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- Institut für Sportwissenschaft (6) (entfernen)
The purpose of this study was to determine whether an individually designed incremental exercise protocol results in greater rates of oxygen uptake VO\(_{2max}\) than standardized testing. Fourteen well-trained, male runners performed five incremental protocols in randomized order to measure their VO\(_{2max}\): i) an incremental test (INC\(_{S+I}\)) with pre-defined increases in speed (2 min at 8.64 km.h\(^{-1}\), then a rise of 1.44 km.h\(^{-1}\) every 30 s up to 14.4 km.h\(^{-1}\)) and thereafter inclination (0.5.every 30 s); ii) an incremental test (INC\(_{I}\)) at constant speed (14.4 km.h\(^{-1}\)) and increasing inclination (2 degrees every 2 min from the initial 0 degrees); iii) an incremental test (INC\(_{S}\)) at constant inclination (0 degrees) and increasing speed (0.5 km.h\(^{-1}\) every 30 s from the initial 12.0 km.h\(^{-1}\)); iv) a graded exercise protocol (GXP) at a 1 degrees incline with increasing speed (initially 8.64 km.h\(^{-1}\) + 1.44 km.h\(^{-1}\) every 5 min); v) an individual exercise protocol (INDXP) in which the runner chose the inclination and speed. VO\(_{2max}\) was lowest (-4.2%) during the GXP (p = 0.01; d = 0.06 - 0.61) compared to all other tests. The highest rating of perceived exertion, heart rate, ventilation and end-exercise blood lactate concentration were similar between the different protocols (p < 0.05). The time to exhaustion ranged from 7 min 18 sec (INC\(_{S}\)) to 25 min 30 sec (GXP) (p = 0.01). The VO\(_{2max}\) attained by employing an individual treadmill protocol does not differ from the values derived from various standardized incremental protocols.
The purpose of this study was threefold: 1) to assess the eggbeater kick and throwing performance using a number of water polo specific tests, 2) to explore the relation between the eggbeater kick and throwing performance, and 3) to investigate the relation between the eggbeater kick in the water and strength tests performed in a controlled laboratory setting in elite water polo players. Fifteen male water polo players of the German National Team completed dynamic and isometric strength tests for muscle groups (adductor, abductor, abdominal, pectoralis) frequently used during water polo. After these laboratory strength tests, six water polo specific in-water tests were conducted. The eggbeater kick assessed leg endurance and agility, maximal throwing velocity and jump height. A 400 m test and a sprint test examined aerobic and anaerobic performance. The strongest correlation was found between jump height and arm length (p < 0.001, r = 0.89). The laboratory diagnostics of important muscles showed positive correlations with the results of the in-water tests (p < 0.05, r = 0.52-0.70). Muscular strength of the adductor, abdominal and pectoralis muscles was positively related to in-water endurance agility as assessed by the eggbeater kick (p < 0.05; r = 0.53-0.66). Findings from the current study emphasize the need to assess indices of water polo performance both in and out of the water as well as the relation among these parameters to best assess the complex profile of water polo players.
Incremental exercise testing is frequently used as a tool for evaluating determinants of endurance performance. The available reference values for the peak oxygen uptake \((VO_{2peak})\), % of \(VO_{2peak}\) , running speed at the lactate threshold \((v_{LT})\), running economy (RE), and maximal running speed \((v_{peak})\) for different age, gender, and disciplines are not sufficient for the elite athletic population. The key variables of 491 young athletes (age range 12–21 years; 250 males, 241 females) assessed during a running step test protocol \((2.4 m s^{−1} ; increase 0.4 m s^{−1} 5 min^{−1})\) were analysed in five subgroups, which were related to combat-, team-, endurance-, sprint- and power-, and racquet-related disciplines. Compared with female athletes, male athletes achieved a higher \(v_{peak}\) (P = 0.004). The body mass, lean body mass, height, abs. \(VO_{2peak} (ml min^{−1})\), rel. \(VO_{2peak} (ml kg^{−1} min^{−1})\), rel. \(VO_{2peak} (ml min^{−1} kg^{−0.75})\), and RE were higher in the male participants compared with the females (P < 0.01). The % of \(VO_2\) at \(v_{LT}\) was lower in the males compared with the females (P < 0.01). No differences between gender were detected for the \(v_{LT}\) (P = 0.17) and % of \(VO_2\) at \(v_{LT}\) (P = 0.42). This study is one of the first to provide a broad spectrum of data to classify nearly 500 elite athletes aged 12–21 years of both gender and different disciplines.
Here, we evaluated the influence of breathing oxygen at different partial pressures during recovery from exercise on performance at sea-level and a simulated altitude of 1800 m, as reflected in activation of different upper body muscles, and oxygenation of the m. triceps brachii. Ten well-trained, male endurance athletes (25.3±4.1 yrs; 179.2±4.5 cm; 74.2±3.4 kg) performed four test trials, each involving three 3-min sessions on a double-poling ergometer with 3-min intervals of recovery. One trial was conducted entirely under normoxic (No) and another under hypoxic conditions \((Ho; F_iO_2 = 0.165)\). In the third and fourth trials, the exercise was performed in normoxia and hypoxia, respectively, with hyperoxic recovery \((HOX; F_iO_2 = 1.00)\) in both cases. Arterial hemoglobin saturation was higher under the two HOX conditions than without HOX (p<0.05). Integrated muscle electrical activity was not influenced by the oxygen content (best d = 0.51). Furthermore, the only difference in tissue saturation index measured via near-infrared spectroscopy observed was between the recovery periods during the NoNo and HoHOX interventions (P<0.05, d = 0.93). In the case of HoHo the athletes’ \(P_{mean}\) declined from the first to the third interval (P < 0.05), whereas Pmean was unaltered under the HoHOX, NoHOX and NoNo conditions. We conclude that the less pronounced decline in \(P_{mean}\) during 3 x 3-min double-poling sprints in normoxia and hypoxia with hyperoxic recovery is not related to changes in muscle activity or oxygenation. Moreover, we conclude that hyperoxia \((F_iO_2 = 1.00)\) used in conjunction with hypoxic or normoxic work intervals may serve as an effective aid when inhaled during the subsequent recovery intervals.
Einleitung: Es konnte gezeigt werden, dass die Applikation von Kompressionsbekleidung zu einem erhöhten Blutfluss bei Patienten mit venöser Insuffizienz führt und das Thromboserisiko bei bettlägerigen und postoperativen Patienten reduziert. Davon ausgehend, dass Kompressionsbekleidung auch bei gesunden und trainierten Athlet/innen zu einer verbesserten Hämdynamik führt, wurde eine Vielzahl an Studien durchgeführt, die nach einer Leistungssteigerung durch das Tragen von Kompressionsbekleidung während sportlicher Belastung gesucht haben. Die Ergebnisse der bisher veröffentlichten Studien widersprechen sich jedoch häufig und lassen kein abschließendes Fazit bezüglich ergogener Effekte von Kompressionsbekleidung auf die Leistung während körperlicher Belastung zu. Auch ist unklar, welche physiologischen und/oder biomechanischen Mechanismen bei gesunden und trainierten Athlet/innen zu einer potentiellen Leistungssteigerung führen könnten.
Ziel der vorliegenden Arbeit war es daher: 1) Belastungsarten und –intensitäten zu identifizieren, bei denen das Tragen von Kompressionsbekleidung leistungssteigernde Effekte verspricht, 2) die identifizierten Potentiale anhand empirischer Datenerhebung zu evaluieren und 3) die physiologischen und biomechanischen Mechanismen zu untersuchen, die einer möglichen Leistungssteigerung mit Kompressionsbekleidung bei gesunden und trainierten Athlet/innen zugrunde liegen könnten.
Methodik: Mittels eines Übersichtsartikels und Berechnung von Effektstärken wurden verschiedene Belastungsarten und -intensitäten identifiziert, bei denen das Tragen von Kompressionsbekleidung leistungssteigernde Effekte verspricht (Studie 1). Auch wurden die möglichen Mechanismen zusammengetragen, die einer Leistungssteigerung zugrunde liegen könnten. Basierend auf diesen Ergebnissen wurden die Untersuchungsprotokolle für die weiteren Studien entwickelt.
In Studie 2 absolvierten hoch-trainierte Eisschnellläufer/innen eine 3000 m Wettkampfsimulation mit und ohne Kompressionsbekleidung in randomisierter Reihenfolge. Physiologische Daten wurden mittels mobiler Spirometrie und Nahinfrarotspektroskopie (NIRS) erhoben.
Des Weiteren wurden Athletinnen aus Mannschaftssport und Leichtathletik einer intermittierenden Sprintbelastung mit dreißig 30 m Sprints und einer Abgangszeit von einer Minute mit und ohne Kompressionsbekleidung in randomisierter Reihenfolge unterzogen (Studie 3). Neben mobiler Spirometrie und NIRS wurden biomechanische Daten mittels kinematischer Bewegungsanalyse und Elektromyographie erhoben.
Ergebnisse:Studie 1 zeigte ein leistungssteigerndes Potential mit der Applikation von Kompressionsbekleidung bei hoch-intensiver und weniger bei submaximaler Belastungsintensität. Insbesondere hoch-intensive Ausdauer- (> 3 Minuten), Sprint- und Sprungbelastung als auch die Erholungsfähigkeit von Kraft- und Schnellkraft scheinen durch Kompressionsbekleidung verbessert. Die Ergebnisse zeigen auch, dass bisher nur wenige Daten bei weiblichen Sportlern erhoben wurden. Auch evaluierten nur wenige Studien die Effekte von Kompressionsbekleidung bei Athlet/innen auf höchstem Leistungsniveau.
In Studie 2 zeigte die Applikation von Kompressionsbekleidung während der 3000 m Wettkampfsimulation bei hoch-trainierten Eisschnellläufer/innen keinen Effekt auf die Laufleistung. Auch blieben mittels NIRS gemessenes Blutvolumen und Muskeloxygenierung im m. quadrizeps femoris sowie alle weiteren kardio-respiratorischen, metabolischen und subjektiven Parameter unbeeinflusst.
Dagegen war die Laufleistung während eines intermittierenden (30 x 30 m) Sprintprotokolls mit Kompressionsbekleidung signifikant verbessert (Studie 3). Auch in dieser Untersuchung blieben alle gemessenen hämodynamischen, kardio-respiratorischen und metabolischen Parameter unbeeinflusst. Die kinematische Bewegungsanalyse zeigte jedoch, dass Kompressionsbekleidung zu veränderter Lauftechnik führt und die Schrittlänge bei gleichbleibender Schrittfrequenz vergrößert. Auch wurde die Sprintbelastung lokal an der Oberschenkelmuskulatur subjektiv weniger anstrengend empfunden.
Zusammenfassung und Fazit: Die Applikation von Kompressionsbekleidung zeigte keine generelle leistungssteigernde Wirkung während körperlicher Belastung bei gesunden und trainierten Athlet/innen. Abhängig von Belastungsart und –intensität manifestieren sich ergogene Effekte während hoch-intensiver Lauf- insbesondere intermittierender Sprintbelastungen. Im Zusammenhang mit weiteren Untersuchungen scheinen die ergogenen Effekte jedoch nicht auf veränderter Hämodynamik zu basieren. Der blutflusssteigernde Effekt von Kompressionsbekleidung, der in klinischen Studien bei Patienten mit venöser Insuffizienz gezeigt wurde, lässt sich nicht in gleichem Maße bei gesunden und trainierten Athlet/innen nachweisen. Vielmehr scheinen kinematische und subjektive Parameter, wie eine veränderte Lauftechnik und verringertes Belastungsempfinden, die intermittierende Sprintleistung verbessert zu haben.
Researchers have retrospectively analyzed the training intensity distribution (TID) of nationally and internationally competitive athletes in different endurance disciplines to determine the optimal volume and intensity for maximal adaptation. The majority of studies present a "pyramidal" TID with a high proportion of high volume, low intensity training (HVLIT). Some world-class athletes appear to adopt a so-called "polarized" TID (i.e., significant % of HVLIT and high intensity training) during certain phases of the season. However, emerging prospective randomized controlled studies have demonstrated superior responses of variables related to endurance when applying a polarized TID in well-trained and recreational individuals when compared with a TID that emphasizes HVLIT or threshold training. The aims of the present review are to: (1) summarize the main responses of retrospective and prospective studies exploring TID; (2) provide a systematic overview on TIDs during preparation, pre-competition, and competition phases in different endurance disciplines and performance levels; (3) address whether one TID has demonstrated greater efficacy than another; and (4) highlight research gaps in an effort to direct future scientific studies.