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The idea that specific kind of foods may have an addiction potential and that some forms of overeating may represent an addicted behavior has been discussed for decades. In recent years, the interest in food addiction is growing and research on this topic lead to more precise definitions and assessment methods. For example, the Yale Food Addiction Scale has been developed for the measurement of addiction-like eating behavior based on the diagnostic criteria for substance dependence of the fourth revision of the Diagnostic and Statistical Manual of Mental Disorders (DSM-IV). In 2013, diagnostic criteria for substance abuse and-dependence were merged, thereby increasing the number of symptoms for substance use disorders (SUDs) in the DSM-5. Moreover, gambling disorder is now included along SUDs as a behavioral addiction. Although a plethora of review articles exist that discuss the applicability of the DSM-IV substance dependence criteria to eating behavior, the transferability of the newly added criteria to eating is unknown. Thus, the current article discusses if and how these new criteria may be translated to overeating. Furthermore, it is examined if the new SUD criteria will impact future research on food addiction, for example, if "diagnosing" food addiction should also be adapted by considering all of the new symptoms. Given the critical response to the revisions in DSM-5, we also discuss if the recent approach of Research Domain Criteria can be helpful in evaluating the concept of food addiction.
Electroencephalography (EEG) often fails to assess both the level (i.e., arousal) and the content (i.e., awareness) of pathologically altered consciousness in patients without motor responsiveness. This might be related to a decline of awareness, to episodes of low arousal and disturbed sleep patterns, and/or to distorting and attenuating effects of the skull and intermediate tissue on the recorded brain signals. Novel approaches are required to overcome these limitations. We introduced epidural electrocorticography (ECoG) for monitoring of cortical physiology in a late-stage amytrophic lateral sclerosis patient in completely locked-in state (CLIS) Despite long-term application for a period of six months, no implant related complications occurred. Recordings from the left frontal cortex were sufficient to identify three arousal states. Spectral analysis of the intrinsic oscillatory activity enabled us to extract state-dependent dominant frequencies at <4, similar to 7 and similar to 20 Hz, representing sleep-like periods, and phases of low and elevated arousal, respectively. In the absence of other biomarkers, ECoG proved to be a reliable tool for monitoring circadian rhythmicity, i.e., avoiding interference with the patient when he was sleeping and exploiting time windows of responsiveness. Moreover, the effects of interventions addressing the patient's arousal, e.g., amantadine medication, could be evaluated objectively on the basis of physiological markers, even in the absence of behavioral parameters. Epidural ECoG constitutes a feasible trade-off between surgical risk and quality of recorded brain signals to gain information on the patient's present level of arousal. This approach enables us to optimize the timing of interactions and medical interventions, all of which should take place when the patient is in a phase of high arousal. Furthermore, avoiding low responsiveness periods will facilitate measures to implement alternative communication pathways involving brain-computer interfaces (BCI).
OBJECTIVE:
Somatic marker theory predicts that somatic cues serve intuitive decision making; however, cardiovascular symptoms are threat cues for patients with panic disorder (PD). Therefore, enhanced cardiac perception may aid intuitive decision making only in healthy individuals, but impair intuitive decision making in PD patients.
METHODS:
PD patients and age-and sex-matched volunteers without a psychiatric diagnosis (n=17, respectively) completed the Iowa Gambling Task (IGT) as a measure of intuitive decision making. Interindividual differences in cardiac perception were assessed with a common mental-tracking task.
RESULTS:
In line with our hypothesis, we found a pattern of opposing associations (Fisher's Z=1.78, P=0.04) of high cardiac perception with improved IGT-performance in matched control-participants (r=0.36, n=14) but impaired IGT-performance in PD patients (r=-0.38, n=13).
CONCLUSION:
Interoceptive skills, typically assumed to aid intuitive decision making, can have the opposite effect in PD patients who experience interoceptive cues as threatening, and tend to avoid them. This may explain why PD patients frequently have problems with decision making in everyday life. Screening of cardiac perception may help identifying patients who benefit from specifically tailored interventions.
In everyday life, multiple sensory channels jointly trigger emotional experiences and one channel may alter processing in another channel. For example, seeing an emotional facial expression and hearing the voice's emotional tone will jointly create the emotional experience. This example, where auditory and visual input is related to social communication, has gained considerable attention by researchers. However, interactions of visual and auditory emotional information are not limited to social communication but can extend to much broader contexts including human, animal, and environmental cues. In this article, we review current research on audiovisual emotion processing beyond face-voice stimuli to develop a broader perspective on multimodal interactions in emotion processing. We argue that current concepts of multimodality should be extended in considering an ecologically valid variety of stimuli in audiovisual emotion processing. Therefore, we provide an overview of studies in which emotional sounds and interactions with complex pictures of scenes were investigated. In addition to behavioral studies, we focus on neuroimaging, electro- and peripher-physiological findings. Furthermore, we integrate these findings and identify similarities or differences. We conclude with suggestions for future research.
Die Arbeit legt bei den Ausführungen zum theoretischen Hintergrund dar, dass sich hinsichtlich der Rahmenbedingungen für erzieherisches Handeln in den letzten Jahrzehnten viele gesellschaftliche und familiäre Veränderungen ergaben. Befragungen von Eltern zeigten teilweise eine Verunsicherung in Bezug auf die Erziehung ihrer Kinder. Gleichzeitig stellen psychische Störungen und Verhaltensauffälligkeiten im Kindes- und Jugendalter ein gesellschaftlich relevantes Problem dar. Nahezu jedes fünfte Kind weist nach epidemiologischen Studien psychische Probleme auf. Aus Studien zu Risiko- und Schutzfaktoren hinsichtlich der Entstehung solcher Störungen lassen sich verschiedene präventive oder therapeutische Interventionen ableiten. Häufig werden dabei biologische, psychosoziale und familiäre Risikofaktoren unterschieden. Aspekte der Erziehung oder des familiären Umfelds können sowohl förderlich als auch dysfunktional bezüglich der Entwicklung eines Kindes sein. Familiäre Risikofaktoren sind im Vergleich zu vielen biologischen oder psychosozialen Einflüssen potentiell veränderbare Faktoren und sollten unbedingt bei der Behandlung von psychisch kranken Kindern und Jugendlichen mit berücksichtigt werden. Generell erweist sich die Psychotherapie im Kindes- und Jugendalter als ähnlich effektiv wie bei Erwachsenen. Verschiedene Original-, Übersichtsarbeiten und Metaanalysen belegen die Wirksamkeit von Elterntrainings hinsichtlich der Verbesserung von Erziehungsverhalten und Verhaltensauffälligkeiten der Kinder. Wirksamkeitsnachweise finden sich mehrheitlich zu kognitiv-behavioralen Elterntrainings. Sie legen meistens den Schwerpunkt auf konkretes Erziehungsverhalten und versuchen im Sinne des Selbstmanagementansatzes eine Hilfe zu Selbsthilfe bzw. eine Stärkung der elterlichen Ressourcen zu erreichen. Während vor allem randomisiert-kontrollierte Studien aus dem angloamerikanischen und australischen Raum vorliegen, bestanden in Deutschland - im Vergleich zu der Vielzahl der Elterntrainings und der Häufigkeit der Angebote - bis vor einigen Jahren nur relativ wenige Evaluationsstudien.
Mit „Plan E“ stellte sich ein neues Elterntraining in der vorliegenden Studie der Frage nach seinem Wirksamkeitsnachweis. Nach Kenntnis des Autors handelt es sich dabei um das bisher einzige Elterntraining, welches störungsunspezifisch, altersunabhängig, als offene Gruppe und für den Einsatz sowohl im ambulanten als auch im (teil-)stationären Bereich konzipiert wurde.
Nachdem in dieser Studie zunächst das Ausmaß der psychischen Belastung der teilnehmenden Kinder, Jugendlichen und deren Eltern ausführlich dargestellt und entsprechende Zusammenhangsmaße berechnet und präsentiert werden, besteht der Hauptfokus der Arbeit auf der Evaluation des Trainings „Plan E“. Die Untersuchung erfolgte anhand einer klinischen Inanspruchnahmepopulation in einem randomisiert-kontrollierten Design. Diesbezüglich kamen verschiedene Fragebogen- sowie ein standardisiertes Beobachtungsverfahren zum Einsatz.
Durch „Plan E“ ließ sich eine Reduktion dysfunktionaler Erziehungspraktiken sowie eine Verbesserung der emotionalen Befindlichkeit der Eltern erreichen. Auf das elterliche Kompetenzerleben zeigte das Programm keinen Einfluss. Hinsichtlich der Verhaltensauffälligkeiten der Kinder fanden sich bei varianzanalytischen Auswertungen keine Hinweise für einen zusätzlichen Effekt durch die Teilnahme an „Plan E“; dagegen wurde bei Analysen durch non-parametrische Verfahren deutliche Hinweise dafür gefunden, dass durch die Teilnahme am Elterntraining der Anteil von auffällig klassifizierten Kindern deutlicher abnahm. Überprüfungen der Wirksamkeit des Elterntrainings auf die Eltern-Kind-Interaktion anhand einer Beobachtungsskala lieferten keine eindeutigen Befunde.
Die Ergebnisse sowie die Untersuchungsmethodik werden abschließend kritisch diskutiert. Schlussfolgerungen für mögliche weitere Forschungsvorhaben werden dargestellt.
Cognitive theories on causes of developmental dyslexia can be divided into language-specific and general accounts. While the former assume that words are special in that associated processing problems are rooted in language-related cognition (e.g., phonology) deficits, the latter propose that dyslexia is rather rooted in a general impairment of cognitive (e.g., visual and/or auditory) processing streams. In the present study, we examined to what extent dyslexia (typically characterized by poor orthographic representations) may be associated with a general deficit in visual long-term memory (LTM) for details. We compared object- and detail-related visual LTM performance (and phonological skills) between dyslexic primary school children and IQ-, age-, and gender-matched controls. The results revealed that while the overall amount of LTM errors was comparable between groups, dyslexic children exhibited a greater portion of detail-related errors. The results suggest that not only phonological, but also general visual resolution deficits in LTM may play an important role in developmental dyslexia.
Extinction is an important mechanism to inhibit initially acquired fear responses. There is growing evidence that the ventromedial prefrontal cortex (vmPFC) inhibits the amygdala and therefore plays an important role in the extinction of delay fear conditioning. To our knowledge, there is no evidence on the role of the prefrontal cortex in the extinction of trace conditioning up to now. Thus, we compared brain structures involved in the extinction of human delay and trace fear conditioning in a between-subjects-design in an fMRI study. Participants were passively guided through a virtual environment during learning and extinction of conditioned fear. Two different lights served as conditioned stimuli (CS); as unconditioned stimulus (US) a mildly painful electric stimulus was delivered. In the delay conditioning group (DCG) the US was administered with offset of one light (CS+), whereas in the trace conditioning group (TCG) the US was presented 4s after CS+ offset. Both groups showed insular and striatal activation during early extinction, but differed in their prefrontal activation. The vmPFC was mainly activated in the DCG, whereas the TCG showed activation of the dorsolateral prefrontal cortex (dlPFC) during extinction. These results point to different extinction processes in delay and trace conditioning. VmPFC activation during extinction of delay conditioning might reflect the inhibition of the fear response. In contrast, dlPFC activation during extinction of trace conditioning may reflect modulation of working memory processes which are involved in bridging the trace interval and hold information in short term memory.
Conflict Management
(2014)
Humans have a remarkable ability to plan ahead, set goals for the future and then to act accordingly. Unfortunately, this is not always the case. Everybody has experienced situations in which motivational urges like a tendency to drink another beer, or over-learned behavioral routines like driving on the right side of the road collide with ones´ goals. This tug of war between impulsive or habitual action tendencies and goal-directed actions is called a conflict.
Conflict is ubiquitous and comes in many different ways. Not surprisingly, the means to control conflict are diverse, too. Clearly, people can manage conflict in multiple ways: When expecting a conflict situation to occur in the future, one can recruit more effort to resolve the conflict, for instance by inhibiting unwanted urges or habits. Alternatively one can avoid the conflict situation and thereby circumvent possible failures to control habits and impulses. Furthermore, when currently facing a conflict, people can mobilize more effort to overcome the conflict. Alternatively they can withdraw from the conflict situation to minimize the risk of indulging in their impulses and habits.
To account for these different ways to master a conflict, the present thesis takes an initial step towards a characterization of the variability of control. To this aim, two dimensions of control will be identified that result from partially incompatible constraints on action control. These dimensions depict a trade-off between flexibility and stability and between anticipatory early selection and reactive late correction of control parameters. To describe how these control trade-offs interact and to explain how conflict is handled to ensure adaptation behavior, the conflict management framework is proposed. A corollary of this framework suggests that one strategy to control conflict comprises of a tendency to withdraw from a conflict situation.
The empirical part probed this behavioral response to conflict and tested whether participants withdraw from conflict situations. To approach this hypothesis, three series of experiments are presented that employ free choice paradigms, speeded response classification tasks and continuous movement tracking tasks to reveal withdrawal from conflict. Results show that conflict caused motivational avoidance tendencies (Experiment 1 &2), biased decision making away from conflict tasks (Experiment 3 & 5) and affected the execution of more complex courses of action (Experiment 6 & 7).
The results lend support for the proposed conflict management framework and provide the ground for a more thorough treatment of how the different conflict strategies can be integrated. As a first step, a connectionist model is presented that accounts for the simultaneous implementation of two conflict strategies observed in Experiments 3 – 5. The remainder of the present thesis analyses failures to integrate different conflict strategies. It is discussed how the conflict management framework can shed light on selected psychopathologies, inter-individual differences in control and break-downs of self-control.
Emotionale Esser neigen dazu, in emotional belastenden Situationen überwiegend süße und fettreiche Nahrung häufig in Abwesenheit von Hunger zu essen, um negative Gefühle zu bewältigen. In unangenehmen emotionalen Zuständen setzen sie sich kaum mit den Emotionen auseinander und essen stattdessen. Es fällt ihnen oft schwer, ihren Emotionen, aber auch ihren Hunger- und Sättigungsgefühlen Aufmerksamkeit zu schenken und diese zu erkennen. Emotionales Essverhalten kann Betroffene davon abhalten, einen konstruktiven Umgang mit den emotionalen Belastungen zu erlernen, und kann zu Übergewicht, den mit Übergewicht einhergehenden ernährungsbedingten Erkrankungen oder gar zu Essstörungen führen. Um diese langfristigen Folgen gar nicht erst entstehen zu lassen, ist es von zentraler Bedeutung, problematischen Formen des emotionalen Essverhaltens vorzubeugen oder sie zu verändern.
Die vorliegende Dissertation umfasst 3 empirische Studien, in denen anhand von standardisierten und selbst entwickelten Fragebögen sowie mithilfe der Experience-Sampling-Methode die Auslöser und die Modifikation emotionalen Essverhaltens untersucht wurden. Die Experience-Sampling-Methode basiert auf alltagsnahen, zeitlich präzisen, multiplen Messungen im Feld.
In der 1. Studie wurde bei gesunden Personen die Wirkung der negativen Gefühle als Auslöser des emotionalen Essverhaltens im Alltag beobachtet. Die Befunde deuten darauf hin, dass keine bestimmten negativen Emotionen zu existieren scheinen, die einen stärkeren Einfluss auf das emotionale Essverhalten haben als andere, und dass alle negativen Gefühle nahezu gleichermaßen das Potenzial bergen, emotionales Essverhalten hervorzurufen.
Diese Erkenntnis ist in die Konzeption eines Trainingsprogramms zur Veränderung des emotionalen Essverhaltens für emotionale Esser eingeflossen, das achtsamkeitsbasierte Konzepte mit verhaltenstherapeutischen Behandlungsmethoden kombiniert.
Die 2. und die 3. Studie überprüften mit einem randomisierten, kontrollierten Design die Machbarkeit und die Wirksamkeit des Gruppentrainings im ambulanten und klinischen Setting. Das Training ließ sich ambulant und in einer Klinik sehr gut umsetzen und wurde von den Teilnehmern weitgehend positiv bewertet.
Im Anschluss an das Training aßen emotionale Esser weniger emotional, indem sie durch die achtsame Selbstbeobachtung lernten, die Essauslöser besser zu erkennen und sie von den körperlichen Hungerempfindungen zu unterscheiden. Vielmehr fingen sie bis zu einem gewissen Grad an, achtsamer zu essen und das Essen zu genießen. Die Emotionsregulation verbesserte sich ebenfalls in vielen Aspekten. Die Trainingsteilnehmer entwickelten die Kompetenzen oder tendierten dazu, ihre Gefühle aufmerksamer wahrzunehmen, klarer zu erkennen und zu benennen, sie stärker positiv zu beeinflussen und sie leichter zu akzeptieren, wenn sie im Augenblick nicht verändert werden konnten.
Somit konnten die Machbarkeit und die Wirksamkeit des entwickelten Trainingsprogramms sowohl im ambulanten Setting als auch in den bedeutendsten Aspekten im klinischen Kontext als Teil eines breiter angelegten Therapiekonzepts nachgewiesen werden.
Die drei vorgelegten Arbeiten liefern einen Beitrag zum Verständnis und zur Veränderung des emotionalen Essverhaltens. Weitergehende Untersuchungen sollten die Merkmale der äußeren Situation als Risikofaktoren für das emotionale Essverhalten analysieren sowie die zeitliche Stabilität der Trainingseffekte testen, die außerhalb einer Katamnese von 3 Monaten liegt. Die Wirksamkeit des Trainingsprogramms könnte ferner gegenüber anderen Therapieverfahren und multizentrisch in unterschiedlichen Kliniken unter zahlreichen Rahmenbedingungen geprüft werden.
Emotionale Esser neigen dazu, in emotional belastenden Situationen überwiegend süße und fettreiche Nahrung häufig in Abwesenheit von Hunger zu essen, um negative Gefühle zu bewältigen. In unangenehmen emotionalen Zuständen setzen sie sich kaum mit den Emotionen auseinander und essen stattdessen. Es fällt ihnen oft schwer, ihren Emotionen, aber auch ihren Hunger- und Sättigungsgefühlen Aufmerksamkeit zu schenken und diese zu erkennen. Emotionales Essverhalten kann Betroffene davon abhalten, einen konstruktiven Umgang mit den emotionalen Belastungen zu erlernen, und kann zu Übergewicht, den mit Übergewicht einhergehenden ernährungsbedingten Erkrankungen oder gar zu Essstörungen führen. Um diese langfristigen Folgen gar nicht erst entstehen zu lassen, ist es von zentraler Bedeutung, problematischen Formen des emotionalen Essverhaltens vorzubeugen oder sie zu verändern. Die vorliegende Dissertation umfasst 3 empirische Studien, in denen anhand von standardisierten und selbst entwickelten Fragebögen sowie mithilfe der Experience-Sampling-Methode die Auslöser und die Modifikation emotionalen Essverhaltens untersucht wurden. Die Experience-Sampling-Methode basiert auf alltagsnahen, zeitlich präzisen, multiplen Messungen im Feld. In der 1. Studie wurde bei gesunden Personen die Wirkung der negativen Gefühle als Auslöser des emotionalen Essverhaltens im Alltag beobachtet. Die Befunde deuten darauf hin, dass keine bestimmten negativen Emotionen zu existieren scheinen, die einen stärkeren Einfluss auf das emotionale Essverhalten haben als andere, und dass alle negativen Gefühle nahezu gleichermaßen das Potenzial bergen, emotionales Essverhalten hervorzurufen. Diese Erkenntnis ist in die Konzeption eines Trainingsprogramms zur Veränderung des emotionalen Essverhaltens für emotionale Esser eingeflossen, das achtsamkeitsbasierte Konzepte mit verhaltenstherapeutischen Behandlungsmethoden kombiniert. Die 2. und die 3. Studie überprüften mit einem randomisierten, kontrollierten Design die Machbarkeit und die Wirksamkeit des Gruppentrainings im ambulanten und klinischen Setting. Das Training ließ sich ambulant und in einer Klinik sehr gut umsetzen und wurde von den Teilnehmern weitgehend positiv bewertet. Im Anschluss an das Training aßen emotionale Esser weniger emotional, indem sie durch die achtsame Selbstbeobachtung lernten, die Essauslöser besser zu erkennen und sie von den körperlichen Hungerempfindungen zu unterscheiden. Vielmehr fingen sie bis zu einem gewissen Grad an, achtsamer zu essen und das Essen zu genießen. Die Emotionsregulation verbesserte sich ebenfalls in vielen Aspekten. Die Trainingsteilnehmer entwickelten die Kompetenzen oder tendierten dazu, ihre Gefühle aufmerksamer wahrzunehmen, klarer zu erkennen und zu benennen, sie stärker positiv zu beeinflussen und sie leichter zu akzeptieren, wenn sie im Augenblick nicht verändert werden konnten. Somit konnten die Machbarkeit und die Wirksamkeit des entwickelten Trainingsprogramms sowohl im ambulanten Setting als auch in den bedeutendsten Aspekten im klinischen Kontext als Teil eines breiter angelegten Therapiekonzepts nachgewiesen werden. Die drei vorgelegten Arbeiten liefern einen Beitrag zum Verständnis und zur Veränderung des emotionalen Essverhaltens. Weitergehende Untersuchungen sollten die Merkmale der äußeren Situation als Risikofaktoren für das emotionale Essverhalten analysieren sowie die zeitliche Stabilität der Trainingseffekte testen, die außerhalb einer Katamnese von 3 Monaten liegt. Die Wirksamkeit des Trainingsprogramms könnte ferner gegenüber anderen Therapieverfahren und multizentrisch in unterschiedlichen Kliniken unter zahlreichen Rahmenbedingungen geprüft werden.
Are certain foods addictive?
(2014)
Action feedback affects the perception of action-related objects beyond actual action success
(2014)
Successful object-oriented action typically increases the perceived size of aimed target objects. This phenomenon has been assumed to reflect an impact of an actor's current action ability on visual perception. The actual action ability and the explicit knowledge of action outcome, however, were confounded in previous studies. The present experiments aimed at disentangling these two factors. Participants repeatedly tried to hit a circular target varying in size with a stylus movement under restricted feedback conditions. After each movement they were explicitly informed about the success in hitting the target and were then asked to judge target size. The explicit feedback regarding movement success was manipulated orthogonally to actual movement success. The results of three experiments indicated the participants' bias to judge relatively small targets as larger and relatively large targets as smaller after explicit feedback of failure than after explicit feedback of success. This pattern was independent of the actual motor performance, suggesting that the actors' evaluations of motor actions may bias perception of target objects in itself.
The subjective experience of controlling events in the environment alters the perception of these events. For instance, the interval between one's own actions and their consequences is subjectively compressed—a phenomenon known as intentional binding. In two experiments, we studied intentional binding in a social setting in which actions of one agent prompted a second agent to perform another action. Participants worked in pairs and were assigned to a “leader” and a “follower” role, respectively. The leader's key presses triggered (after a variable interval) a tone and this tone served as go signal for the follower to perform a keypress as well. Leaders and followers estimated the interval between the leader's keypress and the following tone, or the interval between the tone and the follower's keypress. The leader showed reliable intentional binding for both intervals relative to the follower's estimates. These results indicate that human agents experience a pre-reflective sense of agency for genuinely social consequences of their actions.
One of the most often used instruments for the assessment of food cravings is the Food Cravings Questionnaire (FCQ), which consists of a trait (FCQ-T; 39 items) and state (FCQ-S; 15 items) version. Scores on the FCQ-T have been found to be positively associated with eating pathology, body mass index (BMI), low dieting success and increases in state food craving during cognitive tasks involving appealing food stimuli. The current studies evaluated reliability and validity of a reduced version of the FCQ-T consisting of 15 items only (FCQ-T-r). Study 1 was a questionnaire study conducted online among students (N = 323). In study 2, female students (N = 70) performed a working memory task involving food and neutral pictures. Study 1 indicated a one-factorial structure and high internal consistency (α = 0.94) of the FCQ-T-r. Scores of the FCQ-T-r were positively correlated with BMI and negatively correlated with dieting success. In study 2, participants reported higher state food craving after the task compared to before. This increase was positively correlated with the FCQ-T-r. Hours since the last meal positively predicted food craving before the task when controlling for FCQ-T-r scores and the interaction of both variables. Contrarily, FCQ-T-r scores positively predicted food craving after the task when controlling for food deprivation and the interaction term. Thus, trait food craving was specifically associated with state food craving triggered by palatable food-cues, but not with state food craving related to plain hunger. Results indicate high reliability of the FCQ-T-r. Replicating studies that used the long version, small-to-medium correlations with BMI and dieting success could be found. Finally, scores on the FCQ-T-r predicted cue-elicited food craving, providing further support of its validity. The FCQ-T-r constitutes a succinct, valid and reliable self-report measure to efficiently assess experiences of food craving as a trait.
Background: Food craving refers to an intense desire to consume a specific food. The Food Cravings Questionnaires (FCQs) assess food cravings on a trait and a state level.
Method: The current study examined half-year retest-reliability of the Food Cravings Questionnaire-Trait-reduced (FCQ-T-r) and the Food Cravings Questionnaire-State (FCQ-S) and reports associations with current food deprivation in female students.
Results: The FCQ-T-r had higher retest-reliability (rtt = .74) than the FCQ-S (rtt = .39). Although trait food craving was correlated with state food craving, it was unaffected by current food deprivation.
Conclusions: Although state and trait food craving are interdependent, the FCQs are able to differentiate between the two. As scores of the FCQ-T-r represent a stable trait, but are also sensitive to changes in eating behavior, they may be useful for the investigation of the course of eating disorders and obesity.