Refine
Has Fulltext
- yes (65)
Is part of the Bibliography
- yes (65)
Year of publication
Document Type
- Journal article (64)
- Book (1)
Keywords
- virtual reality (9)
- anxiety (8)
- Psychologie (7)
- extinction (4)
- fear conditioning (4)
- psychology (4)
- startle reflex (4)
- acrophobia (3)
- amygdala (3)
- analysis of variance (3)
Institute
- Institut für Psychologie (52)
- Klinik und Poliklinik für Psychiatrie, Psychosomatik und Psychotherapie (18)
- Institut für Psychologie (bis Sept. 2007) (8)
- Klinik und Poliklinik für Kinder- und Jugendpsychiatrie, Psychosomatik und Psychotherapie (4)
- Deutsches Zentrum für Herzinsuffizienz (DZHI) (2)
- Institut für Informatik (2)
- Abteilung für Molekulare Innere Medizin (in der Medizinischen Klinik und Poliklinik II) (1)
- Institut für Anatomie und Zellbiologie (1)
- Institut für Humangenetik (1)
- Institut für Klinische Epidemiologie und Biometrie (1)
A comparative study of diabetics with autonomic neuropathy (N = 13) as against nonneuropathic diabetics (N = 16) and healthy control persons (N = 20) was carried out with respect 10 heart rate both at rest and under stress, frequency of cardiac arrhythmias in a 24-h ECG and accuracy of heartbeat and arrhythmia perception. In the subjects with diabetic autonomic neuropathy, the spontaneaus variability and stress-induced reactivity of the heart rate as weil as the number of tachycardic episodes were reduced, whereas the frequency of ventricular extrasystoles was somewhat increased. Impaired heartbeat perception and a complete Ioss of perception of arrhythmias as a consequence of neuropathic deafferentation could be demonstrated. Cardiac perception disordersalso playavital roJe in other clinical problems, e.g. silent myocardial infarction and Iack of awareness of hypoglycaemia in diabetes mellitus.
In panic disorder bodily sensations appear to play an important role as a trigger for anxiety. In our psychophysiological model of panic attacks we postulate the following vicious circle: individuals with panic attacks perceive even quite small increases in heart rate and interpret these changes as being catastrophic. This elicits anxiety and a further increase in heart rate. To evaluate this model we conducted a field study of 28 subjects with panic attacks and 20 healthy controls. A 24 hr ambulatory ECG was recorded and the subjects were instructed to report any cardiac perceptions during this period and to rate the anxiety elicited by these perceptions. The incidence of cardiac perceptions was about the same in both groups, but only subjects with panic attacks reported anxiety associated with such perceptions. Analysis of the ECGs revealed that in both groups heart rate accelerations preceded cardiac perceptions. Following cardiac perceptions, the healthy controls showed a heart rate deceleration, whereas the subjects with panic attacks had a further acceleration. This heart rate increase after cardiac perceptions was positively related to the level of anxiety elicited by the perceptions. These results provide clear evidence in support of the vicious circle model of panic attacks.
No abstract available
Bei 46 Typ-I-Diabetikern im Alter zwischen 15 und 44 Jahren wurden die Auswirkungen der viszeralen Deafferentierung bei autonomer Diabetesneuropathie auf körperliche Befindlichkeit und Emotionalität untersucht. Die Erfassung des Ausprägungsgrad der autonomen Neuropathie erfolgte mit vegetativen Funktionstest. Diabetiker ohne Neuropathie (N = 14), mit leichter Neuropathie (N = 23) und mit schwerer Neuropathie (N = 9) wurden miteinander verglichen. Gering ausgeprägte autonome Neuropathie führt zu vegetativen Funktionsstörungen, ist aber gleichzeitig mit einer verminderten Wahrnehmung körperlicher Beschwerden - erfaßt mit der Freiburger Beschwerdenliste - verbunden. Im Streß- und Copingverhalten (SCOPE) und in bestimmten Persönlichkeitsdimensionen (FPI) finden sich dabei Hinweise auf eine verminderte emotionale Reaktivität. Patienten mit fortgeschrittener autonomer Neuropathie haben zumeist ausgeprägte diabetische Folgekrankheiten (diabetische Retinopathie, Makro- und Mikroangiopathie etc.), scheinen aber die damit verbundenen körperlichen Beeinträchtigungen und emotionalen Belastungen nicht stärker als Diabetiker ohne Neuropathie wahrzunehmen. Die autonome Deafferentierung bei Diabetikern scheint somit sowohl zu einer gestörten Wahrnehmung körperlicher Beschwerden wie auch zu einer beeinträchtigten emotionalen Reaktionsfähigkeit zu führen.
No abstract available.