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Nonverbal behavior, especially facial expression, appears as one of the most important means for communicating affective states. Studies on groups of psychiatric patients and control subjects are reported in which nonverbal behavior is analyzed from videotaped dialogues. Using a quantitative approach, results on facial behavior, speech, and gaze are described, which shed light on the expressive and communicative functions of nonverbal behavior. From longitudinal observations on depressed patients it emerged that individualspecific associations have to be taken into account for the relationship between expressive behavior and mood changes. The predominance of facial behavior in the speaker role of an individual found in patients and control groups points to the integrated communicative function of the verbal and nonverbal elements. However, recovered schizophrenic patients exhibited a dissociation of these elements. Implications for our understanding of nonverbal communications are discussed.
Es wird gezeigt, daß die digitale Sprachanalyse bei der Messung von Sprechpausen unter bestimmten Umständen Fehler aufweist. Am Beispiel von 16 standardisierten Interviews mit depressiven Patienten wurden Sprechpausen von Patienten und Interviewern nach zwei Methoden gemessen: mit einer einfachen manuellen Methode deren Interraterreliabilität bei .88 und höher lag und nach Methoden der digitalen Sprachverarbeitung. Die Ergebnisse beider Analysen wurden verglichen. Dabei zeigte sich, daß die manuelle Methode für Sprechpausen oberhalb 390 ms reliabel ist und gleiche oder bessere Ergebnisse bringt. Bei qualitativ schlechten Tonaufnahmen ist diese manuelle Methode vorteilhaft.
Die Wirksamkeit des Modellernens im Klassenzimmer zur Veränderung der Prüfungsangst wurde bei 152 Knaben und 164 Mädchen der Klassen 5-8 einer Hauptschule untersucht. Den Schülern wurden die Angst-Skalen (TASe und GASC) von Sarason vorgelegt. Anhand der Fragebogenergebnisse wurden die Kinder den Kategorien "hochängstlich" (HA), "mittelängstlich" (MA) und "niedrigängstlich" (NA) zugeordnet. Für 3,5 Monate wurden die folgenden Paarbildungen (Banknachbarn) beibehalten: HA neben HA, MA und NA, NA neben NA und MA, sowie MA neben MA. Signifikante Verringerungen der Prüfungsangst ergaben sich bei hochängstlichen Schülern, die neben niedrig- bzw. mittelängstlichen Schülern saßen. Modellernen scheint ein praktikabler Weg zu sein, in der Schulsituation gezielt Prüfungsangst zu verringern.
Validität und Reliabilität der Sprechkodierung einer Beobachtergruppe wurden in Abhängigkeit von der zeitlichen Auflösung untersucht. Die Validität wurde anhand der Übereinstimmung der Beobachter mit einem automatischen Sprachdetektor berechnet. Die Reliabilitätswerte für die Kodierung von Sprechen und Blikken ergaben sich aus der Übereinstimmung der Beobachter untereinander. Im wesentlichen zeigten sich folgende Ergebnisse: 1. Die Validität/Reliabilität der Sprechkodierung ist eine monotone, nichtlineare Funktion der gewählten Auflösung. Die systematischen Fehler, die auf Latenz und Trägheit der menschlichen Beobachter zurückgehen, werden bei einer Auflösung von 400 msec nahezu vollständig unterdrückt. 2. Weder bei der Erfassung des Sprech- noch des Blickverhaltens lassen sich Anzeichen für Observer-Drift feststellen. Trainierte und untrainierte Beobachter unterscheiden sich nicht signifikant. 3. Die Kodierung des Sprechverhaltens ist geringfügig reliabler als die des Blickverhaltens. Dieser Unterschied kann in der Praxis vernachlässigt werden.
No abstract available
This paper describes the influence of neuroleptic therapy on facial action in drug-naive schizophrenics. In a comparative study of medicated and unmedicated schizophrenic patients, the coordinates of 12 small light-reflecting points, attached to subjects' faces, were computer-recorded and analyzed automatically during a semistandardized clinical interview. In addition, facial activity in videotaped interviews was coded using the Facial Action Coding System (FACS). Each sample group comprised of eight patients with the DSMIII- R diagnostic criteria "schizophrenia" or "schizophreniform disorder". Subjects were studied on two occasions, one shortly after admission to the hospital, the other three weeks later. Group I was unmedicated during the first session, whereas group2 was medicated throughout the study. Three weeks after the start of medication, at the second interview, both recording methods showed a reduction in facial activity and facial expression across all subjects in group 1. The facial action of patients in group2, however, remained unchanged.
No abstract available
In this study, the influence of partnership on depression and coping with Parkinson's disease has been investigated. Twentythree single female patients, 46 married patients (23 female, 23 male) with unimpaired partnership and 42 patients (21 female, 21 male) whose partnership had worsened since the onset of disease, were compared with regard to depression and self reported extent of psychosocial distress. Single female patients tended to have higher depression scores than patients in a stable partnership, especially in items concerning personal worthlessness and senselessness of life. Patients differed in the extent of distress concerning social behavior, psychological problems/anxiety and efficiency. Within the group of single female patients two subgroups emerged: (1) patients with low extent of distress in all aspects; (2) patients who were highly distressed by psychological problems and physical disability but weakly distressed from social interaction. Male and female patients living in a stable partnership reported only a generally low to moderate extent of distress. More than half of the male and female patients who reported an impairment of their relationship also had scores of moderate to severe depression. These patients also had the h~ghest extent of distress in each ofthe aspects assessed. The results are dicussed with regard to possible interactive effects ofthe disease, quality of the partnership and availability of coping strategies.
The effects of 19 meals of different caloric content on slides on palatability and hypothetical duration of consumption were investigated in 7 patients with anorexia nervosa, 17 patients with bulimia nervosa at the beginning and after 8 weeks of hospital treatment. Nine healthy females served as controls. At the beginning of treatment, palatability of low caloric food was significantly higher and hypothetical duration of consumption of high caloric food was significantly longer in patients when compared to controls. After 8 weeks, in the patients palatability of low caloric food had decreased. Dislike for high caloric food remained stable in anorexics.