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Antimicrobial resistance is a growing global concern in human and veterinary medicine, with an ever-increasing void in the arsenal of clinicians. Novel classes of compounds including carbon monoxoide-releasing molecules (CORMs), for example the light-activated metal complex [Mn(CO)\(_3\)(tpa-\(\kappa^{3}N\))]Br, could be used as alternatives/to supplement traditional antibacterials. Avian pathogenic \(Escherichia\) \(coli\) (APEC) represent a large reservoir of antibiotic resistance and can cause serious clinical disease in poultry, with potential as zoonotic pathogens, due to shared serotypes and virulence factors with human pathogenic \(E.\) \(coli\). The \(in\) \(vitro\) activity of [Mn(CO)\(_3\)(tpa-\(\kappa^{3}N\))]Br against multidrug-resistant APECs was assessed via broth microtitre dilution assays and synergy testing with colistin performed using checkerboard and time-kill assays. \(In\) \(vivo\) antibacterial activity of [Mn(CO)\(_3\)(tpa-\(\kappa^{3}N\))]Br alone and in combination with colistin was determined using the \(Galleria\) \(mellonella\) wax moth larvae model. Animals were monitored for life/death, melanisation and bacterial numbers enumerated from larval haemolymph. \(In\) \(vitro\) testing produced relatively high [Mn(CO)\(_3\)(tpa-\(\kappa^{3}N\))]Br minimum inhibitory concentrations (MICs) of 1024 mg/L. However, its activity was significantly increased with the addition of colistin, bringing MICs down to \(\geq\)32 mg/L. This synergy was confirmed in time-kill assays. \(In\) \(vivo\) assays showed that the combination of [Mn(CO)\(_3\)(tpa-\(\kappa^{3}N\))]Br with colistin produced superior bacterial killing and significantly increased larval survival. In both \(in\) \(vitro\) and \(in\) \(vivo\) assays light activation was not required for antibacterial activity. This data supports further evaluation of [Mn(CO)\(_3\)(tpa-\(\kappa^{3}N\))]Br as a potential agent for treatment of systemic infections in humans and animals, when used with permeabilising agents such as colistin.
Einhundertvierundvierzig STEC-Stämme von Patienten mit hämolytisch-urämischem Syndrom (68 Stämme), von Durchfallpatienten (42 Stämme) und von asymptomatischen Ausscheidern (44 Stämme) wurden im Rahmen dieser Arbeit auf ihre Antibiotika-empfindlichkeit hin untersucht. Zu den insgesamt 13 getesteten Antibiotika zählten die ß-Laktam Antibiotika Ampicillin, Piperacillin, Cefotaxim, Ceftazidim, Cefotiam und Imipenem, die Aminoglykoside Gentamicin und Streptomycin, die Gyrasehemmer Ofloxacin und Ciprofloxacin sowie Tetracyclin, Chlorampenicol und die Sulfamethoxazol/Trimethoprim-Kombination Cotrimoxazol. Alle E. coli O157 Stämme, die von Patienten mit HUS isoliert wurden, waren sensibel gegen die getesteten Antibiotika. Lediglich ein E. coli O157 Stamm, der von einem Durchfall-Patienten isoliert wurde, zeigte eine Resistenz gegen Tetracyclin. Allgemein häufiger wurden Antibiotikaresistenzen bei non-O157 Stämmen gefunden. Fünf von 22 non-O157 Stämmen, die von HUS-Patienten isolierten wurden, zeigten mindestens eine Resistenz gegen die getesteten Antibiotika. Vierzehn von fünfunddreißig non-O157 E. coli Stämmen, die sowohl von Durchfall-Patienten als auch von asymptomatischen Ausscheidern stammten, konnten sowohl Einfachresistenzen als auch Multiresistenzen aufweisen. Die Bestimmung der minimalen Hemmkonzentration (MHK) zeigte, daß alle resistente Stämme einen extrem hohen Resistenzstatus besitzen. Sowohl ß-Laktam als auch Tetracyclin Resistenzen konnten mittels Konjugation auf einen E. coli-Laborstamm übertragen werden. Dies läßt die Anwesenheit von R-Plasmiden vermuten. Die Tatsache, daß über 12 Prozent Shigatoxin produzierender E. coli Stämme aus humanen Stuhlproben Antibiotikaresistenzen aufweisen, hat klinische und epidemiologische Bedeutung. Resistente STEC-Stämme hätten einen selektiven Vorteil gegenüber anderen koliformen Bakterien in Mastbetrieben, die Antibiotika dem Futtermittel beimengen. Hieraus wiederum steigt die Gefahr einer potentiellen Übertragung resistenter Pathogene auf den Menschen. Auf der anderen Seite könnte die ansteigende Anzahl Antibiotika-resistenter Stämme zu einer rasch durchführbaren epidemiologischen Nachweismethode führen.