610 Medizin und Gesundheit
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Hintergrund: Heterotope Ossifikation (HO) stellt, mit einer Inzidenz von bis zu 90 %, eine häufige Komplikation nach Hüfttotalendoprothetik dar. Für höhergradige HO mit klinischer Relevanz (schwere HO) wird eine Inzidenz von bis zu 20 % berichtet. Durch eine Prophylaxe, mit nichtsteroidalen Antirheumatika (NSAID) oder Strahlentherapie, kann die Inzidenz für schwere HO auf 1 bis 5 % gesenkt werden. Aus ökonomischen und logistischen Gesichtspunkten erfolgt bevorzugt eine Prophylaxe mit NSAID. Es liegen jedoch nur wenige Informationen zur Auswahl des Wirkstoffes, der Therapiedauer und der Dosierung vor.
Methoden: Ziel war die Bewertung der Wirksamkeit und Sicherheit verschiedener Interventionen mit NSAID, für die primären Endpunkte schwere HO und unerwünschte Arzneimittelwirkung (UAW). Hierzu war eine systematische Übersichtsarbeit mit Netzwerk-Metaanalyse geplant.
Es wurden 31 Studien mit 5128 Patienten eingeschlossen. Hieraus wurde ein Netzwerk aus 15 Knotenpunkten mit 44 Vergleichen erstellt. Die Studien wiesen eine ausgeprägte Heterogenität auf. Das Biasrisiko wurde häufig als unklar oder hoch bewertet. Eine Netzwerk-Metaanalyse konnte aufgrund der festgestellten Inkohärenz mit schwachen Verbindungen nicht durchgeführt werden. Es erfolgten ausschließlich Analysen der direkten Vergleiche.
Ergebnisse: Die Analysen zeigten, dass bereits eine kurze Interventionsdauer (bis 7 Tage) mit geringer Tagesdosis einen signifikanten Effekt zur Prophylaxe vor schwerer HO, bei nicht erhöhtem Risiko für schwere UAW aufweist. Ein überlegener Wirkstoff konnte nicht identifiziert werden.
Zusammenfassung: Die Evidenz dieser Dissertation wird als gering eingestuft, da aufgrund der spezifischeren Fragestellung als in den eingeschlossenen Studien, eine unzureichende Power bei den Analysen vorlag. Weitere qualitativ hochwertige RCT mit klinisch orientierter Fragestellung sind erforderlich, um die Frage nach einer optimalen Prophylaxe vor schwerer HO zu beantworten.
Adult human skeletal stem cells are considered to give rise to the bone marrow stromal
compartment, including bone-forming osteoblasts and marrow adipocytes. Reduced osteogenesis
and enhanced adipogenesis of these skeletal progenitors may contribute to the bone loss and
marrow fat accumulation observed during aging and osteoporosis, the main disorder of bone
remodeling. Concordantly, in vitro evidence indicates that adipogenic and osteogenic
differentiation of human bone marrow stromal cells (hBMSCs) display an inverse relationship
under numerous conditions. Hence, the identification of factors modulating inversely both
differentiation pathways is of great therapeutic interest.
Based on mRNA expression analysis of inversely regulated genes after switching differentiation
conditions, our group had previously proposed that fibroblast growth factor 1 (FGF1) might play
such a modulator role in hBMSC differentiation. The main aim of this work was, therefore, to
investigate the role of FGF1 signaling in the adipogenic and osteogenic differentiation of hBMSCs
using a three-dimensional (3D) culture system based on collagen type I hydrogels in order to
better mimic the natural microenvironment.
Adipogenic and osteogenic differentiation of hBMSCs embedded in collagen gels was successfully
established. Treatment with recombinant human FGF1 (rhFGF1), as well as rhFGF2, throughout
differentiation induction was found to exert a dose-dependent inhibitory effect on adipogenesis
in hBMSCs. This inhibitory effect was found to be reversible and dependent on FGF receptors
(FGFR) signaling, given that simultaneous pharmacological blockage of FGFRs rescued adipogenic
differentiation. Additionally, matrix mineralization under osteogenic induction was also inhibited
by rhFGF1 and rhFGF2 in a dose-dependent manner. A transient treatment with rhFGF1 and
rhFGF2 during an expansion phase, however, enhanced proliferation of hBMSCs without affecting
the differentiation capacity, although matrix mineralization under osteogenic conditions was
hindered.
Additionally, rhFGF1 and rhFGF2 treatments affected the matrix remodeling ability of hBMSCs,
which displayed alterations in the cytoskeletal phenotype and the expression patterns of matrix
metalloproteinases (MMPs) and tissue inhibitors of metalloproteinases (TIMPs).
On the other hand, inhibition of FGFR signaling throughout differentiation induction elicited a
strong enhancement of matrix mineralization under osteogenic conditions but had no significant
effect on adipocyte formation under adipogenic induction.
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In conclusion, FGF1 and FGF2 signaling was found to support the expansion of bone marrow
stromal precursors with adipogenic and osteogenic capacities, to hinder adipogenic and
osteogenic differentiation if continuously present during differentiation induction and to alter the
matrix remodeling ability of hBMSCs within a 3D collagenous microenvironment.