610 Medizin und Gesundheit
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Amyotrophic lateral sclerosis (ALS) is a fatal neurodegenerative disease that causes progressive autonomy loss and need for care. This does not only affect patients themselves, but also the patients’ informal caregivers (CGs) in their health, personal and professional lives. The big efforts of this multi-center study were not only to evaluate the caregivers' burden and to identify its predictors, but it also should provide a specific understanding of the needs of ALS patients' CGs and fill the gap of knowledge on their personal and work lives. Using standardized questionnaires, primary data from patients and their main informal CGs (n = 249) were collected. Patients' functional status and disease severity were evaluated using the Barthel Index, the revised Amyotrophic Lateral Sclerosis Functional Rating Scale (ALSFRS-R) and the King’s Stages for ALS. The caregivers' burden was recorded by the Zarit Burden Interview (ZBI). Comorbid anxiety and depression of caregivers were assessed by the Hospital Anxiety and Depression Scale. Additionally, the EuroQol Five Dimension Five Level Scale evaluated their health-related quality of life. The caregivers' burden was high (mean ZBI = 26/88, 0 = no burden, ≥24 = highly burdened) and correlated with patients' functional status (r\(_p\) = −0.555, p < 0.001, n = 242). It was influenced by the CGs' own mental health issues due to caregiving (+11.36, 95% CI [6.84; 15.87], p < 0.001), patients' wheelchair dependency (+9.30, 95% CI [5.94; 12.66], p < 0.001) and was interrelated with the CGs' depression (r\(_p\) = 0.627, p < 0.001, n = 234), anxiety (r\(_p\) = 0.550, p < 0.001, n = 234), and poorer physical condition (r\(_p\) = −0.362, p < 0.001, n = 237). Moreover, female CGs showed symptoms of anxiety more often, which also correlated with the patients' impairment in daily routine (r\(_s\) = −0.280, p < 0.001, n = 169). As increasing disease severity, along with decreasing autonomy, was the main predictor of caregiver burden and showed to create relevant (negative) implications on CGs' lives, patient care and supportive therapies should address this issue. Moreover, in order to preserve the mental and physical health of the CGs, new concepts of care have to focus on both, on not only patients but also their CGs and gender-associated specific issues. As caregiving in ALS also significantly influences the socioeconomic status by restrictions in CGs' work lives and income, and the main reported needs being lack of psychological support and a high bureaucracy, the situation of CGs needs more attention. Apart from their own multi-disciplinary medical and psychological care, more support in care and patient management issues is required.
Die lokale Bioverfügbarkeit von osteoinduktiven Wachstumsfaktoren hat einen entscheidenden Einfluss auf das Ausmaß der Knochenbildung. Die Affinität der Proteine zu Komponenten der extrazellulären Matrix (EZM) beeinflusst ihre Ortsständigkeit und damit ihre biologische Aktivität am Implantationsort. In der vorliegenden Arbeit wurden BMP-2 und seine gentechnologisch hergestellten Varianten mit verstärkter (T3, T4) und aufgehobener (EHBMP-2) Bindung an die EZM untersucht. Die Wachstumsfaktoren wurden einzeln sowie in Kombination mit EHBMP-2 in Bezug auf die erzielbare Knochenneubildungsrate im heterotopen Implantatlager (Oberschenkelmuskulatur der Ratte) verglichen. Durch den Einsatz der Proteinkombinationen wurde der Frage nachgegangen, inwieweit die Knochenneubildung durch die Mischung einer kaum an die extrazelluläre Matrix bindenden Varianten (EHBMP-2) mit einem „normal“ (BMP-2 Wildtyp) bzw. verstärkt (T3, T4) an die extrazelluläre Matrix bindenden Morphogen verbessert werden kann. Mittels röntgenologischer, biochemischer und histologischer Untersuchungen wurden die Geschwindigkeit und das Ausmaß der Knochenneubildung analysiert. Bei allen Proteinen bzw. Proteinkombinationen wurde eine direkte Abhängigkeit der Knochenneubildung von den eingesetzten Proteinmengen beobachtet. Bei niedriger Konzentration (2 µg) waren BMP-2 bzw. die Varianten T3 und T4 den Proteinkombinationen mit EHBMP-2 immer überlegen. Bei höherer Dosis (4 µg) waren BMP-2 und T4 den Kombinationen mit EHBMP-2 überlegen. Nur bei T3 in höherer Dosierung konnte ein positiver Effekt einer Kombination mit EHBMP-2 beobachtet werden.