Institut für Medizinische Lehre und Ausbildungsforschung
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Background
Simulator training is an effective way of acquiring laparoscopic skills but there remains a need to optimize teaching methods to accelerate learning. We evaluated the effect of the mental exercise ‘deconstruction into key steps’ (DIKS) on the time required to acquire laparoscopic skills.
Methods
A randomized controlled trial with undergraduate medical students was implemented into a structured curricular laparoscopic training course. The intervention group (IG) was trained using the DIKS approach, while the control group (CG) underwent the standard course. Laparoscopic performance of all participants was video-recorded at baseline (t0), after the first session (t1) and after the second session (t2) nine days later. Two double-blinded raters assessed the videos. The Impact of potential covariates on performance (gender, age, prior laparoscopic experience, self-assessed motivation and self-assessed dexterity) was evaluated with a self-report questionnaire.
Results
Both the IG (n = 58) and the CG (n = 68) improved their performance after each training session (p < 0.001) but with notable differences between sessions. Whereas the CG significantly improved their performance from t0 –t1 (p < 0.05), DIKS shortened practical exercise time by 58% so that the IG outperformed the CG from t1 -t2, (p < 0.05). High self-assessed motivation and dexterity associated with significantly better performance (p < 0.05). Male participants demonstrated significantly higher overall performance (p < 0.05).
Conclusion
Mental exercises like DIKS can improve laparoscopic performance and shorten practice times. Given the limited exposure of surgical residents to simulator training, implementation of mental exercises like DIKS is highly recommended. Gender, self-assessed dexterity, and motivation all appreciably influence performance in laparoscopic training.
Background
Student performance is a mirror of teaching quality. The pre-/post-test design allows a pragmatic approach to comparing the effects of interventions. However, the calculation of current knowledge gain scores introduces varying degrees of distortion. Here we present a new metric employing a linear weighting coefficient to reduce skewness on outcome interpretation.
Methods
We compared and contrasted a number of common scores (raw and relative gain scores) with our new method on two datasets, one simulated and the other empirical from a previous intervention study (n = 180) employing a pre-/post-test design.
Results
The outcomes of the common scores were clearly different, demonstrating a significant dependency on pre-test scores. Only the new metric revealed a linear relationship to the knowledge baseline, was less skewed on the upper or lower extremes, and proved well suited to allow the calculation of negative learning gains. Employing the empirical dataset, the new method also confirmed the interaction effect of teaching formats with specific subgroups of learner characteristics.
Conclusion
This work introduces a new weighted metric enabling meaningful comparisons between interventions based on a linear transformation. This method will form the basis to intertwine the calculation of test performance closely with the outcome of learning as an important factor reflecting teaching quality and efficacy. Its regular use can improve the transparency of teaching activities and outcomes, contribute to forming rounded judgements of students' acquisition of knowledge and skills and enable valuable feedforward to develop and enhance curricular concepts.
Seit Beginn des neuen Jahrtausends haben Tablets in der medizinischen Lehre zunehmend an Bedeutung gewonnen. In dieser Studie wurden ein Tablet-basiertes und ein Dozierenden-zentriertes Lehrformat im Rahmen eines Radiologie-Seminars verglichen. Ziel war es, vergleichende Erkenntnisse über selbsteingeschätzten und objektiven Lernzuwachs und empfundene didaktische Qualität zu erlangen und mögliche Einflüsse des Charismas der Dozierenden sowie der studentischen Technikaffinität auf diese Variablen zu untersuchen.
Von n=366 Studierenden wurden über drei Semester hinweg Daten zu studentischer Technikaffinität generell sowie didaktischer Qualität und Zufriedenheit mit den Seminaren abhängig vom Lehrformat erhoben. Im letzten Studiensemester nahmen die Studierenden zudem eine Selbsteinschätzung ihres Lernzuwachses vor und legten ein Wissens- und Bildinterpretationstestat sowie eine Einschätzung des Charismas der Dozierenden ab. Mittels Maximum-Likelihood Faktorenanalyse erfolgte eine Strukturaufklärung der didaktischen Qualität und des Charismas. Pearson-Korrelationskoeffizienten wurden zur Untersuchung möglicher Korrelationen zwischen den Variablen berechnet. Ein Strukturregressionsmodell des Charismas der Dozierenden, der studentischen Technikaffinität und der didaktischen Qualität wurde erstellt und daraus eine lineare Regressionsgleichung abgeleitet.
Dem Tablet-basierten Lehrformat wurden signifikant höhere Werte in didaktischer Qualität und studentischer Zufriedenheit zugeschrieben. Das Dozierenden-zentrierte Format schnitt hingegen in selbsteingeschätztem und objektivem Lernzuwachs signifikant besser ab. Ausschließlich im Tablet-basierten Unterricht korrelierte das Charisma der Dozierenden mit dem selbsteingeschätzten Lernzuwachs. Die studentische Technikaffinität wirkte sich in diesem Format stärker auf die didaktische Qualität aus. Zudem wurden gute Organisation, eindeutige Lernziele und adäquate Lernformvariation als bedeutsame Faktoren identifiziert.
Diese Studie hebt die Relevanz des dozentischen Charismas und der studentischen Technikaffinität für die Sicherstellung hoher didaktischer Qualität in Tablet-basiertem Unterricht hervor. Sie zeigt zudem die Wichtigkeit der Kongruenz von Lernzielen, Lehrkonzept und Prüfungsmethode dieses Lehrformats auf, um hohe Studienleistungen sicherzustellen. Die untersuchten Faktoren sollten bei Entwurf digitaler Lehrkonzepte über spezifische Messinstrumente objektiviert und bei Bedarf geschult oder angepasst werden, um eine erfolgreiche Integration digitaler Medien in die medizinische Lehre zu gewährleisten.
Physicians play an important role in adapting to and mitigating the adverse health effects of the unfolding climate and ecological crises. To fully harness this potential, future physicians need to acquire knowledge, values, skills, and leadership attributes to care for patients presenting with environmental change-related conditions and to initiate and propel transformative change in healthcare and other sectors of society including, but not limited to, the decarbonization of healthcare systems, the transition to renewable energies and the transformation of transport and food systems. Despite the potential of Planetary Health Education (PHE) to support medical students in becoming agents of change, best-practice examples of mainstreaming PHE in medical curricula remain scarce both in Germany and internationally. The process of revising and updating the Medical Licensing Regulations and the National Competency-based Catalog of Learning Objectives for Medical Education in Germany provided a window of opportunity to address this implementation challenge. In this article, we describe the development and content of national Planetary Health learning objectives for Germany. We anticipate that the learning objectives will stimulate the development and implementation of innovative Planetary Health teaching, learning and exam formats in medical schools and inform similar initiatives in other health professions. The availability of Planetary Health learning objectives in other countries will provide opportunities for cross-country and interdisciplinary exchange of experiences and validation of content, thus supporting the consolidation of Planetary Health learning objectives and the improvement of PHE for all health professionals globally.
Aim: The climate and ecological crises are considered fundamental threats to human health. Healthcare workers in general and doctors in particular can contribute as change agents in mitigation and adaptation. Planetary health education (PHE) aims to harness this potential. This study explores perspectives among stakeholders involved in PHE at German medical schools on the characteristics of high-quality PHE and compares them to existing PHE frameworks.
Methods: In 2021, we conducted a qualitative interview study with stakeholders from German medical schools involved in PHE. Three different groups were eligible: faculty members, medical students actively involved in PHE, and study deans of medical schools. Recruitment was performed through national PHE networks and snowball sampling. Thematic qualitative text analysis according to Kuckartz was used for the analysis. Results were systematically compared to three existing PHE frameworks.
Results: A total of 20 participants (13 female) from 15 different medical schools were interviewed. Participants covered a wide range of professional backgrounds and experience in PHE education. The analysis revealed ten key themes: (1) Complexity and systems thinking, (2) inter- and transdisciplinarity, (3) ethical dimension, (4) responsibility of health professionals, (5) transformative competencies including practical skills, (6) space for reflection and resilience building, (7) special role of students, (8) need for curricular integration, (9) innovative and proven didactic methods, and (10) education as a driver of innovation. Six of our themes showed substantial overlap with existing PHE frameworks. Two of our themes were only mentioned in one of the frameworks, and two others were not explicitly mentioned. Few important elements of the frameworks did not emerge from our data.
Conclusions: In the light of increased attention regarding the connections of the climate and ecological crises and health, our results can be useful for anyone working toward the integration of planetary health into medical schools' and any health professions' curricula and should be considered when designing and implementing new educational activities.
Introduction
In endodontic education, there is a need for thorough training prior to students embarking on clinical treatment. The aim of this study was to use three-dimensional printing technology to create a new model and to compare its suitability for training purposes with resin blocks and extracted teeth.
Materials and Methods
Multi-jet-modelling (MJM) produced the 3D model replicating a common difficulty in root-canal morphology. An evaluation study comprising 88 students was run in the sixth semester (summer 2018 and winter 2018/2019). A new questionnaire assessed students’ perception of training models and educational environment. Welch's t-test analysed significant differences.
Results
The most pronounced differences between models were noted when rating material hardness, radiopacity, root-canal configuration and suitability for practising. Students estimated their learning outcome as greater with 3D-printed teeth compared to resin blocks. Three-dimensionally printed teeth received significantly lower ratings with regard to enthusiasm, the learning of fine motor skills and spatial awareness, when compared to human teeth (p ≤ .001). However, 3D-printed teeth were appreciated for additional benefits, such as their cleanliness, availability and standardisation of training opportunities with complex root-canal configurations.
Conclusion
Students preferred extracted human teeth to 3D-printed teeth with respect to their physical characteristics and training experience. However, educational advantages may compensate for the shortcomings. The new questionnaire proved both adequate and accurate to assess the models and educational environment in endodontic training. The new 3D-printed teeth enhanced the learning opportunities.
Einleitung
Als Alternative zu chirurgischen Maßnahmen stellt eine Wurzelkanalbehandlung eine zahnerhaltende Therapie dar, die nach mehr als sechs Jahren eine Überlebensrate des Zahns von 84% aufweist (Torabinejad, Anderson et al. 2007, Tsesis, Nemkowsky et al. 2010, Zitzmann, Krastl et al. 2010). Eine qualitativ hochwertige Ausbildung legt den Grundstein, um eine suffiziente und dauerhafte Wurzelkanalbehandlung durchzuführen, weshalb ihr eine besondere Aufmerksamkeit zukommt (Lin, Rosenberg et al. 2005). In der studentischen Ausbildung von Fertigkeiten für die Wurzelkanalbehandlung haben sich zur Simulation möglichst realer Patientensituationen verschiedene Übungsmodelle etabliert, die von Plexiglasblöcken bis hin zu extrahierten echten Zähnen reichen (Perry, Bridges et al. 2015). Dank der Möglichkeiten des 3D-Drucks werden neue, 3D-gedruckte Zähne als Simulationsmodell in der Ausbildung von Studierenden der Zahnmedizin eingesetzt (Höhne and Schmitter 2019, Reymus, Fotiadou et al. 2019). Zur Ermittlung der Qualität und des Lernerfolgs anhand von 3D-gedruckten Zähnen in der endodontischen Ausbildung wurde ein Fragebogen entwickelt und validiert sowie der verwendete 3D-gedruckte Zahn evaluiert.
Material und Methoden
Zur Beantwortung der Fragestellungen fand eine Pilotierungsstudie im Wintersemester 2017/18 mit 41 Studierenden und eine Validierungsstudie im Sommersemester 2018 und Wintersemester 2018/19 mit 88 Studierenden im sechsten Fachsemester statt. In beiden Kohorten wurde die Wurzelkanalbehandlung anhand von Plexiglasblöcken, extrahierten echten Zähnen sowie mit 3D-gedruckten Zähnen geübt. Abschließend wurden die Übungsmodelle mittels Fragebogen evaluiert. Der mit einem Expertenteam erstellte Fragebogen erfasste in acht unterschiedlichen Dimensionen sowohl Personendaten, Voraussetzungen, Eigenschaften im Vergleich von 3D-gedrucktem Zahn und Plexiglasblock zu echtem Zahn, subjektives Lernergebnis, Übungsmöglichkeiten, ...
Wissenschaftskompetenz ist eine Schlüsselqualifikation für jede ärztliche Tätigkeit und sollte ebenso wie die Auseinandersetzung mit Entscheidungsprozessen von Beginn an ins Medizinstudium integriert werden. Ziel der Studie war, die Themen der guten wissenschaftlichen Praxis und des wissenschaftlichen Fehlverhaltens zu vermitteln. Ferner wurde durch die methodische Intervention „Gruppendiskussion“ eine Reflexion im Kontext der wissenschaftlichen Angemessenheit herbeigeführt. Hierfür wurde der Situational Judgement Test (SJT) von den Studierenden (N = 743) (individuell und in der Gruppe) bearbeitet, und dessen Resultate wurden mit den Antworten von Expert/innen/en (N = 23) verglichen. Nach der Gruppendiskussion näherten sich die Ergebnisse in der Verteilung und Reihenfolge den Antwortmöglichkeiten der Expert/innen/en an. Jedoch tendierten die Studierenden signifikant häufiger zu jenen Antworten, die hilfesuchende, passive und verantwortungsübertragende Optionen bedeuteten. Insgesamt hat sich der SJT als didaktische Intervention bewährt. Die Studierenden setzten sich aktiv mit den Themen auseinander, eine Diskussion konnte angeregt und das eigene Verhalten kritisch reflektiert werden.
Background: Intestinal infections remain a major public health burden in developing countries. Due to social, ecological, environmental, and cultural conditions, Indigenous peoples in Colombia are at particularly high risk. Materials: 137 stool samples were analyzed by microscopy and real-time-Polymerase Chain Reaction (RT-PCR), targeting protozoan parasites (Giardia intestinalis, Entamoeba histolytica, Cryptosporidium spp., and Cyclospora cayetanensis), bacteria (Campylobacter jejuni, Salmonella spp., Shigella ssp./enteroinvasive E. coli (EIEC), Yersinia spp., enterohemorrhagic E. coli (EHEC), enteropathogenic E. coli (EPEC), enterotoxin-producing E. coli (ETEC), enteroaggregative E. coli (EAEC), and Tropheryma whipplei), and helminths (Necator americanus, Strongyloides stercoralis, Ascaris lumbricoides, Ancylostoma spp., Trichuris. trichiura, Taenia spp., Hymenolepis nana, Enterobius vermicularis, and Schistosoma spp.). Microscopy found additional cases of helminth infections. Results: At least one pathogen was detected in 93% of the samples. The overall results revealed protozoa in 79%, helminths in 69%, and bacteria in 41%. G. intestinalis (48%), Necator/hookworm (27%), and EAEC (68%) were the most common in each group. Noteworthy, T. whipplei was positive in 7% and T. trichirua in 23% of the samples. A significant association of one infection promoting the other was determined for G. intestinalis and C. jejuni, helminth infections, and EIEC. Conclusions: The results illustrate the high burden of gastrointestinal pathogens among Indigenous peoples compared to other developing countries. Countermeasures are urgently required.
Ärztliche Kommunikation wird vielerorts bereits im Studium eingeübt. Das Aufklärungsgespräch vor einer Operation ist ein spezifischer Kommunikationsanlass, der einer differenzierten Rückmeldung an die Studierenden bedarf. Ziel war es, im Rahmen eines Kommunikationstrainings die Rückmeldung verschiedener Feedbackgeber (ärztlicher Experte, geschulte Tutorinnen und Tutoren, Studierende der Peer Group, Aufklärende selbst und Simulationspersonen) anhand von Bewertungschecklisten zu strukturieren und die Ergebnisse zu vergleichen. 171 Humanmedizinstudierende des 8. Semesters der Universität Würzburg nahmen in Kleingruppen an einem Training zur präoperativen Aufklärung teil. 50 Personen davon führten ein Aufklärungsgespräch und erhielten Feedback. Im Fokus der Gespräche standen „Kommunikation“ sowie „Komplikationen“. Die Studierenden bereiteten sich mittels Unterrichtsmaterialien auf der universitätseigenen E-Learning-Plattform vor. Gegenstand der statistischen Auswertungen waren die Testgüte der Bewertungschecklisten, die Bewertungspunkte in den Skalen und die Übereinstimmung der Bewertungen auf Basis des Intraklassenkorrelationskoeffizienten (ICC). Die Bewertungschecklisten wiesen zufriedenstellende Werte für interne Konsistenz, Itemschwierigkeit und Trennschärfe auf. Die Mittelwerte der Scores zur „Kommunikation“ unterschieden sich teilweise signifikant durch die 5 Bewertungsquellen, wobei hier die Selbsteinschätzung durch die studentischen Aufklärenden am strengsten ausfiel. Die studentischen Tutorinnen und Tutoren bewerteten identisch zum Experten. In Bezug auf die „Komplikationen“ gab es keine signifikanten Abweichungen zwischen den Bewertenden. Es konnte gezeigt werden, dass innerhalb des hochspezifischen Settings eines Simulationstrainings und nach geplanter Vorbereitung geschulte studentische Tutoren/innen eine vergleichbar gute Rückmeldung wie der ärztliche Experte geben können. Bei überwiegenden Übereinstimmungen im strukturierten Feedback darf somit der Rückmeldung durch Tutoren/innen oder Peers zukünftig ein höherer Stellenwert eingeräumt werden.