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Background: Animal models of human inflammatory diseases have limited predictive quality for human clinical trials for various reasons including species specific activation mechanisms and the immunological background of the animals which markedly differs from the genetically heterogeneous and often aged patient population.
Objective: Development of an animal model allowing for testing therapeutics targeting pathways involved in the development of Atopic Dermatitis (AD) with better translatability to the patient.
Methods: NOD-scid IL2R \(\gamma^{null}\) mice engrafted with human peripheral blood mononuclear cells (hPBMC) derived from patients suffering from AD and healthy volunteers were treated with IL-4 and the antagonistic IL-4 variant R121/Y124D (Pitrakinra). Levels of human (h) IgE, amount of B-, T- and plasma-cells and ratio of CD4 : CD8 positive cells served as read out for induction and inhibition of cell proliferation and hIgE secretion. Results were compared to in vitro analysis.
Results: hIgE secretion was induced by IL-4 and inhibited by the IL-4 antagonist Pitrakinra in vivo when formulated with methylcellulose. B-cells proliferated in response to IL-4 in vivo; the effect was abrogated by Pitrakinra. IL-4 shifted CD4 : CD8 ratios in vitro and in vivo when hPBMC derived from healthy volunteers were used. Pitrakinra reversed the effect. Human PBMC derived from patients with AD remained inert and engrafted mice reflected the individual responses observed in vitro.
Conclusion: NOD-scid IL2R \(\gamma^{null}\) mice engrafted with human PBMC reflect the immunological history of the donors and provide a complementary tool to in vitro studies. Thus, studies in this model might provide data with better translatability from bench to bedside.
Einleitung: Eine nicht adäquate Funktion des Immunsystems ist ein großes klinisches Problem, welches Chemotherapien durch schwere bakterielle oder mykotische Infektionen komplikationsreich macht. Während einer Immunantwort spielen Zytokine, die von T-Zellen produziert werden, eine wichtige Rolle für die Effektivität der Antwort. Um zu verstehen, welche Veränderungen während der Therapie im Immunsystem auftreten, untersuchten wir die Subpopulationen und Funktionen (Zytokine , Immunglobuline) der Lymphozyten. Patienten: 23 Kinder (medianes Alter 5y; 2m-14y; 15 weiblich, 8 männlich) mit B-ALL behandelt nach dem ALL-BFM 2000-Protokoll. Blutproben wurden gesammelt bei Diagnosestellung und an den Tagen 8, 15, 33, 64 sowie vor Protokoll M, vor Protokoll 2 und während der Erhaltungstherapie. Methoden: Wir analysierten die Lymphozyten-Subpopulation mittels Durchflußzytometrie. Die Bestimmung intrazelluläre Zytokine (IFNγ, IL2, TNFα, IL4, IL5, and IL10) erfolgte durch FACS-Analysen nach in vitro Stimulation mit PMA, Ionomycin und Brefeldin für 24h. Zusätzlich untersuchten wir verschiedene Zytokine im unstimulierten Serum mittels ELISA und studierten TRECs und Spectratypes sowie die Immunglobulinlevels. Ergebnisse: Die B-Zellen verringerten sich schnell von einem Medianen Wert von 301+120/mm³ vor Chemotherapie auf 85+138/mm³ am Tag 33 und stiegen nicht mehr bis zum Ende der Therapie an. Die T-Zellzahl fiel zu Beginn der Therapie ab, allerdings konnten wir partielle Erholungen, die proportional zur Therapieintensität waren detektieren. Zudem fiel eine Verschiebung zugunsten der CD8+-Zellen auf. NK-Zellen zeigten keine signifikanten Veränderungen. Bei den von CD3+ -Zellen produzierten Zytokinen fiel eine Expressionssteigerung von IFNγ auf. Wir konnten eine Korrelation zwischen γδ-TCR und IFNγ -Produktion(FACS) sowie IFNγ -Werte(ELISA) und hohe Anzahl von Gedächtniszellen finden. Außerdem korrelieren CD45RA+Zellen mit CD4IL2+Zellen. TGFβ im unstimulierten Sera korrelierte signifikant (p<0,01) mit CD19+Zellen. TGFβ wurde auch von Blasten exprimiert. Wir stellten Unterschiede im Zytokinprofil zwischen dem mit Dexamethason bzw Prednison behandelten Patienten fest; insbesondere die IFNγ-Sekretion war sehr viel größer unter Prednisonbehandlung (p<0,01). TREC-Werte waren höher unter Dexamethason, aber das mag mit beeinflusst sein durch das Alter, da jüngere Kinder signifikant höhere TREC-Werte haben. Bei der Analyse des TZR-Repertoire zeigte sich eine höhere Komplexität im Prednisonzweig. Wir konnten Vβ-Genfamilien mit höherer Komplexität (BV22, BV23) und mit niedrigerer Komplexität (BV13b, BV6a) detektieren. Die Komplexität des TZR korrelierte positiv mit der Anzahl der naiven T-Zellen und dem Alter(p<0,01). Bis d15 nahm die Komplexität des Repertoires ab und erholte sich langsam im Therapieverlauf. Zusammenfassung: Wir detektierten eine Verschiebung zu Gunsten der TH1-Zytokine. B-Zellen wurden durch die Therapie ausgelöscht. Dieses Ergebnis mag eine klinische Relevanz haben in der prophylaktischen Gabe von Immunglobulinen, um schwere Infektionen durch das Fehlen der B-Zellen zu vermeiden.
The immune system plays a vital role in maintaining tissue integrity and organismal homeostasis. The sudden stress caused by myocardial infarction (MI) poses a significant challenge for the immune system: it must quickly substitute dead myocardial with fibrotic tissue while controlling overt inflammatory responses. In this review, we will discuss the central role of myocardial regulatory T-cells (Tregs) in orchestrating tissue repair processes and controlling local inflammation in the context of MI. We herein compile recent advances enabled by the use of transgenic mouse models with defined cardiac antigen specificity, explore whole-heart imaging techniques, outline clinical studies and summarize deep-phenotyping conducted by independent labs using single-cell transcriptomics and T-cell repertoire analysis. Furthermore, we point to multiple mechanisms and cell types targeted by Tregs in the infarcted heart, ranging from pro-fibrotic responses in mesenchymal cells to local immune modulation in myeloid and lymphoid lineages. We also discuss how both cardiac-specific and polyclonal Tregs participate in MI repair. In addition, we consider intriguing novel evidence on how the myocardial milieu takes control of potentially auto-aggressive local immune reactions by shaping myosin-specific T-cell development towards a regulatory phenotype. Finally, we examine the potential use of Treg manipulating drugs in the clinic after MI.
NFAT transcription factors play critical roles in gene transcription during immune responses. Besides regulation of lymphokine promoters in T lymphocytes, NFAT factors are also expressed in other cell types and regulate the activity of numerous genes that control the generation of cardiac septa and valves in embryonic heart, the formation of blood vessels, the outgrowth of neuronal axons and the differentiation of osteoclasts during bone formation [10, 24]. Here we show that the induction of NFATc/αA in effector T cells is controlled by a strong inducible promoter, P1. It results in splicing of exon 1 to exon 3 transcripts and, in concert with the activity of a poly A site downstream of exon 9, leads to the massive synthesis of NFATc/αA in effector Th1 cells. A second, weak promoter, P2, lies in front of exon 2 and directs the synthesis of longer NFAT β isoforms. Both P1 and P2 direct the synthesis of three different RNAs: αA, αB, αC and βA, βB, βC correspondingly. The B and C isoforms arise from alternative splicing and poly A addition at the distal site pA2. P1 but not P2 activity is autoregulated by NFAT factors which bind to two tandemly arranged NFAT sites within P1 and enhance its induction. In resting T cells, the NFATc1/β RNAs are the most prominent nfatc1 transcripts and their synthesis is reduced upon T-cell activation. However, following activation in primary effector T cells or in T-cell lines of human or murine origin, a 15–20-fold induction of NFATc1/αA RNA was detected, whereas only a 2–5-fold increase was observed for the NFATc1/αB or NFATc1/αC RNAs. Optimal induction of P1 promoter require involving of a persistent increase in free cytosolic Ca2+ induced by ionomycin, which stimulates the nuclear translocation and transcriptional activation of all NFATc factors and phorbol esters, which activate protein kinase C and other protein kinase pathways in T cells. This suggests that both TCR and co-receptor signals contribute to give full P1 nfatc1 induction. Because NFATc1/αA induction is unaffected in NFATc2+c3 double-deficient T cells, NFATc1 autoregulates its own synthesis by controlling P1 activity and NFATc1/αA induction. P1 promoter contains tandemly arranged NFAT core binding motif TGGAAA to witch bind monomeric NFATc1 proteins and numerous conservative binding sites of other transcriptional factors like CREB, Fos, ATF-2, Sp1, NF-kB and GATA suggesting complex multi-factor regulation of NFATc1 gene. We also highlight that initial phase of nfatc1 transcription in naive CD4+ T cells is controlled by the promoter P2 which is constitutively active in resting T cells. The activation of resting T cells results in a decrease of P2 and the induction of P1 activity and, under optimal conditions, in the predominant synthesis of NFATc1/αA in effector T cells. In addition to the high concentrations of poly A factors required for optimal pA1 function, the levels of transcription factors, in particular NFATs, must also increase for P1 induction. That could be explained by achievement of certain threshold levels for transcriptional activation. Finally, the altered transactivation potential of NFATc1/αA suggests a specific role for this NFATc1 protein in gene control, such as in Th1 effector cells where NFATc1/αA is synthesized at high concentrations.
In der Embryonalentwicklung von Insekten, Nematoden und Vertebraten reguliert der delta-notch-Signalweg vielfältige Zelldifferenzierungsvorgänge wie die laterale Inhibierung, Zelllinien-Entscheidungen und die Bildung von Grenzen. In Vertebraten aktivieren die transmembranen Liganden delta-like 1, 3 oder 4, bzw. jagged 1 oder 2 einen notch-Rezeptor (notch1, 2, 3 oder 4). Dessen intrazelluläre Domäne bildet im Zellkern mit rbp-j und weiteren Proteinen einen Aktivator-Komplex, der an den Promotor der notch-Zielgene bindet. Neben drei hes-Genen zählen dazu die Gene hey1, hey2 und heyL, die alle eng verwandt sind mit hairy und den Genen des Enhancer of Split-Komplexes (E(spl)) bei Drosophila melanogaster. Die hey-Gene sind in der Maus unter anderem während der Entwicklung von Niere, Arterien, Herz, Nervensystem, Thymus und Somiten spezifisch exprimiert. Um die Bedeutung des heyL-Gens für die Bildung dieser Organe zu untersuchen, wurden heyL-Knockoutmäuse generiert, bei denen jedoch keine morphologischen Veränderungen oder Erkrankungen erkennbar waren. Die durch entsprechende Verpaarung erhaltenen heyL/1-Doppelknockoutmäuse wiesen in der F9-Rückkreuzungsgeneration einen Ventrikel-Septum-Defekt (VSD) auf und verstarben größtenteils ein bis zwei Tage nach der Geburt. Ähnliche Krankheitssymptome zeigen die mit anderen Komponenten des delta-notch-Signalweges in Verbindung gebrachten Erbkrankheiten „Fallot´sche Tetralogie“ (ToF) und das Alagille Syndrom (AGS). Vergleichbare VSDs treten auch bei hey2-Knockoutmäusen auf. Es stellte sich daher die Frage, welche Zielgene des hey2-Transkriptionsfaktors an der Herzbildung beteiligt sind. Literaturbekannte HEY2-Zielgen-Kandidaten sind beim Menschen Follistatin (FST), Keratin 2-7 (KRT2-7) und das epitheliale V-ähnliche Antigen (EVA1). Durch antisense RNA in situ Hybridisierung von wildtypischen und hey2-Knockoutmausschnitten konnten jedoch keine unterschiedlichen Expressionsmuster entdeckt werden. Eigene Microarray-Analysen mit RNA aus hey2-überexprimierenden, humanen 293-Zelllinien identifizierten das Neurofilamentgen NEFL als HEY2-Zielgenkandidat. Bei der in situ Hybridisierung von wildtypischen und hey2-Knockoutmäusen mit einer Probe für das nefl-Gen konnten jedoch keine unterschiedlichen Expressionsmuster erkannt werden, so dass nefl in vivo vermutlich komplexer reguliert wird. Neben den Ventrikel-Septum-Defekten zeigen die heyL/1-Doppelknockoutmäuse einen zweiten abnormalen Phänotyp. Die embryonalen Thymi dieser Tiere sind kleiner als die der wildtypischen Mäuse. Die detaillierte Analyse der Thymozyten-Subpopulationen erbrachte, dass die niedrigere Zellzahl vor allem zu Lasten der doppelt positiven Thymozyten geht. Grund hierfür könnte eine teilweise Blockierung der Entwicklung zwischen der zweiten und dritten Phase des zuvor durchlaufenen doppelt negativen Stadiums sein, denn die absolute Zahl der DN3-Thymozyten ist um über 90 Prozent verringert. Die Blockierung des delta-notch-Signalweges durch Zugabe eines -Sekretase-Inhibitors führte ebenfalls zu einer Verringerung der DN3-Zellen in der gleichen Größenordnung, jedoch im Gegensatz zu den heyL/hey1-Doppelknockout-Thymi gleichzeitig zur Verdreifachung der absoluten Zahl der DN2-Zellen. Diese Unterschiede unterstreichen die Bedeutung weiterer notch-Zielgene wie beispielsweise hes1. Ob die beobachteten Veränderungen in der Entwicklung der Thymozyten Folgen für die Immunabwehr haben, wurde im Rahmen von Immunisierungen mit Trinitrophenyl (TNP)-Ovalbumin untersucht. Hierbei zeigte sich eine Erhöhung der IgG2a und IgG2b Werte und eine Reduktion der IgG1 Produktion bei den heyL/hey1-Doppelknockoutmäusen, während die IgM-Werte zwischen den verschiedenen Mausgenotypen keine signifikanten Unterschiede aufwiesen. Die IgG-Veränderungen deuten darauf hin, dass die T-Zellen vermehrt in die TH1-Zelldifferenzierungsrichtung getrieben werden und die TH2-Cytokinproduktion verringert ist. Bei den hey-Knockoutmäusen waren aufgrund des Expressionsprofils der hey-Gene nicht nur Veränderungen in der Herzentwicklung und im Thymus erwartet worden, sondern auch in der Somitogenese. Dies gilt im Besonderen für die bereits zuvor generierten hey2-Knockoutmäuse, denn hey2 ist im präsomitischen Mesoderm zyklisch exprimiert. Im Gegensatz zu den Knockoutmäusen des verwandten und ebenfalls zyklisch exprimierten hes1-Gens, litten jedoch weder die heyL/hey1-Doppelknockoutmäuse, noch die hey2-Knockoutmäuse an Defekten in der Somitogenese. Während die Bedeutung der Genexpression der hey-Gene in der Somitogenese weiterhin unklar sind, konnten Erkenntnisse über die Funktionen von heyL und hey1 in der Herzentwicklung und bei der Ausreifung der Thymozyten gewonnen werden. Die Identifizierung von hey-Zielgenen in diesen Entwicklungsprozessen kann das Verständnis des delta-notch-Signalweges erweitern, die Ursachen von Erbkrankheiten aufklären helfen und möglicherweise Therapiestrategien aufzeigen.
Background
In acute ischemic stroke, cessation of blood flow causes immediate tissue necrosis within the center of the ischemic brain region accompanied by functional failure in the surrounding brain tissue designated the penumbra. The penumbra can be salvaged by timely thrombolysis/thrombectomy, the only available acute stroke treatment to date, but is progressively destroyed by the expansion of infarction. The underlying mechanisms of progressive infarction are not fully understood.
Methods
To address mechanisms, mice underwent filament occlusion of the middle cerebral artery (MCAO) for up to 4 h. Infarct development was compared between mice treated with antigen-binding fragments (Fab) against the platelet surface molecules GPIb (p0p/B Fab) or rat immunoglobulin G (IgG) Fab as control treatment. Moreover, Rag1\(^{−/−}\) mice lacking T-cells underwent the same procedures. Infarct volumes as well as the local inflammatory response were determined during vessel occlusion.
Results
We show that blocking of the platelet adhesion receptor, glycoprotein (GP) Ibα in mice, delays cerebral infarct progression already during occlusion and thus before recanalization/reperfusion. This therapeutic effect was accompanied by decreased T-cell infiltration, particularly at the infarct border zone, which during occlusion is supplied by collateral blood flow. Accordingly, mice lacking T-cells were likewise protected from infarct progression under occlusion.
Conclusions
Progressive brain infarction can be delayed by blocking detrimental lymphocyte/platelet responses already during occlusion paving the way for ultra-early treatment strategies in hyper-acute stroke before recanalization.
Der transkriptionelle Repressor Blimp-1 wurde ursprünglich als essentiell für die terminale Differenzierung von B-Zellen zu Antikörper-produzierenden Plasmazellen beschrieben. Im Rahmen dieser Arbeit wurde die Expression von Blimp-1 in humanen T-Zellen untersucht. Die Versuchsergebnisse zeigen, dass Blimp-1 auch in humanen T-Zellen sowohl auf mRNA- als auch auf Proteinebene exprimiert wird. Es ist deshalb anzunehmen, dass Blimp-1 auch für die terminale Differenzierung von T-Zellen eine wichtige Rolle spie
Animal models mimicking human diseases have been used extensively to study the pathogenesis of autoimmune diseases and the efficacy of potential therapeutics. They are, however, limited with regard to their similarity to the human disease and cannot be used if the antagonist and its cognate receptor require high similarity in structure or binding. Here, we examine the induction of oxazolone-mediated features of atopic dermatitis (AD) in NOD-scid IL2R \(γ^{null}\) mice engrafted with human peripheral blood mononuclear cells (PBMC). The mice developed the same symptoms as immunocompetent BALB/c mice. Histological alterations induced by oxazolone were characterized by keratosis, epithelial hyperplasia and influx of inflammatory cells into the dermis and epidermis. The cellular infiltrate was identified as human leukocytes, with T cells being the major constituent. In addition, oxazolone increased human serum IgE levels. The response, however, required the engraftment of PBMC derived from patients suffering from AD, which suggests that this model reflects the immunological status of the donor. Taken together, the model described here has the potential to evaluate the efficacy of therapeutics targeting human lymphocytes in vivo and, in addition, might be developed further to elucidate molecular mechanisms inducing and sustaining flares of the disease.
Natural Killer cells (NK) are lymphocytes with the potential to recognize and lyse cells which escaped T-cell mediated lysis due to their aberrant HLA expression profiles. Killer cell immunoglobulin-like receptors (KIR) influence NK-cell activity by mediation of activating or inhibitory signals upon interaction with HLA-C (C1, C2) ligands. Therefore, absence of ligands for donor inhibitory KIRs following hematopoietic stem cell transplantation (HSCT) may have an influence on its outcome. Previous studies showed that C1 negative patients have a decreased HSCT outcome. Our study, based on a cohort of 200 C1-negative patients, confirmed these findings for the endpoints: overall survival (OS: HR = 1.41, CI = 1.14–1.74, p = 0.0012), disease free survival (DFS: HR = 1.27, CI = 1.05–1.53, p = 0.015), treatment related mortality (TRM: HR = 1.41, CI = 1.01–1.96, p = 0.04), and relapse incidence (RI: HR = 1.33, CI = 1.01–1.75, p = 0.04) all being inferior when compared to C1-positive patients (n = 1246). Subsequent analysis showed that these findings applied for patients with myeloid malignancies but not for patients with lymphoproliferative diseases (OS: myeloid: HR = 1.51, CI = 1.15–1.99, p = 0.003; lymphoblastic: HR = 1.26, CI = 0.91–1.75, p = 0.16; DFS: myeloid: HR = 1.31, CI = 1.01–1.70, p = 0.04; lymphoblastic: HR = 1.21, CI = 0.90–1.61, p = 0.21; RI: myeloid: HR = 1.31, CI = 1.01–1.70, p = 0.04; lymphoblastic: HR = 1.21, CI = 0.90–1.61, p = 0.21). Interestingly, within the C1-negative patient group, transplantation with KIR2DS2 resulted in better OS (9/10 matched: HR = 0.24, CI = 0.08–0.67, p = 0.007) as well as DFS (9/10 matched: HR = 0,26, CI = 0.11–0.60, p = 0.002), and transplantation with KIR2DS1 positive donors was associated with a decreased RI (HR = 0.30, CI = 0.13–0.69, p = 0.005). TRM was increased when the donor was positive for KIR2DS1 (HR = 2.61, CI = 1.26–5.41, p = 0.001). Our findings suggest that inclusion of KIR2DS1/2/5 and KIR3DS1-genotyping in the unrelated donor search algorithm of C1-ligand negative patients with myeloid malignancies may prove to be of clinical relevance.
In dieser Arbeit wurde der Einfluss des Zytokins OPN speziell auf CD4+ CD25+ Foxp3+- regulatorische bzw. CD4+ CD25- Foxp3-- konventionelle T-Zellen mithilfe v.a. durchflusszytometrischer Daten untersucht.
Es konnte gezeigt werden, dass rekombinantes OPN die Supprimierbarkeit von konventionellen T-Zellen aus OPN-Knock-out-Tieren durch regulatorische T-Zellen aus Wildtyp- oder OPN-KO-Tieren erhöht. Die Supprimierbarkeit von wildtypischen Tconv-Zellen wird durch OPN jedoch nicht beeinflusst.