Institut für Psychologie (bis Sept. 2007)
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Es wird argumentiert, daß bei der Prüfung der Homgenität von Zentren in mehrfaktoriellen Multicenter-Studien vor allem entscheidend ist, daß sich die Zentren in den faktoriellen Variablen nicht unterscheiden, deren Effekte in der späteren Auswertung interpretiert werden sollen. Dazu wird folgendes Procedere vorgeschlagen: (1) überprüfe, ob in allen Zentren die Randomisierungsbedingungen eingehalten wurden, (2) überprüfe, ob die Zentren homogen bezogen auf die eingebrachten Schichtvariablen (z.B. Geschlecht, Indikation) sind und (3) überprüfe, ob die Zentren homogen sind bezogen auf die Wechselwirkungen zwischen den eingebrachten faktoriellen Variablen. Es wird gezeigt, daß vor allem Forderung (3) für die Interpretationsfähigkeit der Ergebnisse von entscheidender Bedeutung ist. Möglichkeiten der statistischen Prüfung dieser Voraussetzungen werden an einem Beispiel aus der klinischen Prüfung eines Psychopharmakons vorgestellt.
Da organische Ursachen für die Non-Ulcer Dyspepsia nicht nachweisbar sind und außerdem bekannt ist, daß die Psyche einen wichtigen Einfluß auf die Magenfu nktion hat. werden häufig psychologische Faktoren als Ursache der NUD angesehen. Bisher liegen empirische Arbeiten über die Psychopathologie und Persönlichkeitsstruktur der NUD-Patienten. deren Krankheitsverhalten sowie über den Zusammenhang zwischen Streß und Magenbeschwerden vor. Eine kritische Sichtung dieser Arbeiten ergab, daß umer den psychologischen Variablen die Angst und das Krankheitsverhalten der NUD-Patienten eine besondere Rolle zu spielen scheinen. In zukünftigen Studien sollte außerdem mehr als bisher auf die Abgrenzung gegenüber anderen funktionellen Störungsbildern und auf eine bessere Differenzierung (u. a. hinsichtlich physiologischer Funktionsveränderungen) innerhalb der heterogenen Gruppe der NUD-Patienten geachtet werden. Lohnenswert erscheint es auch, die bisher noch gar nicht untersuchten Personen mit Magenbeschwerden, aber ohne Arztkomakt. genauer psychologisch zu untersuchen.
One’s own name constitutes a unique part of conscious awareness – but does this also hold true for unconscious processing? The present study shows that the own name has the power to bias a person’s actions unconsciously even in conditions that render any other name ineffective. Participants judged whether a letter string on the screen was a name or a non-word while this target stimulus was preceded by a masked prime stimulus. Crucially, the participant’s own name was among these prime stimuli and facilitated reactions to following name targets whereas the name of another, yoked participant did not. Signal detection results confirmed that participants were not aware of any of the prime stimuli, including their own name. These results extend traditional findings on ‘‘breakthrough’’ phenomena of personally relevant stimuli to the domain of unconscious processing. Thus, the brain seems to possess adroit mechanisms to identify and process such stimuli even in the absence of conscious awareness.
A comparative study of diabetics with autonomic neuropathy (N = 13) as against nonneuropathic diabetics (N = 16) and healthy control persons (N = 20) was carried out with respect 10 heart rate both at rest and under stress, frequency of cardiac arrhythmias in a 24-h ECG and accuracy of heartbeat and arrhythmia perception. In the subjects with diabetic autonomic neuropathy, the spontaneaus variability and stress-induced reactivity of the heart rate as weil as the number of tachycardic episodes were reduced, whereas the frequency of ventricular extrasystoles was somewhat increased. Impaired heartbeat perception and a complete Ioss of perception of arrhythmias as a consequence of neuropathic deafferentation could be demonstrated. Cardiac perception disordersalso playavital roJe in other clinical problems, e.g. silent myocardial infarction and Iack of awareness of hypoglycaemia in diabetes mellitus.
Brain potentials during mental arithmetic: effects of extensive practice and problem difficulty
(1994)
Recent behavioral investigations indicate that the processes underlying mental arithmetic change systematically with practice from deliberate, conscious calculation to automatic, direct retrieval of answers from memory [Bourne, L.E.Jr. and Rickard, T.C., Mental calculation: The development of a cognitive skill, Paper presented at the Interamerican Congress of Psychology, San Jose, Costa Rica, 1991; Psychol. Rev., 95 (1988) 492-527]. Results reviewed by Moscovitch and Winocur [In: The handbook of aging and cognition, Erlbaum, Hillsdale, NJ, 1992, pp. 315-372] suggest that consciously controlled processes are more dependent on frontal lobe function than are automatic processes. It is appropriate, therefore to determine whether transitions in the locus of primary brain activity occur with practice on mental calculation. In this experiment, we examine the relationship between characteristics of event-related brain potentials (ERPs) and mental arithmetic. Single-digit mental multiplication problems varying in difficulty (problem size) were used, and subjects were trained on these problems for four sessions. Problem-size and practice effects were reliably found in behavioral measures (RT). The ERP was characterized by a pronounced late positivity after task presentation followed by a slow wave, and a negativity during response indication. These components responded differentially to the practice and problem-size manipulations. Practice mainly affected topography of the amplitude of positivity and offset latency of slow wave, and problem-size mainly offset latency of slow wave and pre-response negativity. Fronto-central positivity diminished from session to session, and the focus of positivity centered finally at centro-parietal regions. This finding suggests that frontal lobe processing is necessary as long as task performance is not automatized, while automatized arithmetic processing requires parietal brain activity only. The pre-response negativity observed in the first session and during more difficult tasks is assumed to reflect excitatory preparatory processes, which could be associated with activation of calculation strategies.
In panic disorder bodily sensations appear to play an important role as a trigger for anxiety. In our psychophysiological model of panic attacks we postulate the following vicious circle: individuals with panic attacks perceive even quite small increases in heart rate and interpret these changes as being catastrophic. This elicits anxiety and a further increase in heart rate. To evaluate this model we conducted a field study of 28 subjects with panic attacks and 20 healthy controls. A 24 hr ambulatory ECG was recorded and the subjects were instructed to report any cardiac perceptions during this period and to rate the anxiety elicited by these perceptions. The incidence of cardiac perceptions was about the same in both groups, but only subjects with panic attacks reported anxiety associated with such perceptions. Analysis of the ECGs revealed that in both groups heart rate accelerations preceded cardiac perceptions. Following cardiac perceptions, the healthy controls showed a heart rate deceleration, whereas the subjects with panic attacks had a further acceleration. This heart rate increase after cardiac perceptions was positively related to the level of anxiety elicited by the perceptions. These results provide clear evidence in support of the vicious circle model of panic attacks.
Bei 46 Typ-I-Diabetikern im Alter zwischen 15 und 44 Jahren wurden die Auswirkungen der viszeralen Deafferentierung bei autonomer Diabetesneuropathie auf körperliche Befindlichkeit und Emotionalität untersucht. Die Erfassung des Ausprägungsgrad der autonomen Neuropathie erfolgte mit vegetativen Funktionstest. Diabetiker ohne Neuropathie (N = 14), mit leichter Neuropathie (N = 23) und mit schwerer Neuropathie (N = 9) wurden miteinander verglichen. Gering ausgeprägte autonome Neuropathie führt zu vegetativen Funktionsstörungen, ist aber gleichzeitig mit einer verminderten Wahrnehmung körperlicher Beschwerden - erfaßt mit der Freiburger Beschwerdenliste - verbunden. Im Streß- und Copingverhalten (SCOPE) und in bestimmten Persönlichkeitsdimensionen (FPI) finden sich dabei Hinweise auf eine verminderte emotionale Reaktivität. Patienten mit fortgeschrittener autonomer Neuropathie haben zumeist ausgeprägte diabetische Folgekrankheiten (diabetische Retinopathie, Makro- und Mikroangiopathie etc.), scheinen aber die damit verbundenen körperlichen Beeinträchtigungen und emotionalen Belastungen nicht stärker als Diabetiker ohne Neuropathie wahrzunehmen. Die autonome Deafferentierung bei Diabetikern scheint somit sowohl zu einer gestörten Wahrnehmung körperlicher Beschwerden wie auch zu einer beeinträchtigten emotionalen Reaktionsfähigkeit zu führen.
No abstract available
According to more recent studies on memory development in young children, preschoolers and kindergarteners are able to demonstrate surprisingly good memory skills in natural as weH as in laboratory-type settings. This finding is not consistent with the results of a study by Istomina (1975), conducted in 1948, leading to the concJusion that (a) preschoolers do not use voluntary remembering, and (b) children generally recall better in play situations than in typical experimental settings. In this study, two experiments were conducted to replicate Istomina's research. In the first, it was shown that Istomina's findings were replicable when methodological problems in the procedure were ignored. Experiment 2 improved methodologically upon Istomina's experimental methods and did not produce results to support her concJusions. Four- and 6-year-olds showed voluntary memory in play activities as weH as in laboratory-type settings, and remembered equally weB in both contexts. The results did not support the assumption that memory performance in young children can be substantially facilitated by motivating contexts.
No abstract available
Im vorliegenden Beitrag wird der Versuch gemacht, neuere Befunde der kognitiven Psychologie, insbesondere der Expertiseforschung, zur Entwicklung außergewöhnlicher Fertigkeiten und Kenntnisse auf den Bereich des Sports zu übertragen und damit deren Generalisierungsmöglichkeiten zu prüfen. In einem ersten Schritt werden dabei die Grundannahmen der traditionellen fähigkeitsorientierten Leistungsprognose mit denen der neueren Expertiseforschung verglichen und im Hinblick auf ihre empirische Bewährung untersucht. Der zweite Schritt besteht darin, daß mögliche Parallelen zwischen der Entwicklung kognitiver und sportlicher Expertise aufgezeigt und an Fallbeispielen demonstriert werden. Dies leitet zum Schwerpunkt des vorliegenden Beitrags über, der in einer Reanalyse von Daten besteht, die im Rahmen einer fünfjährigen Längsschnittstudie an jugendlichen deutschen Tennistalenten gewonnen wurden (vgl. Rieder, Krahl, Sommer, Weicker & Weiss, 1983). Da in dieser Untersuchung sowohl Daten zur Entwicklung allgemeiner motorischer Basisfähigkeiten wie auch zur Entwicklung sportartspezifischer Fertigkeiten erhoben worden waren, ließ sich die Bedeutsamkeit dieser beiden Komponenten für den sportlichen Erfolg relativ genau bestimmen. Weiterhin waren Informationen zu Hintergrundmerkmalen wie z.B. der elterlichen Unterstützung, der Trainingsintensität sowie Merkmalen der Motivation und Konzentration verfügbar, von denen anzunehmen war, daß sie zusätzlich dazu geeignet sein sollten, individuelle Unterschiede in den beobachteten Entwicklungsverläufen zu erklären.