Refine
Has Fulltext
- yes (592)
Is part of the Bibliography
- yes (592)
Year of publication
Document Type
- Journal article (372)
- Doctoral Thesis (219)
- Preprint (1)
Keywords
- multiple myeloma (39)
- Aspergillus fumigatus (36)
- Multiples Myelom (18)
- Plasmozytom (17)
- HIV (14)
- apoptosis (14)
- T cells (13)
- Dendritische Zelle (12)
- Aspergillus (11)
- immunotherapy (11)
- inflammation (11)
- cancer (10)
- cytokines (10)
- Aspergillose (9)
- NAFLD (9)
- Stammzelltransplantation (9)
- B cells (8)
- Immuntherapie (8)
- dendritic cells (8)
- Apoptosis (7)
- COVID-19 (7)
- Diabetes mellitus (7)
- Dickdarmkrebs (7)
- Multiple myeloma (7)
- Therapeutisches Drug Monitoring (7)
- allogeneic stem cell transplantation (7)
- aspergillosis (7)
- myeloma (7)
- stem cell transplantation (7)
- theranostics (7)
- Apoptose (6)
- CXCR4 (6)
- Immunreaktion (6)
- Monoklonaler bispezifischer Antikörper (6)
- NK cells (6)
- PET (6)
- T-Lymphozyt (6)
- Akute myeloische Leukämie (5)
- Antigen CD40 (5)
- Dendritische Zellen (5)
- Hepatitis C (5)
- Immunsystem (5)
- Multiple Myeloma (5)
- NASH (5)
- Natürliche Killerzelle (5)
- Positronen-Emissions-Tomografie (5)
- Real time quantitative PCR (5)
- Rezidiv (5)
- Rituximab (5)
- TNF (5)
- TRAIL (5)
- Therapie (5)
- biomarker (5)
- cancer immunotherapy (5)
- deep learning (5)
- dendritic cell (5)
- immune response (5)
- infection (5)
- innate immunity (5)
- neuroendocrine tumor (5)
- relapse (5)
- therapeutic drug monitoring (5)
- AIDS (4)
- Adhärenz (4)
- Akute Leukämie (4)
- Antikörper (4)
- Candida albicans (4)
- Cytomegalie-Virus (4)
- Fettleber (4)
- Immunsuppression (4)
- Invasive Aspergillose (4)
- Medizin (4)
- Myelom (4)
- PRRT (4)
- Polymerase-Kettenreaktion (4)
- Proliferation (4)
- RNS-Interferenz (4)
- Rheumatoid arthritis (4)
- SARS-CoV-2 (4)
- TDM (4)
- Transplantat-Wirt-Reaktion (4)
- allogene Stammzelltransplantation (4)
- aspergillus fumigatus (4)
- cancer genomics (4)
- colorectal cancer (4)
- depression (4)
- endoscopy (4)
- fungal infection (4)
- galactomannan (4)
- invasive pulmonary aspergillosis (4)
- lenalidomide (4)
- lymphoma (4)
- machine learning (4)
- medicine (4)
- prostate cancer (4)
- quality of life (4)
- refractory (4)
- rheumatoid arthritis (4)
- stem-cell transplantation (4)
- survival (4)
- therapy (4)
- transplantation (4)
- Adenom-Karzinom-Sequenz (3)
- Allogeneic stem cell transplantation (3)
- B-Zell-Lymphom (3)
- B-Zelle (3)
- Bauchspeicheldrüse (3)
- Blutstammzelle (3)
- Bone marrow transplantation (3)
- CD38 (3)
- Cytokine (3)
- Dasatinib (3)
- Depression (3)
- HIV-Infektion (3)
- Hochdosischemotherapie (3)
- Immunologie (3)
- Kolorektales Karzinom (3)
- Lebensqualität (3)
- Leberzellkrebs (3)
- Leberzirrhose (3)
- Lenalidomid (3)
- Lopinavir (3)
- Loss of heterozygosity (3)
- Monoklonaler Antikörper (3)
- Nachsorge (3)
- PCR (3)
- PET/CT (3)
- Pankreas (3)
- Periphere Stammzellentransplantation (3)
- RADS (3)
- RNA interference (3)
- Rheumatoide Arthritis (3)
- SNP (3)
- SSTR (3)
- Survival (3)
- Südafrika (3)
- T cell (3)
- T-Zellen (3)
- T-cells (3)
- Tumor-Nekrose-Faktor <alpha> (3)
- Zelldifferenzierung (3)
- acute myeloid leukemia (3)
- adalimumab (3)
- adherence (3)
- allogeneic hematopoietic stem cell transplantation (3)
- amyloidosis (3)
- antibody (3)
- anxiety (3)
- autologous stem cell transplantation (3)
- automation (3)
- butyrate (3)
- cancer microenvironment (3)
- cell death (3)
- cell staining (3)
- chemotherapy (3)
- chimeric antigen receptor (3)
- colonoscopy (3)
- colorectal carcinoma (3)
- dendritische Zellen (3)
- diabetes mellitus (3)
- echocardiography (3)
- fatty liver disease (3)
- fear of progression (3)
- follow-up (3)
- gastroenterology (3)
- giant cell arteritis (3)
- immune cells (3)
- immunoassay (3)
- immunosuppression (3)
- insulin (3)
- invasive aspergillosis (3)
- invasive fungal infection (3)
- memory B cells (3)
- mouse models (3)
- natural killer cells (3)
- obesity (3)
- oncology (3)
- pancreas (3)
- plasma cells (3)
- prognosis (3)
- proliferation (3)
- regression analysis (3)
- resistance (3)
- risk factors (3)
- scleroderma (3)
- systemic sclerosis (3)
- toxicity (3)
- translational research (3)
- tumour immunology (3)
- 18F-FDG PET/CT (2)
- 3D printing (2)
- AML (2)
- Activation (2)
- Acute myeloid leukemia (2)
- Adulte Stammzelle (2)
- Antibodies (2)
- Antigen (2)
- Antikörper-Fusionsproteine (2)
- Antimykotika (2)
- Antimykotikum (2)
- Arzneimittelüberwachung (2)
- Autogene Transplantation (2)
- Autologous hematopoietic stem cell transplantation (2)
- B cell (2)
- BCMA (2)
- BRAF mutation (2)
- Bauchspeicheldrüsenkrebs (2)
- Biomarker (2)
- Bone-marrow-transplantation (2)
- Butyrat (2)
- C-X-C motif chemokine receptor 4 (2)
- CA19-9 (2)
- CADe (2)
- CAR T cell (2)
- CAR T cells (2)
- CCL4 (2)
- CML (2)
- CMV (2)
- Cancer (2)
- Capecitabin (2)
- Chemotherapie (2)
- Chimerism (2)
- Chimärismus (2)
- Chronisch-myeloische Leukämie (2)
- Clostridium-difficile-Infektion (2)
- Colonkrebs (2)
- Colorectal Cancer (2)
- Compliance (2)
- Diabetes (2)
- Durchflusscytometrie (2)
- Efavirenz (2)
- Expression (2)
- FDG (2)
- FIB-4 (2)
- FcγR (2)
- GVHD (2)
- German Hepatitis C-Registry (2)
- Granulozyt (2)
- GvHD (2)
- HBV (2)
- HDGF (2)
- Helicobacter pylori (2)
- Hemibodies (2)
- Hepatitis B (2)
- Hepatozelluläres Karzinom (2)
- Hyperglykämie (2)
- Hypoxie (2)
- Hämostase (2)
- IKZF1 (2)
- Imatinib (2)
- Immun-Checkpoint (2)
- Immunglobuline (2)
- Immunmodulation (2)
- Immunology (2)
- Immunsuppressiva (2)
- Infektiologie (2)
- Inflammasom (2)
- Inflammation (2)
- Insulin (2)
- Interleukin 8 (2)
- Kinder (2)
- Knochenmark (2)
- Kolonkarzinom (2)
- Kreuzreaktion (2)
- LL-37 (2)
- LOH (2)
- Leptin (2)
- Lipodystrophie (2)
- Lymphom (2)
- MUST-Score (2)
- Mangelernährung (2)
- Mucorales (2)
- NK-DC cross-talk (2)
- NLRP3 (2)
- Nestin (2)
- Non-Hodgkin-Lymphom (2)
- Oncology (2)
- Oncostatin M (2)
- Onkologie (2)
- PD-L1 (2)
- Pankreaskarzinom (2)
- Peyer's patch (2)
- Progredienzangst (2)
- Protein-Tyrosin-Kinasen (2)
- Psychoneuroimmunologie (2)
- Punktmutation (2)
- Pyrimidin-Synthese (2)
- RT-PCR (2)
- Real-time PCR (2)
- Rectal cancer (2)
- Resistenz (2)
- Ribavirin (2)
- Ruxolitinib (2)
- Schwangerschaft (2)
- Signalkette (2)
- Signaltransduktion (2)
- Stammzelle (2)
- Surgery (2)
- Systemic sclerosis (2)
- TNF receptor superfamily (2)
- TRAF1 (2)
- TRAF2 (2)
- TWEAK (2)
- Th17 (2)
- Therapietreue (2)
- Thrombozyt (2)
- Transfektion (2)
- Transkription (2)
- Tumor-necrosis-factor (2)
- Uridin (2)
- Vitamin D (2)
- Wnt (2)
- YB-1 (2)
- [68Ga]PentixaFor (2)
- actin (2)
- activation (2)
- acute graft-versus-host disease (2)
- acute leukemia (2)
- acute lymphoblastic leukemia (2)
- acute myeloid leukaemia (2)
- adaptive immunity (2)
- adiponectin (2)
- adoptive cell therapy (2)
- adverse events (2)
- alloreactive T cells (2)
- amplicon sequencing (2)
- anastomotic leakage (2)
- anemia (2)
- angeborenes Immunsystem (2)
- antimikrobielle Peptide (2)
- antirheumatic agents (2)
- artificial intelligence (2)
- autoimmunity (2)
- autologe Stammzelltransplantation (2)
- beta-D-glucan (2)
- biomarkers (2)
- blinatumomab (2)
- bone marrow (2)
- bone marrow immune-microenvironment (2)
- bortezomib (2)
- cancer genetics (2)
- cancer stem cells (2)
- cancer therapy (2)
- chemokines (2)
- cholestasis (2)
- chronic hepatitis C (2)
- chronic kidney disease (2)
- chronic myelogenous leukemia (2)
- cirrhosis (2)
- corticosteroids (2)
- cytotoxic T cells (2)
- cytotoxicity (2)
- daratumumab (2)
- dasatinib (2)
- deformation (2)
- differentiation (2)
- efficacy (2)
- ejection fraction (2)
- endoluminal (2)
- endoradiotherapy (2)
- endothelial cells (2)
- esophageal perforation (2)
- extramedullary disease (2)
- fatigue (2)
- fibrosis (2)
- fluorescence imaging (2)
- fungal infections (2)
- gastric cancer (2)
- gastrointestinale Tumore (2)
- gemcitabine (2)
- gene (2)
- gene expression (2)
- gene regulation (2)
- graft versus host disease (2)
- hematologic malignancies (2)
- hematopoietic stem cell transplantation (2)
- hepatitis C virus (2)
- high risk (2)
- human (2)
- human dendritic cells (2)
- ileocecal resection (2)
- infectious diseases (2)
- innate immune response (2)
- interferon (2)
- invasive fungal infections (2)
- kolorektales Karzinom (2)
- leukemia (2)
- liver disease (2)
- loss of heterozygosity (2)
- lymphocytes (2)
- management (2)
- metabolism (2)
- mitochondrial toxicity (2)
- molecular imaging (2)
- monoclonal antibody (2)
- mortality (2)
- mouse model (2)
- multiples Myelom (2)
- murine model (2)
- mycophenolic acid (2)
- nab-paclitaxel (2)
- negative pressure (2)
- neutropenia (2)
- object detection (2)
- organoids (2)
- oxidative stress (2)
- paediatric cancer (2)
- pancreatic cancer (2)
- patient-reported outcomes (2)
- peptide receptor radionuclide therapy (2)
- pharmacokinetics (2)
- phosphorylation (2)
- platelets (2)
- polymyalgia rheumatica (2)
- pomalidomide (2)
- posaconazole (2)
- psychological distress (2)
- real world evidence (2)
- real-time PCR (2)
- regulatory T cells (2)
- risk stratification (2)
- safety (2)
- signal transduction (2)
- sofosbuvir (2)
- somatostatin receptor (2)
- spleen (2)
- stem cells (2)
- surgical therapy (2)
- transfection (2)
- treatment outcome (2)
- vacuum-assisted closure (2)
- Überleben (2)
- /immunofluorescence (1)
- 11C-Methionine PET/CT (1)
- 13C-Methacetin-Atemtest (1)
- 177Lu (1)
- 18FDG-PET/CT (1)
- 18q21.1 (1)
- 2,5-diketopiperazines (1)
- 25-hydroxycholesterol 7 alpha-hydroxylase (1)
- 27.9c (1)
- 2p16.3 (1)
- 3 dimensional cell culture model (1)
- 3 fucosyltransferase-VI (1)
- 3D culture (1)
- 4-1BB Agonist (1)
- 4-1BB agonist (1)
- 41BBL (1)
- 5-Fluorouracil (1)
- 5q22.2 (1)
- 68Ga-DOTANOC (1)
- 68Ga-DOTATATE (1)
- 68Ga-DOTATATE/-TOC (1)
- 68Ga-DOTATOC (1)
- 68Ga-Pentixafor PET/CT (1)
- 8p22 (1)
- A. fumigatus (1)
- ABCG2 (1)
- ABL gene (1)
- AIM2 (1)
- AKT-signaling (1)
- ALiOS (1)
- AMPK (1)
- APRI (1)
- ARMS-PCR (1)
- ARONJ (1)
- ASE formula (1)
- ATIP (1)
- ATPase activity (1)
- ATTRv amyloidosis (1)
- AZT (1)
- Active disease (1)
- Acute lymphoblastic leukemia (1)
- Acute lymphocytic leukaemia (1)
- Acute myeloid leukemia (AML) (1)
- Adaptive cell transfer (1)
- Adenom-carcinom-sequence (1)
- Adhesive Hydrogels (1)
- Adiponectin (1)
- Adipositas (1)
- Adoptiver T Zell Transfer (1)
- Aiolos (1)
- Akt (1)
- Aktin (1)
- Alcoholic and Non-Alcoholic Steatohepatitis (1)
- Alkoholische Fettlebererkrankung (1)
- Allelische Verlustanalyse (1)
- Allergie (1)
- Allergiker (1)
- Alloantigen (1)
- Alloantigen Expression (1)
- Allogene Stammzelltransplantation (1)
- Allogene hämatopoetische Stammzelltransplantation (1)
- Allogeneic transplantation (1)
- Alpelisib (1)
- Alpha therapy (1)
- Alpha-dependent apoptosis (1)
- Alternative Medizin (1)
- Aluminiumhydroxid (1)
- Aluminiumhydroxide (1)
- Ambulante Behandlung (1)
- Ambulante Patienten (1)
- Aminobisphosphonate (1)
- Amphibia (1)
- Amyloidose (1)
- Anthropometrie (1)
- Antibiotic stewardship (1)
- Antibiotikatherapie (1)
- Antibody (1)
- Antifungal (1)
- Antigen CD137 (1)
- Antigen CD19 (1)
- Antigen CD95 (1)
- Antigene (1)
- Antigenpräsentation (1)
- Antikörpertherapie (1)
- Antimikrobielle Peptide (1)
- Antiretrovirale Substanz (1)
- Antituberkulotikum (1)
- Antitumorforschung (1)
- Antrhopometry (1)
- Anämie (1)
- Aortenkonstriktion (1)
- Apolipoprotein E (1)
- Arteriosklerose (1)
- Arthroleptis amphibia (1)
- Arthrose (1)
- Arzneimittelnebenwirkung (1)
- Arzneimittelsicherheit (1)
- Arzneimittel�berwachung (1)
- Ascaris lumbricoides (1)
- Aspergillosis (1)
- Aspergillus fumigatus antigens (1)
- Aspergillus fumigatus-spezifische CD154+/CD4+ Zellen (1)
- Aspergillus sp. (1)
- Autoimmune diseases (1)
- Autoimmunität (1)
- Autoimmuntherapie (1)
- B cell culture (1)
- B cell receptors (1)
- B- Zellen (1)
- B-NHL (1)
- B-Zellen (1)
- B-cell lymphoma (1)
- B-cells (1)
- B-zellen (1)
- BAFF-Receptor (1)
- BAFF-Rezeptor (1)
- BAL (1)
- BCOR (1)
- BCORL1 (1)
- BFU (1)
- BH3-only proteins (1)
- BON-1 (1)
- BONJ (1)
- Bacteria (1)
- Baff (1)
- Bariatrische Operation (1)
- Barrett (1)
- Bedürfnis (1)
- Benzodiazepine (1)
- Beta-Zellen (1)
- Beta-cell (1)
- Betazelle (1)
- Bewältigungsfähigkeiten (1)
- Biologika (1)
- Bioluminescence (1)
- Bioluminescence imaging (1)
- Biolumineszenzmessung (1)
- Biomechanics (1)
- Biotechnologie (1)
- Bispecific T-cell engager (1)
- Blood (1)
- Blutkontakt (1)
- Blutspiegel (1)
- Blutstillung (1)
- Blutuntersuchung (1)
- Bone marrow cells (1)
- Bone marrow transplantantation (1)
- Breath tests (1)
- Breg (1)
- Brustkrebs (1)
- Bruton's tyrosine kinase inhibitor CC-292 (1)
- Butyrate <Buttersäuresalze> (1)
- Bypassoperation (1)
- C-IAP1 (1)
- C-Typ Lektin Rezeptoren (1)
- C1q/TNF related protein (CTRP) (1)
- C57BL/KALWRIJ mouse (1)
- CA19-9 Tumormarker (1)
- CACO-2 (1)
- CAPA (1)
- CAR T (1)
- CAR T-cell (1)
- CAR-T-cell (1)
- CASPASE-3 (1)
- CCL3 (1)
- CCL5 (1)
- CCN1 (1)
- CCS (1)
- CD 40 (1)
- CD11b+ myeloid cells (1)
- CD154 (1)
- CD1c⁺ mDC (1)
- CD1d (1)
- CD20 (1)
- CD27 (1)
- CD274 (1)
- CD27L (1)
- CD319 (1)
- CD4(+) (1)
- CD4(+) T-cells (1)
- CD40 (1)
- CD40 agonist (1)
- CD40-spezifische Antikörperfusionsproteine (1)
- CD40L (1)
- CD57 (1)
- CD70 (1)
- CD95 (1)
- CDI (1)
- CFU (1)
- CIAP1 (1)
- CMR (1)
- CMV T-Zellen (1)
- CMV reactivation (1)
- CMV-Reaktivierung (1)
- CMV-specific cellular immunity (1)
- CNS cancer (1)
- COX2 expression (1)
- CP-690,550 (1)
- CRISPR/Cas9 (1)
- CS1 (1)
- CVID (1)
- CXCL10 (1)
- CYP2C9 (1)
- CYP3A4 (1)
- CYP7A1 (1)
- Calcitriol (1)
- Cancer genetics (1)
- Cancer risk factors (1)
- Cancer treatment (1)
- Candida sp. (1)
- Capicua transcriptional repressor (1)
- Cardiac Output (1)
- Cartiage Integration (1)
- Cartilage defect (1)
- Casetrain (1)
- Caspase-8 activation (1)
- Cathelicidin (1)
- Cathelicidine (1)
- Cell migration (1)
- Central nervous system (1)
- Central nervous system infection (1)
- Checkpoint-Inhibitor (1)
- Chimäre DNS (1)
- Chimärische Rezeptoren (1)
- Chimärismusdiagnostik (1)
- Cholesterinstoffwechsel (1)
- Chromosom 8 (1)
- Chromosomenanalyse (1)
- Chronic lymphoblastic leukemia (1)
- Chronic myeloid leukaemia (1)
- Chronic myeloid leukemia (1)
- Ciliary beat frequency (1)
- Clinical practice guidelines (1)
- Clinical remission (1)
- Colitis ulcerosa (1)
- Complex (1)
- Compliance <Patient> (1)
- Computerunterstütztes Lernen (1)
- Conditioning regimen (1)
- Copy number changes (1)
- Coronavirus Disease 2019 (1)
- Crohn-Krankheit (1)
- Crohn’s Disease (1)
- Crohn’s disease (1)
- Cytokine receptors (1)
- Cytomegalie (1)
- Cytoplasma (1)
- Cytotoxizität (1)
- D insufficiency (1)
- D serum-levels (1)
- D2S123 (1)
- D5S346 (1)
- DAS28 (1)
- DC (1)
- DExD/H-Box RNA helicase (1)
- DMARD (1)
- DNA damage (1)
- DOTATOC (1)
- DSMM XIV (1)
- DSMMI-Studie (1)
- Dara-KDT-P(A)CE (1)
- Darm (1)
- Darmepithel (1)
- Darminfektion (1)
- Dectin-1 (1)
- Dendra2 (1)
- Depressivität (1)
- Deutsche Gesellschaft für Hämatologie und Onkologie. Arbeitsgemeinschaft Infektiologie (1)
- Deutsche Gesellschaft für Rheumatologie (1)
- Diabetes mellitus Typ 2 (1)
- Diagnosis (1)
- Diagnostik (1)
- Dihydroorotat-Dehydrogenase (1)
- Distress (1)
- Donor lymphocytes (1)
- Dopamine (1)
- Drug Monitoring (1)
- Drug development (1)
- Drug metabolism (1)
- Drug resistance (1)
- Drug-free remission (1)
- Duchenne muscular dystrophy (1)
- Durchflusszytometrie (1)
- E-Selectin (1)
- E2F3 (1)
- EAE (1)
- EFV (1)
- EGFR (1)
- ELISA (1)
- ELISPOT (1)
- ELISpot (1)
- EORTC (1)
- EQ5D-5L (1)
- ERM (1)
- Effektorfunktionen (1)
- Einfluss (1)
- Einflussfaktoren (1)
- Einstellung zum Tod (1)
- Eisenhomöostase (1)
- Elderly (1)
- Elektroporation (1)
- Emotionsregulierung (1)
- Encephalopathia hepatica (1)
- EndoVAC and small bowel (1)
- Endocytose (1)
- Endozytose (1)
- Enterale Ernährung (1)
- Entwicklung (1)
- Enzyme Regulation (1)
- EpCAM (1)
- Epstein-Barr virus-induced gene 2 (1)
- Ernährungsberatung (1)
- Escherichia Coli (1)
- European Society for Immunodeficiencies (ESID) (1)
- European experience (1)
- European experts (1)
- European group (1)
- Everolimus (1)
- Expansion (1)
- Extraktionskontrolle (1)
- Extramedullary disease (1)
- FAP (1)
- FDG-PET/CT (1)
- FGF19 (1)
- FOLFIRI (1)
- FOLFOX (1)
- FP635 (1)
- FXR (1)
- Factor receptor (1)
- Fahrradergometer (1)
- Fak regulation (1)
- Fas-Ligand (1)
- Fas-Signalweg (1)
- FcgR (1)
- Fettsucht (1)
- Fettsäurestoffwechsel (1)
- Fibroblast activator protein I (1)
- Fibroblastenwachstumsfaktor (1)
- Fick principle (1)
- Fick-Prinzip (1)
- Fieber (1)
- Fludarabine (1)
- Fludarabine-treosulfan (FT) (1)
- Fluoreszenzakti (1)
- Fluoreszenzmikroskopie (1)
- Fluoreszenzproteine (1)
- Fn14 (1)
- Follow-up (1)
- Fractalkin (1)
- Fructose (1)
- Fruktose (1)
- Fungal (1)
- Funktionelle Validierung (1)
- Fusarium (1)
- Fusionsprotein (1)
- GCA (1)
- GDF (1)
- GDF 15 (1)
- GDF-15 (1)
- GEP-NET (1)
- GI (1)
- GITRL (1)
- GLP-1 (1)
- GRAID (1)
- GSK3 (1)
- GUT-directed hypnotherapy (1)
- GVL (1)
- Gammadelta T Zellen (1)
- Ganzkörperbestrahlung (1)
- Gastrointestinal (1)
- Gaussia princeps luciferase (GpL) (1)
- Gaussia princeps luciferase fusion protein (1)
- Geki (1)
- Gelenkknorpel (1)
- Gelenkrheumatismus (1)
- Generalisierte Angststörung (1)
- Genetics research (1)
- Genexpression (1)
- Genklonierung (1)
- Gentechnologie (1)
- German PID-NET registry (1)
- Geschlechtsunterschied (1)
- Gesundheitsförderung (1)
- Glucose (1)
- Glucose metabolism (1)
- Glutamat-Decarboxylase (1)
- Glutamate-induced excitotoxicity (1)
- Glycoproteinfucosyltransferasen (1)
- Glykoproteine (1)
- Glykämischer Index (1)
- Graft versus Host Disease (1)
- Graft versus Host disease (1)
- Graft versus Leukemia (1)
- Graft versus Tumor (1)
- Graft-versus-Host-Disease (1)
- Graft-versus-Leukämie-Effekt (1)
- Graft-versus-host disease (1)
- Graft-versus-host-disease (1)
- Graft-versus-leukemia (1)
- Grave’s disease (1)
- Growth-differentiation Factor 15 (1)
- Gruppo-italiano (1)
- Guideline (1)
- Guinea pig model (1)
- Guinean rain forest (1)
- GvL Effekt (1)
- HAART (1)
- HADS-D (1)
- HAQ (1)
- HB-EGF (1)
- HCC (1)
- HCV (1)
- HCV cure (1)
- HCV genotype 2 (1)
- HCV genotype-2 (1)
- HCV infection (1)
- HD (1)
- HDAC-Inhibitor (1)
- HECT Ligase (1)
- HEV (1)
- HGF (1)
- HIF-1α (1)
- HIV infections (1)
- HIV therapy (1)
- HIV-1-infected subjects (1)
- HIV-infected patients (1)
- HLA antigens (1)
- HLA-E matching (1)
- HNSCC (1)
- HPLC (1)
- HSC (1)
- HSF1 (1)
- HST1 (1)
- HSTC outcome (1)
- HT29 cells (1)
- HUWE1 (1)
- Haematology (1)
- Haploidentical (1)
- Hashimoto Thyreoiditis (1)
- Hashimoto-Thyreoiditis (1)
- Haut (1)
- Hautmodell (1)
- Heavy Light Chain Assay (1)
- Helicobacter (1)
- Helicobacter pylori eradication (1)
- Helicobacter-pylori-Eradikation (1)
- Hematopoietic Cell Transplantation (1)
- Hematopoietic stem cell transplantation (1)
- Hemibody (1)
- Hepatische Enzephalopathie (1)
- Hepatitis (1)
- Hepatitis B virus (1)
- Hepatitis B virus reactivation (1)
- Hepatitis C infection (1)
- Hepatitis E (1)
- Hepatitis-C-Virus (1)
- Hepatoma Derived Growth Factor (1)
- Hepatoma-derived Growth Factor (1)
- Hepatoma-derived growth factor (1)
- Hepatotoxizität (1)
- Hepatozelluläres Karzinom HCC (1)
- Herpes simplex encephalitis (1)
- Herpes simplex virus (1)
- Herz-Lungen-Maschine (1)
- Herzinsuffizienz (1)
- Herzzeitvolumen (1)
- High Performance Liquid Chromatography (1)
- Hippo signaling (1)
- Histon-Deacetylase (1)
- Hitzeschock Proteine (1)
- Hitzeschocktranskriptionsfaktor (1)
- Homing-Rezeptor (1)
- Homingrezeptor (1)
- Hospitalismus <Hygiene> (1)
- Hsp90 (1)
- Human immunodefiency virus (1)
- Humanserum (1)
- Hyaliner Knorpel (1)
- Hypercholesterinämie (1)
- Hyperglycemia (1)
- Hypersensitivität (1)
- Hypersensitivitätsreaktion (1)
- Hyperthermie (1)
- Hypertriglyzeridämie (1)
- Hämatopoetische Stammzelltransplantation (1)
- IDO-1 (1)
- IDX-1 (1)
- IE1 (1)
- IFN-gamma (1)
- IFN-γ ELISpot (1)
- IFNG (1)
- IKK (1)
- IKZF3 (1)
- IL 10 (1)
- IL 12 (1)
- IL 12p40 (1)
- IL-12 family (1)
- IL28B (1)
- IL28B polymorphisms (1)
- IL8 (1)
- IRF4 (1)
- IgG substitution therapy (1)
- Ikaros (1)
- Immunantwort (1)
- Immunassay (1)
- Immuncheckpointblockade (1)
- Immuncheckpointinhibition (1)
- Immuncheckpointinhibitor (1)
- Immune cell assays (1)
- Immune receptor signaling (1)
- Immunfluoreszenz (1)
- Immunoassay (1)
- Immunoblot (1)
- Immunocompromised patient (1)
- Immunoglobulins (1)
- Immunosuppressant (1)
- Immunotherapie (1)
- Immunotherapy (1)
- Immunreaction (1)
- Immunrekonstitution (1)
- Immunstimulation (1)
- Immunzellassays (1)
- Impfstoff (1)
- Impfung (1)
- Impfvektor (1)
- Improved survival (1)
- Induced apoptosis (1)
- Induktionschemotherapie (1)
- Induktionstherapie (1)
- Infections (1)
- Infectious Diseases (1)
- Infectious complications (1)
- Infectious disease (1)
- Infectious diseases (1)
- Infektion (1)
- Influenzae type B (1)
- Integrin aV (1)
- Interaktionsanalyse (1)
- Interferon <gamma-> (1)
- Interferon alpha (1)
- Interleukin 13 (1)
- Interleukin 1beta (1)
- Interleukin 2 (1)
- Interleukin 4 (1)
- Interleukin 5 (1)
- Interleukin 6 (1)
- Interleukin-10 (1)
- Interleukin-2 (1)
- Interleukin-5 (1)
- Interleukin-6 type cytokines (1)
- Interleukin-6-Typ-Zytokine (1)
- Intestamin® (1)
- Intracellular domain (1)
- Invasive Aspergillosis (1)
- Invasive Mykosen (1)
- Invasive Mykosen bei immunsupprimierten Patienten (1)
- Invasive aspergillosis (1)
- Invasive fungal-infections (1)
- Isolation (1)
- JAK2 (1)
- JCV (1)
- JNK (1)
- Jak kinases (1)
- K+-ATPase (1)
- K-ras (1)
- KAR (1)
- KIR (1)
- KRAS (1)
- KRas (1)
- Kappa-B activation (1)
- Kappa-B pathway (1)
- Kartierung (1)
- Kernpore (1)
- Kernproteine (1)
- Kerntransport (1)
- Kieferosteonekrose (1)
- Killer cell immunoglobulin-like receptors (1)
- Kinderheilkunde (1)
- Klonale T-Zellen (1)
- Klonierung (1)
- Kniegelenkarthrose (1)
- Knochemark (1)
- Knochenmark-Mikromilieu (1)
- Knochenmarkbiopsie (1)
- Knochenmarktransplantation (1)
- Knockdown (1)
- Knorpel (1)
- Kognition bei mHE (1)
- Kohlenhydrate (1)
- Kohlenstoff-13-Exhalationstest (1)
- Kolon (1)
- Komplementärmedizin (1)
- Kono-S anastomosis (1)
- Kontamination (1)
- Kostimulation (1)
- Kreuzpräsentation (1)
- Kreuzreaktivität (1)
- Kulturmedium (1)
- Kursdesign (1)
- Körperarbeit (1)
- Körperflüssigkeit (1)
- Körperpsychotherapie (1)
- Körpertherapie (1)
- LATE DEATHS (1)
- LBH589 (1)
- LDL-Rezeptor (1)
- LEOSS (1)
- LINE-1 retrotransposition (1)
- LL37 (1)
- LPS (1)
- Lactose (1)
- Langzeitaplasie (1)
- Late mortality (1)
- Ldlr-Knockout (1)
- Lebensqualität bei mHE (1)
- Lebererkrankung (1)
- Leberfunktion (1)
- Leberversagen (1)
- Leukaemia-inhibitory factor (1)
- Leukopenie (1)
- Li-Fraumeni syndrome (1)
- Lichtheimia (1)
- Ligand (1)
- Light Sheet Fluorescence Microscopy (1)
- Lipid metabolism (1)
- Lipidstoffwechsel (1)
- Lipoatrophie (1)
- Lipodystrophie-Syndrom (1)
- Lipodystrophy syndrom (1)
- Lipofektion (1)
- Lipoprotein (1)
- Liposomal amphotericin-B (1)
- Liver cirrhosis (1)
- Lock Locker (1)
- Low-dose acyclovir (1)
- Lymphatische Leukämie (1)
- Lymphomas (1)
- Lymphome (1)
- Lysozym (1)
- M30 (1)
- MAG3 (1)
- MALT (1)
- MALT-Lymphom (1)
- MALT-Lymphoma (1)
- MAP-Kinase (1)
- MAPKAPK2 (1)
- MASLD (1)
- MCL-1 (1)
- MDSC (1)
- MEDAS (1)
- MEK/ERK-signaling (1)
- MGUS (1)
- MHC (1)
- MHC molecules (1)
- MHC-Klasse-I-Peptidom (1)
- MI-RADS (1)
- MICA (1)
- MIP-1β (1)
- MOLLI (1)
- MOPC315.BM (1)
- MOR202 (1)
- MPACT (1)
- MRONJ (1)
- MS-18 (1)
- MSI (1)
- MSS (1)
- MTB (1)
- MTUS1 (1)
- MTX (1)
- MUD (1)
- MYC (1)
- Magenlymphom (1)
- Malabsorption (1)
- Malassimilation (1)
- Malignant melanoma (1)
- Malignes Lymphom (1)
- Malnutrition (1)
- Mammakarzinom (1)
- Masernvirus (1)
- Maus (1)
- Mausmodell (1)
- Mechanisms (1)
- Medication-related osteonecrosis of the jaw (1)
- Medicine (1)
- Medikamenten-assoziierte Kiefernekrose (1)
- Megakaryopoese (1)
- Megakaryozyt (1)
- Melanoma (1)
- Memory B cells (1)
- Merkmal (1)
- Mesenchymal stem cells (1)
- Met (1)
- Metabolisches Syndrom (1)
- Metastase (1)
- Methotrexate (1)
- Mevalonatmetabolimus (1)
- Microarray (1)
- Midollo-Osseo (1)
- Migration (1)
- Mikrobiom <Genetik> (1)
- Mikrosatellit (1)
- Mikrosatelliten (1)
- Mikrosatelliteninstabilität (1)
- Mikrosomale Leberfunktion (1)
- Milde Depression (1)
- Minimal residual disease (1)
- Minimale Resterkrankung (1)
- Minor histocompatibility antigen mismatch transplantation (1)
- Mitochondriale Toxizität (1)
- Modifiziertes Vaccinia Ankara Virus (1)
- Moesin (1)
- Molecular Biophysics (1)
- Molecularly targeted therapy (1)
- Molekularbiologie (1)
- Molekulare Diagnostik (1)
- Molekulargenetik (1)
- Mucormycosis (1)
- Multiple (1)
- Multiple Regression (1)
- Multiplex-PCR (1)
- Multivariate analysis (1)
- Myc (1)
- Mycobacterium avium (1)
- Mycophenolatmofetil (1)
- Myeloma (1)
- Myeloma cells (1)
- Myelomas (1)
- Myelose (1)
- Mykose (1)
- Mykosen (1)
- Myokardhypertrphie (1)
- NA (1)
- NADPH oxidase (1)
- NET (1)
- NF-Kappa B (1)
- NF-Kappa-B (1)
- NF-κB/NFAT reporter cells (1)
- NFAT (1)
- NFATc1 (1)
- NFKB (1)
- NFkB (1)
- NFkB-relatedgenes (1)
- NFkappaB (1)
- NFκB (1)
- NGS (1)
- NK (1)
- NK cell (1)
- NK-Zelle (1)
- NK-Zellen (1)
- NK-cells (1)
- NKT Zellen (1)
- NKT cells (1)
- NLRP3 Inflammasom (1)
- NRF2 (1)
- NRTI (1)
- NRTI-Sparing (1)
- Na+ (1)
- Nadelstichverletzungen (1)
- Nasenschleimhaut (1)
- Natürliche Killer-Zellen (1)
- Natürliche Killerzellen (1)
- Nebenwirkung (1)
- Nebenwirkungen interferonbasierte Hepatitis-C-Therapie (1)
- Necrosis (1)
- Neuroendocrine (1)
- Neuroendocrine Tumor (1)
- Neuroendokriner Tumor (1)
- Neuropsychiatrische Nebenwirkungen Interferon alpha (1)
- Neutropenie (1)
- Neutrophil granulocytes interaction (1)
- Neutrophile Granulozyten (1)
- Neutrophiler Granulozyt (1)
- Nevirapin (1)
- Nichtalkoholische Fettlebererkrankung (1)
- Nichtalkoholische Fettleberhepatitis (1)
- Nucleoporine (1)
- Nuklearfaktor Kappa B (1)
- Nup214 (1)
- Nutritional Counseling (1)
- OSM (1)
- OX40L (1)
- Oberflächenmarker (1)
- Occludin (1)
- Off-Pump (1)
- Oldenburg burnout inventory (1)
- Oligomerisation (1)
- Oncostatin M receptor (1)
- Oncostatin-M-Rezeptor (1)
- Optimierung (1)
- Osmr-Knockout (1)
- Osteoklast (1)
- Osteoporose (1)
- Outpatients (1)
- P14ARF (1)
- P67(PHOX) (1)
- PEG (1)
- PEG-Anlage (1)
- PHQ-4 (1)
- PHQ-9 (1)
- PI (1)
- PID prevalence (1)
- PML (1)
- PMR (1)
- POU6F2-AS2 (1)
- PPARgamma (1)
- PRO (1)
- PROMISE (1)
- PROM’s (1)
- PSMA (1)
- PSMA-RADS (1)
- PSMC2 (1)
- PTBS (1)
- PTSD (1)
- PU.1 (1)
- Panel-Sequenzierung (1)
- Pankreaskarzinomzentrum (1)
- Parkinson's disease (1)
- Parkinsons-disease (1)
- Pathogenesis (1)
- Patient Reported Outcome (1)
- Patientencompliance (1)
- Patientenversorgung (1)
- Petropedetidae (1)
- Pharmakokinetik (1)
- Phase- (1)
- Philadelphia chromosome-negative B precursor ALL (1)
- Phrynobatrachus amphibia (1)
- Plasmaspiegel (1)
- Plasmazellinie (1)
- Plasmide (1)
- Pneumocystis-carinii-pneumonia (1)
- Poly (I:C) (1)
- Poly(I:C) (1)
- Polymerase chain raction (1)
- Polymorphismus (1)
- Pom‐PAD‐Dara (1)
- Posaconazol (1)
- Positron emission tomography (1)
- Poststationär (1)
- Posttraumatische Belastungsstörung (1)
- Prediction (1)
- Primärtherapie (1)
- Prodigy (1)
- Prognostic scoring system (1)
- Progressive multifocal leukoencephalopathy (1)
- Promyelozytenleukämie (1)
- Prospektive klinische Verlaufsstudie (1)
- Protein p8 (1)
- Prädiktiver Biomarker (1)
- Prävention (1)
- Pseudomonas aeruginosa (1)
- Psychischer Stress (1)
- Psychotherapie (1)
- Pyrimidine Synthesis (1)
- QGP-1 (1)
- QoL (1)
- Qualität (1)
- QuantiFERON\(^®\)-TB Gold Plus (1)
- Quercetin (1)
- R-CHOP (1)
- RAD (1)
- RAR (1)
- RIG-I (1)
- RIP1 (1)
- RNA (1)
- RNA Interferenz (1)
- RNA extraction (1)
- RNA sequencing (1)
- RNAi (1)
- RNS-Bindungsproteine (1)
- ROR1 (1)
- RT-qPCR (1)
- RXR (1)
- RYGB (1)
- Radiochemotherapy (1)
- Radionuclide Therapy (1)
- Radiotherapie (1)
- Radiotherapy (1)
- Ranidae (1)
- Reaktive Depression (1)
- Rebreathing (1)
- Recombinant protein (1)
- Regeneration (1)
- Regressionsanalyse (1)
- Regulatory-cells (1)
- Rekombinantes Protein (1)
- Resiquimod (1)
- Respiratory syncytial virus (1)
- Responses (1)
- Reverse Transkriptase (1)
- Reverse Transkriptase-Polymerase-Kettenreaktion (1)
- Reversed Phase-HPLC (1)
- Rezidivtherapie (1)
- Rheumapatient (1)
- Rheumatoid Arthritis (1)
- Rheumatoider arthritis (1)
- Rheumatologie (1)
- Rhizopus (1)
- Rhizopus arrhizus (1)
- Risikofaktoren (1)
- Risk factors (1)
- Rosen-Methode (1)
- Rückatmungssystem (1)
- S100A8/S100A9 (1)
- SF-12 (1)
- SF-36 (1)
- SGLT2 inhibitors (1)
- SKY (Spektrale Karyotypisierung) (1)
- SLAMF7 (1)
- SNP Array (1)
- SSTR-RADS (1)
- STAT1 (1)
- STAT3 (1)
- STAT3 activation (1)
- STS (1)
- SVR (1)
- Saccharomyces cerevisiae (1)
- ScFv (1)
- Schilddrüse (1)
- Schimmelpilzallergie (1)
- Schimmelpilze (1)
- Scleroderma (1)
- Score (1)
- Serumbiomarker (1)
- Serumkonzentrationen (1)
- Serumspiegelbestimmung (1)
- Severe Acute Respiratory Syndrome Coronavirus 2 (1)
- Sibling donor (MSD) (1)
- Signal transduction (1)
- Signaling (1)
- Signaling complex (1)
- Signalwegskaskaden (1)
- Simulationsprogramm (1)
- Single Nucleotid Polymorphismus IL28B (1)
- Single chain (1)
- Single nucleotide polymorphism (1)
- Single-chain TNF (1)
- Sjögren’s syndrome (1)
- Skin cancer screening (1)
- Sleeping Beauty (1)
- Small intestine (1)
- Societe Francaise (1)
- Solid Phase Extraction (1)
- Sorafenib (1)
- Spender-Chimärismus (1)
- Spendermerkmal (1)
- Spezifisch (1)
- Spleen (1)
- Splicing (1)
- Stabilisierung (1)
- Stage distribution (1)
- Stammzellen (1)
- Standardisierung (1)
- Stavudin (1)
- Stem cell transplantation (1)
- Stickstoffheterocyclen (1)
- Stimulating factor (1)
- Strahlentherapie (1)
- Strategies to Obtain Tumor-Reactive Cells (1)
- Stress-Kardiomyopathie (1)
- Stressreaktion (1)
- Stromal cells (1)
- Structural Biology (1)
- Sulfadiazin (1)
- Suppression (1)
- Survival analysis (1)
- Synovitis (1)
- Säuglinge (1)
- T Zelle (1)
- T Zellen (1)
- T cell migration (1)
- T cell rezeptor transfer (1)
- T-Helfer-Zellen (1)
- T-LGL-Leukämie (1)
- T-LGL-Zellen (1)
- T-Lymphozyten-Rezeptor (1)
- T-Track\(^®\) TB (1)
- T-Zell-Rezeptor Transfer (1)
- T-Zellimmunität (1)
- T-Zellrezeptor (1)
- T-cell (1)
- T-cell engager (1)
- T-cell transfer (1)
- T1 (1)
- T2 (1)
- TB (1)
- TCTP (1)
- TKI (1)
- TLR 9 (1)
- TLR agonists (1)
- TME (1)
- TNF a (1)
- TNF receptor associated factor 2 (TRAF2) (1)
- TNF-related apoptosis-inducing ligand (1)
- TNFR2 (1)
- TNFR2-spezifische Agonisten (1)
- TNFRSF (1)
- TNFSF14 (1)
- TNFSF4 (1)
- TNM staging (1)
- TNRSF (1)
- TP53 (1)
- TPCA1 (1)
- TRAILR-Mutants (1)
- TSD (1)
- TSLP (1)
- TTR knockdown (1)
- TTR stabilization (1)
- Tansania (1)
- Tdp-43 (1)
- Teichholz formula (1)
- Th17 cells (1)
- Th9 (1)
- Therapeutic Drug Monitoring (1)
- Therapeutisches Drug monitoring (1)
- Therapieabbruch (1)
- Therapieerfolg (1)
- Therapieversagen (1)
- Therapy (1)
- Thiotepa-busulfan-fludarabine (TBF) (1)
- Thromboyztenregeneration (1)
- Tight junction (1)
- Time interval (1)
- Tissue Engineering (1)
- Toll-like Receptor (1)
- Toll-like-Rezeptoren (1)
- Toxoplasmose (1)
- Tracer (1)
- Trainingsprogramm (1)
- Transarterielle Chemoembolisation (1)
- Transcription (1)
- Transkriptionsfaktor (1)
- Translational research (1)
- Transplantation (1)
- Transport (1)
- Treatment (1)
- Tregs (1)
- Trimerisation (1)
- Troponin I (1)
- Trypanosoma (1)
- Tuberkulose (1)
- Tumor Immuntherapie (1)
- Tumor-Nekrose-Faktor (1)
- Tumor-Nekrose-Faktor <alpha-Inhibitor> (1)
- Tumorantigen (1)
- Tumorantigen CA 19-9 (1)
- Tumorassoziierte Antigene (1)
- Tumorimmunologie (1)
- Tumornekrosefaktor Liganden Superfamilie (1)
- Tumornekrosefaktor Rezeptor Superfamilie (1)
- Tumorsuppressor-Gen (1)
- Tumorsuppressorgen (1)
- Tumosuppresorgen (1)
- Tutor-System (1)
- Typ I Interferon (1)
- Tyrosine phosphorylation (1)
- Ubiquitin (1)
- Umkehrphasen-HPLC (1)
- Uniparentale Disomie (1)
- Unrelated donor (UD) (1)
- Untertyp (1)
- Upper Guinea (1)
- Uridine (1)
- Urinalkalisierung (1)
- VAS (1)
- VCE (1)
- VLA-1 (1)
- Vaccinia-Virus (1)
- Validation (1)
- Varicella-Zoster-Virus (1)
- Varicella-zoster-virus (1)
- Vektormodell (1)
- Verhalten und Verhaltensmechanismen (1)
- Versorgungsrealität (1)
- Verträglichkeit Interferon alpha (1)
- Vibrationplattsntraining (1)
- Videokapselendoskopie (1)
- Viral (1)
- Virologie (1)
- Vitamin A (1)
- Vitamin D3 (1)
- WBV (1)
- Wachstum (1)
- Wachstumsfaktoren (1)
- Waldeyer’s tonsillar ring (1)
- Web-based-Training (1)
- Wechselwirkungen (1)
- Western diet (1)
- Wilms tumor protein 1 (1)
- Wireless capsule- endoscopy (1)
- Wue-1 (1)
- X-Ray Chrystallography (1)
- YAP (1)
- ZIP (1)
- ZM336372 (1)
- Zelladhäsion (1)
- Zelladhäsionsblockade (1)
- Zellkontakt (1)
- Zellkultur (1)
- Zelllysat (1)
- Zellmigration (1)
- Zidovudin (1)
- Zielzelle <Immunologie> (1)
- Zilienschlagfrequenz (1)
- Zink (1)
- Zuckeraustauschstoff (1)
- Zufriedenheit mit PEG (1)
- Zukunftsangst (1)
- Zytokin-induzierte Killerzellen (1)
- Zytokine (1)
- Zytotoxizität (1)
- [177Lu]/[90Y]PentixaTher (1)
- [177Lu]PentixaTher (1)
- [18F]FDG PET/CT (1)
- [90Y]PentixaTher (1)
- [\(^{68}\)Ga] Pentixafor (1)
- [\(^{68}\)Ga]Ga-FAPI (1)
- [\(^{68}\)Ga]Pentixafor (1)
- \(^{11}\)C-methionine (1)
- abnormalities (1)
- according to guidelines (1)
- acoustic radiation force impulse imaging (1)
- activating receptors (1)
- active TB (1)
- active antiretroviral therapy (1)
- acute Graft versus Host Disease (1)
- acute graft-versus host disease (1)
- acute hypobaric hypoxia (1)
- acute kidney injury (1)
- acute leukemia (AL) (1)
- acute lymphoblastic leukaemia (1)
- acute myelogenous leukemia (1)
- acute myeloic leukemia (1)
- acute myeloid-leukemia (1)
- acute respiratory distress syndrome (1)
- adaptive Immunantwort (1)
- adaptive choice-based conjoint (1)
- adenocarcinoma of the ampulla of Vater (1)
- adenoma-carcinoma-sequence (1)
- adhesion (1)
- adhesion molecule (1)
- adjuvant (1)
- adoptive t cell transfer (1)
- adoptive transfer (1)
- adrenocortical carcinoma (1)
- adulte Stammzelle (1)
- adults (1)
- afatinib (1)
- affinity (1)
- africans (1)
- after-care (1)
- agar diffusion test (1)
- agonism (1)
- agonist (1)
- agonistic antibodies (1)
- akute myeloische Leukämie (1)
- all-cause mortality (1)
- allelischer Verlust (1)
- allergic subjects (1)
- alloSCT patients (1)
- alpha1 (1)
- alternative to animal testing (1)
- alveolar epithelium (1)
- ambulant (1)
- ambulatory (1)
- amphotericin B (1)
- amsacrine (1)
- amyloid‐directed antibodies (1)
- amyotrophic lateral sclerosis (1)
- anaplastic medulloblastoma (1)
- anastomotic leak (1)
- androgen deprivation therapy (1)
- angeborene Immunabwehr (1)
- animal model (1)
- annotation (1)
- anthocyanins (1)
- anti-hDEC205-WT1 antibody fusion protein (1)
- anti-infective vaccination (1)
- anti-proliferative effects (1)
- antibiotic therapy (1)
- anticoagulation (1)
- antifungal (1)
- antifungal agents (1)
- antifungals (1)
- antigen loss (1)
- antigen processing and presentation (1)
- antigen-presenting cells (1)
- antigens (1)
- antileukemia vaccine (1)
- antimicrobial peptide (1)
- antimicrobial responses (1)
- antimicrobials (1)
- antimikrobial peptides (1)
- antiphospholipid syndrome (1)
- antiresorptive drug-related osteonecrosis of the jaw (1)
- antiretroviral therapy (1)
- antithrombotic therapy (1)
- antiviral treatment (1)
- aplastic anemia (1)
- april (1)
- arthritis (1)
- asymptomatic patients (1)
- asymptomatische Patienten (1)
- at-home sampling (1)
- atherosclerosis (1)
- atrial fibrillation (1)
- attitude to death (1)
- autoantibodies (1)
- autogenous jejunum transplantation (1)
- autoimmune disease (1)
- autoimmune encephalitis (1)
- autologous (1)
- autologous hematopoietic stem cell transplantation (1)
- autologous transplantation (1)
- autologous tumor (1)
- autophagy (1)
- axi-cel (1)
- axonal transcriptome (1)
- bacterial infection (1)
- balanced steady state free precession (1)
- bcells (1)
- bcl-2 (1)
- behavior and behaviormechanisms (1)
- benzodiazepines (1)
- beta-Zellproliferation (1)
- beta-cell (1)
- beta-cells (1)
- beta-oxidation (1)
- bile (1)
- biliary-tract cancer (1)
- binding (1)
- binding studies (1)
- bioavailability (1)
- biodiversity (1)
- biodiversity hotspot (1)
- biofilm formation (1)
- biological fluorescence (1)
- biologics (1)
- bioluminescence imaging (1)
- biomarkers Myelomas (1)
- biophosphonate (1)
- biophysics (1)
- biopsy (1)
- biosynthesis (1)
- bispecific (1)
- bispecific antobodies (1)
- bispezifisch (1)
- blast cell lysate (1)
- blast-derived RNA (1)
- blinatumoman (1)
- blood (1)
- blood count (1)
- blood flow (1)
- bone (1)
- bone adaptation (1)
- bone disease (1)
- bone imaging (1)
- bone marrow angiogenesis (1)
- bone marrow cells (1)
- bone marrow exam (1)
- bone marrow failure (1)
- bone marrow homing (1)
- bone marrow micro-environment (1)
- bone marrow transplantation (1)
- bone remineralization (1)
- bone-disease (1)
- bone-mineral density (1)
- bortezomib plus dxamethasone (1)
- brain (1)
- brain tumor (1)
- breakpoint (1)
- breakthrough infection (1)
- breast cancer (1)
- bridge-to-transplant (1)
- bridging (1)
- bromohydrin pyrophosphat (1)
- bromohydrin pyrophosphate (1)
- bronchoalveolar lavage fluid (1)
- burden of disease (1)
- burnout (1)
- bypassoperation (1)
- c-ART (1)
- c-ART Kinder (1)
- c-Jun N-terminal kinase (1)
- c-Jun N-terminale Kinase (1)
- c-reactive protein (1)
- cIAP (1)
- calcium imaging (1)
- calcofluor white staining (1)
- calprotectin (1)
- cancer care (1)
- cancer imaging (1)
- cancer immune cell therapy (1)
- cancer metabolism (1)
- cancer of unknown primary (CUP) (1)
- cancer predisposition (1)
- cancer prevention (1)
- cancer treatment (1)
- cancer vaccine (1)
- cancer vaccines (1)
- cancer-induced bone disease (1)
- capecitabine (1)
- capture (1)
- carbohydrate (1)
- carcinoma (1)
- carcinoma cells (1)
- cardiac hypertrophy (1)
- cardiac thrombi (1)
- cardiac transplantation (1)
- cardiovascular (1)
- cardiovascular disease (1)
- care (1)
- carfilzomib (1)
- case report (1)
- caspase activation (1)
- caspase-3 (1)
- cathelicidin (1)
- cathelicidin LL37 (1)
- ceftriaxone (1)
- cell (1)
- cell binding (1)
- cell cycle (1)
- cell death and immune response (1)
- cell of origin (1)
- cell therapy and immunotherapy (1)
- cell viability testing (1)
- cell wall (1)
- celldifferentiation (1)
- cellular inhibitor of apoptosis 1/2 (cIAP1/2) (1)
- cereblon expression (1)
- cerebral aspergillosis (1)
- cerebrospinal fluid (1)
- cfRNA (1)
- chemistry (1)
- chemokine receptor (1)
- chenodeoxycholate (1)
- chewed (1)
- children (1)
- chimeric antigen receptors (1)
- cholesterol 25 hydroxylase (1)
- chromosomale Verlustanalyse (1)
- chronic Hepatitis C (1)
- chronic distress (1)
- chronic heart failure (1)
- chronic myeloic leukemia (1)
- chronic myeloid leukemia (1)
- chronic phase (1)
- chronisch entzündliche Darmerkrankungen (1)
- chronische berufliche Exposition (1)
- cicatricial pemphigoid (1)
- circulating (1)
- circulating micrornas (1)
- circulating tumor cells (1)
- class-I (1)
- clinical effectiveness (1)
- clinical imaging (1)
- clinical study (1)
- clinical trial (1)
- clinical-practice (1)
- clostridium difficile infection (1)
- cluster analysis (1)
- cluster of differentiation (1)
- coagulation (1)
- coagulation system (1)
- cognitive hypnotherapy (1)
- cognitive impairment (1)
- collagens (1)
- colon cancer (1)
- colon carcinoma (1)
- combination testing (1)
- combination therapy (1)
- commensal bacteria (1)
- common genetic determinants (1)
- common variable immunodeficiency (1)
- common variable immunodeficiency (CVID) (1)
- comorbidities (1)
- comparability (1)
- comparison (1)
- complement system (1)
- compliance (1)
- complication (1)
- complications (1)
- comprehensive management (1)
- comprehensive psychosomatic assessment (1)
- computed tomography (1)
- consensus statement (1)
- conservation (1)
- contrast-enhanced ultrasound. (1)
- coping (1)
- coping skills (1)
- coronary artery bypass grafting (1)
- corticosteroids and cyclophosphamide (1)
- costimulation (1)
- critically ill patients (1)
- cross presentation (1)
- cross-linking (1)
- cyclophosphamide (FLAMSA) (1)
- cytarabine dose (1)
- cytochrome P450 3A4 (CYP3A4) (1)
- cytogenetic response (1)
- cytogenetics (1)
- cytokine (1)
- cytokine production (1)
- cytokine therapy (1)
- cytokine-induced killer cells (1)
- cytokinesis (1)
- cytomegalovirus (1)
- cytopenia (1)
- cytotoxicity receptors (1)
- d3web.Train (1)
- d4T (1)
- dabrafenib (1)
- daratumumab monotherapy (1)
- ddPCR (1)
- death rates (1)
- deep metric learning (1)
- definition (1)
- degradation (1)
- deletion 17P (1)
- dendritic cell-targeting (1)
- dendritiric cells (1)
- dendritische Zelle (1)
- denritic cells (1)
- derivates (1)
- detoxification (1)
- dexamethasone (1)
- diabetes (1)
- diabetes mellitus type 2 (1)
- diagnosis (1)
- diagnostic medicine (1)
- diagnostics (1)
- diarrhea (1)
- different imatinib dose regimens (1)
- differentiated thyroid tumor (1)
- diffuse large B-cell lymphoma (1)
- diffusion weighted mri (1)
- diketopiperazines (1)
- direct-acting antiviral (1)
- direct-acting antivirals (1)
- discharge definition (1)
- discordance (1)
- disease (1)
- disease comorbidities (1)
- disease prevention (1)
- disease score (1)
- disease severity (1)
- disease-activity score (1)
- disengagement (1)
- disorder of immunity (1)
- disorders (1)
- dolutegravir (1)
- donor-cell leukemia (1)
- downstream (1)
- drug (1)
- drug adherence (1)
- drug monitoring (1)
- drug resistance (1)
- drug screening (1)
- drug-induced immune hemolytic anemia (1)
- drug–drug interactions (DDIs) (1)
- dual targeting (1)
- duodenal perforation (1)
- duodenal trauma (1)
- e. coli Nissle (1)
- early applied higher imatinib dosages (1)
- early detection (1)
- early onset sepsis (1)
- elderly (1)
- elderly patients (1)
- elderly persons (1)
- electrogastrographic egg activities (1)
- electroporation (1)
- elotuzumab (1)
- emotional regulation (1)
- emtricitabine (1)
- enal impairment (1)
- encapsulation (1)
- endoscopic (1)
- endoscopic full thickness resection (eFTR) (1)
- endoscopic instruments (1)
- endoscopic intervention (1)
- endoscopic vacuum therapy (1)
- endosponge (1)
- engaging aantibody (1)
- engraftment syndrome (1)
- enzyme-linked immunoassays (1)
- epidemiology (1)
- epidemology (1)
- epithelial-mesenchymal transition (1)
- erythropoiesis-stimulating agents (1)
- esophageal fistula (1)
- esophageal stenosis (1)
- esophagus (1)
- european leukemia net (1)
- everolimus (1)
- exhaustion (1)
- expression (1)
- extramedullary (1)
- extramedullary hematopoiesis (1)
- familial amyloid polyneuropathy (FAP) (1)
- fatty liver (1)
- fear of cancer (1)
- fever (1)
- few-shot learning (1)
- fibrin D-dimer (1)
- fibroblast activation protein (1)
- fibrosis progression (1)
- fibrotest (1)
- fine-needle-aspiration (1)
- flow cytometry (1)
- fluorescence (1)
- fluorescence in situ hybridization (FISH) (1)
- fluorescence microscopy (1)
- fluorescent dyes (1)
- folinic acid (1)
- frail (1)
- free survival (1)
- free-jejunal graft (1)
- fructose (1)
- full-thickness resection device (FTRD) (1)
- functional abdominal pain (1)
- fungal aerosolization (1)
- fungal disease (1)
- fungal host response (1)
- fungal infection model (1)
- fungal molecular diagnostics (1)
- fungal sinusitis (1)
- fungi (1)
- fusion protein (1)
- gRNA-only (1)
- galectin-2 (1)
- gamma delta T cell (1)
- gamma delta T cells (1)
- gamma delta T-Zelle (1)
- gamma delta T-Zellen (1)
- gammadelta T cells (1)
- gastric MALT lymphoma (1)
- gastric bypass (1)
- gastric emptying (1)
- gastric fistula (1)
- gastroduodenoscopie (1)
- gastrointestinal dysfunction (1)
- gastrointestinal infections (1)
- gastrointestinal perforation (1)
- gastrointestinal symptoms (1)
- gastrointestinal tract (1)
- gastrointestinal tumors (1)
- gene expression data (1)
- gene regulation in immune cells (1)
- gene therapy (1)
- gene-environment interaction (1)
- genetic polymorphisms (1)
- genetic susceptibility (1)
- genital warts (1)
- genus (1)
- german people (1)
- glecaprevir/pibrentasvir (1)
- glial fibrillary acidic protein (1)
- glioblastoma (1)
- glucose (1)
- glutamic acid decarboxylase (1)
- glycaemic index (1)
- gp (1)
- gp130 (1)
- graft-versus-host-disease (1)
- graft-versus-leukemia effect (1)
- graftversushostdisease (1)
- granulocytes (1)
- group 3 (1)
- group consensus statement (1)
- growth differentiation factor 15 (1)
- growth-factor receptor 3 (1)
- growth-factor-receptor (1)
- growthfactors (1)
- gut–liver axis (1)
- haematological cancer (1)
- haematopoietic stem cell (1)
- haploidentical γδ T lymphocytes (1)
- head and neck cancer (1)
- health care (1)
- health care resource utilization (1)
- health-assessment questionnaire (1)
- healthy volunteers (1)
- heart failure (1)
- heart-lung-machine (1)
- heartfailure (1)
- heat shock proteins (1)
- helicase (1)
- helicobacter pylori infection (1)
- hematological malignancies (1)
- hematology (1)
- hematopoetic stem cells (1)
- hematopoietic (1)
- hematopoietic SCT (1)
- hematopoietic cell transplantation (1)
- hematopoietic stem cell transplantation (HSCT) (1)
- hematopoietic stem cells (1)
- hemodialysis (1)
- hemolysis (1)
- hemolytic anemia (1)
- hemostasis (1)
- hepatic stellate cells (1)
- hepatitis (1)
- hepatitis B virus (1)
- hepatitis c (1)
- hepatocellular carcinoma (1)
- hepatoma-derived growth factor (1)
- hepatotoxicity (1)
- high-dose chemotherapy (1)
- high-risk cytogenetics (1)
- high-risk hematology (1)
- high-risk patient (1)
- highly-active antiretroviral therapy (1)
- homing (1)
- homing receptor (1)
- hospitalization (1)
- host defense (1)
- host genetics (1)
- host response (1)
- host-pathogen interaction (1)
- human biomarker (1)
- human cholangiocellular carcinoma (1)
- human cytomegalovirus (1)
- human cytomegalovirus (HCMV) (1)
- human hepatic cells (1)
- human intervention (1)
- human intrahepatic cholangiocarcinoma (1)
- human leukocyte antigen-E (HLA-E) (1)
- human multiple-myeloma (1)
- human papillomavirus (1)
- human pathogen (1)
- human pathogenic fungi (1)
- humans (1)
- hybrid messenger RNA (1)
- hydroxy-dabrafenib (1)
- hypersensitivity (1)
- hypnotic susceptibility (1)
- hypogammaglobulinemia (1)
- hämatopoetische Stammzelltransplantation (1)
- i-131 uptake (1)
- iNKT (1)
- iNKT-Zellen (1)
- idiotype (1)
- image classification (1)
- imaging (1)
- imaging the immune system (1)
- immune activation (1)
- immune cell recruitment (1)
- immune checkpoint inhibitor (1)
- immune control (1)
- immune impairment (1)
- immune modulation (1)
- immune monitoring (1)
- immune reaction (1)
- immune receptors (1)
- immune reconstitution (1)
- immune therapy (1)
- immunity (1)
- immuno-oncology (1)
- immunocompromised patients (1)
- immunogenetics (1)
- immunoglobulin light chain (1)
- immunoglobulin rearrangement (1)
- immunohistochemistry (1)
- immunohistochemistry techniques (1)
- immunology (1)
- immunophenotyping (1)
- immunosurveillance (1)
- immunotherapeutics (1)
- in vitro Testmodell (1)
- in vitro model (1)
- in vitro models (1)
- in vivo cell expansion (1)
- in vivo cell tracking (1)
- inborn errors of immunity (IEIs) (1)
- incidence (1)
- independent marker (1)
- individual mind state (1)
- individualized surgery (1)
- induce cyclooxygenase-2 expression (1)
- induced apoptosis (1)
- induction regimen (1)
- infection detection (1)
- infektion (1)
- inflamatory bowel disease (1)
- inflammasome (1)
- inflammation marker (1)
- inflammation-induced tissue demage (1)
- influencing factors (1)
- infusion (1)
- inhibition (1)
- inhibitor (1)
- inhibitory receptors (1)
- injury (1)
- innalte immunity (1)
- instrument (1)
- insulin signaling (1)
- integrase inhibitor (1)
- integrative Onkologie (1)
- integrins (1)
- intensity of attention (1)
- interaction (1)
- interacts (1)
- interferon alpha (1)
- interferon alpha (IFNα) (1)
- interferon alpha signalling (1)
- interferon gamma (1)
- interferon-alpha (1)
- interferon-free (1)
- intergrin (1)
- intergroupe francophone (1)
- interleukin 1 (1)
- interleukin 13 (1)
- interleukin 18 (1)
- interleukin 1beta (1)
- interleukin 4 (1)
- interleukin 5 (1)
- interleukin 8 (1)
- interleukin-10 (1)
- interleukin-6 (1)
- interleukin-9 (1)
- interleukine 8 (1)
- intermediate dose Ara-C (1)
- intervention (1)
- intestinal barrier (1)
- intestinal-type adenocarcinoma (1)
- intestine (1)
- intramolecular Michael addition (1)
- intratumoral microbiota (1)
- invasive Aspergillose (1)
- invasive Pilzinfektion (1)
- invasive candidiasis (1)
- iohexol (1)
- irinotecan (1)
- iron homeostasis (1)
- iron responisve element (1)
- irritable-bowle-sondrome (1)
- ischemic stroke (1)
- isoforms (1)
- ivory coast (1)
- janus kinase inhibitor (1)
- kardiochirurgisch (1)
- keratin-18 (1)
- kidney (1)
- kidney cancer (1)
- kidney function (1)
- kinase inhibitors (1)
- kinease (1)
- kinesin (1)
- klonale Evolution (1)
- kolorektale Karzinome (1)
- kreuzreaktive T-Zellen (1)
- lactate dehydrogenase cytotoxicity assay (1)
- lactose (1)
- laminin 332 (1)
- large B-cell lymphoma (1)
- large granular lymphocyte (1)
- lasso regression (1)
- left ventricular hypertrophy (1)
- left ventricular mass index (1)
- leitliniengerecht (1)
- lenalidomide-refractory patients (1)
- lentiviral transduction (1)
- leptin (1)
- lesions (1)
- library screening (1)
- life-threatening side-effects (1)
- lifestyle habits (1)
- ligand incompatibility (1)
- ligand trail (1)
- lineage (1)
- lipid metabilism (1)
- lipodystrophy (1)
- lipofection (1)
- lipoprotein (1)
- liquid biopsy (1)
- liquid chromatography tandem mass spectrometry (LC-MS/MS (1)
- liraglutide (1)
- liver (1)
- liver diseases (1)
- liver fibrosis (1)
- locally advanced disease (1)
- longitudinal relaxation (1)
- loss-of-function (1)
- low molecular heparin (1)
- lymph node metastases (1)
- lymph node stromal cells (1)
- lymph node transplantation (1)
- lymphocyte activation (1)
- lymphocyte homing (1)
- lymphoid tissues (1)
- lysine biosynthesis (1)
- lysozyme (1)
- mAb engineering (1)
- mRNA (1)
- mRNA translation (1)
- mRNA-Seq (1)
- mRNA-Translation (1)
- mTOR (1)
- magnetic resonance imaging (1)
- malassimilation (1)
- malignant transformation (1)
- malnutrition (1)
- mammalian genomics (1)
- mantle cell lymphoma (1)
- marrow plasma cells (1)
- matrix metallopeptidase-1 (1)
- mebendazole (1)
- mechanical loading (1)
- mechanism (1)
- mechanosensing (1)
- mechanotransduction (1)
- megakaryocytes (1)
- melanoma (1)
- melanoma malignancy (1)
- melanoma therapy (1)
- memory B cell (1)
- mental impairment (1)
- mesenteric lymph node (1)
- messenger RNA (1)
- metabolic syndrom (1)
- metabolic syndrome (1)
- metabolic tumor volume (MTV) (1)
- metals (1)
- metastasis (1)
- metastasis-directed therapy (1)
- methionine (1)
- methotrexate (1)
- methylation (1)
- miR-122 (1)
- miR-132 (1)
- miR-146 (1)
- miR-155 (1)
- microRNA (1)
- microbiome (1)
- microbiota (1)
- microbiota-derived metabolites (1)
- micronuclei (1)
- microphysiological systems (1)
- microsatellite (1)
- microsatellite instability (1)
- microswimmer (1)
- mikrosatelliteninstabil (1)
- mindfulness (1)
- minimal residual disease (1)
- minimally important difference (1)
- minimally invasive surgery (1)
- mismatch (1)
- missing self (1)
- mitochondrial DNA (1)
- mitochondriale Toxizität (1)
- mixed infection (1)
- modified Rodnan skin score (mRSS) (1)
- modified vaccinia Ankara virus (1)
- mold disease (1)
- mold exposure (1)
- molecular data (1)
- molecular diagnosis (1)
- molecular response in cml (1)
- mono specific antibody (1)
- mono spezifischer Antikörper (1)
- monoclonal gammopathy (1)
- monoclonal-antibodies (1)
- monocytes (1)
- motivational level (1)
- mouse feeding model (1)
- mouse models DNA damage (1)
- mtDNA (1)
- mucormycosis (1)
- mucous membrane pemphigoid (1)
- multicomponent Ugi-type reaction (1)
- multimodal (1)
- multiparameter flow-cytometry (1)
- multiparameter flow-cytpmetry (1)
- multiparametric flow cytometry (1)
- multiple myeloma Lesions (1)
- multiplex PCR (1)
- multiplex-PCR (1)
- multiplicity of infection (1)
- murin (1)
- muscle (1)
- music (1)
- mutation (1)
- mycophenolate (1)
- mycoses (1)
- mycosis (1)
- myeloid-derived suppressor cells (MDSCs) (1)
- myeloma cells (1)
- myofibroblast (1)
- myokines (1)
- nOAC (1)
- naive T-cell gene editing (1)
- nanoparticle albumin-bound paclitaxel (1)
- nasal mucosa (1)
- natural killer cell (1)
- natural language processing (1)
- naïve B cells (1)
- necroptosis (1)
- necrotic cell death (1)
- neoadjuvant (1)
- neoadjuvant chemotherapy (1)
- neoadjuvante Therapie (1)
- nestin (1)
- network (1)
- neuralgic amyotrophy (1)
- neuroendocrine neoplasia (1)
- neuroendocrine tumor (NET) (1)
- neuroimmunology (1)
- neuroinflammation (1)
- neurology (1)
- neutropenic fever (1)
- neutropenie (1)
- neutrophile Granulozyten (1)
- neutrophils (1)
- new species (1)
- newly diagnosed (1)
- newly-diagnosed myeloma (1)
- nichtalkoholische Fettlebererkrankung (1)
- nichtinvasive Bildgebung (1)
- nicotinamide (1)
- no correlation (1)
- nomogram (1)
- non-alcoholic fatty liver disease (NAFLD) (1)
- non-alcoholic steatohepatitis (NASH) (1)
- non-interventional (1)
- non-invasive fibrosis assessment (1)
- nonalcoholic fatty liver disease (1)
- none (1)
- normal values (1)
- novel therapies (1)
- nuclear factor ‘kappa-light-chain-enhancer’ of activated B-cells (NFκB) (1)
- nuclear localisation sequence (1)
- nuclear pore complex (1)
- nuclear receptors (1)
- nucleocytoplasmatic transport (1)
- nucleoporine (1)
- nucleoside transporter (1)
- nucleotide excision repair (1)
- nukleäre Lokalisationssequenz (1)
- nutritional counseling (1)
- nutritional medical needs (1)
- nutritional risk screening (1)
- obinutuzumab (1)
- observational (1)
- occult gastrointestinal bleeding (1)
- oesophagogastroduodenoscopy (1)
- off-pump (1)
- older patients (1)
- oligmometastases (1)
- oligomerization (1)
- oligorecurrence (1)
- oncobiome (1)
- oncogenesis (1)
- oncogenic signalling network (1)
- oncologist (1)
- oncology outpatients (1)
- oncolytic viruses (1)
- oncostatin M (1)
- onkogenes Signalnetzwerk (1)
- ontology (1)
- operating platform (1)
- ophthalmic artery (1)
- optic nerve (1)
- oral anticancer drugs (1)
- oral anticoagulant therapy (1)
- oral anticoagulants (1)
- oral microbiome (1)
- orale Antikoagulationstherapie (1)
- orale Chemotherapie (1)
- orbit (1)
- orthotopic xenograft (1)
- osimertinib (1)
- osteokines adaptation (1)
- osteonecrosis of the jaw (1)
- osteoradionecrosis (1)
- outbreak (1)
- outcome (1)
- outcomes research (1)
- outpatient (1)
- outreach (1)
- overall survival (1)
- overdose (1)
- oxaliplatin (1)
- p38 MAPK (1)
- p53 (1)
- p8 (1)
- pan-RCC (1)
- pancreatectomy (1)
- pancreatic adenocarcinoma (1)
- pancreatic adenocarcinoma (PDAC) (1)
- pancreatic beta-cells (1)
- pancreatic head cancer (1)
- pancreatic neoplasms (1)
- pancreatobiliary type (1)
- panobinostat (1)
- paradoxe CRAF-Aktivierung (1)
- parasite biology (1)
- participation in clinical trials (1)
- pathogen-associated molecular patterns (1)
- pathogenic TP53 germline variant (1)
- pathophysiology (1)
- pathway (1)
- pathways (1)
- patient access (1)
- patient care (1)
- patient preference (1)
- patient-based evidence (1)
- patients with multiple myeloma (1)
- pattern (1)
- pattern recognition receptors (1)
- pcr (1)
- pediatric (1)
- pediatric HIV infection (1)
- peginterferon alpha-2B (1)
- peginterferon alpha-2b (1)
- peptide (1)
- peptide tyrosine tyrosine (PYY) (1)
- peptide tyrosine tyrosine 3-36 (PYY\(_{3-36}\)) (1)
- percutaneus endoscopic gastrostomy (1)
- personalised medicine (1)
- personalized medicine (1)
- pharmacokinetic (1)
- pharmacokinetic interaction (1)
- pharmacology (1)
- phloroglucinol aldehyde (1)
- phosphatidyl-inositol-3-kinase p110 alpha (1)
- phosphatidylinositol 3-kinase/Akt (1)
- photoconversion (1)
- physical activity (1)
- physicians (1)
- physiologically based pharmacokinetic (PBPK) modeling (1)
- plasma D-dimer (1)
- plasma cell disorder (1)
- plasma clearance (1)
- platelet activation (1)
- platelet aggregation (1)
- platelet count (1)
- plus dexamethasone (1)
- point mutation (1)
- point shear wave elastography (1)
- poly(ADP-ribose) polymerase inhibitors (1)
- polymerase-chain-reaktion (1)
- polymorphonuclear neutrophil (1)
- polyp (1)
- population pharmacokinetics (1)
- population-based cohort (1)
- porcine large animal model (1)
- posaconazole serum level (1)
- positron emission tomography (1)
- positron emission tomography/computed tomography (1)
- post-hospital (1)
- postoperative bleeding (1)
- posttraumatic stress disorder (1)
- potentially bleeding pathologies (1)
- pp65 (1)
- pre-clinical models (1)
- precision medicine (1)
- precision oncology (1)
- prediction (1)
- predictive biomarker (1)
- predictive factor (1)
- predictive markers (1)
- pregnancy (1)
- prenatal paternal depression (1)
- preoperative planning (1)
- prevalence (1)
- primary biliary cholangitis (1)
- primary immunodeficiencies (1)
- primary immunodeficiency (1)
- primary immunodeficiency (PID) (1)
- primary sclerosing cholangitis (1)
- primary systemic amyloidosis (1)
- primär systemische Amyloidose (1)
- probe-based real-time PCR (1)
- progranulin (1)
- progression (1)
- proliferation of beta-cells (1)
- prolonged cytopenia (1)
- prolonged neutropenia (1)
- prophylaxis (1)
- prospective (1)
- prospective feasibility (1)
- prostaglandin E2 (1)
- prostate-specific membrane antigen (1)
- prostate-specific membrane antigen (PSMA) (1)
- proteasome inhibitors (1)
- protein p8 (1)
- proteins (1)
- psoriasis (1)
- psychischer Stress (1)
- psychology (1)
- psychoneuroimmunology (1)
- psychosocial (1)
- public health (1)
- pulmonary aspergillosis (1)
- pulmonary immune response (1)
- pyrimidine synthesis (1)
- pädiatrische HIV-Infektion (1)
- qRT-PCR (1)
- radiation therapy (1)
- radiogenomics (1)
- radioligand therapy (1)
- radionuclide therapy (1)
- radiotherapy (1)
- rainforest (1)
- raltegravir (1)
- randomized controlled trial (1)
- randomized phase-3 trial (1)
- rapid prototyping (1)
- rare SNP (1)
- real life setting (1)
- real time PCR (1)
- real world data (1)
- real-time (1)
- recall antigen (1)
- receptor expression (1)
- receptor tyrosine kinases (1)
- recognition (1)
- recombinant-human-erythropoietin (1)
- recovery (1)
- rectal sensitivity (1)
- rectum (1)
- recurrence (1)
- recurrent Tako-Tsubo cardiomyopathy (1)
- reference data (1)
- refractory or relapsed (1)
- refraktär (1)
- refraktär und rezidiviert (1)
- region (1)
- registry for primary immunodeficiency (1)
- relaps (1)
- relapsed (1)
- relapsed and refractory (1)
- relaxation (1)
- renal failure (1)
- renal function (1)
- renal perfusion (1)
- renal scintigraphy (1)
- replikative senescence (1)
- reported outcomes (1)
- reporting and data systems (1)
- respiratory virus (1)
- resting NK cells (1)
- results (1)
- retardeted virus (1)
- retargeted measles virus (1)
- retrospective (1)
- retrospektiv (1)
- reverse transcriptase inhibitors (1)
- review (1)
- rheumatoid (1)
- rheumatoid arhritis (1)
- rheumatoide Arthritis (1)
- ribavirin serum levels (1)
- risk factor (1)
- risk pregnancy (1)
- risk factor analysis (1)
- rituximab (1)
- rs10754558 (1)
- rs35829419 (1)
- ruxolitinib (1)
- salt consumption (1)
- salt-intake-related behavior (1)
- salvage (1)
- sarcoma (1)
- scFv (1)
- scid mice (1)
- screening for distress (1)
- second line therapy (1)
- secondary metabolite gene cluster (1)
- serotonin (1)
- serum biomarkers (1)
- serum concentrations (1)
- serum creatinine (1)
- serum retention (1)
- severe fibrosis (1)
- shRNA (1)
- siRNA (1)
- sialyl Lewis x (1)
- side effects (1)
- siderophore (1)
- signal inhibition (1)
- signaling (1)
- signalling (1)
- significance MGUS (1)
- silkworm (1)
- single chain (1)
- sirolimus (1)
- skeletal mechanobiology (1)
- skin equivalents (1)
- sleeping sickness (1)
- slice culture (1)
- small bowel bleeding (1)
- small interfering RNAs (1)
- smoldering multiple-myeloma (1)
- smoldering myeloma (1)
- soluble factors (1)
- somatic symptom burden (1)
- somatostatin receptor (SSTR) (1)
- soziodemographische Analyse (1)
- spatial heterogeneity (1)
- spectral karyotyping (1)
- spoiled gradient echo (1)
- stable isotope breath tests (1)
- standardization (1)
- standardized reporting (1)
- steatosis (1)
- steatotic liver disease (1)
- stem (1)
- stereotactic body radiotherapy (1)
- stimulation (1)
- strategy (1)
- streptococci (1)
- stress (1)
- stress level (1)
- stromal cells (1)
- structural biology (1)
- subcellular localisation (1)
- subunit (1)
- subzelluläre Lokalisation (1)
- sugar replacer (1)
- suicide attempt (1)
- sulfadiazine (1)
- sulfur (1)
- super-resolution microscopy (1)
- superior (1)
- suppression (1)
- surgical care (1)
- surgical manipulator (1)
- susceptibility (1)
- sustained virological response (1)
- symptom burden (1)
- symptoms (1)
- systemic candidiasis (1)
- systemic therapy (1)
- t-lymphocytes (1)
- target validation (1)
- targeted therapies (1)
- targeted therapy (1)
- targeting (1)
- taxonomy (1)
- tcells (1)
- tenofovir disaproxil fumarate (1)
- term-follow-up (1)
- thalidomide maintenance (1)
- therapeutic strategy (1)
- therapeutisches Target (1)
- thrombin (1)
- thromboembolism (1)
- thrombopoiesis (1)
- thrombosis (1)
- thyroid (1)
- tissue engineering (1)
- tocilizumab (1)
- tocilizumab (IL-6 inhibitor) (1)
- total body irradiation/busulfan (1)
- total lesion glycolysis (TLG) (1)
- total lesion methionine uptake (TLMU) (1)
- toxoplasmosis (1)
- trabectedin (1)
- trail-mediated apoptosis (1)
- trametinib (1)
- transactivation (1)
- transanal endoscopic microsurgery (TEM) (1)
- transcription (1)
- transcriptome (1)
- transcriptome profiling (1)
- transcriptomics (1)
- transcripts (1)
- transformer (1)
- transient elastography (1)
- transient regulatory T-cell targeting (1)
- translocation (1)
- transporter protein associated with antigen processing-1 (TAP1) (1)
- transstomal endoluminal vacuum therapy (1)
- transthyretin (1)
- treatment (1)
- treatment failure (1)
- treatment response (1)
- trispecific (1)
- troponin-I (1)
- tsetse fly (1)
- tube nutrition (1)
- tuberculosis (1)
- tumor burden (1)
- tumor microenvironment (1)
- tumor microenvironment (TME) (1)
- tumor necrosis factor (1)
- tumor necrosis factor (TNF) (1)
- tumor necrosis factor receptor 2 (1)
- tumor necrosis factor receptor-1 (1)
- tumor necrosis factor receptor-2 (1)
- tumor specific antigen (1)
- tumor-associated antigens (1)
- tumor-infiltrating (1)
- tumor-on-chip (1)
- tumor-specific CD8+ T cells (1)
- tumormicroenvironment (1)
- tumor‐specific antigen (1)
- tumour-necrosis factors (1)
- type 1 diabetes mellitus (1)
- type I interferons (1)
- tyrosine-kinase inhibitor (1)
- ulcerative colitis (1)
- undetermined significance MGUS (1)
- upper gastrointestinal tract (1)
- uridine (1)
- urine (1)
- urine alkalinization (1)
- ursodeoxycholic acid (1)
- vaccine vector (1)
- validation (1)
- valve replacement (1)
- vascularization (1)
- vasculature (1)
- vasculitis (1)
- venetoclax (1)
- venous thromboembolic disease (1)
- verteporfin (1)
- video capsule endoscopy (1)
- video object detection (1)
- viral clearance (1)
- viral infection (1)
- viral load (1)
- viral replication (1)
- virulence (1)
- virus (1)
- virus infection (1)
- virus-infected cells (1)
- virus-specific T-cell (1)
- virusspezifische T-Zellen (1)
- vitamin D (1)
- volumetric absorptive micro-sampling (VAMS) (1)
- warfarin interruption (1)
- water load test (1)
- weight gain (1)
- whole blood specimens (1)
- whole-body imaging (1)
- workplace health promotion (1)
- yoga (1)
- zinc (1)
- zirkulierende Tumorzellen (1)
- zo-1 (1)
- zoledonic acid (1)
- zoledronat (1)
- zoledronate (1)
- zweigeteilte trivalente T-Zell-aktivierende Antikörperderivate (1)
- zytotoxische T-Zellen (1)
- Ängstlichkeit/Depressivität (1)
- Ärztliche Behandlung (1)
- Ösophago-gastro-duodenoskopie (1)
- Ösophagus (1)
- Überlebenszeit (1)
- Übungsprogramm (1)
- β-catenin (1)
- γδ T cells (1)
- γδ T-Zellen (1)
- δγ Lymphozyten (1)
- δγ T cells (1)
Institute
- Medizinische Klinik und Poliklinik II (592) (remove)
Schriftenreihe
Sonstige beteiligte Institutionen
- Johns Hopkins School of Medicine (3)
- Center for Interdisciplinary Clinical Research, Würzburg University, Würzburg, Germany (2)
- Betriebsärztlicher Dienst der Universität Würzburg (1)
- Clinical Trial Center (CTC) / Zentrale für Klinische Studien Würzburg (ZKSW) (1)
- Department of Hematology and Oncology, Sana Hospital Hof, Hof, Germany (1)
- Department of Laboratory Medicine and Medicine Huddinge, Karolinska Institutet and University Hospital, Stockholm, Sweden (1)
- Department of Medicine A, University Hospital of Münster, Münster, Germany (1)
- Early Clinical Trial Unit, Comprehensive Cancer Center Mainfranken (1)
- Experimentelle Tumorimmunologie, Frauenklinik, Universität Würzburg (1)
- Interdisciplinary Center for Clinical Research (IZKF), Würzburg, Germany (1)
ResearcherID
- N-2030-2015 (1)
Die CDI ist weltweit die häufigste Ursache der antibiotikaassoziierten nosokomialen Diarrhoe. Sie geht mit steigender Inzidenz, Hospitalisierung und hohen Behandlungskosten in Milliardenhöhe einher. Auch im ambulanten Sektor werden steigende Infektionszahlen gemeldet, die nicht nur ein Problem für die Krankenhäuser, sondern auch für die Pflegeeinrichtungen darstellen.
Ziel dieser Arbeit war es, retrospektiv die CDI-Fälle des Klinikums Aschaffenburg-Alzenau (ausgenommen Kinderklinik) im Zeitraum 01.01.2013 - 25.05.2015 zu erfassen und die antibiotische Initialtherapie zu ermitteln. Für die Diagnose einer CDI wurde ein positiver Toxinnachweis in der Stuhlkultur vorausgesetzt. Im weiteren Fokus standen die Rezidivhäufigkeit, die antibiotische Folgetherapie, die Komplikationen bis hin zu den Todesursachen sowie Präventionsmaßnahmen.
Im o.g. Zeitraum waren 299 Patienten und Patientinnen mit einer CDI hospitalisiert. Das mittlere Alter lag bei 73,8 Jahren. Es handelte sich in der Mehrzahl um multimorbide und immunsupprimierte Patienten und Patientinnen. 61% waren antibiotisch vorbehandelt. Am häufigsten verwendet wurden Breitbandpenicilline (36%), Cephalosporine der 3. Generation (12%) und Fluorchinolone (10%). Über 1/3 der Patienten und Patientinnen wurde mit Mehrfachkombinationen behandelt und bei 2% war eine zytostatische Behandlung vorausgegangen. In der Initialtherapie der CDI kam bei fast der Hälfte Erkrankten (47%) Metronidazol zur Anwendung. Die Rezidivrate lag bei 20%, Mehrfachrezidive traten bei 5,7% auf. Die antibiotische Folgetherapie der CDI erfolgte bei 39% der Patienten und Patientinnen mit Vancomycin oder Fidaxomicin entsprechend den damals geltenden Empfehlungen leitlinienkonform. Rund ¼ aller Erkrankten verstarben, davon 17% CDI-assoziiert. Der fäkale Stuhltransfer, der ab dem 2. Rezidiv empfohlen wird, und die Genotypisierung bei Mehrfachrezidiven wurde in keinem Fall durchgeführt.
2021 wurde die CDI-Behandlungsleitlinie der ESCMID aktualisiert. Statt dem Einsatz von Metronidazol werden nun Fidaxomicin oder Vancomycin, in Rezidivsituationen die Standardantibiose um den Antikörper Bezlotoxumab ergänzt. 06/2023 erschien die Konsultationsfassung der S2k-Leitlinie “Gastrointestinale Infektionen und Morbus Whipple” der DGVS. Die Empfehlungen gleichen sich.
Es kann festgehalten werden, dass die CDI auch im Klinikum Aschaffenburg-Alzenau ein ernstes Problem darstellt, das Präventionsmaßnahmen bedarf. Die Rezidiv- und
Todesraten sind hoch.
In dieser Arbeit konnte bestätigt werden, dass der unbedachte Einsatz von Antibiotika ein wichtiger Hauptrisikofaktor für die Entstehung einer CDI ist. Daher sollte die Indikation für eine antibiotische Therapie streng gestellt werden. Die Daten zeigen ferner, dass die Umsetzung aktueller Leitlinienempfehlungen nicht oder zeitlich verzögert erfolgte.
Seit der Etablierung und Umsetzung des ABS 2017 am Klinikum Aschaffenburg-Alzenau konnte ein Rückgang der CDI um 21% verzeichnet werden. Ein ABS ist eine Möglichkeit die konsequente Anwendung aktueller Empfehlungen im klinischen Alltag umzusetzen und so zu einer höheren Erfolgsrate der Behandlung und einer niedrigeren Rezidivrate beizutragen. Die Umsetzung einer gezielten frühen Diagnostik, Schutz- und Isoliermaßnahmen, Surveillance und regelmäßige Fort- und Weiterbildung der Mitarbeiter*innen sind weitere wichtige Bausteine, die zur Prävention der CDI beitragen.
Die Prognose von hämatologischen und onkologischen Systemerkrankungen wird dank immer komplexerer und intensiverer Therapien zunehmend besser. Im Zuge dessen spielen Infektionskomplikationen und insbesondere systemische Mykosen, eine immer größere Rolle. Die Zahl der antimykotischen Wirkstoffe ist begrenzt. Die zunehmenden Resistenzen verschlechtern die Situation zusätzlich. Mit der Einführung von Posaconazol, einem Wirkstoff aus der Gruppe der Triazole, steht ein Präparat mit sehr breitem antimykotischem Wirkspektrum zur Verfügung. Entsprechend der Daten aus einer therapeutischen Studie sind ausreichend hohe Medikamentenspiegel zur Erzielung einer klinischen Effektivität erforderlich.
Dieses Triazol wird im Gegensatz zu anderen und insbesondere zu Voriconazol nicht über Cytochrom P450 metabolisiert. Es ist jedoch ein Substrat für die Uridindiphosphatglucuronosyltransferase und unterliegt hier ebenso relevanten Interaktionen mit anderen Medikamenten. Diese bestehen zumeist in Veränderungen der Aktivität der abbauenden Enzyme sowohl durch Induktion wie auch durch Inhibition. Zudem zeichnet sich dieses Triazol besonders als orale Suspension durch eine eingeschränkte Resorption aus. Diese ist unter anderem abhängig von der Magensäure, einer begleitenden Nahrungsaufnahme der Dosisintervalle und ist limitiert. So konnten durch eine Dosissteigerung über 800 mg am Tag keine höheren Serumkonzentrationen erzielt werden. Daher erscheint die therapeutische Spiegelbestimmung von Posaconazol zumindest bei Verwendung der Suspension sehr sinnvoll.
In dieser Arbeit wurden für Posaconazol patientenbezogene Einflussfaktoren und spezifische Veränderungen des Serumspiegels durch verschiedene Komedikationen untersucht. Die Daten stammen aus einer Würzburger Patientenkohorte, bestehend aus überwiegend hämatologischen Patienten, die eine antimykotische Therapie oder Prophylaxe von Januar 2006 bis März 2008 in stationärer oder ambulanter Behandlung in der Medizinischen Klinik und Poliklinik II der Universitätsklinik Würzburg erhalten haben.
Es konnte gezeigt werden, dass die Posaconzolspiegel unabhängig von Alter und Geschlecht der Patienten sind. Im Gegensatz zu anderen Arbeiten konnten wir einen kontinuierlichen Anstieg der Serumspiegel bei langer Posaconazoleinnahme nachweisen. Zudem konnte in dieser Arbeit erstmals ein Anstieg der Posaconazolkonzentrationen bei Patienten mit höherem BMI gezeigt werden.
Von unseren untersuchten Laborparametern zeigte sich bei erhöhten Posaconazolspiegeln eine signifikante Erhöhung der GPT. Die anderen Transaminasen und Cholestaseparameter zeigten in der Korrelation mit dem Posaconazolspiegel keine signifikanten Änderungen.
Bezüglich der Nierenretentionsparameter zeigte sich eine signifikante Erniedrigung der GFR bei höheren Posaconazolspiegeln. Dies gilt entsprechend gegenläufig für die Kreatininwerte.
Auf Grund der Plasmaeiweißbindung von Posaconazol stiegen die Spiegel mit höherem Albumin und Gesamteiweiß signifikant an.
Von unseren beobachteten Komedikationen zeigte sich eine signifikante Erniedrigung des Posaconazolserumspiegels bei gleichzeitiger Gabe von Pantoprazol. Ciclosporin und Mycophenolat-Mofetil erhöhten den Posaconazolspiegel signifikant. Bei den Patienten, die Lorazepam erhielten, zeigte sich ein Trend zu erniedrigten Posaconazolspiegeln. Für Temazepam zeigten sich einmalig signifikant erhöhte Posaconazolspiegel. Es ist davon auszugehen, dass die Posaconazolserumspiegel in jedem Fall durch die gleichzeitige Gabe dieser Benzodiazepine verändert werden können. Weitere Untersuchungen hierzu erfolgten bereits und sind erforderlich.
Bedingt durch diese Ergebnisse ist ein Therapeutisches Drug Monitoring besonders bei Patienten mit zahlreicher Komedikation dringend zu empfehlen, da potentielle Interaktionen die Bioverfügbarkeit von Posaconazol nicht nur signifikant, sondern auch in einem relevanten Bereich verändern können.
Es sollten Checkpoint inhibierende anti-TNFRSF Rezeptor Antikörper-Fusionsproteine hergestellt und charakterisiert werden. Die agonistische Aktivität TNFR-spezifischer Antikörper wird maßgeblich durch eine Immobilisation über Fcγ-Rezeptoren beeinflusst. In dieser Arbeit erfolgte die Immobilisation der Antikörper-Fusionsproteine über den PD-L1. In funktionellen Assays konnte eine Aktivitätssteigerung der TNFR-spezifischen Domänen mittels PD-L1 vermittelter Immobilisation gezeigt werden.
Homing- und Chemokin-Rezeptoren können wichtige Informationen liefern über Aktivierungsstand und Organspezifität der einzelnen Zelle, aber auch über Homöostase und Gleichgewicht von T-Zellen untereinander. Mittels FACS-Analyse konnte in murinen Transplantationsmodellen durch die Hochregulation einzelner Homing-Rezeptoren auf T-Zellen die Entwicklung einer aGvHD vorhergesagt werden. Ob sich ein solches diagnostisches Fenster auch beim Menschen darstellen könnte, sollte in einer klinischen Pilotstudie untersucht werden. Zu diesem Zweck wurde der Expressionsverlauf von 19 verschiedenen Aktivierungsmarkern, Chemokin- und Homingrezeptoren auf T-Zell-Subpopulationen bei allogen transplantierten Patienten charakterisiert. Anschließend wurde versucht, eine Assoziation zwischen der Höhe der jeweiligen Rezeptorexpression und der späteren Entwicklung einer akuten Graft-versus-Host-Disease herzustellen.
Die Expression der meisten untersuchten Rezeptoren nahm im Zeitverlauf ab und war insgesamt nur schwach ausgeprägt. Dabei zeigte sich insbesondere im frühen Verlauf nach SZT eine hohe relative Expression dieser Marker bei Patienten ohne aGvHD verglichen mit Patienten mit aGvHD im Verlauf. Insofern scheint eine hohe relative Expression dieser Rezeptoren kein Hinweis auf eine gesteigerte Alloreaktivität der jeweiligen T-Zellen zu sein. Gleichzeitig schien die absolute Anzahl an rezeptorpositiven Zellen eher positiv mit einer aGvHD korreliert zu sein. Die erhöhte Anzahl rezeptorpositiver Zellen errechnete sich allerdings aus der höheren absoluten Anzahl aller T-Zellen bei Patienten mit aGvHD. Damit war diese nicht rezeptorspezifisch, so dass sich Rezeptoren vom Expressionstyp 1 nicht eignen, um in der klinischen Routine eine aGvHD vorherzusagen.
Einige Rezeptoren waren auf T-Helfer-Zellen auf mittlerem Niveau konstant exprimiert. Für manche von diesen zeigten sich unterschiedlich hohe relative Expressionsniveaus vor GvHD-Beginn bei Grad 2-4 verglichen mit Grad 1. Die absolute Anzahl rezeptorpositiver Zellen war bei allen Rezeptoren bei aGvHD Grad 2-4 höher als bei Grad 1.
Die Expression einiger Marker war auf T-Zellen ausgeprägt, aber im Zeitverlauf fluktuierend. Für die Expression von beta 7 integrin allein und auch für dessen Koexpression zusammen mit CD 49d alpha 4 deuteten sich bei Patienten mit aGvHD Grad 2-4 höhere relative und absolute Werte an als für Patienten mit aGvHD Grad 1. Die Expression der übrigen hoch exprimierten Rezeptoren schien nicht vom Ausmaß der später einsetzenden aGvHD beeinflusst zu werden.
Ob durch FACS-Analyse der Rezeptoren CLA, CCR 4, CD 45RA und/oder alpha 4 beta 7 allein oder in Kombination tatsächlich die alloreaktiven T-Zellen der aGvHD charakterisiert und quantifiziert werden können, muss an einem größeren Patientenkollektiv untersucht werden. Da zum jetzigen Zeitpunkt der prädiktive Wert dieser Marker weder postuliert noch ausgeschlossen werden kann, erscheint eine weitergehende Untersuchung sinnvoll.
Zusammenfassend lässt sich sagen, dass diese prospektive Studie sowohl den prognostischen als auch den prädiktiven Nutzen eines Tumormarker-Abfalls von CA19- 9 auf eine Induktionschemotherapie bei Patienten mit LAPC bestätigt. Nicht die Ausgangswerte des Tumormarkers vor Therapie sollten zur Planung des weiteren Vorgehens herangezogen werden, sondern die Werte nach Abschluss der Induktionschemotherapie bzw. der Abfall unter der Induktionschemotherapie. Das biochemische Ansprechen von CA19-9 ist ein bedeutender Indikator für den Behandlungserfolg und verbessert die diagnostische Genauigkeit bei der Auswahl von Patienten für eine chirurgische Exploration. Sowohl die Betrachtung des biochemischen Ansprechens allein als auch in Kombination mit dem radiologischen Ansprechen verbessert Sensitivität und Spezifität hinsichtlich einer möglichen R0-Resektion. Kombiniert man bei Patienten mit einer SD in Woche 16 ein gutes biochemisches Ansprechen (Rückgang von CA19-9 > 55%), so wird eine Sensitivität von 100% hinsichtlich der möglichen R0-Resektion erreicht. Zur Abschätzung des Gesamtüberlebens von Patienten mit LAPC sollten dagegen eher die absoluten Werte von CA19-9 nach Induktionschemotherapie verwendet werden und nicht der relative Rückgang des Markers. So zeigen Patienten, welche in Woche 16 einen CA19-9 Wert < 50 U/ml aufweisen mit 27,8 Monaten das beste mediane Gesamtüberleben.
Monoclonal gammopathy of undetermined significance is one of the most common pre-malignant disorders. IgG and IgA monoclonal gammopathy of undetermined significance are precursor conditions of multiple myeloma; light-chain monoclonal gammopathy of undetermined significance of light-chain multiple myeloma; and IgM monoclonal gammopathy of undetermined significance of Waldenstrom's macroglobulinemia and other lymphoproliferative disorders. Clonal burden, as determined by bone marrow plasma cell percentage or M-protein level, as well as biological characteristics, including heavy chain isotype and light chain production, are helpful in predicting risk of progression of monoclonal gammopathy of undetermined significance to symptomatic disease. Furthermore, alterations in the bone marrow microenvironment of monoclonal gammopathy of undetermined significance patients result in an increased risk of venous and arterial thrombosis, infections, osteoporosis, and bone fractures. In addition, the small clone may occasionally be responsible for severe organ damage through the production of a monoclonal protein that has autoantibody activity or deposits in tissues. These disorders are rare and often require therapy directed at eradication of the underlying plasma cell or lymphoplasmacytic clone. In this review, we provide an overview of the clinical relevance of monoclonal gammopathy of undetermined significance. We also give general recommendations of how to diagnose and manage patients with monoclonal gammopathy of undetermined significance.
Tumor necrosis factor (TNF) receptor-2 (TNFR2) has attracted considerable interest as a target for immunotherapy. Indeed, using oligomeric fusion proteins of single chain-encoded TNFR2-specific TNF mutants (scTNF80), expansion of regulatory T cells and therapeutic activity could be demonstrated in various autoinflammatory diseases, including graft-versus-host disease (GvHD), experimental autoimmune encephalomyelitis (EAE) and collagen-induced arthritis (CIA). With the aim to improve the in vivo availability of TNFR2-specific TNF fusion proteins, we used here the neonatal Fc receptor (FcRn)-interacting IgG1 molecule as an oligomerizing building block and generated a new TNFR2 agonist with improved serum retention and superior in vivo activity.
Methods
Single-chain encoded murine TNF80 trimers (sc(mu)TNF80) were fused to the C-terminus of an in mice irrelevant IgG1 molecule carrying the N297A mutation which avoids/minimizes interaction with Fcγ-receptors (FcγRs). The fusion protein obtained (irrIgG1(N297A)-sc(mu)TNF80), termed NewSTAR2 (New selective TNF-based agonist of TNF receptor 2), was analyzed with respect to activity, productivity, serum retention and in vitro and in vivo activity. STAR2 (TNC-sc(mu)TNF80 or selective TNF-based agonist of TNF receptor 2), a well-established highly active nonameric TNFR2-specific variant, served as benchmark. NewSTAR2 was assessed in various in vitro and in vivo systems.
Results
STAR2 (TNC-sc(mu)TNF80) and NewSTAR2 (irrIgG1(N297A)-sc(mu)TNF80) revealed comparable in vitro activity. The novel domain architecture of NewSTAR2 significantly improved serum retention compared to STAR2, which correlated with efficient binding to FcRn. A single injection of NewSTAR2 enhanced regulatory T cell (Treg) suppressive activity and increased Treg numbers by > 300% in vivo 5 days after treatment. Treg numbers remained as high as 200% for about 10 days. Furthermore, a single in vivo treatment with NewSTAR2 upregulated the adenosine-regulating ectoenzyme CD39 and other activation markers on Tregs. TNFR2-stimulated Tregs proved to be more suppressive than unstimulated Tregs, reducing conventional T cell (Tcon) proliferation and expression of activation markers in vitro. Finally, singular preemptive NewSTAR2 administration five days before allogeneic hematopoietic cell transplantation (allo-HCT) protected mice from acute GvHD.
Conclusions
NewSTAR2 represents a next generation ligand-based TNFR2 agonist, which is efficiently produced, exhibits improved pharmacokinetic properties and high serum retention with superior in vivo activity exerting powerful protective effects against acute GvHD.
Das multiple Myelom, eine maligne Plasmazell-Dyskrasie, ist bis heute unheilbar. Eine Verbesserung des medianen Überlebens von weniger als 2 auf über 3 Jahre wurde erstmals 1996 durch eine prospektiv randomisierte Studie von Attal et al. gezeigt. Die retrospektive Analyse zweier zeitlich definierter Kohorten, Kohorte 1 (1990-1996) und Kohorte 2 (1997-2002), zur Überprüfung des Therapieerfolges am Universitätsklinikum Würzburg zeigt unter Berücksichtigung aller Patienten keinen Überlebensvorteil für Patienten der 2.Kohorte. Signifikant profitiert haben allerdings Patienten bis max. 65 Jahre der Kohorte 2, die durch die HD-Therapie ein 5-JÜL von 50% (Kohorte 2) vs.32% (Kohorte 1) erreichten, wohingegen sich für ältere Patienten keine signifikant messbaren Überlebensvorteile ergaben.
In der antiretroviralen Therapie bei Kindern bleibt die Rolle von Therapeutischem Drug Monitoring bisher unklar.
Es war Ziel vorliegender Arbeit, bei Kindern unter antiretroviraler Therapie (ART) in Südafrika die Lopinavir (LPV) und Efavirenz (EFV) Serumkonzentrationen in der klinischen Routine zu messen und Risikofaktoren für unzureichende Medikamentenexposition zu identifizieren.
Zu diesem Zweck wurde eine prospektive Erhebung im Tygerberg Hospital, Stellenbosch durchgeführt.
Siebenundfünfzig Serumkonzentrationen von 53 Patienten wurden mit einer etablierten High-performance liquid Chromatography (HPLC) Methode im Universitätsklinikum Würzburg gemessen.
Für Efavirenz wird in der Literatur ein therapeutischer Bereich von 1.000-4.000 ng/ml empfohlen. Bei Lopinavir wurden die Serumkonzentrationen vorliegender Arbeit ins Verhältnis zu der pharmakokinetischen Größe Cmin von 5.500 ng/ml gesetzt.
Es wurde das Serum von 53 HIV-infizierten Kindern im Alter von 0,2-15,8 Jahren untersucht. Insgesamt zeigten 12 Kinder Serumkonzentrationen außerhalb des therapeutischen Bereichs bei EFV oder kleiner Cmin bei LPV.
Eine LPV-haltige ART nahmen 29 der Kinder ein (Medianalter 1,83 Jahre). Eine Messung der Konzentration von Lopinavir zeigte eine mittlere Serumkonzentration von 8.618±6018 (nicht nachweisbar-24.629) ng/ml. 17% der LPV-Serumkonzentrationen waren kleiner Cmin. Bei der Untersuchung folgender Faktoren zeigten sich keine signifikanten Unterschiede der mittleren Serumkonzentrationen und keine Assoziation mit Serumkonzentrationen <Cmin: Geschlecht, Dauer der ART <12 Monate, Anzahl der CD4-Lymphozyten, Viruslast, Komorbiditäten und angegebene Therapieadhärenz.
Kinder im fortgeschrittenen HIV-Stadium nach World Health Organization (WHO) Stadium IV zeigten mit 6.817±4.273 ng/ml niedrigere LPV-Serumkonzentrationen als Kinder in WHO Stadien I, II, III mit 11.331±6.819 ng/ml. Der Unterschied war allerdings nicht signifikant. (p=0,074)
Tendenziell waren die LPV-Serumkonzentrationen bei Kindern mit Untergewicht (n=9) mit 6.859±4.322 ng/ml niedriger als bei normalgewichtigen Kindern (n=9) mit einer mittleren LPV-Serumkonzentration von 10.542±6.275 ng/ml (p=0,133). Es fiel weiterhin auf, dass 3 von 10 Kinder mit gastroenteritischen Symptomen in den letzten sieben Tagen Serumkonzentrationen <Cmin zeigten. (p=0,358)
Ein ART-Regime mit dem Nicht-Nukleosidischen Reverse-Transkriptase-Inhibitor Efavirenz nahmen 24 der untersuchten Kinder ein (Medianalter 9,3 Jahre). Die Zeit von EFV-Einnahme bis zur Blutentnahme variierte zwischen 12 und 19 Stunden. Es konnte eine große Varianz mit 156-36.340 ng/ml gemessen werden. Im Mittel war die Serumkonzentration 4.049±6862 ng/ml. 27% der Serumkonzentrationen lagen außerhalb des therapeutischen Bereichs.
Für folgende Faktoren zeigte sich keine signifikante Assoziation mit nicht-therapeutischen EFV-Serumkonzentrationen: Geschlecht, WHO Stadium, Dauer der ART >12 Monate, HI-Viruslast, Komorbiditäten, Untergewicht und angegebene Therapieadhärenz.
Kinder mit CD4-Lymphozyten <350 Zellen/µl Blut zeigten signifikant häufiger Serumkonzentrationen außerhalb des therapeutischen Bereichs als Kinder mit >350 CD4-Lymphozyten/µl Blut. (p=0,016)
Bei dem Vergleich des Anteils der EFV-Serumkonzentrationen im therapeutischen Bereich zeigte sich ein signifikanter Unterschied zwischen ambulant vorgestellten versus hospitalisierten Patienten (p=0.009). Es ließ sich eine Assoziation zwischen hospitalisierten Patienten und nicht-therapeutischen Serumkonzentrationen finden.
Es zeigte sich außerdem bei Kindern, die eine Rifampicin-haltige tuberkulostatische Therapie gleichzeitig zur ART einnahmen, ein Trend zu nicht therapeutischen EFV-Serumkonzentrationen (p=0,076) bei sehr kleiner Fallzahl.
Die Ergebnisse dieser Arbeit zeigen, zusammen mit den Ergebnissen anderer Studien, dass mithilfe von Therapeutischem Drug Monitoring von Efavirenz und Lopinavir Risikosituationen für Therapieversagen oder Medikamententoxizität frühzeitig erkannt werden können.
Die cerebrale Toxoplasmose stellt eine wichtige opportunistische Infektion im Verlauf einer HIV-Infektion dar. Unter der Standardtherapie mit Sulfadiazin kommt es häufig zu nephrotoxischen Nebenwirkungen aufgrund einer Kristallisation des Sulfadiazin und seines Metaboliten N4-Acetylsulfadiazin im Harntrakt. Die Therapie dieser Nebenwirkung erfordert unter Anderem die Alkalisierung des Harns. In der vorliegenden Arbeit wurde der Einfluss einer Urinalkalisierung auf die Pharmakokinetik beider Stoffe in vivo untersucht.
Zinc is an essential trace element for all living organisms. In mammals, including humans and mice, it is required for normal growth, development, hematopoiesis and immune defense. This thesis investigates the influence of zinc on the development of megakaryocytes (MKs), the cells responsible for bone marrow-derived platelet production. Furthermore, a detailed analysis of the expression of zinc import and export transporters (Slc39a/Slc30a genes) is carried out, firstly over the course of MK differentiation and secondly dependent on extracellular zinc.
Cytomegalovirus (CMV) infection is a major cause of morbidity and mortality following hematopoietic stem cell transplantation (HSCT). Measuring CMV-specific cellular immunity may improve the risk stratification and management of patients. IFN-γ ELISpot assays, based on the stimulation of peripheral blood mononuclear cells with CMV pp65 and IE-1 proteins or peptides, have been validated in clinical settings. However, it remains unclear to which extend the T-cell response to synthetic peptides reflect that mediated by full-length proteins processed by antigen-presenting cells. We compared the stimulating ability of pp65 and IE-1 proteins and corresponding overlapping peptides in 16 HSCT recipients using a standardized IFN-γ ELISpot assay. Paired qualitative test results showed an overall 74.4% concordance. Discordant results were mainly due to low-response tests, with one exception. One patient with early CMV reactivation and graft-versus-host disease, sustained CMV DNAemia and high CD8\(^+\) counts showed successive negative protein-based ELISpot results but a high and sustained response to IE-1 peptides. Our results suggest that the response to exogenous proteins, which involves their uptake and processing by antigen-presenting cells, more closely reflects the physiological response to CMV infection, while the response to exogenous peptides may lead to artificial in vitro T-cell responses, especially in strongly immunosuppressed patients.
Patients with newly diagnosed multiple myeloma (NDMM) with high-risk disease are in need of new treatment strategies to improve the outcomes. Multiple clinical, cytogenetic, or gene expression features have been used to identify high-risk patients, each of which has significant weaknesses. Inclusion of molecular features into risk stratification could resolve the current challenges. In a genome-wide analysis of the largest set of molecular and clinical data established to date from NDMM, as part of the Myeloma Genome Project, we have defined DNA drivers of aggressive clinical behavior. Whole-genome and exome data from 1273 NDMM patients identified genetic factors that contribute significantly to progression free survival (PFS) and overall survival (OS) (cumulative R2 = 18.4% and 25.2%, respectively). Integrating DNA drivers and clinical data into a Cox model using 784 patients with ISS, age, PFS, OS, and genomic data, the model has a cumlative R2 of 34.3% for PFS and 46.5% for OS. A high-risk subgroup was defined by recursive partitioning using either a) bi-allelic TP53 inactivation or b) amplification (≥4 copies) of CKS1B (1q21) on the background of International Staging System III, comprising 6.1% of the population (median PFS = 15.4 months; OS = 20.7 months) that was validated in an independent dataset. Double-Hit patients have a dire prognosis despite modern therapies and should be considered for novel therapeutic approaches.
Due to the rapidly increasing development and use of cellular products, there is a rising demand for non-animal-based test platforms to predict, study and treat undesired immunity. Here, we generated human organotypic skin models from human biopsies by isolating and expanding keratinocytes, fibroblasts and microvascular endothelial cells and seeding these components on a collagen matrix or a biological vascularized scaffold matrix in a bioreactor. We then were able to induce inflammation-mediated tissue damage by adding pre-stimulated, mismatched allogeneic lymphocytes and/or inflammatory cytokine-containing supernatants histomorphologically mimicking severe graft versus host disease (GvHD) of the skin. This could be prevented by the addition of immunosuppressants to the models. Consequently, these models harbor a promising potential to serve as a test platform for the prediction, prevention and treatment of GvHD. They also allow functional studies of immune effectors and suppressors including but not limited to allodepleted lymphocytes, gamma-delta T cells, regulatory T cells and mesenchymal stromal cells, which would otherwise be limited to animal models. Thus, the current test platform, developed with the limitation that no professional antigen presenting cells are in place, could greatly reduce animal testing for investigation of novel immune therapies.
The genetic modification of T cells for the expression a chimeric antigen receptor (CAR) endows them with a new specificity for an antigen. Adoptive immunotherapy with CD19-CAR T cells has achieved high rates of sustained complete remissions in B cell malignancies. However, the downregulation or loss of the targeted antigen after mono-specific CAR T cell therapy, e.g. against CD19 or CD22, has been reported. Targeting multiple antigens on tumour cells, sequentially or simultaneously, could overcome this limitation. Additionally, targeting multiple antigens with CAR T cells could drive the translation from hematologic malignancies to prevalent solid cancers, which often express tumour-associated antigens heterogeneously. We hypothesised that expression of a universal CAR, which can be programmed with hapten-like molecules, could endow T cells with specificities for multiple antigens.
In this study we introduce a novel chemically programmable CAR (cpCAR) based on monoclonal antibody h38C2. Our data show, that cpCARs form a reversible chemical bond to molecules containing a diketone-group and therefore can be programmed to acquire multiple specificities. We programmed cpCAR T cells with hapten-like compounds against integrins αvβ3 and α4β1 as well as the folate receptor. We observed tumour cell lysis, IFN ɣ and IL-2 production and proliferation of programmed cpCAR T cells against tumour cells expressing the respective target antigen in vitro.
As a reference to cpCARs programmed against αvβ3, we further introduced novel conventional αvβ3-CARs. These CARs, based on humanised variants of monoclonal antibody LM609 (hLM609), directly bind to integrin αvβ3 via their scFv. The four αvβ3-CAR constructs comprised either an scFv with higher affinity (hLM609v7) or lower affinity (hLM609v11) against αvβ3 integrin and either a long (IgG4 hinge, CH2, CH3) or short (IgG4 hinge) extracellular spacer. We selected the hLM609v7-CAR with short spacer, which showed potent anti-tumour reactivity both in vitro and in a murine xenograft model, for comparison with the cpCAR programmed against αvβ3. Our data show specific lysis of αvβ3-positive tumour cells, cytokine production and proliferation of both hLM609-CAR T cells and cpCAR T cells in vitro. However, conventional hLM609-CAR T cells mediated stronger anti-tumour effects compared to cpCAR T cells in the same amount of time. In line with the in vitro data, complete destruction of tumour lesions in a murine melanoma xenograft model was only observed for mice treated with conventional αvβ3-CAR T cells.
Collectively, we introduce a cpCAR, which can be programmed against multiple tumour antigens, and hLM609-CARs specific for the integrin αvβ3. The cpCAR technology bears the potential to counteract current limitations, e.g. antigen loss, of current monospecific CAR T cell therapy. Targeting αvβ3 integrin with CAR T cells could have clinical applications in the treatment of solid malignancies, because αvβ3 is not only expressed on a variety of solid malignancies, but also on tumour-associated vasculature and fibroblast.
Einfluss von Hypoxie auf die Interaktion von moDCs und T-Zellen mit \(Aspergillus\) \(fumigatus\)
(2021)
Die invasive Aspergillose ist eine gefürchtete Erkrankung besonderes bei immunsupprimierten Patienten, die eine Stammzelltransplanation erhalten sollen. Diese Patienten leiden in der Regel an einer hämatologischen Grunderkrankung wie einer Leukämie oder einem Lymphom. Das Prinzip der Stammzelltransplanatation ist es, das kranke Knochenmark mittels Chemotherapie und Bestrahlung zu zerstören und es dann mit gesunden Stammzellen zu ersetzen. Während dieser Konditionierung ist der Patient also ohne eigene Abwehrzellen. In dieser Phase gestaltet sich die rechtzeitige Diagnose häufig als schwierig, weil die konventionellen Diagnosemethoden von der Anwesenheit von neutrophilen Granulozyten abhängen. Häufig ist die Infektion bei der Entwicklung von unspezifischen Symptomen wie Fieber oder Dyspnoe schon weit fortgeschritten. Hat sich der Pilz in der Lunge ausgebreitet, so kommt es zur Ausbildung einer Hypoxie und im Verlauf auch zu einer Hypoxämie aufgrund einer Diffusionsstörung in den entzündeten Lungenabschnitten.
Ziel dieser Arbeit war es, den Einfluss von Hypoxie auf die Interaktion zwischen dendritischen Zellen und T-Zellen besser zu verstehen. Dendritische Zellen spielen eine entscheidende Rolle bei der Immunabwehr von Pilzinfektion und bilden das Verbindungsstück zwischen angeborenen und erworbenen Immunsystem. T-Zellen übernehmen ebenfalls wichtige Aufgaben bei der Abwehr von Pilzinfektionen, indem sie Interferon gamma produzieren. Zudem sollte die Funktion verschiedener Botenstoffe in Signalkaskaden näher untersucht werden.
Es konnte gezeigt werden, dass die Infektion von dendritischen Zellen mit Aspergillus fumigatus unter Hypoxie, die dendritischen Zellen anschließend unter Normoxie dazu befähigt, eine verstärkte adaptive Immunantwort hervorzurufen. Hypoxie könnte somit als zusätzlicher Faktor verwendet werden, um dendritische Zellen als effektive Adjuvantien in einer Impfung gegen Aspergillus fumigatus zu verwenden. Ursächlich für die verstärkte Fähigkeit naive T-Zellen zu aktivieren, scheint zum einen die Apoptose und zum anderen eine verstärkte Produktion von Interleukin 12p70 zu sein.
Background and Aims: Colonoscopy as standard procedure in endoscopy is often perceived as uncomfortable for patients. Patient's anxiety is therefore a significant issue, which often lead to avoidance of participation of relevant examinations as CRC-screening. Non-pharmacological anxiety management interventions such as music might contribute to relaxation in the phase prior and during endoscopy. Although music's anxiolytic effects have been reported previously, no objective measurement of stress level reduction has been reported yet. Focus of this study was to evaluate the objective measurement of the state of relaxation in patients undergoing colonoscopy.
Methods: Prospective study (n = 196) performed at one endoscopic high-volume center. Standard colonoscopy was performed in control group. Interventional group received additionally self-chosen music over earphones. Facial Electromyography (fEMG) activity was obtained. Clinician Satisfaction with Sedation Instrument (CSSI) and Patients Satisfaction with Sedation Instrument (PSSI) was answered by colonoscopists and patients, respectively. Overall satisfaction with music accompanied colonoscopy was obtained if applicable.
Results: Mean difference measured by fEMG via musculus zygomaticus major indicated a significantly lower stress level in the music group [7.700(±5.560) μV vs. 4.820(±3.330) μV; p = 0.001]. Clinician satisfaction was significantly higher with patients listening to music [82.69(±15.04) vs. 87.3(±15.02) pts.; p = 0.001]. Patient's satisfaction was higher but did not differ significantly.
Conclusions: We conclude that self-chosen music contributes objectively to a reduced stress level for patients and therefore subjectively perceived satisfaction for endoscopists. Therefore, music should be considered as a non-pharmacological treatment method of distress reduction especially in the beginning of endoscopic procedures.
2009 wurde die deutsche S3-Leitlinie „Helicobacter pylori und gastroduodenale Ulkuskrankheit“ publiziert, in der klare Empfehlungen für die Diagnostik, die Indikationen für eine Eradikation, die Therapie und das Follow-Up beschrieben sind. Das Management der H. pylori Infektion im praktischen Alltag zeigt nach dieser Arbeit indessen ein anderes Bild. Ein Optimierungsbedarf für die Zukunft kann daraus abgeleitet werden.
Diese Arbeit beschäftigt sich mit dem poststationären Management von Patienten mit einer H. pylori Infektion im Raum Aschaffenburg. Hierzu wurden 199 Patienten identifiziert, bei denen im Rahmen eines stationären Aufenthaltes im Klinikum Aschaffenburg im Jahr 2011 eine H. pylori Infektion diagnostiziert worden war. Aus den Patientenakten wurden alle relevanten Daten entnommen, wie zum Beispiel Diagnose, Indikation zur H. pylori Eradikation und deren stationäre Initiierung beziehungsweise Empfehlung an den Hausarzt. Nachfolgend wurden die 97 Hausärzte der 199 Patienten angeschrieben und um das ausfüllen eines Fragebogens gebeten. Dieser enthielt sechs Fragen zum poststationären Management der Patienten mit H. pylori Infektion.
Während des stationären Aufenthaltes war bei 88/199 Patienten (44,2%) die Eradikationstherapie begonnen und bei 24 von ihnen (12,1%) bereits abgeschlossen worden. Bei den anderen 64 Patienten sollte die Medikation ambulant fortgeführt werden. Bei 77 Patienten (38,7%) wurde dem Hausarzt die Einleitung einer ambulanten Eradikationsbehandlung empfohlen. 34 Patienten verließen das Krankenhaus ohne Therapie und auch ohne entsprechende Therapieempfehlung.
Die Rücklaufquote der Fragebögen betrug 46,2% (92 von 199 Patienten). Die nachfolgenden Ergebnisse beziehen sich auf diese 92 Patienten (entspricht 100%). Zwei Drittel der Patienten (n=61) stellten sich direkt im Anschluss an die Entlassung aus stationärer Behandlung ihrem Hausarzt vor. Bei 30 Patienten führte der Hausarzt die stationäre begonnene Eradikationstherapie fort (32,6%) oder initiierte sie bei 28 Patienten selbst (30,4%). 17 Patienten erhielten keine Eradikation (18,5%). Die Gründe hierfür waren unterschiedlich, am häufigsten lag ein Informationsdefizit zwischen Klinik und Hausarzt vor. Die französische Triple-Therapie wurde mit 39 mal am häufigsten verordnet, die italienische Triple-Therapie wurde 20 Patienten verschrieben. Andere Behandlungsprotokolle fanden nur vereinzelt Anwendung. Eine Kontrolle des Eradikationserfolges wurde bei 35 Patienten (38%) vorgenommen. Bezieht man die Eradikationskontrolle ausschließlich auf die therapierten Patienten erfolgte diese in der Hälfte der Fälle (49,3%). Von den Patienten mit H. pylori Eradikation und Kontrolle des Eradikationserfolges (n=35) konnten 31 (88,6%) erfolgreich behandelt werden. Die Vorgehensweise nach erfolgloser H. pylori Eradikation umfasste den Versuch einer Zweitlinientherapie, die Überweisung zum Gastroenterologen und den Verzicht auf weitere Maßnahmen.
Zusammenfassend zeigt diese Erhebung, dass es einen klaren Optimierungsbedarf in der Anwendung der Empfehlungen aus der Leitlinie bedarf. Dieser Aspekt sollte zukünftig vermehrt Berücksichtigung finden, nicht zuletzt in der Aktualisierung der Leitlinie 2016.
Das Ficksche Prinzip gilt als der Goldstandard der Bestimmung des Herzminutenvolumens. Neben der invasiven Bestimmung über einen Pulmonaliskatheter steht die nicht-invasive Rückatmungsmethode (Rebreahting) zur Verfügung. Bereits 1996 ist von FW Schardt eine weitere nicht-invasive ergospirometrische Variante vorgestellt worden, die ohne Rückatmung auskommt. Hier wird der gemischt-venösen Kohlendioxidgehalt basierend auf den Kohlendioxidverbrauch berechnet. Ziel der Arbeit ist eine vergleichende Darstellung der Bestimmungsmethode nach Schardt mit dem als Referenzmethode dienenden Rückatmungsverfahren. Besonderes Augenmerk wird auf Messungen unter hohen Belastungen gelegt, denn hier neigt das Rebreathingverfahren zur Unterschätzung des Herzminutenvolumens, zudem wird die Rückatmung selbst für den Patienten unerträglich. Parallel wurde bei 36 Probanden das Herzminutenvolumen sowohl durch Rebreathing (Qt) wie auch nach Schardt (HMV) ergospirometrisch auf dem Fahrradergometer (in 50 Watt Stufen) bis maximal 350 Watt bestimmt. Ausgewertet wurde die absolute bzw. prozentuale Abweichung des HMV von Qt, sowie HMV vom Mittelwert beider Methoden nach Bland/Altman bzw. Critchley/Critchley. Unter Einbeziehung der Ergebnisse aller Belastungsstufen wird deutlich, dass die Werte für HMV bei niedrigeren Ausgangswerten unter den Werten der Rückatmungsmethode (Qt) liegen. Dagegen werden bei hohen Belastungen für HMV höhere Werte berechnet als für Qt. Die größten Abweichungen sind in Ruhe die zu erkennen. Die Abweichung des HMV vom Mittelwert beider Methoden liegt in Ruhe im Mittel bei 18,8%, unter niedriger Belastung bei 8,7-9,4%. Die Grenzen der Übereinstimmung überschreiten jedoch die Grenzen der Genauigkeit. Die niedrigsten Abweichungen sind bei mittelschwerer Belastung (150-200 Watt) zu verzeichnen, sowie geringe Abweichungen unter sehr hoher Belastung (1,2-4,0%). Die Grenzen der Übereinstimmung liegen innerhalb der Grenzen der Genauigkeit. Die prozentuale Abweichung der Ergebnisse für das Herzminutenvolumen nach Schardt vom Mittelwert beider Methoden liegt über allen Belastungsstufen innerhalb der von Critchley und Critchley geforderten +/- 20 Prozent. Insgesamt konnte gezeigt werden, dass die Methode nach Schardt eine Variante des Fickschen Prinzips liefert, die als einfache, nicht invasive Maßnahme auch unter hoher Belastung und bei wiederholten Messungen anwendbar ist und insbesondere unter mittleren und hohen Belastungen mit der Rebreathingmethode austauschbar ist.
Loss of Somatostatin Receptor 2 (SSTR2) expression and rising CXC Chemokine Receptor Type 4 (CXCR4) expression are associated with dedifferentiation in neuroendocrine tumors (NET). In NET, CXCR4 expression is associated with enhanced metastatic and invasive potential and worse prognosis but might be a theragnostic target. Likewise, activation of Wnt/β-catenin signaling may promote a more aggressive phenotype in NET. We hypothesized an interaction of the Wnt/β-catenin pathway with CXCR4 expression and function in NET. The NET cell lines BON-1, QGP-1, and MS-18 were exposed to Wnt inhibitors (5-aza-CdR, quercetin, and niclosamide) or the Wnt activator LiCl. The expressions of Wnt pathway genes and of CXCR4 were studied by qRT-PCR, Western blot, and immunohistochemistry. The effects of Wnt modulators on uptake of the CXCR4 ligand [\(^{68}\)Ga] Pentixafor were measured. The Wnt activator LiCl induced upregulation of CXCR4 and Wnt target gene expression. Treatment with the Wnt inhibitors had opposite effects. LiCl significantly increased [\(^{68}\)Ga] Pentixafor uptake, while treatment with Wnt inhibitors decreased radiopeptide uptake. Wnt pathway modulation influences CXCR4 expression and function in NET cell lines. Wnt modulation might be a tool to enhance the efficacy of CXCR4-directed therapies in NET or to inhibit CXCR4-dependent proliferative signaling. The underlying mechanisms for the interaction of the Wnt pathway with CXCR4 expression and function have yet to be clarified.