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Candida auris was first described as a yeast pathogen in 2009. Since then, the species has emerged worldwide. In contrast to most other Candida spp., C. auris frequently exhibits multi-drug resistance and is readily transmitted in hospital settings. While most detections so far are from colonised patients, C. auris does cause superficial and life-threatening invasive infections. During management of the first documented C. auris transmission in a German hospital, experts from the National Reference Centers for Invasive Fungal Infections (NRZMyk) and the National Reference Center for Surveillance of Nosocomial Infections screened available literature and integrated available knowledge on infection prevention and C. auris epidemiology and biology to enable optimal containment. Relevant recommendations developed during this process are summarised in this guidance document, intended to assist in management of C. auris transmission and potential outbreak situations. Rapid and effective measures to contain C. auris spread require a multi-disciplinary approach that includes clinical specialists of the affected unit, nursing staff, hospital hygiene, diagnostic microbiology, cleaning staff, hospital management and experts in diagnostic mycology / fungal infections. Action should be initiated in a step-wise process and relevant interventions differ between management of singular C. auris colonised / infected patients and detection of potential C. auris transmission or nosocomial outbreaks.
Azobenzene derivatives with activity against drug‐resistant Candida albicans and Candida auris
(2023)
Increasing resistance against antimycotic drugs challenges anti‐infective therapies today and contributes to the mortality of infections by drug‐resistant Candida species and strains. Therefore, novel antifungal agents are needed. A promising approach in developing new drugs is using naturally occurring molecules as lead structures. In this work, 4,4'‐dihydroxyazobenzene, a compound structurally related to antifungal stilbene derivatives and present in Agaricus xanthodermus (yellow stainer), served as a starting point for the synthesis of five azobenzene derivatives. These compounds prevented the growth of both fluconazole‐susceptible and fluconazole‐resistant Candida albicans and Candida auris strains. Further in vivo studies are required to confirm the potential therapeutic value of these compounds.
Bei dem 2009 erstbeschriebenen Hefepilz C. auris handelt es sich um einen Keim, welcher aufgrund von nosokomialen Ausbrüchen und hohen Antimykotikaresistenzen Aufmerksamkeit erregte. Ziel dieser Arbeit war es in Deutschland gesammelte Isolate bezüglich vorhandener Resistenzen und Mutationen in Resistenzregionen zu testen und das epidemiologische Geschehen hierzulande mit dem globalen Auftreten des Keims zu vergleichen. Bezüglich der durchgeführten Resistenztestungen wiesen die CLSI-konformen Testarten (YO-Platten und E-Test-Verfahren) meist vergleichbare Ergebnisse auf. Für das EUCAST-konforme Mikrodilutionstestverfahren kann aufgrund eines stark ausgeprägten paradoxen Wachstumseffekts nur Anidulafungin, nicht jedoch Caspofungin, zur Testung empfohlen werden. Insgesamt erwiesen sich 25 % der Isolate als Caspofungin-resistent. Zwei Isolate zeigten eine Resistenz gegenüber allen getesteten Echinocandinen (16,7 %). Die höchsten Resistenzraten wurden gegenüber Fluconazol (92 %) beobachtet. Zwei der Isolate zeigten sich gegenüber Voriconazol resistent (16,7 %). Für Amphotericin B konnte eine Resistenzrate von 33,3 % festgestellt werden. Für die Wirkstoffe Posaconazol und Itraconazol erwiesen sich alle untersuchten Isolate als sensitiv. Dies konnte auch mit Ausnahme eines Isolates für 5-Flucytosin beobachtet werden. Die durch eine Sanger-Sequenzierung erhaltenen Sequenzen der Gene FKS1 und ERG11 wurden auf Mutationen untersucht, welche zu Aminosäuresubstitutionen im Gesamtprotein führten. Hierbei ergaben sich für zwei Isolate (16,7 %) Mutationen im FKS1-Hot Spot 1 (Typ S639F und S639Y). Beide Isolate zeigten sich in den AFST Echinocandin-resistent. Bei allen untersuchten Isolaten lagen Mutationen im ERG11 Gen vor. So fand sich in 8 Fällen eine Mutation des Typen Y132F (66,7 %), in 3 Fällen der Typ K143R (25 %) und in einem Fall der Typ F126L (8,3 %). Im Rahmen eines anderen Projekts wurde mit den hier gewonnenen PCR-Produkten ein WGS durchgeführt, um die Isolate durch SNPs-Vergleich mit Referenzstämmen phylogenetischen Clades zuzuordnen. Dabei konnten 91,7 % der Isolate dem südasiatischen Clade I und ein Isolat dem südafrikanischen Clade III zugeordnet werden. Aufgrund der geringen epidemiologischen Fallzahlen in Deutschland scheint gegenwärtig keine Bedrohung von C. auris auszugehen. Berichte aus anderen Ländern konnten allerdings eine rasche, ausbruchartige Zunahme von C. auris Fällen nachweisen. So kann nur angeraten werden das infektiologische Geschehen in Deutschland weiterhin zu beobachten.
Candida Spezies gehören als kommensale Organismen zur normalen menschlichen Mikroflora, können allerdings unter bestimmten Bedingungen Krankheitswert erlangen. Limitationen in der Behandlung durch immer mehr resistente Candida Spezies und die wachsende Zahl immunsupprimierter Patienten gelten als Hauptursachen für die steigende Häufigkeit invasiver Candidosen und systemischer Candidämien. Die 2009 entdeckte Spezies C. auris stellt durch ihre zahlreichen Resistenzen, das Potential zur Auslösung nosokomialer Ausbrüche in Krankenhäusern und die schnelle Verbreitung über mehrere Kontinente eine neue Herausforderung dar. Der Bedarf an neuen Antimykotika mit anderen Wirkmechanismen und neuen Zielstrukturen ist größer denn je. Die fungale Sphingolipid-Biosynthese wurde bereits mehrfach als potenzielles Ziel antimykotischer Therapie diskutiert, allerdings bezieht sich die meiste Forschung hierzu auf C. albicans]. In vorliegender Arbeit wurden die Auswirkungen der Inhibition der Sphingolipid Biosynthese durch Myriocin auf C. auris und sein Resistenzverhalten untersucht und mit denen auf andere Candida Spezies verglichen.
Sowohl die Mikrodilution als auch die Plattentropftests zeigten, dass C. auris verglichen mit anderen Candida Spezies besonders sensitiv auf die Anwesenheit von Myriocin reagierte und stärker im Wachstum gehemmt wurde. Der Survival Assay ergab für alle drei Spezies ein Absenken der CFU durch Myriocin, die Abweichungen zwischen den Stämmen waren jedoch unwesentlich. Unterschiede konnten in Vitalität und Vermehrung der verschiedenen Spezies unter Myriocineinfluss festgestellt werden.
Aus der Lebend/Tot-Färbung ging hervor, dass Myriocin bei allen Stämmen zum Absterben von Candida Zellen führte, C. albicans und C. glabrata allerdings signifikant niedrigere Überlebensraten im Vergleich zu den C. auris Isolaten aufwiesen. Im Gegensatz dazu konnte mithilfe der FITC-Mikroskopie gezeigt werden, dass Candida Zellen unter Zugabe von Myriocin weniger Tochterzellen ausbildeten, was auf eine erschwerte oder zumindest verlangsamte Zellvermehrung hindeutet. Dabei schien das Wachstum der C. auris Stämme durch Myriocin deutlich eingeschränkter zu sein als das von C. albicans und C. glabrata. Durch weitere Mikroskopie und die Kombination aus Lebend/Tot Färbung mittels PI und FITC Färbung, sollte die Verteilung der toten Zellen auf Mutter- und Tochterzellen evaluiert werden. Hier konnte ein Trend zu einem vermehrten Zellsterben der Tochterzellen, vor allem für C. auris, festgestellt werden. Abschließende E-Tests für Amphotericin B, Anidulafungin und Fluconazol ergaben eine signifikante Herabsetzung der MHK für alle C. auris Isolate durch Myriocin. Die hier vorgestellten Ergebnisse und die durch mehrere Studien festgestellten Differenzen in der Sphingolipidkomposition von C. auris verglichen mit anderen Candida Spezies geben Hinweis darauf, dass Sphingolipide für Vitalität, Zellteilung und vor allem für die Wirkung einiger Antimykotika auf C. auris eine besondere, wenn nicht übergestellte Bedeutung haben könnten. Zwar wurde die Sphingolipidsynthese bereits mehrfach als potenzieller Angriffspunkt für die antifungale Therapie diskutiert, allerdings lediglich am Beispiel anderer Candida Spezies. Der Sphingolipidstoffwechsel könnte somit ein vielversprechender Ansatz für die Behandlung des sonst so therapieresistenten und lebensbedrohlichen Pilzes C. auris sein.
Candida auris is an emerging pathogen with resistance to many commonly used antifungal agents. Infections with C. auris require rapid and reliable detection methods to initiate successful medical treatment and contain hospital outbreaks. Conventional identification methods are prone to errors and can lead to misidentifications. PCR-based assays, in turn, can provide reliable results with low turnaround times. However, only limited data are available on the performance of commercially available assays for C. auris detection. In the present study, the two commercially available PCR assays AurisID (OLM, Newcastle Upon Tyne, UK) and Fungiplex Candida Auris RUO Real-Time PCR (Bruker, Bremen, Germany) were challenged with 29 C. auris isolates from all five clades and eight other Candida species as controls. AurisID reliably detected C. auris with a limit of detection (LoD) of 1 genome copies/reaction. However, false positive results were obtained with high DNA amounts of the closely related species C. haemulonii, C. duobushaemulonii and C. pseudohaemulonii. The Fungiplex Candida Auris RUO Real-Time PCR kit detected C. auris with an LoD of 9 copies/reaction. No false positive results were obtained with this assay. In addition, C. auris could also be detected in human blood samples spiked with pure fungal cultures by both kits. In summary, both kits could detect C. auris-DNA at low DNA concentrations but differed slightly in their limits of detection and specificity.
ABSTRACT The recently emerged pathogenic yeast Candida auris is a major concern for human health, because it is easily transmissible, difficult to eradicate from hospitals, and highly drug resistant. Most C. auris isolates are resistant to the widely used antifungal drug fluconazole due to mutations in the target enzyme Erg11 and high activity of efflux pumps, such as Cdr1. In the well-studied, distantly related yeast Candida albicans, overexpression of drug efflux pumps also is a major mechanism of acquired fluconazole resistance and caused by gain-of-function mutations in the zinc cluster transcription factors Mrr1 and Tac1. In this study, we investigated a possible involvement of related transcription factors in efflux pump expression and fluconazole resistance of C. auris. The C. auris genome contains three genes encoding Mrr1 homologs and two genes encoding Tac1 homologs, and we generated deletion mutants lacking these genes in two fluconazole-resistant strains from clade III and clade IV. Deletion of TAC1b decreased the resistance to fluconazole and voriconazole in both strain backgrounds, demonstrating that the encoded transcription factor contributes to azole resistance in C. auris strains from different clades. CDR1 expression was not or only minimally affected in the mutants, indicating that Tac1b can confer increased azole resistance by a CDR1-independent mechanism.
IMPORTANCE Candida auris is a recently emerged pathogenic yeast that within a few years after its initial description has spread all over the globe. C. auris is a major concern for human health, because it can cause life-threatening systemic infections, is easily transmissible, and is difficult to eradicate from hospital environments. Furthermore, C. auris is highly drug resistant, especially against the widely used antifungal drug fluconazole. Mutations in the drug target and high activity of efflux pumps are associated with azole resistance, but it is not known how drug resistance genes are regulated in C. auris. We have investigated the potential role of several candidate transcriptional regulators in the intrinsic fluconazole resistance of C. auris and identified a transcription factor that contributes to the high resistance to fluconazole and voriconazole of two C. auris strains from different genetic clades, thereby providing insight into the molecular basis of drug resistance of this medically important yeast."