoring of patients with New York Heart Association (NYHA) functional class III heart failure (HF) using daily transmission of pulmonary artery (PA) pressure values has shown a reduction in HF-related hospitalizations and improved quality of life in patients.
Objectives
PASSPORT-HF is a prospective, randomized, open, multicenter trial evaluating the effects of a hemodynamic-guided, HF nurse-led care approach using the CardioMEMS™ HF-System on clinical end points.
Methods and results
The PASSPORT-HF trial has been commissioned by the German Federal Joint Committee (G-BA) to ascertain the efficacy of PA pressure-guided remote care in the German health-care system. PASSPORT-HF includes adult HF patients in NYHA functional class III, who experienced an HF-related hospitalization within the last 12 months. Patients with reduced ejection fraction must be on stable guideline-directed pharmacotherapy. Patients will be randomized centrally 1:1 to implantation of a CardioMEMS™ sensor or control. All patients will receive post-discharge support facilitated by trained HF nurses providing structured telephone-based care. The trial will enroll 554 patients at about 50 study sites. The primary end point is a composite of the number of unplanned HF-related rehospitalizations or all-cause death after 12 months of follow-up, and all events will be adjudicated centrally. Secondary end points include device/system-related complications, components of the primary end point, days alive and out of hospital, disease-specific and generic health-related quality of life including their sub-scales, and laboratory parameters of organ damage and disease progression.
Conclusions
PASSPORT-HF will define the efficacy of implementing hemodynamic monitoring as a novel disease management tool in routine outpatient care.
Trial registration
ClinicalTrials.gov; NCT04398654, 13-MAY-2020.
A fuzzy classification scheme that results in physically interpretable meteorological patterns associated with rainfall generation is applied to classify homogeneous regions of boreal summer rainfall anomalies in Germany. Four leading homogeneous regions are classified, representing the western, southeastern, eastern, and northern/northwestern parts of Germany with some overlap in the central parts of Germany. Variations of the sea level pressure gradient across Europe, e.g., between the continental and maritime regions, is the major phenomenon that triggers the time development of the rainfall regions by modulating wind patterns and moisture advection. Two regional climate models (REMO and CCLM4) were used to investigate the capability of climate models to reproduce the observed summer rainfall regions. Both regional climate models (RCMs) were once driven by the ERA-Interim reanalysis and once by the MPI-ESM general circulation model (GCM). Overall, the RCMs exhibit good performance in terms of the regionalization of summer rainfall in Germany; though the goodness-of-match with the rainfall regions/patterns from observational data is low in some cases and the REMO model driven by MPI-ESM fails to reproduce the western homogeneous rainfall region. Under future climate change, virtually the same leading modes of summer rainfall occur, suggesting that the basic synoptic processes associated with the regional patterns remain the same over Germany. We have also assessed the added value of bias-correcting the MPI-ESM driven RCMs using a simple linear scaling approach. The bias correction does not significantly alter the identification of homogeneous rainfall regions and, hence, does not improve their goodness-of-match compared to the observed patterns, except for the one case where the original RCM output completely fails to reproduce the observed pattern. While the linear scaling method improves the basic statistics of precipitation, it does not improve the simulated meteorological patterns represented by the precipitation regimes.
Performance of a regional climate model with interactive vegetation (REMO-iMOVE) over Central Asia
(2022)
The current study evaluates the regional climate model REMO (v2015) and its new version REMO-iMOVE, including interactive vegetation and plant functional types (PFTs), over two Central Asian domains for the period of 2000–2015 at two different horizontal resolutions (0.44° and 0.11°). Various statistical metrices along with mean bias patterns for precipitation, temperature, and leaf area index have been used for the model evaluation. A better representation of the spatial pattern of precipitation is found at 0.11° resolution over most of Central Asia. Regarding the mean temperature, both model versions show a high level of agreement with the validation data, especially at the higher resolution. This also reduces the biases in maximum and minimum temperature. Generally, REMO-iMOVE shows an improvement regarding the temperature bias but produces a larger precipitation bias compared to the REMO conventional version with interannually static vegetation. Since the coupled version is capable to simulate the mean climate of Central Asia like its parent version, both can be used for impact studies and future projections. However, regarding the new vegetation scheme and its spatiotemporal representation exemplified by the leaf area index, REMO-iMOVE shows a clear advantage over REMO. This better simulation is caused by the implementation of more realistic and interactive vegetation and related atmospheric processes which consequently add value to the regional climate model.
Purpose
Surgery is a standard therapy for tympanojugular paragangliomas (TJP). Maintaining the quality of life (QoL) requires functional preservation. The flexible CO\(_2\) laser allows contact-free tumor removal. This retrospective study compares the postoperative functional outcomes of TJP surgery with and without the flexible CO\(_2\) laser.
Methods
Between 2005 and 2019, 51 patients with TJP were surgically treated at a tertiary hospital. Until 2012, 17 patients received conventional surgery. Thereafter, the flexible laser was used in 34 patients. Tumor extend, pre- and postoperative cranial nerve function, and complications were compared between the groups.
Results
The cohort consisted of 33 class A and B tumors and 18 class C and D tumors. Preoperative embolization was performed in 17 cases. Class C/D TJP were usually removed via an infratemporal fossa type A approach. Gross total tumor removal was achieved in 14/18 class C/D tumors. 3/51 patients suffered from long-term partial or complete facial palsy. No differences in post-therapeutic cranial nerve function or complications were noted between the conventional and laser group. One recurrence was observed after complete tumor resection.
Conclusion
The flexible CO\(_2\) laser was shown to be a safe and effective alternative to conventional bipolar cauterization, which is appreciated by the surgeon in these highly vascularized tumors. Both techniques allowed a high tumor control rate and good long-term results also from a functional point of view.
Learning is a central component of human life and essential for personal development. Therefore, utilizing new technologies in the learning context and exploring their combined potential are considered essential to support self-directed learning in a digital age. A learning environment can be expanded by various technical and content-related aspects. Gamification in the form of elements from video games offers a potential concept to support the learning process. This can be supplemented by technology-supported learning. While the use of tablets is already widespread in the learning context, the integration of a social robot can provide new perspectives on the learning process. However, simply adding new technologies such as social robots or gamification to existing systems may not automatically result in a better learning environment. In the present study, game elements as well as a social robot were integrated separately and conjointly into a learning environment for basic Spanish skills, with a follow-up on retained knowledge. This allowed us to investigate the respective and combined effects of both expansions on motivation, engagement and learning effect. This approach should provide insights into the integration of both additions in an adult learning context. We found that the additions of game elements and the robot did not significantly improve learning, engagement or motivation. Based on these results and a literature review, we outline relevant factors for meaningful integration of gamification and social robots in learning environments in adult learning.
Xylem embolism resistance has been identified as a key trait with a causal relation to drought-induced tree mortality, but not much is known about its intra-specific trait variability (ITV) in dependence on environmental variation. We measured xylem safety and efficiency in 300 European beech (Fagus sylvatica L.) trees across 30 sites in Central Europe, covering a precipitation reduction from 886 to 522 mm year−1. A broad range of variables that might affect embolism resistance in mature trees, including climatic and soil water availability, competition, and branch age, were examined. The average P50 value varied by up to 1 MPa between sites. Neither climatic aridity nor structural variables had a significant influence on P50. However, P50 was less negative for trees with a higher soil water storage capacity, and positively related to branch age, while specific conductivity (Ks) was not significantly associated with either of these variables. The greatest part of the ITV for xylem safety and efficiency was attributed to random variability within populations. We conclude that the influence of site water availability on P50 and Ks is low in European beech, and that the high degree of within-population variability for P50, partly due to variation in branch age, hampers the identification of a clear environmental signal.
“I tried to control my emotions”: nursing home care workers’ experiences of emotional labor in China
(2022)
Despite dramatic expansions in the Chinese nursing home sector in meeting the increasing care needs of a rapidly aging population, direct care work in China remains largely devalued and socially unrecognized. Consequently, scant attention has been given to the caregiving experiences of direct care workers (DCWs) in Chinese nursing homes. In particular, given the relational nature of care work, there is little knowledge as to how Chinese DCWs manage emotions and inner feelings through their emotional labor. This article examines the emotional labor of Chinese DCWs through ethnographic data collected with 20 DCWs in one nursing home located in an urban setting in central China. Data were analyzed using conventional content analysis and constant comparison. Participants’ accounts of sustaining a caring self, preserving professional identity, and hoping for reciprocity revealed implicit meanings about the often-conflicting nature of emotional labor and the nonreciprocal elements of care work under constrained working conditions. Importantly, the moral-cultural notion of bao (报 norm of reciprocity) was found to be central among DCWs in navigating strained resources and suggested their agency in meaning-construction. However, their constructed moral buffers may be insufficient if emotional labor continues to be made invisible by care organizations.
Die medienpädagogische Kompetenz angehender Lehrkräfte für die Primarstufe ist bislang nur ansatzweise erforscht und erfordert spezifische Zugänge. Die hier vorgestellte quantitative Studie gibt einen Einblick, mit welchen mediendidaktischen Überzeugungen und motivationalen Orientierungen als zentrale und handlungsrelevante Bereiche professioneller Kompetenz Studierende der Grundschuldidaktik (N = 344) ins Lehramtsstudium starten, wie diese Konstrukte miteinander in Verbindung stehen und welche Prädiktoren dafür identifiziert werden können. In der Befragung wird das Tablet als exemplarisches digitales Endgerät gewählt. Die Ergebnisse zeigen, dass sich die angehenden Lehrkräfte als kompetent im Umgang mit dem Tablet einschätzen und dem Tableteinsatz in der Schule tendenziell positiv gegenüberstehen, wohingegen sie diesen im Kontext des Anfangsunterrichts kritisch sehen.
Die künstliche Intelligenz (KI) entwickelt sich rasant und hat bereits eindrucksvolle Erfolge zu verzeichnen, darunter übermenschliche Kompetenz in den meisten Spielen und vielen Quizshows, intelligente Suchmaschinen, individualisierte Werbung, Spracherkennung, -ausgabe und -übersetzung auf sehr hohem Niveau und hervorragende Leistungen bei der Bildverarbeitung, u. a. in der Medizin, der optischen Zeichenerkennung, beim autonomen Fahren, aber auch beim Erkennen von Menschen auf Bildern und Videos oder bei Deep Fakes für Fotos und Videos. Es ist zu erwarten, dass die KI auch in der Entscheidungsfindung Menschen übertreffen wird; ein alter Traum der Expertensysteme, der durch Lernverfahren, Big Data und Zugang zu dem gesammelten Wissen im Web in greifbare Nähe rückt. Gegenstand dieses Beitrags sind aber weniger die technischen Entwicklungen, sondern mögliche gesellschaftliche Auswirkungen einer spezialisierten, kompetenten KI für verschiedene Bereiche der autonomen, d. h. nicht nur unterstützenden Entscheidungsfindung: als Fußballschiedsrichter, in der Medizin, für richterliche Entscheidungen und sehr spekulativ auch im politischen Bereich. Dabei werden Vor- und Nachteile dieser Szenarien aus gesellschaftlicher Sicht diskutiert.
Background
Endoscopic vacuum therapy (EVT) is an effective treatment option for leakage of the upper gastrointestinal (UGI) tract. The aim of this study was to evaluate the clinical impact of quality improvements in EVT management on patients’ outcome.
Methods
All patients treated by EVT at our center during 2012–2021 were divided into two consecutive and equal-sized cohorts (period 1 vs. period 2). Over time several quality improvement strategies were implemented including the earlier diagnosis and EVT treatment and technical optimization of endoscopy. The primary endpoint was defined as the composite score MTL30 (mortality, transfer, length-of-stay > 30 days). Secondary endpoints included EVT efficacy, complications, in-hospital mortality, length-of-stay (LOS) and nutrition status at discharge.
Results
A total of 156 patients were analyzed. During the latter period the primary endpoint MTL30 decreased from 60.8 to 39.0% (P = .006). EVT efficacy increased from 80 to 91% (P = .049). Further, the need for additional procedures for leakage management decreased from 49.9 to 29.9% (P = .013) and reoperations became less frequent (38.0% vs.15.6%; P = .001). The duration of leakage therapy and LOS were shortened from 25 to 14 days (P = .003) and 38 days to 25 days (P = .006), respectively. Morbidity (as determined by the comprehensive complication index) decreased from 54.6 to 46.5 (P = .034). More patients could be discharged on oral nutrition (70.9% vs. 84.4%, P = .043).
Conclusions
Our experience confirms the efficacy of EVT for the successful management of UGI leakage. Our quality improvement analysis demonstrates significant changes in EVT management resulting in accelerated recovery, fewer complications and improved functional outcome.
Purpose
In selected cases of severe Cushing’s syndrome due to uncontrolled ACTH secretion, bilateral adrenalectomy appears unavoidable. Compared with unilateral adrenalectomy (for adrenal Cushing’s syndrome), bilateral adrenalectomy has a perceived higher perioperative morbidity. The aim of the current study was to compare both interventions in endogenous Cushing’s syndrome regarding postoperative outcomes.
Methods
We report a single-center, retrospective cohort study comparing patients with hypercortisolism undergoing bilateral vs. unilateral adrenalectomy during 2008–2021. Patients with adrenal Cushing’s syndrome due to adenoma were compared with patients with ACTH-dependent Cushing’s syndrome (Cushing’s disease and ectopic ACTH production) focusing on postoperative morbidity and mortality as well as long-term survival.
Results
Of 83 patients with adrenalectomy for hypercortisolism (65.1% female, median age 53 years), the indication for adrenalectomy was due to adrenal Cushing’s syndrome in 60 patients (72.2%; 59 unilateral and one bilateral), and due to hypercortisolism caused by Cushing’s disease (n = 16) or non-pituitary uncontrolled ACTH secretion of unknown origin (n = 7) (27.7% of all adrenalectomies). Compared with unilateral adrenalectomy (n = 59), patients with bilateral adrenalectomy (n = 24) had a higher rate of severe complications (0% vs. 33%; p < 0.001) and delayed recovery (median: 10.2% vs. 79.2%; p < 0.001). Using the MTL30 marker, patients with bilateral adrenalectomy fared worse than patients after unilateral surgery (MTL30 positive: 7.2% vs. 25.0% p < 0.001). Postoperative mortality was increased in patients with bilateral adrenalectomy (0% vs. 8.3%; p = 0.081).
Conclusion
While unilateral adrenalectomy for adrenal Cushing’s syndrome represents a safe and definitive therapeutic option, bilateral adrenalectomy to control ACTH-dependent extra-adrenal Cushing’s syndrome or Cushing’s disease is a more complicated intervention with a mortality of nearly 10%.
Introduction
Low-grade appendiceal mucinous neoplasms (LAMN) are semi-malignant tumors of the appendix which are incidentally found in up to 1% of appendectomy specimen. To this day, no valid descriptive analysis on LAMN is available for the German population.
Methods
Data of LAMN (ICD-10: D37.3) were collected from the population-based cancer registries in Germany, provided by the German Center for Cancer Registry Data (Zentrum für Krebsregisterdaten—ZfKD). Data was anonymized and included gender, age at diagnosis, tumor staging according to the TNM-classification, state of residence, information on the performed therapy, and survival data.
Results
A total of 612 cases were reported to the ZfKD between 2011 and 2018. A total of 63.07% were female and 36.93% were male. Great inhomogeneity in reporting cases was seen in the federal states of Germany including the fact that some federal states did not report any cases at all. Age distribution showed a mean age of 62.03 years (SD 16.15) at diagnosis. However, data on tumor stage was only available in 24.86% of cases (n = 152). A total of 49.34% of these patients presented with a T4-stage. Likewise, information regarding performed therapy was available in the minority of patients: 269 patients received surgery, 22 did not and for 312 cases no information was available. Twenty-four patients received chemotherapy, 188 did not, and for 400 cases, no information was available. Overall 5-year survival was estimated at 79.52%. Patients below the age of 55 years at time of diagnosis had a significantly higher 5-year survival rate compared to patients above the age of 55 years (85.77% vs. 73.27%).
Discussion
In this study, we observed an incidence of LAMN in 0.13% of all appendectomy specimen in 2018. It seems likely that not all cases were reported to the ZfKD; therefore, case numbers may be considered underestimated. Age and gender distribution goes in line with international studies with females being predominantly affected. Especially regarding tumor stage and therapy in depth information cannot be provided through the ZfKD-database. This data analysis emphasizes the need for further studies and the need for setting up a specialized registry for this unique tumor entity to develop guidelines for the appropriate treatment and follow-up.
Die chirurgische Behandlung parastomaler Hernien gilt als komplex und ist bekanntermaßen komplikationsträchtig. In der Vergangenheit wurden diese Hernien durch die Relokation des Stomas oder Nahtverfahren der Austrittstelle versorgt. In den letzten Jahren wurden verschiedene netzbasierte Techniken vorgeschlagen, die heute in der minimal-invasiven Chirurgie eingesetzt werden. Mit der Verbreitung der roboterassistierten Hernienchirurgie wurden die Netzverfahren weiterentwickelt und die Ergebnisse für die Patienten erheblich verbessert. In diesem Beitrag wird ein Überblick über die verfügbaren Techniken der roboterassistierten Versorgung parastomaler Hernien präsentiert. Es werden technische Überlegungen und erste Ergebnisse des roboterassistierten modifizierten Sugarbaker-Verfahrens, der roboterassistierten Pauli-Technik und der Verwendung des trichterförmigen Netzes IPST vorgestellt. Darüber hinaus werden die Herausforderungen bei der roboterassistierten Versorgung parastomaler Hernien am Ileum-Conduit diskutiert. Die Operationstechniken werden durch Foto- und Videomaterial veranschaulicht.
Background
Pancreatic adenocarcinoma (PDAC) patients with preoperative carbohydrate antigen 19-9 (CA19-9) serum levels higher than 500 U/ml are classified as biologically borderline resectable (BR-B). To date, the impact of cholestasis on preoperative CA19-9 serum levels in these patients has remained unquantified.
Methods
Data on 3079 oncologic pancreatic resections due to PDAC that were prospectively acquired by the German Study, Documentation and Quality (StuDoQ) registry were analyzed in relation to preoperative CA19-9 and bilirubin serum values. Preoperative CA19-9 values were adjusted according to the results of a multivariable linear regression analysis of pathologic parameters, bilirubin, and CA19-9 values.
Results
Of 1703 PDAC patients with tumor located in the pancreatic head, 420 (24.5 %) presented with a preoperative CA19-9 level higher than 500 U/ml. Although receiver operating characteristics (ROC) analysis failed to determine exact CA19-9 cut-off values for prognostic indicators (R and N status), the T, N, and G status; the UICC stage; and the number of simultaneous vein resections increased with the level of preoperative CA19-9, independently of concurrent cholestasis. After adjustment of preoperative CA19-9 values, 18.5 % of patients initially staged as BR-B showed CA19-9 values below 500 U/ml. However, the postoperative pathologic results for these patients did not change compared with the patients who had CA19-9 levels higher than 500 U/ml after bilirubin adjustment.
Conclusions
In this multicenter dataset of PDAC patients, elevation of preoperative CA19-9 correlated with well-defined prognostic pathologic parameters. Bilirubin adjustment of CA19-9 is feasible but does not affect the prognostic value of CA19-9 in jaundiced patients.
Künstliche Intelligenz (KI) dringt vermehrt in sensible Bereiche des alltäglichen menschlichen Lebens ein. Es werden nicht mehr nur noch einfache Entscheidungen durch intelligente Systeme getroffen, sondern zunehmend auch komplexe Entscheidungen. So entscheiden z. B. intelligente Systeme, ob Bewerber in ein Unternehmen eingestellt werden sollen oder nicht. Oftmals kann die zugrundeliegende Entscheidungsfindung nur schwer nachvollzogen werden und ungerechtfertigte Entscheidungen können dadurch unerkannt bleiben, weshalb die Implementierung einer solchen KI auch häufig als sogenannte Blackbox bezeichnet wird. Folglich steigt die Bedrohung, durch unfaire und diskriminierende Entscheidungen einer KI benachteiligt behandelt zu werden. Resultieren diese Verzerrungen aus menschlichen Handlungen und Denkmustern spricht man von einer kognitiven Verzerrung oder einem kognitiven Bias. Aufgrund der Neuigkeit dieser Thematik ist jedoch bisher nicht ersichtlich, welche verschiedenen kognitiven Bias innerhalb eines KI-Projektes auftreten können. Ziel dieses Beitrages ist es, anhand einer strukturierten Literaturanalyse, eine gesamtheitliche Darstellung zu ermöglichen. Die gewonnenen Erkenntnisse werden anhand des in der Praxis weit verbreiten Cross-Industry Standard Process for Data Mining (CRISP-DM) Modell aufgearbeitet und klassifiziert. Diese Betrachtung zeigt, dass der menschliche Einfluss auf eine KI in jeder Entwicklungsphase des Modells gegeben ist und es daher wichtig ist „mensch-ähnlichen“ Bias in einer KI explizit zu untersuchen.
Die interorganisatorische Zusammenarbeit in Produktionsnetzwerken kann Herausforderungen durch eine hohe Marktdynamik, immer anspruchsvollere Kundenbedürfnisse und steigenden Kostendruck entgegenwirken. Neben der klassischen vertikalen Verschiebung von Kapazitäten in Richtung geeigneter Zulieferer, lassen sich Fertigungskapazitäten auch durch eine horizontale Zusammenarbeit zwischen produzierenden Unternehmen handeln. Im Sinne der Sharing Economy bieten digitale Plattformen eine geeignete Infrastruktur zur Verknüpfung und Koordination der Marktakteure eines Produktionsnetzwerks. So können Fertigungsunternehmen flexibel Produktionsausfällen entgegenwirken und freie Maschinenkapazitäten auslasten. Eine wesentliche Voraussetzung für den Erfolg solcher digitalen Plattformen für Produktionsnetzwerke ist die Definition von Zielen, welche bisher in der Literatur nur unzureichend und nicht bezogen auf diese spezifische Plattformart untersucht wurden. In dieser Arbeit wird ein umfängliches konzeptionelles Zielmodell für diese spezifische Plattformart erstellt. Zu spezifischen Zielen digitaler Plattformen für Produktionsnetzwerke zählen neben wirtschaftlichen oder technischen Zielen beispielsweise auch produktionsbezogene Marktleistungsziele wie die Gewährleistung von Produktionsflexibilität. Aufbauend darauf wird gezeigt, wie das Design der beschriebenen Plattformen einen Einfluss auf die Erreichung bestimmter Ziele hat und wie spezielle Mechanismen zur Zielerreichung beitragen.
Hintergrund und Fragestellung
Im Rahmen der überörtlichen Katastrophenhilfe war die Medizinische Task Force 47 (Unterfranken) im Juli 2021 bei der Hochwasserkatastrophe in Rheinland-Pfalz (Ahrtal) im Einsatz. Mit dem Ziel, mögliche Verbesserungen im Katastrophenschutz aus Sicht einer überregionalen Einheit aus dem Einsatz ableiten zu können, wurde dieser wissenschaftlich evaluiert und die Erkenntnisse in einen übergeordneten Kontext gesetzt.
Material und Methoden
Nach Definition eines konkreten Auswerteprozesses wurden durch ein interdisziplinäres Expertengremium Einsatzunterlagen und relevante Konzepte des Bayerischen Roten Kreuzes gesichtet. Auf dieser Basis wurden Strategien und Taktiken entwickelt, um die vordefinierten Ziele zu erreichen.
Ergebnisse
Die Leistungsfähigkeit der Einsatzeinheiten könnte durch moderne Einsatzmittel (E-Bike, Drohnen, hochgeländegängige Fahrzeuge) gesteigert werden. Zur Erhöhung der Reaktionsfähigkeit könnten neue Schnell-Einsatz-Gruppen (SEG) erforderlich sein, die als Teil von BOS-übergreifenden Erkundungseinheiten agieren und in unwegsamen Geländen autark Einsatzaufträge abarbeiten können (SEG Erkundung und SEG Gelände-Infrastruktur-Logistik-Transport). Die taktischen Einheiten könnten in die regionale und überregionale Katastrophenhilfe eingebunden und synchronisiert werden.
Diskussion
Für den weitestgehend ehrenamtlich organisierten Katastrophenschutz in Deutschland könnte es in Zukunft erschwert sein, die Vielzahl möglicher modernster Einsatzmittel im hochkomplexen Umfeld einer Katastrophe sicher einsetzen zu können. Eine Teilprofessionalisierung durch hauptamtliche Führungs- und Einsatzkräfte könnte eine Lösung hierfür sein.
Purpose
Anaemia is common in patients presenting with aneurysmal subarachnoid (aSAH) and intracerebral haemorrhage (ICH). In surgical patients, anaemia was identified as an idenpendent risk factor for postoperative mortality, prolonged hospital length of stay (LOS) and increased risk of red blood cell (RBC) transfusion. This multicentre cohort observation study describes the incidence and effects of preoperative anaemia in this critical patient collective for a 10-year period.
Methods
This multicentre observational study included adult in-hospital surgical patients diagnosed with aSAH or ICH of 21 German hospitals (discharged from 1 January 2010 to 30 September 2020). Descriptive, univariate and multivariate analyses were performed to investigate the incidence and association of preoperative anaemia with RBC transfusion, in-hospital mortality and postoperative complications in patients with aSAH and ICH.
Results
A total of n = 9081 patients were analysed (aSAH n = 5008; ICH n = 4073). Preoperative anaemia was present at 28.3% in aSAH and 40.9% in ICH. RBC transfusion rates were 29.9% in aSAH and 29.3% in ICH. Multivariate analysis revealed that preoperative anaemia is associated with a higher risk for RBC transfusion (OR = 3.25 in aSAH, OR = 4.16 in ICH, p < 0.001), for in-hospital mortality (OR = 1.48 in aSAH, OR = 1.53 in ICH, p < 0.001) and for several postoperative complications.
Conclusions
Preoperative anaemia is associated with increased RBC transfusion rates, in-hospital mortality and postoperative complications in patients with aSAH and ICH.
Hintergrund und Fragestellung
Die Entwöhnung von Beatmungsgeräten wird nicht immer auf der primär behandelnden Intensivstation abgeschlossen. Die Weiterverlegung in andere Behandlungseinrichtungen stellt einen sensiblen Abschnitt in der Behandlung und Rehabilitation des Weaningpatienten dar. Ziel der vorliegenden Studie war die Untersuchung des Überleitungsmanagements und des Interhospitaltransfers von Weaningpatienten unter besonderer Berücksichtigung der Dokumentationsqualität.
Methodik
Es erfolge eine retrospektive Datenanalyse eines Jahrs (2018) auf 2 Intensivstationen eines Universitätsklinikums. Eingeschlossen wurden alle beatmeten Patienten mit folgenden Tracerdiagnosen: COPD, Asthma, Polytrauma, Pneumonie, Sepsis, ARDS und Reanimation (Beatmung > 24 h).
Ergebnisse
Insgesamt konnten 750 Patienten in die Untersuchung eingeschlossen werden (Alter 64 [52, 8–76; Median, IQR]; 32 % weiblich). Davon waren 48 (6,4 %) Patienten zum Zeitpunkt der Verlegung nicht entwöhnt (v. a. Sepsis und ARDS). Die Routinedokumentation war bei den Abschnitten „Spontaneous Breathing Trial“, „Bewertung der Entwöhungsbereitschaft“ und „vermutete Entwöhnbarkeit“ ausreichend, um die Erfüllung der Parameter der S2k-Leitlinie „Prolongiertes Weaning“ adäquat zu beurteilen. Vorwiegend wurden diese Patienten mit Tracheostoma (76 %) in Rehabilitationskliniken (44 %) mittels spezialisierten Rettungsmitteln des arztbegleiteten Patiententransports verlegt (75 %).
Diskussion
Die Verlegung nicht entwöhnter Patienten nach initialem Intensivaufenthalt ist ein relevantes Thema für den Interhospitaltransfer. Die Routinedokumentation eines strukturierten Weaningprozesses ist in Kernelementen ausreichend, um den Weaningprozess lückenlos zu beschreiben. Dies ist für die Kontinuität in der Weiterbehandlung dieser Patienten von großer Bedeutung.
Hintergrund
Internationale Studien belegen negative Auswirkungen der COVID-19-Pandemie auf Stimmung und Stresslevel befragter Personen. Auch konnten Zusammenhänge zwischen der Pandemie und höheren Schmerzstärken sowie stärkerer schmerzbedingter Beeinträchtigung nachgewiesen werden. Die Studienlage dazu, ob ältere Menschen besser oder schlechter mit der Pandemie und ihren Auswirkungen umgehen können als jüngere Personen, ist aber uneindeutig.
Methodik
Seit einigen Jahren bietet das Universitätsklinikum Würzburg ein multimodales Schmerztherapieprogramm für SeniorInnen an. Für die vorliegende Arbeit wurden retrospektiv klinische Routinedaten zum Zeitpunkt des interdisziplinären multimodalen Assessments von n = 75 TeilnehmerInnen in den Jahren 2018 und 2019 mit denen von n = 42 Patientinnen während der COVID-19-Pandemie 2020–2021 verglichen. Wir untersuchten Schmerz, psychische Belastung und körperliches Funktionsniveau mithilfe des Deutschen Schmerzfragebogens, klinischer Diagnostik und geriatrischer Funktionstests.
Ergebnisse
Die beiden Teilstichproben unterschieden sich nicht in demografischen Merkmalen. Bezüglich Schmerzintensität und Beeinträchtigung sowie der psychischen Belastung fanden sich ebenfalls keine signifikanten Unterschiede. Lediglich die Anzahl der schmerzbedingt beeinträchtigten Tage war vor Corona signifikant höher. Die geriatrischen Funktionstests zeigten signifikant bessere Werte während der Pandemie an.
Diskussion
Die vorliegenden Daten zeigen keine Verschlechterung von Schmerz und körperlichem sowie psychischem Wohlbefinden bei SeniorInnen vor dem Hintergrund der Pandemie. Weitere Studien sollten die möglichen Gründe dafür untersuchen. Diese könnten in einer höheren Resilienz der SeniorInnen basierend auf ihrer Lebenserfahrung, finanziellen Sicherheit oder einer geringeren Veränderung des Lebensalltags liegen.